Elektromobil Volkswagen ID.3 na sebe upozorňuje specifickým zvukem

Od července 2019 musejí všechny nově registrované elektromobily vydávat za jízdy uměle vytvářený zvuk. „Zvukový design“ modelu ID.3 byl představen v rámci akce „Future Sounds“ v berlínském komplexu Drive Forum.

Volkswagen poprvé představuje zvuk jedoucího vozu ID.3 v berlínském komplexu DRIVE.Volkswagen Group Forum
foto: Volkswagen

Téměř nehlučný elektrický pohon nabízí velký potenciál pro kompozici specifického zvukového designu značky, který upozorňuje nejen na samotný jedoucí automobil, ale také na značku. Elektromobily značky Volkswagen bude tedy možné rozpoznávat i sluchem, podle jejich zvuku.

Pomalu jedoucí elektromobil je sotva slyšitelný. Z tohoto důvodu se zejména v městském provozu zvyšuje riziko kolize s chodci a cyklisty. Modely rodiny ID. proto budou vytvářet syntetický zvuk pomocí systému AVAS (Acoustic Vehicle Alerting Systems) – a to jak při rozjezdu, tak i během jízdy rychlostí až 30 km/h nebo při couvání.

AVAS modelu ID.3 je slyšitelný v okolí vozidla i v jeho interiéru až do rychlosti jízdy 30 km/h. Uvnitř vozu je zvuk vždy přítomný v různých intenzitách v závislosti na rychlosti jízdy a poloze pedálu plynu. Po překročení výše uvedené rychlosti se do popředí dostává hluk od podvozku a aerodynamický hluk.

Soundtrack nové mobility

Nový zvuk značky Volkswagen vznikl v rámci spolupráce, k níž byl přizván skladatel a hudební producent Leslie Mándoki. Mnohovrstvé zvukové stopy vyjadřují rychlost a dynamiku elektromobility.

„Zvukový projev elektromobilu určuje jeho identitu. Zvuk by měl být suverénní a sympatický. Může být i futuristický, především však musí přesvědčit svou jedinečností,“ vysvětluje Dr. Frank Welsch, člen představenstva značky Volkswagen, odpovědný za vývoj.

Kromě bezpečnostního aspektu v nízkých rychlostech je zvuku elektromobilů přisuzován ještě jeden mimořádný význam. „Zvukem dostává elektromobil vlastní hlas, který můžeme sami komponovat zcela nezávisle na mechanickém hluku,“ vysvětluje Klaus Bischoff, šéfdesignér značky Volkswagen.

tisková zpráva

72 Comments on “Elektromobil Volkswagen ID.3 na sebe upozorňuje specifickým zvukem”

  1. Nikdy jsem neměl v úmyslu zasahovat do podnětných
    Nikdy jsem neměl v úmyslu zasahovat do podnětných diskuzí.
    Nicméně toto téma mě nenechalo chladným a založil jsem si účet.

    Upřímně jsem si myslel, že si prodejce dělá legraci, když se mě zeptal při koupi BMW i3, zda tam chci nějaké pískátko, které bude varovat chodce.
    Nechtěl jsem a nemám ho tam.

    Proč.
    1. Nechci způsobovat další zamoření hlukem. Zvláště večer, kdy v centru Brna hledám místo k parkování mi to přijde jako totální nesmysl plašit všechny sousedy na prázdné ulici.
    2. Považuji za absurdní, abych se nechal v autě rušit jakýmkoliv nepatřičným hlukem. Z nostalgie stále vlastním první auto, ve kterém jsem mohl poslouchat klasickou hudbu a vychutnal si i „piano“ – Jaguar S-Type.
    3. Řidič má pro kritické situace klakson. Pískání auta nezabrání vstupu do vozovky osobě se sluchátky na uších nebo zaujaté obsahem svého displeje.
    4. Nevidím žádný přínos pro své okolí v oznámení zvukem, že jsem uživatel určitého typu dopravního prostředku, který ještě nepoužívá většina řidičů, či v horším případě dopravního prostředku, té či oné značky.

    Resume.
    1. Nejsem advokát, ale určitě bych podpořil iniciativu, která tento nesmysl odstraní. Je jasné, že toto nemohl navrhnout nikdo, kdo jezdí elektromobilem.
    2. Pokud je pravdou, že vozidla „pískátko“ mají mít povinně, doufám, že existuje „za příplatek“ upgrade software vozidla, který systém zapne pouze v situaci, kdy počet osob potencionálně křížících směr jízdy vozidla převýší statisticky významnou mez.

    Velmi se všem omlouvám za délku příspěvku.
    Tom

  2. Ještě k větě-
    je slyšitelný v okolí vozidla i v jeho

    Ještě k větě-
    je slyšitelný v okolí vozidla i v jeho interiéru až do rychlosti jízdy 30 km/h. Uvnitř vozu je zvuk vždy přítomný v různých intenzitách v závislosti na rychlosti jízdy a poloze pedálu plynu. Po překročení výše uvedené rychlosti se do popředí dostává hluk od podvozku a aerodynamický hluk.

    Znamená to že hluk od podvozku a aerodynamický hluk bude pro řidiče výrazně obtěžující už od 31 km/h ? Co to má být?? Na jaké úrovni je aerodynanika a protihluková izalace??? A ještě mu k tomu budou stále přidávat umělý hluk????

  3. Dnes jsem prijel ke kamaradovi a pred domem byly dve srnky.
    Dnes jsem prijel ke kamaradovi a pred domem byly dve srnky. Koukaly co to divneho prijelo, ale ani nijak nemely strach a neutekly. Prijel jsem Peugeotem Ion bezhlucne. No nevim zda by to dopadlo u ID3 podobne. Asi ne. A u spalovaku bych je ani nevidel, davno predtim by strachy prchaly pryc.

                1. Caterham jsem si koupil jako náhradu mé staré závodní
                  Caterham jsem si koupil jako náhradu mé staré závodní Miaty. A když píšu závodní, tak myslím opravdu závodní.

                2. Já vím a John Surtess je váš pomalejší starší brácha..
                  Já vím a John Surtess je váš pomalejší starší brácha..

                3. Zase jsem se málem udusil smíchy…
                  Dík

                  Zase jsem se málem udusil smíchy…
                  Dík

                4. Můžete posoudit můj řidičský um osobně, každé jaro
                  Můžete posoudit můj řidičský um osobně, každé jaro mě najdete na otvírání sezóny v Brně a Vysokém Mýtě a v průběhu léta pak různě i jinde, stačí se domluvit.

                  Ale vím jak to dopadne, elektromobilních frajerů už jsem zval mnoho, konec konců i tady v diskuzi „chtěl“ někdo změřit síly v Brně s Mustangem. A hádejte co – nikdy nikdo nedorazil.

                  Podle mě jsou elektromobilisti z okruhu předposraní, ale v diskuzích, to jsou mistři. A v kádrování lidí, které neznají a o kterých vědí kulové. Poznáváte se? 😉

                5. Ne nepoznávám, kdyby jste si přečetl pár mých
                  Ne nepoznávám, kdyby jste si přečetl pár mých příspěvků tak už by jste věděl, že:
                  1) nejsem elektromobilista
                  2) neshvaluju současný slepý nárůst elektromobility¨

                  A máte pravdu, nebudu s vámi soutěžit někde na okruhu, jednak to považuju za ztrátu času, druhak považuju za riskantní jezdit někde na volných jízdách na okruhu s lidmi, kteří vlezou z venku a mají pocit, že jsou klonem Fitipaldiho, Surtesse, Hailwooda a dalších…

                  Pokud bych měl už s někým závodit, tak ne v tom, kdo je nejrychlejší, ale taková jízda pravidelnosti, nebo setinová rallye by byla mnohem zajímavější a o řidiči více vypovídající

          1. Proč ne, na dva kilometry je taková krabice ideální – na
            Proč ne, na dva kilometry je taková krabice ideální – na tu vzádlenost netopí vůbec nic a ničit pěkný auto tím, že se studeným motorem pojedu 2 km? To pojede čtvrtinu až polovinu trasy nasucho, než se tam rozleze olej a katalyzátor ani nezačne fungovat.. přesně kvůli takovým cukáním se mi líbí PHEV nebo BEV, ale nesmí to stát ty rakety.. na dálku je pořád prostě benzínové auto lepší..

            1. Tak určitě..
              Včera odpoledne jsem jel 2km za kamarádkou do

              Tak určitě..
              Včera odpoledne jsem jel 2km za kamarádkou do malé kavárny. Když tam tak sedíme, koukám, že venku začala vánice.
              Před placením jsem na dálku zapnul topení a venku pak sedal do vyhřátého auta se zahřátým motorem a beze sněhu. Mimochodem, ty 2km zpět jsem jel díky blbcům na magistrátě 30 minut.
              Fakt bych se nechtěl klepat zimou v ekektromobilu.

              To je realita normálních spalovacích aut.

                1. Takže ty chodíš běžně rychlostí 12km/h? To je asi
                  Takže ty chodíš běžně rychlostí 12km/h? To je asi třikrát rychleji než zbytek planety. Tomu se potom říká běh, víme!?

                2. 1***,
                  Odhalil jsi past nastraženou na trolla..
                  Ne normálně

                  1***,
                  Odhalil jsi past nastraženou na trolla..
                  Ne normálně samozřejmě chodím rychlostí 6km/h, hodně ale záleží na terénu, z kopce to jde i často rychleji

              1. Chápu, jestli ta troška sněhu byla pro tebe vánice, tak je
                Chápu, jestli ta troška sněhu byla pro tebe vánice, tak je potom jasné, že jsi jel potom vyhřátým autem a určitě s plně teplým motorem a zbytečně si ho neničil, že při každé trošce sněhu je potom každé větší město neprůjezdné je jednoduché – lidi neumí řídit a nemají za volantem co dělat…

                1. Já potřebuji auto komfortní na běžné jezděni,
                  Já potřebuji auto komfortní na běžné jezděni, sportovní na letní víkendy, závodní na okruh a rodinné offroadové SUV.
                  Od komfortního na běžné ježdění očekávám, že v něm bude v zimě teplý interiér a nebude způsobovat cestujícím záněty močáku a bolesti zad.

                  Co.myslíte ničením motoru fakt nevím, nesmíte to tak prožívat. Že se při startu v zimě opotřebuje motor o 0.00001% víc je mi u auta, které držím max 3 roky, stejně u prd****.

                2. A auto na zvedání ega nepotřebujete? Jediné co ve výčtu
                  A auto na zvedání ega nepotřebujete? Jediné co ve výčtu chybí… 😀

                3. Nabyl jste dojmu, že bych to potřeboval? 🙂
                  Nabyl jste dojmu, že bych to potřeboval? 🙂

                4. No rozhodně nepovažuju za normální se na internetu chlubit
                  No rozhodně nepovažuju za normální se na internetu chlubit absurdníma potřebama mít padesát aut…a dát tak detailní výčet, že jediné, co tam chybí je zvedání ega – ono totiž takovéhle machrování nic jiného není..ale v pohodě užívejte si je, jsou to vaše prachy…

                5. Nemám padesat aut. Mám přesně tolik aut, kolik jich mít
                  Nemám padesat aut. Mám přesně tolik aut, kolik jich mít musím, abych v nich nekombinoval neslučitelné účely.

                  Nejezdím sportovním autem do práce, nejezdím SUV na okruh a nervu rodinu do závodního auta.

                  Podle mého přesvědčení se chovám mnohem více ekologicky, než když někdo na dovolenou naloží svoji eko 1.2 TSI fábii až po střechu nebo jezdí v Tesle Model X do práce.

                  Right tool for a right job.

                  UNIX forever!

                6. Ale já nic o ekologii nepsal… ono ekologie a ochrana
                  Ale já nic o ekologii nepsal… ono ekologie a ochrana životního prostředí jsou dvě rozdílné věci..

                7. Uvědomte si, že mluvíte k někomu, kdo ve velkoměstě 2000
                  Uvědomte si, že mluvíte k někomu, kdo ve velkoměstě 2000 metrů jede autem i za cenu, že to pojede půl hodiny.
                  To mluví samo za sebe. 🙂

                8. Že jede dva kilometry autem může mít milion
                  Že jede dva kilometry autem může mít milion pochopitelných a pragmaticky akceptovatelných důvodů ve velkoměstě i na vesnici.. spíš mě u něj zaráží spousta jiných věci…

              2. Když jste jel ty 2 km půl hodiny kvůli „blbcům na
                Když jste jel ty 2 km půl hodiny kvůli „blbcům na magoši“, tak tipuji, že jste je jel v nějakém větším městě.
                Není náhodou trochu scestné jezdit 2000 m po městě autem? Pokud nejste vozíčkář (jiný tip invalidy), či jste nevezl náklad (což za kamarádkou do kavárny nepředpokládám), tak fakt nevím proč jste nešel pěšky, a v krajním případě kus překonat nějakou MHD.

                Paradox je, že přesně tímto chováním se spalovákem velmi efektivně podporujete elektromobilitu. 🙂

          2. Zrovna ten Leaf ma vyborne a ekonomicke topeni. Ma totiz
            Zrovna ten Leaf ma vyborne a ekonomicke topeni. Ma totiz tepelne cerpadlo. Kdyz si Leafa pred jizdou predehreji ze site, tak pak ma minimalni spotrebu na udrzovani prijemne teploty. S vyhrivanim sedacek a volantu je to dokonce lepsi nez Tesla. Tesla 3 bohuzel nema vytapeny volant a nema tepelne cerpadlo. Ale v Tesle nemusim skudlit elektrinou. Tam je dojezd vzdy luxusni a topeni v rezimu AUTO topi vyborne. EV je v zime mnohem pohodlnejsi net spalovak. Studeny spalovak je na zacatku jizdy ledova sluj. Pridavne topeni je nouzove reseni. Drahe a poruchove.

            1. Leaf jsem v zimě řídil, tak dělej blbce z někoho
              Leaf jsem v zimě řídil, tak dělej blbce z někoho jiného.
              Když v teplotách kolem nuly někde na pár hodin zastavíš, v autě je pak zima jak na Sibiři. Pustit topení před odjezdem nedává smysl, protože se to zaprvé nevyhřeje, to topení v Leafu má strašně malý výkon a zadruhé to žere dost proudu z té pidibaterky.

              Takže se vsadím, že ho na dálku při parkovaní mimo nabíječku nikdy nezapinas.

              1. Mam Leafa vyrobeneho v GB. Ty jsou lepsi nez puvodni z
                Mam Leafa vyrobeneho v GB. Ty jsou lepsi nez puvodni z Japonska. Od 08/2013 vyrobene jsou jiz z Evropy. Poznate podle ruznych indicii. Podle Eco tlacitka na volantu, sedmi tlacitek misto 6 vlevo dole, dvou jizdnich rezimu D a B a velikosti invertoru v motorovem prostoru. Ne vsechny verze maji tepelne cerpadlo a zimni vybavu. Asi jste mel obycejnou vybavu. Muj topi nadherne s nizkou spotrebou. Akorat je to tepelne cerpadlo venku hlucne. Skoro jako bezici spalovak. Kdo jde kolem, jako by se pohorsoval ze necham bezet motor.

                1. Ta hlučnost TČ je opravdu značná. Párkrát už jsem
                  Ta hlučnost TČ je opravdu značná. Párkrát už jsem vysvětloval, že nemám výfuk a nezamořuju okolní ovzduší.
                  Topí komfortně, o tom žádná.

                2. To můžete mít pravdu, už je to dost dlouho.
                  Takže otázka

                  To můžete mít pravdu, už je to dost dlouho.
                  Takže otázka – jak dlouho trvá, než vám to vaše topení vytopí interiér z 0 na 22,5 °C? (interiér, nikoliv vzduch, měřte teplotu povrchu palubky).

                  U mě to trvá 50 minut a spotřebuji na to 0,8 litru benzínu, což je ekvivalent 12km dojezdu, tedy cca 1/60 dojezdu.

                3. Nemam vnitrni teplomer, ale predehrev zmrzleho auta -10 °C na
                  Nemam vnitrni teplomer, ale predehrev zmrzleho auta -10 °C na prijemnou teplotu trva 10 az 15 minut. Na zacatku topi tepelnym cerpadlem a odporovym telesem. Tak to jde hrozne rychle a okno neni treba skrabat. U spalovaku musite nejdrive ohrat asi 10 litru vody, motorovy blok a jeste kabinu. To trva. EV motor jede na 100% za vsech beznych teplot. Predehrev neni treba. Vse teplo jde do kabiny. Baterku Leaf nenahriva, to jde automaticky pri odberu pri jizde, nebo pri nabijeni a rekuperaci. Tesla asi nahriva baterku, ale presnejsi o tom nevim. Mit Teslu znamena porad se ucit neco noveho. Vzdy prekvapi nejakym vymakanym feature. A kdyz vite vse, prijde update a ucite se nove veci.
                  Ale mate pravdu, topeni zere dojezd. Cim vetsi baterka, tim mene relevantni. U Tesly to uz nijak neresim.

  4. Zajímavý přístup- hlavně že ten hluk bude slyšet i
    Zajímavý přístup- hlavně že ten hluk bude slyšet i řidič! To je nesmysl! Nemohu dohledat článek ve kterém to bylo, ale vzpomnám si že někdo z Tesly k tomuto nařízení, v době kdy se tato možnost projednávala,poznamenal že je to zbytečné- v malé rychlosti před chodcem auto zastaví bezpečně samo ale když si EU přeje obtěžovat je hlukem tak jim vyhoví. Řidiče ale, pro případ že by takové plašítko chodců museli v Evropě mít, ubezpečuje že on nic slyšet nebude.
    VW má ale zřejmě názor že by byl řidič o něco ochuzen kdyby jejich „kvalitní“ zvukový podpis taky neslyšel. To že většina na elektromobilu oceňuje luxusní ticho je evidentně nezajímá.

  5. Myslim si, ze obecne zvuk obtezuje stejne jako jakykoliv kour.
    Myslim si, ze obecne zvuk obtezuje stejne jako jakykoliv kour. Pak nechapu smysl pokladani velmi ticheho asfaltu (ktery nevydrzi) a protihlukove steny spolu se snizovanim rychlosti na 50kmh pripadne 30kmh -> kdyz zacnou zase elektrovozy hlucit… proste nechapu 🙂
    Doufam ze to pujde snadno vyradit ;p

    1. Protoze chodci pred takovymi auty proste neuskakuji. uz
      Protoze chodci pred takovymi auty proste neuskakuji. uz parkrat se mi v hybridni rav4 stalo ze mi vlezl do cesty chodec a nemel absolutne tuseni ze tam jedu napr. 20-30kmh, na nejake ospale vesnicke navsi kde neni zadny prechod proste jsi zvykly poslouchat a bouzel se tam lidi tolik nerozhlizeji… V praze se mi to jeste nestalo tam jsou lidi spravne opatrni a koukaji se kolem sebe (az na vyjimky s mobilnimi telefony :D)

      1. Taky mi tam nikdo neskáče, ale už se mi 2* podařilo
        Taky mi tam nikdo neskáče, ale už se mi 2* podařilo přivodit infarktový stav někomu co vyhazoval odpadky do kontejnerů na silnici (tzn ten člověk stál ve vozovce. A to tam projíždím 5, max 10kmh.

        Čili problém v nižších rychlostech celkem chápu.

        1. Musim reagovat… v zime jezdim H3 (Hummer) a verte mi ze lidi
          Musim reagovat… v zime jezdim H3 (Hummer) a verte mi ze lidi me taky neslyší pokud jedu pomalu. Kolikrat zastavim a oni vubec nevi ze jim stojim za prdeli… asi bych mel napsat VW a pozadat je o jeden generator toho jejich krasneho zvuku…. jestli si mysli ze timhle hovnem spasi svet tak tomu ja osobne neverim…

  6. Proc by si clovek nemohl nahrat zvuk, jaky se mu libi?
    Proc by si clovek nemohl nahrat zvuk, jaky se mu libi? Samozrejme by nemohl upravovat hlasitost. Aspon by bylo na ulicich „barevneji“ 🙂 V telefonech taky mate moznost zmenit vyzvaneci ton (myslim ten, ktery se ozyva volajicimu, dokud telefon nezvednete).

      1. Jelikoz hlasitost je docela minimalni, takz ei dosah je
        Jelikoz hlasitost je docela minimalni, takz ei dosah je relativne maly, tak by mohlo jit o rozbiti monotonosti, clovek by se vice nmahla a mohlo by to byt i zabavne, ne? 🙂 Samozrejme pokud by me ten mimozemstan pronasledoval na kazdem kroku, asi bych se zblaznil, ale pokud by projel okolo po Smetanovi a pred Nirvanou, asi bych vyloudil i usmev 🙂 U spalovaciho auta se mi to povedlo jen v jednom pripade

        1. Ty si z jiny planety kdyz tak hned vychylujes 😉 kliiid jen me
          Ty si z jiny planety kdyz tak hned vychylujes 😉 kliiid jen me sere EU ze resi nesmysly a pritom dulezity veci neresi… to ze se mi nelibi EU snad neznamena ze me sejri cela planeta, i kdyz trochu jo… tak jestli me vezme Ilon na Mars tak bych jel, teda letel ;)))

          1. Bohužel tohle je správná poznámka. Zavedení hluku má na
            Bohužel tohle je správná poznámka. Zavedení hluku má na svědomí OSN a nikoli EU.

            Vůbec se mi to nelíbí. Je to hovadina.
            Ale jen doufám, že tahle kravina se přestane řešit jakmile bude elektrik víc.

            Je to stejné jako když se povinné zavedl zvuk u fotoaparátu v mobilech. Nejlépe zvuk který imituje závěrku zrcadlovky.

            Vzpomínáte si na to? Jak se říkalo, že je to nebezpečné, že někdo může pořídit fotku bez toho aniž o tom víte?

            To samé se stane zde. Je to hovadina, která není třeba a jak doufám brzi se to nebude řešit.

Napsat komentář