Elektromobil Tesla Model X slouží v Dánsku jako ambulance

Dánská zdravotnická společnost Falck působící i v České republice nasadila doma v Dánsku nový ambulantní vůz. Jde o přestavěný elektromobil Tesla Model X.

Tahle ambulance k vám v Dánsku přisviští rychle a tiše jako vítr, a nejspíš také „na“ vítr, protože v Dánsku se velká část elektřiny vyrobí právě ve větrných elektrárnách.
foto: Falck

Elektromobil Tesla Model X byl upraven tak, aby skutečně mohl převážet pacienty. Musel proto být údajně navržen nový samostatný elektrický systém nezávislý na trakční baterii vozu, který pohání vybavení ambulance.

Pro vytápění zejména během tuhé dánské zimy je zase určen speciální metanolový systém. Nespotřebovává se tím cenná energie z baterií. Je to z důvodu často dlouhých čekacích dob u některých případů.

Falck bude novou elektrickou ambulanci testovat v oblasti Syddanmark a v Kodani. Pro zajímavost, také v Nizozemsku už záchranné složky využívají elektromobily Tesla Model X. Ty ale nemohou převážet pacienty.

tisková zpráva

36 Comments on “Elektromobil Tesla Model X slouží v Dánsku jako ambulance”

    1. Vynatek ze zpravy prazske zahranne sluzby:
      Dodavatelem

      Vynatek ze zpravy prazske zahranne sluzby:
      Dodavatelem třiceti kusů sanitek se na základně veřejné zakázky stala společnost BAUS-AT CZECH s.r.o. Hodnota zakázky dosahuje 122 milionů korun, cena pořizovaných vozů RZP je konečná a zahrnuje i jejich kompletní přístrojové vybavení, komunikační a dohledové systémy včetně přístrojového vybavení (tiskárna, přenosný počítač) pro systém elektronické zdravotnické dokumentace,
      Mercedes Sprinter 4 miliony/kus. Nafty se behem zivotnosti naleje milion. Plus oleje, a jiny zbytecny srot.

      1. Webasto nebo Eberspächer vyrabi ciste etanolove topeni. Uz
        Webasto nebo Eberspächer vyrabi ciste etanolove topeni. Uz jsem premyslel si ho namontovat do jednoho EV. Nakonec jsem koupil nove teplovzdusne naftove topeni za 150 EUR do IONu made in PRC. Zere 0,2 l/h nafty a topi nadherne. Mam ho zabudovane v kufru a vyfuk je ven skrz viko od motoru. Abych nemusel vrtat do originalu, udelal jsem si nahradni viko z OSB desky. V dubnu ho zase odstranim.

          1. Nasel jsem toto:EBERSPÄCHER Hydronic 2 Ethanol E4S 12V
            Nasel jsem toto:EBERSPÄCHER Hydronic 2 Ethanol E4S 12V Artikel Nr.: 201920050000.
            https://www.koberger-hamburg.de/standheizung-eberspaecher/eberspaecher-wasserheizungen/eberspaecher-hydronic-2-ethanol-e4s-12v.html
            Mozna ze se uz nevyrabi. Ale tady je jeste v nabidce.
            Nejjednodussi je to nechat udelat v Nemecku. Tam maji vic zkusenosti.
            Tady forum o montazi naftoveho do Leafa:
            https://www.goingelectric.de/forum/nissan-leaf-allgemeines/leaf-dieselstandheizung-eingebaut-t8493.html

                1. Montážní technici jezdí s e-NV200 24kWh. V zimě z důvodu
                  Montážní technici jezdí s e-NV200 24kWh. V zimě z důvodu topení klesl dojezd na 60-70 km. Nainstalovalo se tedy nezávislé naftové topení – spotřeba kolem 0,8l/den.

                2. Ion je podstatne mensi a topi mensi prostor. Vykon topeni je
                  Ion je podstatne mensi a topi mensi prostor. Vykon topeni je udavan 3kW. Navic vasi hosi asi maji casto otevrene dvere pri nakladani vykladani. Pak je dulezita nastavena teplota. Jedu na 50%, nemam nastaveni dle stupnu C. Kluci jedou asi na plny vykon…

            1. Měl bych prosbu, google není moc ku pomoci bohužel…
              Mohl

              Měl bych prosbu, google není moc ku pomoci bohužel…
              Mohl byste vybrat z jejich webu něco adekvátního tomu co používáte vy ? Tzn. snadná instalace, za babku.

              Koukal jsem na ty položky kolem 250E ale vlastně netuším jestli to nejsou jen nějaké držáky… :-/

              Co se mi povedlo zjistit, je že tu mají nějaké „partnery“ (servisy) kde bych se mohl zastavit a zkusit je vyzpovídat, ale dávám tomu 15%.

              1. Presne toto topeni mam v
                Presne toto topeni mam v Ionu:
                https://www.ebay.de/itm/et-12V-3KW-Auto-Air-diesel-Parken-Heizung-Luftheizung-Luft-Standheizung-LKW-oc/254049850187?hash=item3b268d134b:g:b-IAAOSwe9VcLH4I&redirect=mobile

                Posilaji i do CR. Absurdni je, ze to je nejaky Cinan se skladem v CR. Do Nemecka posila zadarmo a do CR postovne je 15 EUR. Cena je jeste o 30 EUR nizsi nez jsem platil pred par mesici.

                1. Tak už jsem to zprovoznil/otestoval, teď ještě
                  Tak už jsem to zprovoznil/otestoval, teď ještě zabudovat…
                  Vzal jsem to ještě neznačkovější (ne LKW), tuším za 109E +5E poštovné.

                  Měl bych ale dotazy:
                  * provozní poloha nezáleží ? (směr nasávání a výfuku)
                  (nejsem mechanik, jen se chci ujistit, když to je vypnuté tak čerpadlo čas od času tikne tak si říkám jestli to tam nedělá loužičku…)
                  * zkoušel jste kerosen ? (co míň smrdí ? :-D)
                  * přimontoval jste to na pevno pomocí té desky, resp jak jste řešil upevnění… do plastových stěn v kufru ?
                  * nějaké doporučení ohledně nového filtru ? (ten přiložený nevypadá moc bytelně, při nasazování se málem polámal 🙁 )

                2. Gratuluji k porizeni za dobrou cenu. Nikde jsem nenasel info
                  Gratuluji k porizeni za dobrou cenu. Nikde jsem nenasel info ohledne smerovani vyfuku, ale nejspis by mel smerovat dolu.
                  Do okruhu jsem instaloval vypinac. Pozor, musi zvladat 10A. Tim setrim baterku a kdyz topeni nepotrebuji je vse odpojene.
                  Primichani petroleje muze vypalit pripadne saze po dlouhodobem pouzivani. Ja pouzivam jen naftu a kupodivu nic nesmrdi.
                  Montaz jsem provedl zhruba jako majitel Iona ze Slovenska. viz youtube:
                  https://www.youtube.com/watch?v=7NBMq5o_UJU
                  Pouzivam dodany filtr. Pokud je trubicka tepla, jde lehce nasadit. Zatim je filtr cisty a v nafte asi zadne necistoty nejsou. Je nutne odstranit hobliny po vyvrtani otvoru do plastove nadrze.
                  Regulator teploty mam na 50% a uplne staci. Jelikoz 12V baterka je u Iona docela mala, nenechavam topeni bezet dele nez par minut bez zapalovani, protoze by to mohlo vycucnout energii. Proto radeji „nastaruji“ auto aby se baterka dobijela z trakcni baterie. Otacky vetraku se citelne zvysi. 12V baterka je uz 5,5 let stara… Tim nemam moznost pridelat dalkove zapnuti topeni z domava.
                  Preji vam pohodove jezdeni i v zime 🙂

                3. Děkuji za odpovědi.
                  Co jsem viděl různá videa tak to

                  Děkuji za odpovědi.

                  Co jsem viděl různá videa tak to také všichni montovali směrem dolů ale mám dojem že jeden karavaňák do strany. Jde mi spíš o konstrukci dávkování v komoře motoru. Sám jsem to nerozebíral a z videí mi přijde že tam je to celé dokulata ale můžu se mýlit a je tam nějaká odkapávací mistička… ?

                  Vestavěná pojistka je 25A, kterou hned vyměním za 15A. Z videí je patrné že při rozběhu si to vezme až 9, tak bych nerad stále skákal měnit pojistku. V autě je pojistka 20A takže jsem vyvedl speciální konektor a na zařízení s vyšším odběrem protikus takže se tam dá zapojit jen jedna silnější věc naráz. Vypínač je samozřejmost, nechci aby mi tam čerpadlo běželo když neběží motor.

                  O dálkové předtápění zatím nemám zájem, garáž toto supluje dostatečně a nemám dobrý pocit když tam něco běží a nejsem u toho :-/ takže to také budu pouštět jen při zapnutém autě.

                  Ještě jsem netestoval regulaci, na mém „ovládátku“ je možnost nastavit 10 programů (nechápu proč tolik) s různou teplotou a bufík samotný má teplotní senzor uvnitř ale na displayi se stále ukazovala teplota 11 (asi z místnosti, což nechápu) a na kabelu je jeden konektor nevyužitý, jakoby na externí senzor ale k čemu by tam byl ?

                  A výfuk je dost horký a přivedlo mě to na myšlenku to prohnat nějakým radiátorem pod ofukem ventilátoru…

              2. Montaz je uplne jednoducha. Potrebujete +12V s jistenim 15A. I
                Montaz je uplne jednoducha. Potrebujete +12V s jistenim 15A. I ta pojista je v sade. A uzemeni na kostru. Vse ostatni se pospojuje jednoznacnymi konektory, nic se nemuze zamenit, je to blbovzdorne. Kabely jsou dostatecne dlouhe. Je to kompletni sada, nic vic neni nutne. Na youtube jsou navody. Napr. zde:
                https://www.youtube.com/watch?v=9YthaCqkMOs&app=desktop

          1. Dal jsem hlinikovy husi krk prumer 80mm az k rychlostni pace a
            Dal jsem hlinikovy husi krk prumer 80mm az k rychlostni pace a foukam do nozniho prostoru. Kdyz je potreba, tak namirim na celni sklo. Planoval jsem trubky 50mm pod sedackama a s odbockou na sklo, ale ten husi krk me staci. Elektrinu beru primo z baterky 12V, tak si muzu Iona pekne predehrat. Ale na zacatku bere zhavici svicka a vetrak 10A! Bude to od prosince do brezna, tak provizorium vydrzim. Na pohodlnejsi jezdeni mam Leafa 🙂

            1. A nádržka je v kabině?
              Já jsem si dal normálně

              A nádržka je v kabině?

              Já jsem si dal normálně teplovodní na okruh topení a nemá to chybu ,ale je fakt že webasto je dražší, vyjde tak na 15 tis.

              Jde z toho opravdu horkej vzduch, když stojím na místě a foukám na sklo, tak je z druhý strany horký a když sněží tak se i z něho kouří.

              Když by měl někdo zájem pošlu informace a nádrž na 5 nafty mám nad pravou zadní polosou kousek od vývěvy a tankování na pistoli v narazníku.

              1. Puvodne jsem chtel dat nadobku pod viko, ale zacal jsem s
                Puvodne jsem chtel dat nadobku pod viko, ale zacal jsem s montazi pozde a pak uz bylo blbe pocasi, tak jsem ji dal do kufru. Nic nesmrdi. Pokud bych si Iona nechal i na pristi zimu, udelal bych to drive a lepe. Stacila by nadobka od sekacky na travu s delsi hadickou. Pak se da dolevat mimo auto. S Ionem ujedu i ted pres 100km a mame tady kopce.

Napsat komentář