Vysoká škola Báňská – Technická univerzita Ostrava pokračuje v rozvoji elektromobility. V těchto dnech a týdnech má zapůjčen elektromobil Peugeot iOn od společnosti ČEZ. Výzkum elektrického pohonu má v Ostravě dlouhou tradici – v polovině devadesátých let minulého století byl na Katedře elektroniky sestaven elektromobil Beta. Před časem jsme informovali o projektu, v jehož rámci si akademici zkusili praktickou implementaci elektropohonu do vozu Kaipan 14.
foto: Daniel Kunz pro Hybrid.cz
„Aktuálně spolupracujeme s VŠB tak, že jsme se dohodli na zapůjčení jednoho elektromobilu, a to po dobu tří měsíců,“ řekl nám tiskový mluvčí společnosti ČEZ Jan Beneš.
Provoz elektromobilu (RZ: 2AI 0629) zastřešuje Katedra kybernetiky a biomedicínského inženýrství, kde se o testování elektromobilu konkrétně stará Doc. Ing. Bohumil Horák, Ph.D.
Elektromobil Peugeot iOn se vydal z Prahy do Českých Budějovic
Boj o zákazníky začíná. Automobilky zlevňují elektrická auta
Katedra na elektromobilu provádí ve spolupráci s ČEZem různá měření. „Sledujeme například, kolik kilometrů auto ujede na jedno dobití a v jakých cyklech se dobíjí. Zejména součinnost elektromobilu s našimi dobíjecími stanicemi je pro nás klíčová – každý elektromobil se v ulicích chová jinak, většinou podle hustoty provozu, a od toho se odvíjí také celková spotřeba,“ doplnil pan Beneš.
Elektromobil Peugeot iOn, který mohla otestovat v prosinci roku 2010 i naše redakce, se nabíjí přímo v areálu VŠB, kde byla dobíjecí stanice otevřena slavnostně loni v květnu.
Spolupráce Skupiny ČEZ se společnosti PSA (Peugeot – Citroen) započala formálně na konci roku 2010. Prvních deset elektromobilů si pronajal ČEZ v roce 2011, v současnosti jich provozuje 18. Podle plánů by za letošní rok mělo být dodáno 55 těchto vozů, přičemž většina z nich bude dále pronajímána k testování a propagaci dalším partnerům.
Samozřejmě s rozšiřováním vozového parku souvisí i rozšiřování infrastruktury dobíjecích stanic. Spolupráce obou společností totiž znamená závazek Skupiny ČEZ postavit alespoň 150 dobíjecích stanic a na straně Peugeot ČR dodání a pronájem 65 elektromobilů Peugeot iOn.
Podle posledních neoficiálních informací však na dodání všech 65 aut nedojde a ČEZ skončí cca na 20 vozech v roce 2013. Spekuluje se o tom, že namísto Peugeotu bude spolupracovat v oblasti elektromobility s mladoboleslavskou Škoda Auto, tedy že využije elektrický model Škoda Citigo, který Škoda potvrdila na rok 2014. Jde ale skutečně pouze o spekulace.
Nedávno jsme informovali, že ČEZ už má pro své elektromobily v provozu 20 dobíjecích stanic, přičemž vlastní stanici má od dubna už také i v Ostravě. Nachází se v komplexu budov Orchard na Hornopolní ulici a byla zprovozněna jako dvanáctá v pořadí. „Právě získaná data ze spolupráce s VŠB budou důležitá pro rozvoj infrastruktury dobíjecích stanic,“ ujistil nás tiskový mluvčí ČEZu.
V Ostravě se v současnosti podle aktuálních údajů Občanského sdružení Elektromobily nachází 10 elektromobilů a několik elektrických skútrů. Jeden elektromobil značky Peugeot iOn v cargo verzi mají také zaměstnanci divize ČEZ Měření, kteří auto používají ke svým každodenním pracím, jako jsou revize nebo výměny elektroměrů.
Pokud si někdo v ČEZu
Pokud si někdo v ČEZu myslí, že 150 veřejně dostupných zásuvek se dá považovat za základ dobíjecí infrastruktury tak se plete.
Naštěstí vyrobit rychlonabíjecí stanici s vlastními akumulátory, poskytnout ji majitelům střešních solárních elektráren a zvednout tím rentabilitu provozu již není sci-fi.
Sci-fi to bude dokud to bude
Sci-fi to bude dokud to bude hodně drané nebo málo rozšířené – zatím to splňuje obě podmínky. Vzhledem k potřebě akumulátorů to bude i neekologické.
Sci-fi to přestává být
Sci-fi to přestává být jakmile to existuje.
Souhlasím, že Olověné a Nikl-Kadmiové akumulátory byly neekologické, ale u lithiových akumulátorů to už neplatí. Pokud chcete tvrdit opak pak uveďte zdroj takové informace.
Zdroj: Zdravý
Zdroj: Zdravý rozum.
Jakékoliv akumulátory co váží stovky kg a obsahují vzácné kovy jsou z ekologického hlediska problematické. Výroba není ekologická a recyklace není 100% a je určitě složitá. Spalovací motor můžete klidně odvézt do slévárny a oni ho jen hodí do pece. Nádrž na benzín je jen nějaký plast, který se rošmelcuje a vše je jakž takž ok. Nebojte, s rozšiřováním elektromobilů se i do těchto temných koutů přivede světlo a zjistí se, že ne vše je tak ekologické (při povrchním pohledu) jak se zdá. Akorát pak idealisté/snílkové/fanatici příjdou o pevnou půdu pod nohama a budou se muset zaměřit na jiný zdroj obdivu.
No jen at si testujou, ale
No jen at si testujou, ale ja doufam ze jim nekdo brzo vyfoukne vitr z plachet a budou muset prejit z testovani do faze realizace 😉
Tomu ani já nevěřím, ale
Tomu ani já nevěřím, ale tys to asi taky myslel ironicky, když si tam dal smajlíka. Zatím mají dost času.