Čistě elektrické MINI Cooper SE vstupuje na český trh. Jeho cena začíná na 885 300 Kč. Nabízí dojezd 235 až 270 km WLTP.
foto: BMW
STRUČNĚ
- Vynikající agilita díky spontánnímu nástupu hnací síly, nízko položenému těžišti, pohonu předních kol a řídicí jednotce protiprokluzového systému umístěné u regulačního členu.
- Zrychlení z 0 na 60 km/h za 3,9 sekundy a z 0 na 100 km/h za 7,3 s.
- Charakteristický design 3dveřového MINI s pro tento model specifickými ozdobnými prvky.
- Pro tento model specifické zobrazovací a ovládací prvky v interiéru.
- Rekuperaci lze nastavit pro jedinečný pocit z jízdy ve dvou úrovních pomocí jednoho pedálu.
- Mezi prvky standardní výbavy patří LED přední světlomety, 2zónová automatická klimatizace, topení s technologií tepelného čerpadla, nezávislé topení, elektrická parkovací brzda a navigace Connected.
Elektromobil MINI Cooper SE
Spontánní nástup výkonu 134 kW, pro značku typický pohon předních kol a inovativní systém jízdní dynamiky s řídicí jednotkou protiprokluzového systému umístěnou u regulačního členu propůjčují novému MINI Cooper SE obzvláště intenzivní podobu nezaměnitelné agility, známou jako pocit z jízdy jako v motokáře.
Vysokonapěťová baterie je umístěna hluboko v podlaze vozidla, což zaručuje, že ve srovnání s konvenčním způsobem poháněnými 3dveřovými modely MINI žádným způsobem neomezuje objem zavazadlového prostoru.
Baterii lze rychle nabíjet z domácí zásuvky, nabíječkou Wallbox, na veřejných nabíjecích stanicích či stejnosměrným proudem až do výkonu 50 kW. Nové MINI Cooper SE se vyrábí v domovské zemi značky.
Z výrobní linky sjíždí spolu s konvenčně poháněnými verzemi v závodě MINI v Oxfordu. Technologie pohonu pochází z odborných výzkumných center BMW Group pro elektromobilitu v německém Dingolfingu a Landshutu.
foto: BMW
Namísto zážehového nebo vznětového motoru je pod kapotou nového MINI Cooper SE elektromotor. Kompaktní jednotka s integrovanou řídicí elektronikou a převodovkou je uchycena v přední části nosného rámu prostřednictvím pevné trubkové konstrukce.
Vysokonapěťová baterie s pro tento model specifickým uspořádáním je tvořena lithium-iontovými články, rozdělenými do 12 modulů. Tvoří jednotku ve tvaru písmene T s celkovou kapacitou 32,6 kWh umístěnou v podlaze vozu.
Elektromotor je nejen menší, ale také podstatně lehčí než spalovací motor, čímž přispívá k mimořádně harmonickému rozložení hmotnosti mezi nápravy nového MINI Cooper SE. Spolu s nižším těžištěm poskytuje elektricky poháněnému modelu agilní projev.
Díky tomu je automobil skvěle a snadno ovladatelný i v zatáčkách ve vysokých rychlostech. Výsledkem umístění baterie nízko v podlaze a mezi nápravami je neomezený zavazadlový prostor ve srovnání s konvenčně poháněnými modely.
foto: BMW
Stejně jako v případě 3dveřového MINI se spalovacím motorem činí objem zavazadlového prostoru 211 litrů a lze jej sklopením opěradel zadních sedadel zvětšit až na 731 litrů.
Jediný měřitelný rozdíl: aby byla zajištěna dostatečná světlá výška pro vysokonapěťovou baterii instalovanou v podlaze vozidla, je karoserie nového MINI Cooper SE přibližně o 18 milimetrů výš nad zemí než v případě konvenčně poháněného modelu.
Všechny součásti elektrického pohonu jsou chráněny pro tento model specifickými konstrukčními prvky a v případě kolize se okamžitě odpojují. Bezpečnostní koncept nového MINI Cooper SE je tak v souladu s vysokými standardy BMW Group, které značně přesahují rámec zákonných požadavků.
Řídicí elektronika je chráněna vyztuženým držákem nárazníku a nosným rámem motoru, zatímco vysokonapěťová baterie je zabezpečena pevnou základovou deskou. S pohotovostní hmotností 1365 kg je čistě elektrický model pouze o 145 kilogramů těžší než 3dveřové MINI Cooper S s převodovkou Steptronic.
foto: BMW
Nabíjecí zásuvka je umístěna nad pravým zadním kolem – přesně tam, kde je u konvenčně poháněného 3dveřového MINI situováno víčko palivové nádrže. Je na něm umístěno výrazné logo MINI Electric, ukazující druh energie používaný k pohonu.
Žluté provedení tohoto loga se objevuje na bočních ozdobách, na nichž jsou umístěny také boční směrové ukazatele, stejně jako na víku zavazadlového prostoru a přední masce chladiče. Centrální prvek přední části MINI Cooper SE zdobí typická šestiúhelníková maska, ovšem tentokrát uzavřená, protože elektromotor vyžaduje velmi málo chladicího vzduchu.
Žlutá dekorační lišta masky chladiče a vnější zpětná zrcátka ve stejné barvě doplňují pro tento model specifické designové prvky. MINI Cooper SE je standardně vybaveno LED předními světlomety.
foto: BMW
Podobně jako pro tento model specifická maska chladiče, také téměř kompletně zakrytý podvozek a výrazně tvarovaný zadní nárazník přispívají ke snížení aerodynamického odporu.
Vzhledem k tomu, že elektricky poháněné MINI nepotřebuje výfukový systém, může být podlaha vozu v zadní části řešena optimálněji z pohledu obtékání vzduchem. Aerodynamicky optimalizovaný tvar mají také volitelná dvoubarevná 17palcová kola z lehké slitiny v provedení MINI Electric Corona Spoke.
Stejně jako standardní 16palcová kola z lehké slitiny v provedení MINI Electric Revolite Spoke jsou i tato kola k dispozici výhradně pro nové MINI Cooper SE.
Maximální výkon
Motor nového MINI Cooper SE generuje maximální výkon 135 kW. Maximální točivý moment 270 Nm je k dispozici již od nulových otáček, což je pro elektromotory typické. Hnací sílu na přední kola přenáší jednostupňová převodovka s integrovaným diferenciálem.
Nové MINI Cooper SE zrychlí z 0 na 60 km/h za 3,9 sekundy. Na prvních 60 metrech snadno udrží tempo s konvenčně poháněnými sportovními automobily. Čistě elektricky poháněné MINI zrychlí z 0 na 100 km/h za 7,3 sekundy; maximální rychlost je omezena na 150 km/h.
foto: BMW
Nové MINI Cooper SE dává svou sportovní eleganci najevo nejen výraznou spontánností, ale také prakticky bezhlučně. Proto je standardně vybaveno akustickou ochranou chodců. Výrazný zvuk vytvořený speciálně pro MINI Cooper SE je generován prostřednictvím systému reproduktorů.
Pro zajištění účinného přenosu značného točivého momentu elektromotoru na vozovku okamžitě po rozjezdu, a tím dosažení typického MINI potěšení z jízdy, je nové MINI Cooper SE vybaveno inovativním stabilizačním systémem DSC (Dynamic Stability Control).
Tento systém, jehož součástí je i protiprokluzová funkce, je navržený speciálně pro spontánní přísun výkonu elektromotoru a zajišťuje mimořádnou kvalitu jízdy na všech typech silnic a ve všech povětrnostních podmínkách.
Rekuperace
Cílené omezování prokluzu s řídicí jednotkou umístěnou v blízkosti regulačního členu znamenaná, že regulační zásahy jsou vypočítávány přímo uvnitř hnacího systému, namísto toho, aby byly prováděny ve vzdálených řídicích jednotkách s dlouhými přenosovými dráhami, jako je tomu u běžných stabilizačních systémů.
Tímto způsobem se významně optimalizuje trakce při rozjezdu, zlepšuje se účinnost rekuperace kinetické energie a současně i akcelerace ze zatáček.
foto: BMW
Rekuperace kinetické energie nastavitelná ve dvou úrovních. Součástí charakteristického zážitku z jízdy v elektricky poháněném modelu od BMW Group je jednopedálové ovládání. Zejména v městském provozu vozidlo znatelně zpomalí, jakmile řidič sundá nohu z plynového pedálu.
K tomuto efektu dochází proto, že po puštění plynového pedálu se elektromotor změní v generátor a začne z kinetické energie vyrábět elektřinu a ukládat ji do baterie. V důsledku toho začne elektricky poháněné vozidlo v nízkých rychlostech zpomalovat bez použití brzdového systému.
Lze jej tak ovládat pouze jedním pedálem. Prostřednictvím řídicí elektroniky je možné nastavit intenzitu rekuperace elektromotoru, a tudíž i intenzitu zpomalování vozidla při puštění plynového pedálu.
foto: BMW
Nové MINI Cooper SE je prvním elektricky poháněným modelem BMW Group, v němž řidič může ovlivnit stupeň intenzitu rekuperace. Přepínač umístěný vlevo od tlačítka start/stop umožňuje zvolit intenzivní nebo pouze mírnou úroveň rekuperace, a tím i zpomalení, a to bez ohledu na zvolený jízdní režim MINI.
Tímto způsobem může být úroveň decelerace přesně přizpůsobena osobnímu jízdnímu stylu řidiče. V závislosti na individuálních preferencích je tedy možné využít setrvačnost vozu nebo naopak intenzivnější brzdný účinek. Pro zajištění maximální hospodárnosti vozu MINI Cooper SE se vždy automaticky po nastartování vozu aktivuje vysoká úroveň rekuperace.
Digitální přístroje
Pro tento model specifický interiér s digitálním přístrojovým panelem. Nové MINI Cooper SE je standardně vybaveno pro tento model specifickým přístrojovým panelem, který se skládá z 5,5palcového barevného displeje s technologií Black Panel, umístěného za volantem.
foto: BMW
Uprostřed tohoto displeje se zobrazuje rychlost vozu. Přibližná rychlost se podle zvoleného jízdního režimu zobrazuje také ve světelném prstenci centrálního přístroje – v červené barvě (režim SPORT), bílé (režim MID) nebo zelené (režim GREEN a GREEN+).
Další digitální displeje na přístrojové desce poskytují informace týkající se nabití vysokonapěťové baterie, aktuálně zvoleného jízdního režimu MINI, stavu asistenčních systémů a hlášení Check Control.
foto: BMW
Kromě toho se zobrazují informace o dostupném dojezdu, aktuálním výkonu pohonné soustavy, venkovní teplotě, času a ujeté vzdálenosti společně s informacemi o rychlostních limitech a pokyny navigačního systému. Navíc je možné listovat telefonním a hudebním seznamem.
Digitální přístrojový panel nabízí důležité informace také během nabíjení. Pokud je vozidlo připojeno do sítě nebo k nabíjecí stanici, je možné vyčíst nejen čas a venkovní teplotu, ale také dostupný dojezd a stav nabití baterie v procentech.
foto: BMW
Zobrazuje se rovněž čas, kdy bude vysokonapěťová baterie plně nabitá. Barva panelu se mění v závislosti na aktuální situaci: od oranžové během inicializace procesu nabíjení přes žlutou v jeho průběhu až po zelenou ve chvíli, kdy je baterie plně nabitá. Jakoukoliv chybu nabíjení indikuje červená barva.
Mezi další speciální prvky interiéru patří pro tento model specifický volič převodovky na středové konzole. Nové MINI Cooper SE je také vybaveno elektrickou parkovací brzdou, která se aktivuje a deaktivuje spínačem na středové konzole.
Nabíjení elektromobilu
Energii pro elektrifikovanou radost z jízdy nové MINI Cooper SE čerpá z elektrické sítě, k níž ho lze připojit pomocí běžné domácí zásuvky, nabíjecí stanice MINI ELECTRIC Wallbox nebo veřejné nabíjecí stanice.
Nabíjecí zásuvka je navržena pro nabíjení střídavým i stejnosměrným elektrickým proudem prostřednictvím konektorů Type 2 a CCS Combo 2. Indikátor úrovně nabití nad konektorem zobrazuje oranžové signály pro spouštění procesu nabíjení, pulzující žluté světlo indikující probíhající nabíjení a zelené světlo pro plně nabitou baterii.
Pro připojení k domácí zásuvce slouží standardní nabíjecí kabel. Volitelně je k dispozici nabíjecí stanice MINI ELECTRIC Wallbox, stejně jako třífázový kabel pro použití ve veřejných nabíjecích stanicích.
Obě varianty umožňují nabíjení vysokonapěťové baterie nového MINI Cooper SE maximálním výkonem 11 kW, což znamená, že na 80 % se baterie nabije za dvě a půl hodiny a na 100 % za tři a půl hodiny.
Rychlonabíjecí stanice se stejnosměrným proudem umožňuje ještě rychlejší obnovení energetických zásob vozidla. Nabíjecí jednotka nového MINI Cooper SE je navržena pro maximální nabíjecí výkon 50 kW, což umožňuje dosažení 80% nabití za pouhých 35 minut.
ChargeNow
V případě nabíjecí stanice MINI ELECTRIC Wallbox je nabízena také instalační služba. Nástěnná nabíjecí stanice může být instalována v garážích i v krytých automobilových přístřešcích. Služba ChargeNow je k dispozici pro maximální pohodlí při nabíjení: zákazníkům umožňuje přístup k největší síti veřejných nabíjecích stanic na světě.
Registrace a platba spotřebované elektrické energie se provádí prostřednictvím karty ChargeNow nebo příslušné aplikace pro chytrý telefon.
Tepelné čerpadlo a klimatizace
Standardní výbava nového MINI Cooper SE zahrnuje dvouzónový automatický systém klimatizace se samostatnou ventilací a regulací teploty pro řidiče a spolujezdce. Interiér vozu je vytápěn tepelným čerpadlem, které shromažďuje odpadní teplo z motoru, výkonové elektroniky, vysokonapěťové baterie a venkovního vzduchu před tím, než ho nažene do klimatizačního systému.
Tepelné čerpadlo vyvinuté pro nové MINI Cooper SE je obzvláště účinné. Využívá o 75 % méně energie než konvenční elektrické vytápění a v zimním režimu poskytuje rychlý náběh činnosti.
Pro zvýšení dojezdu jsou okruhy chlazení a vytápění přímo spojeny s technologií pohonu, takže tvoří vysoce účinný systém. Integrovaný řídicí systém zaručuje příjemnou teplotu uvnitř vozu a současně ideální provozní teplotu pro vysokonapěťovou baterii – nezávisle na sobě, prostřednictvím chlazení a vyhřívání.
Automatická klimatizace nového MINI Cooper SE nabízí také nezávislé topení a funkci klimatizování stojícího vozu. To umožňuje před odjezdem vyhřát nebo vychladit interiér na předem zvolenou teplotu. Řidič může prostřednictvím aplikace MINI Connected Remote nastavit čas plánovaného odjezdu a upravit teplotu interiéru podle svého přání.
Když už jsme u těch mini autíček.
Mě u IONu celkem
Když už jsme u těch mini autíček.
Mě u IONu celkem zklamalo, že nelze sklopit sedadlo spolujezdce.
Chtěl jsem v autě vézt žebřík a nemile jsem zjistil, že sedačku spolujezdce nesklopím ani dopředu ani dozadu.
Nakonec jsem ho tam nějak nacpal, ale kdyby šla přední sedačka sklopit směrem kupředu, tak by to bylo daleko lepší.
U takovejch prcků bych to čekal jako standard.
Dobrý den, proč chcete sklápět sedado? Stačí vysunout
Dobrý den, proč chcete sklápět sedado? Stačí vysunout opěrku hlavy. Vozím takto třídilné štafle 190 cm dlouhé.
Protože bez toho sklopení se to tam sice vejde. Ale při
Protože bez toho sklopení se to tam sice vejde. Ale při prudším zabrždění by to taky mohlo jít skrz přední okno. Proto by mi možnost sklopit sedadlo připadala vhodnější u takhle malých aut.
No já to jistím tím, že zasunu zpět opěrku hlavy a to
No já to jistím tím, že zasunu zpět opěrku hlavy a to tak aby štafle do okna nemohly.
To už je moc operací, které se mi nechce řešit 🙂
No vezl
To už je moc operací, které se mi nechce řešit 🙂
No vezl jsem to jen jednou. Jinak mi vždy stačí sklopit zadní sedadla a je z toho príma pickup.
Se sklopenými zadními sedadly a na nich desku z překližky
Se sklopenými zadními sedadly a na nich desku z překližky již funguji jako živnostník 5 let a 70tis. km.
Tady je i něco víc než tisková zpráva, první jízdní
Tady je i něco víc než tisková zpráva, první jízdní dojmy:
https://www.autorevue.cz/prvni-test-mini-cooper-se-novy-elektromobil-jezdi-presne-tak-jak-ma
https://fdrive.cz/clanky/test-kral-elektricke-zabavy-na-ctyri-mini-prvni-jizdni-dojmy-5096
Cena není lidová, ale úpřimně, Mini nikdy nebyla lidovka, ani ve spalovací verzi 🙂
Jo, souhlas, akorát za ty peníze by to mohlo rychleji
Jo, souhlas, akorát za ty peníze by to mohlo rychleji nabíjet.
Ono to má pohon i baterku z i3, pokud se nepletu, z té verze
Ono to má pohon i baterku z i3, pokud se nepletu, z té verze 94Ah. Ta má také max. do 50 kW. Ale zase, na rozdíl od jiných si ten výkon dokáže udržet až do 85%.
https://support.fastned.nl/hc/en-gb/articles/204784718-Charging-with-a-BMW-i3
Takže reálně to bude nabíjet 2x-3x rychleji než eCityGO.
Takže reálně to bude nabíjet 2x-3x rychleji než eCityGO. To už se dá přežít.
No… reálně to bude min. 2x rychleji. Citigo sice umí
No… reálně to bude min. 2x rychleji. Citigo sice umí údajně až 30kW, ale tento výkon neudrží zdaleka tak dlouho, až do 85%, jako i3 a jako to bude zřejmě i u tohoto Mini.
citigo jsem nabíjel 30kW v teplotě kolem nuly, každopádně
citigo jsem nabíjel 30kW v teplotě kolem nuly, každopádně papírově umí až 40kW. Nabíjení vyššími proudy ale není optimální z hlediska životnosti, takže se nabíjí doma, pomalu 🙂
No co jsem četl, tak maximum to má kolem 36 kW, ne? Ale
No co jsem četl, tak maximum to má kolem 36 kW, ne? Ale důležitější je, že ten výkon dokáže baterka pobrat jenom v úzkém spektru SOC, na rozdíl od té i3 (a předpokládám i Mini), kde ten výkon blízký 50 kW baterka bere až do téměř 85%. To je dost podstatný rozdíl.
Takže i když rozdíl v max. výkonu nabíjení je jenom 36 vs. cca. 48 kW, ve skutečnosti bude nabíjení z 10 do 80 odhadem tak 2x rychlejší, právě díky té ploché křivce nabíjení u i3 (Mini).
To není nic proti Citigo. Ty baterky mají zase výhodu v tom, že proti předchozí generaci (eUp), je ve stejném objemu dvojnásobná kapacita. A Citigo je městský vůz, který se bude nejvíce dobíjet doma, to DC na ty účely, podle mě, plně dostačuje.
Papírově 40kW,citigo nemá tepelný managment baterky – víc
Papírově 40kW,citigo nemá tepelný managment baterky – víc to ovlivní aktuální teplota. Nabíjecí stojan ukazoval i 38kW ale po půl hodině (to už je 100 km dojezd) už jen 25kW a dále klesá. Nevím jestli to je teplotou baterky nebo je to vlastnost 🙂 Ale je to zřejmě v zájmu životnosti. Ale problém je cena – štve mě že v Olomouci bude u Globusu od dubna placené dobíjení, i když je to pořád zkousnutelné.
Zvykej si, nic není zadarmo věčně.
A kde ti to ukazovalo
Zvykej si, nic není zadarmo věčně.
A kde ti to ukazovalo 38kW? Který stojan?
Jo to bral jako bonus, když už musím na nákup. Nabíjel
Jo to bral jako bonus, když už musím na nákup. Nabíjel jsem na stojanu EON u Globusu v Pardubicích a byly s tím problémy -hlásilo to že není k dispozici požadovaný výkon a ukončil ose nabíjení.
Nejdřív 12 min DC (dle faktury 7,6kW) cca 38kW/h – to byl dojezd 20km
pak po ukončení nabíjení, přehodil jsem na AC asi na 20 min až mělo cca 50% kapacity a znova jsem to přehodil na DC a tam bylo za 30 min jen 12,2kW = cca 24kW/h. Od EON mi přišla faktura z rozpisem a cenou 0kč
Připoj se na DC a po 6-ti minutách vynásob dodanou energii
Připoj se na DC a po 6-ti minutách vynásob dodanou energii deseti a uvidíš průměrný výkon za těch 6 minut.
V česku je minimum stojanů, které ukazují aktuální výkon. Umí to spíš auta (Tesla, Hyundai Kona, nový Soul, nový Leaf …)
Já mám fotku DC nabíjení Citigo u ČEZu a po 3 minutách má nabito 1,4kWh, takže výkon 28kW. Stav baterie 35%, venkovní teplota 6 stupňů. Bída
Bohužel, to je realita těch nových článků. To je daň za
Bohužel, to je realita těch nových článků. To je daň za to, že do stejného prostoru narvou dvojnásobnou kapacitu.
Stejné články má i nový Ioniq a i Soul, Kona a Niro u těch menších baterek kolem 38 kWh. A taky to DC nabíjení je bída, stejně jako u Citigo.
Kdyz jsem nabijel pres Polyfazer direkt, tak tam byla grafika
Kdyz jsem nabijel pres Polyfazer direkt, tak tam byla grafika s nabijenim v case a okamzity prikon. Nastup je pozvolny a kdyz berete jen 3 minuty, pak je to spatny vypocet. Berte az interval kdy nabehne plny prikon. Treba od 3. minuty do 6. minuty.
Já myslím (někde jsem to četl), že je to vlastnost těch
Já myslím (někde jsem to četl), že je to vlastnost těch nových baterek, že nedokáží pobrat více než 1C (do těch 36-38 kW) a taky, že jejich křivka je taková „schodovitá“ a ne pěkně plochá – to znamená, že už kolem 50% ten výkon dost klesá.
Stejný problém má i nový Ioniq, používá stejné články a co jsem koukal na test Bjorna Nylanda, tak to rychlonabíjení je dost bída. Resp. to, co je u Citigo ještě OK, už pro Ioniq OK není, protože Ioniq už může sloužit i jako první auto v rodině i na dešlí cesty. No a tam to právě limituje to pomalé DC nabíjení. Starší Ioniq na tom byl podstatně lépe.
Tady je to vidět, starý Ioniq nabíjel klidně i kolem 70 kW:
https://www.youtube.com/watch?v=GsWq_YrbDhs
Je to vlastnost, stačí si vzít kalkulačku a spočítáš,
Je to vlastnost, stačí si vzít kalkulačku a spočítáš, že takto to navrhnul výrobce, v průměru to umí nabíjet příkone cca 22 kW.
já to spíš myslel tak, jestli je to dáno aktuální
já to spíš myslel tak, jestli je to dáno aktuální teplotou, nebo % nabití. Průměr zkresluje, za první půl hodiny se dobije násobně víc než poslední půlhodina 🙂
Je to tak, že nabíjecí křivka je daná výrobcem článků
Je to tak, že nabíjecí křivka je daná výrobcem článků a s tím nelze nic dělt. Resp. je daná křivka jaký max výkon (nebo proud) si baterka může brát v určitém stupni nabití (SOC) v procentech. A ta křivka je taková schodovitá. Koukněte třeba sem:
https://insideevs.com/news/381451/hyundai-ioniq-electric-disappoints-dc-charging-power/
Je to křivka nabíjení Hyundai Ioniq (ten nový 38 kWh používá stejné články jako Citigo) a je tam krásně vidět rozdíl mezi starým 28 kWh a novým 38 kWh. Sice větší baterka, ale podstatně horsí rychlodobíjení – ta žlutá křivka.
Předpokládám, že ty výkony, dané tou nabíjecí křivkou od výrobce, lze dosáhnout za ideální teploty baterky. Pokud je zima, bude to horší. Ale podstatné je, že to pořád bude kopírovat tu schodovitou křivku, v reálu to teda dost klesne už od 50% SOC.