Elektrokola nepatří jen do města

Elektrická kola jsou v ČR stále populárnější a začínají se dostávat do role sportovního náčiní. Elektrokola se středovým pohonem ukazují, že jejich využití je opravdu všestranné.

Kvalitní středový pohon dává elektrokolu nové možnosti
foto: Zdeněk Dokoupil, RebelBike

Ještě před pár lety elektrokolo, tedy kolo s elektrickým pohonem, většina lidí považovala jen za městského pomocníka anebo za „berličku“ pro ty, kterým to na běžném kole už nešlape. Ono se také s výkonem motoru 250 W na 24 V a s těžkými olověnými bateriemi mnoho jiného dělat nedalo.

Dnes je ale rok 2015 a za oněch pět let se i u nás kola dostala na podstatně jinou úroveň. Opravdová horská elektrokola jsou vidět čím dál víc. Letošní ročník FORBIKES v Pražských Letňanech toho byl důkazem.

auto elektrokola středový pohon elektrického kola

foto: Zdeněk Dokoupil, RebelBike

Kategorii horských elektrokol v drtivé většině kralují kola s takzvaným středovým pohonem – tedy ne přímý motor zapletený v ráfku, ale kompaktní motor pohánějící přes převody rozetu (tác) tedy řetěz převodů.

Tento pohon je na trhu déle než 20 let, ale teprve až značka Bosch jej dokázala prosadit a nastavila tak nový trend „středových pohonů“. Dnes již Bosch není dominantním výrobcem takového systému, objevují se další a možná technicky ještě propracovanější systémy – například v letošním roce odbornou veřejnost zaujala se svým pohonem Yamaha.

Vítanou alternativou jsou také sady na přestavbu, které cenově vycházejí až o 2/3 levněji, ale přitom komfort jízdy i kvalita zpracování a životnost systému jsou na srovnatelné úrovni.

Kouzlo středového pohonu

V čem ale tkví kouzlo oněch středových pohonů? Vyjmenujme si pár zásadních výhod. Nízká hmotnost, a to až o polovinu oproti stejně výkonnému přímému pohonu! Umístění motoru, střed kola zachovává neutrální těžiště, což je zejména pro jízdu v terénu klíčová záležitost.

auto elektrokola středový pohon elektrického kola

foto: Zdeněk Dokoupil, RebelBike

Využití převodů umožňuje dosahovat pomoci motoru do mnohem vyšších rychlostí. Převody také pomáhají optimálnějšímu využití energie a dojezdy jsou cca o 1/3 delší. Uložení kol nemusí být tak robustní, jako v případě přímého pohonu, takže při případném defektu, nebo převozu kola v autě, jste s kolem zacházet stejně komfortně, tak jak jste zvyklí.

Další výhody bychom určitě našli, našli by se i drobné nevýhody. Každopádně vše výše uvedené jsou rozhodující faktory pro výběr kola ke sportovní cyklistice.

Středový pohon pomohl zbořit mýty a ukázat směr sportovní elektrocyklistiky!

Závody elektrických kol

Na změnu vnímání elektrokol a jejich postupné rozšiřování mezi sportovně založené cyklisty reagují i pořadatelé závodů MTB kol. Dalo by se to označit za malou revoluci v závodech MTB, avšak pro elektrická kola se jedná o obrovský posun. V zahraničí podobné závody již byly a jsou.

auto elektrokola středový pohon elektrického kola

foto: Zdeněk Dokoupil, RebelBike

Jenže v zahraničí, tyto závody jezdí „unifikovaná“ tovární kola s přísnými pravidly o kapacitě baterie a výkonu kola – tato pravidla většinou ušil na míru sobě sponzor a výrobce elektrokol a tak tím diskvalifikoval svou možná v něčem lepší „konkurenci“.

I trať bývá navržena tak, aby se tato kola nezostudila. Co je to pak ale za závod? Kde je ten adrenalin, kde je to srovnání s běžnými koly? A co když MTB elektrokola na plnohodnotný závod mají?

V ČR máme výhodu, že pořadatelé MTB závodů jsou rozumní a nechali kategorie pro MTB elektrokola bez omezení. Omezením je pouze to, aby se podle vyhlášky dalo mluvit o jízdním kole s pohonem. Byla by škoda zkazit pestrost a zábavnost závodů nějakou unifikací a také vyloučení mnoha jezdců, kteří do kola nechtějí investovat svých 5 platů.

První závodní vlaštovkou toho roku byla maloskalskecrosscountry.cz, které se jede jako součást MTB cupu Český ráj. Na této akci se pak společně utkala jak elita, tak ebikeři. Zavodní dráha, byla ve stylu klasické XC tratě o délce okruhu cca 2.8 km, převýšení cca 100 metrů a jelo se 6 okruhů.

Zajímavostí bylo právě ono srovnání, kdy téměř netrénovaný jezdec na kole s pohonem EVBIKE s hodnotou do 50 tisíc časově překonal trénované elitní jezdce z týmů zvučných jmen a na kolech za statisíce. Více informací i s částí výsledkové listiny a pár fotografií ze závodu můžete nalézt zde.

Poznámka: „Společnost EVBIKE, která se specializuje na přestavbové sady – tedy soubor komponent, které si na své kolo za cca 2 hodiny namontujete a vyrážíte na trasu – pro letošní rok sestavila svůj závodní EVBIKE Team. Závodní EVBIKE Team si dal za cíl dokázat, že i elektrická kola se mohou podobných závodů plnohodnotně účastnit.„

Zde je třeba podotknout, že jízda ve výletním tempu, je naprosto odlišná od tempa a terénu MTB závodu. Pro závod se vše musí perfektně připravit a každý nedostatek se v průběhu několika kol ukáže. Podobné akce jsou tedy velkým přínosem zejména pro zákazníky, kteří se mohou při výběru elektrokola řídit výsledky podobných závodů.

auto elektrokola středový pohon elektrického kola

foto: Zdeněk Dokoupil, RebelBike

Navíc i firmy, které se závodů účastní, mohou při takovém tvrdém testu odhalit slabiny mechaniky a elekroniky – jejich kola pak mohou být ještě lepší. Je to podobný princip, který známe z automobilového sportu, kde se mnohdy nová technická řešení a vylepšení sériových aut nacházejí během závodů.

V letošním roce se konají ještě další zajímavé závody, například:

První mistrovství ČR MTB elektrokol
Termín: 6/6/2015 PODROBNOSTI
Těžká pohoda – 24HOURS & 12HOURS MTB
Termín: 13-14/6/2015 (24hours-mtb.com)

Věříme, že mnoho čtenářů Hybrid.cz má také své elektrokolo a že podobný závod pro ně bude vítaným zážitkem.

EVBIKE Team spolu s Hybrid.cz pro čtenáře připravil kvalitní dres s motivem EVBIKE v hodnotě 800 Kč. Dres ZDARMA získá ten, kdo se na alespoň jeden závod přihlásí do 19.5.2015, vyplní tento registrační formulář a zároveň se závodu zúčastní.

auto elektrokola středový pohon elektrického kola

foto: EVBIKE

Fotografie použity s laskavým svolením z archivu pana Zdeňka Dokoupila, partnera EVBIKE ze společnosti RebelBike.

placená inzernce

19 Comments on “Elektrokola nepatří jen do města”

  1. Nerad bych kazil čisté
    Nerad bych kazil čisté nadšení které prýští z tohoto článku, ale měl jsem teefonickou diskusi s organizátorem podniku v Mostě. Kategorie elektorkol byla vyžádána prý Svazem cyklistiky, nejedná se však žádné oficiální mistrovství, ale o „sranda závod“, stejně jako mnoho podniků v minulých letech. Když jsme u těch PRVNÍCH, tak první měřený a oficiální závod elektrokol proběhl v červnu 2010 v rámci Kolo Pro život – Karlštejn Tour v Chuchli s 16ti účastníky. Pak následovaly Pražské schody, Moravia Tour a mnoho dalších „prvních“ 🙂

    Tím, že organizátor nestanovil žádné podmínky pro typy elektrokol a ani nemá čas toto řešit, možná se na startu sejde vedle klasického elektorkola i elektroskútr s 1kW motorem. Nakonec, ani marketingový partner i4Wifi a jeho EV-Bike nemá ani po mnoha letech na trhu stáje janso v tom co smí a co nesmí na silnici (a ano, trasa závodu je z 50% na veřejné komunikaci!).

    A možná se nesejde nikdo, startovní listina zatím obsahuje jenom tři jména a to jsou zástupci sponzorů 🙂

    1. Ten, kdo navštívil
      Ten, kdo navštívil například alpské země, viděl na vlastní oči jakým směrem se sportovní elektrokola ubírají. Přitom jasné klady převládají před zápory v podobě vyšší váhy. Díky sofistikované technologii středových pohonů většinu jezdců prakticky v ničem zásadním neomezují, spíše naopak – mohou se svobodně rozhodnout kde budou jezdit, jak často a kolik kilometrů ujedou. Navíc mnoho jezdců zjistí, že již nemusí „objíždět“ dříve nevíjezdné. Toto přináší svobodu, která na běžných kolech velmi často chybí. Limity pak zůstanou „pouze“ na straně jezdce, tedy jeho technice.

      Co se týká samotných závodů elektrokol, pak je to skutečná příležitost na další posun technologií a celých horských elektrokol. Co je však velmi důležité, je profil tratě. Když trať bude totožná s běžnou závodní tratí, tedy s tratí závodníků na horských kolech, dojde k samovolné „selekci“ elektrokol, které tuto trať zvládnou. Zůstane tak druhotné a prakticky nepodstatné, jaký máte výkon motoru nebo kapacitu baterie – městká elektrokola, „skutry“ a jiné pro tento účel upravené elektrokola prostě závod nedokončí – buď budou mít časté defekty, nebo v kopcích předčasně vybijí baterie a nebo terénem prostě neprojedou.

      Jedině takové závody pak dávají smysl. Ostatně v článku se o tomto také píše. Souhlasím, že speciální tratě, zkrácené tratě a podobně, vytvořené pro vybraná elektrokola – například s motory v nábojích, nepředstavují skutečné závody horských elektrokol, ale pouze jakési „promo“ akce…

      Příliš se nedivím, že výše uvedený článek o „svobodných závodech elektrokol“ pana Ditricha, jednatele ekola.cz, tedy dovozce elektrokol s motory v zadních nábojích, příliš nepotěšil. Ukázalo by se přinich totiž to, že elektrokola s motory v zadních nábojích a baterií za sedlovou trubkou, atakující váhovou hranici 25 kg (které má ve své nabídce a tvrdí o nich, že jsou těmi skutečnými, pravými, nejlešími a podobně terénními elektrokoly) v porovnání s elektrokoly se středovými pohony, nemají ve skutečném terénu šanci je porazit a že zase až tak vhodná pro horskou elektrocyklistiku vhodná nejsou a že se hodí spíše na mírné kopce po zpevněných cestách…

      Jistě bude zajímavé sledovat budoucí reakce pana Ditricha, až „konečně“ zařadí do své nabídky i elektrokola se středovým pohonem.

      Každopádně se v tomto komentáři nesnažím o kategorizaci elektrokol na dobrá a špatná, právě naopak. Co je však třeba rozlišovat jsou elektrokola pro vybraný účel na vhodná a nevhodná.

      1. To je vtipné, nikdo tu
        To je vtipné, nikdo tu nepsal o zadních, předních, středových pohonech. Myslím, že jsem psal o nesmyslnosti „závodu“ bez jasně daných kritérií. A tento závod žádná kritéria nemá, proto je to promo akce pana Dokoupila a dovozců sad Bafang 01 z firmy i4Wifi.

        Dělat promo akci je samo o sobě OK, ale říkat tomu „PRVNÍ MISTROVSTVÍ ČR MTB ELEKTOKOL“ je pitomost, protože to není ani PRVNÍ (měřených závodů elektrokol se odehrálo v ČR už minimálně 10, což organizátor ví), ani MISTROVSTVÍ (nejsou dána kritéria), ani ELEKTROKOL (protože se může přihlásit kdokoli kdo má elektro-skútr).

        Jinak pan Dosoudil jistě ví, že forma ekolo.cz je výrobcem a nikoli dovozem elektrokol a také ví, že se – opravdu funkčním – středovým pohonem naše společnost zabývá.

        1. V tomto případě jde o
          V tomto případě jde o podstatu věci, nikoliv o názvosloví. Co se týká výrobce – dovozce, tak několik zákazníků se mě ptalo, kde že je ten výrobní závod „českých elektrokol Agogs“, že by ho chtěli vidět. Doufám, že jsem neudělal chybu, když jsem je poslal do Číny…

          Od kdy platí, že když si zadavatel nechá u čínského výrobce „obrendovat“ vybraný výrobek, který je na tamním trhu vyráběný v různých modifikacích, stává se výrobcem?

          Nesnažím se tímto cokoliv ubírat z Vašeho úsilí při vyspecifikování jednotlivých komponentů z výrobcem čínského, taiwanského případně jiného navrženého katalogu, nicméně skutečnost je taková, že elektrokol na stejné platformě existuje velké množství… Pravdou také zůstává, že žádný z dovozců těchto a podobných elektrokol nemá takovou „odvahu“ se v této situaci pasovat do rele výrobce.

          1. Těmito slovy jenom
            Těmito slovy jenom potvrzujete jak jste o trhu, na kterém se snažíte svými články pasovat na odborníka, neinformovaný. Zdenku Dokoupile, neexistuje jediný model elektrokola, který by byl totožný s jakýmkoli modelem značky AGOGS. ekolo.cz je výrobcem kol od primárního návrhu stroje až po jeho uvedení na trh.

            Ne, vážně, pokud nemáte informace a jste líný nebo neschopný si je sehnat, tak se věnujete radši skládačkám, tam se snad nespálíte.

            1. Zda-li jsem, či nejsem
              Zda-li jsem, či nejsem odborníkem, nejlépe rozliší samotní zákazníci. Informace, které publikuji na webu, vycházejí z praktických zkušeností systematicky nabývaných od roku 2009.

              Nezpochybňuji jedinečnost Vašich elektrokol, které se od ostatních podobně koncipovaných liší „jen v nepodstatných“ detailech, protože se ve své podstatě ani nijak výrazně lišit nemohou.

              Co však vidím jako zásadní je vaše tvrzení, že jsou na trhu nejlepší a nejvhodnější. Nejenom, že to lidi slušně řečeno mate, ale navíc to spoustě lidem přidělává práci.

              Opět opakuji, že elektrokola, o kterých se celou dobu bavíme, nerozděluji na dobrá a špatná, ale na vhodná a nevhodná a zároveň tvrdím, že žádné vaše elektrokolo není vhodné do opravdového terénu a to hned z několika zásadních důvodů.

              Protože nábojové pohony, které na svých elektrokolech používáte:

              – nedokáží efektivně hospodařit s energií
              – při malých rychlostech, například 8 km/h, se přehřívají a prakticky nefungují
              – kolo s motorem v náboji je příliš těžké a defektové
              – oprava defektu je složitá nejenom z důvodu absence rychloupínací osy
              – celková váha kola se pohybuje mezi 23-25 kg
              – geometrie rámu nemá sportovní charakter

              Výše uvedené důvody nezměníte ani silnější (těžší) baterií, ani gelama v duších a koneckonců ani lepší přehazovačkou.

              1. Milý Zdeňku, pokud jsou na
                Milý Zdeňku, pokud jsou na elektrokole rám, řídící jednotka, BTS baterie a software nepodstatnými detaily, pak bych se nad Vašimi zkušenostmi od roku 2009 vážně zamyslel, nebo prostě elektrokola AGOGS neznáte a nestyďte se to přiznat, ale také pak nehodnoťte.

                Upozorněte mě prosím na nějaké tvrzení, kde píše naše společnost, že jsou e-kola AGOGS „nejlepší“. Pro každého je nejlepší jistě něco jiného, někdo si nechá vsugerovat, že přestavba jeho bicyklu s elektro-sadou je „nejlepší“, jiný si otestuje skutečná elektrokola a dojde k jinému závěru, ale to je život 🙂

                1. překlep: BMS baterie.
                  překlep: BMS baterie. Značka AGOGS do baterií s články SONY Konion s kapacitou 2900 mAh (XL baterie) instaluje speciálně vyvinutý management systém, který umožňuje rychlo-nabíjení proudem 5A bez nebezpečí degradace článků.

                2. Elektrokolo tak jako
                  Elektrokolo tak jako jízdní kolo je ve své podstatě „sestava komponentů“. V případě elektrokola se obecně řečeno kromě samotného kola sestává z pohonu a baterie. Aby vše správně fungovalo, vše musí být kvalitní. Nevidím žádný „hendikep“ v tom, když se kvalitní kolo elektrifikuje. Právě naopak to přináší pozitiva v podobě stávajícího, často velmi kvalitního kola, na které je jezdec zvyklý.

                  Kdo měl možnost vyzkoušet elektrokolo se střeovým pohonem ten ví, že tento systém je universální a tak prakticky vhodný na jakýkoliv typ (elektro)kola. Problém může nastat až v ceně. Většinou je tento systém pohonu dostupný pouze jako celé kolo. Výbornou a cenově dostupnou variantou je právě přestavbová sada středového pohonu za 1/3 cenu vyrobeného elektrokola. Další klady této varianty již nechám na uvážení každého.

                  Další nespornou výhodou je výborná váha, která obecně ke klasickému kolu přidá „pouhých“ 6.5 kg. Pro zajímavost mé elektrokolo váží 18 kg, má výkon 350W, baterii v rámu o kapacitě 416 Wh, v terénu dokáže jet i velmi malou rychlostí a ujede (myšleno v terénu) okolo 60 km. Jeho cena je okolo 50 tis Kč.

                  Jakube, vidíte-li zásadní problém v tom, že elektrokola vznikají nejenom ze strany výrobce, ale i ze strany zákazníků formou přestavbové sady (myšleno středový pohon) a že ty přestavěná jsou méně kvalitní než ty od výrobce, pak je to myslím mylný úhel pohledu.

                  Neberte to nijak zle, ale proč vaše elektrokola váží okolo 25 kg, když mají podle Vás tak kvalitní komponenty? Není to z velké části právě tím, že nábojové technologie jsou výrazně těžší, než středové pohony a navíc ostatní komponenty jsou podřízené „příznivé“ ceně celkového elektrokola tak, aby byla pro zákazníky zajímavá?

                  Snad se shodneme alespoň v jednom – váha elektrokola při jízdě v terénu hraje významnou roli při překonávání překážek a při celkové manipulaci s elektrokolem. V případě těžkého elektrokola kromě jiné se jezdec dříve unaví…

                3. Na tom se bohužel
                  Na tom se bohužel neshodneme. Důležitými veličinami pro dynamiku jízdy je vyvážení celého kola, umístění baterie (akumulátor kvedlající se na plastové platformě přidělané dvěma imbusy na místě bidonu není úplně super řešení) a také – asi nejvíc – váha jezdce.

                  Jestli má elektrokolo 18, 21 nebo 24 kg je opravdu zcela irelevantní. Blbě vyvážené 18ti kilový ebike stejně nikam neodnesete.

                  Ale to chce, milý Zdeňku, věnovat tomu trochu čas, něco otestovat a pak vynášet učené soudy a mlátit pak prázdnou slámu. Já mám Bafang BBS01 docela hodně najetý, stejně jako Bafang CST a MAX, Bosch performance, Yamahu, Bionx d500 i Steps a spoustu dalších e-kol nad 20 kilo 🙂 Proto tedy mohu tvrdit, že nabízíme nejsilnější legální elektrokolo na trhu – AGOGS Uphill, protože to prostě tak objektivně je.

                  Ale vraťme se k původnímu tématu elektrokolo versus motorizační sada na jízdní kolo. Je to taková „nemoc“ méně rozvinutých trhů, mezi kterými se Česko nachází. Podíváme-li se do Německa, Francie, Nizozemí, Itálie… zde nikdo žádné „sady“ nemontuje, protože jak z finančního, tak funkčního pohledu je to nesmysl.

                  i4Wifi jsou šikovní obchodníci, takže dokud bude na trhu dost bastlířů jako Vy, a dokud se někdo ze zákazníků nezeptá ČOI, jak je to vlastně s těmi zárukami na zboží a publikovanými fakty o legálnosti akcelerátorů, budou ty čínské sady vozit a vy je budete instalovat a organizovat První Mistrovství Světa v jízdě na elektrokole 🙂

                4. Když to tedy schrnu – váha
                  Když to tedy schrnu – váha (sportovního) elektrokola není důležitá, když není správně vyvážené a elektrokolo není pravým elektrokolem, když není vyrobené v zahraničí.

                  Když je motor v zadním náboji a baterie je za sedlovou trubkou, kolo je skvěle vyvážené. Když je pohon ve šlapacím středu a baterie umístěná na spodní rámové trubce, tak je elektrokolo nevyvážené.

                  V tom případě to buď znamená, že se většina světových výrobců sportovních elektrokol plete, protože umisťuje pohony do šlapacího středu a baterie na spodní rámovou trubku…

                  Také to tedy znamená, že většina světových výrobců udělala fatální chybu, když po roce 2010 opustila od umisťování baterie za sedlovou trubku a nábojové pohony.

                  A nebo se stalo následující:
                  – nábojové pohony mají své limity a proto se pro sportovní a horská elektrokola příliš nehodí
                  – středové pohony v porovnání s nábojovými pohony limity prakticky nemají

                  A trh se tak rozdělil na:
                  – lidi, kteří nechtějí do elektrokola investovat 60 tis. Kč a víc a tak „nedosáhnou“ na elektrokolo se středovým pohonem a nakonec se rozhodnou pro elektrokolo s nábojovým pohonem, kde se cena obvykle pohybuje mezi 30 – 40 tis. Kč.
                  – lidi, kteří se rozhodnou pro středový pohon

                  A protože i cyklistika je z obchodního hlediska byznis tak platí:
                  – cena náhradních dílů na sériově vyráběných elektrokolech v podobě baterií (obvyklá životnost 3-5 let), nabíječek, případně poškozených elektrických komponent, je „závratná“

                  Náhradní baterie Bosch stojí mezi 16-21. tis Kč, cena nabíječky Bosch necelých 3 tis. Kč a podobné také „bohužel“ platí i o ostatních sériově vyráběných elektrokolech…

                  Přitom také platí že elektrokolo se skládá z:
                  – kola jako takového
                  – pohonu
                  – baterie

                  Když má zákazník kvalitní kolo, může ušetřit až 1/3 ceny z elektrokola. Když své kolo osadí kvalitní sadou a baterií, pak získá i kvalitní elektrokolo za výrazně nižší cenu a navíc výše uvedené náhradní díly za téměř 1/2 ceny…

                  Také výrobce elektrokolo kompletuje z jednotlivých komponentů, v tom není rozdíl. Rozdíl je však v ceně.

                  Pro upřesnění aby nedošlo k omylu – celou dobu je řeč o elektrifikaci jízdních kol středovým pohonem, nikoliv o elektrifikaci jízdních kol nábojovým pohonem, ke kterému uživatel ve většině případů přistupuje, aby ušetřil na ceně.

                5. Když nejsou argumenty,
                  Když nejsou argumenty, začne se plácat. A protože nereagujete na vyřčené dotazy, ukončeme to.

                  Taková malá pomůcka pro Vaše případné další diskuse, nejen o elektrokolech – poslouchejte protistranu, reagujte na její dotazy, argumentujte.

                6. Děkuji Jakube za Vaše
                  Děkuji Jakube za Vaše názory. Jsem rád, když se o elektrokolech mluví. Lepší by však byla debata bez urážení 🙂

                7. Dovolil bych si nesouhlasit
                  Dovolil bych si nesouhlasit s některými Vašimi názory.Jsem jednoznačně příznivcem stavěných zakázkových elektrokol,kde si můžete navolit komponenty a elektrosadu dle své představy.Podotýkám,že neřeším cenu takového stroje.Mám vyzkoušené varianty jak zadního nábojového motoru MagicPie 48V/1000W již čtvrté generace a také středový Bafang BBS 02 750W,s bateriemi Lifepo4 i Li-ion.Pochopitelně záleží na umístění a rozložení hmotnosti,ale nízká celková hmotnost kola je vždy velkou výhodou kvůli dojezdu.Nyní k porovnání:zadní nábojový motor má výrazný kroutící moment a při akceleraci vyrazí razantně kupředu,nevýhodou je velká hmotnost zadní části kola,středový motor mě upřímně zklamal nevýrazným zátahem při akceleraci(zkoušeno s devítikolem 11-34z)také se velmi výrazně zkrátila životnost řetězu a kazety i při snaze o citlivé řazení.Výhodou je ale nižší hmotnost a výhodné umístění těžiště,možnost využití škály převodů a tím znatelně ulehčit motoru.Tovární elektrokolo bych si nekoupil už jen kvůli nesmyslnému eurounijnímu omezení výkonu,nyní poznámku pro úřednické šťouraly a poklonkovače všeho z EU:dle doposud platné legislativy ČR se kolem s pomocným motorkem rozumí vozidlo do výkonu 1000W,s nejvyšší konstrukční rychlostí 25km/h.No a hlavní důvod,proč přestabovou sadu?Jsme národ kutilů a technických šikulů,na rozdíl od Němců,Italů,Francouzů si s různými záludnostmi poradíme a těší nás to.A že je elektrosada z
                  Číny?Tovární elektrokola nejsou snad vyráběna v Číně?Jejich komponenty ,baterie a motory vyrábějí snad u Bosche v Německu?

Napsat komentář