Elektrokola dobývají Evropu, v Německu a Holandsku láme prodej rekordy

Cyklistický rok 2018 se v Evropě nesl ve znamení elektrokol. Potvrzují to čerstvé statistiky cyklistických asociací. Prodej elektrokol v Nizozemí meziročně stoupl o 25 %, V Německu dokonce o 36 %.

Prodej elektrokol v Evropě v posledních letech výrazně roste
foto: suju, licence Pixabay

„Před třemi lety experti předpovídali, že se trh s elektrokoly nasytí a nebude takto dramaticky růst. Je vidět, že se mýlili. Holandsko je toho zářným příkladem,“ říká Štěpán Pleskač z Apache Bicycles, největšího tuzemského prodejce elektrokol.

Díky stále většímu rozvoji elektromobility, nadmíru příznivému počasí i ekonomické situaci hlásí eurozóna raketový růst prodeje elektrokol. Důkazem jsou nejnovější statistiky zveřejněné na webech holandské (RAI Association) a německé (ZIV Association) cyklistické asociace.

V Nizozemsku, tradiční baště cyklistiky, vzrostl podíl prodeje elektrokol z celého cyklotrhu o 10 % na 40 %. Jinými slovy: skoro každé druhé kolo prodané v Holandsku v roce 2018 bylo elektrokolo. V absolutním čísle to znamená, že se za rok 2018 prodalo více jak milion kusů elektrokol.

Zatímco v roce 2017 utržili prodejci za elektrokola 976 milionů EUR, loni to už bylo 1220 milionů EUR. To jsou dvě třetiny celkové obratu na nizozemském trhu s jízdními koly.

„Elektrokolo se stává novým standardem. Nejen starší lidé, ale i děti a lidé v produktivním věku stále častěji využívají elektrokola. Přispívá k tomu i formát sdílených kol ve městech,“ říká Wouter Jager, předseda cyklistické sekce asociace RAI, která sleduje vývoj nizozemského průmyslu.

Doba nadvlády elektrokol je podle Jagera za dveřmi. „Do budoucna očekáváme, že většina kol v Nizozemsku bude s podpůrným elektrickým pohonem, tedy kromě dětských a sportovních kol,“ dodává Woutec Jager.

Podle zveřejněných statistik roste také cena elektrokol. V roce 2011 se v Nizozemí průměrná cena pohybovala kolem 730 eur, zatímco dnes lze koupit elektrokolo přibližně za 1200 eur. To je podmíněno hlavně dynamickým rozvojem technologií v tomto odvětví cyklistiky.

„Elektrokola se stále vyvíjí, hlavně u motorů a baterií jsme dnes technologicky úplně někde jinde, než jsme byli před deseti lety. Když se ohlédneme zpátky, jsme sami někdy překvapeni, jak vývoj neskutečně pokročil. A tento vývoj bude i nadále pokračovat. Ostatně i u nás se snažíme držet krok na poli inovací, např. u bateriových systémů, které třeba nyní testujeme i ve spolupráci s vědci z Technické univerzity v Liberci,“ pokračuje Štěpán Pleskač.

I v sousedním Německu jsou trendy velmi podobné. Za minulý rok se tam prodalo kolem 980 000 elektrokol, což je meziroční nárůst o 36 %. Ještě rychlejší růst trhu, než v sousedním Holandsku je dán tím, že Němci elektrokola objevili později. Podíl prodeje elektrokol na celkovém cyklotrhu je nyní v Německu 23,5 %.

„Celkově byl minulý rok pro rozvoj cyklistiky opravdu fantastický. A to jak pro klasická kola, tak pro elektrokola,“ říká Siegfried Neuberger, výkonný ředitel asociace ZIV (Zweirad-Industrie-Verband), která zveřejnila data za rok 2018. V Česku nejsou podobné statistiky k dispozici, ale podobné trendy potvrzují v Česku samotní prodejci.

„V polovině loňského roku jsme viděli zhruba 30 % růst a tempo se drželo. Celkový odhad, že se v roce 2018 v Česku prodá kolem 50.000 kusů elektrokol a trh vzroste přibližně o 25 %, je správný. Zájem o elektrokola roste napříč populací. Lidé na nich nejezdí jen v rámci výletů, ale setkáváme se také častěji s tím, že je využívají např. jako dopravní prostředek na kratší vzdálenosti, jako je třeba jízda do práce. Rozhodně souhlasím s tím, že elektrokolo se stane brzy novým standardem,“ uzavírá Štěpán Pleskač z Apache Bicycles.

tisková zpráva

11 Comments on “Elektrokola dobývají Evropu, v Německu a Holandsku láme prodej rekordy”

        1. No nevím, označil jste všechny uživatele elektrokol za
          No nevím, označil jste všechny uživatele elektrokol za staříčky nebo invalidy a hned poté považujete slovo chytrolín za urážku? Zkuste se zamyslet, jestli jste spíš nezačal s tím novinkovským provokativním příspěvkem vy.
          Ale když to vezmu obecně, tak je to naprostá pravda, že posledních pár týdnů je dost peklo čist zde diskuze.

  1. V Holandsku je radost jezdit na kole a delší vzdálenosti
    V Holandsku je radost jezdit na kole a delší vzdálenosti klidně i na elektrokole, když mají dedikované cesty jen pro kola. U nás je to utopie, tady jsou cesty tak tak pro auto a člověk má občas strach jako řidič, aby nesrazil cyklistu a naopak jako cyklista má člověk strach, aby nebyl sražen.

    1. Ano v Holandsku je radost jezdit na kole a otřesné jezdit
      Ano v Holandsku je radost jezdit na kole a otřesné jezdit autem. To ti pošeptá každý Holanďan, ovšem nejdřív se velmi dobře přesvědčí že ho někdo cizí neposlouchá. Každý ti řekne že se to zvrtlo v naprosté šílenství kdy si cyklisti dělají co chtějí a právo je vždyn a jejich straně.

      1. Auta i elektrická jsou prostě příšerní zacpávači
        Auta i elektrická jsou prostě příšerní zacpávači silnic, proto pokud v autě nejsou alespoň 4 pasažéři nebo je nejedná o vozidlo hromadné dopravy, tak přednost pro masově používané bicykly snižuje zácpy a zrychluje dopravu do práce po městech skoro všude.

Napsat komentář