Elektrobusy v Hradci Králové: vyzkoušeli jsme, jak se jezdí se SOR NS 12 Electric

Hradec Králové je relativně ploché město, a proto se tady bzučícím autobusům docela daří. Potkáte je prakticky všude a za každého počasí. Neváhali jsme a skončili za volant jednoho z nich.

Elektrobus SOR NS 12 Electric
foto: archiv autora

Naše testovací jízda začíná lehce po osmé hodině ranní, kdy teplota vyskakuje lehce nad nulu a v doprovodu ředitele Dopravního podniku města Hradce Králové Zdeňka Abrahama a ředitele marketingu Františka Meduny kráčíme směrem k hučícímu elektrobusu. K vyhřátí kabiny a salonu pro cestující totiž využívá SOR NS 12 electric nezávislé naftové topení s 50litrovou nádrží, které spotřebuje do tří litrů nafty na hodinu.

Elektrobus před budovou DPmHK

Elektrobus před budovou DPmHK
foto: archiv autora

Zdeněk Abraham mačká jedno ze dvou tajných tlačítek, otevírá přední vyhřívané dveře a vstupujeme dovnitř. Gentelmansky nám také nabízí post „ředitele“ autobusu, čehož bez váhání využíváme. Interiér je poměrně spartánský, složený z jednoduchých tlačítek, ukazatelů a prostého čtyřramenného volantu bez airbagu. Zajímavostí je, že autobus hromadné dopravy nemusí mít ze zákona bezpečností pásy, a to ani pro řidiče. Na druhou stranu je jeho rychlost omezena na 80 kilometrů za hodinu.

Hlavní lampy s LED diodami

Hlavní lampy s LED diodami
foto: archiv autora

Pohonné ústrojí elektrobusu

Pohonné ústrojí elektrobusu
foto: archiv autora

Přerostlý elektromobil

Otáčíme klíčkem, mačkáme D, uvolňujeme pneumatickou brzdu a vyrážíme po areálu Dopravního podniku kupředu. Zaujalo nás, že elektrobusy hradecké MHD mají zpětná zrcátka jako cestovní autobusy, takže nabízí široký rozhled, a tudíž bezpečnější manipulaci s tímto 12metrovým kolosem.

Moderní autobusy křižují Hradcem Králové

Moderní autobusy křižují Hradcem Králové
foto: archiv autora

Řadící tlačítka elektrobusu

Řadící tlačítka elektrobusu
foto: archiv autora

Do zatáček si sice musíme patřičně nadjíždět, nicméně „e-bus“ má hodně slušný rejd. V porovnání s běžným nákladním autem se testovaný SOR otočí na pětníku. Při couvání nám vestavěná kamera, která přenáší obraz přímo na přístrojovou desku. Když přijde čas rychlodobíjení pomocí střešního pantografu, nastupuje do akce střešní kamera, která šoféra pomáhá navést mezi nabíjecí ližiny nabíjecí stanice.

Pohled do salonu cestujících

Pohled do salonu cestujících
foto: archiv autora

Spartánská palubní deska elektrobusu

Spartánská palubní deska elektrobusu
foto: archiv autora

Nevynechali jsme možnost krátce vyzkoušet také akceleraci, která je díky 160kW elektromotoru s rychlým nástupem točivého momentu prakticky okamžitá. Kdybychom se s elektrobusem postavili na krátký rychlostní závod, porazili bychom leckterý „osobák“. Pokud jste už řídili elektromobil, tak autobus na baterie se chová prakticky stejně. Výjimkou jsou brzdy, ty má SOR NS 12 electric vzduchové, takže nastupují s částečným zpožděním.

Redaktor za volantem elektrobusu

Redaktor za volantem elektrobusu
foto: archiv autora

Zástupci Dopravního podniku města Hradce Králové jsou s ekologickými autobusy dlouhodobě spokojeni, vytěžují je a lákají na ně nové řidiče a řidičky. Vzhledem k tomu, že není potřeba řadit a otáčet volantem zvládne i dítě, jde o poměrně snadno řiditelný bzučící nízkopodlažní transportér.

Elektrobus SOR NS 12 electric je dlouhý 12 metrů

Elektrobus SOR NS 12 electric je dlouhý 12 metrů
foto: archiv autora

SOR NS 12 electric

Délka: 12000 mm
Rozvor náprav: 5900 mm
Šířka: 2550 mm
Výška: 3200 mm
Počet dveří: 3
Šířka dveří: 1200 mm
Nástupní výška: 340 mm
Sedadla: městská, skořepinová
Kapacita sezení: 29–35
Přední nájezdový úhel: 7°
Zadní nájezdový úhel: 7°
Konstrukční rychlost: 80 km/h
Motor: trakční asynchronní, kapalinové chlazení
Výkon: 160 kW (218 k)
Přední náprava: nezávislá RL82 EC
Zadní náprava: portálová AV133
Kola: 275/70 R 22,5
Brzdy: Knorr
EBS3: Wabco
Řízení: Bosch
Umístění baterií: podélné v prostoru střechy
Kapacita akumulátorů: 225 kWh
Dojezd: 180 km
Cena: 11 400 000 Kč

vlastní

33 Comments on “Elektrobusy v Hradci Králové: vyzkoušeli jsme, jak se jezdí se SOR NS 12 Electric”

  1. Trochu som sklamaný z toho, že to nemá rekuperáciu, ktorá
    Trochu som sklamaný z toho, že to nemá rekuperáciu, ktorá mi tak nejak k elektromobilu patrí, ale inak super.
    Ešte trochu doriešiť to kúrenie na nejaké ekologickejšie palivo.
    Nie je tých 160kW na autobus nejak málo? Ja mám 386kW a už sa mi to zdá nejaké lenivé 🙂

    1. To se mi ani nechce věřit, rekuperaci mají i elektrické
      To se mi ani nechce věřit, rekuperaci mají i elektrické koloběžky za 6 tisíc. A kde jinde by měla mít větší smysl něž u městského autobusu, který se neustále rozjíždí a zastavuje (krom popelářů samozřejmě).
      Tady píšou, že rekuperaci má:
      automobilrevue.cz/rubriky/truck-bus/predstavujeme/sor-ns-12-a-ens-12-pod-oboji-zpusobou_46187.html

    1. a byla by to výbušná bomba. Ale cpát dízl do elektrobusu
      a byla by to výbušná bomba. Ale cpát dízl do elektrobusu to byl zas fak nějkaký Ing.Koumes Csc… A proč to nemá elektrický tepelný čerpadlo vytápění a tykadýlka na rychodobití dyž hradec je stejnak zadrátovaný naslačky :)ú

          1. No to máš pravdu, ale to je jen obrácená klimatizace, to
            No to máš pravdu, ale to je jen obrácená klimatizace, to má do pravdovýho tepelnýho čerpadla dost daleko. Parametry jako COP k tomu raději ani výrobce neudává, ale na vytopení 1m3 kabiny osobního vozu při teplotě do 0 to asi stačí při větším mraze se stejně spíná PTC ohřev.

            Ale autobus MHD s tím jak se neustále větrá by to asi moc ekonomický nebylo. Když chceš teplo , tak prostě musíš něco spálit.

            Ale dát tam zemní plyn, tak to bude stejně ekologický jako tisíce domácností ,co v tom Hradci co topí zemním plynem, proti tomu snad nemůže nic nemítat ani ten největší příznivec čistě bateriových aut, protože na 75% topí doma také plynem. Jedině ten kdo topí tepelných čerpadlem s vrtem, ten proti tomu může něco mít.

            Leda to pojízdná bommba, to chápu že to pro někoho může být problém.

    1. Jo až z města zmizejí otravné a ubohé reklamní plochy,
      Jo až z města zmizejí otravné a ubohé reklamní plochy, začnou se striktně dodržovat pravidla územního plánu tak pak se dá rozvádět debata zda je trakční vedení hnusné či nikoliv. Je ale také si dobré uvědomit že ono trakční vedení je i svým způsobem reklama na MHD.
      Úsměvné na elektrobusech je to naftové topení, které je zárukou že aspoň nějak bude elektrobus provozní po všechny roční období. Bude i zajímavé sledovat jak budou vypadat situace s bateriemi za takových cca 7-8 let a to se bavíme o elektrobusu délky 12 metrů. Pak bude řada lidí koukat co sranda ve formě elektrobusu stojí po finanční stránce, zvláště když se pořídily z dotací které jsou ve finále půjčkou kterou zaplatí daňový poplatníci.
      Když vezmu poměr, provozních nákladu, životnost, efektivita tak jediný smysluplný způsob elektrifikace nekolejové MHD je parciální trolejbus zvláště ve městech kde už trakční vedení existuje.

      1. že trakční vedení je i svým způsobem reklama na MHD?? to
        že trakční vedení je i svým způsobem reklama na MHD?? to snad nemyslíš vážně 😉 Jako já fandím tykadýlkům ale proč s tím krámem minulýho století zasílat celý město dyž máme dostupný čínský baterky že 😉

        1. Tak proto na konci svého příspěvku zmiňuji parciální
          Tak proto na konci svého příspěvku zmiňuji parciální trolejbusy které potřebují jen na část své trasy. V realitě to znamená že na předměstí (třeba ve vyhrazeném pruhu) se jede na trolej a dobíjí se baterie, v historickém centru města nebo v místech kde trolej není žádoucí se pak jede na baterii. Tento koncept funguje ve španělském městě Castelon kde dokonce jezdí trolejbusy Solaris/ Škoda, v Praze takto zatím zkušebně funguje linka 58 která je předvojem elektrifikované autobusové linky 140 a podobnou koncepci připravují v Berlíně kde také zjistily že bateriové elektrobusy hlavně v kloubovém provedení jsou po finanční stránce neobhajitelné. A je dobré také sledovat že do kloubových elektrobusů jdou výrobci celkem opatrně.
          Na takzvaně levné a dostupné baterie z Číny mě napadá jedna analogie z minulosti a to levná ropa ze SSSR nebo státu blízkého východu, stačilo velice málo a bylo vše najednou jinak.
          Trolejové vedení je sice nákladné na výstavbu, ale jeho životnost v extrémních případech dosahuje i 50 let. Kolik pak vydrží baterie, zvláště pokud budou minimálně dvakrát za 24 hodin nabíjeny skrze rychlo nabíječky? Když se bude používat pouze pomalejší dobíjení třeba v garáži, povede to zase k větším nákladům na samotný provoz.

      2. Dokud bude na magistrátu sedět současný hl. architekt, tak
        Dokud bude na magistrátu sedět současný hl. architekt, tak se nic pozitivního nestane a Hradec si bude dál mršit svůj dopravní systém jako dosud, o ostatní výstavbě ani nemluvě. Nesmyslná okružka u Koruny co vznikla i přes zamítavé stanovisko policie a co ztrojnásobila kolony ve špičkách budiž příkladem. Časem ještě přibude přestavba Milety v osekané variantě, co nic nevyřesí. A jednou taky jižní spojka s okružní křižovatkou na Hradubické s jedním pruhem do Pardubic a zároveň i do Prahy, Brna a Olomouce (hlavně že k marketům jsou mimoúrovňovky). Takže kolony budou jen přibývat.
        Hradec si pořídil elektrobus od SORu už v roce 2013 a za tu dobu mu poklesla kapacita baterie o 1,76%, takže životnosti bych se nebál. Za těch několik let si dopravní podnik ověřil, že to dává ekonomický smysl. Případná výměna baterii třeba za 10 let bude násobně levnější než dnes a půjde tak nadno natáhnout dojezd. Ale už teď je evidentní, že rozdíl v životnosti baterie proti zbytku vozu nebude nijak extrémní.
        Parciální trolejbusy už v HK jsou a po zprovoznění nové trolejbusové trakce do Pod Strání převezmou linku 27.

  2. Ale tak jo třeba pro Itálii už ultimátní autobus.
    Ovšem

    Ale tak jo třeba pro Itálii už ultimátní autobus.

    Ovšem u nás bych první směřoval peníze MHD do plošného efektivnějšího nasazení hybridních autobusů na plyn a ještě malobaterkáčů, co se nabíjí na každé konečné, po celé republice.
    To je tak práce na 10-15 let, a pak by se teprve vidělo dál jaká bude v té době provozní cena velkých baterek a elektřiny i na topení.

    1. plyn? jen to ne, mesto kde ziju preslo kompletne na plynaky a
      plyn? jen to ne, mesto kde ziju preslo kompletne na plynaky a je to des, jsou mnohem hlucnejsi nez naftaky, a je jedine stesti ze i u nas ve meste se jiz objednali elektrobusy aby nahradili prave ty poruchove a desne hldne plynaky

      a z cest po cele Cr jsem snad neslisel zadny plynovy autobus co by byl nejak mene hlocny, duni podstatne vice nez naftove

      1. Proto jsem taky psal hybridní, kde může jet speciální
        Proto jsem taky psal hybridní, kde může jet speciální motor na plyn jen v ideálním režimu, a změny výkonu má na starosti elektřina.
        Jinak parametr hlučnosti se dá napsat do výběrového řízení úplně zákonně, je jen na MHD, aby to tam začali standardně vyžadovat.

    1. Já těmito autobusy v Hradci jezdím a jsou super! Kéž by
      Já těmito autobusy v Hradci jezdím a jsou super! Kéž by ještě nahradily i ty ostatní naftové busy. Překvapilo mě trochu, že nejsou úplně tiché. Ale jsou tišší než dieselbusy a hlavně nesmrdí, takže paráda! A kdybyste viděli, jaké mají zrychlení ;)) Je to poznat třeba na semaforech, kde už nijak nezpomalují vozidla za sebou. A řekl bych, že i řidiči s nimi mají méně práce a jsou tak sami méně napnutí.
      Za mě jednoznačně palec nahoru! Jen tak dál Hradec!

      1. A už jsi někdy jel trolejbusem?
        Aby jsi poznal ten odpich a

        A už jsi někdy jel trolejbusem?
        Aby jsi poznal ten odpich a tah při plném zatížení cestujícími 18m trolejbusu do kopce.
        Pokud jsi nejel, tak se přijeď projet do elektromobilního Brna a nechej se vyvézt trolejbusy např. z Pisárek (od řeky) do Kohoutovic, nebo ze Židenic (od řeky) na Vinohrady a Líšně.
        Pak můžeš mudrovat!

        1. Jelikož píše že jezdí MHD v HK, tak trolejbusem jet
          Jelikož píše že jezdí MHD v HK, tak trolejbusem jet musel.
          V HK mají větší podíl trolejbusů na vozovém parku než v Brně (podíl trolejbusů, parciálních trolejbusů a elektrobusů je zhruba poloviční).
          A oproti trolejbusům má ten SOR skutečně slušný odpich a je také znatelně tižší.

Napsat komentář