Unikátní elektrobus z Vídně se představí cestujícím v Českých Budějovicích. Dopravní podnik vyzkouší inovativní technologii nabíjení vozu z trolejového vedení i nasazení vozu v historickém centru města.
foto: DPP hl. města Prahy
Příští týden bude možné potkat v ulicích Českých Budějovic zajímavé vozidlo. Dopravní podnik zde bude testovat elektrobus Siemens – Rampini, který mu bude zapůjčen z vídeňského dopravního podniku Wiener Linien díky vzájemné spolupráci se společností Siemens.
Jedná se o autobus s plně elektrickým pohonem, vytápěním a klimatizací, jehož největší zvláštností je unikátní způsob nabíjení akumulátoru. To je prováděno pomocí speciálního pantografu na střeše vozidla ze stávajícího trolejového vedení.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
Ve Švýcarsku jsou s bezobslužně dobíjeným elektrobusem spokojeni
SOR: Elektrobusy jsou správný směr pro MHD, hybridy nemají budoucnost
TransExpo 2013: český SOR zaujal elektrobusem s novým designem
Tato technologie se tedy hodí do měst, kde je provozována trolejbusová doprava. Stávající infrastruktura trolejbusových tratí umožňuje bez dalších investičních nákladů její efektivní využití i pro průběžné dobíjení elektrobusů.
Testovaný elektrobus patří do kategorie midibusů – má menší rozměry, než standardní autobusy. Se svou délkou 8 m a šířkou 2,2 m je vhodný pro provoz ve stísněných podmínkách, například v historických centrech měst, nebo v rezidenčních čtvrtích.
Nízkopodlažnost zajišťuje přístupnost veřejné dopravy i osobám se sníženou schopností pohybu. Právě v historickém centru je 12 těchto elektrobusů provozováno i ve Vídni.
„Od akce si slibujeme vyzkoušení nového způsobu nabíjení, která je pro náš provoz velice zajímavá. Zároveň prověříme průjezd midibusu tam, kde velké vozy nemohou být nasazeny. Příkladem je historické centrum města i další lokality“, říká místopředseda představenstva dopravního podniku Slavoj Dolejš.
Důležitým hlediskem je vedle příznivého vlivu na životní prostředí také ekonomická stránka provozu takového vozidla. Vzhledem k rostoucí ceně nafty a postupujícímu vývoji alternativních pohonů se může jednat o zajímavou možnost pro budoucí nasazení na trasách, kde je odpovídající možnost průběžného nabíjení.
Veřejné jízdy se konají ve dnech 29. – 30. 1. 2014 a přeprava všech cestujících je v tomto voze bezplatná.
Vypravení elektrobusu Simens Rampini:
• středa 29. 1. 2014 od 6:00 do 11:00 a od 13:00 do 17:00 na trase
Máj – Milady Horákové; Václava Talicha; Evžena Rošického; U Parku; Výstaviště; U Zelené ratolesti; Poliklinika Sever; Senovážné nám. – pošta; Náměstí Přemysla Otakara II. a zpět.
• čtvrtek 30. 1. 2014 od 6:00 do 11:00 a od 13:00 do 17:00 na trase
Nádraží; Náměstí Přemysla Otakara II.; Senovážné nám.-DK; U Zimního stadionu; Grünwaldova; U Nemocnice; Papírenská; Jana Buděšínského; Antala Staška; Náměstí Bratří Čapků a zpět.
Vůz bude vyjíždět v hodinových intervalech, jízdní řády jsou k dispozici na webových stránkách Dopravního podniku města České Budějovice www.dpmcb.cz.
Plně elektrický provoz umožňuje cestování bez hluku a spalin. Přitom je energeticky velice úsporný.
„Elektrobus Siemens-Rampini je atraktivní nejen pro cestující, ale i pro kolemjdoucí a ty, kteří žijí podél komunikací. Je tichý, má příjemný interiér a představuje zcela čistý provoz bez přídavného naftového topení. Vozidlo se v zimě elektricky vytápí a v létě klimatizuje. Díky průběžnému dobíjení na konečných zastávkách se podařilo významně zmenšit velikost a hmotnost akumulátoru energie,“ říká Roman Kokšal, ředitel dopravních divizí společnosti Siemens.
A dále vysvětluje princip fungování: „Je to velice jednoduché, rychlé a efektivní. Při čekání na konečné zastávce stačí zdvihnout sběrač na 10 až 15 minut, dobít akumulátor a elektrobus může vyrazit na další úsek. Dojezd vozidla je tak prakticky neomezený.“
No ne, tak to se asi svezu
No ne, tak to se asi svezu 🙂