Elektrobus Proterra Catalyst E2: baterie 660 kWh, dojezd 560 km

Společnost Proterra aktuálně v Los Angeles představila svůj nový elektrobus Catalyst E2. Může se pochlubit obří 660kWh baterií a reálným dojezdem 560 km.

Elektrobus Proterra Catalyst E2 může být vybaven baterií až o kapacitě 660 kWh
foto: Proterra

Nová série elektrobusů Proterra Catalyst E2 se může pochlubit obří kapacitou baterie od 440 kWh do 660 kWh. To je více než 6x větší kapacita, než kolik má nejnovější Tesla Model S/X se 100kWh baterií.

Proterra tvrdí, že v testovacích podmínkách umí elektrický autobus Catalyst E2 dosáhnout dojezdu téměř 1000 km na jedno nabití. Čemuž docela věříme, protože 660 kWh je už pořádná snůška energie.

Doma v zatím Proterra prodala asi 312 elektrobusů, které najely přes 4 miliony km. V posledních letech ale zažívá strmý růst, když prodeje za rok 2016 jsou už o 220 % vyšší než za rok minulý.

34 Comments on “Elektrobus Proterra Catalyst E2: baterie 660 kWh, dojezd 560 km”

    1. jen relevantní otázečka,
      jen relevantní otázečka, žádná sranda:
      Jsi mentálně postižený (inteligenčně poškozený), neměl jsi nikdy holku, jsi na práškách, je ti 5, zneužívali tě, platí ti ropní vrazi a teroristi nebo bydlíš v ústavu?
      Fakt mě to zajímá, jinak to snad ani být nemůže

  1. No meziměstský linkový
    No meziměstský linkový autobus je další typický příklad naprosto bezproblémově zvládnuté technologie pro reálný dojezd 500km. Zde tedy hlavně díky tomu, že nemusí být nízkopodlažní a tak je zde opravdu komfortní prostor pro baterii.

    Nicméně přesně to je také ten důvod, proč je dnes v podstatě nikdo nedělá. Ono by pak opravdu stálo za zvážení jestli se mi nevyplatí nakoupit do flotily větší část elektrobusů a k nim si nechat jen pár dieselových vozů pro zájezdy.

  2. jay leno garage má pěkný
    jay leno garage má pěkný video o prottera autobusu. Jediný co mě překvapilo je webová stránka prottera – má spoustu dobrých statistik proč koupit elektro bus. Ale milion dolarů? To je hodně peněz. Myslim si že baterie je až moc velká, mají skvělý způsob jak nabíjet a 560 km, to je hodně linek a otoček, navíc nejsem specialista na USA ale autobusem tam jistě moc lidí nejezdí, určitě by mohl být bus menší, ale je to US malý autobus by byl asi hodně šikanovaný.

    1. Ten milion dolarů tam mají
      Ten milion dolarů tam mají jako celkové náklady po 12 letech provozu (bus+palivo+údržba). To ten linkáč za tu dobu najede klidně milion kilometrů.
      Cena samotného busu je okolo 650 tisíc USD (~15 milionů Kč). To není zas tak moc, když obdobné autobusy v naftě nebo plynu stojí 10 a více milionů.
      Pro jistotu, myslel jsem: https://www.proterra.com/products/35-foot-catalyst/#costs

    2. busem jezdi v US hodne lidi,
      busem jezdi v US hodne lidi, treba krome ferry je bus vpodstate jedina moznost jak se verejnou dopravou dostat do satelitu okolo velkych mest, coz jsou zpravidla prave ty klasicke dalkove americke busy co maj vepredu na narazniku drzal na nekolik cyklokol 🙂 vsema treba co jsem jel okolo SF tak byli totalne narvany

      1. Tohle funguje v „par“
        Tohle funguje v „par“ mestech, (hlavne na pobrezi, treba zrovna to SF), ale ve vetsine verejna doprava prakticky neexistuje a auto je jedina moznost (obcas velke firmy provozuji sberny autobus). Jak poznamenal jeden kolega, nejlepsi, co by mohl Musk pro car sharing udelat, by bylo vymyslet (a naucit americany pouzivat) verejnou dopravu 😉

        1. V Americe ropný a auto
          V Americe ropný a auto lobby s velkou pompou a díky podvodu zrušilo tramvaje, který byli naprosto všude a teď je tam horko težko znovu zaváděj a z pár majlový rovný linky v Seatllu jsou paf. Vozej se tam český tramaje a trolejbusy.

          Železnice skoupili špeditéři a taky je zrušili, aby neměli konkurenci. Všechno poháněla ropa i elektrárny spalovali ropu.

          Řidič kamionu je v celejch státech to nejčastější zaměstnání. Když byli naposledy v krizi a galon byl za 6 dolarů, tak kamioňáci šileli a jeli na Washington stávkovat ať jim pan prezident zase zařídí levný palivo jako dřív, že takhle nemůzou fungovat! Naprostý naivní jelita :))
          No to bude švanda až jim do toho vtrhne Tesla s baterkovejma kamionama 😀

          1. baterkovej kamion od Tesly
            baterkovej kamion od Tesly je sen diskuteru, Tesla je rada ze zvlada soucasnou vyrobu a budou extremne stastny pokud zvladnou vyrobu modelu 3 tak jak si to Musk predstavuje, pro kamionovou vyrobu by nemeli ani kapacity ani pro ne neexistuje infrastruktura, proto taky Musk smeroval usili spise k Hyperloopu, ktery v prvnich fazich pokud vznikne bude slouzit par let jiste jen pro nakladni dopravu a lidi do toho pustej az ve chvili kdy to projde nekolikaletyma testama 🙂

                1. Tak aspoň že dodávky a
                  Tak aspoň že dodávky a menší náklaďáci už se díky bohu přesunuli do kategorie závoďáků.

                2. Môj sen je, aby diaľková
                  Môj sen je, aby diaľková preprava nákladov prebiehala výlučne po železnici a ťažká kamiónová doprava by z ciest zmizla. To by chcelo ale zreálniť cenu využívania ciest vzhľadom k ich opotrebovaniu, a na niektorých miestach dobudovať železničnú infraštruktúru. Pretože súčasné ceny ani náhodou nezohľadňujú mieru opotrebenia ciest ťažkou dopravou. O prínosoch v bezpečnosti ani nehovorím.

                3. Jednoznačně. Kdyby ten
                  Jednoznačně. Kdyby ten kamion byl v Decine schopny najet na vlak co by do pul hodiny odjizdel a jel průměrnou rychlosti 120 km/h az do Bratislavy, tak by to všechno jelo po zeleznici….

                4. neboj to je sen spousty lidi
                  neboj to je sen spousty lidi a pomuze ho splnit i Musk tim ze ukazal „zapomenutou“ technologii v podobe potrubni posty 🙂

                1. Tak určitě ty paranoidní
                  Tak určitě ty paranoidní šášulo 😀
                  Koukám, že tě ten jejich kamion vrušuje víc než mě :)))
                  Podle mě to klidně můžou v půlce vzdát. Whatever.

                2. no jasne ze vsrusuje, ja
                  no jasne ze vsrusuje, ja totiz design s animaci prave Tesla kamionu pripravuju, ale je to ciste fikce, Tesla nic takoveho v planu oficialne nema a v pristich letech nic takoveho 100% neodhali, sla by tim primo proti napadu Muska v podobe Hyperloopu 😉

                3. Hyperloop navrhnul Musk jako
                  Hyperloop navrhnul Musk jako rychlejší a modernější alternativu k rychlovlaku. Autobus s tím nemá nic společného.

                4. vzdyt piseme o kamionech 😉
                  vzdyt piseme o kamionech 😉 nereagujes na nejaky jiny post?

                5. Ty už ani nevíš vo čem
                  Ty už ani nevíš vo čem sám píšeš 😀

                6. narozdil od tebe ja si
                  narozdil od tebe ja si alespon sahl na zakazku pro Hyperloop One pro ktere jsem delali vizualizace, a narozdil od tebe ja vim co po nas chteli za vizualizace pro jejich partnery v projektu Hyperloop

                7. Ale copak, copak, když už
                  Ale copak, copak, když už ztrácíš kontinuitu vlastní diskuze tak si najednou začneš poměřovat péro? :)))
                  Tak si šahej dál 🙂

    1. to sa neoplati, maju
      to sa neoplati, maju pravidelny, zato nizky rast, mozno ak by tam boli peniaze ulozene 100 rokov alebo slo o horibilnu ciastku ale ktoru ak by ste chceli vybrat, neskutocne zasa orezu poplatky.

      je to rovnake, ako ked mate uz cast zivota za sebou, neoplati sa investovat do microsoftu, apple, tesla, ..
      lebo po odpocte nakladov mate za kratke obdobie ak nie minus, tak nulu. to uz viac sa oplati nechat si peniaze na terminovanom ucte.

      kratky vynos = v primeranej dlzke z ludskeho zivota, maju iba uspesne investovane vysoke ciastky do rizikovych aktiv, cca po 10 – 15 r.

      inak je to ruleta pri ktorej obycajne stratite.

      ak by to bolo tak jednoznacne a jednoduche, neznasala by sa nad reformou dochodkoveho systemu (ktory ma rovnaku filozofiu) taka debata na vyzdravenie, resp. by sme boli vsetci milionari.

      hlavna pointa je, ze akcie su o vyhrach, co zakonite znamena to o com sa nikdy nehovori, tam kde sa vyhrava sa musi zakonite aj niekde prehravat, inak by neslo o sutaz. chapete ?

      je to ako tvrdit, toto je svet vyhravajucich, ale potom, kde su zakonite ty prehravajuci ? vzdy sa zije na ukor niecoho, momentalne lacna pracovna sila, detska praca, nadbytok uhlovodikov viazanych v rope, zemny plyn lebo sa lahko distribuje a nemusi spracovat, atd..

      ..a presne tak ako neexistuju auta na elektrinu, kedze ta nie je vycucana z prsta.

Napsat komentář