Elektrické koridory: jak cestovat s elektromobilem přes celé kontinenty

Světové energetické a technologické společnosti působící v oblasti elektromobility se kromě výstavby infrastruktury stále více zaměřují i na budování dopravních koridorů.

Ionity je jedním z několika projektů celoevropské sítě vysoce výkonných nabíjecích stanic. Po dokončení půjde až o 400 stanic na nejdůležitějších evropských tazích. Další takovou sítí jsou např. nabíječky Tesla Supercharger.
foto: ABB

Společnost Enel X, která je součástí italské globální energetické skupiny, uvedla na sklonku minulého roku do provozu nejdelší 100% elektrický dálkový koridor. Spojuje města Ushuaia na samém cípu Ohňové země v jižní Argentině a Ensenada na severu Mexika, nedaleko hranic s USA.

Na trase dlouhé více než patnáct tisíc kilometrů a vedoucí přes jedenáct zemí, je 220 nabíjecích stanic. Enel má v současné době na světě přibližně 130 000 veřejných a soukromých dobíjecích stanic, spravuje služby o celkové kapacitě přes 6 GW a provozuje také 110 MW úložných kapacit.

Do budování „elektrických koridorů“ chce masivně investovat také španělský gigant Iberdrola. Koncem listopadu 2020 společnost ve spolupráci s automobilkou Porsche oznámila, že do roku 2022 vybudují ve Španělsku síť 35 prémiových nabíjecích stanic s nabíječkami o výkonech 150 kW a 350 kW.

Každá stanice bude mít šest až osm stojanů napájených 100 % zelenou energií z čistých zdrojů. Na hlavních dálnicích, veřejných silničních sítích, ve městech, ale i v domácnostech hodlá Iberdrola v příštích pěti letech za 150 milionů euro instalovat dalších přibližně 150 000 dobíjecích míst s menšími jednotkovými výkony.

Do podpory elektromobility se vrhají i společnosti, které dosud neměly s energetikou nic společného. McDonald’s například už koncem loňského (2020) roku uvedl do provozu nabíječky na některých svých parkovištích v Itálii a do konce letošního roku chce mít na stovce svých italských parkovišť celkem 200 nabíjecích míst.

Společnost zároveň oznámila, že zřídí stovky stanic rychlého nabíjení u svých dálničních provozoven rychlého občerstvení také ve Velké Británii a později i ve Španělsku, Švédsku a Nizozemsku.

V České republice instaluje rychlodobíjecí stanice na parkovištích restaurací McDonalds společnost ČEZ, která má v zemi největší síť nabíječek. Celkově je v současnosti v ČR kolem tisícovky nabíjecích bodů, z toho je asi pět set veřejných dobíjecích stanic.

Na jednu připadá zhruba deset elektrických aut, což je optimální poměr, který drží i země s rozvinutým nasazením elektrické trakce v dopravě.

V Evropě je dnes v provozu přes 271 tisíc veřejných nabíjecích bodů, z toho zhruba desetina jsou rychlonabíječky s výkonem vyšším než 22 kW. Tento výkon ale už brzy zřejmě nebude zejména na „elektrických dálnicích“ stačit.

Podle studie University of Applied Sciences v Amsterdamu, která loni na podzim zkoumala chování řidičů a vyhodnocovala data z nabíjecích stanic, roste především poptávka po nabíječkách nad 150 kW, protože teprve při těchto výkonech se čas strávený nabíjením na cestách zkracuje skutečně významně.

S touto ambicí už vzniká ultrarychlá dálniční nabíjecí síť, která má spojit velká australská města. Místní společnost Evie Networks a americká EV Connect tvrdí, že nabídnou řidičům proces nabíjení podobný tomu, jako kdyby čerpali palivo do tradičního spalovacího motoru, protože jejich ultrarychlé nabíječky o výkonu 350 kW prý dokážou nabít elektromobil na dojezd až 350 kilometrů za pouhých 15 minut.

Podle nejnovější zprávy analytické společnosti Wood Mackenzie (WoodMac) bude do roku 2030 v Evropě nainstalováno 8,6 milionu veřejných i neveřejných nabíjecích bodů, 9,8 milionu jich bude v Číně a 10,8 milionu v Severní Americe. WoodMac očekává, že do roku 2030 se elektromobily celosvětově vyšplhají na 13,8 % prodejů nových vozidel.

Zároveň ale odhaduje, že kvůli pandemii koronaviru se prodej elektromobilů se v roce 2020 oproti původní předpovědi snížil až o 43 %, což dočasně povede i ke snížení poptávky po nových nabíječkách. Plné zotavení trhu s elektrickými vozidly očekává WoodMac nejpozději v roce 2025.

tisková zpráva

55 Comments on “Elektrické koridory: jak cestovat s elektromobilem přes celé kontinenty”

  1. OT: V pátek to bylo o chlup, dříve či později ale
    OT: V pátek to bylo o chlup, dříve či později ale evropskou energetickou síť ekofašos položí. A pak se připravme na dny až týdny bez proudu. Elektromobilisté budou po dobu výpadku maximálně doma v mrazu třít ebonitovou tyč.

    „Problémem je podle ředitele Wien Energie rozvoj obnovitelné energie, s nímž souvisí kolísání ve výrobě elektřiny v závislosti na slunečním svitu či na větru. „Počet nouzových zásahů dramaticky narůstá. Zatímco ještě před několika lety musela Wien Energie kvůli stabilizaci sítě ročně zvýšit výrobu elektřiny krátkodobě jen asi patnáctkrát, v posledních letech to bylo až 240krát,“ řekl Strebl. Pro jeho firmu jsou pro stabilizaci zásadní elektrárny na zemní plyn.

    „Také dolnorakouský dodavatel energie EVN uvedl, že blackoutu se podařilo v pátek zabránit jen těsně. Ke stabilizaci sítě tam pomohla elektrárna v obci Theiss nedaleko Kremže. Podle mluvčího EVN Stefana Zacha by ale sama situaci nezvládla. „Rakousko v energetické bezpečnosti stále více spoléhá na jaderné a uhelné elektrárny v okolních zemích,“ uvedl.“

    Mě se to směje, já mám diesel agregát, jezdím na uhovodíky a topím dřevem. Ale většina elektrických chcípáků unikla pořádnému průseru jen tak tak.

      1. Kritická infrastruktura včetně distribuce PHM má diesel
        Kritická infrastruktura včetně distribuce PHM má diesel agregáty.

        Ano, naftu mám jinde než kde „trvale“ bydlím, i když to je relativní, protože od Vánoc jsem opět tady na venkově a nehodlám se nejmíň měsíc ještě vracet a celkově jsem poslední rok 80% času zde. V podstatě jsem už přestěhovaný.

        Ráno jsem si na vás vzpomněl, bylo -15, ideální počasí pro elektro 😀

        1. Jo dekuji. Bylo fajn, zastrcil jsem kabel do zasuvky a nabijel
          Jo dekuji. Bylo fajn, zastrcil jsem kabel do zasuvky a nabijel a pritom jsem pustil topeni. Priznavam, dnes to trvalo 30 minut nez se odmrazily sterace. Jel jsem Leafem a tam fouka teplo na sklo nad sterace a tak jsou dlouho primrzle. Ale bylo to fajn sednout do tepleho a roztateho auta. Mam strach co bude ve stredu rano. Zitra ma chumelit o 106. Tak asi budu muset odhrabat snehovou cepici, jinak bych musel odmrazovat dele. U Leafu to je max. 2 hodiny a pak se sam vypne. Ale 2 hodiny by byl opruz, to radeji vezmu koste. Skrabat ale nebudu.

          1. Jaká budoucnost? 🙂 Nezávislé topení je věc poměrně
            Jaká budoucnost? 🙂 Nezávislé topení je věc poměrně stará. Má to i soused v Octávce a to není žádný high-end. Předtím než někam jede, si to zapne a auto má za chvilku vyhřáté. Nejen kabinu, i motor a olej, nemusí trápit studený motor.

              1. Co na tom mém komentu nechápete? XMen se oháněl možností
                Co na tom mém komentu nechápete? XMen se oháněl možností předehrát si interier auta a označoval to jako budoucnost. Já říkám, že tato možnost tady dávno je a není to výsada elektroaut. Takže každý kdo chce, si může do auta namontovat nezávislé topení. teda… nevím, jestli každé auto to umožňuje, ale většina asi ano.

                Dokonce jsem teď viděl inzerát na prodej nějakého EV (tuším c-zero) a to mělo nezávislé topení taky, dodělávané, na benzín, nebo naftu 🙂

                Můj Lexus nemá nezávislé topení a zatím nepociťuji nutnost. Na hory s ním nejezdím a u nás v poslední době sotva teploty v noci klesnou pod nulu. Když to nastartuji a když je potřeba, tak než to oškrábu, tak už sedám do vyhřítého auta včetně sedaček a volantu 🙂

                1. Vasi argumentaci si zapamatuji, bude se hodit. Az me nekdo
                  Vasi argumentaci si zapamatuji, bude se hodit. Az me nekdo rekne, ze jeho spalovak ujede na jednu nadrz 500km, tak mu reknu, ze kamarad od kamarada ma EV, ktere take ujede 500km na jedno nabiti. A kdyz se me zepta, jaky dojezd ma moje auto, tak mu reknu, ze muj Ion ma dojezd 120km. A ze kdyz potrebuji dojet dal, tak si nabiju po ceste a udelam si nejakou potrebnou vec a pak pojedu s plnou baterkou.

                2. Zase nechápete… čtěte pozorněji 🙂
                  Já reagoval na

                  Zase nechápete… čtěte pozorněji 🙂

                  Já reagoval na toto:
                  “ nastupit do vykureneho tepleho interieru, bez skrabania to je proste buducnost.“

                  A napsal jsem, že to není žádná budoucnost a ani výsada EV, že nezávislé topení je v autech už pěkných pár let. A kdo chce, múže si to koupit buď s novým autem nebo si to do stávajícího auta dodělat. Není to nic sločitého. Je to dobrá věc, užitečná, ale dá se bez toho v pohodě existovat.

                  Na druhou stranu, nevýhody EV (malý dojezd a dlouhé nabíjení) nelze tak jednoduše vyřešit jako je dodělání nezávislého topení do spalováku 🙂

                3. Asi se za to ostatni ted stydite, protoze jste to tise
                  Asi se za to ostatni ted stydite, protoze jste to tise zamlcel. Ohanel jste se sousedem, ktery ma neco, co vy ne a prodavatete to jako vyhodu spalovaku.
                  A manko u Lexusu zase nahradite stastnym skrabanim.

                4. To nebylo ohánění se sousedem. Na příkladu poměrně
                  To nebylo ohánění se sousedem. Na příkladu poměrně levného auta (Octávka) jsem ukázal, že nezávislé topené není žádná výsada elektroaut a žádná super budoucnost, je to běžná věc už pěkných pár let. To je to, co jsem chtěl sdělit.

                  Nezávislé topení bych taky bral. Ale jelikož kupiji ojetiny, beru to, co je na trhu a většina spalováků to nemá. Pokud bych kupoval nové auto za milion (třeba něco jako Kodiaq), určitě bych si tam nezávislé topení koupil, stojí kolem 25 tis., což je pakatel. Protože parkuji výhradně venku, tak by se to hodilo.

                  Teď mi nezbývá než škrábat, není to nijak šťastné škrábání, beru to jako nutnost a těch pár dnů v roce to podstoupím. A než oškrábu, auto se ohřeje. Jo, nezávislé topené je lepší.

            1. No ja mam teda velkou garaz pro dve auta, kterou by se mi ted
              No ja mam teda velkou garaz pro dve auta, kterou by se mi ted v zime vytapet fakt nechtelo, pritom aktualne tam mam kolem 10stupnu, coz uz je teplota, do ktere se vam na delsi cestu jen v kosili nastupovat nechce, takze bezne pred kazdou delsi cestou auto predehrivam.
              S naftovym pridavnym topenim by to bohuzel neslo. Garaz mam (sice pres dvoje dvere) propojenou s domem. To by byl smradek.

                1. Garáž je propojená s technickou místností kde je mimo
                  Garáž je propojená s technickou místností kde je mimo jiné kubíková akumulační nádrž pro otopnou vodu atd. Tedy garáž je částečně vytápěná odpadním teplem. Samozřejmě je zateplená, ne jen z venčí, ale i stěna mezi domem a garáží.
                  Zase víte úplné kulové, ale plácáte kraviny. No co jiného také čekat od zaměstnance trollí farmy.

                  Mimochodem to dvou a půl tunové auto je jedno z mála bev na trhu se sedmi plnohodnotnými sedadly, které využívám velmi často například při vožení ne jen našich, ale i sousedovic dětí do a z školy a školky aby nemuseli oni startovat ráno a odpoledne fosila.

                2. Nic jako odpadní teplo v rámci domu neexistuje.
                  To

                  Nic jako odpadní teplo v rámci domu neexistuje.

                  To známe… spousta keců o ekologii, a pak přes tepelné mosty vytápíme garáž autu, aby se nenastydlo 😀

                  A samozřejmě topíme uhlím v elektrárnách nebo plynem. Fakt nádhera.

                  Ale poklonu vám musím složit, je fantastické, že jste těmi cestami do školky dokázal natočit 180 tisíc km. Tady je vidět, že to s tou obsazeností školek je fakt špatný, když je musíte vozit přes půl republiky.

                3. Díval jsem se na seznam tvých příspěvků a chtěl bych se
                  Díval jsem se na seznam tvých příspěvků a chtěl bych se tě zeptat, jestli ze sebe dokážeš někdy vymáčknou víc než jen jednu větu, odkaz, +1, nebo podobně nesmyslný výkřik, jako jsi právě předvedl.

              1. Samozřejmě, nebudete nezávislým topením topit v garáži,
                Samozřejmě, nebudete nezávislým topením topit v garáži, to dá rozum. Tam se hodá předehřev z elektřiny, souhlasím.

                Já mám v garáži taky kolem 10 stupňů. Parkuje tam manželka a když jedu jejím autem teď v zimě, tak v pohodě nastupuji v košili nebo triko a svetr, každopádně zimní bundu hned odkládám.

                Ano, ten předehrev je dobrá věc, jen jsem říct, že to není žádná super novinka nebo budoucnost, která k nám dorazila díky elektrickým autům. Jediný pokrok je, že si to můžete zapnout i v garáži.

          2. Tohle jsem poznal před několika lety, když bylo v zimě
            Tohle jsem poznal před několika lety, když bylo v zimě několik dní opravdu -10°C a i níže. Jenom jsem ráno dálkově z okna zmáčkl klíček a za 10 minut nastupoval do „pokojíčku na kolečkách“ vytopeného na +20°C. Toto poznání mě opravdu „dostalo“, teplíčko bez spalování a smradu kolem! Rozmrzlé přední sklo. Ten komfort je třeba zažít! Za tohle děkuji Nissanu, který mi zapůjčoval e-NV200 a také Leaf. Dnes v e-NV200 spím (naposledy před dvěma dny, venku -6°C a celou noc vytápění na +16°C bez připojení na zásuvku). Jednoduchá úprava na plnohodnotnou postel s matrací délky 200 cm.

        1. Hybridni FVE muzete prepojit do ostrovniho rezimu a jedete bez
          Hybridni FVE muzete prepojit do ostrovniho rezimu a jedete bez site. Samozrejme to musi byt spravne instalovane. Stejny problem predstavuje nouzovy zdroj energie u nemocnic a jinych kritickych objektu. Kdyz vypadne sit, naskoci agregat a posila napeti do zasuvek v objektu. Samozrejme ze sit musi byt odpojena. Prece nechcete aby sousede svitili s vasim agregatem, nebo opravari padaly ze stozaru.

        1. Nikdo netvrdí, že na využití kapacit připojených do
          Nikdo netvrdí, že na využití kapacit připojených do sítě má stát, ale že je má využívat. Stejně jako využívá HDO spínání k odlehčení sítě. To neni vůbec o „drobném soukromém vlastnictví“ Ovládáním nabíjení a vybíjení připojených baterií, samozřejmě za určitých finančních podmínek, může plošně vyrovnávat spotřebu.

          1. Naše síť se ničím neliší od sítí jiných zemí. Pouze
            Naše síť se ničím neliší od sítí jiných zemí. Pouze naši distributoři jsou jaksi „chytřejší“. Když třeba Němec se symetrickým střídačem připojí doma varnou konvici 1 kW tak střídač vyrobí z baterky 1 kW rozdělený do třech fází po 333W. Součtový elektroměr stojí na nule, 1kW vyrábí, 1 kW spotřebovává, neplatí nic. Když to udělá Čech tak se stane toto: 333W mu bude z konvice odečteno a zbývajících 666W pěkně zaplatí. Dalších 666W z těch dvou fází mu distributor sebere, dá mu pár haléřů a obratem to prodá sousedovi po 5 Kč. Není to geniální?
            Takže symetrický střídač s baterkou (tedy i auto s V2G) je v ČR ekonomická sebevražda. Rozdíl je v tom, že elektroměr má podle normy měřit součet fází ale upravený český šizoměr měří směr každé fáze (dokáže se tedy „točit“ dopředu i dozadu současně). Všude ve světě platí pravidlo bezplatné výměny fází ale u nás se to bere jako nákup a prodej.

            1. Ano, je to přesně tak a děkuji, že jste to tady pěkně
              Ano, je to přesně tak a děkuji, že jste to tady pěkně vysvětlil. Však také proto jeden z našich kamarádů napsal kvůli tomuto článek „Elektromobilistou z donucení“, viď Mirku? Jde třeba tvořit komunitní energetiku a tu energii, kterou vyrobíme, si vzájemně poskytovat. To je ale nežádoucí …

            2. Nejlepsi reseni je zasobovat cely dum z ostrovniho menice a
              Nejlepsi reseni je zasobovat cely dum z ostrovniho menice a menic krmit z vlastni FVE a baterky. Kdyz vykon FVE nebude stacit, muzete baterku castecne dobijet ze site. Sit mate pak pripojenou jen jako spotrebic a cachrovani distributora se vas netyka.

    1. Porad se omila nutnost udrzovat zalohu pro nestabilni OZE
      Porad se omila nutnost udrzovat zalohu pro nestabilni OZE zdroje a ze se to nevyplati na par tydnu v roce je udrzovat.
      Tak se obracene ptam, jak je to s udrzovanim zalohovych elektraren pro pripad, ze musi byt odstaven jeden blok Temelina nebo Dukovan? Tusim minuly rok to byly soucasne dva bloky ktere musely byt nahrazeny. Jelikoz takova situace se prihodi jen 1x za nekolik let, tak se ptam, zda ty rezervni kapacity pro takovou situaci jsou udrzovany nekolik let v pohotovosti aby pak nahradily nekolikatydenni vypadek dvou jadernych bloku.

        1. Vypadek obou bloku Temelina trval nekolik tydnu a dokonce
          Vypadek obou bloku Temelina trval nekolik tydnu a dokonce mesicu. Dlouhe strane to urcite nezachrani. A kdyz uz ty rezervy jsou kvuli Temelinu, tak muzou poslouzit i bez vicenakladu pro zalohovani FVE. Tim se zvysi jejich vytizeni a naklady se snizi. Tak nejake trolleni o drahych zalohach pro FVE jsou obycejne zvasty.

          1. Tady mluvím o okamžitém výpadku a době než naběhnou
            Tady mluvím o okamžitém výpadku a době než naběhnou uhelné elektrárny. I vypnutí obou bloků Temelína lze zvlášť v létě jednoduše nahradit uhelnými elektrárnami po dlouhou dobu. Pokud se uhelné zruší, už to nepůjde.

            1. To je sice smutne, ale nic to nemeni na skutecnosti, ze JE
              To je sice smutne, ale nic to nemeni na skutecnosti, ze JE musi mit vzdy prislusnou zaloznou rezervu. A prave ta sama rezerva muze nahradit OZE v dobe slabe vyroby. A pokud budou V CR pouze dva body vyrabet prevaznou cast spotreby, tak bude muset byt zaloha ve vysi celeho Temelina. Kde to ma byt?

  2. akože „nemajú“? onehdá mi na kia predajni povedali, že od
    akože „nemajú“? onehdá mi na kia predajni povedali, že od objednávky do dodania/prebranie tri mesiace – loďou z brazílie.
    vw, fiat, dacia/renault, to je na prvej stránke čo mi ukázal strýko google po zadaní „juhoamerické automobilky“, a je zaujímavé, že pre kontinent je eľká výroba autodielov.

  3. Jako reklama na „budeme, chceme, ujíždí nám vlak“ dobrá,
    Jako reklama na „budeme, chceme, ujíždí nám vlak“ dobrá, ale kdo tam bude jezdit? Co se v těch zemích elektrického prodává? Ovšem je fajn, že se zde snaží energetické společnost, která pochopila, že bude moderní benzínkou https://www.enelx.com/en
    V podstatě jediné elektrické koridory totiž dnes má fakticky jedn Tesla, buduje je 10 let a za svoje. SC výkonů 125 kW+ jsou v Evropě z bulharského Plovdivu do portugalského Lisabonu, ze španělské Malagy nebo italského Palmi až do norského Varangerbortenu. Pokryty jsou britské ostrovy s Irskem, severské země, všechny země středu Evropy, čeká Pobaltí, Ukrajina a západní část Ruska, kde už jsou na mapě body stanic ve výstavbě.
    Svoje oficiální SC má Izrael, Spojené arabské emiráty, Tajwan, Čína, Japonsko, Jižní Korea, Austrálie, Nový Zéland, Portoriko, Mexiko, Kanada, celé USA od západu na východ a od severu na jih.
    A to pomíjíme daleko širší síť Destination charger s výkonem 11-22 kW.

  4. akosi mi uniklo čo sa udialo s upraveným LAEF-om na ceste
    akosi mi uniklo čo sa udialo s upraveným LAEF-om na ceste smerom k výchádzajúcemu slnku.
    http://www.hybrid.cz/elektromobil-nissan-leaf-pojede-16-000-km-dlouhou-mongolskou-rallye
    https://www.energyglobe.cz/temata-a-novinky/nissan-leaf-jako-prvni-elektromobil-dokoncil-vehlasnou-mongol-rally
    http://www.hybrid.cz/nissan-leaf-ev-specialni-uprava-pro-16-000-km-rallye

    ps – akv južnej amerike dokážu urobiť elektrickú čiaru, prečo sa v európe hrajú namalilinkom piesočku?

    1. Je uplne jednoduche vysvetleni. V zemich, ktere nemaji vlastni
      Je uplne jednoduche vysvetleni. V zemich, ktere nemaji vlastni automobilovy prumysl, neni aktivni lobby, ktera by elektromobilitu brzdila. Lidi jsou elektromobilite mnohem vic vstricni a tudiz tam EV maji vetsi prizen. Bez torpedovani od dinosauru si lidi umeji vyhody EV rychle spocitat.

Napsat komentář