Elektrická vs. fosilní vozidla – jaké jsou jejich největší výhody a nevýhody?

Benzínové a naftové vozy jsou nám dobře známé, rychle se tankují a mohou ujet dlouhé vzdálenosti, než je třeba znovu natankovat. To (zatím) nelze říci o elektromobilech. Elektromobily však přinášejí řadu jedinečných pozitiv.

Elektromobily využívají k pohonu výhradně baterie a elektromotory. Když se vozidlo vybije, musíte najít nabíjecí stanici a vyhradit si alespoň půl hodiny na nabíjení. Plug-in hybridy mají baterii a elektromotor, ale také benzinový motor. Jsou schopny plně elektrického pohonu, ale mají mnohem kratší dojezd než jejich elektrické protějšky.

Vozidla se spalovacími motory

VÝHODY

Spalovací motory jsou na trhu již více než sto let a nabízejí důvěrně známý zážitek z jízdy. Vozidla se snadno používají, snadno se tankují a mají dojezd, který je praktický pro dlouhé cesty. Tyto výhody spolu s nižšími pořizovacími náklady činí automobily se spalovacími motory atraktivními pro mnoho řidičů.

NEVÝHODY

Přestože jsou spalovací motory ekologičtější než kdykoli předtím, jejich dny jsou sečteny. Negativní vliv člověka na Zemi a její klima zdaleka převyšuje výhody benzinových aut a automobilky to vědí. Proto začínají vyrábět a zdokonalovat ekologičtější alternativy.

Elektromobily

VÝHODY

Jednou z největších výhod elektromobilů je menší potřeba pravidelné údržby. Nemusíte měnit olej, pod kapotou nejsou mechanické součásti, které by se mohly porouchat, není výfukový systém a životnost ostatních součástí je delší. Nejsou hlučné a mají několik výkonnostních výhod. Zřejmým pozitivem je i snížení negativního dopadu na životní prostředí. 

NEVÝHODY

V závislosti na lokalitě můžete, ale nemusíte mít přístup k nabíjecím stanicím. Pokud nevlastníte dům, kde si můžete postavit vlastní nabíjecí stanici, musíte se spolehnout na dostupné stanice ve vaší oblasti. Nevýhodou je také doba nabíjení. Na rozdíl od tankování, které může trvat několik minut, trvá většině elektromobilů mnohem déle, než obnoví značnou část svého dojezdu.

Dnes si lze pronajmout téměř cokoli – kancelárie na prenájom, oblečení a samozřejmě auta. Pokud si chcete elektromobil před koupí vyzkoušet, zkuste si ho na týden půjčit a zjistěte, zda je to něco pro vás. 

zdroj: placená inzerce

30 komentářů u “Elektrická vs. fosilní vozidla – jaké jsou jejich největší výhody a nevýhody?”

  1. No_name
    už nedáva možnosť odpovedať, takže
    o čom som písal v prvom príspevku, čo si odpovedal a čo to má spoločné s tým, že ľudia bývajú v bytových domoch?
    v meste sa nechodí od domu k domu s predlžovačkou. to sa ôže stať na samotách, nietam, kde je dávno vybudovaná infraštruktúra.

    1. Ale prosimtě. Žiju ve městě kde je 5 tis obyvatel a ani jedna nabíječka.
      Nedaleko je město 12 tis a ani jedna nabíječka. Pak jsou ještě větší města, kde jsou jen 2-3 nabíječky na místech přes půl města než sídliště.
      To je podle tebe k životu? Tam je elektroauto spíš za trest. A to nemluvím o cenách na veřejných nabíječkách.

  2. Víte že měnit olej doma je 4x levnější než 2x ročně sponzorovat přepal servis 2.000Kč/hod jinými slovy ročně od 8.000 CZK výše 😉
    PS: a nevěřte jim dlouhý interval 15.000 Km páč v jejich zájmu je vám auto zničit !! to aby měli další práci a podpořili prodej té keré autodebilce jsou zaprodáni 😉 🙂 😀 😀 😀

    1. Já osobně už jsem na veškeré servisy rezignoval. Vždy mi nějak opravu zfušovali. A to i v autorizáku.
      Takže jsem se zařekl, dal se na samostudium a za ušetřenou cenu práce v servisu si vždy můžu koupit nářadí které potřebuji.
      Zrovna nedavno jsem koukal na fakturu kolik jeden člověk platil za montáž a demontáž motoru z auta. 8 tis. Já si za 6 koupil dílenský jeřáb i s držákem na motor.
      Pokud nářadí použiji podruhé, tak už jsem v plusu.
      Ano stojí mě to čas, ale co dělat jinak po večerech? Sedět u TV mě fakt nebaví a znalosti navíc se nikdy neztratí.

      Jo a 15 tis km mi příjde v pohodě, pokud to není naskákáno po městě. Já osobně měním cca po 12 tis, nebo po dvou letech. Co teprve říci na to, že někdo má servisní interval 30 a 45 tis? A např, že ostatní náplně jsou „doživotní“.
      A ještě, že po koupi vozu není doporučeno provést první výměny kapalin po ujetí 2 tis km.

      1. 1* borec 😉 alééé základní pravidlo voleje zní : max 1 rok nebo 10kkm podle toho co nastane dříve, nebo to časem začne žrát volej a nastanou mnohem větší problémy 😉
        *servisní interval 30 a 45 tis ?? totální nesmysl i u nových motorů. Jako joo ono to pár roků na tyhle intervaly možná i pojede ale potom přijde šlus … 😉
        *náplně „doživotní“ je terminologie autodebilek v překladu : neměnte to at to zdechne a my máme práci 😀 takže základní pravidlo zní : Měnte volej lidi, měnte volej nebo se z toho pak zblázníš 😀

        1. koupil jsem 2002 novou Octavku I tdi 81kW. tehda tam byl nejaky variabilni interval dle zateze a s limitem 50.000km. Ja jsem to menil po 55-60 tis. a zadny problem nebyl. prodal jsem s >350.000 znamemu a ten si chrochtal ze motor jako novy. Pak jezdila dle meho poznani do 500.000 km a pak ji preprodal kdovikam. takze blaboly o 10.000km. dulezite je jak se jezdi. ja lital dalky a kdyz je motor zahraty, tak je olej v cajku. studeny motor a olej plny vody je smrt kazdeho motoru. uz nevim jakou specifikaci mel, ale bylo to od audi/skoda schvalene. tusim long life 3. akorat byl hodne ridky a spotreba byla 1l/10.000km

          1. hele ty blábole tadys toho nakecal už tuny a vyšlo ti leda kulový?? alespons přiznal ílon to posral 😀 ikdyž pár let zpoždění coo 😉 Ovci 1 a její prasácký nesmrtelný TDI netřeba představovat ani jmenovat tituli majitelů 😀 ani dokáže najet půlmega nikoli však na jeden volej 😀 Každopádně se ti nedá věřit 😉 10k/1rok je standart u benzínu, dízlprasata neřeším a nikdy sem neřešil 😉

            DETAILNÍ ROZBORKA MLASKOVINY 2022 😉
            https://youtu.be/Yfv0_h-WIjo?t=4016

  3. Tento článek je absolutní blábol.
    Nevýhody spalovacích vozů jsou úplně jinde než je psáno. Spalovací auto může být klidně ekologičtější, než auto na baterky.
    Už jsou i docela relevantní studie ekologického zatížení při výrobě. El. auto má velké vstupní náklady a ekologičtější se stává až po určitém nájezdu a ještě hrozně moc záleží na energetickém mixu dané země.

    Takže pro někoho kdo jezdí málo, nemá elektromobil žádný význam. Ani finanční ani ekologický.

      1. „od placená inzerce“ Soudluzi tento seznam reklamních úkonů je tu k tomu aby vás nakopl k vyšší aktivitě mozkové !! 😀 😀 😀
        Jinak samozřejmě každý dávno vím že spalovací popelnice je pro uživatele drahá otravná záležitost související s ropným sponzoringem té keré pouště světa fčetně šrajtofle 😉 😀 😀 😀 😀

    1. reklamu na kancle som nenašiel.
      a o tom nabíjaní – elektroauto sa má nabíjať vždy keď sa nepohybuje. vtedy je výhoda rýchleho tankovanie irelevantná.
      a otázka pre milovníkov muska a ukrajiny – tiež sa vnímate rovnako ako čsl komunisti pri zverejnení pakti molotov- ribbentrop?

          1. Takže si mám zazvonit u úplně cizího člověka a poprosit ho, jestli si od něj z okna můžu natáhnout prodlužovák, protože pod mým oknem už je plno?
            A co naplat, že parkování je na druhé straně ulice, takže prodlužovák není ani neálně jak natáhnout, protože by přes něj jezdili auta a brzo by se poškodil a mohl bych tak někoho ohrozit úrazem el. proudem.
            A to ani nemluvím o tom, že bych musel mít neustále pootevřené okno.

            1. 1 ano a poprosiť s tým, že elektrinu uhradím
              2 nie pod mojím oknom plno nie je a naviac píšem o celom svete, nie zaprdenej ulici kdesi na okraji
              3. to fakt bývaš v takej prdeli svceta že ti riadia parkovanie? a videl si niekedy ako sa položia dve „laty“ (podobne ako na čiaranie na antuke) a medzi nimi kábel?
              4. ja mám pod kuchynským oknom vyvedenú zásuvku ešte z čias keď som potreboval vysávať, kosiť, odfukovať sneh, …

              1. 1. Tak doporučuju jít něco takového vyzkoušet, a zkusit zazvonit u úplně cizích lidí, jestli v zimně otevřou okno a nechají to tam tak 2-3 hodinky nabíjet. Očekávám report úspěšnosti 😀
                2. Že je u tebe něco takhle, neznamená, že je to u každého. Jestli chceš něco hromadně nařizovat, tak by sis měl nejdříve ověřit jestli je to reálné. Přesně takto fungovali komunisti a jak to dopadlo.
                3. Tak parkování třeba řídí i v Praze a to si nemyslím, že je zrovna prdel světa. Spíše je to úplně normální stav, že nenechávají lidi parkovat po chodníkách a na zeleném pod okny.
                Ano, dvě latě znám. Zaprvé. nevím kde bych měl ty dvě latě skladovat. Zadruhé, kvůli své potřebě být eko blázen určitě budu obtěžovat celé okolí umnělou překážkou. Navíc si myslím, že to ani není legální jak z pohledu silničního zákona, tak o možnost ohrožení el. proudem. A za třetí. Dopručuju si něco takového vyzkoušet. Každou chvilku instalovat latě a pak je jít uklízet a prostě kolem toho furt nějak hopsat.
                4. Ne každý má možnost dělat v bytě nějaké takové zásahy.

                Teoretik jste pěkný. Dojděte si nějdřív ty vaše nesmysle vyzkoušet v reálu, než takový kraviny budete někomu radit.

                1. No s 16A prodlužkou to bude těch hodin spíš 20-30 😀

                2. si aktivista – človek ktorý odvádza tému z pôvodnej myšlienky inam,
                  nie jeden elektromobilista sa ocitol v „drevných dobách“ v rtakej situácii a okrem odmeny za elektrinu tam zanechal aj myšlienku. ak ty nie si taký,ale ďalší vedia pristaviť k stolu ďalšiu stoličku a položiť tanier s jedlom pre pocestného. židom to priamoviera nariaďuje
                  ty tvrdíš, že všetci okrem mňa nemajú vývod elektriny na obvodovej stene.
                  čo sem ťaháš prahu s nabíjačkami.
                  ak nabíjam cez cestu pravidelne, takl tie laty tam nechám. aby sa taký ako ty o ne podkol ako o „hrábě“
                  a na záver k tvojmu postrehu – pletieš veci čo nesúvisia. prahu versus zapadlé oblasti, kde sa za prvé žije inak, ľudia majú iné vzťahy, postoje, ak ma odmietne jeden, tak jeho sused naťiahne 3*400v zo stodoly kde reže drevo iba aby ho nas*al.
                  aj runner by nechal otvorené okno v krutých mrazoch a navyhadzoval by mi na oči že som si mal zobrať na dlhú cestu spaľovák.

                3. Před dávnými lety na vás český lid pohlížel s pochopením a účastí, jaká je určená víceméně neškodným podivínům a pionýrům slepých uliček. Vaše elektrické velorexy a tahání prodlužek vyvolávalo veselý úsměv a dobrou náladu.
                  Pak přišly dotace, neplacení daní, odpustky parkovného, vymáhání přednostního stání, a stali jste se odpudivým parazitickým hmyzem, který ztrpčuje život okolí, a který je nejlépe zašlápnout.

                4. Já píšu úplně nezaujatě. To ty se snažít sem dávat nějaké ab absurdum rady jak nabíjet. To byla jen reakce na tvůje sdělení, že auto se má nabíjet, když stojí. Tak jsem jen oponoval, že to vždy není reálně proveditelné.

                  Nejvíce lidí žije v bytech a bytových domech. Tam asi těžko lze uvažovat o nějakém tahání kabelů od souseda ze stodoly.
                  Ty si tu začal o tom, že mluvím o nějaké prdeli, kde se reguluje parkování. Na to jsem dal argument, že parkování se reguluje i v metropoli. Je to úplně běžné, že člověk nemůže parkovat, kde se mu zlíbí.

                  Viděl jsi někdy jak vypadá takové normální sídliště?
                  https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/6e/Sidliste_Velka_Ohrada_dron1.jpg/800px-Sidliste_Velka_Ohrada_dron1.jpg

                  Řekni mi, jak mají asi tak nabíjet lidi, co bydlí v x tém patře a parkují různě, kde je zrovna volno?

                  To mají mít u baráku složeno 100m kabelu o průměru 4mm žíla a podle toho jak se jim zrovna povede zaparkovat ten kabel tahat a zároveň ho ještě jistit nějakejma latěma, aby jim ho tam nerozjezdili?

                  A jak dlouho si myslíš, že to tak budeš dělat, než to někoho naštve a kabel ti ustříhne a zahodí, aby jsi přestal prdudit ostatní lidi drncáním přes ty prkna.

                  Hmm?

                5. @ aktivista123. Nedělám si iluze, že takto napsáno to pochopí čobolko jednadvatri? Ale přesně takhle se vyjádřuje aktivista, přesněji evAktivista komicky obviňující z aktivismu toho, kdo je jen praktik a realista.
                  Tak Ty tvrdíš, žes někde zanechal myšlenku? A ta myšlenka tam někde zůstala přikryta kouskem bílého sracího papíru? Tak to potom Ti byli v těch končinách hodně vděční ……

            2. Omlouvám se, že vstupuji do dvoustranné diskuse, jen malá připomínka. Pokud obývám byt ve městě, netřeba škemrat pod okny s prodlužkou, ale občas zajít na Městský úřad s požadavkem na urychlené budování nabíjecí infrastruktury. Zastavit se tam ročně jen 10 až 20% obyvatel, tak se z toho po*serou a začnou i něco dělat. Jinak tenhle problém není specifikum elektromobility, úplně stejně poslouchám celý život nářky měšťáků, jak nemají kde parkovat.

Napsat komentář