Dva roky Uberu v Praze: co se změnilo?

Během dvou let Uber dramaticky změnil trh individuální dopravy v Praze a stejně tak ovlivnil i to, co od těchto služeb zákazníci očekávají a vyžadují.

Smartphone s aplikací Uber je pro uživatele branou k novému způsobu osobní mobility
foto: Uber

TISKOVÁ ZPRÁVA

Potvrzují to nejen názory odborníků, včetně děkana Fakulty dopravní ČVUT, Prof. Svítka, ale vyplývá to i z exkluzivního průzkumu veřejného mínění společnosti TNS Aisa pro Uber, který mapoval názory reprezentativního vzorku populace v Praze a Brně.

Dopravní problémy podle Pražanů

Obyvatelé hlavního města jednoznačně potvrdili, že nejpalčivějším dopravním problémem metropole je nedostatek míst na parkování (84 %), resp. cena za parkování (44 %) a každodenní dopravní zácpy (83 %).

Individuální smluvní přepravu vnímají podle průzkumu TNS Aisa Pražané jako pohodlný a komfortní (39 %) a zároveň rychlý (39 %) doplněk veřejné dopravy. Téměř polovina (46 %) respondentů totiž považuje hromadnou dopravu z mnoha důvodů za nedostupnou.

Z reprezentativního průzkumu společnosti TNS Aisa také vyplynulo, že Češi jsou výrazně nespokojení s úrovní služeb, které nabízí tradiční taxislužby. Každý třetí zákazník, který někdy využil smluvní přepravu, má negativní zkušenost s taxikáři.

Nejzásadnější výhrady směřují na nízkou kvalitu, resp. nedostatečnou úroveň poskytovaných služeb. Více než čtvrtina zákazníků smluvní přepravy v hlavním městě považuje za vážný problém i předražení jízdného, přičemž poukazují zejména na nedostatečnou transparentnost v oblasti cen.

Přitom se nabízí efektivní kontrola díky moderním technologiím využívajícím signál GPS. Až 92 % všech účastníků průzkumu navíc tvrdí, že v případě negativní zkušenosti s řidičem tradičních taxislužeb neví, kam má problém nahlásit, resp. jak by takovou situaci řešili.

Pražané si cení férové ceny a zákaznické podpory

Obyvatelé české metropole v reprezentativním průzkumu veřejného mínění jednoznačně potvrdili, že chtějí vědět, kolik budou platit za své cesty. Právě transparentnost jízdného (jasné stanovení ceny) je pro ně zásadní zárukou kvality poskytovaných přepravných služeb.

V této souvislosti Pražané (85 %) jednoznačně věří spíš GPS navigaci a kontrole jízd přes aplikaci připojenou k GPS. Taxametr je zárukou férových cen jen pro necelou polovinu (41 %) respondentů.

„Moderní technologie stále více pronikají do každodenního života a významným způsobem mění modely našeho chování. Uber je toho názornou ukázkou, neboť za dva roky dokázal ovlivnit způsob přepravy řady obyvatel i návštěvníků Prahy, a to především díky své jednoduchosti a transparentnosti,“ potvrzuje prof. Dr. Ing. Miroslav Svítek, dr. h. c., děkan Fakulty dopravní .

Na vnímání kvality má podstatný vliv také chování řidiče v průběhu jízdy, znalost města, resp. trasy jízdy. Naopak „záruku“ kvality obyvatelé hlavního města nevidí ve svezení se novým vozem, při komunikaci s řidičem v průběhu jízdy nebo jak je řidič oblečen.

Pozitivní vztah Čechů k Uberu

Co se týče služeb společnosti Uber, Pražané oceňují příznivé ceny (68 %), dobrou zkušenost (55 %), chválí aplikaci samotnou (47 %), rychlost (43 %) a spolehlivost (38 %). Podle zjištění TNS Aisa se Uber za dva roky od startu stal nejpopulárnější mobilní aplikací pro sjednání individuální přepravy osob v Praze (nejen poměrově ale i v absolutních číslech).

Popularitu aplikace potvrzuje i zájem řidičů o spolupráci s Uber, která díky využití moderních technologií zajišťuje snadnější propojení poskytovatelů služeb a zákazníků. O tento úplně nový trh pracovních příležitostí se zajímá téměř každý desátý Pražan a obyvatel Brna.

Ve skupině respondentů, kteří znají Uber, je to dokonce jedna pětina Pražanů. V případě jihomoravské metropole by až 39 % jejích obyvatel chtělo spolupracovat s Uber jako partnerský řidič. Mimochodem právě v Brně Uber registruje velký zájem veřejnosti, aby také v tomto městě začal nabízet své služby.

„Uber, stejně jako jiné platformy založené na principu sdílené ekonomiky, nabízí historicky nejefektivnější propojení strany nabídky se stranou poptávky. Díky tomu je efektivněji využíván a vytěžován kapitál, tedy třeba auto v garáži, i ekonomické zdroje, kupříkladu řidičova pracovní síla. To vše vede k menšímu plýtvání v celé ekonomice,“ zpřesňuje význam a vliv Uberu Lukáš Kovanda, hlavní ekonom finanční skupiny Roklen Fin a populární autor ekonomické literatury.

Budoucnost dopravních technologických platforem v Česku

Z exkluzivního průzkumu veřejného mínění společnosti TNS Aisa pro Uber také vyplývá, že Pražané (85 %) by si přáli, aby magistrát Hlavního města Prahy více spolupracoval se soukromými společnostmi na vývoji a rozvoji dopravních řešení městské dopravy.

Téměř polovina (49 %) respondentů směrem k magistrátu směřuje i požadavek vstřícnějšího přístupu ke společnostem typu UBER. Celkově mimořádně pozitivní hodnocení společnosti Uber potvrzuje i odpověď na otázku, zda by měl Uber zůstat v Praze (80 % odpovědí ano), resp. začít působit i v jihomoravské metropoli (79 % respondentů chce, aby Uber působil v Brně).

tisková zpráva

4 Comments on “Dva roky Uberu v Praze: co se změnilo?”

  1. Je to zajímavé, ale pod
    Je to zajímavé, ale pod tuto tiskovou zprávu bych se, jako zákazník, rovnou podepsal. To se mi přitom prakticky zatím vůbec nikdy nestalo.
    Taxíky v Praze (i dalších městech) jezdím až od doby, kdy to mám díky Uberu, Liftago a dalším aplikacím plně pod kontrolou (čas jízdy, čas příjezdu, cenu, vzdálenost, vozidlo, řidiče, platbu bezhotovostně). A samozřejmě až když není zbytí, protože metro tam nejede a jiná MHD řídce či vůbec.

Napsat komentář