Dukovany a Beroun mají nové rychlonabíječky

redakce - 17 Prosinec 2019

V Berouně byla spuštěna rychlodobíjecí stanice pro elektromobility společnosti E.ON. Dukovany mají zase první „jadernou“ rychlodobíjecí stanici pro elektromobily v ČR.rychlonabíjecí stanice pro elektromobily ČEZ Dukovany jaderná elektrárna

Nová rychlonabíjecí stanice společnosti ČEZ u jaderné elektrárny Dukovany.
foto: ČEZ

Berounskou stanici uživatelé najdou na ulici Plzeňská u čerpací stanice Benzina (Plzeňská 1263/9, GPS: 49.9529792N, 14.0486356E). Jedná se celkově o 46. stanici, kterou E.ON provozuje a osmnáctou zprovozněnou tento rok.

Rychlonabíjecí stanice E.ON v Berouně

Rychlonabíjecí stanice E.ON v Berouně
foto: E.ON

Další již postavené čekají na své spuštění. Rychlodobíječka má k dispozici dva konektory standardů CCS Combo 50kW a ChadeMO 50 kW a jeden Mennekes-Type 2 43 kW.

První veřejná rychlodobíjecí stanice pro elektromobily v České republice, která je napájena výhradně z produkce bezemisního jaderného zdroje, funguje ode dneška na parkovišti před Jadernou elektrárnou Dukovany.

Právě zapojením v rámci vlastní spotřeby elektřiny v elektrárně lze stoprocentně garantovat, že dobitý elektromobil se ani zprostředkovaně nepodílí na emisích skleníkových plynů a nezatěžuje tak planetu.

Celkově nyní u dukovanské elektrárny fungují 3 veřejné dobíjecí stanice ČEZ. V celém Kraji Vysočina Skupina ČEZ momentálně provozuje 6 veřejných dobíjecích stanic, v sousedním Jihomoravském kraji pak 15 stanic.

Stojan ABB, který ode dneška funguje v Dukovanech, je plně uzpůsoben k dobíjení všech nejrozšířenějších typů a značek elektromobilů. Je vybaven DC konektory s nabíjecími standardy CHAdeMO a CCS disponujícími výkonem až 50 kW.

Součástí nabídky dobíjecí stanice je také AC nabíjení se standardním konektorem Mennekes, který umožňuje nabíjení s výkonem až do 22 kW. Vedle rychlodobíjecí stanice je řidičům e-aut v Dukovanech k dispozici také stanice normálního dobíjení s dvojicí konektorů Mennekes.

Historicky první dobíjecí stanicí v Dukovanech byla stanice normálního dobíjení, která před budovou Infocentra funguje od roku 2013. „Elektromobily se rychle stávají regulérní součástí provozu jak v českých městech, tak i na silnicích mezi nimi. Úkolem nás jako energetické společnosti je podporovat tento trend především včasnou výstavbou spolehlivé rychlodobíjecí infrastruktury. Jsme rádi, že řidičům elektrických aut můžeme u nás v Dukovanech nabídnout možnost rychlého dobití, navíc přímo z bezemisního jaderného zdroje. Kvalitní zázemí po dobu dobíjení pak zákazníci najdou v Infocentru naší elektrárny,“ uvedl Miloš Štěpanovský, ředitel JE Dukovany.

Celkově ČEZ provozuje v ČR téměř 190 veřejných dobíjecích stanic, z toho zhruba 130 rychlodobíjecích. Výstavba sítě dobíjecích stanic ČEZ je z části financovaná z dvojice grantů evropského programu CEF, pro oblast Doprava, v jehož výzvách ČEZ v minulosti uspěl.

Evropská komise touto cestou podporuje propojování Evropy budováním dobíjecích stanic podél hlavní silniční sítě TEN-T. Část stanic vzniká také z vlastních zdrojů Skupiny ČEZ a část z prostředků přidělovaných Operačním programem Doprava.

Skupina ČEZ dnes v Kraji Vysočina provozuje 6 veřejných dobíjecích stanic, z toho 3 rychlodobíjecí v Dukovanech, Ždírci nad Doubravou a Velkém Meziříčí na 146. km dálnice D1. V sousedním Jihomoravském kraji je zasíťování ještě hustší, v provozu pod vlajkou ČEZ je zde 15 stanic, z toho 11 rychlodobíjecích (vedle Brna také např. v Blansku, Břeclavi, Hodoníně, Kuřimi a ve dvojici lokalit u dálnice D1).

V přípravě jsou v dohledné době stanice v dalších lokalitách. V České republice je aktuálně registrováno téměř 3000 elektromobilů. V roce 2017 přibylo 400 vozů na elektrický pohon, loni 725 elektromobilů a letos do konce listopadu 736 e-aut.

Odhady dalšího vývoje hovoří počínaje příštím rokem o ročních prodejích v řádu tisíců elektromobilů a plug-in hybridů. Podobně jako v dalších vyspělých zemích Evropy, i v České republice se elektrická auta definitivně stávají běžnou součástí zejména městského provozu.

Vyšší dojezd nových typů elektrických vozů v kombinaci s hustší sítí veřejných dobíjecích stanic také definitivně otevírají pro elektromobilitu cestování mezi městy.

tisková zpráva
Zpět na HybridPřidat komentář

Škoda, že jsem tam toho 17.12. nemohl být. ;-)
Musel jsem ten den do Prahy... a Pražáci mezitím slavnostně spouštěli nabíječky na EDU. Než nám to spustili, tak jsem to od 5.12. důkladně otestoval. :-)
Teď ještě nabíječku na ETE a něco na půli cesty pro malobaterkáče. A taky něco mezi Ostravou a Olomoucí. :-)

---

Nissan Leaf 24kWh, 247.000 km
Nissan Leaf 40kWh, 23.000 km

Dobrý den, vidím, že máte stále Leafa 24kWh. Můžete mi napsat, jak je na tom aku po 243tis km (Ahr, SOH, Hx, QCs, L1/L2) a co případně jste měl na autě za servis? Díky.

Dobrý den, zde jsou aktuální hodnoty:
odo: 244.235 km
Ahr: 44.28
SOH: 67.70
Hx: 50.12
QCs: 2979
L1/L2s: 1845

Pravidelný servis - běžné prohlídky, tj. diagnostika baterky, výměny filtrů atd.
Ostatní:
- výměna topné jednotky hned na začátku (asi vadný kus, od té doby OK)
- zaizolování zadní části DC konektoru (při jízdě v dešti se tam dostává voda, zhoršoval se izolační stav, přerušovalo se DC nabíjení, od té doby OK)
- seřízení geometrie přední nápravy
- kontrola zadních tlumičů (prozatím bez výměny)
- občas promazání mechanismu sklápění zrcátek
- jednou promazání mechanismu odemykání víka nabíjecí šachty
- jednou výměna žárovky levého předního světla
- 180.000km - výměna pravého kul.čepu (preventivně jsem nechal vyměnit oba, mění se včetně ramen)
- 220.700km - výměna předních kotoučů a destiček (destičky už zvonily, kotouče mírně vyžíhané)
- 238.000km - výměna baterky 12V (už měla dost, zejména v zimě už občas po delším stání nedokázala zapnout auto - dalo by se řešit občasným externím nabitím, ale nechtěl jsem riskovat, že mě zradí někde na cestách a navíc po více než 5 letech už měla právo na "důchod" - slouží dál v tchánově traktůrku, kde nevadí pokles napětí pod 12V)

---

Nissan Leaf 24kWh, 247.000 km
Nissan Leaf 40kWh, 23.000 km

Díky za vyčerpávající odpověď. Ještě se zeptám - aktuální dojezd při plném nabití je cca 90km?

Cca 100km. Na začátku, s novou baterkou jsem dával 150-160km, rekord mám 178km a nebylo to vyloženě v režimu hypermiling.

---

Nissan Leaf 24kWh, 247.000 km
Nissan Leaf 40kWh, 23.000 km

Drzi se dobre. Muj je 08/2013 vyroben v Sunderlandu a porad 1. 12V baterka a zadne naznaky slabosti. Ale muj ma neco malo pod 50.000 km. Jakou baterku jste pouzil? Original Leaf, nebo beznou startovaci? Z vasich udaju jsem vydedukoval, ze mate rocnik 2013/2014. Tedy vyrobeny v Anglii? VIN SJNxxx, nebo JNxxx?

Původní baterku 12V se specifikací Renault Nissan 24410 JD11A, 50A 420A jsem nahradil Varta Silver s obdobnými parametry. Ona i ta originální je možná běžná startovací - soudím jednak podle specifikace, které vyhovuje nejméně 10 běžně dostupných startovacích baterek od různých výrobců, a pak taky pochybuji, že by Nissan vyvíjel a vyráběl speciální 12V olověnou baterku jen pro elektromobily. Tedy pokud to vyloženě není 12V Li-Ion baterka, kterou jsem taky někde na srazech viděl minimálně v jednom Leafovi.

Možná nebyla chyba jen v 12V baterce samotné, ale i v tom, jak auto sleduje její napětí a v případě potřeby ji dobíjí. I v případě, že je auto vypnuté, by mělo při poklesu napětí pod 12V auto baterku trochu dobít z trakční baterky.

Jinak IMHO 12V baterka v EV nefunguje ve zrovna ideálním režimu. Běžná startovací baterka ve fosilu je v okamžiku startu nucena dodat poměrně velký proud zejména pro startér, ale i pro svíčky. Po nastartování regulátor nabíjení začne 12V baterku nabíjet, energii do baterky vrátí a baterka tak absolvuje celkem slušný vybíjecí a nabíjecí cyklus, který jí v podstatě prospívá. Na rozdíl od toho 12V baterka v EV akorát tak zapne palubní systémy a hlavně zapne stykač, který připojí trakční baterku a pak regulátor nabíjení začne baterku 12V dobíjet. Vybíjecí a nabíjecí cyklus je tak relativně "mělký", což olověným baterkám zrovna moc nesvědčí.

Na konci životního cyklu 12V baterky se mi párkrát podařilo docílit stavu, kdy jsem jen zapnul palubní systémy (čili bez brzdy), pak jsem 2-3x stáhl boční okna nahoru a dolů, což vedlo poklesu napětí na 12V baterce na 10-11V. Pak sepnul stykač a začalo nabíjení 12V baterky. Ale taky se mi stalo, že jsem nechal auto 20min stát vypnuté a zamčené, jen na blinkrech a pak už nešlo vůbec zapnout, pouze s pomocí startovacích kabelů z jiného auta. Tak jsem si řekl, že takto teda nééé. ;-)

Jinak ano, SJNxxx.

---

Nissan Leaf 24kWh, 247.000 km
Nissan Leaf 40kWh, 23.000 km

12V baterku snad dobiji i solarni panel na zadnim spojleru. Ale tak mala plocha dava v plnem osluneni maximalne 500mA.
Varta OK, diky.

Leafa 24kWh mám ve verzi Visia, jiné na přelomu 2013/2014 nebyly v ČR oficiálně k dipozici, takže solární panel bohužel nemám. ;-)

---

Nissan Leaf 24kWh, 247.000 km
Nissan Leaf 40kWh, 23.000 km

To jsou zajímavé cenné a hlavně reálné zkušenosti z provozu v naší české kotlině. Nemohl byste příspěvek nakopírovat na elektroforum, nebo alespoň dát svolení k jeho užití?

Obrázek uživatele Ladislav -eNV 200

A kampak se nám poděl tunelář Žalud z českých drah co taky dostal dotaci a sliboval zázračné baterie, domácí uložiště, obrovskou síť nabíječek...... bla bla bla nasliboval.

---

Nissan eNV-200 150tis km po Čr 40tis. po Evropě, Tesla X90D, domácí FVE, sol. kolektory, slabost pro obnov. zdroje.

Asi si ted pripiji na Bahamach s Viktorem Kozenym a oba maji z cezkych pitomcu obrovskou srandu. Nejaky Prochazka a Prusa se uz take ozvali. Pry prijedou na jare 2020.

Olife Energy? Ne že by ta síť neexistovala, ale za podmínek, za kterých funguje, se mi ji ani nechce použít. Navíc je to jen AC, na průjezd pomalé a na denní parkování za 9 Kč/kWh poněkud drahé. Okolo několika jeho AC sloupků jezdím a nikdy jsem tam neviděl nikoho nabíjet.

---

2015: Renault Twizy 2013 (prodán 2016) | 2016: Citroen C-Zero 2012
2018: Nissan Leaf Acenta 24kWh 2014 | 2019: Elektrokoloběžka Xiaomi Scooter, sekačka Güde 40 V/2.5 Ah | 2020: FVE 2.4 kWp

Obrázek uživatele Ladislav -eNV 200

Kolik těch AC sloupků po republice je ? Asi by stačili prsty jedný ruky. Já na nich nabíjím občas v Hevlíně/Laa an der Thaya když prolízáme vietnamskou tržnici nebo v Popůvkách u Brna u Hotelu Victory kde je to zadarmo, ale rychlost 3,6 kW to je fofrník. Jinak rovněž jsem na nich nikdy nikoho neviděl nabíjet.

---

Nissan eNV-200 150tis km po Čr 40tis. po Evropě, Tesla X90D, domácí FVE, sol. kolektory, slabost pro obnov. zdroje.

Obrázek uživatele honza.t

Protože na to dostali štědrou dotaci tak se to pohlo
https://www.elektromobilita.cz/cs/mapa-dobijecich-stanic

Tak mě napadá - nebyla by ještě jedna k Temelínu? Tam taky dělají elektriku z jádra a troufám si tvrdit, že tam nebude ani problém s pozemkem.

---

2015: Renault Twizy 2013 (prodán 2016) | 2016: Citroen C-Zero 2012
2018: Nissan Leaf Acenta 24kWh 2014 | 2019: Elektrokoloběžka Xiaomi Scooter, sekačka Güde 40 V/2.5 Ah | 2020: FVE 2.4 kWp

Obrázek uživatele PetrVins

Na D5 je tolik rychlonabijecek, ze je to opravdu zbytecne plytvani a vylozene si to rika o alespon zakladni koordinaci. Na D8 do Usti n.L, cca 80km, neni zadna. Fakt diky, za desatou rychlonabijecku na D5 :-(

---

Nissan Leaf 40kWh (najeto 50tis.km), FVE 5kWp + 15kWh baterie, trubice na ohřev TUV, vytápění biomasou, využívání dešťové vody

D4 je na tom stejně. Je to sice taková dost přerušovaná dálnice, ale to nic nemění na tom, že tam není kde nabíjet.

---

2015: Renault Twizy 2013 (prodán 2016) | 2016: Citroen C-Zero 2012
2018: Nissan Leaf Acenta 24kWh 2014 | 2019: Elektrokoloběžka Xiaomi Scooter, sekačka Güde 40 V/2.5 Ah | 2020: FVE 2.4 kWp

V okolí Berouna je víc DC nabíječek než v JČ kraji. Ale těší mě, že ČEZ byl první, kdo konečně přeťal dlouhou trasu z ČB směr Brno, můžeme se těšit na DC v Telči.
Díky ČEZu i EONu (ale tomu o trochu méně :-) ).

---

2015: Renault Twizy 2013 (prodán 2016) | 2016: Citroen C-Zero 2012
2018: Nissan Leaf Acenta 24kWh 2014 | 2019: Elektrokoloběžka Xiaomi Scooter, sekačka Güde 40 V/2.5 Ah | 2020: FVE 2.4 kWp

"Právě zapojením v rámci vlastní spotřeby elektřiny v elektrárně lze stoprocentně garantovat, že dobitý elektromobil se ani zprostředkovaně nepodílí na emisích skleníkových plynů a nezatěžuje tak planetu"

para kterou produkuji chladici veze je take sklenikovej plyn

u moderni JE: 78 až 178 gramů CO2 na kWh

https://www.greenpeace.org/czech/clanek/3828/10-duvodu-proc-jadro-neni-reseni-klimaticke-krize-a-ohrozuje-transformaci-energetiky/

---

13G

170tkm VW eGolf 2014
tested 2tkm bmw i3 REX 2017

Takovy jaderny CO2 ruksak vetsi nez u baterky.

Je greenpeace opravdu důvěryhodný zdroj?
https://en.wikipedia.org/wiki/Life-cycle_greenhouse-gas_emissions_of_energy_sources

---

Hzundai Kona 1/2 roku (bylo - Nissan Leaf, 24kWh, 4 roky, 110.000 km)

Obrázek uživatele Kuk

A je Wikipedie opravdu důvěryhodný zdroj?

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Důvěryhodnost - jaderné elektrárny:
wikipedie - 70 %
greenpeace - 5 %
:-)

Greenpeace je jednoznačně zaujatá proti jádru.
Wikipedie zaujatá většinou není ale občas je mimo.

Takže asi tak.

---

Hzundai Kona 1/2 roku (bylo - Nissan Leaf, 24kWh, 4 roky, 110.000 km)

Obrázek uživatele Kuk

Spousta věcí na wiki není přesná a ovéřená. Pokud to tam nedoplní/neopravý nějaký odborník tak to tam prostě není.

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Kazdy resi jake jsou baterky svinstvo, ze to vlastne nelze ekologicky zlikvidovat atd.. proc nikdo neukaze kolik stoji rozebrani JE po zivotnosti, uskladneni paliva atd.. aha, ono se to nevyplati = zaplatime to vsichni..jako zaplatila cela ukrajina za cernobyl - kdyby sve zivoty a zdravi nenasadili, evropa by byla neobyvatelna 20.000 let.. skvela cena, fakt dekuji, nechci, nechci likvidovat jadernou nehodu, nechci se stehovat, nechci aby deti meli po generace zdravotni problemy, nechci kontaminovanou pudu, stromy, zvirata.. nechci rict..no tak to bylo spatne rozhodnuti no :-/

---

13G

170tkm VW eGolf 2014
tested 2tkm bmw i3 REX 2017

Obrázek uživatele Kuk

Za Černobyl zaplatilo a stále platí ohromné množství států!!!
Nerezový dóm sarkofágu zaplatila evropská banka pro rozvoj a sponzorovalo 45 států!
https://phys.org/news/2019-07-ukraine-inaugurates-giant-dome-chernobyl.html

Likvidace po havárii zavřených Jaslovských Bohunic je v nedohlednu stejně jako cena kterou za to lidé zaplatí.

Černobyľ mohol byť u nás
https://www.sme.sk/c/3662755/cernobyl-mohol-byt-u-nas.html

Havárie elektrárny Jaslovské Bohunice A1
https://cs.wikipedia.org/wiki/Hav%C3%A1rie_elektr%C3%A1rny_Jaslovsk%C3%A9_Bohunice_A1

Jádro je sajrajt a ohromná díra na peníze.

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Opravdu je to jedna z nejlevnejsich energii? (teoreticky ano kdyz vse funguje a nepocita se s dopady)
Praxe: cernobyl: roughly US$68 billion in 2019, adjusted for inflation
https://en.wikipedia.org/wiki/Chernobyl_disaster

..a jeste to tu bude otravovat dalsich 50.000let

Na kolik teda vychazi 1MW z JE?

Jadro opravdu nebrat..

---

13G

170tkm VW eGolf 2014
tested 2tkm bmw i3 REX 2017

Předpokládám, že se shodneme na tom, že ty problémy s likvidací JE jsou téměř stejné ať již se JE provozuje 20 nebo 60 let (při delším provozu bude navíc trocha vyhořelého paliva, které lze celkem bez problémů zpracovat a znovu využít, jen se to ekonomicky nevyplatí). Stejně tak s produkcí CO2 - u JE jde primárně o produkci při stavbě - výroba cementu, ... . Takže prosadit předčasné zastavení JE je debilita nejen ekonomicky ale i z pohledu ochrany přírody a kdokoliv něco takového prosazuje či prosadil se rozhodně nechová ekologicky.

Stavba nových JE - ne že by to byla nějaká extra výhra, ale IMHO to není žádná velká katastrofa. Protože:

Česko musí řešit, jak bude vyrábět elektřinu v zimě kdy nesvítí sluníčko a kdy často nefouká (na větrné elektrárny se lze spoléhat u moře, kde fouká víceméně furt, ale ve vnitrozemí bohužel ne a moře jaksi nemáme). Možnosti které vidím:
- velká JE - sázka na jistotu, možná zbytečně drahé
- malé kontejnerové JE - asi nejlepší řešení ale zatím nejsou a otázka jak rychle budou na trhu t.j. zda budou dostupné dřív, než budeme muset odstavovat současné JE
- plynové + plyn z Ruska - levné ale ekologicky špatně
- plynové + P2G t.j. výroba plynu z nadbytků elektřiny ze solárů - ekologicky nejlepší ale celková účinnost (elektřina - plyn, elektřina) velice malá, t.j. cena za elektřinu v zimě neskutečně vysoká
- v zimě vypneme průmysl, 3 měsíce dovolené a tím drasticky snížíme spotřebu když FVE nevyrábí

BTW opravdu by nejhorší možný scénář v Černobylu byl takto špatný? Byl by odkaz na nějakou studii, pokud možno ne od Greenpeace? A při možném zamoření porovnat hodnoty záření např. s Českem, kde je v mnoha oblastech spousta radonu a stejně se tam žije?

---

Hzundai Kona 1/2 roku (bylo - Nissan Leaf, 24kWh, 4 roky, 110.000 km)

Stavajici JE "produkuji CO2 na jednotku energie" i kvuli jejich udrzbe a provozu nesouvisejci ciste s elektrickou energii. Ale to je uz marginalie v porovnani s vystavbou a likvidaci JE.
Souhlasim, ze uzavirani bezicich JE, ktere jsou ekonomicky rentabilni je hloupost. Nesouhlasim vsak, ze musime stavet nove JE.

1) Proc musime byt nezavisli ve vyrobe elektriny, kdyz dodnes jsme nezavisli v energiich a v Evrope je nekolik vyspelych a prosperujicich statu, ktere nejsou samostatni ve vyrobe elektriny. Navic elektrina je lacina a v dobe masivniho rozsireni OZE bude velmi lacina, ze se nevyplati ji draze vyrabet a lacino nenakupovat

2) Kdyz uz by me nekdo prehlasoval a prosadil, z emusime byt energeticky sobestacni (nedokazi si predstavit, jakym argumentem by me presvedcil, kdyz jsme spolu s nasimi potencionalnimi dodavateli v EU a NATO), tak cemu brani, aby tedy ceske firmy meli elektrarny v cizi zemi (VTE v Batlu a Severnim mori)? Mam dojem, ze i dnes uz CEZ vlastni elektrarny mimo CR. Idealni by bylo jeste (spolu)vlastnit vedeni do CR.

Plyn je jen prechod mezi uhlim a bezemisni vyrobou. Jsem relativne priznivce SMR ale to hlavne kvuli naivite a nevedomosti. Netusim nic o zivotnim cyklu SMR, provoznich nakladech a prakticke bezpecnosti. SMR je idealni dat blizko mest a odpadnim teplem to mesto i vytapet. Jak se vyplati SMR, ktere by diky FVE (kterou hodne zminuete) 5 mesicu v roce nebylo vubec potreba (jak elektricky taktepelne)? No a kvuli dimenzovani (pokud bychom v CR nevyuzivali elektriny z VTE) by byly nektere SMR jen zaloha na -10°C a mene, jak ty by byly rentabilni? Vse je zatim jen otazka.

Jsem presvedcen, ze i kdyz bychom meli pouze OZE (idealni stav) a JE (nekdo pozaduje trvaly zdroj), tak se stejne nevyhneme strednedobe (male jednotky tydnu) akumulaci. Nebo by musely byt JE tak dimenzovane a tak riditelne, ze by dokazaly nahradit vypadek OZE (pak bychom nemuseli mit OZE). No a se strednedobou akumulaci si prece vystacime i jen u FVE a VTE (+ dostatecne kapacitni vedeni od more).

Vybuchu JE se asi tak moc nedesim, i kdyz kdo vi ... muze jednou selhat bezpecnost a pak staci par vypatlanych teroristu a je po srande. A nebo staci vetsi banda vypatlanych teroristu a par demotivovanych zpravodajcu kvuli narceni z cuckaru. Proste si dokazi predstavit scenare, kdy by nase JE mohly byt spatnym panem, tak proc drazdit kobru, kdyz si muzeme hrat se sluneckem (sedmitecnym)?

Ad akumulace - FVE v období listopad až leden nevyrobí skoro nic, takže ta akumulace musí být z léta (největší výroba FVE) do zimy, t.j. na měsíce. Na první pohled nevidím nic jiného než Power 2 Gas. Vedení od moře je fajn, ale v té době i v těch přímořských státech FVE nevyrobí skoro nic, takže si energii nechají pro sebe.

Ad solidarita mezi státy - minule, když Rusko zavřelo kohoutky, tak mě přišlo, že to začalo skřípat docela brzy. BTW koukněte se na plynovod Nord Stream 2 - naprosto nádherný příklad zcela nesolidárního jednání.

Vlastnit elektrárny jinde - prima myšlenka, jen bych jen ještě doplnil požadavek na armádu dostatečnou na to, aby vynutila dodávky do ČR. Protože pokud by došlo k velkým problémům - blackouty, tak si rozhodně nejsem jistý, zda by nám ty elektrárny nebyly např. znárodněny.

SMR je IMHO strašně fajn věc - kombinovaná výroba tepla a elektřiny přesně v okamžiku, kdy potřebujeme oboje. A může to být dost malé na to, aby se daly dát místo odstavených tepláren. Technologicky by to neměl být problém (malé reaktory desítky let fungují na jaderných ponorkách) jen je to potřeba dotáhnout. Zde ale vidím hlavní problém v pseudoekologických organizacích a la Greenpeace které budou házet klacky pod nohy :-(. BTW pokud bychom chtěli aby fungovaly po celý rok, tak
stačí aby v zimě kdy nemají konkurenci prodávaly za 200 % ceny a v léte za 1 % ceny. Jen pak jaksi zcela zlikvidují FVE.

---

Hzundai Kona 1/2 roku (bylo - Nissan Leaf, 24kWh, 4 roky, 110.000 km)

Staci strednedoba akumulace kvuli VTE na mori.
To mi chcete rict, ze bychom meli poslat armadu do spojenecke zeme (v EU a NATO)? Tak Vas teda nevlim :-)

Nejde o solidaritu, jde o ekonomiku. CO by tam delali s tolika elektrinou? Kdyz na mori zafouka, tak bude mit elektrinu cela Evropa, kdyz nebude foukjat, nastupuje FVE, VE, geotermal, biomasa a zaloha. VTE a FVE s ekrasne doplnuji (VTE podzim zima, FVE jaro leto).

U Nordstreamu jde o poplatky z prepravy. Jestli s enepletu, za prenos elektriny seplati vyrobci. Je v zajmu i vyrobcu, aby se elektrina od nich dostal co nejdal a ceny tak byly co nejvyssi.

Az se zacne znarodnovat v Nemecku a Polsku, pak budeme mi daleko vetsi problem nez jen nedostatek elektriny.

Vubec bych neporovnaval SMR a vojenske reaktory. Treba u te nejdulezitejsi oblasti - bezpecnosti, bych se nechtel dostat na vojenskou uroven. Bojim se bezpecnosti i v tom, ze na misto stare teplarny a noveho SMR nenabehne 500 maniku se semtexem a nedonuti tu elektrarnu k vybuchu. Prece jen bych radeji videl vyletet do povetri 10 vetrniku, 100 000 FVE nez jednu SMR.

Pokud buddou FVE a VTE a vedeni od more, pak ta draha elektrina bude par dni v roce a to se SMR dle meho nevyplati.

Ta armáda byla samozřejmě nadsázka ale pokud by bylo energie nedostatek, tak každá země upřednostní zájmy svých obyvatel a svého průmyslu. A to, že v případě velké krize (blackouty po déletrvajícím bezvětří v zimě) bude každý stát tvrdě bojovat za sebe myslím zcela smrtelně vážně.

VTE na moři - buď jich tam bude tolik, že FVE nedává smysl nebo jich bude v zimě nutné málo.

Nordstream - dovolím si nesouhlasit, jde primárně o energetickou bezpečnost Německa, t.j. snaha obejít potencionálně problematické regiony - primárně Ukrajinu ale sekundárně i nás či Polsko.

SMR jde postavit zcela bezpečně, ono jde takto postavit i klasickou JE, jen bohužel certifikace nového modelu je nyní tak absurdně drahá a složitá že se do toho nikomu nechce - JE se díky Greenpeace a podobným staví zoufale málo a certifikace byla značně zkomplikována t.j. zdražena). Bohužel současné modely byly koncipovány spíš jako generátory plutonia potřebného pro výrobu bomb a generování energie bylo druhotné. Jinak bychom fungovali na thoriových reaktorech :-).

---

Hzundai Kona 1/2 roku (bylo - Nissan Leaf, 24kWh, 4 roky, 110.000 km)

Ty ponorkove JE jsou z kategorie cena nerozhoduje, musi fungovat za kazdou cenu. Asi podobna situace jako kdyz pozadujete aby spotrebni zbozi bylo stejne odolne jako armadni vyzbroj. Timto pristupem by 1kWh stala treba 100 Kc.

Já v nich vidím šanci, hlavně s ohledem na rychlou instalaci, a je spávné že se podílíme na vývoji.https://oenergetice.cz/jaderne-elektrarny/smr-od-nuscale-vstupuje-finalni-faze-certifikace-usa-prvni-vyroste-utahu-polovine-pristi-dekady/

Tak si pospeste a bezte to rict babisovi. Ten chce co nejdrive podepsat smlouvu na nejakou megalomanskou priseru za stovky miliard. Obavam se, ze vas nikdo nevyslysi a babis si do toho nenecha kecat. Prece ten svuj "obchod" si nenecha nekym zkazit. Nikdy, nikdy,..., nikdy.

Pokud by byly na trhu tak jistě. Bohužel zatím nestojí ani jedna a ještě dost věcí se může zadrhnout - ať již technologicky (po roce provozu se přijde na nějaký problém a la mizerná účinnost, ...) nebo politicky (GreenPitomci budou házet vidle do procesu certifikace a pak do stavebního povolení) a pak se klidně může stát, že první budete schopen postavit 20 let po odstavení našich existujících JE.

T.j. chápu sázku na jistotu - sice drahou ale jistotu. A na jeho místě bych se zachoval stejně. Pokud možno se pokusit to řešit tak, aby bylo možné co nejsnáze a nejlevněji projekt stavby překlopit na SMR pokud by se dařilo je realizovat dříve.

BTW to že ČEZ spolupracuje s Nuscale mě velice příjemně překvapuje a tleskám.

---

Hzundai Kona 1/2 roku (bylo - Nissan Leaf, 24kWh, 4 roky, 110.000 km)

Jo naprostý souhlas, tady je mnoho zajímavého https://oenergetice.cz/clanky/male-modularni-reaktory

Znáte to o brodu a kalhotech?

No ano. Ale prachy za studie byly uz davno proplaceny a jednalo se o nekolik miliard. A kdovi kolik expertu uz kasiruje za vselijake studie a kolik uredniku si dobre platime. Takze mame uz vodu mezi kotniky a kolenama.

Premiér Andrej Babiš (ANO) označil letos za optimální řešení pro stavbu nových jaderných bloků v ČR jaderné zdroje menšího výkonu. ČEZ a americká firma NuScale tento týden oznámily, že budou malé modulární jaderné reaktory společně rozvíjet.https://www.seznamzpravy.cz/clanek/novy-blok-v-dukovanech-ma-skluz-bude-nejdriv-za-20-let-rika-drabova-79744 a další https://oenergetice.cz/jaderne-elektrarny/babis-k-jadernym-blokum-v-cr-idealem-zdroje-mensiho-vykonu/

Obrázek uživatele Kuk

Další tunel.

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Blanku už nic (doufám)nepřekoná.


Autonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobilNabíječky elektromobilů Circontrol