Japonci vyzkoušeli nabíjení elektromobilů pomocí rádiových vln

Jan Grohmann - 16 Říjen 2014

Elektromobily stále trápí malý dojezd. Řešení nabízí bezdrátové dobíjení. Nejnadějnější technologií je bezdrátové dobíjení pomocí elektromagnetické indukce. Japonští vědci nyní dokázali, že elektromobily lze dobíjet i pomocí rádiových vln.Dobíjení elektromobilů pomocí rádiových vln

Malé elektrické vozítko získává elektrickou energii pomocí rádiových vln.
foto: Toyohashi University of Technology

Bezdrátově nabíjet elektrické přístroje lze pomocí tří základních způsobů - indukční nabíjení, rádio nabíjení a nabíjení s využitím rezonance. V současné době elektromobily testují především systém indukčního nabíjení.

Indukční nabíjení však generuje poměrně silné elektromagnetické pole, jehož vliv na zdraví nebyl ještě zcela prozkoumán. Nevýhodou je také použití poměrně komplikovaných cívek – jak ve vysílači, tak přijímači.

Rádiové nabíjení

Schéma zástavby rádiového nabíjení pro elektromobily do vozovky.
foto: Toyohashi University of Technology

Jiné řešení nabízejí japonští vědci Masahiro Hanazawa z výzkumných a vývojových laboratoří Toyoty (Toyota Central R&D Labs) a Takashi Ohira z Technologické univerzity Toyohashi (Toyohashi University of Technology). Jejich výzkum se soustřeďuje na bezdrátový přenos elektrické energie skrze kola elektromobilu pomocí rádiových vln.

Ostatně o prvních výsledcích výzkumu zmíněných vědců jsme referovali na našich stránkách před dvěma lety. Vědci úspěšně přenesli elektrickou energie skrze deseticentimetrový blok betonu a pneumatiky kola.

Hned na začátku utneme myšlenku, že elektrická auta budou fungovat na stejné „vlně“ jako běžná rádia a postačí jeden rádiový vysílač desítky kilometrů daleko. Tak to samozřejmě nefunguje.

Rádiové nabíjení

Rádiové nabíjení má několik výhod
foto: Toyohashi University of Technology

Rádiové nabíjení není rozhodně žádnou sci-fi technologii. S přenosy elektrické energie pomocí rádiových vln experimentoval před více než sto lety slavný vědec a vizionář Nikola Tesla. Již v roce 1893 dokázal bezdrátově rozsvítit lampu.

Rádiové nabíjení funguje na základě signálu rádiových vln, kdy se vysílač i přijímač nachází na stejné frekvenci. V našem případě rádiové vlny generuje dvojice vodičů (resp. podzemních kolejí) velké šířky zapuštěných ve vozovce. Přijímačem rádiových vln jsou ocelové prstence ukryté v levém a pravém předním kole.

Výhodou rádiového nabíjení je podle japonských vědců omezené elektromagnetické pole. Náklady na výstavu „podzemních rádiových kolejí“ pak mají být mnohem menší, než použití cívek pro indukční nabíjení. Koleje jsou navíc usazeny pod vozovkou a nevystupují ven.

Japonští vědci technologii rádiového dobíjení vyzkoušeli na malém elektrickém vozidle. Při frekvenci 52 MHz prokázali účinnost přenosu elektrické energie 75 %. Jedná se údajně o první demonstraci bezdrátového přenosu energie skrze kola automobilu.

Toyohashi University of Technology
Zpět na HybridPřidat komentář
Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Jen je škoda, že se nikde neuvádí jak je vyřešeno odrušení nabíjecí soustavy. Dnes v ČR je problém s rušením tv signálu rychlým internetem z přijímacích stanic mobilních operátoru. To známé kostičkování obrazu a zkreslování mluveného slova. Ale Japonští vědci jistě i s tímto si uspěšně poradí a tato technologie bude moci být využívána i v ČR včetně nemocničních areálu!

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Je to jednoduche zadne auto si nedokaze za jizdy vyrobyt vic energie nez spotrebuje a kazdou vec co pridas jen zhorsujes uz tak dost spatnou situaci. Tim je jasne ze energii autu musis dodat externe a bud ji uchovat a postupne spotrebovavat (benzin,baterky,vodik) a nebo mu ji predavat nepretrzite ( saliny,trolejbusi,el.vlaky) jenze to je zase naocne na sit a urcuje to primo pev e danou drahu kudy muzes jet no a proto se pracuje na podobejch vynalezech jak auto s baterkama nabijet v tom lepsim nebo aspon dostat 1/1 energie kdyz jede na predem dane trase ale dalnice rychlostni komunikace popr. hlavne okruhy mest tim prodlouzis potencionalni dojezd auta

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

no hlavně ty saliny to zachráněj :-) :-) :-)
a je to jednoduché, spíš bezduché plýtvání energie pod tento článek!
Zkuste se vcítit do situace, kterou pánové
právě demonstrovali... ne,by z vás měli srandu :-)

A teď si představte konspirátory jak budou vyvádět, když jim vadil maličký neškodný HAARP a vy byste jim chtěli pod stovky tisíc kilometrů silnic pouštět jakési rádiové vlny.
Ti nebudou hledat v encyklopediích relevantní vědomosti a dělat experimenty.
To bude tanec  :-)

Takze Tesla mal predsa pravdu, no nikto to dalej neskumal, alebo mal zakazane s tym vyjst na svetlo sveta.
a co tak viacero alteranatorov dat do auta a tym sa budu baterie viac dobyjat? preco je v aute iba jeden Alternator? ved ich namontujme na vsetky kolesa a v strede podvozku budu baterie....potom mozu byt aj dva elektromotory v predu a v zadu...pridame k tomu este solarne panely na strechy aut a malo by to byt dostatocne pre dojazd tak 1000 km. no a solarny panel by sluzil pripadne na dobijanie baterie, z korej by sa pri statii automobilu zapinal jeden alternator, ktory by dobijal vo väcsom prude bateriu..neviem kolko by to dalo kW za hodinu, ale ak auta stoja cez noc, alebo cez den viac ako 4 hodiny mozno by to nieco nabylo...kto mi vie odpovedat ako rychlo vedia nabyt 4 klasicke alternatory, ktore sa montuju do aut bateriu napr. 40KWh, ktora bezne sluzi na pohon elektroaut...nech mi odpovie na moj koment...vazne ma to zaujima ci by sa to dalo! Ak ano, preco to potom tak nerobia...thx

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

N.Tesla samozřejmě nedokázal rozsvítit lampu (neznám svítící lampu), ale žárovku.Tzv. Teslův transformátor dokáže svým vysokonapěťovým a současně vysokofrekvenčním proudem i jiné kousky.Rozsvítí i zářivku, z vlasů vám mohou vyletovat dlouhé jiskry a pod.Bohužel tyto jevy skončily vesměs jako cirkusové triky, event. jako středo a vysokoškolské pomůcky...

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Neo55 bude asi nějaké dítě, že? Tohle mne taky napadlo, když mi bylo tak 5-7 let :-)

Už ta věta, Tesla měl přeci pravdu, svědčí o mnohém :-) To je přeci běžná věc, že v blízkosti vysílače rozsvítíte žárovku (propojenou smyčkou), nebo v mikrovlnce výbojku.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

To bysme potom měli perpetum mobile a to jak všichni víme nikdy nepůjde udělat :-)
alternátor k tomu aby vytvořil el. proud potřebuje pohyb a při výrobě energie brzdí vozidlo větší silou než je energie kterou dokáže vyrobit. asi tak no :-)

pro představu...
kdybyste měl el.mobil a namontoval do něj třeba 10 alternátorů pro nabíjení baterek, tak vůz by dojel daleko méně než bez nich :-)

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Alternátor má při stojícím vozidle dobíjet baterie??
Točit s ním bude co, aby vyráběl nějaký proud?

Solarny panel odovzda enegriu do baterii a kedze je to slaby prud,ale mal by postacit na napajanie generatora,ktory budeprepojeny na alternatory a tie by mohli dobijat stojace auto aby sa.dobyla velkokapacitna bateria,ktora pri jazde potom odovzdava prud dvom elektromotorom a tie pohanaju auto..to by bola moja predstava..ale ci sa to da to ja neviem,niesom elektromechanik ani fyzyk,co je skoda,mam len svoje predstavy.
Dalsim prinosom nabijania auta pocas jazdy by mohli byt turbiny zabudovane v karoserii..tie by mali dostatocny vykon.pretoze jazda autom od 50kmh a vyssie ma uz pekny odpor a ak by sa tie turbiny riadne roztocili-jazda na dialnici,aleno mimomesto malo by to svoj efekt..treba skombinovat viacero vyuzitelnych zdrojou energie,ktore by posluzili na dobijanie a predlzenie dojazdu auta.Cim lahsie materialy sa na vyrobu auta pouziju tym lepsie pre spotrebu energie.
Predstavte si auto vaziace iba 500kg,ma na kazdych kolesach elektromotor.Pri kazdom kolese alternator,podvozok baterie-pre lepsiu stabilitu a tazisko a spominane turbiny ako dodatocny zdroj pre nabijanir baterie pocas jazdy.Takto si predstavujem ja elektroauto buducnosti. A ked ho vyrobia,potom.si vsetci namna spomente! peace

Správne si podotkol, že nie si elektromechanik ani fyzik. Keď ním raz budeš, zistíš aké nezmysly si tu popísal. Solárny panel na streche bežného auta by stačil možno poháňať ventilátor, nie celé auto (nehovorím už o účinnosti v mestách s výškovými budovami). Na jednej strane píšeš o odľahčenom aute, a v ďalšej vete chceš naň namontovať pomerne ťažké turbíny. Tieto turbíny okrem vyššej hmotnosti zhoršujú aj aerodynamiku auta, a teda zvyšujú jeho spotrebu. A to tak, že spotreba bude vyššia ako energia v nich vyrobená. Jeden zo základných fyzikálnych zákonov je zákon o zachovaní energie, a s tým zatiaľ nepohli ani skorumpovaní zákonodarcovia :-)

Myslel som to s tymi turbinami, asi takto:

https://www.youtube.com/watch?v=Za3t3TqNWLk

vyslo to od znacky jaguar, mozno iba sci-fi, ale pri vyssich rychlostiach by to malo prispiet k tomu aby to dobijalo baterie nie?

tu dalsi odkaz na nieco podobne:

https://www.youtube.com/watch?v=STxTMftVwls

tak ako teda, da sa s tym pocitat alebo nie?

bol by som rad ak by sa kombinovali rozne techniky, ktore by sluzili alebo napomahali dobijat baterie a tym predlzovat jazdu autom bez casteho nabijania.

Nechápem, keď už toľko času tráviš sledovaním alternatívnych konceptov pohonu, prečo si nepozrieš základné veci. Na zem padne za úplne ideálnych podmienok 1120 W/m2. http://en.wikipedia.org/wiki/Sunlight
Aj keby sme auto mali stále perfektne naklonené na rovníku a bez mrakov a slnko by svietilo stále a mali by sme 100% účinné kolektory tak by si teslu nabíjal 40hodín. Keďže reálne na streche auta vieme zužitkovať možno 3% z tejto energie tak to fakt vystačí len na ten ventilátor, čo tu bol spomenutý. Účinnosť vrtuľového pohonu pre dobíjanie energie je v najlepšom prípade okolo 60%. file:///C:/Users/pc/Downloads/ZAKAZNICI.pdf. Elektromotor, ktorý slúži ako alternátor má 90%, čiže o 50% viac. Vrtuľky by mali zmysel len pri prudkom brzdení, keď na spomaľovanie používame brzdy miesto elektromotora a tým by mohli pomáhať vrtuľky inak skryté za nejakou klapkou, alebo by sa v prípade potreby vrtuľky vysunuli.
Získať tieto informácie ti zaberie 5 minút pred tým ako napíšeš takéto hlúposti a urobíš si hanbu.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Predstavy to jsou vyborne, rika se tomu scify. Realne to samozrejme nemuze fungovat kvuli jiz zminovanemu zakonu o zachovani energie.
Ale kazde scify se jednou stane skutecnosti, na tyto predstavy si ale jeste budeme muset pockat. Coz je skoda, taky bych bral aby auto jezdilo samo jen treba na slunce, nebo na malou lahvicku vody.

Neo55, ty si nečítal čo som napísal? Alebo si len nad tým nerozmýšľal? Energiu z batérií využívam na pohyb auta. Keď implementujem akúkoľvek technológiu, ktorá bude tento pohyb auta konvertovať na elektrickú energiu, vždy (skutočne vždy) bude táto energia menšia ako tá, ktorá bude odobratá z tých batérií. Inak by to bolo perpetuum-mobile. To už hodnovernejšie vyzerajú "urban-myths" na tému pohonu vodou.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Neo, keby mal solarny panel na ploche velkosti auta taku efektivitu ako si ty predstavujes stacilo by kazdemu mat na strechu domu par panelov a nepotrebovali by sme ine zdroje el. energie. Alternator(generator)(motor pracujuci opacne) potrebuje pre svoju cinnost pohyb, cize ak by si ich do toho auta dal aj 100 tak by to bola len 1 velka brzda, ktora by navyse kvoly stratam vyrobila menej energie ako bolo potrebne autu dodat aby sa pohybovalo. Podobne je to aj s tym napadom s turbinami. Opat by auto len brzdili a vybarali menej energie ako autu odobrali, takze taku vec by si mohol pouzit max namiesto brzd, kedy potrebujes aby auto spomalilo a navyse by si tym vytazil nejaku tu omrvinku energie-ale to sa uz dnes v mnohych autach vyuziva(ked elektromotoru nedodas energiu a zotrvacnostou sa bude auto hybat dalej, motor ho brzdi a energiu vracia do baterii(da sa povedat ze zacne pracovat ako alternator)). Predstavi mas pekne, ale uvedom si ze po svete beha x ludi, ktori tymto veciam rozumia a urcite by ich aplikovali ak by to bolo take jednoduche. Sam nie som velky odbornik v tychto veciach ale snazil som sa ti to aspon zjednodusene s chybami a nepresne vysvetlit, aby si si uz nelamal hlavu s tym preco to nie je mozne. A mozno len zartujes a my to vsetci komentujeme s pocitom velkej mudrosti :D

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

No, představy máš teda zajímavé. Z fyzikálního hlediska by ale nic z toho nemohlo fungovat...

Mám obavy, že tady je jakákoliv reakce či vysvětlování zbytečné až nemožné. Ale třeba je to o to lepší kuchař, nebo něco jiného  :-)


ChargeUp! - Komplexní dodávka dobíjecích stanic a souvisejících služebNabíječky elektromobilů CircontrolVOLTDRIVE - Ideální řešení pro domácí nabíjení vašeho vozu.Autonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobile-station