Dobíječky ČEZ loni prudce zvýšily objem nabíjení, elektromobily načerpaly skoro 1 GWh

Objem elektřiny odebrané v síti veřejných dobíjecích stanic Skupiny ČEZ loni meziročně vzrostl o téměř 50 procent, na 959 115 kWh. Nejčastěji řidiči elektromobilů doplňovali baterie vozů v Praze-Karlíně, Olomouci, Praze-Holešovicích a ve Vestci. Skupina ČEZ aktuálně v ČR provozuje 140 veřejných dobíjecích stanic, z toho je osmdesátka rychlodobíjecích. Infrastruktura vzniká i díky evropskému grantu z programu Connecting Europe Facility (CEF).

Skupina ČEZ aktuálně v ČR provozuje 140 veřejných dobíjecích stanic, z toho je osmdesátka rychlodobíjecích. Infrastruktura vzniká i díky evropskému grantu z programu Connecting Europe Facility (CEF).

foto:

Síť veřejných dobíjecích stanic Skupiny ČEZ v České republice dodala loni do baterií elektromobilů celkem 959 115 kWh elektřiny, což je ekvivalent 26 642 plných dobití vozu Volkswagen e-Golf s kapacitou baterie 36 kWh. Zároveň jde o téměř 50% nárůst oproti roku 2017, kdy v celé síti „dobíječek“ elektrická auta načerpala 640 426 kWh.

V roce 2018 proběhlo na stanicích sítě celkem 75 584 dobíjecích cyklů, což je více než dvojnásobný růst oproti 35 902 dobíjení o rok dříve. Trendem se stávají častější odběry o menších objemech. Průměrný odběr elektřiny na jednu dobíjecí seanci meziročně klesl ze 17,8 na 12,7 kWh.

Nejvytíženějšími lokalitami jsou místa vybavená rychlodobíjecími stanicemi, které díky svému výkonu 50kW umožňují většině elektromobilů dobít 80 % kapacity baterií za cca 20-30 minut.

Hitparádě lokalit podle absolutních objemů odebrané elektřiny vévodí pražské lokality Corso Court Karlín (61 873 kWh) a Skanska Visionary (41 609 kWh), mezi které se na pomyslné druhé místo dokázaly vklínit dobíjecí stanice v Olomouci-Nemilanech na dálničním obchvatu města (58 656 kWh). Kvarteto nejvyhledávanějších míst k dobíjení doplňuje Vestec u pražského dálničního okruhu (40 703 kWh).

Elektromobilita Skupiny ČEZ provozuje v rámci nejrozsáhlejší tuzemské sítě veřejných dobíjecích stanic 140 zařízení určených k doplňování baterií elektromobilů, z toho je osmdesátka rychlodobíjecích.

tisková zpráva

48 Comments on “Dobíječky ČEZ loni prudce zvýšily objem nabíjení, elektromobily načerpaly skoro 1 GWh”

  1. Jinak když tu píše o loňském roce PRE i ČEZ tak pro
    Jinak když tu píše o loňském roce PRE i ČEZ tak pro srovnání něco od Greenway (Slovensko a Polsko) v roce 2018:
    – 2.991 registrovaných klientů celkem
    – v průměru 198 nových klientů měsíčně
    – 451 MWh nabité elektřiny
    – 163 rychlonabíjecích stanic provozují celkem
    – 104 rychlonabíjecích stanic nainstalováno v roce 2018 (77 Greenway a 27 partnerských)
    – měsíčně v průměru instalováno 9 nových rychlonabíjecích stanic
    – uskutečněno celkem 27.500 nabíjení
    – 2/3 ze všech nabíjení bylo systémem CHAdeMO
    – průměrný odběr byl 15 kWh/1 rychlonabíjení.

    1. Ony ji tam už dávno mají, protože jak obyčejné zásuvky,
      Ony ji tam už dávno mají, protože jak obyčejné zásuvky, tak červený pětikolík jsou na každé pumpě. Využíval jsem je při svých testech v minulých letech. Jen je nedávají veřejně na odiv a jsou jen na doptání, ovšem vždy zdarma (při konzumaci jejich občerstvení).

      Ihned by mohly všechny pumpy instalovat pomalejší nástěnnou rychlonabíječku 20 kW CHAdeMO/CCS/Mennekes. To je plug and play řešení zapojením krabice do červeného pětikolíku. Prozíravý investor, který by se s některou sítí čerpacích stanic dohodl, by tak mohl obsadit celou ČR během krátké doby s velmi malými jednotkovými náklady. Třeba 600 nebo 800 pump z 3.600 veřejně přístupných. Ale stejně by mohl osadit plánovitě takovou síť v ČR prostřednictví ubytovacích zařízení a restaurací. Ty mají červené pětikolíky také.

  2. Konverzační patálie…..
    Názor bojácného

    Konverzační patálie…..

    Názor bojácného spalováka:
    Takový odběr shodí síť a budeme po tmě.

    Dotaz nebojácného podporovatele elektromobility:
    Může se to stát?
    Kolik aut by se muselo najednou nabíjet, aby spadla síť?
    Jaké je řešení problému? Příklad – fluktuace příkonu, bateriové řešení, co elektroauto to 5x panel FV?

    A hlavní otázka: Už to někdo řeší v ČR?

    1. řešilo to pároků naz5t tajdlenc na hybridu už spooousty
      řešilo to pároků naz5t tajdlenc na hybridu už spooousty koumálků a vygenerovali sme jasný závěr : respublika čezká má elektríky jako dva špalíky srašek 😉 ještě vyvážíme germánoj za pár drobných 🙂 hlavně klidný nabíjení, nohy fteple nemusí pršet staří když kvápne vzáloze je habsburkama milovaný nedostavěný temelík :))))))))

      kcc-hho.webnode.cz/elektrina/

      kcc-hho.webnode.cz/business/cr/

        1. Někde jsem kdysi četl od někoho z ČEPSu, že od
          Někde jsem kdysi četl od někoho z ČEPSu, že od distribučních firem mají všechna data o rezervovaných příkonech na přípojkách v ČR a vyšlo jim, že kdyby všichni naráz využili svoje jističe na 100%, tak by odběrem překročili 5x možnou výrobu elektřiny v ČR.

            1. Proč? Máte pocit, že lžu?
              To je jednoduše

              Proč? Máte pocit, že lžu?

              To je jednoduše statistika…
              Když máte callcentrum a máte 1000 zákazníků, tak také si nezaplatíte 1000 linek, kdyby se všichni zákazníci naráz chtěli dovolat na infolinku…

              Dodnes si pamatuji na příklady ze Statistiky „Máte 1000 zaměstnanců, pravděpodobnost 5%, že v dalších 5 minutách bude volat ven, kolik potřebuji odchozích linek, aby měl zaměstnanec šanci 99,9999%, že se dovolá ven?“ a jak mi vždy překapivě vycházelo poměrně malé číslo.

              V baráku máme úřad, neustále někam telefonují, cca 120 lidí, 10 odchozích linek a první dvě jedou pořád, třetí jednou dvakrát denně a zbytek se prakticky fláká.

              Takže podobné to bude s rezervovaným příkonem. Distributoři umí počítat, kdy který zákazník bere odběry, atd. Takže na jedno vedení může třeba nasdílet fabriku (která jede hlavně přes den) a třeba domácnosti, které jedou zase nejvíce večer, atd., atd.

                1. Ale vždyť to tak dělají (a nejen distributoři elekřiny).
                  Ale vždyť to tak dělají (a nejen distributoři elekřiny). Nejsnažší je se podívat na nějakou chatovou kolonii, jakým jističem to jistí distributor za trafačkou z VN a pak posčítat jednotlivé jističe u každé chatky. Vyjde ti několikanásobek toho velkýho jističe.
                  A že důkaz, že to funguje je i to, že je to pro tebe překvapení až teď. 🙂

                  Nebo příklad z jiné oblasti. Máte pocit, že máme dostatek benzinových pump? Asi řeknete, že asi moc. Ale teď si představte, jaký armagedon by nastal na silnici, když by všichni majitelé aut (tuším že kolem 6 milionů) vyrazili naráz tankovat na cca 4000 čerpacích pump, co tady máme. Dovedete si představit 1500 vozidel u každé pumpy?

                2. Tomu co popisuje Pavel F se rika agregace. A da se ridit treba
                  Tomu co popisuje Pavel F se rika agregace. A da se ridit treba pres HDO (spinani nocniho proudu), coz jsou technologie, ktere davno funguji.
                  U nabijecich stojanu, ktere se budou budovat na sidlistich se pak bude dat snadno integrovat mnohem pokrocilejsi technologie k rizeni nabijeni v zavislosti na zatezi nabijeci site. Kazdy mame v kapse chytry telefon. Je to otazka dobre napsane aplikace.

                  Mimochodem to nebyla poplasna zprava, ake naopak.
                  Jestlize se tu jiz nekolikrat probiralo a bylo spocitano, ze pro uspokojeni vsech aut, ktere by nahradili ev staci soucasna vyroba energie (nebo by ji stacilo jen lehce navysit) pak fakt, ze distribucni soustava svou kapacitou tuto vyrobu prekracuje znamena, ze neni zadny problem.

                3. nerozporujem že to funguje;
                  rozporujem spôsob – ak účtujú

                  nerozporujem že to funguje;
                  rozporujem spôsob – ak účtujú REZERVOVANÝ príkon a pre svoje vrecko (peniaze) sľubujú čorreálne nejde (nasčítanie), je to ZLÉ!
                  mali by tak, ako iní poskytovatelia – AŽ, čo je číslo, ku ktorému sa spotrebiteľ nedostane.
                  a medzi nami – nevravia (neviem či už to robia) že dokážu merať odobraný výkon a pokutovať PREKROČENIE REZERVOVANÉHO? alebo nevyváženosť (neviem termín) zaťaženia jednotlivých fáz?

                  ps – viem, že sa prepočítava kadečo a funguje to. je tu však oblasť, kde to NEFUNGUJE a nič s tým nerobia – počet automobilov – zápchy a parkovanie – tam tie počty, ktorá spomínate NEFUNGUJÚ!

                4. Ale to je v pořádku, že účtují rezervovaný výkon.
                  Ale to je v pořádku, že účtují rezervovaný výkon. Však si ho můžete vzít. Jde to ruka v ruce se statistikou, jak moc je pravděpodobné, že všichni v jeden okamžik začnou odebírat rezervovaný výkon.
                  Na svým baráku mám 3x25A jištění a na 99,999999999999999% si ho mohu vždy odebrat.

                  Poslední odstavec nechápu, zda ho používáte jako argument. Že to nefunguje v zácpách a parkování má být jako důkaz, že to také nefunguje v energetice? Nebo proč to sem taháte?

                5. ako vám kolíše napätie keď v jeseni celá ulica reže
                  ako vám kolíše napätie keď v jeseni celá ulica reže drevo? na vedľajšej ulici po desiatkach rokov reklamácií doplnili transformátor aby mali ľudia večer normovaných 230V.
                  teória je jedna vec a to, o čom píšem je druhá vec. ako som napísal.

                6. Zbytečná diskuze. Pokud jedna ulice má problém, tak to
                  Zbytečná diskuze. Pokud jedna ulice má problém, tak to nelze vztahovat na celou distribuční soustavu. To je chyba distributora v místě.
                  Na většině míst (a na všech, co jsem poznal já), tak toto řešení funguje. Můžete protestovat, sepisovat petice, ale to je asi tak vše, co můžete dělat. Tady to stejně nevyřešíme.
                  Přeji hezký zbytek týdne!

                7. to nie je iba jedna ulica. pretože by netrvalo DESAŤEOČIA k
                  to nie je iba jedna ulica. pretože by netrvalo DESAŤEOČIA k vyriešeniu.
                  a vytvoriť preto zákon?
                  nielen týždňa. celý rok 🙂

                8. Parkování se nedá agregovat, neboť drtivá většina aut
                  Parkování se nedá agregovat, neboť drtivá většina aut potřebuje zabrat každou a celou noc 100% jednoho parkovacího místa.
                  Naproti tomu nabít potřebují jen ty auta, která se ten den vůbec pohnula a jen nájezd toho dne. Což se dá buď rozložit na celou noc velmi pomalým nabíjením tedy velmi nízkým příkonem, který distribuční soustavu nijak nerozhodí a nebo rychlým nabíjením s řízením kdy se kdo bude nabíjet.

                  Například já zvládnu nabít během oběda to co jsem vyjel dopoledne. Do práce to mám tam a zpět 16km plus něco najedu většinou navíc, takže dopoledne spotřebuji většinou mezi 5-10% podle toho zda je léto či zima na což mi stačí 20-40min. nabíjení příkonem 17kW. Odpoledne toho většinou najedu o něco více takže po návratu večer nabíjím kolem hodiny. Když vezmu v úvahu, že se vracívám kolem 18 a odjíždím ráno kolem 8h, pak mohu toto nabíjení rozložit do 14 hodin, tedy i kdybych svou denní spotřebu zaokrouhlil na 34kWh, pak mi stačí nabíjet těch 14 hodin příkonem 2,42kW. To je 10% mého rezervovaného příkonu.
                  Vzhledem k tomu, že většinu noci nám pak doma neběží žádné spotřebiče je to myslím v úplné pohodě.
                  No cca jednou za týden pak přijedu z delší cesty prázdnej, takže potřebuji nabít přes noc víc, ale to už zase řeší ta agregace, kdy je malá pravděpodobnost, že se ve stejný den budou potřebovat více nabíjet i všichni sousedé v ulici a i kdybych se do rána nenabil dostatečně, tak je mi to jedno, protože je zase malá pravděpodobnost, že budu hned druhý den ráno potřebovat odjet opět někam dál.

                  A to si troufnu tvrdit, že se svým nájezdem 66tis. ročně mastodontem, který má aktuálně asi největší spotřebu ze všech ev na trhu řadím ve spotřebě k nadprůměru.

                9. Problem s tou agregaci (pri vetsim rozsireni EV) bude podle me
                  Problem s tou agregaci (pri vetsim rozsireni EV) bude podle me ve dnech, kdy se lidi prepravuji (a pak nabiji) „synchronizovane“ – treba nedele vecer pul ulice prijede s prazdnou z vyletu. A pak samozrejme svatky – jako konec vanoc, velikonoc, dusicek, prazdnin… Tady na rozdil od pracovnich dnu to prirozene vyvazovani fungovat nebude.

                10. Jak jsem napsal, zase ne kazdy bude po navratu z vyletu
                  Jak jsem napsal, zase ne kazdy bude po navratu z vyletu potrebovat hned rano odjet nekam daleko.
                  Pokud se pak cena elektriny bude prizpusobovat aktualni zatezi site, pak to bude jednoducha regulace.
                  – Jednoduse prijedu v nedeli vecer po prodlouzenem vikendu. Kouknu do aplikace, cena elektriny je vysoka, ja vim, ze zitra jedu jen par kilometru do prace, tak si nastavim nizsi prioritu nabijeni a prijde na me rada az nad ranem, kdy uz je cena nizka, (protoze ti co potrebovali plnou uz maji nabito) s tim, ze holt ten den nebudu mit plnou, kdyz to nepotrebuju.
                  Pokud me druhy den zaskoci neplanovana cesta, pak holt povede prvni cesta na rychlonabijecku.
                  – No a kdyz budu muset hned rano zase odjet daleko holt si nastavim vyssi prioritu a priplatim si.

                11. autá boli iba môj absurdný príklad k agregácii. prvý
                  autá boli iba môj absurdný príklad k agregácii. prvý príspevok tejto diskusie začína
                  otázka mala byť položená inak:
                  utiahne sieť REZERVOVANÚ KAPACITU?

                  nie je to o elektromobilite.

                12. No takhle to máte „zaručených 32A, s možným odběrem
                  No takhle to máte „zaručených 32A, s možným odběrem 32A“. Ono totiž jako odběratel nemáte prakticky možnost jak zjistit, kdy ostatní používají cirkulárku. Takže nebudete vědět, kdy si můžete vzít těch 16 až 32A.

  3. Pokud dobře počítám, tak mi to vychází na cca. 64.000
    Pokud dobře počítám, tak mi to vychází na cca. 64.000 elektrických km. Spotřebu beru 15 kWh/km. Není to nějak málo, zvlášť když to je skoro zadarmo? Zajímavé by bylo číslo, jaký je asi tak podíl nabíjení doma vs. veřejné nabíječky, možná i vzhledem k velikosti auta.

      1. Problém obsazenosti a nutnosti doplnění Olomouce není jen
        Problém obsazenosti a nutnosti doplnění Olomouce není jen v tom, že je uprostřed Moravy z jihu na sever i východu na západ, tudíž se tam staví více lidí, ale zejména v tom, že na rozdíl od směru Mohelnice, Brno či Bruntál, chybí na dalších větvích rychlonabíječky v Přerově a někde v okolí Suchdola nad Odrou.
        Vozidla z těchto směrů (od Valmezu, Frýdku-Místku či Ostravy) se pak obvykle staví rychlonabíjet v Olomouci hned z kraje. Protože další rychlá nabíječka je na výjezdu z Olomouce směr Brno či Mohelnice na druhé straně města u aquaparku. Doplnění těchto chybějících 2 rychlonabíječek by tak výrazně Olomouci ulevilo.

Napsat komentář