Do vodíku už se hrne i Peugeot, představuje dodávku e-Expert Hydrogen

Peugeot se stává jedním z prvních výrobců, kteří už od roku 2021 zařadí do své nabídky sériových vozů v segmentu kompaktních užitkových vozů elektrickou verzi poháněnou vodíkovými palivovými články.

Nový Peugeot e-Expert Hydrogen je prvním sériově vyráběným vozem značky Peugeot, který nabízí elektrickou verzi s vodíkovými palivovými články.
foto: Peugeot

Elektrická verze s vodíkovými palivovými články je potvrzením rychlého rozšiřování elektrifikované nabídky řady Peugeot Expert. Nový Peugeot e-Expert Hydrogen doplňuje nabídku verzí se spalovacím a elektrickým motorem.

V roce 2020 byl na trh uveden elektromobil e-Expert oceněný titulem International Van of The Year (Mezinárodní dodávka roku) a stal se tak šestým vozem značky Peugeot, který toto prestižní ocenění od roku 1992 získal.

Nový Peugeot e-Expert Hydrogen nabízí inovativní exkluzivní systém skupiny Stellantis „mid-power plug-in hydrogen fuel cell electric “, který tvoří palivové články vyrábějící díky vodíku v systému palivové nádrže elektřinu potřebnou k pohonu vozidla a vysokonapěťová lithium-iontová baterie s kapacitou 10,5 kWh, kterou lze dobíjet z elektrické sítě, a která v určitých fázích jízdy napájí i elektromotor.

Nový Peugeot e-Expert Hydrogen nabízí mimo jiné schopnost doplnit vodík za 3 minuty pro dojezd více než 400 km podle certifikačního protokolu WLTP. Pro srovnání, bateriová verze nabízí dojezd 330 km.

Nová vodíková dodávka Peugeot e-Expert Hydrogen díle nabízí nabíjecí zásuvku pro vysokonapěťovou baterii, 2 délky (standardní a prodloužená – L2 a L3) se stejnými charakteristikami objemu nákladového prostoru jako verze se spalovacím nebo elektrickým motorem, objem nákladového prostoru až 6,1 m³, užitečné zatížení až 1 100 kg a hmotnost přívěsu až 1 000 kg.

Nový Peugeot e-Expert Hydrogen bude nejprve nabízen firemním zákazníkům (přímý prodej) ve Francii a Německu, první vozy budou dodány na konci roku 2021. Bude se vyrábět ve Valenciennes ve Francii, následná přestavba bude probíhat ve specializovaném centru Stellantis v německém Rüsselsheimu, které se věnuje vodíkové technologii.

Peugeot e-Expert Hydrogen je navržen jako „mid-power plug-in hydrogen fuel cell electric“, který kombinuje výhody vodíku, bateriové technologie a elektrického pohonu. Vodík obsažený v nádrži zásobuje palivový článek, který vyrábí elektřinu potřebnou k pohonu vozidla na dlouhé vzdálenosti.

Vysokonapěťová baterie poskytuje mimo jiné energii potřebnou k zajištění dynamických vlastností. Celý systém je do vozidla zabudován tak, aby to nebylo na úkor objemu nebo užitečného zatížení.

Nový Peugeot e-Expert Hydrogen je postavený na modulární platformě EMP2 (Efficient Modular Platform), která je schopná pojmout motor s jakýmkoliv zdrojem energie. Jedná se o plně elektrický vůz kombinující dva zdroje elektrické energie umístěné ve vozidle. Tuto technologii tvoří:

Vodíkové palivové články umístěné v motorovém prostoru v přední části vozidla, které dodávají elektromotoru elektrickou energii vzniklou rekombinací vodíku obsaženého v nádrži a kyslíku ve vzduchu. Výfukovým potrubím vypouští pouze vodní páru.

Elektromotor s permanentními magnety o maximálním výkonu 100 kW a maximálním točivém momentu 260 Nm. Toto elektrické hnací ústrojí je umístěno na přední nápravě a je podobné hnacímu ústrojí modelu Peugeot e-Expert, pro který je typická zejména převodovka (reduktor) přizpůsobená potřebám zátěže užitkových vozů.

Vysokonapěťová lithium-iontová baterie umístěná pod sedadly kabiny, která má kapacitu 10,5 kWh a výkon 90 kW.

Třífázová palubní nabíječka o výkonu 11 kW umístěná v motorovém prostoru. Nádržový systém sestávající ze 3 zásobníků vodíku pod podlahou s celkovou kapacitou 4,4 kg pod tlakem 700 barů. Nový Peugeot e-Expert Hydrogen nabízí dojezd více než 400 km podle WLTP, z toho přibližně 50 km zajišťuje vysokonapěťová baterie.

Plnění vodíku do vodíkové dodávky Peugeot e-Expert Hydrogen.

Plnění vodíkem je rychlé a snadné, trvá pouhé tři minuty. Plnící hrdlo je umístěno na levém zadním blatníku. Vysokonapěťová baterie (10,5 kWh) se dobíjí prostřednictvím nabíjecí zásuvky na levém předním blatníku.
foto: Peugeot

Třífázová palubní nabíječka o výkonu 11 kW umožňuje následující doby nabíjení: přes Wall Box 11 kW (32 A): plné nabití za méně než hodinu, přes zesílenou zásuvku (16 A): plné nabití za 3 hodiny, přes standardní zásuvku (8 A): plné nabití za 6 hodin.

Jednotlivé fáze fungování systému „mid-power plug-in hydrogen fuel cell electric“ jsou následující:

– při rozjezdu a nízké rychlosti: potřebnou energii dodává elektromotoru pouze vysokonapěťová baterie;
– při ustálené rychlosti: energii dodávají přímo elektromotoru palivové články;
– při akceleraci, předjíždění nebo stoupání: energii elektromotoru dodávají společně palivové články a vysokonapěťová baterie;
– při brzdění a zpomalování elektromotor dobíjí vysokonapěťovou baterii.

Výkon je k dispozici od okamžiku nastartování vozu, což zajišťuje okamžitou reakci, bez vibrací, bez hluku, bez řazení rychlostí, bez zápachu a samozřejmě bez emisí CO2. Jedinou emisí systému je vodní pára odváděná výfukovým potrubím.

tisková zpráva

11 Comments on “Do vodíku už se hrne i Peugeot, představuje dodávku e-Expert Hydrogen”

      1. navic 3 minuty je jen chimera, ve chcili kdy se u stojanu
        navic 3 minuty je jen chimera, ve chcili kdy se u stojanu sejdou 2 auta, tak to druhe v poradi si pocka 25-30 minut a nekdy i dele (zalezi taky na teplote okolniho vzduchu) nez se znovu natlakuji precetpavaci nadrze na tankovani, takze ze 3 minut muze bejt taky minut 40, u 3 aut je to cekacka vic nez hodina pro toho tretihu a tak dale, takze ve chvili kdyby se stalo neco jako se deje treba u cerpacek ONO, kde neni problem videt frontu i vic nez 5 aut na stojan, treba ONO kousek od Vysokeho Myta, kde neni az takovej problem fronta treba 8-10 aut, tak ten 10 v poradi, by cekal na natankovani treba 5,5 hodiny v idelanim moznem scenari 😀

        fakt se tesim na dobu kdy na tohle prijdou prvni zakaznici Toyoty a Hyundai a dalsich co asi zkusi nabizet vodikova auta v CR za per let, pokud se podari nejak prodat vice tech aut, tak na cerpackach bude masakr zakazniku 😀

          1. na cerpacce se vodik skladuje pri mnohem nizsim tlaku nez pri
            na cerpacce se vodik skladuje pri mnohem nizsim tlaku nez pri jakem se cerpa, takze jsou tam jeste jako mezistupen i nadrze s tlakem vetsim nez jaky je potrebny tlak uvadeny u samotnych aut, takze pokud ma rekneme Mirai 700 bar, tak na cerpacce se skladuje vodik pri cca 20-30 bar, nasledne se musi pred natankovanim natlacit na cca 750 bar do precerpavaci nadrze (proto je ta cerpaci stanice tak draha) a pak teprve se muze natankovat do daneho auta, a to natlaceni do te precerpavaci nadrze proste trva cca 25-30 minut na kazdych cca 5kg vodiku, cas tam zalezi na okolni teplote, cim vetsi okolni teplo, tim pomalejsi to je a tim take stoupa spotreba, realne se na natankovani 5kg vodiku spotrebuje jeste asi 20kWh elektriny 🙂

            vesmes by to asi slo i bez tech precerpavacich nadrzi, jenze pak by se to auto proste plnilo 25-30 minut a vyhoda v rychlosti tankovani by byla ta tam 🙂 vesmes bez toho meziclenu asi funguji domaci plnicky vodiku kde na rychlosti tankovani nezalezi

            vyresit by to slo treba zdvojenim nebo ztrojenim cerpadel a precerpavacich nadrzi, jenze ono je to vesmes na te cerpacce to nejdrazsi, takze by pak zase stala cca 2-3x tolik, takze misto rekneme 25 milionu na stojan by to pak stalo treba 70 mega na stojan (cena je samozrejme prefouknuta diky dotacim, realne to asi bude stat min)

          2. Vodík se musí natlakovat a podchladit na -60°C, aby se do
            Vodík se musí natlakovat a podchladit na -60°C, aby se do nádrže vešlo požadované množství. U těch největších čerpaček musí dlouho čekat až majitel 6. vozidla, ale takové tu těžko někdo bude stavět pro 5-15 FCEV v celé republice.

Napsat komentář