Do šrotu jdou letos vraky staré v průměru 20 let, jejich celkový počet klesá

Průměrný věk autovraku předaného k sešrotování je letos 20 let. Vyplývá to ze statistik za první čtvrtletí letošního roku společnosti Alfa šrot, která se zabývá ekologickou likvidací vraků. Nejčastěji lidé šrotují autovraky z 90. let.

Celkový počet vraků v ČR klesá
foto: Damnsoft 09, licence Creative Commons Attribution 3.0 Unported

Autovraky z 90. let v prvním čtvrtletí tvořily 76 % vykoupených vraků. V tomto roce pokračuje sestupná tendence počtu aut předaných k likvidaci, která je spolu s vysokým věkem vraků důsledkem hospodářské krize.

Lidé letos vrakují auta v pokročilém věku. Ničím neobvyklým nejsou ani autovraky z 80. let, které v prvním čtvrtletí tohoto roku představovaly 17 % vrakovaných automobilů. Naopak auta vyrobená po roce 2000 mají pouze 5% podíl.

V počtu vykoupených vraků zaregistrovala společnost Alfa šrot meziroční pokles o téměř 25 %. Klesající počet aut předaných k šrotování je dlouhodobým jevem. Potvrzují to i statistiky ministerstva životního prostředí, podle nichž bylo v uplynulém roce na celém území ČR evidováno o 5 % méně vraků než v roce 2011 a o téměř 19 % méně než v roce 2009.

Na počtu vrakovaných aut se v posledních letech podepisuje krize. Řada lidí si nemůže dovolit nové auto, a tak stále jezdí ve starých nevyhovujících vozech. Ty dají do šrotu až tehdy, když už opravdu nemají jinou možnost,“ vysvětluje Jakub Pyšný, jednatel společnosti Alfa šrot. „V našich provozovnách jsme letos vykoupili i některé modely ze 70. let. Vůbec nejstarším exemplářem byl automobil z roku 1966,“ doplnil Pyšný.

Nejčastěji se letos vrakovaly vozy značky Škoda, která je dlouhodobě nejoblíbenější značkou mezi českými řidiči. Škodovky tvořily celkem 45 % vykoupených vraků. Druhou nejvíce zastoupenou značkou byl Peugeot s 11% podílem. Následován byl značkami Renault, Ford a Opel. Nejčastěji dávali lidé vrakovat vozy v kompletním stavu. Tyto automobily tvořily 80 % procent odebraných vraků.

„Lidé odevzdávají obvykle kompletní vraky, právě za kompletní vůz u nás dostanou finanční odměnu. Přibližně 15 % vozů pak tvoří auta částečně rozebraná, kterým chybí některé součásti, jako je motor nebo třeba nárazník,“ sdělil Jakub Pyšný ze společnosti Alfa šrot. „Zbývajících 5 % vozidel jsou vozidla totálně havarovaná. Ty k nám do provozovny obvykle musí dopravit odtah, který nabízíme k sešrotování autovraku zdarma,“ dodal Pyšný.

tisková zpráva

5 Comments on “Do šrotu jdou letos vraky staré v průměru 20 let, jejich celkový počet klesá”

  1. Podľa mňa je to pozitívna
    Podľa mňa je to pozitívna správa. Autá vyrobené v 2. polovici 90. rokoch boli najlepšie. Stále málo poruchovej elektroniky, a okrem toho už väčšinou mali katalyzátor a iné eko-vychytávky, takže tak nezaťažovali životné prostredie. To, že také auto vydrží dlhšie je z ekologického hľadiska prijateľnejšie, aj napriek mierne vyšším emisiám CO2. Recyklácia vraku a výroba nového vozidla je totiž ekologicky oveľa náročnejšia. No a okrem toho mám pocit, že v poslednej dobe sa stavajú autá tak, aby vydržali len niečo málo cez záručnú dobu. Takže aj keď majú možno o 20% nižšiu spotrebu a obsahujú viacej recyklovateľných dielov, svojou krátkou životnosťou sú rozhodne väčšou eko-hrozbou.

  2. …Řada lidí si nemůže
    …Řada lidí si nemůže dovolit nové auto, a tak stále jezdí ve starých nevyhovujících vozech…
    No nevím v čem je auto nevyhovující když není nové. O tom jestli je auto vyhovující světčí platná STK. A hlavně problém silnic není v nevyhovujících vozech, ale v nevyhovujících řidičích…

    1. Podepisuji v plnem rozsahu:
      Podepisuji v plnem rozsahu: starsi auto rozhodne neznamena nevyhovujici. To by se jen nekomu libilo, aby to tak bylo. A nejlepe co 5 let kupovat nove… uz nekolikrat jsem si rikal, co ma vlastne nove auto oproti tomu stavajicimu. Vice airbagu a vice asistentu… prozatim jsem airbagy nepotreboval a ABS mi plne dostacuje a to bydlim na horach… je treba jezdit ne jako dobytek a ono to pujde…

        1. Čiastočne nesúhlasím.
          Čiastočne nesúhlasím. Emisie sa odvíjajú od spotreby paliva. A keď to auto má katalyzátor a prejde emisnou tak vyhovuje rovnako ako auto nové. Čo sa týka spotreby, za posledných 20 rokov mohla priemerne klesnúť o 1 l/100km, čo sa dá dohnať aj úspornejšou jazdou na staršom aute. Podmienkou je ale ten katalyzátor a jeho správna funkčnosť.

Napsat komentář