Dánsko spojí s Německem podmořský tunel

Pod Baltským mořem by měl vyrůst tunel za v přepočtu 10 miliard dolarů (asi 250 miliard korun). Má spojit Německo s Dánskem a výrazně zkrátit cestu po silnici do Skandinávie.

Celková délka tunelu má být 17,6 km. Půjde o nejdelší podmořský kombinovaný vlakový a silniční tunel na světě.
foto: Fehmarn Belt Fixed Link

Nový tunel pojmenovaný „Fehmarn Belt Fixed Link“ hodlá vybudovat Dánsko, jehož parlament také v prvním čtení záměr schválil. V Německu ale prosazování záměru není tak jednoduché.

Tunel by měl spojit dánský ostrov Lolland a německý ostrov Fehmarn. Půjde o tunel pro auta i vlaky. Většina komponent ze kterých se bude tunel skládat má být vyrobena přímo v místě stavby, na jihu ostrova Fehmarn. Tam bude umístěn i přístav.

V něm budou vznikat jednotlivé bloky – obří betonové tubusy – a spojením devíti takových vznikne jeden tunelový prvek. Ten se pak přesune do suchého doku a připraven k dopravě na místo. Délka jednoho prvku bude 217 metrů, hmotnost 73 500 tun. Výška bude 8,9 metru, šířka 42,2 metru.

Celkem budou v tunelu čtyři velké tubusy – dva pro železnici a dva pro dálnici, plus dvě menší servisní/záchranné šachty.

Fehmarn Belt Fixed Link,

7 Comments on “Dánsko spojí s Německem podmořský tunel”

  1. Aby to bylo rentabilní,
    Aby to bylo rentabilní, chtělo by to, aby byl tunel levnější než trajekt, aby bylo výhodné jej použít a tím pádem aby se dříve zaplatil. Např. Eurotunel je mnohem dražší než trajekt a most z Malmö o Kodaně také a navíc po stavbě mostu ten trajekt zrušili.

Napsat komentář