Další hybridní autobusy pro americké školy

V minulém příspěvku o amerických školních autobusech jsme se dozvěděli o novém hybridním vozidle pro školáky ve Phoenixu. Šetrně se však jezdí do školy už i na severovýchodě .

Další hybridní autobusy pro americké školy. Spojené státy postupně přeměňují flotilu vozů svých veřejných služeb na šetrnější paliva a připravují si tak půdu pro budoucí prosperitu
foto: icbus.com

Nové šetrné autobusy mají i v padesátitisícovém městečku Middletown ve státě Connecticut. Studenti z tamní Middletown School District mohou využívat při cestě za studiem již druhý hybridní autobus.

Ten v minulých týdnech uvedl do provozu dopravce Dattco, prověřený provozovatel školní autobusové dopravy v oblasti Nové Anglie. Jedná se o autobus CE Series pocházející z produkce společnosti IC Bus a doplní tak ve vozovém parku dopravce jeho o dva roky staršího předchůdce.

Baterie jsou nabíjeny brzdami. Pokaždé, když šlápnete na brzdu, baterie se dobíjejí,“ vidí největší přednost Philip D. Johnson, viceprezident pro operace se školními autobusy v Dattco Bus Company.

Oproti jiným hybridním autobusům, které k jízdě využívají elektromotor jen do velmi malých rychlostí, model CE Series jede pouze na elektřinu až do rychlosti 40 mil/h (cca 64 km/h).

Pakliže autobus zdolává nerovný či kopcovitý terén nebo rychlost vozidla přesáhne 40 mil/h, pohon začíná obstarávat vznětový motor. „Je opravdu ideální pro města, kde máte spoustu světelných semaforů a křižovatek. Do příměstských a venkovských oblastí nebudeme příliš jezdit,“ dodal dále Johnson.

Autobus pro max. 77 cestujících je 11,5 m dlouhý a 3 metry široký a vysoký. Hmotnost 17,2 tuny je oproti dieselové verzi poněkud vyšší, rozdíl však dělají pouze odolnější zavěšení kol a uložené baterie. Ty jsou navíc rovnoměrně rozloženy pod podvozkem, což napomáhá stabilitě jízdy např. na sněhu.

Podobně jako u většiny jiných hybridních autobusů u CE Series neexistuje řadící páka. Řazení probíhá buď automaticky nebo pomocí tlačítek převodových stupňů.

Cena autobusu je oproti dieselové variantě, kterou americký dopravce pořídí za cca 80 tisíc dolarů (v přepočtu 1,5 mil. Kč), poměrně vysoká – jeden hybridní CE Series přijde na 140 tisíc dolarů (cca 2,7 mil. Kč).

One Comment on “Další hybridní autobusy pro americké školy”

Napsat komentář