Czech Raildays 2012: Stratos LE 30 E – první český elektrobus v délkové kategorii do 8 metrů

Jako poslední jsme na letošním veletrhu Czech Raildays 2012 navštívili stánek společnosti SKD TRADE, a.s. Ta se začala v roce 2010 zajímat o myšlenku konstrukce vlastního elektrobusu. V témže roce již byla vypracována projektová dokumentace a pro konec roku 2011 už byly původně plánovány první zkušební jízdy.

Společnost SKD Trade se kromě vývoje elektrobusu zabývá v ČR také distribucí francouzského
foto: Daniel Kunz pro Hybrid.cz

Postupně vyplynulo na povrch, že se bude jednat o elektrobus pod označením Stratos, jež vychází z podvozku autobusu Iveco v délkové kategorii do 8 metrů. Na veletrhu jsme nakonec zjistili, že se jedná o vozidlo Stratos LE 30 E o délce 6,78 m s maximální celkovou hmotnostní 7 200 kg.

Obsaditelnost původního modelu Iveco je 38 cestujících, avšak kvůli uložení trakčních baterií musela být pro typ Stratos LE 30 E snížena na 30 cestujících – z toho 13 + 2 sedících, 14 stojících a 1 řidič.

Vůz samozřejmě disponuje i prostorem pro dětský kočárek nebo invalidní vozík, jehož nájezd může být usnadněn ručně ovládanou výklopnou plošinou. Označení LE (Low Entry) tedy napovídá, že vozidlo disponuje nízkopodlažním vstupem do interiéru, který je umožněn jedněmi dvoukřídlými dveřmi.

elektrobus Stratos LE 30 E

Trakční asynchronní motor 4-pólové konstrukce nabízí výkon 52/84 kW. Napájen je 174 články trakčních akumulátorů s napětím při maximálním povoleném vybití baterie 3,18 V/článek, což je celkem min. 553,5 V DC. Akumulátory umožňují dojezd 148 km.

Jak probíhá jejich dobíjení? Do série zapojené akumulátory o celkovém napětí 600V jsou dobíjeny přes zásuvku 380V pomocí dobíjecího kabelu. Doba nabíjení ze stavu nejnižšího přípustného vybití akumulátorů do stavu úplného nabití by dle údajů výrobce neměla překročit 8 hodin při pomalém nabíjení a doba nabíjení ze stavu nejnižšího přípustného vybití akumulátorů do stavu 70% nabití při rychlém nabíjení by měla činit 165 minut.

Ekologický dojem vozidla trochu kazí tak jako u většiny jiných elektrobusů systém vytápění vozu, který jako palivo používá klasickou motorovou naftu.

SKD TRADE vyrábí Stratosy i s pohonem na klasickou naftu a stlačený zemní plyn (), avšak v případě typu Stratos LE 30 E se jedná o první český elektrobus v kategorii do 8 metrů, takže elektrobus SOR EBN 8 se musí v této kategorii spokojit až s druhým místem…

Napsat komentář