EXKLUZIVNĚ: Volvo V60 Plug-in hybrid představen v Hamburku

Hybridy, elektromobily a ostatní alternativy dnes tvoří malé procento celkových prodejů aut. Podle některých předpovědí tomu tak bude i za deset let. My jsme se aktuálně byli v Hamburku přesvědčit, že to nemusí být tak docela pravda. Volvo V60 plug-in hybrid je auto, které by chtěl mít doma každý.

Exteriér Volvo V60 Plug-in hybridu není, až na pár aerodynamických úprav, nijak zvlášť odlišný od běžné V60
foto: Hybrid.cz

Volvo uspořádalo v přístavním a hanzovním městě Hamburk speciální předváděcí akci aktuálního prototypu plug-in hybridu Volvo V60. Primárně byla určena pro německé dealery. Z novinářské branže se účastnilo jen pár šťastlivců, redakce Hybrid.cz mezi nimi.

Do Hamburku jsme cestovali vozem Volvo V60 2,4l s automatickou převodovkou. Bylo tedy dost času “osahat” si tohle auto v konvenční verzi. Švédská automobilka si jde už desetiletí svou vlastní cestou a V60 je toho jasným důkazem.

Výkon přes 215 koní našel na německých dálnicích snadno plné využití (plug-in hybridní verze nabízí celkový výkon až 285 koní). Co jsme ale ocenili snad nejvíc byly sedačky. Ani po mnohahodinové cestě jsme z auta nevystupovali znavení a rozlámání.

Volvo V60 není nijak zvlášť prostorné kombi co do zavazadlového prostoru, ale prostor pro cestující nabízí dostatečný. Čtyři dospělí cestující s bagáží nejsou pro auto žádný problém.

Volvo se rozhodlo odprezentovat nový plug-in hybrid – kde jinde než – v hamburských docích. U vjezdu nás vítal model , který automobilka už delší dobu testuje. V60 Plug-in hybrid pak byl k dispozici uvnitř v několika exemplářích pro krátkou zkušední jízdu.

Volvo V60 Plug-in Hybrid Volvo V60 Plug-in Hybrid Volvo V60 Plug-in Hybrid

Volvo mluví o plug-in diesel-hybridu už dlouhou dobu. Ještě delší dobu testuje elektromobil C30. Na trh ale logicky směřuje primárně hybridní kombi V60, což ostatně potvrdil už na v Paříži 2011 šéf automobilky Stefan Jacoby.

Je to logický krok. Hybridy táhnou. Zatím je sice neumí nikdo prodávat lépe než Toyota, ale na jejím příkladu je vidět, že když se tato nika správně uchopí, může nést své ovoce. A Volvo má našlápnuto velmi dobře.

Automobilka si totiž dobře uvědomuje, že imponuje specifickému okruhu zákazníků. Jde o prémiový brand, ale ne ve stejném smyslu jako třeba BMW. Volvo s sebou už v samotné značce nese primární atribut rodinného auta – bezpečnost. V plug-in hybridu k němu přidá další – šetrnost. Spojením obou dvou vzniká neodolatelná kombinace.

Volvo V60 diesel plug-in hybrid se papírově chlubí spotřebou 1,9 l nafty na 100 km. Jde o standardizované měření NEDC v kombinovaném jízdním cyklu pro certifikaci, které má ale k realitě hodně daleko. Když jsme během asi desetiminutové testovací jízdy kontrolovali průměrnou spotřebu vozu, ukázal nám displej 5,9 l/100 km.

Opět, vzhledem k tomu, že šlo o předvýrobní prototypy a navíc ukázková auta pro novináře, jde o prakticky nic nevypovídající údaj. Pokud by se Volvo se svým 1800 kg vážícím diesel-hybridem dokázalo co do spotřeby dostat kamkoliv pod 4 l/100 km, byl by to zásadní úspěch.

Severská filozofie praktického přístupu k životu je dobře demonstrována na samotném zapracování hybridního pohonu do modelu Volvo V60 plug-in hybrid. Jediný rozdíl, kterého si řidič všimne s ohledem na ovládací prvky jsou tři tlačítka před řadící pákou – Pure, Hybrid a Power.

S jejich pomocí přepínáte mezi pohonem čistě na elektřinu, hybridním (standardní nastavení) a sportovním módem. Díky systému ERAD, kdy elektromotor pohání zadní nápravu vozu, má auto velmi svižní odpich. Na přední ose doplňuje elektrický pohon 70 koní vznětový pětiválec o výkonu 215 koní spojený se šestistupňovým automatem.

Prvních 1 000 kusů V60 Plug-in Hybrid vyrobí Volvo výhradně ve stříbrném laku Electric Silver. Auto se od běžné verze V60 odlišuje také aerodynamicky tvarovanými 17″koly, integrovanými koncovkami výfuku a doplňky karoserie – mřížka chladiče či aerodynamický přední spoiler v lesklé černé barvě.

Hybridní vůz Volvo V60 Plug-in Hybrid je možné dobíjet doma i na veřejném parkovišti z běžné zásuvky (230 V/6 A, 10 A nebo 16 A). Plné dobití baterií vozidla proudem 10 A trvá 4,5 hodiny. Při použití zdroje energie s proudem 16 A se tato doba zkracuje na 3,5 hodiny, zatímco nabíjení ze zdroje s proudem 6 A trvá 7,5 hodiny.

Další zajímavou funkcí vozu Volvo V60 Plug-in Hybrid je dvoustupňový brzdový systém. Pokud řidič sešlápne brzdový pedál, začne systém brzdit elektromotorem na zadní nápravě. Tato energie získaná při brzdění se využívá k dobíjení baterií. Mechanické brzdy jsou aktivovány pouze tehdy, pokud situace vyžaduje vyšší brzdný výkon, než jaký je zadní náprava schopna poskytnout.

Auto je schopné fungovat také jako čtyřkolka. Tento mód se aktivuje stiskem tlačítka AWD. Namísto mechanického přenosu síly se ale využívá elektronická regulace výkonu dieselového motoru a elektromotoru. Max. rychlost pro AWD je limitována na 120 km/h.

Volvo na vývoji hybridů a elektromobilů spolupracuje se švédskou energetikou Vattenfall už od roku 2007. Těch pět let vývoje je dobře vidět. Proti běžné V60 je plug-in hybrid dále mírně upraven i po stránce aerodynamiky, využívá pneumatiky Pirelli s nízkým valivým odporem a kvůli baterii chybí klasické dvojité dno zavazadlového prostoru.

Výroba plug-in hybridu Volvo začně už koncem letošního roku jakožto modelový rok 2013. Prodávat se bude zpočátku pouze vybraným zákazníkům za cenu kolem 1,2 milionu korun v hrubém přepočtu.

Mimochodem, od roku 2014 čeká automobilku Volvo velká proměna. Volvo V60 Plug-in hybrid je jakousi předzvěstí věcí, které mají přijít – a nejspíš se budou točit právě především kolem alternativních pohonů.

Napsat komentář