Uplynulý víkend patřilo brněnské výstaviště každoročnímu autosalonu. Opět o něco menší a chudší akce ale přeci jen měla co nabídnout: Škoda Auto představila v české premiéře koncept Vision D. Peugeot ukázal závodní elektromobil EX1 a především diesel-hybrid Peugeot 3008 Hybrid4.
foto: Hybrid.cz
Jednou z mála vystavujících automobilek byla na autosalonu v Brně samozřejmě domácí Škoda Auto. Naživo ukázala koncept Vision D doplněný vnadnou modelkou, takže o čočky fotoaparátů nebyla nouze. Zároveň bylo oficiálně potvrzeno, že zcela nové auto řady NSF bude představeno na autosalonu ve Frankfurtu. Česká republika bude ale prvním trhem, kde půjde nová malá Škodovka do prodeje, už letos na podzim.
Autosalon Brno 2011: ŠKODA představí designový koncept VisionD
V následujících letech bychom se měli dočkat od Škoda Auto alespoň dvou novinek ročně. V roce 2012 to má být globální středně velké auto pro Indii, Čínu, Rusko a Evropu. Očekává se také nová generace Škoda Octavia, nějaké MPV a SUV. V Brně samozřejmě Škoda opět neopomněla ukázat všechny vozy řady Greenline.
Další prezentace značek koncernu Volkswagen, tedy samotný Volkswagen a Audi, už nic výrazně zajímavého nenabízely. U Audi bylo pouze možné narazit na plakát informující o modelu Audi A6 Hybrid. Ten ale nebyl nikde na místě k vidění.
Mnohem zajímavější byl ve vztahu k alternativním pohonům stánek Peugeotu. Ten představil samozřejmě elektromobil Peugeot iOn. Dále byl k vidění elektrický závodní speciál Peugeot EX1. Unikátní černý drak byl tak tmavý, že se v odlescích světel téměř ztrácel.
ČEZ předal ve Vrchlabí dva elektromobily Peugeot iOn
4 elektromobily, které si dnes můžete koupit v ČR
V České republice vyroste 200 dobíjecích stanic pro elektrická auta
Výraznou pozornost si zasloužil Peugeot 3008 Hybrid4. První osobní diesel hybrid se v České republice začne prodávat od konce letošního roku. Nabídne výkon 200 koní, mód pohonu na všechna čtyři kola a především unikátní interiér. Cena ale bude začínat hodně nad milionem korun (na autosalonu vystavovaný model byl oceněn na 1 372 500 Kč). Udávaná průměrná spotřeba je 4,1 l/100 km.
Peugeot má dnes v ČR tržní podíl 5,5 %. Je na pátém místě v prodeji osobních vozů, ale na 2. místě v prodeji užitkových. Hned naproti nemohl chybět Citroen. Ten ukázal svou verzi elektrického auta, tedy C-Zero, což je ale v podstatě totožný stroj jako iOn. Kromě něj byl k vidění ještě halucinogenně zbarvený koncept závodního elektromobilu Citroen Survolt.
Značnou pozornost si od nás zasloužil Opel, především díky modelu Opel Ampera, evropském bratránkovi amerického plug-in hybridu Chevrolet Volt. Ampera půjde do prodeje v Česku během května až června 2012 Podle Martina Hejrala, mluvčího českého Opelu, je to velký úspěch pro ČR i Slovensko, že se k nám vůbec bude toto auto vozit.
Opel zároveň na autosalonu slavil 20 let na českém trhu. V současné době má v České republice podíl 3 %. Nové vedení české pobočky, které funguje právě rok, chce samozřejmě tuto cifru dál zvyšovat. V Evropě už je Opel v pořadí 4. na trhu osobních vozů. Dalšímu rozvoji mají pomoct mimo jiné nové verze Opel Zafira Tourer, Opel Agila, a samozřejmě i staré osvědčené vozy Astra a Corsa.
Velmi zajímavou prezentaci nabídnul Hyundai. Podíl automobilky na českém trhu je velmi dobrých 6,8 %. Zákazníky si získává nízkou cenou, dlouhou zárukou a především skutečně kvalitními auty. Kdo by to byl ještě před lety řekl. Navíc je Hyundai jednou z mála automobilek která může říct, že její vozy jsou „domácí produkce“ – továrna v Nošovicích už sype speciální verzi Hyundai i30 Trikolor.
Poměrně upřímně mluvil český šéf Hyundai na téma alternativních pohonů. Potvrdil, že automobilka pracuje v několika směrech, kromě jiného na hybridech a autech na vodík, ale prozatím konečným zákazníkům nabízí jen minimum těchto produktů. Místo toho se soustředí na nízkou spotřebu svých konvenčních aut. V budoucnu se ale alternativ od Hyundai samozřejmě dočkáme.
Na protějším stánku Kia byla k vidění především malá auta a nová Kia Picanto. Tu bude Kia prodávat v Evropě také v LPG verzi. Doufáme, že nové auto na plyn budeme mít brzy možnost otestovat.
Co bylo na autosaloně v Brně dál? Vlastně už skoro nic. Výstava veteránů. Malý stánek elektromobility, kde bylo možné vidět elektrický Superb alias Superbel, několik elektrokol a elektroskútrů. Venku pak bylo možné se projet v Tazzari Zero nebo v Peugeotu iOn. A tím autosalon v Brně skončil. Značky jako Renault, Nissan, Volvo, nebo třeba Mitsubishi a další ani neobtěžovaly účastnit. Na českém trhu neprodají zdaleka tolik vozů aby se jim účast vyplatila.