Praha má nové hybridní autobusy

Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) má ode dneška ve svém vozovém parku dva nové kloubové . Jde o modely SOR NBH 18 vybavené hybridním pohonem od české firmy SOR Libchavy.   

„Nové městské autobusy SOR NBH 18 jsou vybaveny paralelní hybridní pohonnou jednotkou firmy Allison umožňující , která je následně využívána pro rozjezd. Tímto principem dochází k úsporám při provozu. Snížení spotřeby by mělo, podle teoretických předpokladů, dosáhnout až 30%. S přímo úměrným snížením spotřeby klesá i objem produkovaných emisí“, uvedl , generální ředitel Dopravního podniku.

Ten se už dříve na semináři o rozvoji elektromobility v Praze, kterou pořádala společnost TILI, vyjádřil v tom smyslu, že mají ve vozovém parku DPP určitě své místo.

Nízkopodlažní autobusy SOR NBH 18 pojmou 151 cestujících (44 míst k sezení + 107 míst k stání). Jde o třínápravové, pětidveřové vozy, max. rychlost je 80 km/h.

Zkušební provoz nových autobusů s bude Dopravní podnik zajišťovat v provozovně DPP Hostivař. Dopravní podnik hl. Prahy zařadí nové autobusy s hybridním motorem v první fázi zkoušek střídavě na autobusové linky č. 136, 139, 250 a 271.

Na základě zkušebního provozu se pak DPP rozhodne o případném nákupu dalších těchto autobusů. Uzavřená rámcová smlouva na dodávku nových autobusů ze SOR Libchavy předpokládá dodávku až 20-ti kusů těchto autobusů.

tisková zpráva

35 Comments on “Praha má nové hybridní autobusy”

  1. Tak zatím co já vím je to
    Tak zatím co já vím je to v plenkách a neustálém testování, dlouho jen stály,pro poruchy. Teď jezdí oba, pořád se seřizují a spotřeba je i tak poměrně vysoká přez 50litrů na 100km.Takže jako každý jiný běžný autobus je to línější těžší a vratké do zatáček protože baterie jsou na střeše vozu.Doufám že časem se to snad vypiluje a vylepší , je to taková první vlašťovka s porodními komplikacemi.

  2. Na webu SOR jsem nasel
    Na webu SOR jsem nasel nasledujici informace tykajici se hybridniho systemu:
    – Hnací jednotka EP 50; Allison EP 50, 2 integrované elektromotory, chlazen olejem společně s DPIM
    – Akumulátory; NiMH, nominální napětí DC – 600V

    To je malo. Ja chci vedet vic 🙂
    1) Jakej (PMPS, asynchronni, …) a jak velikej (vykon, moment, …) elektrickej motor pouzili
    2) Proc zvolili NiMH, proc nesli do Li-ion?
    3) At podpori tvrzeni o 30% usetreni paliva na cislech, grafech, tabulkach, srovnani

    Pokud ty informace nedoda SOR, mohl by je dodat DPP. V idealnim pripade by dodal i detaily busu dalsich ucastniku konkurzu.

    Co s tim? Koho se ptat?

    1. Mozna, ze SOR prevzal od
      Mozna, ze SOR prevzal od Allison celej hybridni system, vcetne baterek, menicu, elektromotoru, mozna prevodovky…

      EP50
      Elektricky motor:
      Continuous power: 246 kW
      Rated Input Torque: 1424 N•m
      ————–
      Pro srovnani parametry dieslaku:
      Cummins ISB 6.7 E5, 184 kW/1020 Nm

      Elektromotor se zda byt z techto cisel silnej dost. Ovsem: nezname kapacitu baterie, takze tezko rict, jak moc si bus sily elektromotoru uzije.
      OK… uz toho necham 🙂

          1. Nemáte dosazena správná
            Nemáte dosazena správná číla… Průměrná spotřeba městského autobusu v Praze dle výroční zprávy DPP za rok 2009 je 0,49 l na km. Ale pozor je to průměr, ve kterém jsou i malé vozy s nižší spotřebou. Navíc mluvíme o spotřebě při rozjezdu, která může být klidně několikanásobná.
            Pro srovnání tramvaj spotřebuje průměrně 2,76 kWh/km a metro 1,7 kWh/km.
            Na druhou stranu tento konkrétní model je o 2 tuny težší než čistě naftová verze a uveze méně cestujících.
            Já doufám, že to je začátek a příští generace již bude výhodnější.

    1. Pokud jde o čistě
      Pokud jde o čistě ekonomickou návratnost, tak je bezpochyby diskutabilní. Prozatím. Čím více se hybridních autobusů nakoupí, tím více může jejich cena klesat. Navíc je tu snížení hlučnosti, zvýšení jízdního komfortu, snížení zátěže na životní prostředí (nejen oxid uhličitý, ale i prachové částice, oxidu dusíku atd.). Komplexní výpočet návratnosti investice do takové technologie by byl jistě zajímavý.

      1. Byl by zajimavy a … DPP by
        Byl by zajimavy a … DPP by mel mit studii tohoto typu vypracovanou. Pokud ji nema, tak si budu myslet neco spatneho…
        Prosim, poproste DPP o jejich analyzu. Jiste si nejakou nechali vypracovat. jinak by neobhajili nakup hybridu. To souvisi i s jejich koncepci (kratkodobou i dlouhodobou). Maji nejakou vypracovanou? Je verejna?

        1. Pražsky dopravni podnik
          Pražsky dopravni podnik muže mit studii vypracovanou až po praktickem vyzkoušeni a ověřeni.Proto se tyto dopravni prostředky zkoušeji a prověřuji v praxi,a pražsky DP je idealnim zkušebnim polygonem.Proto se take netestuji jen sorky ale i zahranični busy na stejne bazi.Staři vozoveho parku v hromadne osobni dopravě je tak velike,aby se ekonomicky vyplatilo.U elektrobusu a CNGbusu je smula,že jde stale o novinky a vlaštovky novych technologii,takže jejich pořizeni je proti klasice několikanasobně dražši.Až se dostaneme ve vybavenosti dobijecich a servisnich služeb na uroven ropnych služeb tak i cena pujde zasadně dolu.Do te doby se stale bude jednat o ověřovaci raritni provoz.

    2. V tomto případě není až
      V tomto případě není až tak důležité, kolik km ujede na baterie nebo s asistencí elektromotoru. Zde jde především o rekuperaci energie, protože městský autobus neustále zastavuje a opět se rozjíždí. Tím, že se do hry zapojí elektřina, tak spotřebuje méně nafty, vypustí méně škodlivin a sníží opotřebení spalovacího motoru.
      Prostě hybridní autobus přináší mnoho dobrého a pochopitelně se za to platí. Pokud bychom počítali pouze úsporu paliva, tak nejspíš dojdeme k závěru, že se neušetří.

      1. Samozrejme bych uvital vice
        Samozrejme bych uvital vice technickych detailu. SOR je ale tradicne tajemna. O zakazce pro DPP se vi velice malo. Jaka byla pravidla vyberoveho rizeni? S jakou cenou prisla konkurence?
        Mozna by mohl ukazat karty DPP na zaklade zakona o zverejneni informaci. Mohl by to hybrid.cz iniciovat?
        Anebo ukaze karty DPP spolecnost TILI?
        Ma DPP nejakou dlouhodobou koncepci?

        1. Tisková mluvčí DPP se
          Tisková mluvčí DPP se promptně vyjádřila na naše dotazy: hybridy budou jezdit několik měsíců ve zkušebním provozu, pak se rozhodne o možném nákupu další. Jejich dodávka byla součástí výběrového řízení na dodání celkem 620 autobusů.

          Výběrové řízení bylo zcela standardní a mohly se jej zúčastnit kdokoliv. Smlouva umožňuje budoucí dodání až 20 hybridních autobusů. Co se týká celkové koncepce, vidí vedení DPP budoucnost především v elektrifikaci, tedy hybridních a čistě elektrických autobusech.

          Zeptali jsme se také na autobusy na stlačený zemní plyn (CNG). S těmi do budoucna podnik nepočítá, hlavním důvodem je nedostatečné zázemí.

          1. Skvele! Dekuji za
            Skvele! Dekuji za aktivitu.
            A zaroven se omlouvam, pokud nekomu pripada, ze moc prudim, ale me pripada tento pocin u DPP jako velmi dulezity. Je treba je koneckoncu pochvalit, i kdyz jim ve srovnani s jinymi velkomesty dost ujel vlak a, co si budem povidat, 20/620, asi 3.2% hybridu v cele zakazce… po Praze jesni tusim 1200 busu… ale jak rikam, alespon zacina kapat.
            Krz chvalu je ale mozne i naznacovat, ze to nestaci.
            Jeste jednou dekuji.

            1. Neznam v ČR dopravce osobni
              Neznam v ČR dopravce osobni dopravy ani kamionove,ktery by dokazal během dvaceti let obměnit kompletni vozovy park za progresivně ekologicky.To je utopie a chimera,zvlaště pokud se v dosavadnich letech nevědělo komu a čemu dat přednost,zda plynu nebo elektřině.Rozhodně jsem v pohledu hromadne osobni dopravy přiznivcem elektromobility,v ktere v řadu budoucich desetileti nebudou takove narusty plateb za PHM jako tomu bude u tenčicich se zasob Ropnych produktu a plynu.To,že je v elektrifikaci vozoveho parku ještě stale co zlepšovat a vymyšlet je samozřejme.-Ropa a CNG bude asi ještě hodně louho atraktivni pro malospotřebitele,kde provozni naklady bude hradit jedinec zvyšujici se cenou do doby rentability provozu ale v te době už bude elektromobilita na uplně jine urovni a bude i pro občana zajimavějši.

Napsat komentář