Asie ujíždí Evropě levnými elektromobily

Shenzhen (Čína). žije . 25. světové sympozium a výstava baterií, hybridů a elektromobilů (EVS25) v  ukázali nejnovější trendy v rozvoji nízkoemisní a . Stovky vystavovatelů představily současná řešení pro lepší život ve městech a udržitelnou . Zástupce společnosti mapoval možnosti spolupráce pro .   


Největší pozornost na výstavě EVS25 v  Shenzenu ve dnech 5. – 9. 11. 2010 tradičně poutalo představení .

Kromě zavedených světových značek se prezentovaly desítky čínských , které se specializují na čínský, potažmo východoasijský trh. Na rozdíl od zde většina firem již elektromobily produkuje, případně bude výroba zahájena během několika měsíců.

Nejčastějším modelem je malé čtyřmístné , které se hodí do přeplněných velkoměst. Běžný dosahuje 180 km. Výhodná je i cena, v přepočtu se pohybuje v průměru kolem 300 000 korun.

, ředitel společnosti TILI Czech Republic, s.r.o, dodává: „Asijští výrobci dokáží nabídnout elektromobil za poloviční až třetinovou cenu těch, které se začnou v roce 2011 prodávat v . Pokud by se asijské elektromobily prodávaly i v České Republice, byla by jejich cena srovnatelná s auty na .“

Ačkoliv se čínské automobilky zaměřují především na domácí či regionální trh, neváhají expandovat i do Evropy. Značky jako , Chery New Energy, Luxgen, či Saic tak možná brzy nebudou neznámé ani u nás.

Často mají ale problémy se zdlouhavým dosažením homologace. „Je podstatně jednodušší expandovat do . Některé naše vozy již mají homologaci i pro evropský trh, pro ostatní hledáme regionální partnery, aby nám pomohli celý proces dotáhnout do konce,“ shrnuje postoj automobilek Jing Liu z firmy Dongfeng Electric Vehicles (Shandong) Co., Ltd.

Východoasijská města často trpí vysokým , které nutí vlády k hledání nových ekologických řešení. Proto se velké naděje vkládají např. do produkce , které sice v  v některých metropolích již fungují, zatím však v omezené míře. Jen v čínské provincii Shandong je minimálně pět společností vyvíjejících vlastní verze elektrobusů. V následujícím roce je očekáván velký boom. Fenoménem jsou také , ve kterých zatím vede . Jen v Shenzhenu jich však v současné době jezdí 50 a do konce roku jich má dalších 50 přibýt.

Tomáš Studeník, ředitel společnosti TILI Czech Republic s.r.o., shrnuje důležitost inspirace ze zahraničí: „Pokud chceme mít ve velkých českých městech čistý vzduch, musíme věnovat bezemisní dopravě podstatně více pozornosti. Mnohé asijské zkušenosti v této oblasti pro nás mohou být inspirací. Česká Republika, stejně jako celá Evropa jsou v tuto chvíli pozadu. Pokud vláda ani města tuto perspektivní obast nepodpoří, ujede nám vlak v současnosti nejperspektivnějším oboru osobní a veřejné dopravy.

Na rozdíl od tradičních Evropě není v Shenzenu k vidění příliš futuristických modelů. Státy východní postupují v elektromobilně mílovými kroky a zajímá je, co je k dispozici nyní, nikoliv hypoteticky za 10 let. Také se neobjevuje mnoho či , ty jsou totiž v asijských velkoměstech již naprostou samozřejmostí.

K vidění byly i moderní technologie spojené s elektromobilitou. Především mezi evropskými návštěvníky vzbudil velkou pozornost britský koncept bezdrátového napájení. „Jedná se o ideální model do historických center měst. Můžete tam vpustit pouze elektromobily a zároveň jim umožnit nabíjet se bez budování nějakých nevzhledných nabíjecích sloupků,“ nastínil budoucnost jeden z vedoucích pracovníků firmy HaloIPT Anthony Thomson.

tisková zpráva

40 Comments on “Asie ujíždí Evropě levnými elektromobily”

  1. Pekne tady diskutujete. Co
    Pekne tady diskutujete. Co takhle nejaka prakticka zalezitost? Od 2013 nam plati ridicak na skutry do 11kw. Na sevreu alibaba.com je spousta takovych skutru. Pojdme vybrat jednoho vyrobce a objednejme si. Min odber je totiz 10 ks. Prihlaseni nebude problem maji eu homologaci. Tak co najde se nekdo? Zizour@volny.cz
    P.s: nepiste mi prosim kraviny proc to nejde

    1. Od většiny modelů se dá
      Od většiny modelů se dá dovézt i jeden nebo dva vzorky. Problém to není, pokud to má EEC certifikaci. Horší je to s cenou, hlavně dopravy a k tomu ještě DPH a clo. Skútr s pořizovací cenou 2500$ pak rázem může přijít na 90 tisíc Kč jen to fikne. A to bez záruky a jistoty, že to přejde v pořádku.

      Nicméně v případě zájmu mohu zaslat pár měsíců starou nabídku od erider.cn (na webu mají houby).

    1. Hurá povedlo se… vypatlat
      Hurá povedlo se… vypatlat lidem mozek. Elektřina se pro dopravu využívala dříve než benzín – kolem r. 1900. Dokonce před nástupem fordu T bylo v americe více elektromobilů než spalováků. Poté ovládli svět ropní magnáti a ti už si to nedali vzít. Do vývoje motorů proudili miliardy a do baterek nic, ale pár let mobilů a notebooků to rychle změnilo.

      Elektřina je mnohem čistější zdroj. Na výrobě elektřiny se podílejí také jaderné, větrné, vodní a další elektrárny = 0% CO2. Zatímco 100% spalovacích motorů spálí 100% paliva = 100% CO2. Žádný solární benzín není. Elektrická zařízení (vč. motorů) pracují s účinností nad 90%. Spalovací motor přenese na kola asi 30%. Zbytek je teplo. Má snad elektromobil nějaký vodní chladič? Kolik tepla odejde výfukem?

      Za pár let snad budou soláry dostupnější a účinější. Potom si dám na střechu pár panelů, možná budou i na střeše elektromobilů. Takže se bude jezdit zadarmo s 0%CO2 a ekologicky.

      Až budeš stát v zácpě tak si otevři okýnko. Kdyby to ti lidi aspoň vypínali.

      1. A kolikpak se asi
        A kolikpak se asi vyprodukovalo CO2 při výrobě,dopravě,těžbě a zpracování materiálů k vývoji a výrobě těch ekologických technologií?Ještě nedávno se na výrobu solárního panelu spotřebovalo víc energie než za svoji životnost vyrobil.Takže jakápak ekologie!!!Možná lehká úleva ale rozhodně ne zázrak!

          1. no racej v rope akoby som
            no racej v rope akoby som mal vdaka atomovym elektrarnam (teda konkretne kvoli odpade vyprodukovany elektrarnou) svietit v noci… je to ovela vecsi bordel! a najhorsie ze tie betonove „truhly“ uz moc netesnia a ani to zodpovednych moc netankuje, atomove elektrarne by sa mali bud zavriet alebo zlepsit technologie pri spracovani odpadov… a potom ze elektricke auto neprodukuje ziadne CO2, ale co spravia potom s pouzitymi baterkami?

            1. Jdi studovat studente a
              Jdi studovat studente a nejlépe do svojí domoviny, protoze největší zátěž jste vy vychcani Slováci co zneužívají debility naší vlády co Vam dovoli u nás studovat. Je Váš tady přespříliš a nikdo tu o vás vy hovada s pomlčkou nestojí. Táhněte si zpet do toho vašeho suvereneho svrchovaneho státu vy kozodojci.

      2. Vážený kolego, bohužel
        Vážený kolego, bohužel Tvůj text je obrazem přesně toho, co uvádíš v jeho první větě. Nebudu tomu říkat vypatlanost, ale raději jen nedomyšlenost či nedovzdělanost. Benzín je stejně jako jakékoliv palivo na zemi výsledkem působení solární (sluneční) energie a elektrická energie, vyrobená s účinností od 20 do 40% v elektrárně není rozhodně čistší než kinetická energie získaná spalováním benzínu, plynu nebo nafty v automobilovém motoru. Stačí ale jen natáhnout dráty, dovést jí z vesnice, zaneřáděné elektrárnou do města – a je úplně čistá. Přinejmenším pro každého nedovzdělance, který dál nedohlédne. Proč jsou elektromobily – hlavně baterie – drahé? Protože jejich výroba stojí hóóódně té špinavé energie. Proč jsou drahé solární panely? Ze stejného důvodu. A protože se samy nezaplatí, jako se sama nezaplatí ani větrná větrná a možná a ni jiná elektrárna, musí se na získání dotací pro ně vykonat hodně práce navíc a hodně toho navíc vyrobit, aby na to bylo – a díky tomu zašpinit kdeco, jen aby se ten solární panel nakonec všem jevil v čistém, ekologickém světle. To vše ale není kvůli nějaké ekologii, ale kvůli honosnějšímu cíli – přelití peníz z kapes chudých nedovzdělaných hlupáků do kapes velice schopných a vykutálených mystifikátorů. Určitě se ale jak Tobě, tak dalším podobným chytrolínům k tomuto cíli podaří přispět a obrat tak možná i mě v jejich prospěch. Dík. Ale jestli nejsi jedním z nich, tak neoblbuj další.

        1. Vážený kolego
          Vážený kolego idiote,
          solární panely, elektromobily a různé další „eko“ vylepšováky jsou jen menší zlo. Vám snad přijde závislost na rope jako něco dobrého…to rozhodně není. Do poslední chvíle se bude tvrdit že je ropy dostatek a je uplně jasné proč. Pokud nenajdete správné důvody je mi vás líto. Víte, že jste dokonce sférický idiot – at se na vaše názory koukám z jakéhokoliv pohledu tak jsou pořád stejně idiotské.

  2. ……byly doby,kdy se u
    ……byly doby,kdy se u nás více vynalézalo než kradlo a
    tak peníze které končí nyní v rukou tunelářů a politiků
    neskončí na vývoj a výzkum a my už do vlaku který jede
    obrovskou rychlostí nenaskočíme – asi bude lepší zachovat
    současný stav pro turisty – skanzen postsocialistického
    života v evropě …. hodně štěstí všem českým vědátorům
    a vynálezcúm (přenosný rengen)
    a my se ekologicky vrátíme ke koním….na víc už nemáme

  3. Nějak tohle vůbec
    Nějak tohle vůbec nechápu. Uvědomili jste si vůbec to, co je v této zprávě vlastně zarážející?
    To co je zarážející je to, že je to elektrické auto za stejnou cenu jako spalovací auto, ale v číně. Tj. jak elektrické tak spalovací tam stojí ve stejné kvalitě stejnou cenu. Jak tu někdo poznamenal to kvalitnější tam stojí také 3 krát dráž.
    Ale o to přece nejde.

    TO o co jde je proč elektrické auto u nás nestojí přibližně stejně jako spalovací? Jaký je v nich rozdíl?
    Já nevidím žádný. A automobilky taky nepřijdou o kšeft, vždyť místo spalovacích budou akorát vyrábět to elektrické. V čem je tedy problém?

    1. To je jednoduché:
      1) Evropa

      To je jednoduché:
      1) Evropa se snaží zabránit dovozu Asijských automobilů, protože Evropa je závislá na automobilovém průmyslu.

      2) Vlastní průmysl jsme zlikvidovali vývozem technologií do Asie. Asie už dávno nekopíruje Evropu, mnohdy by tomu mohlo být spíše naopak.

    2. Problém je v tom, že se
      Problém je v tom, že se musí vrátit investice do výroby aut na spalovací motory a plánovaný zisk. Netýká se automobilek, ale především ropných společností. Rozvoj elektromobility je jejich
      nepřítel. Asie tím není zatížena a rozvoj nikdo nebrzdí.

  4. ehm. Ono je to jako
    ehm. Ono je to jako srovnávat ruské žiguli a bmv. Auta, která se prodávají v Asii sice stojí polovinu i méně toho co auta tady, ale nejsou to ta stejná auta – jsou to prostě autíčka s technologickou úrovní Škody 120. Airbagy? Výbava? Materiály ??? Ve skutečnosti kvalitní evropská auta se prodávají v Číně za 2 až trojnásobek jejich evropské ceny.
    V Evropě tato auta neprojdou bezpečnostními certifikacemi, tam je to nezajímá, v tomhle jsou oni asi jako my v roce 1989 se škodou favorit 135L.
    Dejte jim ještě 10 let a budou tam, kde jsou nyní korejci. Čína drží pod palcem 95 % zdrojů pro některé materiály nezbytné v moderní elektronice a v zásadě kdykoliv bude chtít, tak zavře všem konkurenčním továrnám kohoutky jen tím, že jim nebude dodávat materiál/díly.

    1. Asi chápu co chtel basnik
      Asi chápu co chtel basnik rici, ale hlavni orzdil ziguli-bmw je v tom, ze ziguli i po 15 letech provozu na ruske silnic jezdi, bmw je mrtve.
      Ko skode favorit – forman, vlastnim jedno a kdyz se o to dobre staras jezdi dobre (urcite lepe nez peugot 106 apod.). Je pravda, ze mam i octaviu, ale krome zrychleni a reprezentativnosti nevidim rozdil.

      co je hlavni cekam, na fakt el. auto, a ne el auto, kde je cena benzin+predelavka+baterky. tj. musim zaplatit prevodovku, motor atd. benzinaku a ktomu jeste vse k el. autu. A to je co muze dokazat cina. Zmakne bezpecnost. Misto 3 hvezdicek na 4 a evropske automobilky pujdou do kytek…

    2. To už dávno neplatí. V
      To už dávno neplatí. V Asii se vyrábí naprosto vše. Kvalita i nekvalitní výrobky. Umí už vše. My jsme volové co je to zdarma naučili.

      Když Čína byla na vrcholu tak nikomu neřekla, jak vyrábí hedvábí, porcelán atd. Trvalo nám dlouho než jsme na to přišli. Jen těstoviny jim ukradl Marco Polo…

  5. Europske a americke
    Europske a americke automobilky maju dostatok financneho aj technologickeho potencialu aby pretlacili elektromobil velmi rychlo a to aj s potrebnou infrasturkturou. Neurobia to z jedneho dovodu – boja sa o svoj zisk. Elektormobil je oproti spalovaciemu vozidlu velmi jednoduchy => lacny. Neobsahuje tolko casti ( prevodovka, diferencialy, motor zlozeny z tisiciek suciastok). Takisto vstup 3 stran je jednoduchsi. Elektoro mtoro dokaze vyrobit kdejaka tovaren v cine. Co znamena mensie prijmy. Napriklad nova riadiaca jednotka motoru na dieselovu feliciu stoji 12 000 CZK. Vzhladom na to ze sa tato suciastka vyraba minimalne 14 rokov a to ohromnych kvantach pre vw a audi je cena na urovni iphone 3G znacne premrstena.

  6. Nemyslím, že by tie
    Nemyslím, že by tie čínske vozidlá prešli Európskou certifikáciou, ale napríklad taká BYD a podobné veľké firmy majú kvalitu na serióznej úrovni.
    Čo sa týka lacnej pracovnej sily, tak to nie je celkom pravda – skôr si myslím, že neexistuje bezplatné zdravotníctvo, sociálne príspevky a pod. Samozrejme že vidiek je chudobný, ale tí čo pracujú tam, kde je potrebné aj nejaké vzdelanie zarábajú veľmi slušne.
    Čo mi ale všeobecne na teraz vyrábaných elektromobiloch vadí, je preberanie karosérií zo spaľovacích áut.
    Elektromobil by mal byť navrhnutý od začiatku pre tento druh pohonu, iba tak bude možné znížiť hmotnosť konštrukcie a súčasne dodržať aj bezpečnostné normy.
    Čo sa týka ľahkých vozítok, nemáme ani dostatok chodníkov pre cyklistov. Proste takéto ľahké vodidlá pustiť na cestu je sebevražda.
    A čo sa týka 2 tonových terénnych vozidiel, budú dvojtonové len dovtedy, kým niekoho nenapadne dať do každého kolesa elektromotor a vyhodiť 3 diferenciály, prevodovku a zbytočne veľký motor. Skrátka pokiaľ to nie je nákladiak, nevidím dôvod prečo by malo byť vozidlo do terénu ťažké.

    1. 100%ně s Tebou souhlasím.
      100%ně s Tebou souhlasím. Cpát el-motor do Octávky je nesmysl! Diskutovaný pohon je predurčen pro městská => malá auta. Ty ovšem nemohou spolužít s ofroudy! Bylo by to o život!
      Problém je v tom, že český člověk by do něčeho malého (byť technoligicky na špici) nevlezl. Minulý režim (i nynější media) náš „vkus“ poněkud pokřivily.

  7. Ta situace mne desi.
    Ta situace mne desi. Jestlize k levne pracovni sile dnes Asie pridava rychlejsi prosazovani novych technologii tak to je konec Zapadu. Ztratili jsme posledni vyhodu, ktera nam jeste zbyvala. Podekovat za to muzeme zkostnatelym a prebujelym byrokratickym systemum zapadnich statu, vcetne automobilek. Tak dlouho se zapadni automobilky hlidaly navzajem a utesovaly se tim, ze Asie nema konkurenceschopne klasicke automobily, az si ani nevsimly, ze Asie nas obesla po levem kridle a vrhla se rovnou na vyvoj alternativnich pohonu, protoze dobre pochopila, kde je budoucnost a ze dohanet ztratu ve vyvoji vozu s klasickym pohonem uz nema cenu.

    1. Ještě jsem zapomněl
      Ještě jsem zapomněl zmínit problém megalomanství především v Americe…Především v automobilce GM, ta sázela dlouhou dobu na tančíky (malé tanky do běžného provozu) jako splnění americké vize ideálního automobilu, ale její produkci nikdo nekupoval takže byla, nejsem si jistý, ale od roku 2006 v minusu, nakonec to dopadlo tak, jak to dopadlo (bylo by dobré spočítat, kolik celkově stála tato nadutost amerického daňového poplatníka) a teď se GM alespoň trochu vzpamatovalo a může ukázat skutečnou kvalitu a prestiž svojí produkce..
      zapad si může za svoji zpožděnost sám

      1. Prosím, zjistěte si fakta
        Prosím, zjistěte si fakta o tom, proč GM dopadla tak jak dopadla. Příčina krachu vznikla už v padesátých letech, kdy si tamní odboráři vydupali absurdně štědrý vnitrofiremní systém sociálních výhod, který byl ale dlouhodobě neudržitelný. To samozřejmě postupně vedlo k obrovskému zdražení pracovní síly a z toho plynoucí nekonkurenceschopnosti a nabalování obrovského dluhu. Že GM krachne už bylo zasvěceným lidem jasné před dvaceti lety, otázka byla jenom kdy.

        1. Laskavě nešiřte nepravdy,
          Laskavě nešiřte nepravdy, to co píšete opakují dokola manažeři GM, ale když se jich zeptají, proč nekupuje nikdo jejich auta a jestli toto není příčina, opět dostanou odpověď to odboráři. Selský rozum mi, ale říká firma chce prodat, ale nikdo nekupuje tak jde do kytek je nejednodušší a podle mě tím pádem správné vysvětlení.

          Váš příspěvek mi připomíná Kalouska a jeho, když nezrušíme stravenky přijde stát na buben….

          Vše je to o ropě a západní koncerny se bojí přejít na jiné způsob paliva, co by pak dělali rodiny jako Bushovi a spol?

          1. Příčina a následek. To,
            Příčina a následek. To, že si zaměstnanci GM někdy v polovině minulého století vystávkovali velmi nadstandardní podmínky (a některé jsou opravdu neuvěřitelné i pro člověka co pamatuje socializmus) jsou obecně známá fakta. Z toho plynou větší náklady práce, z nich vyšší cena výrobků a to je příčina, proč se málo prodávají. Proto se taky fabriky přesouvají pořád víc a víc na východ.

            A mimochodem Kalousek žádné stravenky neruší, pouze sjednocuje desítky explicitně vyjmenovaných daňových výjimek do jedné univerzální. Tím se nevyjadřuji k tomu, jestli je to dobře nebo špatně, jenom opět konstatuji fakta.

  8. Trebalo by začať
    Trebalo by začať rozlišovať autá minulosti a autá budúcnosti. Je podľa mňa nezmyselné vyrábať 2 tonové kolosy na to aby sa používali na prevážanie blondýnok priemernou rýchlosťou 35km/h od jedného obchodného centra k druhému. Jednak výroba ocele nie je zadarmo a jednak pohybovanie s ňou je energeticky náročné. Preto sa mi vidí cesta, ktorou sa uberá Ázia správna. Určite by sa mala znížiť hmotnosť áut a pokojne by som znížil rýchlosť áut v mestách. Šetrila by sa energia pri výrobe, prevádzke a aj recyklovaní. A bezpečnosť by sa dala udržať v rozumných hraniciach, keby sa rázne obmedzila maximálna hmotnosť áut. Nevidím ani tak problém pasívnej bezpečnosti malých áut, len by ich nesmeli ohrozovať kolosy na kolesách. To si musíme všetci kúpiť 2 tonové auto alebo ešte lepšie rovno nákladďák aby sme mohli bezpečne jazdiť?

    1. Pak je ale problem mnohem
      Pak je ale problem mnohem slozitejsi. Diky panelovym sidlistim se mesta rozparcelovala na: tady se spi, tady se zije, tady se nakupuje, tady se pracuje…jeste do padesatych let 20. stoleti se ceska mesta vyvijela v tomto smeru celkem uspesne a na vetsinu beznych cinnosti stacil necely 1 km2,
      Chtelo by to novou koncepci urbanismu jako takoveho, aby blondynka pouziva peskobus misto 2tunove konzervy…co ale potom takove vyhody jako celorocni dostupnost i exotickeho zbozi, jedine ekologicke reseni vidim ve vetsim vyuzivani zeleznicni dopravy (predevsim pro zbozi-dalsi rychla alternativa v lodni doprave je na nasich podminkach proste nerealizovatelna)
      Cina ma v tomto vyhodu, ze ma vysokou koncentraci obyvatel na vybranych lokalitach, tedy tato vozitka jsou vhodna predevsim tam..Evropa uz vymira a velkou merou si za tento stav muze sama svym pohodlim a rozmarilosti (napriklad auto do velkomest je jednoduse blbost, protoze se investovaly nemale prostredky do hromadne dopravy,…)

      1. Da se to tak rici, bydlel
        Da se to tak rici, bydlel sem na vesnici, kde bylo auto nutnost, pak sem se prestehoval na 7 let do Brna. A pak zpet na vesnicu. Musim rici, ze kdo ma v Brne auto je mimo. Na nic tam potreba neni.

        Kdyz sem chtel odvest skrin, tak sem si na pul dne najmul dodavku. Na dovolenou auto? Proc odvezlo me letadlo ci bus.
        Nákupy jídla? Stejnak sem nosil skoro vzdy nejakou kebelu tak sem to hazel do ni. Bonus byl, ze sem nekupoval tolik jidla, ale jenom kolik ho byla potreba skutecne.

        A jak rekl nekdo predemnou, dokud auta na el. nebudou od A do Z navrhnuta jenom jako el. nema cenu se zabyvat tim proc maji dojzed a parametry jake dnes maji.

        P.S. Na vesnici je auto potreba, ale jenom zduvodu sniceni autobusove dopravy po roce 1989. Kdyby byla zachovana v tom rozsahu tak by nebylo dnes tolik aut. Prikladem budiz Polsko, tam ju tak po 89 porusili, ze skoro neexistovala a ted kdyz se ji snazi zavest zpatky, tak jaksi lidi spohodlneli a uz nechcou z aut do busu a vlaku….

  9. Můžete, prosím,
    Můžete, prosím, rozlišovat mezi autem: čtyři kola volant a pár bezpečnostních vychytávek a elektrické vymoženosti a vozítky: čtyři kola, motor a karoserie. Právě elektronické (rádio, navigace, topeni, klimatizace) a bezpečnostní (bezpečnostní pásy, airbagy a další prvky, které vyhodnotí auto, alespoň na tři hvězdičky…) dělají tu zbývající polovinu ceny auta…Nebo skutečně je na tom Čína tak dobře, že srovnatelný automobil nabízí „za polovic“???

        1. Jenže povětrnostní
          Jenže povětrnostní podmínky zatím neumíme měnit, zatímco chování lidí možné změnit je. Pamatuju si dobře na zavedení bodového systému, kdy lidi chvíli jezdili slušně, než zjistili, že zároveň s tím se neobjevil nikdo, kdo by dodržování předpisů vyžadoval.

Napsat komentář