Má Project Better Place cenu 1,25 mld. dolarů?!

Dva roky poté, co izraelsko-americký podnikatel Shai Agassi ohlásil první partnerství své společnosti Project Better Place s automobilkou Renault, se opět hlásí ke slovu. Tentokrát dokončuje $350 mil. investici a odhaduje hodnotu své firmy na 1,25 mld. dolarů. Je to možné? pokračování…

Shai Agassi začínal jako podnikatel v oblasti softwaru. Spolu se svým otcem založil v Izraeli a později i v Kalifornii několik společností. Jednu nich, Top Manage, později koupil SAP, kde Agassi do roku 2007 působil. V roce 2003 vyhlásil magazín Time Agassiho za jednoho z 20 „nejvlivnějších“ lidí na světě, v roce 2009 pak byl mezi 100 takových lidí.

V roce 2007 se rozhodl ze SAPu odejít a věnovat se dráze na poli klimatické změny a alternativních energií. Založil společnost Project Better Place, která má ambici změnit svět osobní dopravy. Přechodem z fosilních paliv na elektřinu se mají uvolnit otěže energetické bezpečnosti, ale i spotřebitelské svobody.

Počáteční investice do Better Place činila 200 mil. dolarů. Agassi je nejspíš velmi schopným vyjednavačem, protože už si dokázal zavázat několik států na vládní úrovni jako své de-facto klienty, kterým pomůže s rozvojem elektromobilismu.

První na řadě jsou Dánsko a Izrael, dále pak např. Austrálie, Havaj a další země či státy. V nich všech buduje nebo chce vybudovat Better Place sítě dobíjecích stanic pro elektrická auta.

Nejnovější investice v hodnotě 350 mil. dolarů pochází od skupiny investorů vedené skupinou HSBC. Měla by firmě pomoct rozšiřovat svou působnost především v Evropě a Asii.

V Dánsku a Izraeli jde údajně „vše podle plánu“ a na konci roku 2011 by zde sítě dobíjecích stanic měly být spuštěny. Tedy zhruba v době, kdy se na trhu objeví první elektromobily značky Renault, ale i dalších – Nissan, Mitsubishi, Peugeot, Citroen.

Testovací provoz v Dánsku, který začal už minulý prosinec, a v Japonsku (elektrické taxi), který začne letos v dubnu, má poskytnout důležité údaje o každé fázi projektu. Komerční spuštění se očekává v roce 2011.

„Naše řešení je jediné, které je možné škálovat takovým způsobem, že se výrazně sníží závislost zemí na spotřebě ropy, emise a navíc zákazníci dostanou elektromobily, které jsou příjemnější a dostupnější než klasická auta se spalovacím motorem,“ píše se v tiskovce. Za rok? Bereme.

Ale kde Agassi vykouzlil těch 1,25 mld. dolarů, to pořád zůstává záhadou.

Napsat komentář