Rivian jde po Tesle: dostal $1,3 mld. od jednoho z jejích důležitých investorů

Společnost T. Rowe Price Associates patří mezi důležité investory společnosti Tesla. Aktuálně ale zajistila investici $1,3 mld. pro konkurenční Rivian.

Elektromobil Rivian R1T se má dostat na trh už začátkem roku 2021, SUV R1S brzy nato.
foto: Rivian

Zatímco ze společnosti Tesla se rychle stává zaběhnutý výrobce, investoři pošilhávají po nově vycházejících hvězdách. A jednou z nich nejspíš bude Rivian.

Elektromobil Rivian R1T

Elektromobil Rivian R1T
foto: Rivian

Automobilka dlouho ve skrytu vyvíjející elektromobily typu SUV a pick-up (R1S a R1T) nedávno získal investici $700 mil. od Amazonu (vyrobí pro něj 100 000 elektrických dodávek) a půl miliardy od Fordu (díky tomu zase Ford vyrobí elektrické SUV Lincoln). Na rozjetí výroby elektromobilů R1S a R1T ale bude potřebovat mnohem víc prostředků.

Elektromobil Rivian R1S, prostorné SUV, nabídne dojezd přes 650 km na jedno nabití. Plně elektrický pick-up Rivian R1T pak slibuje spoustu praktických vychytávek. Například speciální úložný prostor napříč, možnost přidání další baterie do prostoru korby, kempovací nástavbu a další.

Rivian R1T bude auto vybavené pro všechny typy dobrodružství

Rivian R1T bude auto vybavené pro všechny typy dobrodružství
foto: Rivian

Kromě toho se R1S i R1T dokážou díky čtyřem elektromotorům, po jednom pro každé kolo, otočit (na kluzkém povrchu) doslova na pětníku. Jedním z hlavních konkurentů pro Rivian R1T bude nový Tesla Cybertruck.

Rivian, Electrek.co

118 Comments on “Rivian jde po Tesle: dostal $1,3 mld. od jednoho z jejích důležitých investorů”

    1. Cely VW koncern se chysta prevest vyvojove aktivity do Ciny.
      Cely VW koncern se chysta prevest vyvojove aktivity do Ciny. To znici hodne pracovnich mist v Evrope. A ted to muzou svest na emobilitu. Lhari zasl/rany. At zije Elonmobilita.
      Dotaz k akusekacce na travu. Jakou mate? Ja mam Güde 405/40 40V. Potrebuji ji zprovoznit bez originalniho aku. Muzete poradit?

    1. Uvidime, zda mel Charles Darwin pravdu s evolucni teorii. Asi
      Uvidime, zda mel Charles Darwin pravdu s evolucni teorii. Asi nam nezbyde nic jineho nez se evolucne preorientovat a dychani zamenit za asimilaci. Budem redukovat CO2 na O2 jako flora. Fauna je out, predzvesti toho procesu jsou vegani. Jen nesmime zapustit koreny, pak by nastala imobilita a vazlo by zasobovani CO2 ze spalovaku.

    1. V principu to musi fungovat na kazdem povrchu. Kazdy tank se
      V principu to musi fungovat na kazdem povrchu. Kazdy tank se umi otocit na miste a je jedno, zda je to pasove vozidlo nebo 4 kola. Kola na jedne strane se toci obracenym smerem jako na druhe strane. Napriklad na prave strane kola jedou dopredu a na leve strane dozadu. Vysledek je tocivy moment kolem stredove svisle osy. Mam trakturek na sekani travy a ten ma polomer zataceni 0. Pohanena je ale jen zadni naprava. Kazde kolo jinym smerem a predni kola/rizeni se otoci o 90 stupnu. Vysledek je doopravdy nulovy polomer zataceni. Zero turn lawn mower. Ale neni to rider.
      youtube.com/watch?v=jfic30jXrNU

      1. Jasně, pokud ten Rivian umí natáčet i nezávisle kola, tak
        Jasně, pokud ten Rivian umí natáčet i nezávisle kola, tak to půjde. Pokud ne, tak se sice taky otočí, ale pořádně si ošoupe pneumatiky, případně je i vyzuje.
        Ten traktor se na pětníku neotočí, ale je pravda, že kdyby to šlo i takhle tj. jedno zadní kolo zabržděné, druhé v záběru, tak se otočí taky dost dobře. Pokud ovšem má vepředu takový poloměr zatáčení, aby to šlo.

  1. off
    Francie zvyšuje daň z CO2 na nová auta, za tu

    off
    Francie zvyšuje daň z CO2 na nová auta, za tu nejvyšší koupíte celou octavii
    Dvacet tisíc eur, v přepočtu asi 510 tisíc korun. Tak vysoká daň bude v příštím roce ve Francii uvalena na nová auta, která nesplní určitý limit emisí oxidu uhličitého. Podle agentury Bloomberg míří změna na SUV. Spolu se zvýšením daní se také snižují dotace na elektromobily.

    https://www.novinky.cz/auto/clanek/francie-zvysuje-dan-z-co2-na-nova-auta-za-tu-nejvyssi-koupite-celou-octavii-40308243

  2. Turecko začne na přání Erdogana s výrobou vlastních
    Turecko začne na přání Erdogana s výrobou vlastních elektrických vozů

    *konsorcium TOGG = Anadolu Group + BMC + Kok + Turkcell + Zorlu
    *TOGG vede Mehmet Gürcan Karakaş = zkušenosti z Bosch
    *Provozním je Sergio Rocha = vedl jihokorejskou divizi General Motors
    *175 tisíc elektrických aut vlastní výroby ročně
    *během 13 let se počítá s investicí přes 84 miliard korun
    *4.000 zaměstnanců
    *5 modelů elektrických aut
    *Vláda se zaručila, že do roku 2035 koupí 30 tisíc elektrických vozů

    https://www.e15.cz/byznys/prumysl-a-energetika/turecko-zacne-na-prani-erdogana-s-vyrobou-vlastnich-elektrickych-vozu-1365591

  3. Investiční fondy skupují malé firmy s velkým potenciálem
    Investiční fondy skupují malé firmy s velkým potenciálem dokud jsou levné. Díky zájmu Amazonu je investice do Rivianu poměrně bezpečná. Problém budou spíše mít velké automobilky. Značná část z nich zahyne. Bylo spoustu řečí o tom, že velké automobilky mají peníze, zkušenosti alidi a snadno doženou a předeženou elektrické startupy, ale ukazuje se že takhle snadné to není.

    Velké zkostnatělé firmy, které desetiletí dělají pořád to samé s drobnýma obměnama se nedokážou přizpůsobit. Zvláště pak když si všechno nechávají vyvinout a vyrobit u dodavatelů a samy toho moc nedělají. Jenom složí do kupy součásti vyrobené jinde a nalepí na to vlastní značku.

    To dává ekonomický význam když děláte drobné evoluční kroky, ale když máte změnit myšlení a způsob fungování, tak jste v koncích. Nemáte baterie, dokud je nevyvine a nevyrobí někdo jiný. Nemáte elektromotory, elektroniku, nic. Žádný z vašich stávajících dodavatelů to nedělá a ani to neumí a ani to dělat nebude, protože to je úplně jiný byznys s vysokými investičními náklady. Takže jenom přešlapujete na místě a čekáte co vám prodají z Asie.

    Evropské a Americké automobilky se změnily z tahouna pokroku a vývoje s levnou montovnou v Asii na drahou evropskou montovnu s vývojem v Asii.

    1. No, nezávidím jim. Tohle chce jasnou a neopotřebovanou
      No, nezávidím jim. Tohle chce jasnou a neopotřebovanou mysl. A to u starších týpků, navíc „vychovaných“ v korporátech nenajdete. Takže nová krev, ale který manager vyhodí sebe, aby udělal místo mladšímu, že?

      Navíc Tesla drží vysoké tempo v inovacích a na dost široké frontě. Nebojí se riskovat a jít až na dřeň. A zatím vždy vytipovali klíčové vlastnosti, po kterých šli. Skutečně mám obavy, že pokud se nestane něco skutečně zásadního, co Tesla nepodchytí, tak je postupně sežere všechny.

      Ještě k té „široké frontě“: Mají pod palcem kompletně pohonný a řídící systém, fabriku průmyslové automatizace, výrobu autosedaček, nabíjecí infrastrukturu, domácí úložiště, solární systémy… toto všechno musejí klasické automobilky nakupovat, což brzdí jejich inovace, zisk plyne pryč a svazuje jim to ruce v cenotvorbě. Prostě špatně, špatně, špatně…

      1. Maj fabriku na EV a domácí baterky i průmyslové baterky a
        Maj fabriku na EV a domácí baterky i průmyslové baterky a fabriku na velké průmyslové lisy. Taky fabriku na solarní panely či tašky. Dodají vám zdroj energie pro váš dům a vaše auto. Mají největší infrastrukturu nabíječek. K ruce maj maj raketovej průmysl a raketový inženýry. Vyvíjej vlastní slitiny viz použitej nerez. Maj vlastní čipy a elektroniku. Bude jen otázkou času kdy se jejich navigace propojí s jejich satelitní sítí Starlink případně s jejich AI. Zapojení jejich mozkových implantátů už bude vyloženě scifi. :))))

        1. Konec klasických automobilek přijde s Robotaxi. Většina
          Konec klasických automobilek přijde s Robotaxi. Většina lidí ma auto nebo auta k tomu aby se dostali z bodu A do bodu B. Zvláště pak pro lidi ve velkoměstech není vlastnictví auta požitkem ale nutným zlem kvůli zácpám, problémům s parkováním, vysokými náklady a to už i v USA, kde vlastnictví auta patří k projevům svobody.

          Doprava se úplně změní. Objednat si jízdu kamkoliv včetně každodenního dojíždění bude levnější než vlastnictví auta. A i ti, co rádi řídí, tak si místo 2 nebo 3 aut nechají jedno na víkendové ježdění a většinu času se stejně nechají vozit.

          Když k tomu připočtete Boring Company, která má v plánu vybudovat podzemní síť rychlotunelů pod městy, tak kdo by se hodinu ve špičce pachtil v kolonách do práce když Robotaxi vjede do tunelu, 200km rychlostí přepraví do cílového výjezdu a za 20 minut vás vyhodí v práci. To bude zvláště v USA obrovská změna v myšlení lidí.

          Provozně levné elektromobily, robotaxíky a podzemní rychlodráhy budou fungovat jako jeden přepravní systém. A Tesla to bude mít pod palcem. Prodeje aut se zhroutí a klasické automobilky zkrachujou. Přežijou pouze kultovní značky, které si milovníci aut nekupujou pro dojíždění do práce. Jako Ferrari atd.

          Změní si i města. Nebude zapotřebí tolik parkovišť, kde auta 95 procent času jenom reznou. Lidé budou moci bydlet ve větších vzdálenostech od velkoměst kvůli rychlé a dostupné dopravě. To srazí ceny nemovitostí ve velkoměstech. Těch změn bude opradu hodně ve společnosti.

            1. No kdo jiný než Tesla? Jako je možné (a i dost
              No kdo jiný než Tesla? Jako je možné (a i dost pravděpodobné), že jakmile se povede jeden či dva projekty s podzemními tunely, tak to začnou financovat přímo města a státy jako součást infrastruktury, takže to nebude pouze pro Teslu, ale taky to znamená, že ostatní automobilky budou muset vyvinout funkčního autopilota a budou muset splnit podmínky, které si stanoví Boring Company. A ikdyž Boring Company nebude v té době (možná) vlastněná přímo Teslou, tak minimálně spolu budou na funkčním systému roky spolupracovat a jejich systém bude vyvinutý přesně na míru.

              Už jenom na vývoji funkčního autopilota si už vylámalo zuby spousta firem. A co hůř, prakticky všichni vyjma Tesly staví své systémy na Lidarech. A to je do budoucna velký problém. Lidary jsou extrémně drahé, mechanické (vyžadují údržbu a jsou poruchové), spotřebovávají značné množství elektřiny a stejně nenahradí kamery, ale pouze je doplňují. Takže stejně potřebuješ systém postavený na kamerách ať už ty lidary máš nebo ne a když máš spolehlivý kamerový systém, tak už lidary nepotřebuješ.

              Krom toho Tesla si vyvíjí vlastní HW. Ostatní zase jenom čekají s čím přijde NVidia a další dodavatelé. Tesla si staví HW na míru a proto bude vždycky efektivnější než univerzální řešení pro X platforem. (Současný HW od Tesly má 2x vyšší výkon a 3x nižší spotřebu než řešení od NVidie) Navíc Tesla má lepší cenu, protože dodavatelé chcou mít taky zisk.

              1. Lidary se vyvíjejí, t.j. cena, velikost a spotřeba do
                Lidary se vyvíjejí, t.j. cena, velikost a spotřeba do budoucna problém být nemusí.

                Podstatná otázka ale je, co se stane, až auto s lidarem bude mít okolo sebe dalších 20 aut s lidarem. Lidar blikne a čeká na odraz. Co když ale místo odrazu zachytí puls od jiného auta?

                1. Ano, cena se vyvíjí. Předpoklad je, že může klesnou až
                  Ano, cena se vyvíjí. Předpoklad je, že může klesnou až o 90 procent. Ale pořád to bude kolem 10.000 dolarů za hlavní lidar + soustava doplňkových. A stále je to mechanická věc. A pokud někdo přijde se statickým všesměrovým lidarem s dlouhým dosahem tak stále platí, že je to pořád něco navíc co přináší svoji cenu a spotřebu a ve výsledku je to zbytečné.

                  Ty odrazy jsou fázově posunuté a můžou být i kódované podle zdroje. Tohle nevidím jako problém. Mobilní telefony si taky mezi sebou nekradou hovory.

                2. Google: „lidar on a chip“ např.
                  Google: „lidar on a chip“ např. https://www.spar3d.com/news/lidar/voyant-photonics-a-tiny-lidar-chip-with-huge-potential/

                  Prosím vysvětlit to „kódované“ a „fázově posunuté“. U mobilů je to jednoduché – mobil vysílá v okamžiku, kdy mu to BTSka dovolí t.j. existuje centrální arbitr. Naopak u WiFi kde centrální arbitr není, tak využití pásma je v okamžiku více klientů (obzvláště pokud tito na sebe nevidí) mizerné.

                3. V telefonech je to tak, že se posílají digitální pakety.
                  V telefonech je to tak, že se posílají digitální pakety. Každý má svojí idetifikační sekvenci a může to být šifrované. Fázově posunuté, tím je zřejmě myšleno přelaďování frekvence do volného pásma. To původně vymyslela známá krásná česká sprosťačka Hedy Lammar a poprvé to realizoval bubeník z její kapely už před válkou. Jak si to kolega představuje, že to bude fungoval v Lidaru, nevím, o Lidaru vím jen to, že že je to infra red pulzní laser s malým výkonem.
                  Představa, že půjdu po ulici a z několika stran mě budou skenovat nějaké Lidary, se mi ale moc nelíbí. Elektromagnatického smogu už bylo dost. Kamery budou rozhodně lepší.

                4. Ta otázka byla na to, jak si to představuje právě u toho
                  Ta otázka byla na to, jak si to představuje právě u toho lidaru. Tam se vyšle puls a čeká se, za jak dlouho přijde odraz, t.j. naprosto mě nenapadá, jak by to mohlo být šifrované. Přelaďování frekvence lidaru – teoreticky ano, ale prakticky si to nedovedu moc představit – a to ani s ohledem na ladění vysílače a hlavně přijímací části ani s ohledem na hledání volné části spektra – to funguje u WiFi kde nějaký ten občasný mikrovýpadek nevadí ale u lidaru na kterém závidí autonomní řízení už to je trochu op něčem jiném.

                5. Vyslat puls a vyhodnocovat odraz je zakladni princip. Ale tak
                  Vyslat puls a vyhodnocovat odraz je zakladni princip. Ale tak jednoduse muzete provozovat nejake zarizeni ktere si sestrojite sam. Co takhle rozlisovani vice vysilacich lidaru a zabezpeceni proti manipulaci. Uz i obycejne IR ovladani u TV pracuje jinak nez predpokladate. Kod spociva z vyslani telegramu a ten IR signal on/off je take modulovany. Mrknete na kodovani. A to je teprve zacatek. Kazdy ovladac jednoho druhu dokaze prepinat TV. Takze u lidaru docela pruser. Takze je nutne mnohem vetsi zabezpeceni.

                6. Teoreticky by se ty Lidary mezi sebou mohly domlouvat, takže
                  Teoreticky by se ty Lidary mezi sebou mohly domlouvat, takže šum z jiných Lidarů by naopak byl užitečný a mohl by se využívat. Závisí to na tom, na jaké frekvenci skenuje a jestli je tam ještě prostor pro nějakou další komunikaci. V každém případě, znovu opakuji, že se mi ten nápad nelíbí, protože nejde o pasívní rozpoznávání, ale o aktivní mapování a že se mi nelíbí, když mě bude 10 Lidarů najednou na nějaké křižovatce jako chodce skenovat.

                7. Ten lidar nezjistuje vasi totoznost. Jemu je to uplne jedno
                  Ten lidar nezjistuje vasi totoznost. Jemu je to uplne jedno kdo jste. Dulezite je, ze vas ma ochranit aby vas auto neprejelo. Kolikrat jsem ve tme v desti malem nekoho prejel na prechodu, protoze byl tmavy a pro oko skoro neviditelny. Ja bych to uvital. Jako ridic i jako chodec. Aspon jsme se dopracovali k souladu, ze kazdy lidar musi mit jedinecne kodovani aby rozpoznal svuj paprsek. Neni to rozdilna delka zareni laseru, ale kodovani formou vysilaciho telegramu se svou unikatni adresou. Tezko rict, kdo bude udelovat unikatni adresu aby bylo zajisteno, ze se nepotkaji dve auta se stejnym „jmenem“.

                8. Nebyl by někde na webu popis jak toto kódování funguje? Co
                  Nebyl by někde na webu popis jak toto kódování funguje? Co jsem zatím našel je to, že odraz nemusí být jen jeden ale můžete naopak dostat spoustu částečných odrazů – viz např. https://www.yellowscan-lidar.com/applications-and-users/how-lidar-works – stromy, dešťové kapky, … t.j. nazpátek nedostanete odeslaný telegram ale superpozici více odrazů. A tu zpracovat sice lze ale IMHO to citelně zpomalí zpracování t.j. celé scanování.

                  BTW – občas někde poletí nějaká moucha, takže detekované malé objekty pod nějakou velikostí musíte ignorovat. Otázka je zda cizí lidar nebude falešně detekován jako bodový objekt (další moucha), pak by to vlastně neměl smysl řešit 🙂

                  Ale mohu se mýlit …

                9. Na youtube je spousta info o lidaru. Lidar car technology.
                  Na youtube je spousta info o lidaru. Lidar car technology. Lidar vytvori cely 3D model sveho okoli. Neni to jen nekolik malo odrazu, ale „obraz“. I ta moucha tam bude a zalezi na vyhodnoceni autem, zda je relevantni nebo ne. To kodovani bude uplne stejne jako treba adresovani bunky v RAM PC. Nevim jake rozliseni je nutne, ale treba 24 bit. Kazdy lidar bude mit svou adresu a bude visilat pod svym kodem. Kazdy lidar je jako jedna RAM bunka jedinecny, akorat to je obracene. U PC vysila dotaz Prozessor a RAM odpovida. U lidaru vysila dotaz on sam pod svoji adresou. Nedovedu odhadnout pulsni frekvenci toho kodovani. Mozna GHz. Musi to byt fakt hodne rychle, protoze je nutne oskenovat skoro cele okoli nekolikrat za sekundu. Nebude to trivialni vec, kterou koupime na aliexpres za 5 USD. Ale pro hobby se prodava lidar ktery funguje s Arduino. Take na youtube. Je i library pro programovani.
                  Edit. A kdyz se nejaky telegram ztrati, tak se vyhodnoti jen ty true. A pokud to nebude dostacujici, treba snezeni, nebo mlha, tak auto nepojede. Pak musi byt ultrazvuk, radar atd.

                10. Aha, asi si nerozumíme. To, že lidar scanuje postupně
                  Aha, asi si nerozumíme. To, že lidar scanuje postupně jednotlivé „pixely“ prostoru beru za samozřejmost. Reálně jich scanuje více najednou, ale to je principiálně už jen optimalizace :-). Bavme se o tom, jak probíhá scan jednoho konkrétního pixelu, protože zpracování všech ostatních bude totožné. A na této úrovni mi posílání nějakého paketu moc nedává smysl.

                11. Udelam priklad. 4 ruzne lidary na jednom miste. Rozliseni
                  Udelam priklad. 4 ruzne lidary na jednom miste. Rozliseni potrebuje minimalne 2 bity aby dualni kombinace od 00 az 11 umoznila 4 ruzne adresy. Dejme tomu, ze bit s hodnotou 0 je paprsek v delce 1 ns a s hodnotou 1 je 2 ns (nanosekunda). Takze lidar cislo 1 s kodovanim 00 vysila opakovane pulsy 1 ns, 1 ns a jako platny odraz akceptuje jen odrazy v delce 1 ns, 1 ns. Samozrejme s platnou pauzou treba 3 ns. Vsechny ostatni kombinace jsou pro nej cizi a tudiz nezajimave. A ty dalsi 3 lidary obdobne. Ted je otazka, jak hluboke rozliseni musi byt. Je nutne aby kazde auto na svete melo svoji jedinecnou adresu, protoze se nekdy muze potkat auto z CR s autem z Malediv? To uz si musi lamat hlavu jini. A pak je nutne zohlednit, kolik lidaru muze mit jedno auto. Kazdy potrebuje svou adresu. A prave tyto vysilane adresy predstavuji zmineny telegram. Bez toho by zadny lidar nevedel, ktery odraz je jeho. Samozrejme je mozne snizit pocet bitu tim, ze lidar bude vysilat treba dve ruzne vlnove delky teda barvy soucasne, nebo kdovi jak kombinovane aby se to dalo casove zvladnout. Princip zustava, kazdy lidar musi znat svuj odraz. Jinak je to gulas.
                  Edit. Kazdy majak na mori ma svoje blikaci rozliseni. Namornik z toho musi rozpoznat o ktery majak se jedna.

                12. Musite rozlisovat odrazy kazdeho Lidaru zvlast. Proto musi byt
                  Musite rozlisovat odrazy kazdeho Lidaru zvlast. Proto musi byt signal pulsne kodovany. Teprve sekvence odrazu je jednoznacna pro ruzne lidary. Svet uz neni tak jednoduchy jak si veci neznaly clovek predstavuje. Kdo vi na jakem prinzipu funguje obycejny laserovy dalkomer z hobbymarketu. Mozna obycejny puls a mereni zpozdeni libovolneho odrazu. Tam riziko vice mericich pristroju soucasne asi nehrozi. Ale u autolidaru to je podstatne slozitejsi. Ja jsem veci neznaly, ale urcite veci si dovedu odvodit. Zkuste si vytvorit model, jak provozovat nekolik takovych zarizeni soucasne. Musite dojit k poznani, ze kazde zarizeni musi mit svuj kodovany signal. Zda sifrovany a se zmenou vysilani pulsovane frequence proti zfalsovani to uz musime prenechat odbornikum. Clovek je z podstaty zakerny a proto je nutne informaci zajistit proti manipulaci.

                13. Dálkoměr vyšle X paprsků naráz a na základě časového
                  Dálkoměr vyšle X paprsků naráz a na základě časového rozdílu mezi odesláním a přijmutím spočítá vzdálenost, proto musí být schopný rozlišit jednotlivé paprsky. Každý tento paprsek je má posunutou vlnovou fázi vůči ostatním. Dálkoměr je po přijmu schopný jednotlivé paprsky rozlišit. a určit vzdálenost každého z nich.

                  A pulsní kodování viz ostatní.

          1. Zkuste dnes zavolat do nějaké autopůjčovny a půjčit si
            Zkuste dnes zavolat do nějaké autopůjčovny a půjčit si auto.
            Pak se zamyslete, z jakých ekonomických příčin se vám to nepovedlo.
            Nebo proč vám někdy přijede taxi za minutu a někdy vám systém ohlásí, že nejsou žádné volné vozy.

            1. A co tím chceš říct? Že je něco jako špička a období
              A co tím chceš říct? Že je něco jako špička a období mimo špičku? To je samozřejmě něco s čím se dá statisticky počítat. V období během špičky budou všechny auta v ulicích. Špička netrvá půl hodiny ale je to několikahodinové okno. Za tu dobu zvládne robotaxi několik koleček. Pooling je nejenom možností, ale pro pravidelné dojíždění fakticky jistotou. Přepravní služba ti nabídne slevu pro sdílené jízdy a lidi to pro každodenní dojíždění rádi přijmou. Mimo špičku se budou nevyužitá auta nabíjet a uklízet. Ať už to pojmeš jakkoliv tak takové taxi bez řidiče bude vždy výrazně levnější než provoz dedikovaného auta, které používáš jenom ty a které 95 procent času někde stojí zaparkované.

              1. Sdílené jízdy za slevněné jízdné už tu dávno máme.
                Sdílené jízdy za slevněné jízdné už tu dávno máme. Říká se tomu MHD. A je to i dost využívané, ale ty davy lidí co jezdí svým autem se zjevně rozhodli že jim stojí za to si oproti MHD výrazně připlatit za komfort že jedou přesně kdy a kam oni chtějí. Představa že se tohoto komfortu vzdají za nějakou mírnou slevu není pravděpodobná. Pokud by dotyční chtěli šetřit, tak jezdí MHD už dnes.

                1. Přesně tak je to hojně využívané. Na rozsáhlých
                  Přesně tak je to hojně využívané. Na rozsáhlých amerických předměstích je to s MHD mnohem komplikovanější. Velký problém MHD je právě v tom, že jezdí podle jízdního řádu a ne podle tebe a to jak místně tak časově. To by u sdíleného robotaxi neplatilo. Sdílené robotaxi by fakticky bylo MHD. Jenom s tím rozdílem, že by jezdilo odkud a kam chceš a i nejspíše i v tebou určeném časovém okně.

                  A samozřejmě kdo si bude chtít připlatit za robotaxi čistě pro sebe, tak to rád udělá. A kdo si bude chtít připlatit ještě mnohem více za vlastnictví auta, tak stále bude mít tu možnost.

                2. Pokud by to sdílení znamenalo, že taxi nabere a zase někde
                  Pokud by to sdílení znamenalo, že taxi nabere a zase někde „vyhodí“ např. 3 lidi „po trase“, tak se výsledek bude výrazně blížit tomu MHD. Tj. stepovat někde venku než přijede to robotaxi, pak jet trasou kterou tak úplně jet nechci a ztrácet čas na několika zastávkách. Na to se většina lidí co dnes jezdí autem vykašle, to už můžou jet tím MHD rovnou.

                  Možná v USA kde kvůli malé hustotě zástavby je klasické MHD skoro nerealizovatelné to může být mít nějaký smysl, ale v Evropě nikoliv.

                3. Asi nemá smysl spekulovat o technickém řešení něčeho co
                  Asi nemá smysl spekulovat o technickém řešení něčeho co ještě není. Jenom nevím proč by měl někdo někde stepovat. I normální robotaxi, které bude fungovat jako taxík bude levnější než vlastnictví osobního vozu, takže lidi začnou jezdit taxíkem.

                  A co se týče toho poolingu tak já si dokážu představit, že na denní dojíždění si prostě zaregistruješ trasu do práce od svého baráku, stanovíš si časový rámec že chceš být v cíli mezi 8:00 a 8:15 od pondělí do pátku. A musíš si to třeba rezervovat alespoň den předem (případně si nastavíš pravidelnou jízdu a musíš to zrušit den předem pokud nemáš zájem), aplikace ti řekne zhruba v kolik máš být před barákem a na mobil dostaneš notifikaci 5 minut předtím než auto přijede. Za určité nepohodlí budeš odměněný tím, že pojedeš třeba za ještě o polovinu nižší cenu. Jakmile to nabídneš lidem, že můžou ušetřit na denním dojíždění, tak ti utrhají ruce. A jediné co musí člověk proto udělat je že vyleze před barák když dostane oznámení. A to jsem si teď z prstu vycucal. Skutečné řešení bude určitě promyšlenější.

                  Vytvořit nějaký algoritmus který na základě předchozí registrace spočítá trasu lidí z tvého okolí co jedou podobným směrem ve stejnou dobu není problém.

                  A kdo nebude chtít cestu sdílet, tak pojede normálním robotaxíkem a furt to bude mít levnější než kdyby jel vlastním autem což je přímo smysl existence robotaxi.

                  Podle mě to celé začne jako úplně normální taxík. Jenom levnější. Jakmile to lidi začnou používat pro pravidelné dojíždění, tak vzniknou problémy s dostupností ve špičkách. Tak přidáš funkci registrace pro konkrétní čas aby měli lidi jistotu odvozu. A jakmile se ti lidi začnou registrovat na konkrétní místo a čas, tak jim jako další krok prostě nabídneš slevu pokud budou chtít auto sdílet. A máš tu pooling.

                4. Uvidíme, jaká bude budoucnost. U předchozího auta jsem
                  Uvidíme, jaká bude budoucnost. U předchozího auta jsem měl náklady těsně pod 5 KČ na km. Robotaxi by muselo být výrazně levnější, abych se třeba já vzdal auta.

                  Ale někdo jiný to může mít jinak

                5. Pokud je pro vás rozhodující cena za km, tak špatná
                  Pokud je pro vás rozhodující cena za km, tak špatná zpráva pro vás zní, že všechna outsourcovaná řešení jsou na jednotku vždy dražší, než vaše vlastní. Z prostého důvodu, že v ceně musí být marže poskytovatele.

                  Jediná možnost úspory je v případě, že nebudete využívat outsourcované řešení naplno a ušetříte na fixních výdajích víc, než kolik činí marže poskytovatele.

                  Pokud službu/produkt (auto) zkonzumujete celé, nemůže být pronájem principiálně nikdy levnější.

                6. Jo, tomu rozumím a proto jsem dost skeptický vůči těm
                  Jo, tomu rozumím a proto jsem dost skeptický vůči těm fantaziim, co tady někteří prezentují.

                7. Všechny carsharingové firmy jsou ve strašidelných
                  Všechny carsharingové firmy jsou ve strašidelných ztrátách, které zdůvodňují porodními bolestmi startupů, nutností edukovat veřejnost a utrácet kvůli obsazení trhu.

                  A hlavně nejsou schopny odpovědět na otázku, kdy se plánují dostat do zisku. Podle mého názoru zisk neplánují. Tedy kromě zisku zakladatelů 😉

                  Tak uvidíme, kdy ten ráj nastane 🙂

                8. Nemuzes si smazat ten bordel co mas pod textem?
                  Nemuzes si smazat ten bordel co mas pod textem?

                9. Ty si srandista, to ako keby si chcel, aby runner priznal ze
                  Ty si srandista, to ako keby si chcel, aby runner priznal ze sa myli a ziaden krach Tesly sa nekona a konat nebude. 😀

                10. Naopak, navrhuji abysme si tam všichni dopsali, co všechno
                  Naopak, navrhuji abysme si tam všichni dopsali, co všechno jsme kdy měli a prodali. Ať si taky namastíme egona.

                11. Vseobecne mate pravdu, nicmene muze byt priapd kdy napr.
                  Vseobecne mate pravdu, nicmene muze byt priapd kdy napr. pujcovna aut koupi a realne kupuje auta s takovou slevou na kterou vy zivnostnik nebo firma nemate sanci dosahnout.Potom je vetsi cenovy prostor. Kamarad ma treba velkou pujcovnu aut a import pokud mu nabizi slevy na auto do 25%, tak ho znacka vubec nezajima. Kupuje auta se slevou 28% a vice, da ho do pujcovny na pul roku po kterou auto musi drzet a potom prodava ojete,ale porad levneji nez je trzni cen auta. Vydela,jak na pujcovnem, tak na prodeji auta diky obrovskym slevam co ma od importeru ci automobilek.

                12. Musím se trochu pousmát, když vidím tato čísla.
                  Myslím,

                  Musím se trochu pousmát, když vidím tato čísla.
                  Myslím, že tady někdo minulý týden poměrně přesně popisoval rozdělení marží prodejce a importéra a prostor, který mají na slevy.

                  Pokud váš kamarád tvrdí, že kupuje vozidla se slevou 28%, tak si dovolím pochybovat. Pokud to tak v některých případech je, tak pravděpodobně z toho důvodu, že vozidlo má nastavenou fiktivní listovou cenu, za kterou se reálně nikdy neprodává a již ve dveřích každý dostane slevu 10 a více procent.

                  Přesto s vámu souhlasím, že firma kupující stovky aut se dostane s cenou o jednotky procent pod firmu, která kupuje desítky.

                  Nicméně sleva co si vyjedná je bohatě vykompenzována náklady, které soukromá osoba z principu věci nemá, a které nakonec do ceny služby musí promítnout. Pojištěním odpovědnosti firmy počínaje přes platy zaměstnanců konče pár drobnými za vedení účetnictví.

                13. No pousmat se muzete, mozna tak sobe pane bezec.
                  Ja od nej

                  No pousmat se muzete, mozna tak sobe pane bezec.
                  Ja od nej kupoval auto stredni tridy se slevou 26%.Z bezne cenikove ceny, zadne virtualni jak pisete. Auto mi predal hned,fyzicky jsem ho koupil az po nekolika mesicich,aby splnil podminky automobilky. Kdyz jsem obesilal desitky autosalonu, tak u tohoto modelu jsem se nebyl schopen dostat na individualni slevu vyssi nez 13%. S autem jsem pojezdil par mesicu a prodal ho s minamalnim najezdem za cenu shodnou za kterou jsem auto diky velke sleve koupil pred x mesici.
                  Ono kdyz prijdete za importerama a reknete, ze mate rocne na nakup novych aut 150 mega,jste mezinarodni firma apod. tak se snazi automobilky vice nez kdyz si rocne koupite kary za 10mega.
                  Jinak pro vase info, pred rokem co mi rikal byla na nektere auto vyssi modely a vybavy i 40% sleva z bezne cenikovky na pulte.
                  Umyslne tady nepisi o jake automobilky se jedna.

                14. Právě že ne. Viz výše odpověď Markovi.
                  Právě že ne. Viz výše odpověď Markovi.

                15. A opravdu v tom byly započtené všechny náklady? Včetně
                  A opravdu v tom byly započtené všechny náklady? Včetně pravidelného servisu a oprav, pneumatiky (zimní/letní, jejich výměna), amortizace auta, poplatků za parkování, povinné ručení, havarijko, vody do ostřikovačů, oleje, mytí a čištění atd atd. Všechno?

                  Když to všechno nasčítáš, tak to bude mnohem více než 5 korun na kilometr.

                  Další nefinanční benefit je právě úspora času a vrozená lenost lidí. O nic se nemusíš starat, neřešíš problémy s parkováním ve městě, nemusíš mít strach ,že ti to někdo nabourá, odře košíkem u obchodu, objede klíčem, vykrade. A taky nemusíš každý den řídit tu stejnou trasu tam a zpátky, protože se jenom vezeš. Tohle může být ve výsledku i důležitější než finanční úspora.

                  Ve velkoměstech si lidé často nekupují auta už právě z toho důvodu, že není kde zaparkovat a je lepší použít MHD nebo taxi. Jenom v New Yorku je přes 13.000 taxíků a 66.000 aut registrovaných přes Uber.

                16. No to nebude víc.
                  Za 10 jezdí moje sportovní auta, ale ty

                  No to nebude víc.
                  Za 10 jezdí moje sportovní auta, ale ty najedou jednotky tisíc ročně a cenu za kilometr pak brutálně zvyšují fixní náklady.

                  Můžu se někdy podívat do účetnictví, kde jsou komplet náklady od pořízení po prodej mých firemních aut. Ale co si pamatuji, je to +- někde okolo těch 5 Kč komplet, z toho 2 Kč za PHM.

                17. Muj Porsche Cabrio ma naklady 3,00/km. Ale v Eurech.
                  Muj Porsche Cabrio ma naklady 3,00/km. Ale v Eurech.

                18. Jo tomu bych spíše věřil.
                  Jo tomu bych spíše věřil.

                19. No pořád je to realističtější než Markův opačný
                  No pořád je to realističtější než Markův opačný extrém, kdy koupí ojetinu, serve ji za 3 roky jako psa a pak najde blbce, kterému to střelí. Jako dobré pro Marka, ale rozhodně to není referenční případ.

                20. To se podle mě děje zcela běžně. Poslední pak kupuje
                  To se podle mě děje zcela běžně. Poslední pak kupuje auto v relaci 50-80 tisíc Kč na doježdění. Ty majitele vraku potom už nepočítám… 🙂

                21. Nevím, co myslíš tím extremem? Chovám se ekonomicky a
                  Nevím, co myslíš tím extremem? Chovám se ekonomicky a chci se vozit co nejlepším autě za co nejméně. A ten model tomu odpovídá 🙂 Klidně jsem mohl koupit novou Octavku v základu a jsem na tom +- stejně s náklady. Ale proč bych to dělal, když se stejnymi náklady můžu jezdit ve Volvu S80. A prodával jsem to jako 8 let staré s najezdem 250 tis. To není ani v půlce životnosti, dle statistik z NL, s kolika km se tyto auta odhlasuji. Takže nekomu ještě klidně udělá službu, najede za 10 let +- 200 tisíc jako nic. Ostatně, z Volvo klubu vím, že jich takových jezdí spousta. Takže ten kupec rozhodně blázen nebyl.

                  S Lexusem to asi bude horší, ale když jej za 2-3 roky rozumně neprodám, nechám si jej do konce. Když najedu 300 tis. a pak konec, ztráta hodnoty bude smesnych 1,50 KČ na km.

                22. No pro tebe je to dobré. Pro toho co přijde po tobě už
                  No pro tebe je to dobré. Pro toho co přijde po tobě už méně, ale globální automobilový průmysl nestojí na přeprodávání ojetých aut 🙂
                  Vždycky musí být totiž někdo kdo si koupí nové auto, aby ty sis mohl koupit ojeté. Takže já se na to spíše dívám z pohledu toho nebožáka co si kupuje nová auta, protože až on si je přestane kupovat tak máš smůlu i ty 🙂

                23. Počítám, že nová auta se budou ještě nějaký čas
                  Počítám, že nová auta se budou ještě nějaký čas prodávat, takže jsem v klidu. A pak na důchod si možná taky dopřeju nové, uvidíme.

                  Ostatně, dvě nová auta už jsem si kdysi koupily, ale pak jsem zjistil, že ta ojetina je pro mě lepší.

                  A pořád tady bude skupina zákazníků, co preferuji nová auta, firmy, bohatší zivnistnici, atd. Takže jak říká klasik „zdroje jsou“ 🙂

                24. Ještě doplním, že i pro toho, co koupí auto po mě, je to
                  Ještě doplním, že i pro toho, co koupí auto po mě, je to dobré a výhodné. Jinak by to asi nekoupil 🙂

                25. Co je Porsche Cabrio netuším, nějak vám vypadnul název
                  Co je Porsche Cabrio netuším, nějak vám vypadnul název auta 😀

                  Jste asi jediný na světě, co dá s Porsche 400.000 Kč (při 5000 km) za letní sezónu. A co označuje Porsche mužským rodem 😉

                26. Samozřejmě, všechny náklady, jinak by to nemělo smysl. Od
                  Samozřejmě, všechny náklady, jinak by to nemělo smysl. Od registračního poplatku až po ztrátu hodnoty při prodeji. Vše, co jste vyjmenoval.

                  U Lexusu jsem teď na 4,70 bez ztráty hodnoty, pořád jej mám. Odhadem to pak bude kolem 6. Servis je o něco dražší než u předchozího auta.

                27. To se mi moc nezdá. Za 10 let ztratíš na autě 80% hodnoty,
                  To se mi moc nezdá. Za 10 let ztratíš na autě 80% hodnoty, pokud ho neodepíšeš celé. Ale řekněme 80%. To u auta za každých 100.000 kupní ceny znamená roční ztrátu 8.000. Při průměrném nájezdu 16.000 kilometrů 0,5 koruny na kilometru za každých sto tisíc co to auto stálo. Tedy 2,5Kč u levného auta za půl miliónu a 5 korun u auta za mega. Kolik stojí Lexus? Tak milión a půl?

                  A započítáváš do nákladů právě to havarijko a povinné ručení? Za Lexus to můžeš mít řekněme 15.000 korun na rok. Takže další cca koruna za kilometr.

                  Co jsem se díval na EPA hodnocení nových Lexusů, tak mají kombinovanou spotřebu průměrně kolem 10litrů/100km. Tedy přes 3 koruny na kilometr jenom za beňo.

                  Jako neznám přesně tvojí konfiguraci a zvyky, ale já jsem dost přes 10 korun na kilometr a to mi tam fůra věcí chybí. Jenom vyhrazené parkovací místo v Praze stojí 300.000 korun. Případně parkovací stání na vlastním pozemku k tomu zastřešení nebo garáž. Já nevím jak ty ale já zaplatím každý rok několik tisíc korun za placené parkování. A i to havarijko má spoluúčast a rezervu na opravy, které nekryje pojistka a pozáruční opravy. Teď jsem dal 20.000 za novou převodovku. Loni přes 5k za světlomet. Každoroční servis. A milión dalších věcí spojených s provozem auta.

                  To se nezdá, ale to se nasčítá. A teď tuna starostí a můj čas který taky není zadarmo, kdy bych raději byl s rodinou než běhal po servisech nebo řešil kde zaparkuju v centru. To všechno něco stojí a není to levné.

                28. OK, tak reálná data za předchozí auto, vyšší střední,
                  OK, tak reálná data za předchozí auto, vyšší střední, Volvo S80…

                  Poř. cena 370, prodáno za 250, najeto 110 tis. za necelé tři roky. První dva roky jenom POV, pak i HAV pojištění. Spotřeba cca. 7,5 l/100 km, servis pravidelný a poctivý v autorizáku i s rozvody a dvakrát olej v AT. Zase výhoda, že jenom po 30.000 km. Nákladý celkově jal jsem psal kolem 5 KČ/km. Co se ti nezdá?

                  Teď Lexus poř. cena 460, za kolik se prodá, nevím, uvidíme…
                  Za 13 měsíců najeto 43 tis., náklady na palivo 104020 KČ, ostatní 98016 KČ, takže cca. 4,71 KČ/km. To ostatné je servis, pojistka i hav (17500 ročně), mytí, čištění kůže, dáln. známka, pravidelný servis i neplánovaná výměna ložiska. Zimní gumy jsem dostal při koupi, nové.

                  Spotřeba je 7,5 l/100 km, 10 je nesmysl, resp. tak možná pro nehybridní GS 350, určitě ne pro 450h, což mám já.

                  Na servis jezdím po 4-5 měsívích, otrava to není, mohu tam pracovat na notebooku. Parkuji na svém pozemku a když jedu do Prahy, tak na PR na metru.

                  Takž za mě, pokud to robotaxi nebude tak za 4 KČ/km, tak je to nezajímavé 🙂

                29. Za 460 tisíc nemáš nový Lexus. Ojetiny fakt
                  Za 460 tisíc nemáš nový Lexus. Ojetiny fakt nepočítám.

                  Vy jste navíc extrémnípřípad. Určitě ne běžný uživatel. Pro vás Robotaxi nebude, ale to ani nebyl účel. Důležité je jaké jsou náklady pro většinu lidí.

                  10l není nesmysl. Podívej se na hodnocení EPA pro Lexusy. 10l je takový průměr a EPA je blíže realitě než cokoliv jiného.

                30. Já ani nikde netvrdil, že mám nové auto. Pro mě je
                  Já ani nikde netvrdil, že mám nové auto. Pro mě je podstatne, jakou službu mi auto udělá a za jakou cenu na km. Takže ano, ojetina se počítá. Ostatně, většina soukromých uživatelů je kupuje.

                  Nejsem žádný extrém, jen mám vyšší nájezd. Ale souhlas, že každý si to lehce spočítá a rozhodne se dle toho.

                  Kolik máš najeto s Lexusem GS 450h? Že tak jistě mluvíš o spotřebě? Já přes 40000 a říkám, že jezdit dlouhodobě za 10 je nesmysl, to odpovídá GS 350 a ne 450h.

                31. Někomu stačí 10 let stará Dacia. Taky svou práci odvede,
                  Někomu stačí 10 let stará Dacia. Taky svou práci odvede, jinému stačí skůtr, ale to není srovnatelný příklad a rozhodně nelze srovnávat s novým autem, které by logicky bylo použito při taxislužbě.

                  Lexus GS 450h má opravdu EPA 7,5 litrů (jak je EPA přesná :)), jeden z nejméně žroucích lexusů na trhu.

                32. OK, tak jsem rád, že ve spotřebě máme jasno 🙂
                  Jen

                  OK, tak jsem rád, že ve spotřebě máme jasno 🙂
                  Jen doplním, že jezdím dálky, většinou dálnice tempomat na 130. A v létě se dá v pohodě dostat k 7 l/100.

                  Ja klidně srovnám 6 let staré poměrně luxusní auto s robotaxi. Podstatné je, jak mě obě dopraví a za kolik. Ostatně, ty robotaxi taky nebudou všechny nové, ne? Stejně jako dnes ty auta v půjčovnach nejsou všechny nové, že?

                33. Dobrá, ale celá diskuze je o tom jestli se robotaxi lidem
                  Dobrá, ale celá diskuze je o tom jestli se robotaxi lidem vyplatí. Ne jestli se vyplatí zrovna konkrétně tobě 🙂 Vždycky bude skupina lidí kterým se něco nevyplatí. Pro Teslu bude však důležité, aby chytila většinu trhu. Převážně pak ve velkoměstech. To bude game changer a byznys v hodnotě mnoha set miliard dolarů.

                34. Ale jo, však já jenom napsal, že u mě jsou náklady kolem
                  Ale jo, však já jenom napsal, že u mě jsou náklady kolem 5-6 KČ, u někoho to může být jiné a jemu se to pak asi vyplatí. To nepochybuji.

                  Naše debata pak byla o tom, že se ti nezdálo že mám tak nízké náklady, tak jsem přidal data.

                35. Kluci, nehadejte se. Nekomu se to vyplati i kdyz to bude
                  Kluci, nehadejte se. Nekomu se to vyplati i kdyz to bude drazsi. Vemte priklad, ze nekdo stravi denne 30 minut hledanim parkoviste a kdyz prijde rano k vozu, ma ho odrene. Pak je takove robotaxi zachrana a rad si priplati. Neberte jen zaprdene Cezko jako pupek sveta. Co kdyz nekdo bydli nebo pracuje ve velkomeste kde je pesi, nebo nevjezdova zona. To ma uplne jine problemy nez si tady prehazujete. Mam podobne zkusenosti z Frankfurtu nad Mohanem a Berlinem. Nebydlel jsem tam, ale pouze nekolik mesicu pracoval. I v Praze pobliz Kongresoveho centra. Parkovani stalo 500 kc/den. Dnes urcite jeste vic.

                36. Ano, souhlasím. Jak jsem napsal, uvidíme jaká bude
                  Ano, souhlasím. Jak jsem napsal, uvidíme jaká bude budoucnost…

                37. Pokud bude robotaxi nebo něco podobného existovat, tak to
                  Pokud bude robotaxi nebo něco podobného existovat, tak to dříve nebo později dostihne i tebe. Pokud se nevyplatí kupovat nové auto, pak nebudou za chvíli ani ojeté.

                38. Ano… pokud 🙂
                  Otázkou je, jak velký trh si vezme robotaxi

                  Ano… pokud 🙂
                  Otázkou je, jak velký trh si vezme robotaxi a jak velká část lidí zůstane u vlastnictví. A na to ted odpovědět nelze, lze jen spekulovat.

                  Jo a nové by se klidně vyplatilo, to jenom já jsem náročný a chci si zadek vozit v Lexusu… tak holt musím mít ojetinu 🙂 Jinému stačí Octávka a i s ní se jako s novou, odhadem, dostane níž než půjčovna či robotaxi… pokud teda bude jezdit a nebude mu to stát v garáži.

                39. Ano pokud. Celé to je čistá spekulace. Od začátku do
                  Ano pokud. Celé to je čistá spekulace. Od začátku do konce.
                  Firemní auta s vysokým nájezdem se nadále jistě vyplatí vlastnit.

                40. Řekl bych, že tyto služby půjčoven a robotaxi se vyplatí
                  Řekl bych, že tyto služby půjčoven a robotaxi se vyplatí lidem, co skoro nejezdí, jezdí hodně málo a občas potřebují auto. Všem ostatním se, dle mého odhadu, ještě dlouho vyplatí auto vlastnit. Resp. budezáležet na nastavení těch služeb, ceně a dostupnosti.

                41. Rozhodně. Navíc věci se nezmění přes den. Zvyky se
                  Rozhodně. Navíc věci se nezmění přes den. Zvyky se mění pomalu. Jenom možná lidé budou více přemýšlet nad tím, jestli má ještě smysl si koupit nové auto.

                42. Tak to já si rád zaspekuluju a tipnu si z nynějších
                  Tak to já si rád zaspekuluju a tipnu si z nynějších přibližně 80 milionů ročně za 10 let na 40 milionů do vlastnictví a 10 milionů jako robotaxi/půjčovny/carsharing s tím, že obraty a zisky budou mít automobilky dost podobné, jelikož vyšoupnou nadbytečné prostředníky (typu Car4way dnes).
                  Lidem s menším nájezdem se přestane vyplácet vlastnictví auta, proto se také přestanou úplně vyrábět levnější modely a bude přesun u všech kategorií k nabídce pouze nejvyššího stupně výbavy (jediné varianty případně skrze softwarové omezení).
                  Postupně se bude zdražovat provoz auta (pojištění, prohlídky, parkování, poplatky, daně…), že se vlastní auto oproti robotaxi/sdílenému vyplatí při nájezdu z nynějších >8-10 tisíc km/rok až na >15 tisíc km/rok.
                  Závěrem nepochybuji, že vy i Runner budete mít i za 10 let své vlastní auto 🙂

                43. Tak to jsem zvědavý na skutečnost 🙂
                  Je potřeba brát v

                  Tak to jsem zvědavý na skutečnost 🙂

                  Je potřeba brát v úvahu i to, že i když se to nevyplatí, spousta lidí si to auto stejně nechá, bude vlastnit, stejně jako dnes.

                44. My se nehádáme. My slušně diskutujeme 🙂
                  My se nehádáme. My slušně diskutujeme 🙂

                45. Tak jsem našel v mailu auto co jsem schvaloval ke koupi v
                  Tak jsem našel v mailu auto co jsem schvaloval ke koupi v prosinci 2015 a prodané bylo na začátku 2019. Pro představu myslím dobré. Byla to Octavia 1.6 TDI, listová cena 650 tisíc, koupeno za 437 tisíc bez DPH (530 tisíc s DPH).
                  Prodáno po třech letech s najetými 160 tisíci km za 149 tisíc Kč bez DPH (180 tisíc s DPH).

                  Náklady v poklesu ceny byly tedy cca 1,75 Kč na kilometr.
                  Servis se řešil v záruce, po záruce něco za 18.100 Kč (včetně DPH).

                  PHM včetně oleje a pneu bohužel nevím, to se řeší samostatně.

                  Sumasumárum to odhaduji, že i včetně pojistek to bude někde mezi 4-5Kč na kilometr.

                46. PHM bude tak do 2 KČ na km, to je cca. 3,85 KČ. Ano, i se
                  PHM bude tak do 2 KČ na km, to je cca. 3,85 KČ. Ano, i se servisem a ostatními náklady to nebude víc než 5 KČ, rozhodně.

                47. Tak jsem to dohledal – PHM včetně výměny oleje, pneu,
                  Tak jsem to dohledal – PHM včetně výměny oleje, pneu, kapaliny, filtry, pojistky, a DZ dohromady za 431400 včetně DPH.

                  To je 2,7 Kč včetně DPH na km.
                  Takže celkem to vychází na 4,45 Kč včetnš DPH.
                  To jest 3,7 Kč bez DPH.

                  To mi přijde jako hodně v pohodě.

                48. Když najedeš 50.000 kilometrů ročně. Průměrný nájezd
                  Když najedeš 50.000 kilometrů ročně. Průměrný nájezd je 15.000. Spousta lidí nenajede ani 10.000. A pro ty už začne být robotaxi zajímavou volbou.

                49. Pokud najedeš přes 50.000 km ročně, pak se není o čem
                  Pokud najedeš přes 50.000 km ročně, pak se není o čem bavit.

                50. Jenomže to auto určitě koupil někdo, kdo na něm v klidu
                  Jenomže to auto určitě koupil někdo, kdo na něm v klidu malým ježděním bez velkých investic natočí dalších 100 tisíc km, klidně za 10 let a v poklesu hodnoty ho to nebude stát prakticky nic.

                  Toho taky nemám počítat? A koho teda můžu?

                51. počítej koho chceš. Vždycky bude obrovská spousta lidí,
                  počítej koho chceš. Vždycky bude obrovská spousta lidí, kterým více vyhovuje jiný druh přepravy. Nic není ultimátní. Vždy budou lidé kteří preferují MHD, spolujízdu, kolo, pěškobus, protože pro jejich situaci se hodí lépe. Bez ohledu na typ služby se najde někdo, kdo si koupí za 30.000 auto a bude v něm jezdit dokud se bude dost izolepy.

                  Důležité je, že Robotaxi zasáhne podstatnou část populace. Především pak ve velkoměstech, kde je problém s dopravou a parkováním a MHD není dostatečně pružná. Všude tam kde se nevyplatí auto vlastnit a provozovat. A vzhledem ke zhušťování populace v mega-aglomeracích takových lidí bude přibývat. A to se projeví dále v dalších oblastech života ve městech. I v tom, že poptávka po běžných autech drasticky poleví a to se následně to bude mít zásadní vliv v bazarovém prodeji. Když se nebudou prodávat auta pro prvotní majitele, tak nebudou ani levná auta z druhé ruky.

              2. Špičky jako Vánoce, Velikonoce, Dušičky apod. trvají
                Špičky jako Vánoce, Velikonoce, Dušičky apod. trvají několik dní a nelze je žádným motivačním programem rozložit.

                Sorry, ale na štědrovečerní večeři prostě nemůžeš počkat a jet za tři hodiny.

                Současně neexistuje ekonomicky rentabilní model schopný pokrýt špičky a nekrvácet mimo ně.

                Zeptejte se firem jako Rohlík – prostě doručí na co mají kapacitu a hotovo. Kvůli Vánocům nekoupí další tisíc aut.

                Stávající řešení funguje díky faktu, že lidé akceptují, že jejich auto je ekonomický nesmysl, ale mají nezávislost.

                1. Všechno jde motivačním programem rozložit. Cenou,
                  Všechno jde motivačním programem rozložit. Cenou, registrací, těch způsobů máš X. Na štědrovečerní večeři nemůžeš jet o 3 hodiny později, ale můžeš jet o 3 hodiny dříve. Navíc pokud bude v ulicích dost aut na to, aby zvládly denní dojíždění, pak jich bude dost na to, aby zvládly díkuvzdání.

                  Ekonomicky to rentabilní bude do té doby dokud jedinou konkurencí budou soukromé vozy a taxíky. Tohle nelze srovnávat s Rohlíkem. Navíc mluvíme o denních špičkách a ne ročních špičkách. I ty auta se někdy musí nabít a udržovat a to můžou dělat právě mimo špičky.

                  Samozřejmě hodně záleží na tom, jak dlouho dokáže první robotické taxi na trhu dominovat a jak rychle se rozšíří do aglomerací. Každá další konkurence srazí cenu. Proto Waymo nemá šanci obstát. Ty jejich robotické taxíky jsou tak drahé že to nedává žádný ekonomický smysl. Jenom ten jejich jeden hlavní LIDAR stojí 75.000 dolarů. Konkurence prodává srovnatelné LIDARy v ceně kolem 80-90 tisíc. A přestože se všichni snaží cenu srazit, tak v kombinaci s dalšími senzory a dalšími vedlejšími LIDARY budou jejich auta absurdně drahá. Tesla prodává kompletně vybavené auto za 40.000 i s provizí a vyrábí je po statisících. Na uvedeném odkazu tvrdí, že auto od Wayma může v současnosti stát asi 400.000 a to už se nějak projeví na amortizaci za kilometr (https://www.theverge.com/2019/12/9/21000085/waymo-fully-driverless-car-self-driving-ride-hail-service-phoenix-arizona)

                1. Asi nechápu proč. Karoq/Octavia na víkend od pátku 16 do
                  Asi nechápu proč. Karoq/Octavia na víkend od pátku 16 do pondělí 10 za 2190 Kč, 200 km v ceně, další 5,9 Kč/km. V tom případě jsem se já zbláznil několikrát, jelikož jsem si od nich půjčoval auto na i na víkend na hory, Fabii za 1390 Kč (pro mé potřeby bohatě dostačovala).
                  Lze půjčit i na týden bez ničeho, delší zápůjčky pak přes jejich pobočku. Po jednom zavolání na nonstop linku lze i libovolně do zahraničí.

                2. Hodil jsem to do jejich kalkulátoru a pokud bych teď hned
                  Hodil jsem to do jejich kalkulátoru a pokud bych teď hned vyrazil z Prahy do Orlických hor s jejich Oktávkou, zítra se otočil jednou ke sjezdovce a v neděli se vrátil, vyjde to na libových 4933.50 Kč.

                  Sorry, ale to je cena fakt totálně mimo mísu.

                  Mě půjčují oktávky pro moje zahraniční návštěvy za 700 benzín, 800 diesel na den bez omezení km.
                  Stejný scénář mě vyjde na 2000 za půjčení a 800 za palivo.

                  Soukromé auto by to dalo za 2000 komplet.

                3. 4933,5 Kč je to na 665 km, to asi nebude do Orlických hor
                  4933,5 Kč je to na 665 km, to asi nebude do Orlických hor :).
                  Mapy ukazují cca 300 km tam a zpět + nějaké cestování okolo řekněme 100 km, celkem 400 km. Balíček víkend (2190 Kč) s 200 km + 200 nadlimitních km *5,9 Kč za 1180 Kč, celkem 3370 Kč (8,5 Kč/km). To mi přijde jako velmi férová cena. To samé s Fabií již jen 2370 Kč (5,9 Kč/km).
                  Ne každý dosáhne na speciální ceny, které uvádíte (pravděpodobně z důvodu častého využívání, či nějaká speciální věrnostní karta?), běžný člověk bude rád, když se ceně Car4Way vůbec přiblíží po dlouhém času stráveném porovnáváním spousty nabídek, korunované dojížděním bůhví kam do vybrané nejlevnější autopůjčovny. Já mám právě teď nejbližší Octavii od Car4Way 1,5 km, Fabii 550 m v tomto vytíženém období navíc s komfortem, že po vrácení nechám auto přímo před domem.

                4. Já to ale počítal přesně, ode mě je to přesně 197km
                  Já to ale počítal přesně, ode mě je to přesně 197km jedna cesta, a to ještě přes Šerlich, což jestli hodně sněží nepojedu a raději to vezmu přes Bartošovice.

                  Tak mi to tam spočítejte pro mého kamaráda. Vyrazí v pondělí po práci, v úterý se jede na sjezdovku (15km tam a zpět) a ve středu se bude vracet. Je to dohromady 465 km.

                  Předpokládám správně, že sněhové řetězy ve správném rozměru má každé car4way auto v kufru?

                5. Dobře, budu brát těch 465 km, což je na víkend s Octavií
                  Dobře, budu brát těch 465 km, což je na víkend s Octavií 3753,5 Kč, přes týden bez balíčku je to dražší, 2 dny půjčení 1180 Kč + 2743,5 Kč nájezd, celkem 3923,5 Kč + cena za těch pár hodin podle toho v kolik se bude vracet. Sněhové řetězy je možné zapůjčit zdarma na Kolbenově (podrobnosti nevím, ale asi to nebude nonstop, počítám podobná otevírací doba jako běžných autopůjčoven).
                  To jsme se ale dostali úplně někam jinam, tohle neměla být diskuze o ceně, ale o tom, že je možné bez většího úsilí a problémů půjčit od půjčovny auto i v tom nejvytíženějším období a není tedy žádný důvod, proč by v budoucnu (a je jedno jestli za 10 nebo 20 let) byl problém s autonomním taxi z tohoto důvodu a pokud by přeci jen byl, není nic jednoduššího než nastavit pohyblivé ceny jako má teď Uber.

                6. Mě ten kalkulátor ukazuje nutnost objednat tři dny.
                  Ty

                  Mě ten kalkulátor ukazuje nutnost objednat tři dny.

                  Ty řetezy mě napadly, protože tady jsou v zimě nutností. Jako jet si pro ně na nějakou Kolbenovu, tedy cesta po Praze navíc, to se nezlobte, ale to je slušný oser.

                  Ale samozřejmě u nějakých řetězů to nekončí – co isofix platfoma pod dětskou sedačku? To ji budu muset přehazovat mezi auty? Co snowboard? Má to vůbec hagusy? Co dálniční známky? To si budu muset při cestách místo roční kupovat týdenní nebo desetidenní? Co parkovací karta na RZ? Asi taky k prdu, že?

                  A to nemluvíme o elektromobilech – jak budete řešit nabíjení? To jako převezmu skoro vybité auto a pojedu se na hodinu postavit k nabíječce? Asi víte, že carsheringová auta mají zákaz odstavení na nabíječkách, že jo?

                7. No není to dokonalé, taky je Car4way prakticky bez
                  No není to dokonalé, taky je Car4way prakticky bez konkurence, jen jsem chtěl ukázat, že pro hromadu lidí jako jsem já (tj. žádné děti, jízda ve dvou, půjčení výbavy až u sjezdovky…) je to skvělá, široce dostupná (místem i časem) a spolehlivá služba za rozumné peníze.
                  Pro jakékoli nadstandardní služby (sedačka, řetězy…) se stává holt klasickou autopůjčovnou s jednou pobočkou a všemi s tím souvisejícími nevýhodami, stejně jako byste musel zase na jinou pobočku při půjčení jiného auta od jiné půjčovny.
                  Dálniční známku mají všechny vozy, některé snad i v ceně Rakousko a Slovensko (to nevím u Car4Way jistě, mají to například Fabie od Ajo). Parkování je placené hned od převzetí auta (tuším s nějakou minimální ochrannou dobou asi 10 minut) až do vrácení přiložením karty.
                  Elektromobily zatím dost k prdu, tam je ta cena ještě výše než u Octavie a jediný bonus je, že se neplatí za čas při nabíjení (což ani neplatí u víkendového balíčku). Stav nabití je vidět v aplikaci a nestalo se mi, že bych viděl méně než 50 %, ale to to moc nezachrání. Navíc máte v podmínkách, že musíte auto vrátit minimálně se 30 % nebo tak nějak, takže nabíjení vás stejně nemine při návratu. Lze to jednoduše vyřešit tak, že se na hory zapůjčí benzínové 🙂

                8. Tak to já mám taky takový komfort, že auto nechám před
                  Tak to já mám taky takový komfort, že auto nechám před domem 🙂 Dokonce mi tam i teď parkuje a kdykoliv můžu jet. Náklady mám 4,70 KČ na km, pokud odhadnu i ztrátu hodnoty, tak cca. 6 KČ. A nemusím se hrkat ve Fabce.

                9. Můžu vědět, jaký máte roční nájezd, kolik byly
                  Můžu vědět, jaký máte roční nájezd, kolik byly pořizovací náklady a na kolik let to máte rozpočítané, že vám to vychází takhle nízko? Já mám pro svojí postarší Toyotu fixní roční náklady (povinné ručení, stk, dálniční nálepka, náplně, filtry) skoro 10kKč a to jsem ještě neujel ani metr.

                10. Jistě, můžete. Najedu 40 tisíc ročně, pořizovací cena
                  Jistě, můžete. Najedu 40 tisíc ročně, pořizovací cena 460 tisíc. Auto mám rok, nechám si jej ještě tak dva nebo tři roky,uvidim. Pokud najedu za tu dobu kolem 150, prodám to za 250, bude ztráta hodnoty činit kolem 1,40 KČ na km a s náklady na provoz to dá těch cca. 6 KČ na km.

                  Předtím jsem měl Volvo S80 a tam to bylo kolem 5 KČ na km komplet i se ztrátou při prodeji. Lexus bude dražší, s tím počítám.

                11. Ok, to pak dává smysl. Bohužel pokud jezdíte autem málo,
                  Ok, to pak dává smysl. Bohužel pokud jezdíte autem málo, tak to vyjde diametrálně jinak a rázem dávají všelijaké ty sharingy nebo jednorázové výpůjčky vozidla na dovolenou zatracený smysl.

                12. To je jasné.
                  Ale zase mám souseda, manželé důchodci,

                  To je jasné.
                  Ale zase mám souseda, manželé důchodci, vesnice, spojení do okolí nic moc. No a mají auto, malé Clio, kupované jako nové a při první STK po 4 letech měl najeto ani ne 20 tisíc 🙂 Za rok za dva to dá dceři a zase koupí nové, protože je to pro něj pohodlnější než na nákupy a pod. shánět nějaký šérovaný auto. I když je to dražší.

                13. Tak jste se pochlubil, že máte nadprůměrný nájezd, kdy
                  Tak jste se pochlubil, že máte nadprůměrný nájezd, kdy se vám vyplatí vlastní auto a pointa příspěvku s ohledem na diskuzi o tom, jestli je možné si půjčit auto na víkend před Silvestrem je kde?

                14. Pointa je přesně taková, že někomu se to vyplatí a
                  Pointa je přesně taková, že někomu se to vyplatí a někomu ne. Jen jsem přidal svůj pohled, protože vím, kolik mě auto stojí a srovnal s půjčením. Snad to tolik nevadí?

    2. však co bys taky chtěl když sou taky tak dobře tunelovaný
      však co bys taky chtěl když sou taky tak dobře tunelovaný :)))

      1) 50.000 votrok 3 směny noční furt na nohou ve 40cíti lazar
      2) +80.000 mistr
      3) +100.000 technický dozor
      4) +150.000 zástupce montáže
      5) +200.000 vedoucí montáže
      6) +250.000 konstrukce a inženýři
      7) +300.000 nízký papalášstvo
      8) +500.000 střední papapážstvo
      9) +800.000 šéfovi flezdoprdelkové
      10) 1.500.000 malej šéf 😉
      11) +36.000.000 velkej šéf :))))))))))))))))

      https://www.autorevue.cz/sef-volkswagenu-o-svem-platu-430-milionu-rocne-uz-je-dost

      https://www.tyden.cz/rubriky/auta/zajimavosti/sefove-volkswagenu-brali-stomilionove-odmeny_471499.html

Napsat komentář