Tesla znovu nabízí dobíjení svých elektromobilů zdarma, prodeje Model S a Model X nejdou dobře

Nabídka elektromobilů Tesla se mění takřka co týden. Aktuálně mají zájemci o koupi elektromobilů Tesla Model S a Tesla Model X možnost opět pořídit auto včetně nabíjení zdarma.

Celosvětová síť nabíjecích stanic Tesla Supercharger je jednou z hlavních konkurenčních výhod značky Tesla. Vždy, když jde do tuhého, začne navíc firma nabízet svá auta s nabíjením na Superchargerech zdarma. No nekupte to…
foto: Tesla

Nabíjení zdarma na stanicích Tesla Supercharger bylo jedním z hlavních prodejních bodů při nabídce elektromobilů Tesla Model S a Tesla Model X. Časem ale Elon Musk docela jasně řekl, že dlouhodobě a ve vysokých objemech výroby je to neudržitelné, a dokonce že to mělo být zrušeno mnohem dřív, než na konci roku 2016.

Jenže posléze se Tesla k nabídce neomezeného nabíjení zdarma u svých vozů ještě mnohokrát uchýlila – vždy, když potřebovala navýšit prodeje. A nejinak je tomu i v tomto případě.

Prodeje elektromobilů Tesla Model S a Model X nejdou zdaleka tak dobře, jako dřív. Zejména Model S je silně kanibalizován novinkou v podobě Tesla Model 3, která dokonce nabízí lepší parametry nabíjení a další výhody.

Je ale jasné, že aktuální nabídka volného nabíjení na nabíjecích stanicích Tesla Supercharger bude pro Model S a Model X platit znovu jen po omezenou dobu (a nikdo neví, jak přesně dlouho). Nabídka platí pro USA i Evropu.

Pro Teslu tak jde především o způsob, jak co nejrychleji doprodat současný model a připravit půdu pro příchod vylepšené verze Modelu S a Modelu X, které již nabídnou max. nabíjecí výkon 250 kW podobně, jako Tesla Model 3, a nejspíš i vylepšenou konstrukci baterií využívající, jako Model 3, články typu 2170.

165 Comments on “Tesla znovu nabízí dobíjení svých elektromobilů zdarma, prodeje Model S a Model X nejdou dobře”

  1. Přátelé potřebuju prosím radu. Je tu někdo, kdo se hrabe
    Přátelé potřebuju prosím radu. Je tu někdo, kdo se hrabe v součástkách elektromobilu a zkouší opravit? Moje známé trápí už cca měsíc na Nissanu Leaf 1 asi VCM (vehicle control modul) a v Nissanu si zatím vůbec neví rady…

          1. Takže navrhujete postavit „rafinerie“ které budou
            Takže navrhujete postavit „rafinerie“ které budou (předpokládám z vody) vyrábět vodík? Napájet je budeme čím? Pokud vím, výroba vodíku elektrolýzou je energeticky poměrně náročná. Výroba z fosilních plynů též.

            Jak jej budeme skladovat ve větším množství? Běžné nádrže jej neuchovají, ze své podstaty nejmenšího prvku (tedy nejmenšího v makrosvětě) vám téměř ze všeho vyprchá. Nádrže, které jej uchovávají v kapalném stavu taky budou vyžadovat energii (a též si myslím, že hodně).

            50 čerpacích stanic na Německo. To je množství, které by bylo potřeba pro jednu spolkovou zemi, nebo spíš pro takový středočeský kraj. A teď jak ty stanice budete zásobovat? Vodíkovodem (něco jako ropovod)? Nebo rozvážet cisternami jako fosilní paliva? Protože pro ten rozvoz by ty cisterny museli plnit obdobná kritéria jako ty skladovací nádrže výše.

            Abych nebyl jen negativní – Vodík je zajímavá a dobrá technologie. Jen podle mne není dobrá pro OSOBNÍ mobilitu široké veřejnosti. Osobně vidím největší potenciál vodíku v průmyslové dopravě. Řekněme, že na Vodík by (podle mne) bylo ideální dělat dopravní prostředky od 7,5 tuny výše. Tj. kamiony, vlaky, lodě, letadla.
            A to hned z několika důvodů:
            1) Pro tento typ dopravních prostředků jsou BEV plýtváním bateriemi (respektive surovinami na baterie). Baterie, která obstará použitelný dojezd jednoho kamionu, by klidně obsloužila 10 osobáků.
            2) Tento druh dopravy má víc či méně organizovanou, plánovanou logistiku (jízdní řád, chcete-li). Kamiony – překladiště, vlaky – nádraží, lodě – přístavy, letadla – letiště. A lze poměrně přesně určit kdy a kde se bude daný dopravní prostředek a jak dlouho zdržovat. Proto by (opět podle men) byl výrazně menší problém mít na daném průjezdném bodě plánovanou potřebnou zásobu vodíku k danému termínu (času). Kdežto pro osobní dopravu se takové plánování téměř dělat nedá. Musel by jste mít neustále na všech stanicích nějakou zásobu, a někde by nečekaně brzo došla, a jinde by jim tam „oxidovala“ a nikdo by několik dní čerpat nepřijel.

            1. Jistě jsou s vodíkem jisté komplikace oproti ropným
              Jistě jsou s vodíkem jisté komplikace oproti ropným produktům ,ale technicky to je řešitelné.

              Pokud to je v zájmu životního prostředí, tak proč né.

              BEV mají jistě své místo, zejména v příměstském provozu, ale jsou tu technologické limity baterií a zejména nabíjení.

              Uvídíme jak půjde pokrok v bateriích dál ,ale zkuste se projet po evropě projedete Německo, nejbohatší spolkovou zemi bavorsko a cestou potkáte x tisíc spalovacích vozů a k tomu jedno BMW I3 a dvě tesly. S trochou nadsázky se dá řící že cestou do práce potkám denně více BEV vozů (své+souseda), než cestou do Itálie.

              1. Aby nedošlo k nedorozumění.
                Vůbec jsem neobhajoval

                Aby nedošlo k nedorozumění.
                Vůbec jsem neobhajoval spalovací auta.
                Můj příspěvek jen vyjadřuje mou náklonost v osobní dopravě k BEV, a u vodíku spíše v oblasti průmyslové (hromadné) dopravy. Vůbec neměl nijakým způsobem obhajovat současný stav, a technologii vnitřního (nebo jakéhokoliv jiného) spalování fosilních paliv.

                A vámi popsaná soudobá realita statistického výskytu EV je tristní, ale pravdivá to souhlasím. Nicméně změna nabírá na obrátkách (ve všech oblastech).
                Počet opatření ať přímo nebo nepřímo namířených proti spalovacím autům dennodenně narůstá řekněme lineárně (tedy z mého pohledu pomalu. 🙂 ), ale chápu to, politici si nemůžou dovolit revoluci, přece jen chtějí být znovu zvolení.
                Počty podpůrných opatření jsou na tom stejně – tím myslím různé dotace.
                No a samotný přímý prodej EV se zvedá víc než lineárně. A tam vidím obrovské rezervy v tom, že k obměně firemních flotil dochází zhruba po dvou a více letech. A EV schopná plnit potřeby firemních vozů nejsou na trhu ještě dva roky. Takže vlna, kdy firmy zkusí EV flotilu ještě nepřišla, ale podle mne se začne zvedat příští rok. Zrovna v době, kdy má přijít na trh X nových modelů a výběr se zmnohonásobí.

                1. Sám jistě víte, že nabíjení el. aut trvá cca 100x
                  Sám jistě víte, že nabíjení el. aut trvá cca 100x pomaleji než čerpání kapalného paliva, pokud beru jako standart 50 kW nabíječku. U vysoce výkonných 350 kW stanic to je lepší,ale i tak by počet stojanů u hlavních tahů musel být cca 10x větší než dnes. Takže sem to bral , že pokud odsuzujete vodík, že obajujete spalovací vozidla.

                  Tak jakou tedy máte alternativu?

                2. Řešení má vícero malých aspektů.
                  Začnu tím

                  Řešení má vícero malých aspektů.

                  Začnu tím nejkontroverznějším.

                  Alternativa už nebude. Prostě je možná na čase se smířit s tím, že varianta individuální dopravy, jedu 500+ km na jeden zátah bez přestávky už nebude. Že jsme se tak zhýčkali koncem dvacátého století za cenu, kterou jsme tehdy ještě plně nechápali, a nedohlédly na důsledky své pohodlnosti. Prostě v tuto chvíli nemáme technologii, která by tento požadavek plnila za přijatelných podmínek a zároveň byla dostatečně šetrná k životnímu prostředí.

                  A dále ty méně kontroverzní
                  1) Je na konci druhé dekády (téměř na začátku třetí) 21. století opravdu nutné, aby lidé „fyzicky“ tolik individuálně cestovaly dle pevně daného časového harmonogramu? Tedy pracovně?
                  Nešlo by při všech emailech, skypech, sociálních sítích, 3D tiscích atd… nějak omezit onen skutečný fyzický přesun osob? Vezměte si jakým „trahákem“ poslední doby, je v prcovních inzerátech položka „home office“.
                  2) České dráhy svého času rozvíjeli myšlenku „autovlaku“. Jezdilo to tuším do Chorvatska, a teď je to omezeno jen na Košice. To je podle mne celkem škoda. Byla to hezká myšlenka, jen přišla v nevhodnou dobu. Možná by stálo zato ji oprášit. Představte si, že by ve společnosti převažovali jen malá městská BEV s baterií do 25kWh pro která je aktuální technologie (50 kW DC) dostačující, a kdyby jste chtěl jet někam dále s vlastním autem, tak by jste prostě jen někde najel na nějaký autovlak a stovky km urazil vlakem ve kterém by jste se najedl, vyspal, připojil na wifi a vůbec měl veškeré pohodlí. Autem by se pak vykonávali jen místní popojíždky v okruhu 100km.
                  3) Rozvinout myšlenku sdílených aut, a dlouhodobých zápůjček tipu HoppyGo.

                  a asi bych vymyslel další položky. Žádná z nich není plně spásná, ale kdyby se podařilo každou z nich vyřešit 10% stávajícího objemu přepravy, tak jen z toho co jsem napsal by to byl pokles 30% a to by bylo cááákra znát. 🙂

                  Je to prostě nové století, a společnost bude muset změnit svůj přístup k osobní mobilitě. Rozežranost a plýtvání na které jsme si zvykli koncem minulého století je prostě neudržitelná.

                3. Ad1) pořád bude dost profesí, kdy bude nutné
                  Ad1) pořád bude dost profesí, kdy bude nutné cestovat.
                  Ad2) vlakem nejezdím a neumím koupit jízdenku. Ale jen co mi poradil telefon :
                  Praha – Košice 650 km, cesta autovlakem 4 osoby+auto stojí 5.000,- Kč. Dojede to tam za cca 10 hodin. Takže to dělá 7,70 kč/km. Auto na tuhle vzdálenost při spotřebě 8l/100 km spotřebuje 52 litrů á 33,- Kč = 1716 korun, což je 2,60,-/km na phm. Ano, nepočítám gumičky ani kapalinu do ostřikovačů. A dojede tam za osm hodin. To jest o 3.300,- je cesta autem levnější, takže vlak vychází o 5,10 Kč na kilometr dráž. Do bližšího Chorvatska když počítám 1300km, bude rodinu stát cesta o 6.600,-korun víc tam a o 6.600,- korun nazpět, což je celkem navíc 13.200,- .
                  Takže vlastně deset dní by stálo cca 2x tolik. A přitom všude je autopůjčoven jak naseto.
                  Takže nejrozumnější by bylo dojet do těch Košic za tři stovky (v nejhorším případě) elektromobilem.
                  Při vší úctě, občas (tedy spíš častěji) z vás teda padají poklady.
                  Ad3) Hoppy Go mám vyzkoušené a jako majitel už bych do toho nikdy nešel.

                  Poslední odstavec je jako vystřiženej ze závěrů 15. sjezdu KSČ.
                  Jen vpřed, soudruzi, je třeba utáhnout opasky !!!

                4. Určitě zůstanou činnosti a profese, kde je prostě nutné
                  Určitě zůstanou činnosti a profese, kde je prostě nutné autem jet. To jsem nepopíral. Jen tvrdím, že dnes se jízdou autem prostě plýtvá. Leckdy ani nikdo neuvažuje nad jinou možností, a to je škoda, a podle mne špatný přístup.

                  Ano soudobá podoba autovlaku je tristní. Proto jsem říkal, tuto myšlenku oprášit a přepracovat. Samozřejmě, že přeprava adekvátního počtu osob (tedy řekněme 4 lidé na auto) a jednoho auta nemůže v součtu stát víc než kdyby tím autem jeli – to je od Českých drah prostě nesmyslný přístup k produktu. Někdy mám dojem, že dělají vše proto, aby si to nikdo nekoupil – co jen mi to připomíná… 🙂

                  PS: Zrovna do Košic za 8 hodin autem nedojedete, levněji jo, ale rychleji ne. Tedy záleží na tom odkud pojedete, ale z Prahy NE. Jen cesta do Brna je dnes otázkou minimálně 3 hodin, a povětšinou se to blíží 4 hodinám. Za zbylé 4 hodiny z Brna do Košic nedojedete.

                  Půjčovny a sharingové společnosti se skutečně zajímavým způsobem rozmáhají. Mluvil jsem o případu, kdy sebou chcete to konkrétní Vaše auto – z nějakého důvodu.

                  Já byl na HoppyGo vždy jen uživatel, a mě to tedy vyhovuje. Mohu se zeptat na druhou stranu mince? Jaká je Vaše zkušenost? Respektive, v čem spočívá ta negace?

                  Přirovnání posledního odstavce nemohu posoudit, nebyl jsem ani na jediném sjezdu KSČ, a ani jejich obsah neznám. Nicméně, vy nemáte pocit, že se se vším neskutečně plýtvá?

                5. Dal jsem si do google map trasu Praha-Košice a spočítalo mi
                  Dal jsem si do google map trasu Praha-Košice a spočítalo mi to na 7:31, 663 km. Je to trasa přes Žilinu a google umí zohlednit i provoz. Vidím to na D1, kde jsou omezení. A to ještě google dost konzervativní, většinou co mám zkušenost, tak přijedu dřív než co mi google spočítá. Takže těch 8 hodin v pohodě a dokonce i s pauzou na oběd. Samozřejmě, nesmí člověk jet elektroautem 🙂

                  Přes Bratislavu je to o pár minut a 70 km delší. Já když to jedu, tak to jezdím přes Bratislavu, pravda, jezdím na střední Slovensko a ne až do Košic (co bych taky dělal na šalenem vychodě). Ale i tak, můj dojezdový čas se cca. shoduje s googlem, pokud tedy není nehoda, ale jenom běžný provoz se všemi omezeními. A když pak se to na Slovensku dožene, slovenská R1 bývá prázdná.

                6. Proč srovnáváte vodíkové stanice s 50kW nabíjecími,
                  Proč srovnáváte vodíkové stanice s 50kW nabíjecími, když počet míst s 350 kW stanic je srovnatelný s vodíkovými stanicemi? A víte, že denní kapacita vodíkové stanice je omezená stejně jako normální nabíjecí stanice, možná i více? A dále třeba, že vám je rychlost načerpání totálně k prdu, když pojedete třeba do Chorvatska, kde na vodíkové stanice z vysoka dlabou? Stejně tak to číslo 100x jste vzal kde? Jako že na nabíjecí stanici (byť té pomalé 50kW) se nabíjí 10 hodin?
                  A v zájmu životního prostředí jste myslel co? Vždyť vodík je jedna z nejneekologičtějších forem energie z globálního hlediska, pouze lokálně se to tváří, že je vše v pořádku.

            1. Tomu věřím, ale SUV se mě osobně nelíbí, proto říkám
              Tomu věřím, ale SUV se mě osobně nelíbí, proto říkám opičárna. Nejsou to pro mne auta,ale pojizdná křesla :). Říkal jsem si, že až budu starej, tak si to také možná koupím, až nebudu moct na nohy. Zatím můžu, tak to nechci. Nic proti gustu

              1. Taktak…Ja jsem SUV taky dřív nemusel..Ale z Tesly S jsem
                Taktak…Ja jsem SUV taky dřív nemusel..Ale z Tesly S jsem před lety po pulhodine vystoupil, a …nikdy vic… neprijemny nastup a ještě horsi vystup…je to v podstate sportak, mel by to mit i v nazvu( tim nizkym posedem )…nic jiného nezbývalo, nez si na salonu v Zeneve sednout do Xka… a bylo hotovo..Kdysi jsem jezdil ve Skode 110 R, podobny vlez jako TMS …bylo to tehdy také jedine sik české auto..Takze …Po 2 letech v X bych uz nikdy nic jiného nechtel..tak asi…A verte mi, na nohy muzu…

  2. Jak by napsal Koudelka – ten poslední odstavec jste si
    Jak by napsal Koudelka – ten poslední odstavec jste si vycucali z kterého prstu? Musk už několikrát potvrdil, že se žádný větší refresh než byly na jaře úspornější motory v nejbližší době nechystá. Prodeje S/X generují proti 3 (a budou proti Y a pick-upu) tak malý zisk, že se nevyplatí u nich investovat do rozvoje a to, že Fred z Electreku o tom na svém blogísku napíše zprávu od cituji „zaručeného a dlouhodobě spolehlivého zdroje“ na tom nic nezmění. Jediná možnost, že jim Panasonic dodá lepší baterie, ale 2170 z Gigafactory letos a prý ani příští rok mít S/X nebudou.

      1. Ale v článku píšete „a nejspíš i vylepšenou konstrukci
        Ale v článku píšete „a nejspíš i vylepšenou konstrukci baterií využívající, jako Model 3, články typu 2170“, což Elon Musk několikrát jasně popřel. Navíc běžná vylepšení probíhají každý měsíc, to by musely být ve výprodeji pak neustále.

              1. Jestli plánujete koupit Model S, tak to upozorňuji, že už
                Jestli plánujete koupit Model S, tak to upozorňuji, že už několikrát proběhlo kolečko SC zdarma->zlevnění->SC zdarma->zlevnění a teď jsme čerstvě u SC zdarma, takže je tu dost velká šance, že na konci kvartálu půjdou nejspíš plošně o $5000 dolů.
                Kvalita zpracování se výrazně zlepšila (minimálně dle zkušeností majitelů na Redditu), ale stále je to automobilka, co ještě nevyrobila první milion aut, tak asi tam nějaké rezervy ještě budou.

  3. Ono je problém i s tím, že zákazníci nechtějí dávat
    Ono je problém i s tím, že zákazníci nechtějí dávat hodně peněz za to, co:
    1)Má lepší zrychlení pouze v dálničních rychlostech-cca do 125 km/h potom na stejně výkonné spalováky výrazně ztrácí, maximálka 250, na okruhu si moc dlouho nezajezdíte.
    2)Má méně servisů s delší objednací dobou a drahými opravami, spolehlivost je otázkou.
    3)K benzince jet je otrava, ale čekat na nabití, třeba když nemůžete nabíjet doma, ještě horší.
    Teslou stále jezdí hodně lidí sama, výjimečně ve 2. Je to stále hlavně image maker.
    S a X ale potřebují novou generaci jako sůl.
    Absence head-up displaye, otvírání kufru „na kopanec“, luxusnějšího interiéru a více karosářských variant + nedokonalý „autopilot“, spojení smartphone systému s telefonem je na prodejích hodně znát. Když si manažer nebo firma do fleetu vybírá auto, hlavně poměr cena a výbava je důležitý, ne cena a výkon.
    V porovnání s „křápem“ Model 3 s nekvalitně provedenou barvou, karoserií, interiérem a tvrdým podvozkem je to nesrovnatelné. Spoustu věcí na 3 mohli udělat lépe a ani by to tolik nestálo.
    Tesla Y ale bude hit. Bude solidně postavena, navíc s novou unikátní architekturou kabeláže.
    Držím jim palce, ať to s ní vyjde.

  4. Pan Horcik, opravte si to, plati aj pre EU zakaznikov:
    ved si

    Pan Horcik, opravte si to, plati aj pre EU zakaznikov:
    ved si to naklikaljte v Nemecku alebo inde…
    Übersicht
    Model X Maximale Reichweite
    Pearl White Multi-Coat
    20-Zoll-Felgen Silber
    Schwarzer Premium-Innenraum mit gemastertem Eschenholzdekor
    Fünfsitzer-Innenraum
    Autopilot
    Gratis Supercharger-Nutzung

  5. OT: ako moc chcu automobilky predavat EV:
    „Nedosiahnutie

    OT: ako moc chcu automobilky predavat EV:

    „Nedosiahnutie emisných cieľov nie je možnosťou. Naše kórejské vedenie by to neakceptovalo,“

    V rukáve má viaceré možnosti
    Spoločnosť Kia v prípade núdze v Španielsku začne prevádzkovať službu zdieľaných automobilov s výhradne elektrickým pohonom. Ďalej má v zálohe predstavenie efektívnych pneumatík, ktoré znížia emisie na každom vozidle a tiež poskytne elektrické služobné vozidlá pre všetkých zamestnancov. Predvádzacie vozidlá dílerov a servisné vozidlá spoločnosti budú takisto elektrické.

    https://www.mojelektromobil.sk/kia-strategia-elektromobily-plug-in-hybridy-zilina/

    1. Protože elektromobily jsou tzv compliance car. Nikdo kromě
      Protože elektromobily jsou tzv compliance car. Nikdo kromě regulátora je ve skutečnosti nechce.

      Hezky to popsal Robert A. Heinlein v knize Dveře do léta.

      Elektromobily nakonec skončí tak, že je budou vyrábět bez sedaček, palubky apod., prodají je v rámci holdingu a hned zase rozeberou případně sešrotují.
      Ale odškrtnou si čárku a emise.

          1. Mě by už ani nenapadlo koupit domů cokoli na benzín. A
            Mě by už ani nenapadlo koupit domů cokoli na benzín. A zjišťuji, že je nás víc. Např. kamarád před týdnem koupil e-čtyřkolku od Hecht, jen aby nemusel tahat dřevo spalovacím traktůrkem. Jednou zkusíš – potom MUSÍŠ!

              1. Mam bateriovu sekacku uz 6 rokov, no teraz je uz podstatne
                Mam bateriovu sekacku uz 6 rokov, no teraz je uz podstatne lepsi vyber. Na rovnake baterie 36V mam strunovku, noznice na zivy plot, malu retazovu pilu aj priklepovu vrtacku. Rozbruska a chvostovka ma ine baterie. Benzinove zahradne stroje som ani nikdy nemal – len elektricke na kabel.

                1. Jojo, posekat louku před chalupou sekačkou s kabelem, to
                  Jojo, posekat louku před chalupou sekačkou s kabelem, to musí být zážitek 😀

                2. Já teď kupoval elektrickou sekačku bosch. Stála 5500kč,
                  Já teď kupoval elektrickou sekačku bosch. Stála 5500kč, identické provedení na baterie stojí 17tis. To mi přijde jako hroznej úlet, navíc když ta baterie bude potřeba za pár let vyměnit.

                3. Za pár let? Není nad to několik měsíců nechat stát
                  Za pár let? Není nad to několik měsíců nechat stát baterku na mrazu ve stodole. 😀
                  Pokud by měla přežít pár let, nesměla by zmrznout pod -10 a jestě bys ji musel každých pár týdnů trochu dobít.
                  Jinak za dvě sezóny hotovo.

                4. Baterie mam 6 rokov, nebadat na nich ziaden signifikantny
                  Baterie mam 6 rokov, nebadat na nich ziaden signifikantny pokles kapacity. Pred zimou ich nechavam nabite na cca 70%. Dobijat ich v zime netreba, za celu zimu stratia cca 10% kapacity. Samozrejme ich nenechavam v zime na mraze, aj ked by im to nemalo vadit, tak ako nevadia minusove teploty bateriam elektromobilov. Len sa nesmu nabijat v minusovych teplotach.

                5. Aha, tak príma. Benzínovou sekačku jste taky skladoval v
                  Aha, tak príma. Benzínovou sekačku jste taky skladoval v teple?
                  Já jen že zahradní techniku v teple skladuje opravdu jen zlomek lidí a topit ve stodolách a kůlnách asi nebudou.

                  Teplota nižší než -10 stupňů baterie vraždí.

                6. Reagujete aktivne, no necitate poriadne. Ved som napisal, ze
                  Reagujete aktivne, no necitate poriadne. Ved som napisal, ze benzinovu sekacku som nikdy nemal. Benzinovu retazovku, ktoru som mal, som skladoval v garazi pri benzinovych autach a kedze moja garaz ma nad stropom pol metra zeme, tak tam nikdy nie je minusova teplota. Aj ked teraz ked je pri troch elektromobiloch uz len jeden spalovak, ktory navyse jazdi len sporadicky, tak je v garazi nizsia teplota, lebo ju po prichode do garaze nevyhrievaju horuce ICE motory. Teplo, ktore produkuju elektromobily pri nabijani, alebo pri predkureni v garazi sposobi mensi ohrev garaze ako rozpaleny ICE motor.
                  Mozno su baterie elektromobilov v Svedsku a Norsku uz zavrazdene, no vyzera to tak, ze funguju dalej.

                7. On je dost podstatný rozdíl baterii používat a dobíjet a
                  On je dost podstatný rozdíl baterii používat a dobíjet a nechat ji někde půl roku mrznout.

                8. A proc by prumerne inteligentni clovek (coz doufam jsi)
                  A proc by prumerne inteligentni clovek (coz doufam jsi) baterku o velikosti pullitru „nechaval nekde mrznout“ a nevzal ji domu a nehodil pres zimu nekam do rohu komory/spajzu/skrine/…? Aby se mel o cem hadat?

                9. To bude asi ten, co na zimu vypouští benzín že sekačky,
                  To bude asi ten, co na zimu vypouští benzín že sekačky, aby nevodnatěl. Toho znám.. pan Nikdo.

                10. Mistře runnere, zaujala mne vámi uvedená informace o
                  Mistře runnere, zaujala mne vámi uvedená informace o závadnosti nízkých skladovacích teplot po moderní lithiové články. Rád bych si k tomu něco více přečetl, nemáte odkaz na nějakou studii k tomuto problému? Ptám se proto, že toto tvrzení mi připadá zcela v rozporu s katalogovými listy moderních lithiových článků. Za všechny například pro článek LG chem INR18650 MJ1, který mimo jiné používá např. Bosch ve svých 500Wh bateriích pro elektrokola.

                  Povolený rozsah skladovacích teplot začíná u většiny moderních NCA, i NMC článků na teplotě -20°C a podle doby skladování se pak liší horní limit (čím delší doba vystavení, tím je doporučena nižší skladovací teplota). Pokud byste na tom trval, tak bych nalezl katalogové list NMC článku, který má povolenou skladovací teplotu až do -40°C.

                11. Přiznám se že do konce týdne už nemám čas to číst a
                  Přiznám se že do konce týdne už nemám čas to číst a klidně vám věřím, že tam bude -20 stupňů, ale určitě tam bude i časové omezení a především požadavek na úroveň nabití.
                  Protože ci si pamatuji, problém je kombinace vybíjení a mrazu, kdy dochází k poškození povrchu katody.
                  Takže vám klidně věřím, že baterie nabitá na 75% výdrží -20 i půl roku a rozhodně to není v rozporu s mým tvrzením, že po půl roce nepoužívání zima s teplotami až -30 baterii významně poškodí.

                12. behač = troll.
                  Nemá cenu ho krmit. vždycky hodí nějaký

                  behač = troll.
                  Nemá cenu ho krmit. vždycky hodí nějaký nesmysl jako to, že mráz vraždí baterie a když mu to vyvrátíte, nikdy to nepřizná. Jako s tímhle, kyž napsal v dalším příspěvku, že jo, le jen když jsou nabité. Takže ze sebe udělal blbce, že neumí číst, když to v předchozím příspěvku psal, že nechává baterie na 70%.
                  Nejlepší ne jeho výpolody nereagovat.

                13. Ale mráz jednoznačně vraždí baterie. Stací porovnat dobu
                  Ale mráz jednoznačně vraždí baterie. Stací porovnat dobu po kterou vám motorka vydrží stát nabitá v létě a v zimě nevytopené garáži. Divim se že tohle může někdo popírat. Nebo měl jste někdy v kapse mobil když je -10?

                14. Kdyby teplota nižší než -10°C vraždila baterie, tak už
                  Kdyby teplota nižší než -10°C vraždila baterie, tak už by žádný elektromobil nefungoval. Již několik let parkuju venku i v zimě když je třeba -30°C a nic nezdechlo.

                15. Jako měsíc v kuse bez nabití, jo?
                  Jako měsíc v kuse bez nabití, jo?

                16. Kdo skladuje v mrazu vybité baterie?
                  A baterie do ručního

                  Kdo skladuje v mrazu vybité baterie?

                  A baterie do ručního nářadí se opravdu dají uskladnit i v tom nejmenším prostoru domácnosti.

                17. Ale asi tam neparkujete celou zimu, aniž byste s autem jezdil
                  Ale asi tam neparkujete celou zimu, aniž byste s autem jezdil ne? To je dost rozdíl.

                18. Tak to je hustý. Já když celou zimu nejezdím tak se nic
                  Tak to je hustý. Já když celou zimu nejezdím tak se nic neregeneruje, na jaře prostě nenastartuji a když to udělám třeba dvakrát, baterce zkrátím životnost na polovinu. U motorky vyzkoušeno mockrát, u nářadí též. Nakonec se tu ještě dočkám toho, že mi někdo bude tvrdit, že se mi baterka sama nabije když jí nebudu používat.

                19. Asi jste si tu studii nepřečetl…
                  To co uvádí „runner42“,

                  Asi jste si tu studii nepřečetl…
                  To co uvádí „runner42“, že „Teplota nižší než -10 stupňů baterie vraždí.“, je pravda pouze při nesprávném (extrémním) používání. Ale pokud je baterie celou zimu nepoužívána jde o nepravdu. Je totiž mnohem lepší baterii skladovat při -10 (nebo i více v chladu) při cca , než v pokojové teplotě při určitém %SOC (viz. studie) a pak dochází k návratu migrovaného lithia.
                  Takže je jedno zda sekačka nebo EV…, pokud se v zimě nepoužívají, platí nechat parkovat (uskladnit) v mrazu je lépe než v teple.
                  Snad si už rozumíme.

                20. Souhlasím s tím, že při správné úrovni nabití a
                  Souhlasím s tím, že při správné úrovni nabití a teplotním rozpětí -10 až 30 stupňů mají lithiovky skvělou dobu uskladnění. Mimo tento rozsah dochází k jejich poškozování, které výrazně akceleruje příliš vysoká nebo nízká hodnota nabití.

                  Nic víc, nic míň.

                  Odložit jako moje žena dvouletý akuvrták mezi ostatní náředí při podzimním odjezdu z chalupy = jeho smrt. To je prostě realita.

                21. Studii jsem vážně nečetl. Já píšu o svých reálných
                  Studii jsem vážně nečetl. Já píšu o svých reálných zkušenostech a na těch těžko nějaká studie něco změní.

                  Rizumím vám dokonale, ale vaše teorie o vhodném uskladnění baterie v -10 se prostě neztotožňuje z mou praxí.

                22. A to máte li-niečo batérie v tej motorke?
                  Ono totiž to že

                  A to máte li-niečo batérie v tej motorke?
                  Ono totiž to že nabitá (nie na 100%) li-ion nemá problém pol roka byť len tak na polici, neznamená, že úplne rovnako sa chová napr. NiCd, NiMH, ..
                  Niektoré treba po 2-3 mesiacoch „prebiť“, iné zas nechať vybité a tak skladovať.

                23. Ano, i li-niečo baterii jsem v motorce měl.
                  Ano, i li-niečo baterii jsem v motorce měl.

                24. Ano, i li-niečo baterii jsem v motorce měl.
                  Ano, i li-niečo baterii jsem v motorce měl.

                25. Tak to vám závidím. A co to je za výrobek a typ baterií?
                  Tak to vám závidím. A co to je za výrobek a typ baterií?

                26. Tak to je přesně ta značka v které baterie měním jak o
                  Tak to je přesně ta značka v které baterie měním jak o závod.

                27. Tak já za výrazem pár let myslel třeba dva, tři roky.
                  Tak já za výrazem pár let myslel třeba dva, tři roky. Baterie v mrazu neskladuju, ale přesto po dvou letech zaznamenávám výrazně sníženou kapacitu. Vždycky si koupím nějaký drahý nářadí kde už má být chytrá baterie na vždy a vážně to tak není, takže teď už spíš kupuju nářadí na kabel. Sice je nepraktický ho za sebou tahat, ale mobilní nářadí s mizernou baterií je ještě nepraktičtějsí.

  6. Není moc zákazníků co zvolí S nebo X před M3.
    Skutečná

    Není moc zákazníků co zvolí S nebo X před M3.
    Skutečná masovka bude muset najít cestu k ceně kolem 500 tisíc.
    Věřím ,že Citigo a jeho dva bráškové mají šanci překonat prodeje Tesly,záleží jen na ceně a schopnosti vyrobit požadované množství!

    1. To poslední zmíněné je právě zásadní, vzhledem k tomu,
      To poslední zmíněné je právě zásadní, vzhledem k tomu, že plánované prodeje a výroba jsou v desítkách tisíc kusů, tak tyto modely prostě nemají v dalších 10ti letech šanci překonat prodeje Tesly. NAvíc zapomínáte, že výroba a prodeje Tesly rostou minimálně o 50% ročně (někdy i více, ale samozřejmě očekávám, že postupně se růst bude snižovat. I tak je otázkou času než dožene v počtu ks další velké automobilky).

          1. 2018
            Porsche prodeje 256 tisíc, zisk 4 miliardy $
            Tesla

            2018
            Porsche prodeje 256 tisíc, zisk 4 miliardy $
            Tesla prodeje 245 tisíc, ztráta 2.6 miliardy $

            Malému Porsche nesahají ani po kotníky.

            Pro srovnání:
            Malá provinční automobilka Škoda prodeje 1.3 milionu, zisk 1.6 miliardy $
            Velká globální automobilka Toyota prodeje 11 milionů, zisk 50 miliard $

            Tesla je vtip.

            1. Vtipné je říct A a neříct B.
              Hodilo by se uvést, kolik z

              Vtipné je říct A a neříct B.
              Hodilo by se uvést, kolik z utržených peněz prožerou a kolik investují do výzkumu a nových továren.

              Se sousedem vyděláváme zhruba stejně. On si letos pořídil solár a je lehce v mínusu. Já mám peníze v bance a jsem těžce v plusu.

              A teď nad tím pomudrujte… já bych se rozhodně neodvážil říct, že ‚soused je vtip‘, ba naopak. Je schopnější a jako investor bych jej preferoval.

              1. Prožrali 2.5 miliardy dolarů. Bez investic.
                Opakuju to tady

                Prožrali 2.5 miliardy dolarů. Bez investic.

                Opakuju to tady pořád dokola. CAPEX Tesly je vůči míře zadlužování neuvěřitelně nízký a stále klesá. Investice se na celkové ztrátě podílí jen necelou pětinou.

        1. Jo postaví, ale kdy a s jakou technologií tam budou
          Jo postaví, ale kdy a s jakou technologií tam budou vyrábět baterie? Navíc kde chtějí brát suroviny?

          Kdo je dnes na špici ve výrobě EV, tak ten vyvíjel svou aktuální baterii nejméně 5 let, a ve vývoji pokračuje.
          Take pokud si koncern postaví baterkárnu řekněme do dvou let, a nakoupí si technologii, tak mu stejně všichni prodají jen tu starou. Takže VW začne za tři roky vyrábět baterie (pro svá BEV) s technologií roku 2018 = hustota energie někde okolo 250 wh/kg.
          Jenže běžná konkurence bude tou dobou už vyrábět baterie se suchou elektrodou kde se očekává hustota energie okolo 350 wh/kg, a ti co budou na špici už možná budou mít solid-state baterii atakující hustotu 500 wh/kg.
          Ergo VW bude muset do svých BEV dávat dvakrát tak velikou baterii (tzn dvakrát tak těžkou) aby podala obdobný výkon jako konkurence. A to pomíjím energii potřebnou na vožení té zátěže navíc.

          V neposlední řadě ty suroviny. Aktuálně cca 81% všech surovin na výrobu baterií vlastní Čína. Zbylých 19% se dělí mezi automobilky které se aktivně věnují vývoji a výrobě BEV už několik let (Nissa, Tesla a pár dalších).
          Jinými slovy, pokud VW nepotká nějaký zázrak, že by vyvinuli baterie do které by nepotřebovali dnes obvyklé suroviny, tak sice budou mít za pár let baterkárnu, ale technologicky a hlavně surovinově budou zcela závislí na dodávkách jiných, takže zase bude samostatnost ta tam.

    2. Hezká pohádka 🙂 TM3 i přes velmi slabý první kvartál je
      Hezká pohádka 🙂 TM3 i přes velmi slabý první kvartál je letos 85. nejprodávanější vozidlo na světě a v červnu dokonce 24. nejprodávanější s prodeji o 5 tisíc ks vyšší než u Octavie, jediné Škodovky v první stovce a dokonce o pár set kusů překonala prodej Passatu. Ale když u oktávky najdou cestu k ceně kolem 300 tisíc, tak z ní třeba bude taky skutečná masovka 😀

      1. 85. nejprodávanější, to už musí být fakt něco
        85. nejprodávanější, to už musí být fakt něco 😀
        Schválně, jestli těch prodávanějších 84 z hlavy vyjmenuješ. Já jich dám tak padesát a to už jsem v dost obskurních modelech.

        Ta Oktávka mimochodem trpí tím, že Škoda výrazně rozšířila portfolio. Zkus porovnat celkové prodeje malé provinční automobilky Škoda Auto vs. „nejcennější automobilky“ Tesla, ať se zasmějeme. Případně můžeš porovnat i zisk. Nebo třeba prodeje Oktávií vs Tesla za posledních 5 let? 😀 😀 😀

        1. Nejsem nijak nadšen pro Škoda auta,ale srovnání s Renault
          Nejsem nijak nadšen pro Škoda auta,ale srovnání s Renault Zoe, Citigo a teda i dva bráchové jistě slušně obstojí.Cena by podle plánů měla být skoro poloviční a jak vzhled,tak i s praktického hlediska jsou na tom dobře.Cena auta za 200 tisíc odpovídá ceně BEV za 450 – 550 tisíc,provoz tento rozdíl za 5 let málem srovná,záleží na množství najetých km.
          Možná jsem optimista,ale byl bych rád za úspěch prvního lidového BEV,vždyť kolik se prodalo Twizy a co nabízí a za jakou sumu?

                1. To mi řekni ty, ty stále píšeš o návratnosti.
                  To mi řekni ty, ty stále píšeš o návratnosti.

                2. Ano to píšu. Při srovnání se spalovací
                  Ano to píšu. Při srovnání se spalovací alternativou.
                  Jakou alternativu pro srovnání mám použít pro moje auta? Klidně to spočítám.

                3. Ty ale počítat neumíš, tak co bys chtěl počítat.
                  To jsi

                  Ty ale počítat neumíš, tak co bys chtěl počítat.

                  To jsi už tady několikrát ukázal.

                4. Takže nemáš argument. Chápu 😀
                  Takže nemáš argument. Chápu 😀

                5. No právě, že nechápeš.
                  Logické a technické myšleni

                  No právě, že nechápeš.
                  Logické a technické myšleni nula bodů…

                6. Bez komentáře “ runner42 | 14. 04. 2016 12:31
                  Tak zaprvé

                  Bez komentáře “ runner42 | 14. 04. 2016 12:31

                  Tak zaprvé za 20kWh jezdí ta nejmenší prdítka jako jsou iOn, která by na benzín jezdila za 4 litry. Protože je průměrná spotřeba osobních vozidel (nákladní ani neuvažujme, to by byl teprve masakr!) v ČR 8-9 litrů/100km, lze vyvozovat, že i u elektromobilů bude reálná průměrná spotřeba vozidel někde u 40 kWh/100km.
                  Zadruhé 40kWh vydaných z akmulátoru na ujetí zmíněných 100km ovšem není 40kWh vyrobených jadernou elektrárnou, ale po zohledění ztrát v transportu, nabíjení, samovybíjení, temperování a chlazení akupacku, zjistíš že musíš vyrobit spíše 60kWh.

                  A pokud zohledníš, kolik proudu potřbuješ na likvidaci vyřazených akumulátorů (pražením v elektrických pecích), dostaneš se někam na 80-100kWh. Supercharger hrozně prima, jenže vnitřní přehřívání článků při rychlém nabíjení výrazně zkracuje jejich životnost, tudíž rostou energetické nároky na recyklaci. A bum, jsi někde na 100-120kWh na 100km.

                  Takže na nějakých 20kWh/100km rovnou zapomeň.

                7. No vidíš, sedí to skoro přesně.
                  Za jediný normální

                  No vidíš, sedí to skoro přesně.
                  Za jediný normální elektromobil rovnocenný běžně kupovaným autům považuji eTron a jak je na tom se spotřebou všichni víme.

                8. Pravděpodobně tlačí, protože udávána kombinovaná je
                  Pravděpodobně tlačí, protože udávána kombinovaná je 24, podle us metriky 28.43, reálná pak mezi 30-40.

                  Koneckonců vás odkazuji na místní článek
                  http://www.hybrid.cz/test-audi-e-tron-luxusni-svezeni-ale-velky-zrout-energie

                  a cituji autora
                  „Kupodivu i na krátkých úsecích, třeba 30km projížďkách, nebyl problém dostat se se spotřebou na 34 kWh/100 km“.

                9. Opět máte problém s delším textem.Cituji:Když jsme Audi
                  Opět máte problém s delším textem.Cituji:Když jsme Audi e-tron odevzdávali, ukazoval palubní počítač 968 km při průměrné spotřebě 30,4 kWh. Z toho asi 250 km jsme jezdili po dálnici hraniční dovolenou rychlostí a vysloveně si přitom užívali skvělých možností zrychlení!!!30nebo 40 je snad rozdíl ne?A pokud se vydáváte za experta,tak určitě víte, že mezi testováním a běžnou jízdou je rozdíl.

                10. Tady máte zajímavou spotřebu:Věděli jste například, že
                  Tady máte zajímavou spotřebu:Věděli jste například, že během svého rekordního kola, které trvalo 6:05,36, spotřeboval elektrický Volkswagen pouze 24,7 kWh elektrické energie? „Závodní elektromobil ID.R tak byl nejen výrazně rychlejší než závodní vozy kategorie GT3, ale také k tomu potřeboval jen čtvrtinu energie,Elektrický Volkswagen ID.R zvládl zajet rekord na Nurburgringu s průměrnou spotřebou rovnající se ekvivalentu 13,8 l/100 km. A to je při jeho průměrné rychlosti 204,96 km/h naprosto neuvěřitelné.Na kriplkáru dost dobrý co? https://www.auto.cz/elektricky-vw-id-r-zajel-rekord-na-nurburgringu-se-spotrebou-13-8-l-100-km-130504

                11. Takže na necelých 21 km spotřeboval 24,7 kWh, to je
                  Takže na necelých 21 km spotřeboval 24,7 kWh, to je spotřeba cca. 118 kWh/100 km. Chápu to správně, že co se týká energie, tak stejné množství energie je v 13,8 l benzínu?

                12. Chápete a možná nechápete. Píšete spotřeboval. Tj.
                  Chápete a možná nechápete. Píšete spotřeboval. Tj. není zajímavé, kolik je ekvivalent uložené energie, ale kolik je ekvivalent využitelné energie. Musíte započítat i účinnost spalovacího motoru a ta je někde kolem 30%. Takže pokud půjde o spalovací motor, bude spotřeba asi 3x tolik. To je asi tak 40 l, ale tipuji, že u těch závodních speciálů, které na okruhu neustále brzdí a zrychlují, bude nejspíš spotřeba mnohem vyšší, protže účinnost v přechodových stavech se u spalovacího motoru zhoršuje.

                13. OK, v pořádku. Takže to zhruba sedí s tím, co píšou,
                  OK, v pořádku. Takže to zhruba sedí s tím, co píšou, že těch 13,8 l je zhruba čtvrtina toho, co by spotřeboval spalovací vůz, takže účinnost těch cca. 25%.

                  Nebo jinak… těch 24 kWh energie je zhruba v těch 13,8 litrech, ale spalovák jich musí mít min. kolem 40, aby z nich dostal těch 24 kWh, kvůli nízké efektivitě.

                  Mě spíš zaujala ta spotřeba přes 100 kWh/100 km. Ale chápu, je to závodní režim.

                14. No, je to tak. rekuperací všechno nedoženete, hlavně,
                  No, je to tak. rekuperací všechno nedoženete, hlavně, když potřebujete intenzívně brzdit. Mě samotného by zajímalo, kam se závodní spalováky posunuly, protože ty přechodové jevy v motorech, to je největší žrout. Hodně se dá udělat časováním ventilů, vstřikováním a podobnými komplikacemi, ale nějaká stará závodní auta by klidně na tom okruhu dala třeba 60 l/100km. F1 má běžně přes 40 l/100km.

                15. F1 je tušímm 1600ccm 4 válec. Hodně dbají na spotřebu,
                  F1 je tušímm 1600ccm 4 válec. Hodně dbají na spotřebu, protože nemohou tankovat a každý litr paliva navíc je nadváha, k tomu ještě špatně rozložená.
                  Třeba 8mi válcové DTM nebo podobné závodní vozy mají běžně přes 80l/100km.
                  Nové 4válcové dvoulitry DTM 95kg na hodinu provozu.

                16. No dobře to podle mě nemáš, těch 13,8litru by
                  No dobře to podle mě nemáš, těch 13,8litru by spotřeboval spalovak na jedno kolo.

                17. Přečti si to ještě jednou, zamysli se nad tím a řekni
                  Přečti si to ještě jednou, zamysli se nad tím a řekni mi, co tam mám podle tebe špatně.

                18. Podle mě tohle: „Nebo jinak… těch 24 kWh energie je zhruba
                  Podle mě tohle: „Nebo jinak… těch 24 kWh energie je zhruba v těch 13,8 litrech, ale spalovák jich musí mít min. kolem 40, aby z nich dostal těch 24 kWh, kvůli nízké efektivitě.“

                  24kWh je spotřeba na jedno kolo, 13,8litrů je přepočtená spotřeba na 100km, takže jde o různé věci. Dle tvého výpočtu by měl spalovák spotřebu na jedno kolo kolem 40litrů, což určitě nemá. Správně by mělo být 13,8/5 (okruh má jen cca 20km, ne 100), takže cca 2,7l benzínu odpovídá 24kWh. A pro přepočet spotřeby spalováku těch 2,7 vynásobit x3 až 4 (účinnost 30 nebo asi realnejsi 25%). Dostaneš spotřebu na jedno kolo spalováku. Těch 40-50litrů bude pak spotřeba závodního spalováku na 100km, ne na jedno kolo, nedá se tedy srovnávat s těmi 24kWh.

                19. Já psal „spotřeboval“ a platilo to k tomu elektrickému
                  Já psal „spotřeboval“ a platilo to k tomu elektrickému VW.
                  Jinak si myslím, že jsem to napsal správně, těch 24,7 kWh je ekvivalent 13,8 litrů paliva. Ale samozřejmě, spalovací víz toho paliva potřebuje 3-4 krát tolik kvůli účinnosti.

                20. Ano, rozdíl tam je.
                  Zcela jistě s novou audinou majitel na

                  Ano, rozdíl tam je.
                  Zcela jistě s novou audinou majitel na dálnici nejezdí do 130 km/h. Takže přidejte ať reflektujete normální užívání a budete zhruba na mnou odhadovaných hodnotách a na hony daleko od nějakých fiktivních 20 kWh.

                21. A nebylo by lepší místo toho trapného okecávání,
                  A nebylo by lepší místo toho trapného okecávání, přiznat, že jse měl tenkrát dobrej matroš a těch 40 kWh/100km jste plácnul v opojení?

                22. Máš pravdu.
                  Když tím pojedu v pátek z Prahy na hory, tzn.

                  Máš pravdu.
                  Když tím pojedu v pátek z Prahy na hory, tzn. dynamicky v hustém povozu s klímou a dálniční 160, tak si to vezme jen 38 kWh na 100km.

                  Vyhrál si 😀

                  Každý ať posoudí sám, jestli můj scénář je reálnější, nebo testování s ekojízdou s dálniční 130max a 32 kWh na 100.

                23. Ano stejně debilní argument jako ten tvůj mustang, který
                  Ano stejně debilní argument jako ten tvůj mustang, který žere i trávu u silnice minimálně 50l/100 když dáš nohu na podlahu, stejně jako těch 40 kWh/100 u elektriky.

                24. běhač je klasický troll.
                  Lepší je ho nekrmit. I když mu

                  běhač je klasický troll.
                  Lepší je ho nekrmit. I když mu to 100x dokážete, stejně bude tvrdit, že eauta žerou 40kWh/100km. Že je realita někde jinde ho nezajímá žije ve světě zdrogovaný jedy ze spalováků, takže když to nedává alespoň 50kilo síry na 100 tak mu to nesmí do garáže, protože by to bylo pro jeho plíce moc slabý…

                25. Já vím, je to marný, je to marný, je to marný, ale
                  Já vím, je to marný, je to marný, je to marný, ale každej se nějak živí, a 42 trolením, a občas jsou ty jeho pohádky hezký na dobrou noc.A teď se těším jak pochválí tohle video https://www.youtube.com/watch?v=d_BjUVWjTJ8

                26. Proti homolásce argumentovat nelze 😀
                  Proti homolásce argumentovat nelze 😀

                27. Prognostik “ runner42 | 11. 12. 2017 07:32
                  Cena baterií

                  Prognostik “ runner42 | 11. 12. 2017 07:32

                  Cena baterií neklesá a veškeré Muskovy fantaskní modely vývoje ceny vs. kapacita jsou v troskách, protože ve skutečném světě ukázkově požral růst cen síranu kobaltnatého používaného pro bateriové katody a vyráběného velmi neekologickým procesem. Díky požadavkům Číny na zavedení ekologických opatření do jeho rostoucí výroby jeho cena už rok doslova raketově roste.

              1. Je pravda, že idodo.cz nakoupilo spoustu Citygo s CNG a i
                Je pravda, že idodo.cz nakoupilo spoustu Citygo s CNG a i při nájezdu 200 km denně proti tomu nemá Citigo-e opravdu rozumnou návratnost. Samozřejmě tohle není o návratnosti, ale chci nebo nechci EV a jak správně uvádíte, žádné auto nemá návratnost, pouze dražší nebo levnější provoz. Co je levnější, 10 x ročně si půjčit Cherokee, nebo ho mít v garáži na občasné svezení? 🙂 „A“ je správně.

    3. Haha. Zrovna dneska jsem cet ze vetsina Cechu kupuje auta do
      Haha. Zrovna dneska jsem cet ze vetsina Cechu kupuje auta do 200000 Kc, takze ta masofka mude muset jeste poradne zlevnit. A jesi diky regulacim zmizi levna auta, tak se muzeme pripravit na zlute vesty i u nas. Jsem velky nadsenec EV ale snazim se videt i realnou stranku veci.

Napsat komentář