Tesla představila vylepšené elektromobily Model S a Model X: nový elektromotor, vyšší dojezd a další novinky

Už dříve avizovaný upgrade elektromobilů Tesla Model S a Model X přišel dřív, než většina lidí čekala. Vrací se také Standard Range verze.

Elektromobily Tesla Model S a Model X se dočkaly zaslouženého vylepšení.
foto: Tesla

Hlavní novinkou pro elektromobily Tesla Model S a Tesla Model X je nový typ elektromotoru. Nově se do nich montuje stejný typ synchronního reluktančního elektromotoru, který byl vyvinut původně pro Tesla Model 3. Ten přináší zvýšení účinnost až o 10 %, a to jak v pohonu, tak rekuperaci.

Díky tomu se i dojezd zvyšuje zhruba o 10 %, stejně jako sw zlepšuje zrychlení a točivý moment. Tesla Model S Long Range se nyní může pochlubit dojezdem 370 mil (595 km) proti současným 335 milím, Tesla Model X ve stejné verzi pak 325 mil (523 km) proti 295 mílím, vše v EPA testovacím cyklu. Kapacita baterie zůstává nezměněna, tedy 100 kWh.

Zlepšila se také výkonová elektronika, mazání, chlazení, ozubená kola i ložiska. Díky tomu má pohonný systém více než 93% účinnost. Ruku v ruce s tím jde možnost nabíjet výkonem až 200 kW na nejnovějších nabíjecích stanicích Supercharger v3. Zlepšení se dočkalo i odpružení kol, které je nově plně adaptivní.

Do nabídky se už v klasickém Tesla kotrmelci opět vrací Tesla Model S/X Standard Range. Pro Model S je počáteční cena $78 000 a dojezd 285 mil (458 km), pro Xko je to $83 000 a dojezd 250 mil (402 km). Přesná kapacita baterie není u této verze známa, odhaduje se mezi 75 kWh a 85 kWh.

tisková zpráva

140 Comments on “Tesla představila vylepšené elektromobily Model S a Model X: nový elektromotor, vyšší dojezd a další novinky”

  1. Údaje udávané jako dojezd jsou u elektromobilů vždycky
    Údaje udávané jako dojezd jsou u elektromobilů vždycky nesmysl. Ale tohle už je vážně do nebe volající. Stávající TMX mi spotřebovávala kolem 30kWh na 100km (stejně jako dalším uživatelům tady). Baterie měla reálně využitelných kolem 68kWh (verze 90D po 110 tkm) a dojezd byl pouze malinko přes 200km. I přes to to pořád po plném nabití ukazovalo dojezd přes 420km což je naprostý a nereálný nesmysl. Vůbec nechápu, proč to auto neumí přepočítávat dojezd podle stylu jízdy, umí to i elektrokolo..
    A jestli je využitelná kapacita TMX 100 kolem 92kWh, tak dojezd pokud započtu zvýšenou účinnost motorů je něco mezi 300 až 350km. Pokud odečtu cca 10% ztrátu kapacity baterie po 100tkm, bude to kolem 300km. Což je určitě dobrý výsledek, ale jak z toho dostat udávaných přes 500km si vážně nedovedu představit. To je celý ještě větší kravina než EU NEDC cyklus a to už je teda co říct.

    1. Kazdy ma jiny styl jizdy, za jineho pocasi, teploty apod.
      Kazdy ma jiny styl jizdy, za jineho pocasi, teploty apod. Jakykoliv generalizovany cyklus, ktery vyplivne 1 cislo se logicky nemuze zavdecit vsem. EPA je zatim ale ze vsech cyklu nejblize realite pokud vim. Jinak baterie v Tesle ti po 100k km o 10% nezdegraduje, degradace je <10% po 250k km.

      1. To jsem si taky myslel, auto které jsem měl já (TMX90D)
        To jsem si taky myslel, auto které jsem měl já (TMX90D) ukazovalo:

        0km- 98% nabití

        55,9km – odebráno 16,3kWh – průměr 29,1kWh zbytek 73%
        72,2km – odebráno 21,1kWh – průměr 29,2kWh zbytek 66%
        102,5km – odebráno 31,6kWh a průměr 30,8kWh zbytek 50%
        151,6km – odebráno 47,7kWh – průměr 31,5kWh zbytek 26%

        Auto 110tkm, rok 2016, testovačka a půjčovací.

          1. Taky mi to tak připadlo, protože jsem zkusil asi 3 cykly a
            Taky mi to tak připadlo, protože jsem zkusil asi 3 cykly a bylo to pokaždé totéž. A to co jsem do toho nabil odpovídalo zhruba tomu, co ukazoval palubní počítač. Mám za to, že to auto určitě nemělo využitelnou víc než těch 70kWh.

                1. Otázkou je, jak na tom bylo to konkrétní auto. Taková
                  Otázkou je, jak na tom bylo to konkrétní auto. Taková degradace u Tesel vážně není normální. Ale jestli jste tomu dupal na krk, tak bych se nedivil, že baterka byla schopná vydat jen docela málo energie, Tesla je díky motoru s aktivním buzením neúčinná při rozjezdech a prudkých akceleracích.

                2. Tak jako jezdím svižněji, ale zkusil jsem jezdit i
                  Tak jako jezdím svižněji, ale zkusil jsem jezdit i dopoledne normálně klidně po okreskách druhý a třetí třídy (spalo mi v zadu dítě, byla to vážně klidná jízda) a % mizely z baterie stejně rychle.

                  Ale jak říkám, bylo to novinářský auto a je klidně možný, že se 110tkm šlapání na krk projevilo. Ostatně třeba v TopGearu testovaná a následně prodaná BMW M4 byl průšvih rozmázlej snad po všech médiích.

                  Každopádně to pro mě byl velkej zážitek. Některý věci mě v tom autě šíleně lezly krkem (světla, podprůměrný odhlučnění podvozku a oken, chyby s falconwings, průměrný audio, tempomat dostupnej pouze do 150km/h, autopilot zapnutelnej při dodržování rychlostních limitů, svým životem žijící si automatický stěrače, pořád opakující se chybová hláška „zajištění sedadel v druhé řadě, chybějící mapové podklady offline – bez signálu nefungovala navi atd.) na druhou stranu to bylo první normálně použitelný EV. A pak to řízení elektromotorů, respektive veškerá elektronika mezi baterií a motorem, to je teda koncert.

                3. Já si myslím, že problém bude spíš vážně mezi
                  Já si myslím, že problém bude spíš vážně mezi sedačkou a volantem 🙂 a to bez urážky. Holt elektromobily nejsou supersporty v normálním hávu a kdo s nimi tak jezdí (i přes dostupný výkon), tak se pak nemůže divit. Já teď na jaře běžně jezdím s BMW i3 za 12 kWh/100 km, dojezdy mi to teď pravidelně ukazuje na 150–160 km…

                4. To TMX co jsem měl půjčené, stálo prý skoro 3 mil. Kč
                  To TMX co jsem měl půjčené, stálo prý skoro 3 mil. Kč bez DPH. Za takové peníze je to s kompromisy těžké. Za to se dá koupit Egolf, BMW M2 a Kodiaq dohromady. Nebo Cayenne E hybrid..

                5. No jo, já chápu, že to tak spousta lidí vidí. Bohužel to
                  No jo, já chápu, že to tak spousta lidí vidí. Bohužel to takto brát úplně nelze.

                6. To jsi ty, který tady psal, že mu vadly brzdy u Tesly?
                  To jsi ty, který tady psal, že mu vadly brzdy u Tesly?

                7. Ano, byla to moje zkušenost. Po pár kilometrech
                  Ano, byla to moje zkušenost. Po pár kilometrech dynamičtější jízdy po dálnici to přestalo brzdit docela dost znatelně. Respektive jsem se s takovouhle ztrátou účinnosti v konvenčním autě nesetkal. Neříkám, že to byla běžná jízda, to určitě ne. Ale na poměry aut s 200hp na tunu to rozhodně nebylo nic nesmyslnýho. Ale nechci to za tohle kritizovat, protože to auto je vyrobený a určený do USA, kde nikdo nečeká, že se s SUV bude jezdit takhle.
                  Ono to teda i po chvíli přestalo mít plnej výkon a rozsvítil se tomu oranžovej trojúhelníček na palubce. Po chvíli klidný jízdy to zhaslo a výkon se obnovil.

                  Ale jako tohle nechci úplně řešit, to auto na takovýhle ježdění hlavně nemá podvozek. Není to na to stavěný. Každopádně ale konvenční americký SUV je totéž. Co ale umí třeba Cayenne nebo i Touareg je úplně jinej svět.

                8. Myslím, že by s tebe byl špatnej elektromobilista, zůstaň
                  Myslím, že by s tebe byl špatnej elektromobilista, zůstaň raději u toho rakovinometu.Já u svojí Tesly brzdy vůbec nepotřebuju. A vo tom to je.

                9. No ale rekuperativní brždění moc účinný nebylo, na
                  No ale rekuperativní brždění moc účinný nebylo, na svižnější jízdu to chtělo brzdy..

                  Hele v okamžiku, kdy by někdo napěchoval baterky – silovou elektroniku – motory z TMX do auta velikosti a zpracování Tiguanu (X3, Q5), jdu to objednat.

                  Jinak já čekám na slušný PHEV, to mi v autě velikosti TMX dává větší smysl. Jezdí minimálně 8-10 jízd ročně kolem 700km za den a cca 8 x kolem 1000km a to s EV nedám.

    2. 68kWh u 90tky je na záruční výměnu…?
      Mám TMS90D,

      68kWh u 90tky je na záruční výměnu…?

      Mám TMS90D, najeto 197tkm. Musím uznat, že to dostávalo zabrat. Hodně to najezdilo při předvádění a taky kolem 20tkm jsem najel přes extra dlouhé štreky, kdy se to ze 100% nabití dostávalo dost blízko k nule. Takže dnes, ať měřím energii spotřebovanou za jízdy, nebo dodanou nabíjením, pořád mi vychází využitelných jen asi 75kWh.

      Na začátku jsem na nějaké měření kašlal. Úplně mi stačilo, že jsem dal v pohodě (pro mne tehdy naprosto ohromujících) kolem 400km v létě a 300km v mrazu -20. Párkrât došlo bohužel na vyložený kiksy, kdy to stálo řadu hodin 100% nabitý (usnul jsem v tom), nebo naopak hledal kde nabít, až jsem skončil skoro vybitý – hlavně Rusko a Španělsko 2016, kdy to tam bývalo s nabíjením poměrně dobrodružství (což ostatně byl hlavní motiv těch cest tehdá… :-)). Taky musím zmínit, že i celkový průměrný náboj jsem dříve udržoval mnohem vyšší, než dnes. Nutila mne k tomu řídká síť nabíjení (včetně SC) v místech, kam jsem jezdil, plus častý jev, kdy nabíječka z různých příčin prostě nenabila. Takže když už se nabíjelo, tak raději pořádně, protože stejně nikdy nevíš, s čím se potkáš dál…. ))

      Dneska je to jinak. Doma nabíjím tak, aby nabíjení skončilo až těsně před vyjetím a jen tolik, kolik nutně potřebuji, nic víc. Na cestách to samé. V případě změny plánu je už skoro všude možno něco přicucnout…

      Jinak se mi po konzultacích s kolegy jeví, že ty 90tky měly vůbec největší rozdíl deklarované a reálně využitelné kapacity. Kdežto u dnešních stovek je ten rozdíl naopak nejmenší.

      1. Podle mého názoru pár hodin na 100% nabití tak nějak
        Podle mého názoru pár hodin na 100% nabití tak nějak nevadí. K nevratným změnám začne docházet výrazněji až po delším stání v délce dní. Kolik dnes běžně dojedete? Píšete, že v novotě to bylo 400 km v létě, kolik je to teď? Podle mého názoru bude totiž degradace i tak kolem 6 %, víc ne, což by odpovídalo dojezdu kolem 365 km v létě.

        1. Toto jsou EPA cykly. Nikdo netvrdi ze za kazdych podminek s
          Toto jsou EPA cykly. Nikdo netvrdi ze za kazdych podminek s Xkem ujedes 500km, to ani omylem. Nicmene standartizovane cykly jsou skvele pro porovnani aut mezi sebou. Tedy kdyz s autem co v EPA cyklu uvadi 500km ujedes 250km, tak s autem co ma v EPA cyklu 300km ujedes 150km.

          1. To máš pravdu, ale uráží mě, že vychází takový
            To máš pravdu, ale uráží mě, že vychází takový nesmysly. Dojezd by měl být aspoň trošku reálný. 500km s TMX by znamenalo spotřebu kolem 18kWh, což je tak asi reálný pro Egolf.
            Každopádně pokud Tesla zlepšila účinnost o 10% a dostala se tedy někam k 27-30kWh na 100km běžný jízdy bez omezení, tak tam ještě naskladnit 2170 baterie (dohady na netu někde kolem 120-140kWh) a můžeme se vážně bavit o reálných 400km s topením, rezervou a případně rakví nebo kolama na tažným. A to považuju konečně za opravu normálně použitelný velký SUV.
            Co je mrzutý, že to zatím ŽÁDNÁ kkonkurence není schopný aspoň dohnat:(

  2. Myslim, ze pri elektromobiloch ta hmotnost nehra az taku rolu.
    Myslim, ze pri elektromobiloch ta hmotnost nehra az taku rolu. Lebo co sa pri rozbehu vybije, to sa pri brzdeni nabije. Viac-menej.
    Este ostava odpor vzduchu, ktory treba prekonavat, ale pri mestskych rychlostiach to tiez nehra taku ulohu.

    A porovnanie s fosilnym autom (nie hybrid) vychadza v meste velmi zle. Lebo tu energiu na rozbeh nedokaze ziskat spat.

    1. Ve městech naopak narekuperujete skoro nejvíc, pokud
      Ve městech naopak narekuperujete skoro nejvíc, pokud nejezdíte stylem brzda – plyn. Ale tu vyšší hmotnost musíte být schopen nouzově ubrzdit na co nejkratší dráze a mít výrazně lepší deformační zóny, aby se při nárazu ta větší hmotnost absorbovala do nich a ne do posádky.

        1. To ano, ale nesmí do vás vrazit ještě větší tank.
          To ano, ale nesmí do vás vrazit ještě větší tank. Kromě toho na YT jsou vidět i havárie typu, kdy to na křižovatce hatchback napral zboku do vysokého SUV, čímž ho převrátil na bok a zatímco hatchback si posbíral rozlámaný nárazník a odjel po svých, tak pro SUV musel přijet jeřáb.

          1. Jo jo SUV si lidi kupujou proto aby se cítili bezpečnejc…
            Jo jo SUV si lidi kupujou proto aby se cítili bezpečnejc… :))) Přesně to jsem zažil v Praze na nábřeží, Patrol s nožkama nahoře, střecha na b sloupku úplně vmáčklá dovnitř a opodál netknutá šunka glofík 2. :)) Pro patrola přijel takovej ten obří jeřáb co maj pro náklaďáky a na letišti. V životě jsem takovej neviděl. Od tý doby nechci SUV.
            Jakmile to jde přes boudu tak máte 80% šanci na smrťák, když nejste připoutaný.

            Lehkým torpédování SUVécěk lze docílit nevídaních efektů… brrrr
            https://www.youtube.com/watch?v=mnGmIEzayQM
            https://youtu.be/lFMY5iHkW8U
            https://www.youtube.com/watch?v=No7v2ps6ukI

        1. i3 není úplně dobré porovnání, protože i3 stačí o
          i3 není úplně dobré porovnání, protože i3 stačí o polovinu menší rozsah otáček, ale i tak.
          Každopádně by mne zajímalo, jaké účinnosti má e-tron, když při mnohem menší velikosti, hmotnosti i výkonu má oproti X tak vlekou spotřebu.

          1. No, jak si to automobilka udělá, takové to má. I tesla
            No, jak si to automobilka udělá, takové to má. I tesla mohla použít jiný motor s jiným rozsahem otáček. Ostatně to teď dělá. Je zjevné, že motory s buzením byly krokem vedle a že motory s permanentními magnety jsou prostě lepší.

                1. Ono je dobré si vzít ze všeho to nejlepší a umět to
                  Ono je dobré si vzít ze všeho to nejlepší a umět to zkombinovat. Pokud mám 4×4, tak na zadní náhon, kde motor běží prakticky pořád, dát PM motor, který se vyznačuje vyšší účinností a na předek dát aynchronní motor, který má sice menší účinnost, ale běží jen občas a při běhu naprázdno nebere/nedává nic. Takhle to, tuším, má Tesla. E-tron má asynchrony na obou nápravám, I-Pace má zase PM na obou nápravách.

                2. Ano, takhle to má Tesla a přesto má LRD verze kratší
                  Ano, takhle to má Tesla a přesto má LRD verze kratší dojezd než běžná jednomotorová LR verze…

                3. Ale to je přece v pořádku. 4×4 verze (jakékoliv auto,
                  Ale to je přece v pořádku. 4×4 verze (jakékoliv auto, nejen Tesla) je těžší, a stále musíte roztáčet nějakou hmotu navíc (rotor, diferenciál, reduktor – není tam spojka, která by to odpojovala), takže vždy 4×4 verze oproti 4×2 verzi bude mít nižší dojezd. Ale asynchronní motor oproti PM nedává´ “aktivní” odpor při roztáčení rotoru “zvenku” přes kola.

                4. Tak to sa mýlite. U tesly S má AWD verzia vyšši dojazd ako
                  Tak to sa mýlite. U tesly S má AWD verzia vyšši dojazd ako RWD. Myslím, samozrejme tie staršie s asynchronnymi motormi. A je to z toho dôvodu, že predný motor v AWD verzii mal o malinko vyššiu účinnosť ako zadný a väčšinou času po rozbehnutí beží práve ten predný motor. Pri RWD verzii je motor len vzadu a ten je taký istý ako ten v AWD. Nebavíme sa o performance.
                  A keď použili v TM3 zadný motor PM a predný asynchron, tak zrejme zabezpečuje väčšinu hnacej sily zadný motor s vyššou účinnosťou. Takže úplne opačne ako na TMS, alebo TMX doteraz vyrábaných.

                5. Nevím o těch staršilch, ale aktuálni S ma vzadu pm a
                  Nevím o těch staršilch, ale aktuálni S ma vzadu pm a vpředu asynchronní. A vzadu byl vždy pm, ne? Ale je možný, nejsem takový expert na historii Tesly S, že dříve byl vzadu asynchron.

                6. Vo všetkých Teslách S a X boli doteraz iba asynchrony.
                  Vo všetkých Teslách S a X boli doteraz iba asynchrony. Prvý krát použili PM v Tesle 3.

                7. přesně tak! jak to že tady vo tom tak mele ten Pavel F a
                  přesně tak! jak to že tady vo tom tak mele ten Pavel F a takovýdle základy neví

                8. No jo no, i mistr tesař se někdy utne. 😉
                  No jo no, i mistr tesař se někdy utne. 😉

                9. Podle Tesla prohlášení má tento nový technický facelift
                  Podle Tesla prohlášení má tento nový technický facelift TMS/X PMSM motor vpředu a vzadu ACIM. Je to tedy opačně než u TM3.

                10. Takže aj priority budú opačne ako v TM3. Väčšinu hnacej
                  Takže aj priority budú opačne ako v TM3. Väčšinu hnacej sily bude zabezpečovať predný motor s vyššou účinnosťou a zadný bude skôr na akcelerácie a počas jazdy bude viac-menej vypnutý. Keď to prišlo v TM3 (v opačnom garde) tak mi nešlo do palice prečo dali asynchron dopredu, keď beží najdlhší čas. Teraz to má logiku. Tam je to opačne 🙂

                11. Aha, tak to se omlouvám za dezinformace. Nevím proč, ale
                  Aha, tak to se omlouvám za dezinformace. Nevím proč, ale byl jsem v domnění, že tato kombinace (pm vzadu, vpředu ac) byla použita již v Tesle S.

                12. A tiež RWD verzie mali vzadu väčší motor (viac kW) ako
                  A tiež RWD verzie mali vzadu väčší motor (viac kW) ako ne-performance AWD verzie.

                13. Řekl bych, že tohle by šlo řešit lépe nějakou
                  Řekl bych, že tohle by šlo řešit lépe nějakou magnetickou spojkou v diferenciálu, která by přední kola odpojovala a připojovala dle potřeby… Zjednodušilo by to výrobu a zvýšilo i celkovou účinnost. A nakonec pravděpodobně i snížilo hmotnost, protože PM motory jsou výrazně menší a lehčí.

                14. Zbytečnost a další věc, co se může rozbít. Celkový
                  Zbytečnost a další věc, co se může rozbít. Celkový přínos by byl záporný, jako kdyby sis místo kastle dal FVE panely. Energie ztracená roztáčením rotoru od kol není tak velká, aby se to muselo zbytečně konstrukčně zesložitit a mít tam další mechanickou věc, která se časem rozbije.

                15. No, tahle věc může být velice spolehlivá. Mě přijde
                  No, tahle věc může být velice spolehlivá. Mě přijde úspora 100 kg na motoru docela dost velká.

                16. Může, ale nemusí. Ani elmag spojka není etalonem
                  Může, ale nemusí. Ani elmag spojka není etalonem nekonečné životnosti. A 100 kg na motoru určitě neušetříte. Jednak určitě není mezi nimi takový hmotnostní rozdíl a konstrukční změna pro elmag spojku a elmag spojka (+ věci okolo) také něco váží. Takže kvůli pár kilům to IMHO nemá význam. Kdyby jo, tak už by to tam pravděpodobně bylo. Konstruktéři nejsou hlupáci.
                  EDIT: Co jsem vygoogloval, tak samotný AC motor Tesly S váží 31 kg. Jak chcete ušetřit 100 kg?

                17. Uvidíme. Nemáme zatím všechna data, takže to nelze
                  Uvidíme. Nemáme zatím všechna data, takže to nelze říct. Nicméně nový motor je o mnoho účinnější než ty staré a má být také mnohem levnější na výrobu.

  3. Tak jeste jednou 🙂 Takze dojezdy po updatu (EPA) :
    Tesla

    Tak jeste jednou 🙂 Takze dojezdy po updatu (EPA) :

    Tesla Model X LR : 523km
    Tesla Model X SR : 402km
    E-tron : 328 km

    Ooops…naskok diky technice se zmensuje 🙂 S takovou bude mit zacvhili Xko 2x takovy dojezd jako ten audi srot 😀 Tesla Model S LR uz tam skoro je – 595km EPA! lol

    1. No je to pravda. E-tron je nie velmi podarene auto. Kazdy
      No je to pravda. E-tron je nie velmi podarene auto. Kazdy cakal dorovnanie k Tesle ale myslim, ze sa to nekona. Takze jedine co Europskymi automobilkam zostava je porovnavanie kvality plastov v interiery. V nicom inom sa porovnavat nemozu. Preto si aj myslim, ze VW nema ziadny poriadny EV a este par rokov mat nebude.

    2. noo to jéé sice pravda vondrák, ale za podmínky že
      noo to jéé sice pravda vondrák, ale za podmínky že neprdnou poloosy :)) A co teprv „nový“ motor !! otestovaný sotva na chcípákoj tm3 a flaborce? Co ten časem na 3ří-tunovce po pár desítkách tisíc, snad nebude se taky muset posilovat-liftovat, jak ty poloosy… ;))

      Néé ale jako joo etron je hroznej chcípák souhlas, no dyt je to taky teprve první křeč fosilní audiny. To je jasný že při vývoji to byl samej záškodník…. anebo podporovatel Tesly?? ;))

      No důležitý je že palubovka a zdravý rozum přežili 🙂

        1. jáák oháním? ty jdi to prd.. a podepiš se. poloosy jsou v
          jáák oháním? ty jdi to prd.. a podepiš se. poloosy jsou v tomtopřípadě účelná srandička aby byla legrace. Anononymové jsou odpad, to si pamatuj, šmejd, hejtři zlo podepiš se nebo tě stejnak budem posílat kams mě to poslal? do prd… 🙂 A na moje diskuze laskavě už nereaguj, NECHCI SE S ANONYMEM UŽ ZABÝVAT :))

                1. je možno tohoto a všechny neregistrované fejkové anonymy
                  je možno tohoto a všechny neregistrované fejkové anonymy zablokovat 😉 to máš za pančování nicků, sám sis vybral

                2. Koudelko, Koudelko !
                  Ja jsem ti to říkal. S těma poloosama

                  Koudelko, Koudelko !
                  Ja jsem ti to říkal. S těma poloosama to daleko nedotáhneš. Už tě čekáme v tvém druhém domově… A ano správně, v Bohnicích. Tak šup šup domů, pacholku jedna poloosatá 🙂

                3. :)))) nedřív se podepiš srabe
                  :)))) nedřív se podepiš srabe 😉

                  youtube.com/watch?v=h9JF8v0yfI4

                1. sám sebe ses na to už ptal??
                  sám sebe ses na to už ptal??

                2. To se mám ptát sebe proč to tu cipísek zasírá
                  To se mám ptát sebe proč to tu cipísek zasírá vypatlanýma žvástama, kterým není rozumět? Té dost padlý na hlavičku.

                3. jo ptej se Proč hledám chyby všude jinde jen ne u sebe 😉
                  jo ptej se Proč hledám chyby všude jinde jen ne u sebe 😉 ízyvoleízy

                4. Konečně si našel toho kdo tě celej život mlátil
                  Konečně si našel toho kdo tě celej život mlátil kladívem do hlavičky a proto píšeš magořiny.

        1. Koudelka podepisovat se ted nebudu,na ten tvůj příspěvek
          Koudelka podepisovat se ted nebudu,na ten tvůj příspěvek pod tím jsem nereagoval.jde mi o to at mi někdo odpoví jaký je rozdíl v servisech ? protože všichni tady zapomínaj že elektromobilita byla vždy přínosem jen a hlavně v ekonomice a to se jaksi úplně vytratilo

      1. Na tom srovnání účinnosti 90/10 mi přijde šílený, že
        Na tom srovnání účinnosti 90/10 mi přijde šílený, že už dnes se na veřejné nabíječce (10kč/kWh) dostanete na 2,4Kč/km! A i když je to samozřejmě přehnané a realita bude třeba 15/70, pořád je to šílenost.

        No a nakonec EV do města (Kona)s hmotností 2,2t vs např. Yaris hybrid s hmotností 1090kg…co bude při reálném provozu ekologičtější?

        Nebo jakýkoli CNG vozidlo s hmotností +150kg a domácí plničkou..

        1. Nevím, kde jste přišel k tomu, že Kona váží 2,2t. Asi
          Nevím, kde jste přišel k tomu, že Kona váží 2,2t. Asi si pletete provozní (1650/1800kg u 36/64kwh) a přípustnou (2020/2170kg u 36/64kwh).
          Když u Yarise uvádíte provozní (1100kg) tak příště porovnávejte porovnatelné, protože přípustná hmotnost Yarise je 1580kg.

          Taky to mohlo vypadat takto: „Co je lepší? Městské SUV Kona s 1650kg nebo malé vozítko Yaris s 1580kg?“

                1. autofórum zdechlo páč zaměstnávalo jen samý fórový lidi
                  autofórum zdechlo páč zaměstnávalo jen samý fórový lidi

          1. Pěkně vysvětleno.
            Ale stejně je ta KONA EV težká jak

            Pěkně vysvětleno.

            Ale stejně je ta KONA EV težká jak prase že?

            Mám NIRO PHEV , MÁ S sobě spalovák 1,6. , dvouspojkovou převodovku, stargenerátor, EV motor 49Kw, el kompresor na klimu, palubní nabíječku , dva okruhy chlazení na ev a spal,
            nádž na benzín, vejfuk, baterku 9,8 kWh

            větší auto a celý to Váží plně naložené 2 tuny

            1. Tak 1800 vs 1590 kg. Myslím, že se shodneme, že 310kg za o
              Tak 1800 vs 1590 kg. Myslím, že se shodneme, že 310kg za o 54kwh větší baterku, větší hladící okruh, 150kw motor a měnič, na druhou stranu mínus spalovací motor, nádrž, potrubí a chlazení je docela v pohodě.

              Úplně jsem nedohledal přesné hmotnosti. Je možné, že těch 1800 u kony je provozní, takže pohotovostni by měla být (-75kg) 1725. U Nira PHEV jsou zase 2 údaje a to 1500 a 1594.

              1. Myslím že jedno číslo je bez a druhé s
                Myslím že jedno číslo je bez a druhé s řidičem.

                Myslím že ta hmotnost bude na úkor baterky. PHEV verze má taky měnic hmontnost měniče pro 150 kW a motoru se podlě mě moc nebude lišit od verze pro 49 kW.

                Jinak při srovnání stejného vozu ,ale ve fosilu

                1.0 TGDI má pohotovostní bez řidiče 1298 Kg a EV 1760 Kg našel jsem to přímo na PDF tech. udajů

                rozdíl je 462 Kg takže ta baterka má rozhodně přes půl tuny
                jen že mi to připadá dost.

                Jen že tu občas kolují fámy m, že PHEV je težké když sebou vozí celej spalovací cirkus ….

            1. My mame tiez i3 60Ah. Nevieme si vynachvalit. Akonahle budu
              My mame tiez i3 60Ah. Nevieme si vynachvalit. Akonahle budu nabijacky na odpocivadlach dialnic a nie mimo zacneme s i3 jazdit aj trasy do 300km. Dnes ak idem 200km, mi dlhsie trva cesta k nabijacke ako samotne nabijanie na nabijacke. malobaterkac ako je i3 proste na dlhe trasy potrebuje mat nabijacky po ruke.
              Inak rovnako dojazd dnes v plnom nabiti 160km. Je uzasne ak idem rano 16km do prace a spotrebujem 10-12km s dojazdu, zvysok narekuperujem a usetrim jazdou v kolonach. Akonahle sa zbavime kocika druhe auto KIA NIRO pojde z domu a kupime i3 94Ah s REXom-a dojazd uz fakt vobec nebudem riesit.

          1. 12,5kWh chce ale hodně zapření/ umění. Spíš jsem se
            12,5kWh chce ale hodně zapření/ umění. Spíš jsem se ustálil na 14-15 s ježděním 130 po dálnici a 110 po okresce spíš na 16kwh a víc dle podílu dálnice.
            Domácí plnička na CNG = cca 18kč/kg = 0,6kč/km(taky nízká spotřeba cng). Při ceně 3kč/kwh by to byla spotřeba 19,3kwh/100km. Což už není tolik mimo výpočet, ne? E-Golf je o 160kg těžší, jak Golf TGI, stojí o půl mega víc.

                1. To ne, je to stejné jako za 5 Kč/kWh. Domácí plnička CNG
                  To ne, je to stejné jako za 5 Kč/kWh. Domácí plnička CNG stojí kolem 150 000 Kč. Pořizovací investici dostanete zpátky, teprve až najezdíte velkou vzdálenost. Když počítáme s úsporou 0,3 Kč/km, vložené peníze ušetříte za 500 000 kilometrů, tedy ekonomický nesmysl.

                2. Domácí plnička stojí 60tis. a funguje spolehlivě i když
                  Domácí plnička stojí 60tis. a funguje spolehlivě i když plní delší dobu, protože nemá zásobníky. Ještě je potřeba říct, že spotřebuje nějako el. energii, taky je to nakonec náklad. Ale opravdu se zaplatí až po ujetí myslím 150tis km. Ale ne v jednom autě, ale všech aut, které kdy naplní.

                3. Musíme prostě porovnávat porovnatelné, z EFV mohu taky
                  Musíme prostě porovnávat porovnatelné, z EFV mohu taky nabíjet zadarmo, ale ne na cestách 😉

                4. Reagujte na celé vlákno – diskuze nevznikla o tom, co je jak
                  Reagujte na celé vlákno – diskuze nevznikla o tom, co je jak výhodné – to bych s vámi souhlasil. Ale o tom, že auto na CNG není o moc míň ekonomicky výhodné, než dnešní elektromobil, což je vzhledem k účinnosti pohonů 75:15 docela zajímavý (ne)rozdíl. Nic víc a nic míň.

                5. Jezdit na elektřinu levnějí je možné hlavně kvůli
                  Jezdit na elektřinu levnějí je možné hlavně kvůli jejímu menšímu zdanění, účinnost s tím nemá až tolik co dělat.

                  Protože i elektřina se vyrábí s jistou účinností v elektrárnách takže spotřeba primárního paliva je +- stejná.

                  No a pokud budete jezdit na LPG , CNG které nejsou tolik zdaněny jste prostě na podobných číslech.

                  A pokud někdy v budoucnu dojde ke zdanění elektřiny bude jezdit na elektřinu logicky dražší, ale to už je věc politiky.

                  Jinak když budeme srovnávat možnosti nejlevnější jízdy tak srovnávejme noční proud (každy kdo má elektromobil ten tarif dostane 2-2,5 Kč/kWh podle toho jak si to vyhádáte s dodavatelem) 2 Kč *16 spotřeba jste na 30-40 hal Km stále o trochu levněji jak domácí plnička CNG 60 hal Km a nemusíte šašit s nějakou hadicí ke kompresoru auto se připojuje rozhodně pohodněji třeba i několikrát denně.

                  K tomu neřešíte roční revize CNG, svíčky, olej v motoru, fejfuk, rozvody benzín na studené starty

                6. Akorát v dnešní době ta pořizovací cena.
                  Akorát v dnešní době ta pořizovací cena.

                7. To je relativní, hlavně Vám nesmí vadit dojezd a
                  To je relativní, hlavně Vám nesmí vadit dojezd a nabíjení.

                  Ale pokud máte v noci kde nabíjet, denní nájezd Vám stačí, nebo Vám nevadí sosnout si po cestě je elektromobil jasná volba.

                  IONIQ zlevnil na částku 800-900 tis Kč. Stejně vybavená octavie 1,6 TDI v automatu je za 700 tis a jezdí za 1,5 Kč/ Km

                  Investice 150-200 tis na víc se vrátí za pár let

                8. Spíš bych toho Ioniqa srovnával s i30, stejná značka i
                  Spíš bych toho Ioniqa srovnával s i30, stejná značka i velikost. Známá koupila před rokem i30 kombi 1.4T s nějakým základním paketem, tempomatem, hlídačem pruhu, nouz. bržděním, atd… za 370 tisíc.

                  Ono to svádí srovnávat Ioniq se stejně vybavenou spalovací alternativou, ale většina aut se nekupuje v tak bohaté výbavě, takže to srovnání není fér. Spoustě lidem stačí manuál, klíma, okna na elektriku, případně pár bezpečnostních asistentů a to už dnes je základ snad všude.

                  Jinak, pokud by tehdy do té i30 chtěla automat a výbavu Style, i tak by se nedostala přes půl mega a to už by bylo auto v parádní výbavě. Nevím, jak srovnatelné s Ioniqem, to jsem nezkoumal.

                9. Je to tak ,ale zajemce o vybavené auto s automatem už po EV
                  Je to tak ,ale zajemce o vybavené auto s automatem už po EV může klidně pokukovat.

                  Nebo se dá trochu slevit z nároků podle mě není až taková ostuda jezdit třeba e-nirem za stejnou cenu jako Kodiaqem RS i dynamika po městě a okolí bude +- stejná. Tak už jen šetříte.

                  Dost firem kupuje vozy v cene 800-900 tis a jsou to normální spalovací vozy.

                10. Jistě, pokud někdo chce třeba Konu v plné výbavě s
                  Jistě, pokud někdo chce třeba Konu v plné výbavě s automatem, pak má smysl zvážit i elektrickou verzi. Záleží kolik najezdí a zda mu ta omezení spojená s EV nevadí. Pokud OK, tak v pohodě.

                  Co se týče eNiro vs. Kodiaq, tak já osobně bych radš jezdil v eNiro. Když už nebudu tolik jezdit co teď (časté dlouhé trasy), určitě bude nějaký ten EV v hledáčku, ideálně pár let ojetina 🙂

                11. Ono i náklady na km jízdy se spalovákem jsou velkým dílem
                  Ono i náklady na km jízdy se spalovákem jsou velkým dílem kvůli zdanění. Litr benzínu je dnes za cca. 31 KČ, z toho je spotřební daň skoro 13, takže čistá cena je i s DPH kolem 18 KČ na litr. Takže pokud budu s moderním autem jezdit opatrně, jako elektromobilista, dostanu se na průměrnou spotřebu 5-6 l/100 a náklady na km budou do 1 KČ/km. U Priusu se dostane klidně ke 4 l/100, takže náklady budou kolem 0,70 KČ/km.

                  Ano, pořád je to víc než u elektroauta, ale když vezmeme v potaz tu mizernou účinnost spalovacího motoru oproti elektromotoru, tak je to vlastně výborný výsledek, ne?

                12. Ano vždyď o tom píšu že to je dáno zdaněním.
                  Jinak

                  Ano vždyď o tom píšu že to je dáno zdaněním.

                  Jinak litr benzínu má cca 10 kWh pokud vezmu teoretickou cenu
                  18 Kč tak jste na 1,8 Kč kWh.

                  Hybrid má účinnost 40% takže jste na 4,5 Kč kWh po započtení účinnosti.

                  Spalovací vozidlo zas tak mizernou účinnost nemá a hybridní vůbec a navíc odpadní teplo se dá použít pro vytápění interiéru.

                  U elektrických vozidel si sice hrajeme na velkou účinnost, ale zapomínáme na účinnost tepelných elektráren, dotací na solární barony a drahé odpisy jaderných el. a to vše musíme zaplatit v ceně elektřiny.

                  U benzínu to odpadá se jen vytěží a zpracuje proto je tak „levný“

                13. Jasně, to slovo „mizerná“ jsem měl dát do uvozovek.
                  Jasně, to slovo „mizerná“ jsem měl dát do uvozovek.

        1. Těch 7-10% to je celková účinnost, tj. od těžby ropy,
          Těch 7-10% to je celková účinnost, tj. od těžby ropy, dopravy, rafinace až po vlastní spalovací proces. Co Petr píše, to je informační faul. Musel by srovnávat s účinností při výrobě elektřiny, a tam jedíné, co může zanedbat je účinost OZE zdrojů, pokud je palivo zadarmo a je přímo na místě 0xX = 0, kde X je příkon (kladné konečné). V tomhle případě je zajímavý jen výkon. Takže energie, kterou takový zdroj vyrábí, se dá vzít za základ 100%.

      2. Toyota uvádí tepelnou účinnost spalovacího motoru v
        Toyota uvádí tepelnou účinnost spalovacího motoru v jejich hybridním pohonu už ke 40 procentům, i více:
        http://www.hybrid.cz/toyota-chce-dosahnout-45-ucinnosti-motoru

        A to je jenom spalovací část. Když se vezme do ůvahy u elektro část, rekuperaci a nemalý podíl jízdy na baterie, tak celková účinnost pohonu byúde vyšší.

        Jak si došel k těm 10%?

        1. Těch 38% je ale pouze za naprosto zcela ideálních
          Těch 38% je ale pouze za naprosto zcela ideálních laboratorních podmínek a samozřejmě pro hybrid, kde motor jede v dost odlišném režimu oproti běžném spalováku, o kterém je tu řeč. Ten reál bude opravdu spíš kolem těch 20%. Ostatně není problém si zjistit, kolik energie je v litru 95 oktanového benzínu a jak daleko na to ujedete. O tom, že na ten litr benzínu bylo jen v rafinérii vynaloženo přes 1.5kWh elektřiny, raději pomlčíme.

          1. Ano, jedná se o spalovací motor, který pracuje v
            Ano, jedná se o spalovací motor, který pracuje v Atkonsonově cyklu a používá se v hybridní soustavě (Toyota/Lexus). Právě proto, že spolupracuje s elektromotorem, může běžet v omezeném spektru otáček a tím pádem je schopen dosahovat té účinnosti k 40 procentům. A to je info z roku 2011, dnes už budou jistě dál.

            Já ntetvrdil, že tu účinnost má klasický spalovací motor, jde právě o to, jak z toho spalovacího cyklu dostat co nejvíce a to Toyota, zdá se, umí nejlépe. A i proto s přehledem plní normy a do čistého EV se zatím nehrne.

            Ale samozřejmě je pravda, že oproti EV je účinnost spalovacího motoru (i hybridu) velmi nízká, to je bez pochyb.

            1. Ta účinnost 40-41% v Atkinsonově režimu je čistě jen a
              Ta účinnost 40-41% v Atkinsonově režimu je čistě jen a jen o motoru. Strovnejte to s účinností elektromotoru – viz výše. Přitom maximální teoretická účinnost spalovacího motoru při běžném tlaku a teplotě (1000hPa, 20°C) je 42%. To je strop, dál nelze. Pokud přidáte dmychadlo zvýšíte tlak, ale spotřebujete část energie. Pokud zlepšíte chlazení, zase budete potřebovat určitou část energie na chlazení. Dál už se prostě nedostanete.

    1. Proti fosilům to jsou pořád hodnoty v říši snů.
      Proti fosilům to jsou pořád hodnoty v říši snů. Samotný reluktanční motor má účinnost 97%, celkové soustrojí 93%, Li-Ion baterie má účinnost při nabíjení a vybíjení vázanou silně na teplotu. V rozmezí 10-25°C je téměř 100% a konstantní, při vyšších teplotách při nabíjení lineárně klesá (y= kx + c, kde k~=-0.5), při 40°C, to bude někde kolem 80%. Proto se také průměrná účinnost udává někde kolem této hodnoty, ale trochu vyšší cca 85%. Z toho plyne, že celková účinnost soustavy bude 93% z 85%, tj. něco kolem 80(79)%, samozřejmě, při ohřátých bateriích a rychlonabíjení si připlatíte, pokud nabíjíte optimálně, tak můžete dosáhnout mnohem lepší účinnosti, tedy klidně něco kolem 90%.

      1. Ty nevíš jak se počítá celková účinnost? – v tomto
        Ty nevíš jak se počítá celková účinnost? – v tomto případě nabíječka – baterie (nabíjení) – baterie (vybíjení) – elektromotor – převody – kola. A budeš pod 60%. Tak neblábol.

        Moje peletová kamna H+S HSP6 mají účinnost při fosilním spalování 93 až 95% – to se tesle o tom může jen zdát.

        1. Počítal jsem účinnost pohonného ústrojí. Ten zbytek, co
          Počítal jsem účinnost pohonného ústrojí. Ten zbytek, co uvádíte, je pro FOSEV a BEV zhruba stejný. Tím by se to jen zkreslilo. Ale chápu vaši aroganci. Asi se vám něco nelíbí, a to něco je propast v účinnosti mezi těmi dvěma typy pohonů. 🙂

Napsat komentář