Ford představil prototyp desetimístného elektrického minibusu Transit Smart Energy

Ford testuje na prototypu elektrického Transitu technologie, které mohou prodloužit dojezd elektrifikovaných aut.

Ford pro tento projekt zvolil formát minibusu, protože ten představuje z hlediska dojezdu nejtěžší úkol. Jen tradiční topení může snížit dojezd elektricky poháněného automobilu až o 50 procent.
foto: Ford

Až 40 % Evropanů podle průzkumu uvádí, že jejich další automobil bude pravděpodobně elektrický. Na vzdálenosti, kterou lze s elektromobilem ujet na jedno nabití baterie, se však stále silně podepisuje využívání topení a ventilace. Z testů podle Fordu vyplynulo, že používání automatické klimatizace sníží v chladném počasí dojezd elektromobilu až o 50 %.

Vozy pro přepravu osob spotřebují k zajištění tepelné pohody cestujících výrazně více energie než automobily převážející zboží. Tato energie se v případě elektromobilů čerpá z vysokonapěťové baterie, jež napájí i hnací motor, což se negativně odráží na dojezdu.

Prototyp Ford Transit Smart Energy Concept, představený nedávno na akci Go Further v nizozemském Amsterdamu, ujede po čtyřech hodinách nabíjení vzdálenost 150 km.

„Minibus s častým otevíráním dveří, velkou kabinou, ve které je třeba udržovat příjemnou teplotu, a vysokým užitečným zatížením představuje z hlediska maximalizace dojezdu nejtěžší úkol. Proto jsme ho zvolili jako základ pro nový Transit Smart Energy Concept,“ řekl Kilian Vas, projektový vedoucí ve Ford of Europe. „Při vývoji konceptu jsme přišli na několik důmyslných způsobů šetření energií, které by v budoucnu mohly dále zlepšit zkušenost našich zákazníků s elektrifikovanými automobily.“

Koncept, vyvinutý v technickém středisku Fordu v německém Merkenichu, využívá podvozek Fordu Transit v kombinaci s elektrickým hnacím ústrojím užitkového elektromobilu StreetScooter WORK XL. Ford na něm zkouší následující inovace, zaměřené na snížení spotřeby energie.

Inovativní tepelné čerpadlo, využívající odpadní teplo z hnacího řetězce, z okolního prostředí i ze vzduchu v kabině. Topení díky tomu spotřebuje až o 65 % méně energie, což prodlouží dojezd o 20 %. Elektrické posuvné dveře, jež se otevírají jen do poloviny, aby zabránily úniku tepla. Topení, ventilace a klimatizace se po jejich otevření automaticky deaktivují.

Vyhřívaná luxusní sedadla a okolní plochy, které umožňují cestujícím regulovat teplotu v bezprostředním okolí. Tím se snižují nároky na vytápění celého interiéru. Šest střešních solárních panelů, které nabíjejí 12V baterii sloužící k napájení vyhřívání sedadel, vnitřního osvětlení a palubních elektrických systémů včetně bezdrátových nabíječek telefonů.

Polykarbonátová přepážka mezi dveřmi spolujezdce a oddílem pro cestující, jež dále snižuje tepelné ztráty při nastupování a vystupování. Ventilovaná dvojitá okna, která lépe tepelně izolují. Vnitřní osvětlení v závislosti na teplotě v interiéru – červená signalizuje teplo, modrá chlazení. Barva osvětlení má vliv na to, jak cestující podprahově pociťují teplotu v kabině. Tepelná izolace zadní části podlahy a střechy.

Řidič může sledovat teplotu v prostoru každého sedadla na speciální obrazovce inspirované tablety. Je umístěna na středové konzole a informuje také o dosažených úsporách energie. Za řidičem se nacházejí další dvě obrazovky, na nichž mohou cestující sledovat aktuální polohu vozu, zjišťovat informace o bodech zájmu nebo číst aktuální zprávy a předpověď počasí.

V dalších fázích konceptu se počítá s tím, že řidič bude moci ovládat vyhřívání i ventilování jednotlivých sedadel a deaktivovat sedadla neobsazená. Uplatní se zde automatická detekce obsazení sedadla, inspirovaná současnými technologiemi, které řídí také aktivaci airbagů.

Ford předpokládá, že po dokončení zkoušek v aerodynamickém tunelu Transit Smart Energy Concept letos vyrazí i do běžného provozu. Letos již Ford oznámil, že všechny nově uváděné modely od nového Focusu dál budou k dostání také v elektrifikované variantě.

Týká se to úplných novinek i nových verzí existujících modelů, od Fiesty až po Transit. V závislosti na konkrétním modelu může jít o mild-hybrid, full-hybrid, plug-in hybrid či elektromobil, popřípadě o kombinaci těchto možností.

Minulý týden na Go Further v Amsterdamu Ford oznámil, že na rok 2021 plánuje zahájení sériové výroby elektrického Transitu – jednoho ze 16 elektrifikovaných modelů, k nimž dále patří mimo jiné nový Explorer Plug-In Hybrid, nová Kuga EcoBlue Hybrid, Hybrid, a Plug-In Hybrid či nové Tourneo Custom Plug-In Hybrid.

Transit tvoří technický základ elektrické dodávky Deutsche Post StreetScooter WORK XL, která se vyrábí v evropské centrále Fordu v Kolíně nad Rýnem. Ford také testuje vozy Transit Custom Plug-In Hybrid v Londýně, Kolíně nad Rýnem i ve Valencii.

tisková zpráva

21 Comments on “Ford představil prototyp desetimístného elektrického minibusu Transit Smart Energy”

        1. A kolik se tam vejde? Podle obrazku odhadem, tak pruh 0.5x2m
          A kolik se tam vejde? Podle obrazku odhadem, tak pruh 0.5x2m (at nezeru jeden 300W panel 1×1.5m). Diky svisle poloze bude mit maximum tak 150-200W, vetsinu casu min. Strana odvracena od slunce skoro nic, riziko poskozeni kaminky, snizeni ucinnosti spinou. Tu strechu jeste se skripenim zubu beru (kdyz se to auto bude pravidelne myt), ale na prinos panelu na bocich fakt neverim.

    1. S něčím podobným přišlo Sono motors. Zprvu jsem z toho
      S něčím podobným přišlo Sono motors. Zprvu jsem z toho byl nadšení (a i když jejich Sion i nadále zůstává můj favorit na příští EV), tak zrovna u těch FV panelů se zdá, že vozit jejich hmotnost odebere jen o něco méně elektřiny než kolik dodají. Jejich efektivita (respektive jejich přínos) bude tedy slabý a dokonce v ideálních světelných podmínkách. Blbý je, že hmotnost těch panelů pak vozíte i když je zrovna zamračeno, a pak už začínají být spíše přítěží. Tudíž jejich význam je silně diskutabilní.
      Ale i tak má Sion hodně předností před klasickými mainstreemovými EV, že stojí za to.

  1. Kdyby tam dali pridavne naftove topeni, tak nemusi vymyslet
    Kdyby tam dali pridavne naftove topeni, tak nemusi vymyslet takove 3,14coviny. Zimni obdobi je zle a tak se musi topit. Proc by v elektromobilu nesmelo byt naftove topeni? Porad lepsi EV s takovym topenim, nez zadne EV, protoze dojezd by byl nedostatecny? Prave ten mensi dojezd v zime odradi mnoho lidi od porizeni EV. Kompromis se dela vsude.

      1. Obycejny generator neni staveny na dynamickou zatez pri jizde.
        Obycejny generator neni staveny na dynamickou zatez pri jizde. Musel by to byt nejaky robustnejsi typ. Jinak dobry napad. Jen mam obavu, ze by auto muselo na zkousku emisi. BMWi3 Rex pry take muselo kazde 2 roky na emise. Naftove topeni (zatim) emisni zkousku nepotrebuje.

        1. Parkuji v garáži a hadičku jsem jen víc zateplil. Je
          Parkuji v garáži a hadičku jsem jen víc zateplil. Je pravda, že sem to ještě netestoval po nočním stání v mrazu. Asi by to chtělo trochu víc zazichrovat.
          Mám jen kolem nadržky topný kabel 80W/m a pouštím do něj 130V, takže topí max. 20W.

  2. „Z testů podle Fordu vyplynulo, že používání
    „Z testů podle Fordu vyplynulo, že používání automatické klimatizace sníží v chladném počasí dojezd elektromobilu až o 50 %.“

    No té závěr jako noha. Celekm logický, že když do tý almary narvu zkriplenou pidi baterku, tak mi jí klimoška vycucne na to tata a půlka dojezdu bude v hajzlu! A co kdyby jste tam už konečně dali velkou baterku ve trubky, pak už to skoro nebudete muset řešit.

  3. Jak je to s nutnosti prihlasovani na prispevky? Otevrel jsem
    Jak je to s nutnosti prihlasovani na prispevky? Otevrel jsem stranky, zobrazilo se mi, ze jen prihlaseni uzivatele, tak si rekl, asi si to udelali pro sebe, aby jim nikdo neboural ty jejich zelene fantasmagosrie a zase zavrel. A ted se mi otevrela posledni stranka a zase je mozne psat prispevky bez prihlaseni.

    Jak to je, planujete, nebo jste od toho upustili, nebo neco jineho?

    PS: Prirozene, ze kdy prestanou anonymni prispevky, prestanu chodit na stranky. (PS: Ja vim, ze je vam to jedno, otazkou je, zda je to jedno provozovateli)

Napsat komentář