Baterie elektromobilů Tesla Model 3 má životnost 800 000 km, tvrdí Elon Musk

Elon Musk, šéf Tesly, aktuálně na Twitteru prohlásil, že pohonná jednotka elektromobilu Tesla Model 3 je navržena pro 1,6 milionu km. Baterie dokonce pro 480 až 800 tisíc.

Detailní pohled na podvozek elektromobilu Tesla Model 3, včetně pohonného systému a baterie.
foto: Tesla

Elon Musk rád přehání a všichni to víme. Jenže když vám pak předvede tohle, nejde na to snad ani nic říct. Aktuálně se na Twitteru vyjádřil k životnosti elektromobilu Tesla Model 3.

Musk řekl, že pohonná jednotka a karoserie TM3 jsou navrženy „jako komerční trucky“ pro milion mil, neboli 1,6 milionu kilometrů. Současné bateriové moduly by pak měly vydržezt 300 000 až 500 000 mil, tedy 480 tisíc až 800 tisíc kilometrů (1500 cyklů).

Navíc řekl, že bude možné vyměňovat jednotlivé bateriové moduly a nikoliv nutně celé baterie, což bude výrazně levnější. A rovnou střelil od boku cenu výměny jednoho modulu mezi $5000 až $7000, v přepočtu asi 110 000 Kč až 150 000 Kč.

Automobilka Tesla i její elektromobily, včetně Tesla Model S a Tesla Model X, jsou zatím stále relativně mladé produkty. U Modelů S se zatím projevuje průměrně asi 5% pokles kapacity zhruba po prvním roce a následně pokles asi o 1 % každý další rok.

Tyto elektromobily jsou ale vybaveny nejstarším typem bateriových modulů a bateriových článků (18650). Baterie elektromobilu Tesla Model 3 je výrazně modernější a navíc sestavena z nového typu článků 2170, takže i její životnostní charakteristiky budou odlišné.

68 Comments on “Baterie elektromobilů Tesla Model 3 má životnost 800 000 km, tvrdí Elon Musk”

      1. Tak fotovoltaika byl jeden obrovský tunel, to snad uznáte,
        Tak fotovoltaika byl jeden obrovský tunel, to snad uznáte, nebo ne? Myslím teď ty velké parky a instalace, kde elektřinu do sítě dodávali (dodávají) za několikanásobek tržní ceny a ten rozdíl platí spotřebitelé v ceně el. energie 🙁 Prostě elektřina ze slunce nebyla konkkurenceschopná, tak se jí takto „pomohlo“, drtivá většina spotřebitelů takto přispěla na pohádkové bohatství úzké skupině lidí. Super, ukázková podpora OZE 🙂

        Mnohem větší význam bych viděl v podpoře instalací FVE pro rodinné domy, zabezpečení „soběstačnosti“, nebo pro malé firmy. Ale ne dotace, třeba bezúroční půjčka a pod.

        1. Ano, máte ve všem, co píšete pravdu. Jenže problém
          Ano, máte ve všem, co píšete pravdu. Jenže problém korupčních politiků je dáván za vinu technologii. Opakovaně a stále. Místo aby lidé vyštvali z veřejného života ty, co tohle dopustili, raději by šli s kameny rozbít fotovoltaický panel. Místo, aby na šibenici viseli zodpovědní politici a úředníci, tak tam visí technologie. A to je špatně.

        1. No nevim, ja bych rekl, ze ten vzorek 10+ let starych aut s Li
          No nevim, ja bych rekl, ze ten vzorek 10+ let starych aut s Li baterkami zas tak velky nebude – iMIEV zacalo v roce 2009 (podle wiki prodeje zakaznikum dokonce 2010), Roadster I existuje vicemene v par kusech (300 do konce 2019), jinak je snad vsechno mladsi.

          1. Přesně tak. Máme na to málo dat. Je fajn, že NiCd baterky
            Přesně tak. Máme na to málo dat. Je fajn, že NiCd baterky v Peugeotu 106e z roku 1999 s najetými 300 tis. km mají pokles 20%, tedy dojezd spadl ze 100 na 80 km, ale marně hledám dalších několik set takových vozidle v provozu, abych mohl dělat statistiku.

              1. O tom to není. Je to o tom, že věcí k posouzení je fakt
                O tom to není. Je to o tom, že věcí k posouzení je fakt málo, a to i u tak „starých“ technologií. Stejně, jak jsme se učili u spalovacích motorů a učíme dodnes (problémy, které přinesl downsizing), tak se budeme učit u baterek.

        1. Ty 18650 se zkraje chovají naprosto dokonale, Ale pak jdou
          Ty 18650 se zkraje chovají naprosto dokonale, Ale pak jdou bez varování do kopru.
          Těmhle datům nevěřím. Elon má úplně obyčejný 18650 akorát s jakýmsi teplotním managementem a možná lepšíma balancerama.
          Taky nevím, co na tom chce měnit po částech. Tak bude jeden článek v hajzlu a zbylý na 30%.
          Počkáme si a uvidíme.

          1. Tomiq, prave typ clankov s NCR technologiou, ktoru pouziva aj
            Tomiq, prave typ clankov s NCR technologiou, ktoru pouziva aj Tesla/Panasonic je najstabilnejsi a nie nahodou si ho Musk vybral pre svoje elektromobily. Rozhodne sa nejedna o „uplne obycajny“ clanok.

            Mne sa podarilo ziskat asi stovku vyradenych laptopovych baterii z Panasonic Toughbook C-19. Vacsina baterii starsich nez 10 rokov.
            Jednotlive 18650 clanky som z nich povyberal (sive Panasonic NCR18650s), premeral, otestoval a poskladal som z nich battpacky pre napajanie celeho bytu, nabijane z nocneho prudu.

            VSETKY (a opat zdoraznujem VSETKY do jedneho) clanky funguju dodnes absolutne bez problemov, degradacia oproti povodnej kapacite je asi 15%. V priemere mam stale 2450mAh na clanok, akurat minuly mesiac som znova robil test kondicie.
            Takze nie je 18650 ako 18650, su medzi nimi priepastne rozdiely.

          2. Balancery má Tesla právě že žádný. Mám fotku BMS desky
            Balancery má Tesla právě že žádný. Mám fotku BMS desky a o žádném balancování při nabíjení nemůže být ani řeč, prtože tam nejsou žádný výkonový tranzistory => je to levné. Celá baterie ekumulátorů se prostě odepne, jakmile se nabije alespoň jeden článek. Tesla to má založené na tom, že do baterie předvybírá články ze stejné série se stejnými parametry.

            http://files.wizkid057.com/teslapack/update2/Tesla%20BMS%20Module%20-%20Front.jpg

              1. Tak kdyz kouknete na specifikace soucastek, tak zjistite, ze
                Tak kdyz kouknete na specifikace soucastek, tak zjistite, ze to zmakne max par stovek mA. To staci maximalne na dovazeni na konci babijeni. Takhle ale balancer nefunguje, ten musi zmaknout plnej nabijeci proud, aby dobil i nejslabsi clanek.

                1. To zalezi, jsou ruzne zpusoby balancovani.
                  To zalezi, jsou ruzne zpusoby balancovani.

                2. Vsak jsem to psal vyse, tenhle balancer slouzi jen k mereni
                  Vsak jsem to psal vyse, tenhle balancer slouzi jen k mereni jednotlivych clanku, balancovani je vyreseno predvyberem clanku tak, aby meli shodne vlastnosti. To lze jen pri vlastni velkovyrobe, kdy neni problem najit dostatecny pocet shodnych paru.

                  Dival jsem se na zapojeni, soucastky a predevsim ten ridici svab co umi a jak to asi funguje. Diky temto podminkam to pak lze vyrabet levne a funkcne. Jen me zajima, co to udela po 5-ti letech az se clanky zacnou rozjizdet.

  1. Mě by zajímalo jestli budou nabízet zpětný výkup
    Mě by zajímalo jestli budou nabízet zpětný výkup baterii
    Za předpokladu že ten akumulátor vydrží tolik cyklů, tak ve většině případů přežije zbytek elektromobilu.

    Pak by mohl ještě sloužit v energetice jak to planují i jiní výrobci.
    Ti technicky zručnější si to doma sami využii třeba na akumulací přebytků s FV
    Možná se toho chytí nějaká firma která bude vykupovat baterie s havarovaných a srotovaných Tesel ?

    1. Tady by se mohli inspirovat od BMW, Renaultu a Toyoty, kteří
      Tady by se mohli inspirovat od BMW, Renaultu a Toyoty, kteří to dělají. BMW je cpe do úložiště za továrnu. Renault podobně plus k rychlonabíječkám a Toyota je strčila do kontejneru a dala americkému národnímu parku jako úložiště k fotovoltaice, ať nemusí v noci startovat naftové generátory.

      1. Dosloužilé baterie z elektromobilu budou úžasný kšeft
        Dosloužilé baterie z elektromobilu budou úžasný kšeft pro vrakoviště a automobilky. Vy dostanete jen směšnou odměnu, nebo budete muset podplatit někoho z vrakoviště aby od vás vzali auto bez baterie.
        Baterie z elektromobilu má na konci životnosti hodnotu desítky až stovky tisíc Kč dle typu a kapacity. Automobilky se budou snažit tlačit na zákonodárce aby se baterie dostávaly zpět k nim a skoro zadarmo.

        1. z doterajších správ sú spomínaní najviac taxikári s
          z doterajších správ sú spomínaní najviac taxikári s veľkými nájazdmi, niekedy sa spomínajú ne/opotrebovanie motorov, zostávajúca kapacita batérie. na strane druhej sa dá predpokladať, že auto nepretržite stojace v garáži nebude mať „konzervačnú nabíjačku“ teda bude degradovať časom. pre prvých odhadujem z gule 80%, v druhom prípade 99.99%.

    1. A zkoušel jste to až do zastavení?
      Mě také u MIEVA

      A zkoušel jste to až do zastavení?
      Mě také u MIEVA poklesl dojezd cca od 20 KM auto má 4 roky a 52 tis. KM.

      V pátek jsem ho zkoušel vybít až na želvu a na baterce bylo ještě 3,66V na článek což mě připadá poměrně dost dokonce i v želvě to akcelerovalo úpně normálně, ale bál jsem se to testovat až do zastavení kolik by to ujelo. Jinak jsem ten den najel 87 Km ,ale ráno jsem čekal asi 30 minut na STK s topením a jezdil jsem cca 40 Km po dálnici ten den, jinak normál ujedu cca 100 Km.

      V středu jdu do Mitsubishi kde mi tam dají nový SW kvůli nabíjení, protože mi vypadává nabíjení na stanicích ABB a tak přišel po roce ! nový SW z Japonska i od Outlanderu PHEV.

      Dále jsem z technikem domluven, že mi změří rozptyl článků při hlubokém vybití a udělá skutečný kapacitní test mají na to program auto se samo pomocí topení vybije a pak se pustí nabíjení a počítá skutečnou kapacitu a z ní i dojezd.

      Jsem zjistil na diskuzích, že pokud auto nemá možnost si změřit kapacitu (děláte malé cykly) , tak si počítá podle času a KM virtuální pokles baterie a podle toho dělá dojezd.
      Je to cca 0,1 AH na 1000 mil.

      Takže Vaše baterie může být lepší, než si BMS myslí ,ale i horší a to mi právě ve středu zjistí, auto tam bude přes noc.

                1. Je tam spousta zajímavostí od uživatelů,ohledně baterii,
                  Je tam spousta zajímavostí od uživatelů,ohledně baterii, to najdete hned…

        1. Mě to ukazuje 40,3 Ah kolik máte najeto?
          Jinak ten pokles

          Mě to ukazuje 40,3 Ah kolik máte najeto?

          Jinak ten pokles jak píšete je předem narogramován v BMS ta aplikace neukazuje opravdovou kapacitu, ale jen to co si myslí.
          Má to samozřejmě nějakou vypovídající hodnotu ,ale přesnou kapacitu Vám musí změřit v servisu.

          Jinak pokles o 0,5 AH za 5000 Km mám velmi podobný,ale myslím že to je poměrně dost, nemělo by to tolik klesat.
          Je to pokles o 1% za 5000 Km tj. na 80% kapacity za 100 tis. Km
          podle katalogových údajů LEV50N 5tis. celých nabíjecích cyklů by měl být pokles 5x menší a to mě právě dost zaráží.

  2. Abych ujel 800tis.km potřebuju v EU minimálně auta tři. Ve
    Abych ujel 800tis.km potřebuju v EU minimálně auta tři. Ve výsledku nám ten nájezd 800tis.kilometrů ve spalovacím voze v EU vyjde asi tak o 1milión Kč dráž.
    Pokud to spočítáme na počet aut v EU, má Evropa docela problém.
    Prekérní situace.

    1. Proč na 800 tis km minimálně tři auta?
      Můj VW Golf 3 66kW

      Proč na 800 tis km minimálně tři auta?

      Můj VW Golf 3 66kW TDI z 1992 má momentálně najeto 420 tis a vše šlape jak má a startuje na první převalení motoru. Toho teda držím už jen jako auto u kterého mi není líto ho po strop naložit bordelem.

      Moje předchozí Škoda Superb 2.8 LPG měla najeto cca 550 tis km a kromě opravy automatické převodovky a vypálených projektorů na xenonech jsem řešil jen spotřební díly. Nakonec i s tímto nájezdem za 135 tis prodáno, technicky v super stavu.

      Nyní mám Škoda Superb II 2.0 TDi, najeto 413 tis a na autě ty kilometry nejsou znát, kromě toho že občas zlobí jeden parkovací senzor a opravoval jsem zlomenou kabeláž v průchodce kufru.

      Servisoval jsem chvíli taxíky (Octavia III 1.4 CNG) a po 250 tis se poprvé dělaly rozvody, jinak taky jen oleje, brzdy a spojka. Dnes mají ty oktávky kolem půl milionu a pořád s tím nejsou žádné vážné problémy.

      Neříkám že všechny spalováky jsou takové držáky, ale je potřeba taky porovnávat auta ve stejné cenové relaci. Elektromobil za cenu fosilní fabie by asi taky 800 tis nenajel 🙂

      Je to podobné jako když někdo argumentuje že si koupil iPhone za 30k protože android se zasekává. Jasně, protože porovnává telefon za 30k s telefonem za 5k. Android v telefonu za 30k se rozhodně neseká 🙂

            1. Reaguji na článek že baterie v JEDNOM elektromobilu má
              Reaguji na článek že baterie v JEDNOM elektromobilu má životnost 800 tis km a pod ním na komentář že nájezd 800 tis km ve spalovacích vozech EU vyjde tak o milion dráž protože jsou potřeba auta tři.

              Nebo máte problém pochopit souvislosti?

              Když se kouknu na inzeráty, desetiletá auta mají běžně přes 300 tis km, i jako student na střední škole jsem najezdil víc než 15 tis km ročně.

              Nájezd 15 tis ročně odpovídá automobilům z nejnižší cenové třídy, které většinou slouží jako druhé (nebo třetí) auto v rodině, případně si je kupují lidé, kteří auto využívají minimálně. Považovat nájezdy těchto aut za relevantní v debatě o autech s několikanásobnou cenou, které si lidé většinou kupují právě protože řeší náklady na kilometr víc než pořizovací cenu, je naprosto zcestné.

              1. Tak trochu jsem odpovidal obema komentarum, ale napsal to
                Tak trochu jsem odpovidal obema komentarum, ale napsal to jenom pod vas. Prumerne auto najede 15tkm/rok. V bazarech se prodava hodne sluzebaku z DE a proto ty vysoke najezdy. Ja take natocil 5000km/mesicne, ale to uz davno neplati. Neposuzuji jen podle sebe. Samozrejme ze kdo hodne najezdi, vyuzije Teslu naplno a muze ji vyzdimat behem par let na onech 800tkm. Ale to se tyka ani ne 3% ridicu. Takze muj argument se tremi auty je opravneny a doplnim, ze u prumerneho ridice na 800tkm padnou 3 spalovaky a take 3 mensi EV.
                https://www.auto.cz/cesi-rocne-ujedou-deset-az-dvacet-tisic-kilometru-77823#:~:text=%C4%8Ce%C5%A1t%C3%AD%20%C5%99idi%C4%8Di%20nej%C4%8Dast%C4%9Bji%20ujedou%20ro%C4%8Dn%C4%9B,vypl%C3%BDv%C3%A1%20z%20pr%C5%AFzkumu%20poji%C5%A1%C5%A5ovny%20Generali.

        1. Tak za mého Leafa 2016 můžu říct, že na 90tkm
          Tak za mého Leafa 2016 můžu říct, že na 90tkm potřeboval pouze 3 kabinové filtry a jednou vyměnit brzdovou kapalinu. Baterii změřit neumím, ale pokles dojezdu je asi o 20 km, počet čárek na palubce stále plný – 12.
          Tak bych to všecko do jednoho pytle neházel.

              1. Ano,zmizel a vím i o jiných, kterým okolo 110 tisíc dílek
                Ano,zmizel a vím i o jiných, kterým okolo 110 tisíc dílek zmizel. Já měl 24kWh verzi, ale známý má 30kWh a dopadl podobně. Je to hodně závislé, jak moc se nabíjí na rychlonabíječce. Pokud méně zmizí třeba až při 120 tisicich.

                1. Pokud zmizí ve 110tkm, myslím, že je to v pořádku.Na DC
                  Pokud zmizí ve 110tkm, myslím, že je to v pořádku.Na DC nabíjím i několikrát denně, takže za mě dobrý.

      1. Ale v tom článku se píše jenom o životnosti pohonu a
        Ale v tom článku se píše jenom o životnosti pohonu a akumulátoru. Je to mířené primárně na lidi, co mají stále panickou hrůzu z toho, že budou muset měnit akumulátor, protože jsou na to tak zvyklí ze svých mobilů a notebooků.

Napsat komentář