V USA celkem jezdí asi 6500 aut na vodík, většinou jde o Toyotu Mirai

Některé automobilky si prostě nedají říct. Toyota sveřepě trvá na tom, že budoucnost je ve vodíku. A s 5000 vodíkovými auty Toyota Mirai v tomto ohledu dominuje americkému trhu.

Toyota vsadila místo elektromobilů na vodík. A přestože její Toyota Mirai je nejprodávanějším autem ve svém segmentu, zdá se, že sázka se příliš dobře nevyplácí. Vodíkových aut se totiž prodá jen zlomek ve srovnání s prodeji elektromobilů.
foto: Toyota

Problém je v tom, že za dlouhé čtyři roky, co se v auta na vodík prodávají, se jich celkem k únoru 2019 prodalo pouze 6558. Z toho 2332 kusů za minulý rok.

Naprostou většinu vodíkových vozidel v USA tvoří model Toyota Mirai. Za rok 2018 se jí v USA prodalo 1700 kusů, což ovšem bylo o 7,5 % méně než v roce 2017.

Dalšími v USA dostupnými auty na vodík jsou Honda Clarity Fuel Cell (624 za rok 2018, pouze dlouhodobý pronájem), Hyundai Nexo (8 za rok 2018) a Hyundai Tucson Fuel Cell (?). V roce 2018 bylo v USA asi 40 vodíkových čerpacích stanic. Nejvíc v Kalifornii (33), kde také jezdí nejvíce aut (4200 k dubnu 2018).

Pro srovnání, jen za březen 2019 se v USA prodalo celkem 27 587 aut do zásuvky, z toho 10 175 tvořil elektromobil Tesla Model 3. Na druhém a třetím místě byly elektromobily Tesla Model S (2275) a Tesla Model X (2175).

74 Comments on “V USA celkem jezdí asi 6500 aut na vodík, většinou jde o Toyotu Mirai”

  1. Už tu bylo napsáno dost, tak jen krátce to
    Už tu bylo napsáno dost, tak jen krátce to hlavní:
    Teoretický limit bezeztrátové výroby vodíku elektrolýzou je 41,4 kWh/kg a při spotřebě osobního auta cca 1 kg/100 km. Každý si může spočítat sám, jaká je to blbost a kolik těch obnovitelných zdrojů by bylo potřeba byť na pár autobusů.
    Kdo chce počítat s dnes reálnými hodnotami, tak výroba + stlačení na 700 bar je 65 kWh/kg a uživatelé hlásí dojezd dálniční rychlostí Toyoty Mirai pod 400 km (tedy 1,25 kg/100 km), jinak EPA je 502 km (1 kg/100 km).

      1. Až budeme vodík vyrábět z jaderných zdrojů, tak už se i
        Až budeme vodík vyrábět z jaderných zdrojů, tak už se i v ČR bude prodávat téměř 100 % elektromobilů. Pokud se nezačalo vyrábět před 5 lety, tak už je pozdě.
        Navíc i kdyby byl vodík zadarmo, tak jenom stlačení, skladování, podchlazení atd. potřebné pro vodíkové stanice potřebuje tolik energie, že by na to elektromobil ujel polovinu vzdálenosti (cca 7 kWh/1 kg vodíku, na které vodíkové auto ujede 80-100 km a podobný elektromobil 40-50 km).

  2. Za mě dobrý. Jezdí to neznečišťuje to a emise jsou jen
    Za mě dobrý. Jezdí to neznečišťuje to a emise jsou jen nekontaminovaná voda? Proč ne? Crash testy musela vozidla projít zcela určitě a byly určitě také dost přísné jako u BEV. Už se jich asi i pár srazilo v běžném provozu. Žádný Hindenburg se zatím nekonal. Za mě dobrý, dokud se nestane něco vážnějšího. Například by mě zajímalo, co se stane, když to auto chytne s plnou nádrží v někde v tunelu. Jak je H2EV oproti benzínu bezpečnější / nebezpečnější. To samé mě samozřejmě zajímá i u jezdících baterek. 🙂

    1. na tady máš fajrtesty fosila natotata
      na tady máš fajrtesty fosila natotata D1

      novinky.cz/krimi/501942-rodina-utekla-z-horiciho-auta-na-d1-na-posledni-chvili.html

      a z laufu nejde „destilovaná voda“ ale i těžký kovy kerejma je ten palivovej článek nabušen, mysli trochu abys nebyl za úplnýho debila, probírali sme to tu už 100krát :))))

  3. Bohuzial, vodik NIE JE buducnost. Zaspal dobu a v podstate vo
    Bohuzial, vodik NIE JE buducnost. Zaspal dobu a v podstate vo vsetkych ohladoch ho dnesne bezne elektromobily prekonavaju.
    Uz dnesna technologia baterii (najme tych Lithiovych) je dostatocna, aby mal elektromobil do zasuvky zmysel aj na dlhe trate.

    Bez nutnosti drahych a technologicky narocnych palivovych clankov, nadrzi, vyroby a skladovania vodika…

    Bez obav o bezpecnost – vodik je stale daleko nebezpecnejsi ako plne nabita bateria. Riziko uniku, poziaru, vybuchu…

    A najme bez zbytocnych energetickych ztrat pri neefektivnej konverzii elektriny do vodika a potom nazad.

    Slepa ulicka.

    https://insideevs.com/efficiency-compared-battery-electric-73-hydrogen-22-ice-13/

  4. Pro neznalé a přesto zde moudré. Vodík

    Pro neznalé a přesto zde moudré. Vodík nejrozšířenější prvek ve vesmíru, na zemi navíc prvek, který vzniká při výrobě různých jiných průmyslových odvětví a je to tím pádem i odpadní prvek ve spousty případů. Navíc vodík jde vyrábět z obnovitelných zdrojů a není třeba kvůli němu někde něco těžit na výrobu baterii a nebo i spalovat u nás uhlí aby byla elektřina. Podstatně ekologičtější nežli elektro auta na baterky s dobijením ze zásuvky. To je podstatné. Jakou to má účinnost kolik to zatím stojí atd. Podívejte se v německu tak třeba elektriku stejně tak jako v japonsku ukládají do vodíku a nikoliv do baterek které nejsou kde brát. Přestaňte tu slintat nesmyli a přemýšlejte nad tím co je ekologičtější. Ne co je nejlevnější a nejúčinější.

    1. To je pekne, ale problem s vodikem je v uskladneni. Vozit
      To je pekne, ale problem s vodikem je v uskladneni. Vozit 10000 psi kartusi pod zadkem? Do verejnych uzavrenych garazi by vas pustit nemeli, protoze to palivo je mnohem nebezpecnejsi nez LPG. A mit tohle u sebe v dome? Zatim dam urcite prednost BEV.

      1. To je těžké, říci, co je nebezpečnější. Viděl jste
        To je těžké, říci, co je nebezpečnější. Viděl jste někdy požár lithiového akumulátoru? Spousta aut vůbec nemá chlazené akumulátory, spoléhají na pasivní kondukci a radiaci tepla do prostředí. Dovedu si představit přehřátí při nabíjení při závadě BMS. Ostatně, už i pár nepoškozených Tesel při nabíječce shořelo.

        1. Viděl jsi někdy rozdíl mezi požárem baterie a výbuchem
          Viděl jsi někdy rozdíl mezi požárem baterie a výbuchem tlakové nádoby? Kdyz hoří baterie tak to jdou hasiči hasit, když hoří zařízení pod vysokým tlakem tak stojí hasiči v uctivé vzdálenosti několika desítek metrů v zákrytu a zdálky to kropěj proudem vody a přitom ochlazujou tlakový nádoby, protože kdyby to bouchlo tak jsou z těch hasičů cáry. Nevím kdo honem poběží k vodíkovýmu ještě nevybuchlýmu autu v plamenech a bude vytahovat někoho zevnitř? ….Vodíkový auta maj taky lithiový baterie a ta jim taky může začít hořet.
          O hořící Tezle na nabíječe vím o jedné, ale připadů aut s tlakovýma nádobama expoldující na plničce je víc než dost.

          1. Wikipedia:
            On November 15, 2013, a fire broke out in an

            Wikipedia:
            On November 15, 2013, a fire broke out in an Irvine, California garage where a Tesla Model S was plugged in and charging. The fire appears to have originated[63] at the wall connection where the Tesla charging equipment was plugged in. Shortly afterwards, Tesla updated the Model S firmware to reduce charging current when power fluctuations were detected[64] and replaced wall adapters with a new unit containing a thermal fuse.[65]

            A fire occurred in a Tesla Model S charging at a Tesla Supercharger in Norway on January 1, 2016.[74][75] The fire was slow, and the owner had time to unplug the car and retrieve possessions. An investigation by the Norwegian Accident Investigation Board (AIBN) indicated that the fire originated in the car, but was otherwise inconclusive.[76] In March 2016, Tesla stated that their own investigation into the incident concluded that the fire was caused by a short circuit in the vehicle’s distribution box, but that the amount of damage prevented them from determining the exact cause.[77] Tesla stated that the Supercharger detected the short circuit and deactivated, and a future Model S software update would stop the vehicle from charging if a short circuit is detected.[78]

                1. Ano to už tu psal myslím Jirka Švarců, že minimální
                  Ano to už tu psal myslím Jirka Švarců, že minimální cena čerpačky je 1 milion $ ale spíše více.
                  Neratovickej vodík je hlavně špinavej a tak se musel dovážet rakovinometnou cisternou čistej z Ostravy. Jak prozíravé. :))) Čerpačka má jen poloviční tlak co potřebuje Mirai takže se tam naplní jen způlky a tudíž má pak jen poloviční dojezd. Trošku nepraktické :))))

                2. Přesně tak a za milion to jsou prdítka běžně se 150-180
                  Přesně tak a za milion to jsou prdítka běžně se 150-180 kg H2/den. Velké vodíkové stanice, jako třeba ta v Hamburku, stojí 5 milionů € a i tak dá max. 1000 kg H2/den, tedy 200 osobních aut s polovičním dojezdem co spalovák nebo 10-20 kamionů.
                  Ta česká je (byla?) jen pro jeden experimentální autobus, má 350 bar, což by v případě Toyoty Mirai dalo reálně tak 200 km dojezd, akorát tak na čerpačku a zpátky a může se jet znovu.

    2. Pre neznaleho a presto mudreho anonyma. Vodik tu bol
      Pre neznaleho a presto mudreho anonyma. Vodik tu bol prebierany uz asi tak pred dvoma rokmi. Precitaj si o tom diskusie a argumenty a nekecaj rovnake sprostosti ako ludia vtedy. Okrem rychlosti tankovania nema vodik uz ziadne vyhody a to dokonca ani co sa tyka dojazdu.

      Ze mas v Nemecku a v Japonsku par cerpaciek, na ktore nikto nechodi neznamena, ze je to pouzitelne globalne. Vyroba vodiku je dnes drahsia nez vyroba benzinu a nafty. Naviac sa vodik v dostatocnom mnozstve sa da iba z ropy.

      Co sa tyka vyroby vodiku z obnovitelnych zdrojov, tam tiez nemate pravdu. V takom systeme su velmi velke straty a je to nerentabilne. Preto sa zacinaju viac pouzivat bateriove systemy.

      1. Nevím zda je něco modernějšího, ale před časem byl
        Nevím zda je něco modernějšího, ale před časem byl někde článek o tom, že z čerpačky s vodíkem je možné naplnit jen několik aut a pak se tlakuje zásobník u čerpačky. Nejspíše proto, že zásobník s vodíkem pro 500 aut nikdo nedovolí postavit. Takže s tou rychlostí čerpání to platí jen pro prvních několik šťastlivců a zbytek si půl dne počká, než se natlačí nádrž s vodíkem, by se mohl přepustit do automobilu. Byly u toho článku tuším i fotografie ze vzduchu jak velký je ten zásobník a jak je schován za budovu.

    3. Bych doplnil, že vodíkové auto je v podstatě elektromobil,
      Bych doplnil, že vodíkové auto je v podstatě elektromobil, kde jen místo části akumulátorů jsou nádrže a palivový článek. Na výrobu toho palivového článku je potřeba určité množství drahých kovů. I kdyby se dal čistý vodík levně těžit, tak bude vhodný pouze pro nákladní dopravu.

    4. Mily anonym
      – argument ze vodik je najrozsirenejsi prvok vo

      Mily anonym
      – argument ze vodik je najrozsirenejsi prvok vo vesmire ma co konkretne spolocne s jeho vyuzivanim pre konkretny ucel??? Akosi mi uchadza logika tejto argumentacie.
      – ak aj je kdesi vo vesmire lahko dostupny co svojej prirodzenej a prvotnej plynnej podobe, na Zemi je to UPLNE INAK. Je nutne ho z roznych inych materialov, zlucenin ci plynov pracne a draho extrahovat, filtrovat, uskladnovat… Tak jednoduche a lahke to rozhodne nie je, ako si to malujes.
      – Ano, vodik sa da vyrabat z obnovitelnych zdrojov. Ale mozes byt konkretnejsi? Preco by som nejaky metan, bioplyn ci cokolvek ine nemohol spalovat ci pouzit priamo? Extrakcia vodika je energeticky narocna, pri nej zbytocne stracam privela energie, ktoru by som mohol vyuzit priamo.
      – na vyrobu baterii sa dnes tazia aj tazke ci drahe kovy, ich obsah ale postupne klesa a technologicky pokrok speje k tomu, ze material baterii je a bude stale lacnejsi, tajomstvo tkvie v konstrukcii, technologii, vyrobe a nanomaterialoch. Taky grafen je vlastne len cisty uhlik a ma obrovsky potencial pouzitia, aj v akumulatoroch. Akonahle sa zvladne vo velkom jeho vyroba, budu mat akumulatory alebo superkondenzatory kapacity a vykony, o akych dnes mozeme len fantazirovat.
      Takze ak sa bavime o ekologii, uhlik je a bude stale lahko a lacno dostupny, vyrobitelny a spracovatelny kdekolvek, rozhodne lahsie ako vodik.
      To su fyzikalne zakony a zakonitosti, s ktorymi nespravis ani ty nic.
      pekny den, anonym

      1. Von je úplně dutej, ale má kámoše a ty vědí všechno a
        Von je úplně dutej, ale má kámoše a ty vědí všechno a von jim věří, protože sám není schopnej splodit ani jednu kloudnou myšlenku natož něco vysvětlit. Maximálně z něj vypadne lol a smajlík, ale to už se fakt zapotí a musí si pak odpočinout. :)))

                1. Pořád blbě, nejsem vysokoškolák. Nemáš co říct,
                  Pořád blbě, nejsem vysokoškolák. Nemáš co říct, nedokážeš zformulovat myšlenku a každej tvůj odhad stojí za pendrek.

                2. Nebo ji nekdo nedokaze pochopit ikdyz mu to napisu po lopate:
                  Nebo ji nekdo nedokaze pochopit ikdyz mu to napisu po lopate: ) s tebou je fakt prdel 😀

                3. Neblbni zapleteš se do diskuze a poškodí ti to mozek :)))
                  Neblbni zapleteš se do diskuze a poškodí ti to mozek :)))

                4. Další přitloublý úsměv Paris Hilton.
                  Další přitloublý úsměv Paris Hilton.

                1. Ano, 250+ korun, ale tržní cena by ale byla mnohem výše
                  Ano, 250+ korun, ale tržní cena by ale byla mnohem výše nebýt silně dotované výstavby vodíkových stanic. Tu poznámku o 30 Kč asi vůbec nechápu.

                2. No, vypadalo to, že se Vám zdá 130Kč moc…
                  No, vypadalo to, že se Vám zdá 130Kč moc…

                3. A opravdu jste si přečetl celé vlákno, do kterého jste se
                  A opravdu jste si přečetl celé vlákno, do kterého jste se vložil? Jinak opravdu netuším, jak jste z mé informace, že vodík stojí $13,99 vyvodil, že si myslím něco o 30 korunách.

                4. Nejen výstavba, nýbrž i prodej. Nedávno v Norsku firma
                  Nejen výstavba, nýbrž i prodej. Nedávno v Norsku firma vlastnící a provozující vodíkové čerpací stanice jich pět ze sedmi uzavřela. Již to nechtějí-nemohou dotovat ze svého.

Napsat komentář