PRVNÍ DOJMY: BMW i3 42 kWh – Větší baterie a žádný prodlužovač dojezdu

Moderní městský elektromobil BMW i3 dostal větší akumulátory, přepracovaný infotainment a přišel o dvouválcového benzinového pomocníka. Jak jezdí vylepšený “bavorák” a můžete s ním v klidu vyjet za hranice betonové džungle?

Elektromobi BMW i3 v nové verzi se 120Ah/42 kWh. V praxi ujede auto kolem 260 km v plném komfortu.
foto: BMW

Poté, co BMW oznámilo, že upgradovaná verze modelu i3 přijde o “jistotu” v podobně spalovacího generátoru a prodlužovače dojezdu REX (range extender), se zvedla vlna otázek, jestli inovovaný čistě elektrický “bavorák” bude důstojným společníkem i na delší vzdálenosti.

Samotná automobilka i3 propaguje jako městské vozítko, ale na rovinu, za milion korun už auto musí umět víc. Původní akumulátory s kapacitou 33,2 kWh dostaly několik modulů navíc a výsledkem je celková kapacita 42,2 kWh a výrobcem udávaný reálný dojezd 260 km, což pro potřeby města bohatě stačí.

V praxi se však zkušení řidiči dostanou ještě dále, v optimálních městských podmínkách (bez topení, klimatizace) klidně i ke 350 km. Užitečným pomocníkem je silné regenerativní brzdění, které část energie vrací do hlavní baterie, a ještě částečně zastupuje hlavní brzdy. Ty mají podle údajů od českého zastoupení životnost i přes 80 tisíc km.

Regenerativní brzdění umí nahradit částečně klasické brzdy.

Regenerativní brzdění umí nahradit částečně klasické brzdy.
foto: BMW

Okresní cesty jsou ideálním kompromisem mezi rychlostí a spotřebou, pokud vyrazíte mimo vytížené časy a budete se držet rychlostních limitů, dá se komfortně na jednu “nádrž” urazit kýžených 260 km (a ještě zbyde) i na konci zimy, ostatně nám při testování místy sněžilo a teploty padaly k nule.

Pohonná jednotka je naladěná na 125 kW a disponuje točivým momentem 250 Nm, proto může řidič těžit z okamžitého nástupu síly přenášené na kola, v praxi se dá s autem bezpečně předjíždět i ve vyšších rychlostech. Ve městě z křižovatky vystřelíte jako jedni z prvních, vůz totiž zrychlí z místa na stovku za 7,3 s.

Infosystém dostal novou generaci rozhraní.

Infosystém dostal novou generaci rozhraní.
foto: BMW

Ačkoli se to na pohled nezdá, hliníkové šasi a bateriové moduly drží těžiště jinak vysoce působícího auta celkem u země, proto se nemusíte ani prát se stabilitou. Potenciálním rizikem jsou úzké pneumatiky a zadní pohon, s tím je potřeba počítat hlavně na mokru a sněhu, elektronická stabilizace je v mnichovském vozítku dobře odladěná, ale není všemocná.

Jistota i bez REXe

Vyrazili jsme i na dálnici, kde elektromobily mívají zpravidla největší spotřebu. Na autě je citelně znát zvětšený zásobník pro elektřinu, s lehkou nohou jste schopni otočit trasu z Hradce Králové do Prahy a zpět (přes 200 km) na jedno nabití, něco podobného bylo před pár lety spíše sci-fi, pamatujeme si doby, kdy ujet po dálnici přes 100 km v prvním Nissan Leaf byl malý zázrak.

Se zvyšující se rychlostí zákonitě roste spotřeba, takže nejideálnější jízdní profil na dálkové trasy je Eco Pro, který přidá klidně 40 km teoretického dojezdu (oproti profilu Comfort) zrcadleného na přístrojovém štítu. Pro extrémisty nebo “průseráře” má BMW režim Eco Pro+, ale tehdy jsou zcela vypnuty všechny komfortní spotřebiče.

Cenově dostupné elektromobily jako BMW i3, Renault Zoe, Nissan Leaf nebo Hyundai Kona Electric budou většinou svoje řidiče nabádat k opatrné jízdě, ale dostatečná kapacita akumulátorů dává jistotu, že cesty do 150 km ujedete v naprosto plném pohodlí, za každého počasí, bez nutnosti omezovat rychlost nebo nějak výrazně zdržovat dopravu.

BMW i3 tak už není jen moderním městským autem, ale plnohodnotným elektromobilem, se kterým se nemusíte bát vyrazit za hranice betonové masy a vláčet s sebou batoh v podobně benzinového prodlužovače dojezdu. Ono to přeci jen vypadá na pumpě trochu směsně, když u futuristicky vyhlížejícího elektromobilu tankujete benzin do miniaturní nádrže.

Auto už není jen do města, můžete s ním bez obav vyrazit i na delší cesty.

Auto už není jen do města, můžete s ním bez obav vyrazit i na delší cesty.
foto: BMW

Zelené už od výroby

Ekologie je pro samotnou elektromobilitu velmi důležitá, ať už kvůli filozofii nebo častému napadání od zarytých odpůrců pohonu budoucnosti. Oslovili jsme Davida Haidingera, tiskového mluvčího českého zastoupení automobilky BMW a získali pro vás několik faktů, zajímavostí a odpovědí na často kladené dotazy, které budou zajímat i majitele starších verzí modelu i3.

Jak to je s možným vylepšením starších verzí BMW i3 BEV nebo REX na větší akumulátorový modul? Bude službu BMW nabízet nebo spolupracovat s externími firmami, které by se do takového upgrade chtěly pustit?

David Haidinger (D.H.): V minulosti se tato možnost nabízela, nebyl o ni ale zájem. Aktuálně ji tedy nenabízíme.

Nové vozy BMW dostaly intuitivnější infotainment, je reálné, aby majitele starších strojů i3 na něj mohli také přejít?

D.H.: Nikoliv, aktualizace softwaru je možná, ale nezmění se rozložení a zobrazení ikon. Nové BMW i3 má novou generaci infotainmentu a možnost aktualizace proto bohužel není možná.

Uvažuje se také o verzi REX? Proč se REX teď nenabízí u modelu i3?

D.H.: S využitím 120Ah baterií REX nebude. Oficiálně pro Evropský trh skončil a nebude se již nabízet. Důvod je jednoduchý – jedná se o městské vozidlo, kde dojezd 260 km je více než dostatečný.

Jsou v plánu i další limitované edice nebo unikátní kusy, podobně jako byly série Starlight?

D.H.: Ano, například BMW i8 Roadster 4 elements by Milan Kunc, ze kterého poslouží výtěžek na čištění oceánů od plastů.

Bude i letos oficiální sraz členů klubu BMW iLECTRIC CLUB?

D.H.: Aktuálně v plánu na rok 2019 BMW iLECTRIC DAY zatím není.

Co může dělat řidič, když mu u nové i3 s většími akumulátory zkrátka dojde „šťáva“?

D.H.: Vozidlo vždy informuje řidiče o dojezdu. Kontrolky: 19 km, potom upozorňuje opět na 9 km. Při malém dojezdu omezuje výkon. Pokud dojde k vybití skoro na minimum, tak už neukazuje 1 km, ale informaci „low km“. V tento moment je již třeba vůz odstavit. Pokud by došlo k úplnému vybití, v rámci záruky mobility má klient nárok na odtah 4x za rok zdarma.

Průřez autem, kde je vidět umístění baterií a pohonného ústrojí.

Průřez autem, kde je vidět umístění baterií a pohonného ústrojí.
foto: BMW

Zajímavosti

– Celá výroba uhlíkových vláken v Moses Lake v americkém Washingtonu pro potřeby BMW je zásobována ze 100 % energií z vodní elektrárny.

– Kompletace aut v továrně v Lipsku – zdroj energie továrny je větrná elektrárna (4 větrné turbíny) – pokud v místě továrny málo fouká, továrna BMW i kupuje energii, ale rovněž z obnovitelných zdrojů (větrné elektrárny) – má na to certifikát. 100 % výroby BMW i tedy pracuje z obnovitelné energie.

– Při výrobě i3 se spotřebuje o 70 % méně vody než při výrobě BMW řady 1.

– Energie potřebná k výrobě ostatních, už tak na energii nenáročných modelů BMW, se u BMW i3 snížila o polovinu.

– 95 % vozidla BMW i3 je recyklovatelné.

– Obnovitelné, recyklované a recyklovatelné materiály pomáhají chránit životní prostředí a nahrazují běžné materiály, jako jsou plasty.

– V každé i3 je recyklovaných min. 27 PET lahví a několik plechovek od nápojů.

– Výplň dveří + přístrojová deska obsahují rostlinu KENAF (Bombajské konopí) – 70 % rostlina, 30 % PET. Specifikum rostliny KENAF je, že rychle roste a při růstu pohlcuje CO2.

– Interiérové lišty vyrobené z eukalyptového dřeva (interiér Lodge), eukalyptus je rychle rostoucí dřevina, čím BMW podporuje produkci O2.

– Kůže se barví listy olivovníku (není používaná chemie).

– Sedačky (Lodge) – vlna z ovcí chovaných u továrny v Lipsku, v létě chladí a v zimě hřeje (v interiéru Lodge).

– V areálu továrny v Lipsku se vyrábí bio med a mošt.

Auto je plné ekologických materiálů.

Auto je plné ekologických materiálů.
foto: BMW

Specifikace

BMW i3 120 Ah

Výkon elektromotoru: 125 kW (170 k)
Točivý moment elektromotoru: 250 Nm
Pohon: zadní
Převodovka: automatická, fixní převodový poměr 9,665:1
Maximální rychlost: 150 km/h
Zrychlení 0–100 km/h: 7,3 s
Průměrná spotřeba: 13,1 kWh/100 km
Dojezd (WLTP): 285 – 310 km
Akumulátory: Lithium-iontové, 42,2 kWh
Provozní hmotnost: 1420 kg
Rozměry: 4011 x 1775 x 1598 mm
Rozvor: 2570 mm
Objem zavazadlového prostoru: 260/1100 l
Základní cena: 1 043 900 Kč
Cena testovaného modelu: 1 353 066 Kč

vlastní

196 Comments on “PRVNÍ DOJMY: BMW i3 42 kWh – Větší baterie a žádný prodlužovač dojezdu”

  1. Škoda těch dveří a ceny. Ale chápu, je to BMW – občas
    Škoda těch dveří a ceny. Ale chápu, je to BMW – občas futurismus za každou cenu a berou městské auto, že primárně vozí jednoho, max dva lidi. Na cenu taky lze žehrat také jen z pohledu „srovnání“ s okolím. BMW má prostě svoji cenovou politiku a tohle auto narozdíl od jiných značek a jejich elektromobilů z té politiky zásadně nevybočuje.

    1. jj to víš to je 40 let vývoje chlupatý deky místo
      jj to víš to je 40 let vývoje chlupatý deky místo čalounění u fosilní auto__bilky, těžká dřina ;)))

      hybrid.cz/bmw-40-let-elektromobilu-ktere-jste-si-nemohli-koupit

      kcc-hho.webnode.cz/znacka/bmw/

      kcc-hho.webnode.cz/elektromobil/bmw-i3/

    1. tata predvádzala (nie koncept, prototyp) svojih miniáut už
      tata predvádzala (nie koncept, prototyp) svojih miniáut už dávno, lenže na sk dodávajú ssanjonkmusso a podobné. a zastúpenie je v takej zastrčenej uličke, že som šiel trikrát okolo a nevšimol si ho.
      12. JANUÁR 2015
      Oznamujeme Vám, že od nového roku 2015 nie sú dostupné žiadne vozidlá od výrobcu TML.

      https://auto.pravda.sk/novinky/clanok/805-indicky-elektromobil-aj-pre-europu/

  2. „- Celá výroba uhlíkových vláken v Moses Lake v
    „- Celá výroba uhlíkových vláken v Moses Lake v americkém Washingtonu pro potřeby BMW je zásobována ze 100 % energií z vodní elektrárny.“

    Surové vlákno je vyrobeno v Japonsku a pak dovezeno do prostřed Ameriky. Tam je páleno/zahříváno až zčerná/zuhlíkovatí a pak je odvezeno do Německa. Prostě to objede půl světa.

    1. To máš jako s smetanou a jogurtem. Mléko odjede ze Šumavy
      To máš jako s smetanou a jogurtem. Mléko odjede ze Šumavy do Německa, pak ho zpracují v Rakousku, z Rakouska jde do centrálního skladu v Praze. A z centrálního skladu ho dovezou do Kauflandu v Domažlicích. Komu vadí, že procestovalo 800km a vrátilo se zpět na místo odkud prvotní surovina vyjela?
      To chce čas. Omezené zdroje tohoto světa to vyřeší za nás.
      Od BMW očekávám výrobu EV někde u Sokolova….. testovací polygon je hlavně informace pro media, nic takového pro autonomní vozidla stavět nemusí. Taková auta se již testují v reálném provozu.

      youtube.com/watch?v=iSUqp-LP1nM

      auto.tn.nova.cz/clanek/novinky/darek-pro-bmw-na-polygon-u-sokolova-da-vlada-pul-miliardy.html

      Není to úžasné, že vláda dá na jedno pracovní místo přes dva miliony korun a to pracovní místo v montovně dostane dělník z Rumunska, Ukrajiny?

      autobible.euro.cz/polygon-bmw-u-sokolova-vime-vubec-za-nasi-pulmiliardu-dostaneme-komentar/

      Off topic:

      prumyslovaekologie.cz/Dokument/105675/podnikatel-dostal-pokutu-120-tisic-korun-za-provozovani-male-vodni-elektrarny-krasikov-bez-povoleni.aspx

        1. No ale proč? Není to náhodou proto, že na SK lidi nejsou?
          No ale proč? Není to náhodou proto, že na SK lidi nejsou? Nezaměstnanost je nízká (zvlášť tam kolem Nitry nebo kde to je ta fabrika), takže už nepracuje jenom ten, co nechce pracovat. Takže jiná možnost ani není, jenom dovézt pracanty přes agenturu.

          1. 🙂
            lidi nejsou – ako zamlada som počúval.
            môj problém je

            🙂
            lidi nejsou – ako zamlada som počúval.

            môj problém je v tom, že dotujeme vytvorenie pracovných miest pre DOVEZENÚ pracovnú silu + problém s ich nekompatibilitou (iné správanie …).

            keď som už zabehol do politiky – téma prezidentských volieb vytiahla na svetlo takzvanú pôžičku na obnovy vojenských letísk – 2/3 tej sumy je na infraštruktúru pre usa personál + politické zabezpečenie ich exteriorality. teda – sk ramštain.

      1. To aby to nevypadalo, že tam nic není 😀
        Pár let zpátky

        To aby to nevypadalo, že tam nic není 😀
        Pár let zpátky mě tu někteří přesvědčovali, že se tam větší kapacita nevejde a že BMW určitě ví co dělá a že i3 nemá zkriplenou baterku apod. S toudle kapacitou měli začínat :))))

  3. BMW postupně vylepšuje a to na nejdůležitějším místě.
    BMW postupně vylepšuje a to na nejdůležitějším místě. Za mě do města super !
    Já řešil EV na ježdění po celé ČR a zvolil Konu. Jezdím většinou sám, tak mi malé auto nevadí. Mám najeto za 14 dní cca 1500 km a již nyní můžu napsat, že auto předčilo mé očekávání. Hlavně dojezd předčil mé očekávání a musel jsem se naučit vynechávat nabíječky při cestě 🙂

        1. Mam chut udelat prehledovou tabulku jednotlivych voltazi
          Mam chut udelat prehledovou tabulku jednotlivych voltazi baterek a modelu aut.. nenasel jsem na webu nic takoveho, pritom je to celkem zasadni informace k rychlosti nabijeni.

          42kW i3 musi mit vybita 350V, nabita pujde pres 400V.

          Problem je, ze ABB 50kW maji limit na 125A, takze kdyz ma vybita baterka 295V, tak se zacina nabijet na 37kW (nic moc) a konci treba na 42kW. Tesly jsem vypozoroval vetsinou 36-41kW. Muj egolf ’14 zacina na cca 40kW a konci na 44kW – co jsem vypozoroval jsem vetsinou nejrychleji nabijejici, egolf ’17 konci spise na 41-42kW…

          Etron a ipace maji 800V – coz je bozi pro rychlonabijeni.. etron jede az do 99% na 50kW 🙂
          Kona a eniro na tom nebudou taky uplne nejhure…

          1. To je dobrý nápad s tou tabulkou.
            Čo sa týka toho

            To je dobrý nápad s tou tabulkou.
            Čo sa týka toho nabíjania, tak mne sa tak nejak zdá, že 800V nabíjanie má iba Porsche Taycan a Audi eTron GT. Klasický Audi eTron má iba 150kW nabíjanie a jaguar 100kW, ale oba pri 400V. Ale možno sa mýlim.

          2. To ze 50kW ABB nabíjačky majú problém poslať viac ako
            To ze 50kW ABB nabíjačky majú problém poslať viac ako 125A nemá nič spoločné s rýchlosťou nabíjania batérie,to je problém len a len ABB. Napätie batérie nemá žiaden vplyv na rýchlosť nabíjania…rýchlost nabíjania batérie sa vyjadruje hodnotou násobok C teda keď má batéria povedzme 50kWh a max hodnotu nabíjania 1C dá sa nabíjať 50kW..ked ma max. hodnotu nabíjania 2C,znesie 100kW.To že nabíjačka ma obmedzenie 125A bez ohľadu na napätie je len záležitosť nabíjačky.
            Článok batérie pracuje povedzme od 3.3-4.1V a ak má max nabíjanie 1C nezmení to zapojenie ani na 1000V. Výhoda vyššieho napätia je iba tenší kábel od nabíjačky.

            1. Poslední větu do kamene vytesat. Takže i ten kabel od
              Poslední větu do kamene vytesat. Takže i ten kabel od nabíječky unese moje manželka. 🙂
              A ještě dodat, že při 800V máte menší ztráty na drátech. Takže při stejném průměru drátů přenesete větší výkony s menšími ztrátami.

  4. Spoľahlivosť na prvych vozidlách nebola bohviečo ale hadam
    Spoľahlivosť na prvych vozidlách nebola bohviečo ale hadam to už vychytali.

    Pre mňa je veľký problem nasadenie karbonového rámu vozidla kde najmenšie ťukance vedú k poškodeniu a tohto rámu a takpovediac totálke auto. Stačí si pozrieť fanpage na facebooku.

    Inak je to ale úžasné auto do mesta, hneď by som bral 🙂

      1. Proč nikdy? Už dneska má e-niro jako sourozenec Ioniqa
        Proč nikdy? Už dneska má e-niro jako sourozenec Ioniqa možnost motoru až 150kW, tak proč by při faceliftu ho neměl dostat i Ioniq? A navíc už nyní má vyšší maximálku což je podle mě důležitější, než to že zrychlí na stovku o 2 sekundy rychleji.

        Navíc jsem slyšel že I3 se nedá ve 140 ve větru udržet na silnici protože má velké a uzké gumy. Je to pravda?

          1. CO s Váhou jako že je o 70 Kg lehčí než Ioniq? To přece
            CO s Váhou jako že je o 70 Kg lehčí než Ioniq? To přece nic není on delší, má pět míst a 2x takový kufr. Podle mě na to že se chlůbí nějakýma novýma technologiema, tak nic moc.
            Myslím že Korejci jsou hodně moc ve předu.

                1. Ale i3 120 Ah vazi 1345 kg – takze o 150 kg pardon.
                  Ja

                  Ale i3 120 Ah vazi 1345 kg – takze o 150 kg pardon.
                  Ja srovnaval moji 94 Ah tam je jeste vetsi rozdil ve vaze.

                2. Ale to mate Vahu bez ridice. Hyundai udava vahu s 75 kg
                  Ale to mate Vahu bez ridice. Hyundai udava vahu s 75 kg ridicem. Musite porovnavat s ridicem. Nebo BMW uz jezdi samo?

                3. Ok tak posledni koment, proste i3 je akceleracne uplne jinde
                  Ok tak posledni koment, proste i3 je akceleracne uplne jinde oproti sporivemu Hyundai.
                  Kazdy ma neco ale muj salek proste Hyundai neni.

                4. Už se to tady tolikrát řešilo. Ioniq váží 1600kg s
                  Už se to tady tolikrát řešilo. Ioniq váží 1600kg s normovaným EU řidičem.

                5. 1 495 – 1 550 podle výbavy , výrobci nás dost klamou, ale
                  1 495 – 1 550 podle výbavy , výrobci nás dost klamou, ale počítám že klamou oba stejně.

                  Nevím jak I3 já ho viděl jen jednou , ale Ioniq má ve vrcholných specifikacích prosklenou střechu, ventilované sedačky, premiový audiosystém a to něco váží, proto tam mají ten rozptyl.

                6. Tak Bjorn ho vážil, je to zdokumentované, rovných 1600kg.
                  Tak Bjorn ho vážil, je to zdokumentované, rovných 1600kg. A žádná skleněná střecha není!
                  Výbava je ve full verzích dost podobná, akorát BMW nemůže mít vyhřívaný volant.
                  Mám oba vozy, takže to vím dost přesně.

                7. Jestli máte oba tak je zajedte do sberny zvažit a zjistíte
                  Jestli máte oba tak je zajedte do sberny zvažit a zjistíte to hned. Hlavně bavíme se tu o verzi I3 120AH , aby nedoslo o omylu. Ty dojezdě slabší verze jsou lehčí.

          1. Tak o zábavnosti jsem nenapsal ani slovo , na zábavu tu jsou
            Tak o zábavnosti jsem nenapsal ani slovo , na zábavu tu jsou jiné modely.

            Maximálku má ioniq 165 nebudeme tu ,ale bazírovat na 5 Km/h, že?

            Důležité je to z hlediska spotřeby a komfortu cestování na dálnici. Pokud pojedete I3 tempomatově na 140 Km/h bude už zrát i trávu kolem cesty. Zato Ioniq pojede ještě v zeleném

            1. Tak každopádně jsou to velice rozdílná auta, společnou
              Tak každopádně jsou to velice rozdílná auta, společnou vlastnost mají snad jen tu, že umí jezdit na baterky.
              Ioniq rodinný, meziměstský, občas dálniční, pohodlný, klidný, nenápadný.
              I3 druhé auto do rodiny, městské, agilní, excentrické za každou cenu, prémiové, zábavné.

    1. V klidu. On si to nekdo koupi, stejne to neni urceno pro lidi
      V klidu. On si to nekdo koupi, stejne to neni urceno pro lidi se zdravym rozumem. Oni ani nesmi vyrabet za rozumne ceny. Pak by si to lidi kupovali a zjistilo by se, ze holt nejsou baterie. A nejen to,v cele nahote by se obnazila zrudnost a nesmyslnost zeleneho silenstvi. Uz jen ty kecy o tom, jak se to ekologicky vyrabi.

      1. Pre ludí so „zdravým rozumom“ je určený sračkomet. To
        Pre ludí so „zdravým rozumom“ je určený sračkomet. To predsa každý „rozumný“ jedinec vie, že sračkomet sa:
        -vyrába ekologicky
        -prevádzkuje ekologicky
        -opravuje ekologicky
        -DPF filter sa regeneruje ekologicky
        -jazdí na ekologicky vyrobené palivo
        -produkuje ekologické plyny
        A na koniec sa aj ekologicky likviduje :-))))

        1. Jedinec se zdravym rozumem se pozna podle toho, ze nema tyhle
          Jedinec se zdravym rozumem se pozna podle toho, ze nema tyhle ekozvasty. Je mu uplne jedno, zda se spalovaky delaji nebo nedelaji ekologicky. Chova se racionalne a kupuje si spalovaky. A v zime se smeje baterkarum, jak mrznou a maji houby dojezda za silene prachy.

          PS: Dychani produkuje CO2, nebudu kvuli par pi*usum prestavat dychat. Takze mily ekomagore, prosim prestante dychat, otepluje to planetu.

            1. Kaceni lesu bez nahrady, souhlas. Vysadit lesy a prestat
              Kaceni lesu bez nahrady, souhlas. Vysadit lesy a prestat pestovat repku. Jinak obecne, v Bruselu chybeli v zakladce pri hodinach fyziky. Energie se ziskava spalovanim, konkretne reakci O2 a C. Pri idealnim spalovani vznika CO2. Tedy snizeni CO2 nad urcitou mez je fyzikani nesmysl, protoze bez toho nezvnikne energie. A uzakonit fyzikalne nedosazitelne hodnoty s tim, ze to bude realizovano pomoci EV, kdyz nemam dostatek baterek, je hodno idiota z Brusel. A to je panecku dobre placeny idiot, asi jako v RVHP.

              Mikrocastice jsou dusledkem nesmyslnych pozadavku na ekologii. Starsi diesel produkuje vetsi castice, ktere se zachyti v hornich cestach dychacich. Tak staci jen dodat mocovinu pro snizeni NOx a mame super zdroj energie pro mobilitu.

                1. Budou se otevirat nove doly. Super, tak to mame pri vsech
                  Budou se otevirat nove doly. Super, tak to mame pri vsech povolenich a opatreni na ochranu zivotniho prostredi tak 10 let casu, ze nich vypadne prvni Lithium. predpokladat, ze urednici z Bruselu to budou schopni synchronizovat s vystavbou nove frabriky na baterky je hodne idealisticka. Neblaznete, kdo nic nedela, nic nemuze pokazit a tedy byt za to vyhozeni. Tedy zlate pravidlo, nic nedelej a dozijes do duchodu. Takze cca 14 let do masove produkce baterii. A to uz se ojezdi i ten diesel.

                2. Odkdy trva v Bolivii 10 let od planu na vystavbu dolu k prvnim
                  Odkdy trva v Bolivii 10 let od planu na vystavbu dolu k prvnim dodavkam? Mate s tamni legislativou zkusenosti? Podelte se.
                  Proc by meli baterkarny stavet urednici z Bruselu? Neni efektivnejsi to nechat soukromemu sektoru?
                  Kdyz by byl disel tak skvely, proc musely automobilky podvadet a proc udavaji nerealnou spotrebu? Dokonce jsem nekde videl porad, kde srovnavali Golf o 3 generace starsi a nejnovejsi a ten stary mel lepsi spotrebu (na stejne trase, stejny ridic) nez novy. Proc, kdyz neustale motory zdokonaluji a maji dle vyrobcu tak skvelou ucinnost?

                3. Bolivie je vskutku klidny kraj, tam pujde tezba jako po masle.
                  Bolivie je vskutku klidny kraj, tam pujde tezba jako po masle. Ale fakt je, ze pam mega dolaru vyresi povoleni, pripadne soukroma armada umi divy.

                  Ale ty dalsi otazky jsou zajimave. Nechat na soukromem sektoru, tomu tleskam. Pak ovsem zadne EURO 1 .. 65535 nema smysl. Neregulovat. Proc podvadeli, protoze urednici z Bruselu jsou idioti a pomoci narizeni a norem jim neumoznuji delat kvalitni auta. Asi tak.

                  Tkze nechte vyrabet klavlitni dvoulitry bez kurvite a vsichni budem o neco stastnejsi.

                4. néé fákt eReRka (RudýRejžáci) to už vošéfovávají
                  néé fákt eReRka (RudýRejžáci) to už vošéfovávají ;)) a budeoe bude 😉

                  oenergetice.cz/obnovitelne-zdroje/bolivii-byly-potvrzeny-nejvetsi-zasoby-lithia-svete-dvojnasobne-oproti-puvodnim-predpokladum/

                5. a indijána zmákli hlavně klíííd a nohy fteple soudluzi
                  a indijána zmákli hlavně klíííd a nohy fteple soudluzi ;))

                  youtube.com/watch?v=GBVd410FufY

                6. Jde to nejak prelozit? Kdo jsou RR?
                  Jde to nejak prelozit? Kdo jsou RR?

                7. Kdyz by nebylo politiku a zprisnovani emisnich norem, tak nam
                  Kdyz by nebylo politiku a zprisnovani emisnich norem, tak nam tu stale jezdi auta bez katalyzatoru.
                  Ty Eura 1 – 2^16 jsou proto, ze spalovani fosilnich paliv nici zivotni prostredi (vzpomente si na krasne lesy v Krusnych horach za komunistu). Pokud Vam nevadi kour z vyfuku, vyberte si jakekoliv spalovaci auto s tim nejkvalitnejsim motorem (treba dvoulitr bez kurvitek), vemte si jej do garaze, zavrete vrata a nastartujte. Jste si jisty, ze toto nebude mit neblahy vliv na Vase zdravi? A presne to delame ve velkem na Zemi.
                  Podle me by meli politici jeste zakazat domaci spalovani uhli, uzivam si poskozovani zdravi kazdy topny den, kdyz se sousedi chteji ohrat.

                8. Vase presvedceni o tom, ze budete zit vecne je nesmyslne.
                  Vase presvedceni o tom, ze budete zit vecne je nesmyslne. Kazdy, vcetne vas jednou zemre. Nez se tak stane, bude vas organismus poskozovan celou radou vlivu, kosmicke zareni bude nicit vasi DNA, plisne vas budou otravovat Aflatoxicyny a jinymi jedy, atd. To ze prezijete nejakou dobu je dano tom, ze vasi i mi predci se byli schopni adaptovat.

                  Takze ta otazka neni zda prodkuji skodliviny, to urcite ano, stejne jako sopky a jine prirodni jevy. Ta otazka je, jak to ovlivnuje muj zivot a zda primosy jsou vetsi nez naklady. Mi auto pomaha a cena ve forme spaleneho kysliku a zdravotnoho rizika je pro mne prijatelna. Platim za to zvysenym rizikem, stejne jako platim zvysenym rizikem, kdykoliv jedu po D1 nebo prechazim ulici.

                  To co rikate je cista demagogie. To, ze vasi sousede topi uhlim a vy by jste to zakazal, protoze jste sobec, kteremu je jedno ze jim bude zima, jen svedci, ze lide jako vy jsou nestestim teto planety. Ostatne ten priklad v garazi, casto zde omilany Radovanuv garazovy test, je typicky prikladem idiocie v primem prenosu.

                  Kolik uzitecnych idiotu bylo treba v 1948 ke zniceni desetitisicu/statisicu zivotu?

                9. Co je vice sobecke? Prat si, aby se zakazalo topit uhlim,
                  Co je vice sobecke? Prat si, aby se zakazalo topit uhlim, jelikoz domaci topeniste nepodlehaji dukladne kontrole, nebo opit uhlim a nicit tak zdravi svemu okoli? Mimochodem, dne je drevo za babku, dokonce se da palivove sehnat za samotezbu, takze o zime doma to neni.
                  A uvedomujete si, ze mluvite pouze o sobe, ze Vase poskozovani zivotniho prostredi Vam stoji za benefity, ktere Vase cinnost prinasi? A ohlizite se i na druhe, kterym Vase vyfukove plyny neprinasi nic dobreho?
                  Plne souhlasim, ze jsou i dalsi vlivy, ktere jsou pro nas skodlive, ale spravne jste uhodil hrebicek na hlavicku, ze tu jsou desetitisice let a clovek se na ne adaptoval. Na jedy z fosilnich paliv a jejich narustajici koncentraci v atmosfere jsme se jeste geneticky prizpusobit nemohli.
                  Vim, ze umre kazdy, ale je obrovsky rozdil mezi tim, ze umrete relativne vitalni (postarate se o sebe, chodite na prochazky, cestujete, nebo umrete v nemocnici nadopovany prasky (napr.) kvuli rakovine, kterou mate nekolik let a silne Vas zivot omezuje. Jde o kvalitu poslednich let pred smrti.

                10. Je to dano zebrickem hodnot. Pokud nekdo je clovek, ktery k
                  Je to dano zebrickem hodnot. Pokud nekdo je clovek, ktery k zivotu nepotrebuje svobodu a bude radeji otrokem s jistou miskou jidla nez svobodnym clovekem, ktery holt muze mit hlad, pak asi da prednost zakazu uhli. Proc, protoze skutecnost zakazu pro nej nepredstavuje zadnou hodnotu. Pro nas svobodomyslne je svoboda vec, za kterou se umira. A proto trocha smradu z komina, ktery jsme notabene cuchali vsichni za komancu a vetsine to neprislo divne, je minimalni cena za tak dulezitou vec, jako je svoboda. Proto taky vzdy budu bojovat proti zelenym silecum, kteri by chteli vsechny zotrocit, ve jmenu sve zvracene ideologie.

                  Ohledne umirani, je to mimo jine o spravnem pochopeni pravdepodobnosti. I zivot v sebeciscim prostredi vam nezaruci zdrave stari. A naopak. A ted je to o balancovani.

                  Jen zajimavy dusledek uvahy. Zadny kurak nema pravo ceknout nic o ekologii, protoze dopady na zdravi jsou extremni. Dopady na zdravi u aut nesjou extremni, jsou meritelne nikoliv katastroficke.

                11. Ja Vam nevim. Mne neprijde moc svobodne nicit zdravi tem, kdo
                  Ja Vam nevim. Mne neprijde moc svobodne nicit zdravi tem, kdo jezdi MHD a topi elektrinou. Myslel jsme si, ze svoboda jednotlivce konci tam, kde zacina nekoho druheho. Svoboda je nicit sobe zdravi, ale uz neni moc fer pak chtit po ostatnich, aby prispivali na mou lecbu. Myslim si, ze tady jsme se dostali na hodne tenky led a neshodneme se. I tak dekuji za kultivovany dialog, to se tak casto nevidi. Hezkou nedeli 😉

          1. „Jedinec se zdravym rozumem se pozna podle toho, ze nema tyhle
            „Jedinec se zdravym rozumem se pozna podle toho, ze nema tyhle ekozvasty. Je mu uplne jedno, zda se spalovaky delaji nebo nedelaji ekologicky. Chova se racionalne a kupuje si spalovaky“ Tak tohle mi stačí na to aby si o vás vytvořil názor.

            A na tom, že v zimě baterkáči mrznou se osobně jen pousměju :-))
            To o CO2 (relativně neškodném plynu) už raději nekomentuju.

            Spěte dál…

            1. V klidu, obe skupiny si o te druhe mysli, ze jsou to idioti. V
              V klidu, obe skupiny si o te druhe mysli, ze jsou to idioti. V tom problem neni. Nazor muzete mit jaky libo, o tom je demokracie. I kdyz tihle ekomagori s demokracii maji skutecne velky problem, obdobne jako meli a maji komuniste, fasiste a jini. A s tim ja mam problem nejvetsi, stejne jako se zakazy jaderek, solary a jinymi nesmysly.

              Kdysi jsem nechapal, proc lide nedelaji tohle ci ono. Vzdyt je to prece logicke. Jakmile se ale zacnete zajimat o vesmir, date si veci dohromady a uvedomite si vlastni smrtelnost, pak zjistite, ze to ekologicke snazeni je hloupost. Podstatu problemu ekomagori neresi. Prelidnenost planety. Proc? Snadna odpoved, neda se na tom vydelat na rozdil od solaru. Ekologie je obchod se strachem, o tom je ta hra.

              PS: V zime nemrznou, jen maji mensi dojezd. naopak, topi hned od zacatku jizdy. To bylo prirozene obrazne. A skodlivost CO2 je prirozene nesmysl, staci jedna sopka a budeme radi za kazdy stupen navic.

              1. Mohu Vás požádat, abyste ten nesmysl že Tesla v zimě
                Mohu Vás požádat, abyste ten nesmysl že Tesla v zimě netopí dále nešířil? Když se zjistilo, že to bylo chybným nastavením od řidiče, jak je výše uvedeno?
                Přesně to jsou ty fámy, o nichž píše Michelin, když se tu nehodlá rozepisovat o potížích s Teslou.

                1. Dal jsem odkaz na reálnou zkušenost uživatele. On, na
                  Dal jsem odkaz na reálnou zkušenost uživatele. On, na rozdíl od vás, tu Teslu má a jezdí s ní a ví jak topí/netopí.

                  A dal jsem odkaz, nic jsem neinterpretoval. Každý si může přečíst celé vlákno diskuse, i já jsem to teď udělal. E-Ryc tam jasně píše, že to nebylo chybným nastavením.

                  Spíš vy přestaňtě nekriticky obhajovat EV i tam, kde jednoznačně mají slabiny a kde je ještě potřeba na nich zaprcovat, aby se komfortem vyrovnaly spalovákům. Tím elektromobilitě nepomáháte, naopak. Sympatičtější mi je přístup E-Ryca a Michelina, kteří dokážou i o té zbožňované Tesle napsat kritiku, pokud si to zaslouží.

                2. Neřekl to, připustil pochybení. Protože pak by Norové
                  Neřekl to, připustil pochybení. Protože pak by Norové jezdit nemohli vůbec. To jsou fakta, ne nekritické zbožňování.

                3. To si každý, kdo ho to zajímá, v té diskusu najde, celé
                  To si každý, kdo ho to zajímá, v té diskusu najde, celé komplet. Takže není důvod ten link nešířit. Vše tam je popsané, do má zájem si přečte.

                4. Takúto skúsenosť má iba E-ryc a ešte som to od nikoho
                  Takúto skúsenosť má iba E-ryc a ešte som to od nikoho nepočul. Sám jazdím v Tesle S a naposledy pri asi 300km trase pri -15 som šoféroval v tričku.
                  Myslím, že by sa k tomu mal vyjadriť E-ryk, lebo je to podla mna iba individuálny problém.

        1. Ovsem v oblasti spalovaku je BMW taky jina trida nez Dacia.
          Ovsem v oblasti spalovaku je BMW taky jina trida nez Dacia. Tam platit za znacku ma mirne opodstatneni. (me BMW tedy neoslovilo ani jako spalovak, ale taky me neoslovuje Apple i presto, ze uznavam dela dobre vyrobky). Ale tyhle s*acku za tak silene penize je nesmysl, problem je, ze EV neni s vyjimkou nekolika zpusobu uziti, napr. postacka, rozvoz obedu apod., realne pouzitelny.

          1. Tak jsem asi výjimka. 🙂 Já používám i3 denně, jiné
            Tak jsem asi výjimka. 🙂 Já používám i3 denně, jiné auto vytáhnu 1x za 4-5 měsíců. Dneska jsem jel z Plzně do Prahy a cestou ze Zličína na Karlák jsem potkal 4x i3, takže těch výjimek bude asi více.
            Ono je to o tom, zda chcete a hledáte způsoby nebo nechcete a hledáte důvody.

              1. A on se snaží někdo dokázat, že EV je použitelné jako
                A on se snaží někdo dokázat, že EV je použitelné jako univerzální jediné auto? V tomto jsem s Vámi zajedno. Ale co tvrdím, že EV zastoupí roli druhého auta do rodiny pro ježdění kolem komína, tam to zvládá s přehledem. A to by v tuto chvíli stačilo.

                1. Jenze ono to jde, ja uz ho jako jedine auto pouzivan pul roku.
                  Jenze ono to jde, ja uz ho jako jedine auto pouzivan pul roku.

                2. Abysme si rozuměli, já netvrdím, že to nejde ve smyslu
                  Abysme si rozuměli, já netvrdím, že to nejde ve smyslu „dokázání, že to jde“. Tak jako známý mi „dokázal“, že s Leafem s dojezdem 100 km dokázal procestovat Itálii. Ale to už není klasická dovolená jako se spalovákem, ale přískoky od nabíječky k nabíječce.
                  Stejně jako já jsem si dokázal, že z Plzně do Brna dojedu s i3. Ano, jde to, ale stačilo mi to jednou a příště už jedu jen se spalovákem, s kterým dojedu do Brna v jednom kuse a zpátky a tankovat budu jen v Plzni. Protože trávit čas cestou v Praze a v Humpolci nabíjením nehodlám.
                  Mít EV jako jediné auto má dneska u většiny lidí problém splnit požadavky, které jsou kladeny na auto. To se samozřejmě nevylučuje s tím, že se najde nějaký vzorek populace, kterým už to dneska stačí.

                3. Ta odpoved byla spis na anonyma 🙂
                  Ta odpoved byla spis na anonyma 🙂

                4. Ale kolega vam odpovedel presne. A s tim nelze nez souhlasit.
                  Ale kolega vam odpovedel presne. A s tim nelze nez souhlasit. Ve sve dobe jsem videl dokument, jak na Babete (motocykl] dojeli do nekam k mori a zpet. Ale opravdu to neni zrovna typ uziti, pro ktery byla Babeta navrzena. A stejne tak EV jako jedine auto v rodine je nesmysl, leda by ta rodina nikdy necestovala daleko. Tedy obecne, mohou se vyskytovat pripady, kdy to auto bude mit funkci jedineho auta v rodine. Ale ve vetsine pripadu to bude na ukor pohodli.

                5. Definujte pohodlí. Je to smrdící plechovka v garáži, z
                  Definujte pohodlí. Je to smrdící plechovka v garáži, z níž se uvolňují rakovinné výpary, občas kape ropný derivát olej a vsakuje se do pozemku nebo stavby, která rachotí a vypouští jedy a dým, spotřebovává kyslík z ovzduší pro dýchání, další znečišťuje, vibruje celým okolím? Pak si ji mějte. My to vidíme jinak.

                6. Ano, já to vidím jinak. Je to auto, které ujede na jedno
                  Ano, já to vidím jinak. Je to auto, které ujede na jedno natankování více než 800km, tankuje se cca 10 minut a v zimě topí, aniž by to mělo zásadní dopad na dojezd.

                  A nebo to je plechovka, co se nabíjí přes noc, dojezd stojí za houby a nedej bože aby mrzlo, a to všechno za dvouj a vícenásobek ceny. No neber to za ty prachy.

                  Ale je to jak říkáte o úhlu pohledu. Co je nepochybné je, že většina lidí v této zemi spíše sdílí můj pohled než váš. Naopak v Norsku se přiklání spíše k vašem.

                  Co z toho vyplývá? Že ideologie je mocný nástroj k vymývání mozků.

                7. Pod to topeni se podepisu, to je objektivne problem, i u
                  Pod to topeni se podepisu, to je objektivne problem, i u velkobaterkace typu Tesla. Pri nedavne ceste z Nemecka (lijak, vitr, cca 5-8 stupnu) byla v aute slusna kosa (topeni normalne zapnute, v Praze jsme byli cca s 15%). Podle me tech 5kW proste nestihalo.

                8. To jako vážně???
                  Já myslel, že tyto problémy s topením

                  To jako vážně???
                  Já myslel, že tyto problémy s topením mají malá auta s malou baterkou, taková, co topí odporově. Myslel jsem, že nové auta (a Tesla zvlášť) to má pořešené a tepelný komfort se dá srovnat se spalovacím autem.

                  Já jezdím celoročně, teplota nastavena na 21 a řídím v triku nebo košili, bundu bych nesnesl. A to už do auta nastupuji svlečený, i v zimě, tu nastavenou teplotu to dosáhne po 5 minutách.

                  Tak to je pro mě docela překvapení.

                9. Ja s tim celou zimu taky zadny tak velky problem nemel. A
                  Ja s tim celou zimu taky zadny tak velky problem nemel. A tuhle cestu to bylo tam i zpatky (stejne pocasi). Jeste je moznost, ze by to proste bylo moc chytre, usoudilo, ze nedojedeme a topeni nejak omezovalo. Nebo to uprednostnilo chlazeni (odvlhcovani) proti topeni. Ale proste to byl oser. A spolujezdkyne (zabalena v zimni bunde) celou dobu remcela, ze v jejim i20 by se to nikdy nestalo (coz ma zrejme pravdu)…

                10. No právě, že na dlouhé trase je tepelná pohoda hodně
                  No právě, že na dlouhé trase je tepelná pohoda hodně důležitá a hlavně manželka je na to citlivá. To by mi doma neprošlo. Já právě do budoucna přemýšlel, že jí koupím něco malého v elektrice na jízdy kolem baráku, ale teď jsi mi to naboural 🙂

                11. Ja myslim, ze paradoxne u maleho auta to bude lepsi – mensi
                  Ja myslim, ze paradoxne u maleho auta to bude lepsi – mensi prostor k vytopeni. A jak rikam, neni to tak, ze by se to delo porad, zjevne to vyzaduje nejakou kombinaci faktoru. Treba k tomu nekdo jako Michelin bude mit vic.

                12. Přesně to jsou ty fámy, o nichž píše Michelin, když se
                  Přesně to jsou ty fámy, o nichž píše Michelin, když se tu nehodlá rozepisovat o potížích s Teslou. Vysvětleno výše, bylo to o řidičově nastavení. Ale Vy o tom stále diskutujete jako o neschopnosti auta se vytopit v 5 stupních venku. Což Vám musí dojít, že je kravina, to by asi Norové museli jezdit ve vaťácích. A stačí se podívat na videa Bjorna a ejhle, on si jezdí v tričku a venku mu přitom zamrzá víčko od nabíjení.

                13. Vysvetleno zde, Range mode je vypnuty.
                  Ale urcite jsem si to

                  Vysvetleno zde, Range mode je vypnuty.
                  Ale urcite jsem si to cele vymyslel, muzes klidne spat, cest elektromobilu byla zachranena…

                  EDIT: kdyz se budes namahat precist, co jsem napsal, cele, tak si muzes vsimnout, ze celou zimu jsem taky jezdil v teple. Ale jak zazni jedine slovo o tom, ze EV nejsou dokonale, nastupuje ruda mlha pred ocima, ze?

                14. Vždycky se může stát chyba, nic není dokonalé. Jenže
                  Vždycky se může stát chyba, nic není dokonalé. Jenže ono to opravdu vyznělo že Tesly netopí. Což je nesmysl. A hned se toho chytili další a začali opakovat.

                15. ílon se ti pomstil za všechnu tu tvou nenávist a
                  ílon se ti pomstil za všechnu tu tvou nenávist a puberťácký kecy vo honění :)))

                16. Moderni diesly potrebuji pridavne topeni ktere funguje jako
                  Moderni diesly potrebuji pridavne topeni ktere funguje jako stary bufik. Spaluje naftu jako obycejne pridavne topeni. Asi jen proto mate v zime tepelnou pohodu. Zkuste zapatrat, budete prekvapen. Funguje to automaticky, neda se to rucne ovladat.

                17. Nemám diesel, ale hybrid. Když jsem měl diesel, tak to
                  Nemám diesel, ale hybrid. Když jsem měl diesel, tak to trvalo chvilku déle než tam bylo teplo. Ale tak 10 minut max. teď s tím benzinem (hybridem) je to ještě dřív.

                  Ale není podstatné jak se toho dosahuje, ale výsledek. V autě prostě musí být příjemně teplo/vychlazeno, je to taky prvek bezpečnosti.

                18. I benzinaky maji toto dohrivani. V EV si muzete take
                  I benzinaky maji toto dohrivani. V EV si muzete take instalovat naftove, plynove nebo etanolove topeni. V Ionu ho mam pres zimu a teploucko.

                19. Jak jsem psal… je celkem jedno, jak se toho dosáhne,
                  Jak jsem psal… je celkem jedno, jak se toho dosáhne, podstatné je, aby uživatel nemusel řešit koupi a montáž nějakého přídavného modulu, tankovat do EV ještě naftu nebo etanol jenom proto, aby tam měl teplotní pohodu srovnatelnou se spalovákem, u kterého žádné takovéto úpravy dělat nemusí a vše funguje automaticky a na pozadí, ani o tom neví 🙂

                20. Drive ci pozdeji budou i BEV mit moznost objednat od vyroby
                  Drive ci pozdeji budou i BEV mit moznost objednat od vyroby takove topeni. Zatim se automobilky vezou na vlne nepopularity BEV a nedavaji tuto moznost umyslne. Na druhou stranu bych dnes zvolil jine reseni. Koupil bych batterypack 2-3kWh a topil elektricky. V lete by slouzil jako zaloha FVE ve sklepe.

                21. Zapomínáte na jeden kouzelný fakt, že spalovák topí
                  Zapomínáte na jeden kouzelný fakt, že spalovák topí odpadním teplem, které 3/4 roku vyzařuje do už tak teplého okolí a spotřebuje na to většinu draze za spoustu elektřiny vyrobeného paliva. Proto taky má spalovák přesně opačný problém, uchladit se po většinu roku.

                22. Nezapomínám a samozřejmě to vím, jak a proč topí
                  Nezapomínám a samozřejmě to vím, jak a proč topí spalovací auto 🙂 Ale uživateli je to absolutně jedno… jak jsem psal, ten chce nastoupit do auta a mít tam co nejdříve tepelnou pohodu. A to taky spalovák umí, na rozdíl od některých EV, jak tak čtu.

                  Problém s uchlazením auta jsem u moderních aut nikdy neměl, ani motor a ani interiér. Naposledy někdy 30 let zpátky ve staré Škodě 120. A to jezdím teda hodně a od té doby jsem vystřídal tak 10 aut, odhadem.

                23. Problém mají, a to ještě dojezdově, spíše než s
                  Problém mají, a to ještě dojezdově, spíše než s teplotou, 12 let vývojově stará trojčata a 6-8 let staré Leafy. Moderní elektromobily ne.

                24. Však jsem taky ani nenapsal, že problém s topením mají
                  Však jsem taky ani nenapsal, že problém s topením mají všechny elektromobily.

                  Ale už z principu fungování je snad každému jasné, že spalovák žádné problémy s topením nemá, protože toho odpadního tepla vyrobí až-až a to se použije na topení. Je to tak?

                  EV si musí teplo vyrobit jinak. Záleží jak to má výrobce zmáklé, ale už z principu tu energii na výrobu tepla bere z baterky, takže se to více nebo méně projeví na dojeazdu EV, vždy. Je to tak?

                  Ostatně, proč jinak byl rozdílný dojezd v létě a v zimě, že? No a pokud to výrobce zmáknuté nemá, tak se k tomu zkrácenému dojezdu ještě přidá zima v kabině, jako u těch starších EV.

                25. No a kdo začátek zimy začne s rozbitou spirálou… :-D…
                  No a kdo začátek zimy začne s rozbitou spirálou… :-D… zjistí že zima má hlavně vliv na rychlost nabíjení (dle prohřátí baterie a venkovní teploty). Na dojezd je vliv velice marginální, odhaduji to cca 5%

                26. No ale co tady čtu zkušenosti uživatelů EV, tak ten
                  No ale co tady čtu zkušenosti uživatelů EV, tak ten rozdíl v dojezdu léto a zima je větší než 5% a to i u moderních aut. Čím to tedy je?

                  To jsem taky u čistého spalováku nikdy nepozoroval. Teď u hybrida to pozoruji, že spotřeba v teplém počasí o trochu klesne, protože se spalovací motor dřív zahřeje a dřív se pak zapojí elektromotor a tím se šetří benzín.

                27. Podmínkami a druhem jízdy.
                  Jinou spotřebu mám u vývojově

                  Podmínkami a druhem jízdy.
                  Jinou spotřebu mám u vývojově 12 let starého Ionu pro vyjetí z garáže +14°C do -10°C s mírným topením vnitřním okruhem a teprve při zamlžování oken přepnutím na vnější okruh, tedy nasáváním -10°C vzduchu a dlouhé trase. Nižší.
                  A jinou, daleko brutálnější, na pojížďky po Ostravě. Průměr města +-20 km, bydlím na severovýchodním okraji. Ujedu 5-6 km, zastavuji, otevírám dveře a kufr, tím větrám vnitřek, případně někoho vezu a je to více dveří, pak auto třeba chvíli stojí, pak opět jedu a topím vychlazený vůz a tak pořád dokola. To je pak spotřeba jako blázen, protože s 16 kWh baterkou topení neustále nabíhá na prvotních 5 kW výkonu a do spotřeby 1-2 kW se nedostane. Protože to už zase stojím a auto chladne, třeba 2-3 hodiny. Pak sedám, jedu, opět topí naplno.
                  Člověk najezdí málo kilometrů za moc hodin a elektřinu z baterky propálí na topení.
                  Moderní elektroauta jsou na tom při obou způsobech použití stejně. Odběr mají sice menší a vzhledem k velikosti baterie to třeba vůbec neřeší, ale taky v tom druhém případě budou neustále pálit elektřinu na topení.

                28. Tak nemá problém přímo s uchlazením ale s tím že
                  Tak nemá problém přímo s uchlazením ale s tím že zbytečně vynakládá energii na chlazení něčeho co vynakládá energii na zbytečné ohřívání ;-p

                29. Nic proti, ale nezaměnil jste dvě věci. Moderní diesely
                  Nic proti, ale nezaměnil jste dvě věci. Moderní diesely mají elektrickou spirálu pro rychlejší ohřátí v zímě. Ano, nedá se ovládat. Ty, které mají bufík, jeden takový mám ve svém autě, nemají spirálu a zapíná se jim automaticky bufík. Také nelze ovládat, resp. lze nastavit na režim větrání a tím se to vypne. Ale, že by měly navíc bufík, který se běžně prodává za 30k CZK dost pochybuji. A hlavně by jej pak okamžitě prodávali, protože není nic snažšího, než jej využít pro předtopení auta.

                  Obecně odpadního tepla i diesel vyvine dost, aby vytopil auto bez dodatečného topení. Jedinkrát v životě jsem zažil zimu, když venku bylo -25 a jeli jsme ještě tím starým dieselem ve skode Felicia, tak to byla zima a za celou cestu se neohřála chladící kapalina na více než 70 stupnu. Ale od té doby jsem to nezažil.

                30. Nic proti, ale nezaměnil jste dvě věci. Moderní diesely
                  Nic proti, ale nezaměnil jste dvě věci. Moderní diesely mají elektrickou spirálu pro rychlejší ohřátí v zímě. Ano, nedá se ovládat. Ty, které mají bufík, jeden takový mám ve svém autě, nemají spirálu a zapíná se jim automaticky bufík. Také nelze ovládat, resp. lze nastavit na režim větrání a tím se to vypne. Ale, že by měly navíc bufík, který se běžně prodává za 30k CZK dost pochybuji. A hlavně by jej pak okamžitě prodávali, protože není nic snažšího, než jej využít pro předtopení auta.

                  Obecně odpadního tepla i diesel vyvine dost, aby vytopil auto bez dodatečného topení. Jedinkrát v životě jsem zažil zimu, když venku bylo -25 a jeli jsme ještě tím starým dieselem ve skode Felicia, tak to byla zima a za celou cestu se neohřála chladící kapalina na více než 70 stupnu. Ale od té doby jsem to nezažil.

                31. Jen letmo jsem zapatral a hned na me vyskocila moznost
                  Jen letmo jsem zapatral a hned na me vyskocila moznost pridelat u Audi Q7 z roku 2019 k nafovemu topeni i rucni regulaci aby se to dalo pouzit jako parkovaci topeni. Automobilky se s tim moc nevytahuji. Zrejme se opravnene stydi ze to je nutne. Nektera mensi auta maji mozna elektrickou spiralu, ale vetsi potrebuji porad jeste naftu/benzin. Nasel jsem Sharan, Range Rover, Touran atd.

                32. Myslím, že není se za co stydět. Naopak, dobré, ale
                  Myslím, že není se za co stydět. Naopak, dobré, ale drahé řešení, proto se používá u aut vyšší cenové kategorie. Nezapomínejte, že alergie na použití fosilních paliv není v populaci běžná.

                  Ale pak se ukazuje, že jsem měl pravdu. Jedná se o příhřev v době, kdy je motor studený. Řeší se buď elektrickou spirálou u levnějších modelů nebo bufíkem u vyšších modelů. Obě řešení mají za úkol zkrátit dobu, kdy motor funguje při nízkých teplotách. Z toho by jste měl mnít radost, protože to sníží množství splodin. V žádném případě se nejedná o topení, které je zapnuté během delší jízdy, odpadního tepla je skutečě dostatek i u dieselů, byť s ohledem na vyšší účinnost méně než u beznínu.

                33. Kdyz budete stat v zime v zacpe a motor pobezi naprazdno, tak
                  Kdyz budete stat v zime v zacpe a motor pobezi naprazdno, tak casto nebude produkovat dostatek odpadniho tepla a dotapeni pobezi pres toto topeni. Pisu to z toho duvodu, ze by elektromobily mely mit take moznost takto pritapet. Ja jsem si takove topeni instaloval do Iona a nemam s tim problem. Tech par litru nafty za celou zimu je oproti spotrebe spalovaku jen peanuts.

                34. Co se týká EV souhlasím, ano bez nezávislého topení je
                  Co se týká EV souhlasím, ano bez nezávislého topení je to v zimě problém. Na druhou stranu to má výhodu, nedojde vám baterka k napájení bufíku. :-).

                  No to stání v zácpě posledních pár let není problém, pořádnou zimu už ani nepamatuji. A při těch normálních -8 mi alespoň můj 2.0TDI produkuje dost tepla. (fakt je, že mám také Webastos, ale rozhodně jsem ho nikdy nemusel zapnout během jízdy, používám jen k předehřání).

                35. V lete 21? To je jako v mrazaku. V lete sem vymek az pri 38
                  V lete 21? To je jako v mrazaku. V lete sem vymek az pri 38 stupnich a klimu sem dal na 32. Je videt ze to kazdej vidi jinak 🙂

                36. V pohodě, akorát teplota příjemná na řízení, ani
                  V pohodě, akorát teplota příjemná na řízení, ani teplo, ani zima. Manželka si teda na své straně nastavuje 23-24, ale to asi stejně moc nefunguje, když ten vzduch se míchá…

                37. Zrejme ste mali zapnuty range mode, vtedy tesla kuri len 3kW a
                  Zrejme ste mali zapnuty range mode, vtedy tesla kuri len 3kW a ma dalsie obmedzenia pri kureni a chladeni v zaujme co najviac znizit spotrebu energie. Range mode je v nasich zemepisnych sirkach hlavne v zime hlupost, napriklad v dazdi pri teplotach okolo nuly moze pri range mode dochadzat aj k ciastocnemu zahmlievaniu okien.
                  Standardne tesla kuri 6kW a nikdy sa mi nestalo, ze by nebola v aute tepelna pohoda podla potreby. Moja manzelka vyzaduje 24 stupnov. Cize pre dosiahnutie tepelnej pohody nemozno v tesle v zime zapinat range mode.

                38. Jsem si vcelku jisty, ze jsem ho vypinal (pokud se sam znovu
                  Jsem si vcelku jisty, ze jsem ho vypinal (pokud se sam znovu nezapnul s nejakym updatem). I kdyz ten byl nekdy po vanocich. Ale zkontroluju, dik.

                39. Tak jsem zkontroloval, tim to neni, je vypnuty.
                  Tak jsem zkontroloval, tim to neni, je vypnuty.

                40. Tak potom neviem. Na mojom X-ku taky problem nemam. Standardne
                  Tak potom neviem. Na mojom X-ku taky problem nemam. Standardne pouzivam nastavenie klimy/kurenia vsetko auto, takze menim len teploty. Pri dlhych cestach v zime s tazkym privesom, pri suchom pocasi som skusal manualne nastavenia. Nechaval som nejaky cas vnutorny okruh. Vyzera to tak, ze sa tak da usetrit nejaka energia, no neviem, ci ma zmysel sa s tym zaoberat. Je pohodlnejsie nabit na SC trochu viac pre vecsiu rezervu a nechat nastavenia auto.

                41. Jak rikam, zrejme nejaka okrajova kombinace (energie bylo pri
                  Jak rikam, zrejme nejaka okrajova kombinace (energie bylo pri zpatecni ceste dost). Ale u auta v tehle cenove kategorii by se to ku*va stavat nemelo, nabaleni jako pumpa na zimu jsme naposledy jezdili ve stodvacitce s vylagrovanym termostatem…
                  Laborovanim s auto manual jsem se taky zlepseni nedobral.
                  Ale nechme toho, snad se to zas rok nestane a Radovan by z toho mohl dostat psotnik.

                42. Jasne… len ma zaujalo slovo psotnik
                  (v slovencine ma

                  Jasne… len ma zaujalo slovo psotnik
                  (v slovencine ma rovnaky vyznam)

                  Psotník (nebo jen konvulse od latinského convulsio – křeče) je zastaralý název choroby, uváděný jako příčina úmrtí u malých dětí. Jednalo se pravděpodobně o tetanické křeče (tj. křeče způsobené většinou nedostatkem vápníku, popř. hořčíku)

                  Horčíka je tu na Hybride dost… sice Jana a bez ř… ale na psotnik mozno pomoze :-)))

                43. Aha, zajimave, to jsem ani netusil, ze to ma realny vyznam,
                  Aha, zajimave, to jsem ani netusil, ze to ma realny vyznam, diky za ochytreni. Ja myslel, ze je to jjen krajovy vyraz od nas z jihozapadu.

                44. V Norsku se k těm elektrovozům uživatelé taky
                  V Norsku se k těm elektrovozům uživatelé taky nepřiklání proto, že by to tak chtěli. Ale proto, že trh s auty je tam výrazně pokřivený ve prospěch EV, takže člověk už při koupi ušetří a pak dále pži provozu. Takže ani Norové nejsou ekologové, chovají se stejně ekonomicky jako i my.

                45. Můžete tomu říkat pokřivení trhu, nicméně je to jen
                  Můžete tomu říkat pokřivení trhu, nicméně je to jen mírné srovnání neplacení externalit spalováky. Navíc Norové by byli blázni, kdyby si zasírali dále zemi spalováky, když elektriky udělaly tak velký pokrok a oni mají elektřinu zelenou z vody a za hubičku. Ropu těží taky, ale ta už rozhodně za hubičku není a o dopadech na přírodu radši nemluvit.

                46. To není o ideologii, to je o neplacení externalit. Když
                  To není o ideologii, to je o neplacení externalit. Když bude do ceny spalováku započteno vše, co se musí kvůli spalovákům dělat a má vedlejší dopady, pak si ho nebude moci nikdo dovolit.

                47. Externalita je naprosto úžasný ideologický
                  Externalita je naprosto úžasný ideologický marketingově/ekonomický blábol. Tedy ono to je ve skutečnosti regulérní ekonomický pojem, jen časem dostal jiný význam.

                  Wikipedia:
                  „Externalita je označení pro aktivitu či činnost, skrze kterou firmy či jednotlivci způsobují nedobrovolné náklady nebo zisky jiným subjektům bez kompenzace prostřednictvím trhu.[1] Původce externality si tyto zisky či výnosy (tzv. pozitivní externality) nemůže přivlastnit, případně tyto náklady (tzv. negativní externality) od něj nelze vymáhat.“

                  Co zo toho vyplývá. Znečištění životního prostředí je náklad. OK. Kdo má ten náklad? My všichni, protože my všichni dýcháme/nedýcháme splodiny. Komu tedy by zákazník měl platit tuto externalitu? No přirozeně všem. A protože naprostá majorita národa používá spalovací motory (MHD také jezdí ve většině případů na fosilní paliva), tak není logické, abychom si platili navzájem a nakonec nula od nuly pošla.

                  Pak nastupuje logická věc, ze které maji ekofašouni panickou hrůzu. Demokracie. Nikdo nikomu nic neplatí, protože je přece normální a logické, že při své činnosti interagujeme s životním prostředím v přiměřené míře. Nebo snad chcete vybírat daň z dýchání a budete tvrdit, že externalitou dýchání je skleníkový efekt.

                  Problém co? Na tom se blbě krade.

                48. Hezky jste to obrátil. Takže když sračkomet nemám a Vy
                  Hezky jste to obrátil. Takže když sračkomet nemám a Vy ano a čoudíte mi s ním pod oknem a dusíte mne, tak je to OK? Sám sobě si dělejte, co chcete, ale mne vynechte. Daně mi zdraví a život nevrátí…

                49. Pán hlavně naprosto suverenně řekl že když někdo ten
                  Pán hlavně naprosto suverenně řekl že když někdo ten spalovák nemá tak mu ostatní uživatelé spalováků mají platit 😉

                50. Ne, pán řekl, že nikdo nikomu nic neplatí.
                  Ne, pán řekl, že nikdo nikomu nic neplatí.

                51. Tak si sem… :
                  „Znečištění životního prostředí je

                  Tak si sem… :

                  „Znečištění životního prostředí je náklad. OK. Kdo má ten náklad? My všichni, protože my všichni dýcháme/nedýcháme splodiny. Komu tedy by zákazník měl platit tuto externalitu? No přirozeně všem. A protože naprostá majorita národa používá spalovací motory (MHD také jezdí ve většině případů na fosilní paliva), tak není logické, abychom si platili navzájem a nakonec nula od nuly pošla.“

                  … dosaďte eventualitu toho kdo nepoužívá spalovací motory.

                52. Omyl, ti kteří používají jsou postiženi stejně, jako ti
                  Omyl, ti kteří používají jsou postiženi stejně, jako ti kteří nepoužívají. Nebo snad dýcháte jiný vzduch?

                53. No to jsou nám novinky. Takže by snad logicky Ti, kteří to
                  No to jsou nám novinky. Takže by snad logicky Ti, kteří to sebevražedně používají, měli platit těm, co je nutí dýchat jimi zasraný vzduch, nebo si myslíte, že je to takto v pořádku?

                54. Ano a právě proto nula od nuly nepojde a dle citovaného
                  Ano a právě proto nula od nuly nepojde a dle citovaného tvrzení by měli dostávat zaplaceno od těch kteří používají.

                  Nebo to napíšu ještě jinak – my všichni máme náklad (jak je v citaci), ano. Ale ne všichni se na tom nákladu podílejí takže…

                55. Což je legrace, protože to je omyl jako kráva. Všichni si
                  Což je legrace, protože to je omyl jako kráva. Všichni si to odsíráme dnes a denně. To není jen řetězec výroby spalováků a paliv a maziv do něj a jejich vliv na životní prostředí, ale zejména každodenní provoz spalováků. Hluk, jedy, vibrace, spotřeba vzduchu na spalování.
                  Různá omezení z toho plynoucí pro provoz takových vozidel a mraky preventivních opatření za mnoho peněz. A nakonec zdraví lidí, kde to platíme z veřejného solidárního zdravotního pojištění a z důchodového systému k tomu. A kdo si myslí že neplatí nic, ten jen nevidí, že onen zdravotní a sociální systém by mu přinesl více, kdyby nemusel platit právě ty zbytečné náklady z následků spalovací dopravy.

                56. Logicky by Ti, kteří spalovací technologie v dopravě
                  Logicky by Ti, kteří spalovací technologie v dopravě sebevražedně používají, měli platit těm, co je nutí dýchat jimi zasraný vzduch, nebo si myslíte, že je to takto v pořádku?

                57. Ne, protoze ti co pouzivaji spalovaci technologie ten vzduch
                  Ne, protoze ti co pouzivaji spalovaci technologie ten vzduch dychaji take. Poskozenymi jsou tedy vsichni.

                58. Pán (nevím jestli vy) napsal že všichni beztak
                  Pán (nevím jestli vy) napsal že všichni beztak používají spalováky a tak ti co otravují jsou také tráveni a tedy nula od nuly pojde protože by měli platit všichni všem.

                  Vidíte tu zející Macochu v tom argumentu?

                59. Ne. Macocha nebyla detekovana.
                  Modelovy priklad:
                  100 lidi, 99

                  Ne. Macocha nebyla detekovana.

                  Modelovy priklad:
                  100 lidi, 99 pouziva spalova.
                  Externalita 1 CZK na cloveka.
                  Vybranych 99 CZK
                  Rozdeleni 99/100 na cloveka
                  Ten jeden nezaplati, a dostane 99 haléřů. Ostatní zaplatí 1 haléř.

                  Dotyčný nesmí používat MHD (spalováky), nesmí mít spalová, nesmí létat letadlem, a musí nabíjet FVE a nasmí kouřit.

                  Hmm, tak jsem celkem klidný.

                60. Auto nebo rakovina běžně nestojí 1 CZK.
                  Zkuste to s

                  Auto nebo rakovina běžně nestojí 1 CZK.

                  Zkuste to s příkladem 1 rakovina na 100 lidí (a to jsem sakra při zemi).

                61. Vy pletete dohromady dve veci. Kolik to stoji v absolutnich
                  Vy pletete dohromady dve veci. Kolik to stoji v absolutnich castka s tim, jak dochazi k prerozdelovani penez. O absolutnich castkach to opravdu neni.

                  Tento priklad dokumentuje, ze prijemce obdrzi od kazdeho cloveka 1% z celkove velikosti externality (nakladu) a 99% mu zustane. A protoze neumime odlisit, co z chorob vznika zivotnim stylem cloveka, co vznika ze splodin, co vznika jinak, napr. geneticka zatez je pozdavaek na financni plneni zjevne neopodstatneny.

                62. Proč by to nebylo o absolutních částkách?
                  Vy se tu

                  Proč by to nebylo o absolutních částkách?
                  Vy se tu smějete 1 haléři ale v absolutní částce to není úplně zanedbatelná částka pro toho jednoho ze sta.
                  Přerozdělování chápu, že těm 99% lidí se vrátí 99% také znamená že 1% dostane 1%… z té absolutní částky.

                  A vy se zase zničehonic odkláníte od „zadání“ které bylo:

                  „Co zo toho vyplývá. Znečištění životního prostředí je náklad. OK. Kdo má ten náklad? My všichni, protože my všichni dýcháme/nedýcháme splodiny. Komu tedy by zákazník měl platit tuto externalitu? No přirozeně všem. A protože naprostá majorita národa používá spalovací motory (MHD také jezdí ve většině případů na fosilní paliva), tak není logické, abychom si platili navzájem a nakonec nula od nuly pošla.“

                  Tedy celá vaše poslední věta je irelevantní.

                  Celá tato diskuse, alespoň z mé strany, je pouze o dokázání že pisatel (nevím jestli jste to vy), zároveň přiznává majitelům EV kompenzace (i když to tak pravděpodobně napsat nechtěl).

                63. Opět klasická demagogie. Takže protože kolem mne všichni
                  Opět klasická demagogie. Takže protože kolem mne všichni vraždí lidi, dokonce se vraždí navzájem, tak já mám jít sedět taky za vraždu, i když nevraždím, ne?

                64. Vy jej přece máte. Výfuk je elektrárně a produkujete CO2
                  Vy jej přece máte. Výfuk je elektrárně a produkujete CO2 a další splodiny.

                65. Přijďte mi ten komín elektrárny najít na střechu mého
                  Přijďte mi ten komín elektrárny najít na střechu mého domu s FVE a do areálu VŠB-Technické univerzity Ostrava, se střechami plnými FVE a malou VE, kde drtivou většinou nabíjím. Asi nepochodíte.

                66. Takže jezdíte jen do VŠB a domů. Nikde na dovo. To si
                  Takže jezdíte jen do VŠB a domů. Nikde na dovo. To si trošku odporuje s tím co prohlašujete o tom, jak jezdíte s vašim EV. A pracujete v noci, abyste mohl přes den nabíjet? A nabíjíte na VŠB, hmm a platíte za to?

                  Jo a takhle to děláte všichni co máte EV, že?

                  Héézkéé, ještě prosím tu o karkulce.

                  PS: A víte že lhát je hřích? To jen ať jste v obraze.

                67. Miluji demagogy, kteří sami nejlépe vědí, co já dělám,
                  Miluji demagogy, kteří sami nejlépe vědí, co já dělám, následně mi to vyčtou nebo znegují, a pak mne napadnou, že lžu. Jste komik…..

                68. To je odpoved hodna demagoga. Neodpovidate.
                  Zasadni

                  To je odpoved hodna demagoga. Neodpovidate.

                  Zasadni otazka:
                  Berete dotace na tu vasi FVE nebo ne?

                  Tim bych zacal.

                  PS: A tato otazka jiz zustala nezodpovezena. Kdo by to cekal, ze?

                69. Neberu. Nemám žádnou dotační smlouvu ani nemám žádný
                  Neberu. Nemám žádnou dotační smlouvu ani nemám žádný dotovaný projekt. Spokojen?

                70. Pokud to je pravda, tak klobouk dolu. Jeden opravdu z mala. To
                  Pokud to je pravda, tak klobouk dolu. Jeden opravdu z mala. To se v klubech ekoparazitu jen tak nevidi.

                71. Pouzivanim slova jako „ekofasouni“ se diskreditujete akorat
                  Pouzivanim slova jako „ekofasouni“ se diskreditujete akorat sam.

                72. Pravda se holt dotčeným nelíbí, ale to nic nemění na
                  Pravda se holt dotčeným nelíbí, ale to nic nemění na realitě. Politická korektnost je jen eufemismus pro lži. Tak nazývejmě věci pravými jmeny, černoši jsou černoši a ne afroameričená, cikáni jsou cikáni ne romové (což je mimochodem označení podmnožiny cikánů).

                73. A ježdění spalovacími automobily je vraždění po
                  A ježdění spalovacími automobily je vraždění po kouskách v přímém přenosu. To se taky nelíbí a je to pravda. Tak nazývejme věci pravými jmény všechny, když po tom voláte.

                74. Od chvile poceti umirate. Nezavisle na tom, jak a kde zijete,
                  Od chvile poceti umirate. Nezavisle na tom, jak a kde zijete, co jite ci dychate jednou zemrete. I vy.

                  Takze vrazdeni, tedy umyslne usmrceni cloveka, to rozhodne neni.

                75. I Vy filozofe. Takže výzkumy, které odhalily že ve
                  I Vy filozofe. Takže výzkumy, které odhalily že ve městech lidé díky špinavému vzduchu z dopravy umírají v průměru o 2 roky dříve jsou výmysl, že? Tak se běžte postavit 5 dní po sobě na 10 hodin v kuse přes den na křižovatku do centra města, zhluboka dýchejte, a pak nám dejte vědět, jak to bylo fajn….

                76. I Vy emocionalisto. Nemate nejaky zdroj na takovou statistiku,
                  I Vy emocionalisto. Nemate nejaky zdroj na takovou statistiku, nejak se mi nepodarilo najit, ze lide ve mestech umiraji drive o 2 roky nez na vesnici.

                77. To nema smysl se dohadovat, ja proste tvrdim ze to jde a jsem
                  To nema smysl se dohadovat, ja proste tvrdim ze to jde a jsem toho dukazem.
                  A to jsem presedlal si myslim celkem z komfortniho GLE coupe ale jak jednou clovek sedne do EV tak uz se proste nevrati.

                78. Ano, pro tento ucel je to super. Je to sice luxus, ale proc ne.
                  Ano, pro tento ucel je to super. Je to sice luxus, ale proc ne.

Napsat komentář