O nejlevnější verzi elektromobilu Tesla Model 3 je velký zájem, dodací lhůty se prodlužují

Automobilka Tesla začala začátkem tohoto měsíce nabízet tolik slibovanou nejlevnější verzi elektromobilu Tesla Model 3. Poptávka je tak vysoká, že již musela upravit její dodací lhůty.

O nejlevnější verzi elektromobilu Tesla Model 3 za $35 000 se toho napsalo už více než dost. Objevovaly se pochybnosti, zda Tesla takové auto vůbec nabídne a pokud ano, kdy se tak stane. Nakonec jsme se přeci jen dočkali a začátkem tohoto měsíce začala kalifornská automobilka elektromobil Tesla Model 3 v nejlevnější verzi skutečně nabízet.

Při zahájení prodejů tohoto elektromobilu byly dodací lhůty udávány v rozmezí 2-4 týdnů v závislosti na konfiguraci. Ten, kdo by si chtěl v USA automobil objednat nyní, si však počká o něco déle.

U Standard Range verze Tesla prodloužila dodací lhůty na 6-8 týdnů. U verze Standard Range Plus se pak dodací lhůta protáhla o dva týdny. Důvodem těchto změn je především vysoká poptávka, na základě které byla Tesla nucena přepracovat své odhady týkající se dodacích lhůt.

Přesný počet doposud uskutečněných objednávek na standardní verzi elektromobilu Model 3 znám není. Lze však odhadovat, že Tesla v prvním týdnu obdržela na tuto verzi Modelu 3 přibližně 5 až 10 tisíc objednávek, tedy množství, které se současnou výrobní kapacitou pokryje příští tři měsíce výroby.

Tesla

154 Comments on “O nejlevnější verzi elektromobilu Tesla Model 3 je velký zájem, dodací lhůty se prodlužují”

  1. Jestli si dobre pamatuju, tak Elon chtel Model 3 poskytovat
    Jestli si dobre pamatuju, tak Elon chtel Model 3 poskytovat jako sluzbu sdileni aut v kombinaci s jeho fotovoltaikou a bateriovymi ulozisti. Zalozi ve mestech hnizda s nekolika Modely 3, ktery si objednate pres mobil a Model 3 k vam prijede sam. I kdyby je chtel poskytovat jen jako bezne, dnes fungujici sdileni aut, tak ma postarano o vyrobu na 5 let. O zakazniky by, myslim, nouzi nemel.

        1. Tyhle kecy mně fakt vytáčejí. Ty jsi zřejmě pták co se
          Tyhle kecy mně fakt vytáčejí. Ty jsi zřejmě pták co se třikrát denně modlí k logu Tesly, které máš připíchnuté na zdi nad postelí. Jinak bys takový žvást nikdy nevypustil z huby, natož abys to někam napsal. Tak už se prober a srovnej si konečně v hlavě, že pro ty kteří se nechtějí jen modlit k nedosažitelné ikoně Tesla, ale chtěli by si to auto, zřejmě na rozdíl od tebe, opravdu koupit, tak Tihle opravdoví zákazníci tímhle přístupem Tesly k ČR a SR, kde si nejde objednat ani drahou verzi T3, určitě nadšení nejsou. Pokud Tesla buduje v ČR své zastoupení tempem nula od nuly pošla, tak moje nadšení měsíc od měsíce marného čekání dost chladne. Zejména pokud si v hlavě srovnáš, že dáš přes milion za produkt, který nemá ve Tvé zemi k dnešnímu dni žádný servis… Kdyby to pan Musk takhle dělal v Americe, neprodá ani kolo.
          A Tebe a podobné chytráky bych ještě poprosil aby si předem odpustili podobné stupidní žvásty o tom, že si to auto přece můžu koupit v Německu…

      1. Tak to ale není, pokud si přečtete ceník pozorně, tak
        Tak to ale není, pokud si přečtete ceník pozorně, tak tato cena platí pouze za sužbu víkend, k tomu musíte započítat cenu za zvýhodněný tarif 299,- a registrační poplatek.
        Takže minimální cena je 1689,- plus 1000,- a to do 200km dále 5,90,-/km.

        Pro příklad, pokud pojedete cca 100km mimo Prahu, tak najedete 300km (2x50km po Praze máte ani si nevšimnete),
        výsledná cena 1.000 + 299 + 1.390 + 100 * 5,9 = 1.000 + 2.279,- Kč

      2. Je třeba se proklikat na ceník v PDF. Těch 1390 Kč je za
        Je třeba se proklikat na ceník v PDF. Těch 1390 Kč je za Fabii, za e-Golfa na víkend včetně 200 km je to 2990 Kč. Stejně je to ale luxusní cena, všude jinde jsou o dost dražší. Zato ty krátký výpujčky jsou šílenost – u elektra 270 Kč za půl hodiny, což je víc, než by bylo za taxík.

  2. Neuvěřitelné se stává vižn soudluzi
    Neuvěřitelné se stává vižn soudluzi ;))))))))))))

    „Volkswagen plánuje uvést víc elektromobilů, než plánoval, celkem 70. Do roku 2028 chce vyrobit 22.000.000 těchto vozů“

    auto.ihned.cz/c1-66517160-volkswagen-uvede-v-pristich-deseti-letech-70-novych-elektromobilu-do-roku-2028-chce-vyrobit-22-milionu-techto-vozu

      1. Ano..hmm to zní logicky. Výroba na sklad bez objednávek je
        Ano..hmm to zní logicky. Výroba na sklad bez objednávek je dnes ekonomická sebevražda, ale věřím, že kluci od Tesly jsou dostatečně chytří, aby to ukočírovali. Určitě pomůže, jak budu obsazovat nové segmenty trhu (TMY, Pickup, Roadster, Semi….) No a pak jenom vyrábět ty modely o keré je aktuáně zájem…

        1. Tak ale to je nejdražší způsob mít x linek a dělat co se
          Tak ale to je nejdražší způsob mít x linek a dělat co se zrovna prodává. Spíš bych čekal sdílení dílů, ty pojedou pořád a pak budou mít typové nastavení několika linek a tam se bude dělat podle typu případně i na sklad. Tzn třeba 3 týdny díly pro model S, přestavba za 12 – 24 hodin tři týdny pro model…. a postupně optimalizovat – zefektivňovat. Samozřejmě riziko je, že ne vždy bude dostupné ve zrovna požadovaném množství.

          1. Jestli se o něco na tomhle světe nebojím, tak je to fakt,
            Jestli se o něco na tomhle světe nebojím, tak je to fakt, že by Elon ládoval prachy do kanálu z titulu, že linky nejedou efektivně. Na lince TM3 dokázal, že umí. (Byť člověk je tvor omylný a kdo nedělá chyby nedělá nic).
            Pozitivně „vyprovokován“ Tvou poznámkou jsem se začet do rozboru a porovnání produkivity a filosofie výroby Tesly a Toyoty (kerá je roky považována za etalon v kvalitě v nastavení produkčních linek.)
            Jelikož nejsem z oboru, netroufnu si soudit, kdo je lepší. Ale za zamyšlení a chvilku času článek stojí…

            Článek zde:

            https://www.industryweek.com/operations/tesla-vs-tps-seeking-soul-new-machine

            1. Správná odpověď neexistuje, byl jsem u jedné automobilky
              Správná odpověď neexistuje, byl jsem u jedné automobilky a má dvě linky na motory jedna s lidma klasika, druhá plně robotická. Ptal jsem se, která je efektivnější. Odpovědí bylo, že to nejde říct, někdy ta a jindy druhá. Časový podíl, kdy která osciluje 50:50.
              Že Musk neudělá variantu x linek s částečným vytížením nepředpokládám, není moc lidí, kteří by to udělali.

  3. jéééé 6 až 8 týdnů hotová katastrofa, doteď čekali 3
    jéééé 6 až 8 týdnů hotová katastrofa, doteď čekali 3 roky tak to je ještě ty 2 měsíce dozajista vodvařej :))))))))))

    kcc-hho.webnode.cz/elektromobil/tesla-motors-usa-/tesla-model-3/

    PS: všichni se totiž nadrženě těší na exkluzivní kliky á na vyřešený kufr soudluzi !! ;))

  4. Ano je to k neuvěření (pro řadu marketérů prognostiků a
    Ano je to k neuvěření (pro řadu marketérů prognostiků a strategic managerů), ale elektromobilita potřebuje svůj ekvivalent Modelu T, Brouka, nebo 2CV. Prostě levné, elektromobilní, praktické auto. Není potřeba, aby mělo navigaci za 70 tis v základní výbavě (stejně výrobce stojí max 10 tis) a další výbavy, ale aby přineslo jasný, ekonomicky zajímavý koncept – tzn. dojez/nabíjení, topení/ventilaci, náklady a udržovatelnost. A náklady musí odpovídat tomu, co zkousne mainstream střední třídy.

        1. Zřejmě to tak bude, ani v detailech o DC nabíjení není
          Zřejmě to tak bude, ani v detailech o DC nabíjení není zmínka. A jsem si jistý, že by se tím pochlubili. Ono stejně s tím dojezdem něco přes 100 km a svou velikostí je to určeno do blízkého okolí bydliště, jako nákupní taška do města a pod. Takže nabíjení v noci musí stačit. Něco jako Fiat 500e, ten tuším taky nenabízí DC nabíjení.

          Ale vzhledem k tomu je to teda pálka, přes půl mega a ještě se připlází za klímu, výhřev sedaček, infotainment, LED světla… a to docela dost 🙁

          Nějak nevím, v čem je to lepší než tolik kritizovaný Fiat 500e.

            1. No právě za to chybějící rychlonabíjení, že je to
              No právě za to chybějící rychlonabíjení, že je to prostě jenom EV do počtu kvůli normám a že ho vlastně ani nechtějí prodávat… Mě by třeba stačil pro ženu, stejně s auty této velikosti nemá smysl jezdit v takovém režimu, že je potřeba rychlé nabíjení.

              1. Takže si jí koupíš? Já se do té 500 prostě nevešel a
                Takže si jí koupíš? Já se do té 500 prostě nevešel a to jsem míval starou malou Fiestu kam sem vešel úplně v pohodě. 500 je ve vnitř fakt pidi.

                Rychlonabíjení se hodí když si zapomeneš nabít a nebo, když se ti z nějakýho důvodu přeruší noční nabíjení a ráno spěcháš do práce. Taky při neplánovaný nutý zajížďce.

                1. Přemýšlím čím časem nahradit spalováka, který
                  Přemýšlím čím časem nahradit spalováka, který manželka užívá. A EV je pro tyto účely vhodný, na normální cestování mám velké auto a toto by pokrylo vše ostatní… nákupy, krátké jízdy kolem vesnice a do Prahy, parkování zdarma. Jako… není to špatné, jenom zatím pořád drahé.

                  Fiestu jsme měli kdysi taky v rodině (r. 2007?) a v pohodě jsem se vešel. Zase… já jsem malý, ani ne 180, takže se vejdu všude 🙂

                2. Co lehce jetý BMW i3 ? Ceny začínají kolem 500.000,- nebo
                  Co lehce jetý BMW i3 ? Ceny začínají kolem 500.000,- nebo pak starší leaf, případně ještě e-golf. Všechno ostatní je buď cenově mimo a nebo velikostně pidi auto (trojčata, Fiat e500, Zoe).

                3. Tak Fiat 500e je od 300 tisíc a zdá se mi drahý, tak co pak
                  Tak Fiat 500e je od 300 tisíc a zdá se mi drahý, tak co pak asi i3 za 500? 🙂 Tolik jsem nedal ani za Lexus GS. Nene, ceny jsou pořád vysoko, pár let to ještě počká. Teď vyměním brzdy a přední tlumiče a fosil ještě manželce poslouží 🙂

                4. Podívejte se na mobile.de kde najdete iOn od 5400 EUR
                  Podívejte se na mobile.de kde najdete iOn od 5400 EUR (138.542 Kč) brutto a ženám se v trojčatech jezdí dobře.

                5. Myslite toto? Je to poskozene (zadni naraznik) a z roku 2011,
                  Myslite toto? Je to poskozene (zadni naraznik) a z roku 2011, takze stary typ baterie, kdo vi, jak dlouho bude slouzit.

                6. Ano, nárazník je jen prasklý plast, tedy prkotina. Najeto
                  Ano, nárazník je jen prasklý plast, tedy prkotina. Najeto má 43tis, takže bude jezdit ještě hodně dlouho. Nicméně, baterku bych si přeměřil a udělal zkušební jízdu. Není to tak dlouho, co se na Sauto prodával nepojízdný za 150tis. Tento je zajímavá koupě i jen na baterky k FVE…, přemýšlím o něm 😉 Měl jsem ale MiEVa a ta dálkovka u něj je velký bonus.

                7. A nebo lehce jetý Renaul ZOE. Tam ty ceny začínají už
                  A nebo lehce jetý Renaul ZOE. Tam ty ceny začínají už někde na 250 000,- Kč.
                  A nebo třeba Peurgeota Iona ala Citroen C0 ale Mitsubishi I-miev to se dá klofnout v dobrém stavu i pod 200 tisíc.

                  Ale pokud chcete opravdu jen malinké, městské autíčko bez nároku převážet rodinu a náklady, zato ale s minimální spotřebou a které se všude vejde s tím, že může díky své velikosti parkovat i v řadě stojících aut kolmo k chodníku, tak koukněte na Zhi-DO. Čínská „alternativa“ Smarta, jen vevnitř trošku větší luxus.
                  http://www.zd-cars.cz

                  no a pak jsou tu sice nové, ale tak trochu spíš hračky pro dospělé.
                  http://www.elblesk.cz nebo http://www.vtx.cz

                8. Kdes nasel Zoe za 250? Ja nasel treba na sauto nejlevnejsi z
                  Kdes nasel Zoe za 250? Ja nasel treba na sauto nejlevnejsi z roku 2014 (5 let neni zrovna malo) za 600….

                9. Na ty Zoe pozor, ty levné jsou vesměs bez baterie, resp.
                  Na ty Zoe pozor, ty levné jsou vesměs bez baterie, resp. baterii to má, ale je potřeba buď platit nájem a nebo si ji odkoupit. To jsou téměř všechny co se nabízí v DE a F. Reálně co jsem viděl tady v ČR Zoe i s baterkou za cca. 360, teď vidím za něco pod půl mega na tipcars. Ale zase je z r. 2016 a skoro nejetý:

                  tipcars.com/renault-zoe/hatchback/elektro/renault-zoe-intens-vcetne-baterie-17010816.html

                  Ale pořád moc oproti fosilům.

                10. Já tam vidím toto:
                  „Die Batterie wird über die Renault Bank

                  Já tam vidím toto:

                  „Die Batterie wird über die Renault Bank gemietet, ab 59€ im Monat erhältlich.“

                  Koukal jsem nedávno na to a v DE je to vše s pronájmem baterie, tam se to ani jinak neprodávalo. Takže koupit auto a k tomu ještě odkoupit baterku za cca. 4000.

                11. Tak to jsem překouknul (tedy respektive, nečetl) minule jsem
                  Tak to jsem překouknul (tedy respektive, nečetl) minule jsem tam viděl nějakého též s nadpisem „Mit batterie“, a myslel jsem, že je to on. Možná už je pryč.
                  Každopádně, s tempem jak se na trh dostávají další nové modely EV, se letos trh ojetin konečně začne plnit.

                  A jestli si lze tu baterie koupit za 100 tisíc Kč, tak koupit ZOE okolo 150 bez baterie, už by se možná taky dalo.

                12. PS: jak pořád lepší? Naopak, to mi řekni, kterej fosil se
                  PS: jak pořád lepší? Naopak, to mi řekni, kterej fosil se tomu vyrovná? Na provozní náklady ZOE se nedostaneš ani s něčím mini předělaným na CNG. Neznám fosila co by jezdil pod 50,- Kč / 100km.
                  Možná tak při hodně velký snaze nějakej malej hybrid předělanej na plyn, ale když si představím ty dodatečné přestavby, a komplikace s provozem spalováku, tak stěží jsi na tom stejně.

                13. Buď si můžeš koupit levnější bez baterie a tu si od
                  Buď si můžeš koupit levnější bez baterie a tu si od Renaultu pronajmout (což má výhodu, že nemusíš hned investovat své peníze, ale máš to jako auto na leasing, a když ti zdegraduje JEJICH baterie, tak to trápí míň, než když je už tvá). :-

                  https://www.mobile.de/cz/Osobn%C3%AD-v%C5%AFz/Renault-Zoe-Intens-Navi-Klimaautomatik/vhc:car,srt:price,sro:asc,ms1:20700_46_,prx:10000,ful:electricity,mlx:50000,dmg:false/pg:vipcar/274592026.html

                  https://www.mobile.de/cz/Osobn%C3%AD-v%C5%AFz/Renault-ZOE-ohne-Batterie-22-kwh-Life/vhc:car,srt:price,sro:asc,ms1:20700_46_,prx:10000,ful:electricity,mlx:50000,dmg:false/pg:vipcar/274221337.html

                  https://www.mobile.de/cz/osobn%C3%AD-v%C5%AFz/renault-zoe/vhc:car,pgn:2,pgs:10,srt:price,sro:asc,ms1:20700_46_,prx:10000,ful:electricity,mlx:50000,dmg:false

                  A nebo jsou pak o pár desítek tisíc dražší už se splacenou baterií, ale tam riskuješ, že až ti zdegraduje (nikdo zatím nevím za jak dlouho to bude) tak si jdeš pořídit novou, ta to bude pomalu stejná cena jako to auto.

                  https://www.mobile.de/cz/Osobn%C3%AD-v%C5%AFz/Renault-ZOE-INTENS-Q-210-Standh-Klima/vhc:car,pgn:2,pgs:10,srt:price,sro:asc,ms1:20700_46_,prx:10000,ful:electricity,mlx:50000,dmg:false/pg:vipcar/274830416.html

                14. Najdete mi, prosim, Mitsubischi I-miev v dobrem stavu pod
                  Najdete mi, prosim, Mitsubischi I-miev v dobrem stavu pod 200.000? 🙂

                15. Nielen miev, ani zero, ci ion sa v dobrom stave pod 200kCZK
                  Nielen miev, ani zero, ci ion sa v dobrom stave pod 200kCZK zrejme neda bezne zohnat.
                  Doporucujem kupovat len trojcata, ktore maju novsie baterie LEV50N. Su zarucene v rocnikoch 2013 a novsich.
                  i-MiEVy 2013 a novsie pod 10tisic eur su velmi zriedkave. Ion ci Zero sa da pod 10k zohnat:
                  https://www.autoscout24.de/lst/citroen/c-zero?sort=financerate&desc=0&offer=J%2CU%2CO%2CD&ustate=N%2CU&size=20&page=1&priceto=10000&mmm=55%7C20037%7C&fregfrom=2013&atype=C&

                16. Ale C zero a Ion maji na rozdil od Imieva o 8 bateriovych
                  Ale C zero a Ion maji na rozdil od Imieva o 8 bateriovych clanku mene, v tom je tak trochu zakopany pes. Nejlepe i miev s novymi clanky ale je jich jako safranu

                17. Vyssia cena mieva je opodstatnena, okrem o 10% vecsej baterie
                  Vyssia cena mieva je opodstatnena, okrem o 10% vecsej baterie ma automaticky vyskovo nastavitelne a zapinatelne LED svetla, vyhrievanie aj sedadla spolujazdca, elektricky ovladane zrkadla, kozou obtiahnuty volant a radenie rezimov. Tiez ma dva jazdne rezimy navyse. Europske verzie maju len sachtu na autoradio, miev ma pekne zabudovane radio s CD. Tiez viac verim vyrobe v japonsku ako europskej. Slusne mievy su v cenach medzi 10 a 12 tisic eur. Je ich malo, ale najdu sa:
                  https://www.autoscout24.de/lst/mitsubishi/i-miev?sort=standard&desc=0&offer=J%2CU%2CO%2CD&ustate=N%2CU&size=20&page=1&priceto=12500&fregfrom=2013&atype=C&
                  Dobry kauf bude asi tento s najazdoom len 5200km za 11299eur
                  len ten 3. majitel pri tak malom najazde je divny… no zrejme to bola predvadzacka.
                  https://www.autoscout24.de/angebote/mitsubishi-i-miev-electric-vehicle-schnaeppchen-top-elektro-weiss-faf991d4-ec70-4f9d-8997-67402c59efa6?cldtidx=4

                18. Jak poroste počet EV na silnicích tak se zkrouhnou ty
                  Jak poroste počet EV na silnicích tak se zkrouhnou ty úlevy. A přijde i silniční daň nebo něco podobného. Stát chce svoje prachy

                19. No vždyť to taky není o úlevách. Ty jsou sice
                  No vždyť to taky není o úlevách. Ty jsou sice příjemným zpestřením, ale kvůli nim si přece EV nekupujete.
                  Kupuju si auto co jezdí levně, dobře, a je moderní a vybavený. A tohle dnes EV splňují nekompromisně nejlíp.

                20. Jezdí levně. A to státu dříve nebo později bude vadit.
                  Jezdí levně. A to státu dříve nebo později bude vadit. Daň na naftu je také asi 100% nebo kolik.

                21. spotřební daň je 10.95 Kč/litr
                  spotřební daň je 10.95 Kč/litr

                22. A neni spotrebni dan uvalena kvuli placeni externalit
                  A neni spotrebni dan uvalena kvuli placeni externalit vzniknuvsi z paleni fosilnich paliv (konzumace alkoholu a tabaku)?

          1. Zdravím, prošel jsem videa na webu Sonó motors, je tam
            Zdravím, prošel jsem videa na webu Sonó motors, je tam vidět Mennekes to tedy TYPE 2 a pod tím jsou dle mého klasické piny na DC. ČILI to vypadá, že to má i DC nabíjení CCS Combo. Rychlost jsem zatím nenašel, ale i to je paráda, méně jak 50 kW to asi mít nebude.

      1. Safra ..e.Go Pěkný počin, ale deformační zóna bude až
        Safra ..e.Go Pěkný počin, ale deformační zóna bude až někde za zadním nárazníkem. To bych radši volil starší Opel Ampera, co dá na baterky 50-60 km s cenou kolem 10-12 tis €.

        Zákazníky si to samozřejmě najde – a tato volba někde v přeplňených asijských metropolích nemusí být šlápnutím vedle…:-)

        1. Právě že na opak. Už ukončili ukazování konceptu /
          Právě že na opak. Už ukončili ukazování konceptu / prototypu a minulý týden vyjeli se sériovou verzí, tak jak se začne na podzim vyrábět a prodávat.
          Už je otevřené objednávání.

          A pokud vím (asi se se někdo další takový najde, jen o něm nevím), tak je to první sériové EV, které od začátku nabízí:
          1) Dobíjení V2V
          2) Tažené zařízení
          3) Vzadu 3 plnohodnotná sedadla
          4) Sklápění sedaček do roviny s podlahou kufru.
          5) Servis formou otevřených dat – lze si nechat na servisování autorizovat jakýkoliv servis. Tedy asi ne Lojzu, co po večerech opravuje auta a nemá ani živnosťák, ale podle jejich údajů, Vám autorizují kterýkoliv oficiální servis – volba je jen na Vás.
          6) Nejpromakanější aplikace k auto co jsem kdy viděl.
          7) Náhradní díly jako „otevřený zdroj“. Není třeba si náhradní díly objednávat (jde to), ale poskytují zdarma kompletní technickou dokumentaci a mnoho dílů lze vytisknout na 3D tiskárně – tady v každé větší fabrice, na technických školách, a v mnoha větších firmách. Dokonce jsou na internetu firmy co nabízení 3D tisk. V kombinaci s tím, že Sion je modulární, to dává dost zajímavé možnosti.

              1. Vidíte, panely jsem ve výčtu úplně opomněl. Nutno
                Vidíte, panely jsem ve výčtu úplně opomněl. Nutno přiznat, že na dojezd mají marginální význam, řádově pár kilometrů, ale jejich zásadní význam tkví v něčem jiném. Panely jsou schopny zásobovat elektřinou veškeré elektrické přístroje v autě předně tedy topení případně klimatizaci. Takže obvyklá nevýhoda EV netopím / neklimatizuju abych dojel tady odpadá. Plný výkon topení či A/C nemá na dojezd vliv.

                1. Ty panely jsou užitečné, dobíjení až 30 km za den je
                  Ty panely jsou užitečné, dobíjení až 30 km za den je hodně zajímavý, jak pro neustálé dobíjení baterií, tak např po týdnu parkování u chaty bez elektřiny je auto schopno zásobovat chatu energií. Rovněž po týdnu stání na parkovišti se auto dobije na plno úplně samo. Zajímavostí je, že auto dokáže nabíjet i jiné elektro auto, to je zatím unikát. Rovněž filtrace vzduchu pomocí speciálního mechu se jen tak nevidí. Přípojka na nebrzděný vozík 750 kg nebo tři plnohodnotná místa vzdadu nebo 650l kufr je pro rodinu paráda.

                2. No ten dojezd + 30km, nebo zásobování chaty elektřinou je
                  No ten dojezd + 30km, nebo zásobování chaty elektřinou je teoretický maximální za předpokladu, že vám na to auto bude pražit letní slunce 10hodin v kuse. Realita geografické polohy a podnebí ČR bude v průměru +10km (v létě 15, v zimě 5).
                  Ale ve zbytku naprosto souhlasím. Také jsem to uváděl ve svých 7 bodech.
                  PS: dobíjení V2V není naprostý unikát, viděl jsem to ještě u dalšího konceptu, ale ten měl jen tuto výhodu, nic z těch dalších bonusů co má SION (panely, tažné, 3 plnohodnotné sedačky vzadu sklopitelné do roviny podlahy kufru atd…).

                  Jediným rizikem Siona, je nebezpeční jeho malovýroby, že skončí jako Mahindra Reva, ale to je tu několik předpokladů, které dávají větší naději.
                  1) Mahindra přišla brzo, kdy svět neměl o EV takový zájem.
                  2) Sion je přece jen daleko víc auto než byla Reva.
                  3) Pořád ještě věřím víc v Němce než v Indy (možná naivně).

                3. Tak ma teraz napadlo jedno špeciálne využitie Sion-a pre
                  Tak ma teraz napadlo jedno špeciálne využitie Sion-a pre tých, čo majú chatku. Vyrobiť špeciálne parkovacie státie s tromi stranami(zadok a boky) zo zrkadlového povrchu (napr. leštený hliník…) pod určitým uhlom a bez strechy, samozrejme. Nasmerované presne na juh, tak by tie panely vyrábali všetky v rovnakom čase a naplno. Auto by sa za víkend asi aj nabilo na spiatočnú cestu a zároveň slúži ako zdroj energie počas pobytu na chatke 🙂

                4. Nechci snižovat Vaše nadšení, ale když si představím
                  Nechci snižovat Vaše nadšení, ale když si představím cenu materiálu a náklady na stavbu takové solární garáže, nebylo by jednodušší na si dát na střechu chatky solární panel a koupit si dovnitř velkou trakční baterii (třeba z karavanu) a k ní malý měnič? – to by vyšlo levněji.
                  A jestli jste takový kutil, tak panel přiděláte na otočný rám s hodinami, a on se vám během dne bude otáčet za sluncem jako slunečnice. 🙂

                5. Řešení s battery packem a solárním panelem je podstatně
                  Řešení s battery packem a solárním panelem je podstatně dražší, než postavit auto bokem na jih a za něj dát v dřevěném držáku staré zrcadlo. Samozřejmě u nás jsou sluneční podmínky zoufalé, mít tohle auto na Kanárských ostrovech by bylo ideální.

                6. Jenže pán chtěl ke stavbě tří stěn okolo celého auta
                  Jenže pán chtěl ke stavbě tří stěn okolo celého auta používat leštěný hliník. To je trochu jiná liga, než na severní straně auta o něco opřít zrcadlo.

                  PS: nemyslím, že by u nás byly solární podmínky „zoufalé“. Nejsou ideální, ale z mnoha studií o FVE a i z mnoha již osobní zkušeností od lidí vyplývá, že je pokles reálného výkonu oproti maximálnímu (nominálnímu) v průměru tak 30% – to nepovažuji za „Zoufalé“.

                  Samozřejmě, na Kanárských ostrovech je to lepší 🙂

                7. Na kanárech je 80% slunečních dní u pobřeží (tedy v
                  Na kanárech je 80% slunečních dní u pobřeží (tedy v nejvíce obyvatelné zóně) a Slunce je polovinu roku v poledne prakticky v nadhlavníku a i v zimě je vysoko nad obzorem a to je rozhodující. To že u nás je i několik týdnů v kuse zataženo je pravda, ale výška Slunce je velmi mizerná po dobu 8 měsíců (tedy průchod silnějšími vrstvami atmosféry). Navíc je u nás ve vzduchu šílené množství prachu a aerosolů, takže ta účinnost bude celkově tak na 30% co na kanárech. Mimochodem rozdíl v slunečných hodinách je až 40% mezi ústeckem a znojemskem. Nicméně to nabíjení je jedna z mnoha zajímavých funkcionalit, u nás tedy spíše zajímavost.

                8. Počkat, baterie je levnější než polepit stěnu alobalem z
                  Počkat, baterie je levnější než polepit stěnu alobalem z čokolády ?

                  edit: nehtem se z toho taky dá vyleštit plocha 😀

                9. No, než nehtem vyleštíte těch několik metrů
                  No, než nehtem vyleštíte těch několik metrů čtverečných to bude fuška. 🙂 a luxusní manikůra. 🙂
                  Ale dobře, asi by šel použít kuchyňský alobal.
                  A podkladové stěny z čeho? Třeba OSB desky? Hmm, metr čtverečný OSB dneska kolik 150,- Kč Plus další materiál na kostru.
                  VS.
                  Trakční baterie z karavanu (řekněme 100 Ah) bude za kolik? Do pěti tisíc.
                  Když budete s tou garáží dobrej a hodně šikovnej kutil tak to při nejlepším vyjde nastejno.

                10. Na leštění se zaměstnají děcka a zadní podkladovka bude
                  Na leštění se zaměstnají děcka a zadní podkladovka bude jižní stěna chajdy a vnitřní stěna zahradního paraple… jako u profifoťáka ;-D.
                  A to jsme ještě neuvažovali o soláru na spodní straně auta!
                  Alobal na parkovacím místě dopraví paprsky všude.

                  Bonus: pošlete manželku vyleštit severní stranu auta a bude u toho luxusně ogrilovaná… pak přeparkovat auto druhou stranou a vyměnit tu seschlou paní za nějakou stopařku }:-]

                11. Hele té super nápad zkoncentrovat víc sluníčka na
                  Hele té super nápad zkoncentrovat víc sluníčka na odvrácené plochy auta!
                  Ještě by ty odrazný plochy mohli bejt automaticky natáčecí aby se to využilo na maximál. Nech si to patentovat 😉

                  Zde se tím zabývaj
                  http://theconversation.com/can-mirrors-boost-solar-panel-output-and-help-overcome-trumps-tariffs-90663

                  Studie
                  https://www.academia.edu/16836963/Photovoltaic_System_Performance_Enhancement_With_Non-Tracking_Planar_Concentrators_Experimental_Results_and_Bi-Directional_Reflectance_Function_BDRF_Based_Modelling

                12. Zapomínáte na jednu věc. Z auta si v podstatě uděláte
                  Zapomínáte na jednu věc. Z auta si v podstatě uděláte sluneční vařič. A se stoupající teplotou výrazně klesá výkon FV. Takže po chvíli bude mít auto teplotu papiňáku, FV bude produkovat prdprd a akorát si zničíte baterie teplem. A to určitě stojí za to. 🙂

                13. To je pravda, na to som nemyslel. Tak je to celé k prdu
                  To je pravda, na to som nemyslel. Tak je to celé k prdu 🙁
                  Možno, keby to stálo max. 1000€ navyše a bolo by to voliteľné, tak by sa o tom dalo uvažovať.

                14. Solární panely na střeše měl už Superb před X lety. A
                  Solární panely na střeše měl už Superb před X lety. A sloužilo to na větráná/klimatizování interiéru při stání na slunci.

                  Co jsem koukal na jejich propagační materiály, tak v optimistickém případě to za rok přidá tak 5000 km dojezdu. Za předpokladu, že to bude pořád stát na slunci a to slunce bude svítit. Celý rok na slunci, žádná garáž nebo stín. Kolik je to v KČ? Pár „drobných“.

                  A plný výkon topení nebo klimatizace samozřejmě bude mít na dojezd vliv. Nebo to myslíte tak, že jak auto jede a používá klímu/topení, tak zároveň stejným výkonem se nabíjí ze soláru? Aby se to srovnalo? To pochybuji…

                  Jinak je to slušné auto, prostorné, kufr velký, dobrá možnost je i že to slouží jako zdroj elektřiny, jen ty panely se mi zdají blbost. By mě zajímalo, jestli se to dá koupit i bez toho a o kolik levněji by to vyšlo. Podle mě se to nevyplatí, je to jenom na efekt.

                15. Jak jsem psal, pro dojezd jsou panely marginální, ale odběr
                  Jak jsem psal, pro dojezd jsou panely marginální, ale odběr ostatních spotřebičů prý pokryjí více než ze sta procent. Podle informací z předváděcí akce prý v geografických a meteorologických podmínkách Německa (tedy odvozuji i ČR), ty panely utáhnou veškerou ostatní elektřinu mimo motor.
                  Já uváděl jen klima / topení, ale měli by dodávat i v zimě tolik, že to stačí nejen na topení, ale i světla, rádio a další drobné el. spotřebiče v autě.

                  PS: myslím, že se bez panelů koupit nedá. Nikdy jsem o tom neslyšel ani nečetl a o Siona se zajímám hodně.

                16. Jasně… to je pak ale levnější a určitě i
                  Jasně… to je pak ale levnější a určitě i efektivnější přidat ke kapacitě baterky cca. 1-2 kWh, více to slunce za den nevyrobí. Ale chápu, že to by se pak nebylo čím chlubit jako v případě těch panelů, je to prostě něco čím se ten EV dost liší od ostatních.

                  Čeho bych se ještě bál, tak to je neexistující servis a podpora. Ty otevřené servisy a samovyrobitelné součástky jsou jen z nouze cnost, protože nemají nic – pro ně by bylo samozřejmě ideální, kdyby to servisoval někdo jiný a díly jste si „tiskl“ doma sám 🙂

                  Pokud tu výrobu elektřiny ze solárů spočítali podle Mnichova (Bavorsko), tak tam je o něco víc slunečních hodin ročně než v ČR, to už neříkám severské země, kde je největší odbytiště EV.

                  Pak dejte vědět, až ho budete mít, jsem na ten „open source“ zázrak zvědavý 🙂

                17. Kerosine, jste úpně mimo. Jen motor TČ pro chlazení a
                  Kerosine, jste úpně mimo. Jen motor TČ pro chlazení a topení má v tom mém drobku i3 příkon 2,25 kW. Jak to chcete ze 100% pokrýt z panelů na autě?
                  A pokud chcete v zimě vytopit interiér, tak k výkonu TČ 5 kW se občas musí přidat i přímotopy až o příkonu/výkonu 4,5 kW. Jak to celé chcete (obzvlášť v zimě) pokrýt panely na autě???

                18. Pravda je, že Vám to nemohu nijak vyvrátit, neboť jen
                  Pravda je, že Vám to nemohu nijak vyvrátit, neboť jen reprodukuji informaci kolegy, který se Sionem potkal na předvádění akci v Německu. Bohužel jeho zájmy (narozdíl ode mne) nebyly primárně o SION, takže žádné detaily nezjišťoval.
                  Letos je jejich předváděcí TOUR hodlám v některém bodě zúčastnit i já, takže se na to určitě detailně vyptám.

                  Mimochodem 2250 W jen na tepelné čerpadlo se mi zdá hodně i na BMW, o kterém se ví, že je všeobecně rozežrané – pravda za cenu vysokého standardu hraničícího s luxusem.
                  To je hodnota z nějakého technického manulu? Nebo jak jste k ní dospěl?

                19. To není o rozežranosti, to je o fyzice. Prostě potřebujete
                  To není o rozežranosti, to je o fyzice. Prostě potřebujete za nějaký čas odebrat/přidat tep. energii do určitého objemu vzduchu a materiálu.
                  Samozřejmě na udržování již vyhřátého/vychlazeného auta nepotřebujete plný výkon, jenom odebíráte/přidáváte tepelné ztráty.
                  Ale když potřebuji oteplit/ochladit auto, např. z 40 na 20C, tak to potřebuji za několik minut a ne za hodinu.
                  Informace mám z technického manuálu BMW i3 (je to na Apple Book Store zdarma ke stažení).
                  Já osobně bych uvítal ještě výkonnější TČ, aby mi na vychlazení interiéru stačilo jen pár minut.

                20. Ale jak jsem psal v předchozí odpovědi – počáteční
                  Ale jak jsem psal v předchozí odpovědi – počáteční klima přece u EV volíte přes aplikaci ještě v době, kdy je na nabíječce. Je nerozumné začít chladit / topit až po nastoupení při zahájení jízdy.

                21. Proč je to nerozumné? Je to normální požadavek na auto.
                  Proč je to nerozumné? Je to normální požadavek na auto. Jednak asi ne všechna EV toto umí, ale hlavně ne vždy když zahajujete jízdu s EV, je toto auto napojeno na nabíječku, aby mohlo chladit/topit předem. Prostě komfortní topení/chlazení auto musí umět, jinak to není pokrok. Na takové auto kašlu, když tam první půlhodinu budu mrznout, resp. se uvařím jenom proto, že to neumí dostatečně topit/chladit.

                22. Ani vsechny spalovaci to umi. Mam Ford Mondeo a kdyz je
                  Ani vsechny spalovaci to umi. Mam Ford Mondeo a kdyz je -10°C, tak mi zacne topit, az najedu na dalnici po 70ti km. Do te doby je teplota tak na 50ti a prd topi. Ano, mohl bych dat karton pred chladic, ale to by melo auto zvladat i bez tho, ne?

                23. Jak nerozumné? Já mám auto na nabíječce jen přes noc
                  Jak nerozumné? Já mám auto na nabíječce jen přes noc než ráno vyjedu. Pak už celý den jezdím bez možnosti napíchnout EV na kabel.
                  Jak jsem psal, myslím si, že si to malujete příliš narůžovo a bez znalosti fyziky. To jsou jediné zákony, které platí vždy, všude a pro všechny stejně.
                  Když v létě zaparkuji auto, nechám ho chladit, aby mi udržoval teplotu, tak TČ si bere kolem 1 kW. Takže pochybuji, že auto pokryté panely (stačí vlasový škrábanec na povrchu, aby se výrazně snížil výkon, viz poslední testy FV panelů v dTestu) s několika set kWp dokáže držet teplotu uvnitř. Obvlášť, když z vlastní zkušenosti vím, že výroba elektřiny je exponenciálně závislá na svitu (tj. stačí trochu ubrat svitu (i např. stačí prach) a výkon výrazně klesá, není to lineární závislost) a taktéž na střeše stačí trochu změnit úhel svitu na panely a výrazně se zhoršuje výkon panelů. Takže u auta, kde máte panely v různých úhlech, pod špínou, časem poškrábané krycí skla, silně pochybuji, že vytlačíte víc jak 50% z kWp FV panelů.
                  Na větráček, co vám bude větrat interiér to bude stačit, ale na chlazení/topení určitě ne.

                24. Tak máme snad 21.století, ne? Chci sednout do auta a mít za
                  Tak máme snad 21.století, ne? Chci sednout do auta a mít za pár minut (nejpozději) příjemné klima, ať už vytopeno nebo vychlazeno. Nebo vy jste ochoten čekat půl hodiny než to vytopí/vychladí nebo nedejbože se tam pařit v teple, když je parné léto? Já teda ne a dle mého by novější generace aut měly dodsahovat pokrok i v této oblasti. A ně naopak, jak to předvídí některé EV…

                25. No tak právě tento požadavek hovoří ve prospěch EV,
                  No tak právě tento požadavek hovoří ve prospěch EV, protože si předvyhřátí či předchlazení můžete nastavit přes aplikaci ještě než vůbec do auta jdete, v době, kdy je stále připojené na nabíječku – čímž nezatěžujete baterii.
                  Pak přijde k autu, ve kterém je klima jaké jste si navolil okamžitě od nasednutí.

                26. To je nezávislé topení a spalovací auta to mají,
                  To je nezávislé topení a spalovací auta to mají, samozřejmě, taky. Já mluvím o dostatečně výkonném topení/chlazení, když už auto jede. abych nemusel řídit v čepici, příp. se v létě neuvařil 🙂 A to nemluvím o tom, když je EV odstavené někde venku na slunci/mrazu a není v nabíječce.

                  Ano, po předehřátí/předchlazení ze zásuvky je jistě zajímavý bonus, ale v první řadě toto musí auto zabezpečit i bez připojení na zásuvku, jinak nelze o komfortě mluvit.

                27. „o kterém se ví, že je všeobecně rozežrané“ – to by mě
                  „o kterém se ví, že je všeobecně rozežrané“ – to by mě také zajímalo, kde se to všeobecně ví. Protože celoroční průměr mám 15 kWh/100km. V létě se blížím k 10 kWh/100km, v zimě zase k 20 kWh/100km.
                  Kolik by to mělo žrát, aby se všeobecně vědělo, že to není rozežrané? 🙂

                28. „klimatizování interiéru“ – to určitě ne. 🙂 Jen
                  „klimatizování interiéru“ – to určitě ne. 🙂 Jen větrání.

                1. Děkuji za vysvětlení.
                  A ještě, co Vás tedy vede k

                  Děkuji za vysvětlení.
                  A ještě, co Vás tedy vede k myšlence, že je to onen SCAM? Na základě čeho si to myslíte?
                  Já se o Siona zajímám přes rok, to auto mne velmi zaujalo, a zatím vše vypadá naprosto solidně. Drží termíny, jezdí na veletrhy, nabízení zkušební jízdy.
                  Plánuji se letos v létě jedné jejich akce zúčastnit, abych se definitivně rozhodl. Zkouším teď všechna možná EV, abych se už konečně rozhodl které koupit.

                2. kerosin:
                  Firma sleduje jiný cíl, než v reálu preztentuje.

                  kerosin:
                  Firma sleduje jiný cíl, než v reálu preztentuje.

                3. No to téměř každá firma… 🙂 to není nic nového –
                  No to téměř každá firma… 🙂 to není nic nového – většina sleduje cíl vydělat.
                  Ale co Vás vede k tomu, že je to podvod?
                  A ještě z čeho tak soudíte? Jen to tak na Vás působí, je to Vás dojem, nebo máte nějaký racionální předpoklad?
                  Moc bych o takovou informaci stál, protože jak jsem říkal, Siona mám jako horkého favorita, a nerad bych se nechal napálit.

                4. Kerosin:
                  Pohled do interiéru napoví…

                  Kerosin:
                  Pohled do interiéru napoví…

                5. Člověče, vy jste záhadnej jak hrad v Karpatech. Nedávejte
                  Člověče, vy jste záhadnej jak hrad v Karpatech. Nedávejte hádanky a nápovědy, a napište co máte na mysli. Jestli víte něco, co dělá ze Sono Motors podvodníky, tak nám (nebo alespoň mě) to sem napište rovnou, srozumitelně a ideálně i s odkazem na zdroj.
                  Jak by měl pohled do interiéru napovídat, že jsou podvodníci???
                  Prosím berte to tak, že jsem tupoň, který hádanky neumí řešit. Velmi Vás prosím o konkrétní a jednoduché vysvětlení.

                6. Kerosin:
                  Jak známo, složité věci musí řešit odborník,

                  Kerosin:
                  Jak známo, složité věci musí řešit odborník, jinak se správný výsledek nedostaví.
                  Takže na „…berte to tak, že jsem tupoň,…“ pak platí, že komu není shůry dáno, ten v apatyce nekoupí – jinak řečeno se nedopracuje k tomu výsledku.
                  —-
                  Ale napovím:
                  Při pohledu do interiéru nemůže (snad kromě silně barvoslepých jedinců) uniknout jistý velmi výrazný prvek…

                7. Barevně výrazný prvek v interiéru mi přijde jen onen
                  Barevně výrazný prvek v interiéru mi přijde jen onen zelený mech v klimatizaci. Jinak nevím co by jste měl na mysli.

                  Každopádně s těmi Vašimi nápovědami a vykrucováním se, mám čím dál tím silnější dojem, že jste jen vyjádřil svůj individuální názor, že jsou Sono Motors podvodníci, a žádný racionální či konkrétní důvod k tomu nemáte, a neznáte.

                  Takže se zeptám naposledy.
                  Máte nějaký konkrétní důvodu, zdroj informací, který nějakým způsobem dokládá, že by Sono Motors byl podvod?

                8. Perosin:
                  Pokud někdo vyvíjí vozidlo, které hodlá uvést

                  Perosin:
                  Pokud někdo vyvíjí vozidlo, které hodlá uvést do provozu a neskončit někde u prototypu či nejvýše ověřovací série, pak má jistě dost starostí s podstatnými věcmi.
                  Ten zelený pruh je typický příznak scamu – celý „projekt“ je cílen úplně jinam, než je prezentováno. Musí se tvářit silně „eko“, jde o prachy z dotací, od naivních investorů, popř. i dalších zdrojů…

                9. Aha, takže Vám jde o mech v klimatizaci, ze kterého
                  Aha, takže Vám jde o mech v klimatizaci, ze kterého soudíte, že má navozovat dojem super EKO projektu, a tím nalákat investory a dotace aby do toho vložili peníze, a oni pak zavřou krám.
                  Pochopil jsem Vás správně?

                10. Kerosin:
                  Ten „mech“ je vidět. Další věci už míň.
                  Třeba

                  Kerosin:
                  Ten „mech“ je vidět. Další věci už míň.
                  Třeba hodnoty el. výkonu z těch destiček při plném slunečním svitu a jejich využití při dobíjení akumulátoru. Tam už bys ale musel mít nějaké znalosti z oboru…

                11. Nějaké znalosti mám, tak to zkuste…
                  PS: netykejte mi

                  Nějaké znalosti mám, tak to zkuste…
                  PS: netykejte mi prosím, neznáme se.

                12. Kerosin:
                  Zvýšení hmotnosti vozidla o desítky kg kvůli

                  Kerosin:
                  Zvýšení hmotnosti vozidla o desítky kg kvůli solárnímu dobíjení = nesmysl.
                  Z plochy destiček, činící cca 5 m2, lze dosáhnout jen zhruba 200 W příkonu za ideálního osvitu.
                  Pokud by konstruktér řešil vozidlo s akumulátorovým pohonem, bude šetřit hmotností.
                  Zde ovšem tento parametr nerozhoduje, je podřízen jen snaze budit dojem.

                13. To s tou hmotnostní už je zajímavější argument než
                  To s tou hmotnostní už je zajímavější argument než mech.
                  Nicméně, máte tam drobnou nepřesnost.
                  200Wp (je zhruba z 1 metru čtverečného). Z oněch 5ti metrů (což nelze počítat, protože vždy svítí max na střechu + kapotu a max na jeden bok), takže dejme tomu ze tří aktivních metrů dostanete tak 600Wp, tedy reálně tak 500W po dobu cca 8 hodin. Tzn. denně tak 4kWh.
                  Mě to zas tak marný nepřijde.
                  Myslím, že poměr k tomu, co spotřebujete navíc kvůli hmotnosti panelu, oproti tomu, co dodají zpět bude ve prospěch panelů. Ale není to žádný zázrak. O tom tady ale mluvíme v jiné diskuzi.
                  Na dojezd budou mít panely marginální vliv. Jejich přínos oni prezentují hlavně pro napájení klimatizace nebo topení. Slabinou mnoha EV je, že při zapnutí klimy, nebo topení se snižuje dojezd. Tato slabina u Sionu odpadá.

                14. Kerosin:
                  5 m2 těch destiček nemá čím dávat 500 wattů,

                  Kerosin:
                  5 m2 těch destiček nemá čím dávat 500 wattů, to by musel být úplně jiný materiál, daleko těžší.
                  Takže 200 W a to jen za opravdu ideálních podmínek, při plném slunečním svitu.

                  Pointa je v tom, že konstruktér, řešící vozidlo, sleduje funkčnost celku a nikoli detaily, díky kterým může působit na technicky neznalé investory.
                  —-
                  Jelikož mám praktické zkušenosti s vývojem malých akumulátorových vozidel, dobře vím, kde jsou limity hmotností a rozměrů a co si lze dovolit.
                  Umístit destičky na dveře je značný problém už kvůli bezpečnému uchycení a vyvedení výkonu kolem pohyblivých uchycení.
                  Už jen samotný nápad prozazuje, co je cílem tvůrců…

                15. Taky mi už příjde praktičtější, kdyby auto po
                  Taky mi už příjde praktičtější, kdyby auto po zaparkování ze střechy rozložilo solární panel velikosti parkovacího místa a automaticky ho lehce natáčelo ve směru dopadu prsků. Cena by byla stejná (spíš nižší), efektivita větší a technicky možná i jednodušší.

                16. Navíc by to mohlo fungovat jako protisolární kryt pro auto
                  Navíc by to mohlo fungovat jako protisolární kryt pro auto ať se v létě nepřehřívá.

                17. Nemate pravdu. Flexibilni pane 1,6m x 0,675m udela 160w,
                  Nemate pravdu. Flexibilni pane 1,6m x 0,675m udela 160w, samozrejme v idealnim postaveni coz na aute nikdy nebude. A vazi par kilo. Davam si je na e NV 200, strecha cca 500w, boky po 400W a zadek 300w, cca 1600w, tim ze leto bude xele v Recku kde sviti tak cca 8kwh za den z toho dostanu. To mi staci na cca 100km kazdy druhy den. A obcas nejakou zasuvku potkam.

                18. Jak už jsem psal výše… celé ty panely mi přijdou jako
                  Jak už jsem psal výše… celé ty panely mi přijdou jako nesmysl, prakticky k ničemu a jenom proto, aby mohli ukázat na něco, čím se odlišují od ostatních EV. Jejich přínos je vzhledem k jejich ceně/hmotnosti/efektivitě veškerý žádný. Jak už jsem napsal, lepší/levnější/efektivnější by bylo přidat 1-2 kWh na baterce a vyrovná to ten efekt solárů, které ale fungují jenom za slunce, ta větší baterka by měla přínos vždy.

                19. Tak vetsi vyznam by to melo samozrejme v jiznich zemich, ale
                  Tak vetsi vyznam by to melo samozrejme v jiznich zemich, ale napad je to fajn

                20. Tak proc je odsuzovat predem? Sam si montuji na NV e 200
                  Tak proc je odsuzovat predem? Sam si montuji na NV e 200 panely a vypada to, ze v Recku kde se v lete pohybuji mi to za slunecny den udela co 2 dny na minimalne 100km a to mi staci. Mene tam jezdim a vice se kocham a obcas i na zasuvku narazim.

                21. No to je vidět, že s FVE nemáte žádné zkušenosti, když
                  No to je vidět, že s FVE nemáte žádné zkušenosti, když předpokládáte, že z 600 Wp porůznu poskládáných panelů s různými úhly vůči sluníčku předpokládáte 500W po dobu 8 hodin.
                  Na podzim jsem na firmě zprovoznil na střeše 20 kWp FVE (bez koruny dotace na výstavbu a výroby elektřiny), panely nejsou nikdy ve stínu, v ideální pozici vůči slunci a když vidím ty čísla, co z toho lezou každý den, tak si někdy zoufám, že návratnost mi někdy vychází na nějakých 200 let. 🙂

                  Takže opravdu ne, solární panely na autě jsou nesmysl, ta drobná výhoda nabití pár desítkami Wh v běžných dnech a pár set Wh v těch několika ideálních dnech nevyváží tu ohromnou nevýhodu ve velkém nárůstu váhy, kterou musím denně pak elektromotorem a energií z baterek rozpohybovat.

                22. Ta vaše zkusenost s FVE na Vaší firmě, je skutečně
                  Ta vaše zkusenost s FVE na Vaší firmě, je skutečně ojedinělá. Podobné hodnoty doby návratnosti jaké uvádíte (jen vy) jsem nikdy nikde neviděl. A to se o FVE zajímám dlouho.
                  To bych to docela chtěl vidět, byla by to převratná výjimka.
                  Kde tu firmu (střechu) máte, to se tam chci jet podívat. Jste ochoten mi výstupy ukázat?

                23. Není problém Pokud budete v Plzni, rád vám to ukážu. A
                  Není problém Pokud budete v Plzni, rád vám to ukážu. A data taky.
                  Samozřejmě tu návratnost počíítám jen z toho dne, kdy nesvítí moc sluníčko. To za den z 20 kWp vyrobím třeba 2 kW a i to je někdy moc. 🙂

                24. Snad to mzsite pi itat z celorocni vyroby a ne si vybrat jeden
                  Snad to mzsite pi itat z celorocni vyroby a ne si vybrat jeden slaby den.

                25. Jo, to je mi jasný, že jeden den není statistika. 🙂 To
                  Jo, to je mi jasný, že jeden den není statistika. 🙂 To jsem si jen tak počítal pro zajímavost.

                26. Mam fve postavenou za svy penize ale pod garantovanym vykupem
                  Mam fve postavenou za svy penize ale pod garantovanym vykupem jeste za cca 6kc/kw a se zelenym bonusem, tzn elektrinu mohu jeste spotrebovat a nemohu si to vynachvalit.

                27. To máte dobrý. Já to mám za svý a s výkupem za
                  To máte dobrý. Já to mám za svý a s výkupem za nula.
                  Naštěstí barák těch cca 20 kW sežere jako nic, takže jenom šetřím to, co nekoupím.

                28. Alespon ze tak.ja taky za svy ale tu vykupni cenu mam alespon
                  Alespon ze tak.ja taky za svy ale tu vykupni cenu mam alespon navic na 20let. Casem se vam to vyplati vic jak zdrazuji elektrinu.

                29. V lete vam to asi vsechno barak nesezere tak supky dupky do EV
                  V lete vam to asi vsechno barak nesezere tak supky dupky do EV a projezdut to v aute a prestat jim platit za pohonne hmoty

                30. Na EV mi nezbyde. Barák má 3x100A a jedeme přes den
                  Na EV mi nezbyde. Barák má 3x100A a jedeme přes den běžně na 50 kW. Jen si ulehčujeme od celkového účtu za elektřinu.

                31. A na co takova spotreba? Svitite na marianu?
                  A na co takova spotreba? Svitite na marianu?

                32. Kancelářský barák. Desítky kanceláří, 2 serverovny,
                  Kancelářský barák. Desítky kanceláří, 2 serverovny, klima.

                33. Tak to bude navratnost slusna kdyz to vsechno spotrebujete.
                  Tak to bude navratnost slusna kdyz to vsechno spotrebujete. Cca 20kw instalace hodi pri soucasnem sviceni cca 22-24kwh rocne x sazba? 4kc? Cca 90t rocne uspora. Naklady uz nebyly velke ne? Panely lezou porad dolu. Proc jste to neprohnali pres dotaci?

                34. Náklady byly cca 900 tisíc. Co se týče dotací, teď už
                  Náklady byly cca 900 tisíc. Co se týče dotací, teď už to nevím přesně, ale nenapasovali jsme to ně, nevím, zda to bylo díky výkonu nebo že byly jen pro nepodnikatele.

                35. To vas teda dodavatel natahl, ja delal pred 7lety 30kw za
                  To vas teda dodavatel natahl, ja delal pred 7lety 30kw za 1mil, dnes bych 20kw sacoval tak max na 400-500t

                36. To byla nejlevnější nabídka. Dělalo to Innogy, teď jsem
                  To byla nejlevnější nabídka. Dělalo to Innogy, teď jsem proštrachal archiv a smlouva byla přesně na 824 tisíc s DPH. Podpis 07/2017. Byly tam nějaké problémy, takže nakonec připojení k síti bylo až na konci 2018.
                  Ale ani dneska neuděláte 20 kWp se vším okolo za 400-500t. Pokud ano, dejte mi tip na spolehlivou firmu, chci to na svůj barák doma, mám velkou střechu a nějakých 12 kWp bych tam mohl mít určitě.

                37. Tak to uz je lepsi 824t bez dph je 650t, ale holt Inogy je
                  Tak to uz je lepsi 824t bez dph je 650t, ale holt Inogy je draha firma no. Spus bych sel do eonu, tam si muzete dohodnout virtualni baterii, v lete kdyz firma dovolenkuje tak prebytky odevzdate a vycerpate si to prosinec leden

                38. Tenkrát EON byl dražší a tu virtuální baterku ještě
                  Tenkrát EON byl dražší a tu virtuální baterku ještě neměli pořádně spuštěnou. A Innogy byla levnější o 100 tisíc než další firmy. IMHO na nás prodělali, protože jako jediní dali cenu od stolu a přitom jsem je varoval, ať si naši střechu přijdou fyzicky prohlédnout, že to nebude jen tak tam položit panely. Ale prej ne, že si vystačí s leteckou mapou od Googlu, že to tak dělají všude. Tak měli co chtěli. Proto tak dlouho trvala instalace a když pak ke konci plakali, tak jsem je odbyl tím, že jsem je varoval. 🙂

                39. Slozita konstrukce pod panely?
                  Slozita konstrukce pod panely?

                40. Jo. Spíše spolehlivé uchycení než konstrukce. Ale to
                  Jo. Spíše spolehlivé uchycení než konstrukce. Ale to nemá cenu tady rozebírat, je to na dlouho, spíš než slovně bych to musel nakreslit, abyste byl v obraze. Prostě nejsme zákazník s klasickou střechu, kde jen prdnete panely, uchytíte za něco a máte hotovo.
                  Innogy je snad poučeno, že když je zákazník předem varuje, že se mají podívat na něco, na co dělají cenovou nabídku, tak ho mají min. vyslechnout. 🙂
                  Musím už vytvořit nějakou hodnotu v práci, tak bych to ukončil. Mějte se a přeji hezký den.

                41. Ja hodnoty uz delat nemusim. Dneska mi toho za 3t nasviti a EV
                  Ja hodnoty uz delat nemusim. Dneska mi toho za 3t nasviti a EV je nabity zadarmo tak se pojedu nekam projet a vykoupat do bazenu a dam obed. To jsme holt my ti soparni baroni i kdyz uz jenom polovicni s fve do 30kw a na strechach. Ty co to stihli pred nami maji 2x vic.

                42. 20kw je 80 panelu po 250w x 2700kc a k tomu stridace a
                  20kw je 80 panelu po 250w x 2700kc a k tomu stridace a instalace do 400t bez dph ok

                43. Nemůžete střílet ceny jen tak od boku. Jednak to nejsou
                  Nemůžete střílet ceny jen tak od boku. Jednak to nejsou ceny z 07/2017, jednak v tom nemáte naše speciality typu vrtání 6 patrového baráku, panely jsou na střeše, speciální uchycení na střechu, měnič je ve sklepě v rozvodně, zatažení optiky z serverovny pro měnič, aby byl na netu, atd. Neznáte naše reálie, takže házet tady ceny z kalkulačky nemá smysl.

                44. Ale to jste si vstupni podminky blbe nastavili sami sobe,
                  Ale to jste si vstupni podminky blbe nastavili sami sobe, scitat a nasobit umite.
                  Meli jste si za mega postavit 40kw a rocne setrit cca elektriny za 200t, navratnost 5let. Jednoduchy pocty. Ted uz poacete na spatnem hrobe.

                45. Já snad pláču? Vy jste se zeptal, já jsem odpověděl.

                  Já snad pláču? Vy jste se zeptal, já jsem odpověděl.
                  Já jsem spokojen.

                46. MYslel jsem obrazne. Radsi bych posilil ma firme nez domu.
                  MYslel jsem obrazne. Radsi bych posilil ma firme nez domu. Spotrebujete tam vsechno i v lete coz by doma byl problem a odectete dph a date do odpisu.

                47. Zdravim. Mam 30kw fotovoltaiku, a cisla vloni z toho lezla
                  Zdravim. Mam 30kw fotovoltaiku, a cisla vloni z toho lezla velmi dobra cca 35MgW vyrobene energie.

                48. Děkuji za útěchu. 🙂 Teď už snad bude lépe svítit,
                  Děkuji za útěchu. 🙂 Teď už snad bude lépe svítit, barák to celé sežere v pracovní dny.

                49. Tak jsem neodolal a podíval se. Krom toho že auta na videu
                  Tak jsem neodolal a podíval se. Krom toho že auta na videu jsou překapotované i3, je tam zajímavý ten mech. To jste měl na mysli?

                50. Kerosin: koukal jsem se na Siona a podle mne to vypadá docela
                  Kerosin: koukal jsem se na Siona a podle mne to vypadá docela dobře. Jsem opravdu zvědavý jestli to dotáhnou do konce a začnou to prodávat. Podle mne je to přesně to co tu chybí.

                  Za mne bych vyhodil například ty FVE panely a pár, pro mne, dalších zbytečností, nechal tam to důležíté co jste psal. A mohlo by to auto stát místo 600 tisíc, klidně 400-ta. A to už by stálo za hřích, elektromobil téhle velikosti (tj. nic extra velkého, tak akorát do města) pro 2 a půl lidi ideální. Není to sice rodinný auto které bych chtěl, ale děti už mám větší, takže už nemusím tahat kočár a už bychom se do kufru vešli.

                  Za mne super počin. A držím palce.

                  A co se týka scamu a to co psal realista, dle mě jen jeho dojem po včerejším flámu. Když se podívá a zjistí si o tom nějaké info, tak žádný podvod nikde nevidím. Naopak podle mne to myslí opravdu vážně. Ne jako „auto na vzduch“.

                51. hobit:
                  Proč je tam mech?
                  Proč jsou tam

                  hobit:
                  Proč je tam mech?
                  Proč jsou tam solárpanely?

                  Můžu toho vytáhnou víc, ale stačí, když mi povíš jen tohle…

                52. Je to sice dotaz na Hobita, ale snad nebude vadit, když
                  Je to sice dotaz na Hobita, ale snad nebude vadit, když napíšu i svůj názor na ony dotazy.
                  1) Mech se prostě ukázal jako nejefektivnější filtrační prostředí. Sion není jediný, který to začal používat. Tedy pokud vím, je jediný z automobilů, ale s mechovou filtrací jsem se setkal už několika výrobců klimatizací pro domy.
                  2) Panely, no protože si tak sebou neustále vozíte celkem obstojnou FVE. Na autě je v součtu cca 8m čtverečných panelů. Osvíceno je neustále nejméně 5m. Vrcholný výkon solárního panelu je okolo 200Wp z čehož vyplývá cca 1000Wp. Úbytek v geografických a meteorologických podmínkách ČR je zhruba 30% – tzn že to bude dodávat tak 600W až 700W
                  Když to bude dodávat jen 6 hodin (tedy v době, kdy je slunce rozumně nad horizontem), tak to máte při nejmenším 3,6 kWh a v létě se to může blížit čtyřem kWh.
                  To podle mne není zanedbatelné, a je to velmi příjemný bonus.
                  Měnič to má, a v čumáku zásuvku 230V – myslím, že to ( na chatě, při stanování apod.) může být velmi přínosné.

                  PS: nikdy není na škodu prodiskutovat všechny potencionální neduhy, tak bych prosil „vytáhnout“ i to víc. Třeba narazíme na atribut, který mě od auta odradí.

      1. psal jsem, že je ptořeba něco jako model T, Brouk, 2CV –
        psal jsem, že je ptořeba něco jako model T, Brouk, 2CV – tedy masově vyráběné…je úplně jedno, kdo jaký udělá koncept a malé série, takových v období výše zmíněných aut byly mraky. Chceme-li racionální elektromobilitu a funkční elektromobilitu, pak prostě musí být masově vyráběně, cenově a uživatelsky přívětivé auto. Nemůže být situace, že benzínový auto za 400 po přestavbě na elektriku je za mega, to je úlitba ekologismu a ptákovina.

Napsat komentář