Česko potřebuje rozsáhlejší síť dobíjecích stanic a podporu státu, myslí si Leoš Kabát ze Schneider Electric

Jaký typ firem v Česku zapojí elektromobily jako první do svého podnikání? A jaké jsou nejčastější překážky rozvoje alternativního pohonu firemních flotil i privátních vozů? O tom hovoří Leoš Kabát ze společnosti Schneider Electric.

Specialista na elektromobilu Leoš Kabát hovoří o tom, jaký typ firem v Česku zapojí elektromobily jako první do svého podnikání.
foto: Schneider Electric

Společnost Schneider Electric rozvíjí program elektromobility a instalovala po celém světě více než 70 tisíc nabíjecích stanic pod označením EVlink. Spolupracuje také se všemi významnými automobilkami na evropském trhu, mezi které patří také firma Renault.

Jak vidíte nejbližší budoucnost elektromobility v českých i evropských podmínkách?

Pro rozvoj elektromobilů je klíčové vybudování dostatečné nabíjecí infrastruktury s přesahem hranic jednotlivých zemí – v rámci EU. Kromě budování infrastruktury je nutné řešit také přístup k ní. Důležité je, aby spolu jednotliví poskytovatelé nabíjecí infrastruktury komunikovali a vzájemně sdíleli nabíjecí stanice.

V České republice není stále vybudovaná dostatečná veřejná síť pro nabíjení, která by umožňovala další rozvoj elektromobility. Stát navíc posunul dotace do budování infrastruktury, takže se rozvoj opozdí o další čtyři roky.

Nabíjecí stanice EVlink od Schneider Electric

Nabíjecí stanice EVlink od Schneider Electric
foto: Schneider Electric

V ostatních evropských zemích stát poskytuje různé úlevy a dotace pro nákup elektromobilů a nabíjecích stanic – což u nás prozatím neplatí. Koncoví uživatelé a firmy tedy nejsou v Česku dostatečně motivováni. Další překážkou je cena elektromobilů, která se odvíjí podle ceny baterií – ta z dnešního pohledu brzdí elektromobilitu nejvíce.

Dokážete si představit firmu, pro níž je provoz flotily elektromobilů výhodný? Případně za jakých podmínek?

Primárně by měl masivněji využívat elektromobily převážně stát a státní firmy a orgány jako je například policie, pošta, úřady sociálního zabezpečení atd. Vozidla jsou také vhodná pro použití v půjčovnách, protože carsharing umožnuje jednoduché ovládání a řízení.

Auta se mohou nabíjet, když čekají na zákazníka nebo když zákazník například nakupuje. Lze si rovněž představit model firmy, která se živí rozvážkovou službou v okolí svého sídla. Pokud si tato firma domluví s dodavatelem elektrické energie tarif pro nabíjení elektromobilů a bude nabíjet v nízkém tarifu, může dosáhnout až na cenu 50 haléřů na kilometr.

Ve srovnání s průměrnou cenou za kilometr u auta na spalovací motor je to třetinový náklad. Podmínkou, aby provoz pro tuto firmu byl výhodný, je vyhovující délka trasy rozvozu s ohledem na dojezd elektromobilu a nabíjení vždy na firemní nabíječce s domluveným tarifem. Veřejné nabíjecí stanice si mnohdy účtují vyšší náklady.

Jaká nás čeká budoucnost v oblasti nabíjecích stanic v nejbližší i vzdálené budoucnosti?

Největší procento nabíjecích stanic bude instalováno a používáno u zákazníků doma, odhadem asi 80 %. Na druhém místě to budou veřejná místa, jako jsou například parkoviště, komerční budovy nebo benzínky. Pro domácí použití se nejvíce hodí třífázová nabíjecí stanice s výkonem 11 kW (20A jistič, hlavní domovní jistič 25A), s integrovaným kabelem a klíčkem pro zabezpečení přístupu a případné omezení výkonu (pokud manželka zrovna začne prát a žehlit).

Nabíjecí stanice v komerčních budovách by měly mít kolem 22 kW pro střídavé nebo stejnosměrné nabíjení s koncovkou, která umožňuje univerzální použití stanic. Přístup ke stanici je řízen nadřazeným systémem a umožňuje jejich připojení do systémů poskytovatelů služeb nabíjení, jako jsou například EV mapy, GreenWay, Smart EV a další.

Pro parkoviště nebo benzínky se nejvíce hodí rychlonabíjecí stejnosměrné stanice o výkonu od 24kW do 300kW možná i více. U veřejných stanic je primárně důležité zajistit přístup k těmto stanicím. Možná by stálo za úvahu, kdyby stát vstoupil do této oblasti a nabídl poskytovatelům služeb nabíjení jednotnou platformu, která by umožnila jejich sdílení přes jednotlivé operátory, které na trhu s dobíjecí infrastrukturou aktuálně máme.

tisková zpráva

30 Comments on “Česko potřebuje rozsáhlejší síť dobíjecích stanic a podporu státu, myslí si Leoš Kabát ze Schneider Electric”

  1. ČEZKÁ DÍRA PŘEDEVŠÍM potřebuje přestat za pár
    ČEZKÁ DÍRA PŘEDEVŠÍM potřebuje přestat za pár šprdlíků vyvážet přebytky elektrické energije do germánije a začít masivně elektrifikovat dopravu ve městech, jinak VYCHCÍPÁ !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    kcc-hho.webnode.cz/business/cr/

  2. Kdyz kouknu na mapu Evropy vsech velkych poskytovatelu
    Kdyz kouknu na mapu Evropy vsech velkych poskytovatelu nabijeni, tak hned vidim ten zasmradly CEZky rybnik bez moznosti nabijet pres roaming. Po cele Evrope je roaming mozny, jen u nas velke kulove. Stejne jako mobilni operatori nas drzi CEZ pevne za kule.

  3. Ono by stacilo kdyby stavajici nabijeci infrastruktura
    Ono by stacilo kdyby stavajici nabijeci infrastruktura fungovala jak ma.
    Nedavno mi v Plzni Abbcko od Cezu oznamilo, ze nema spojeni se serverem a tedy jsem neocipoval. Po zavolani na linku uvedenou na stanici jsem cekal 20min. nez ji na dalku restartovali a mohl jsem nabijet.
    Vcera kolem obeda obe nabijeci stanice Cezu u McDonalds v Moste obklicene spalovaky.
    Na jedne nabijel Leaf prvni generace, ktery uz musel stat z druhe strany. Kdyz jsem se uvnitr zeptal ci je cerne Sandero a stribrna Octavia co tam blokuji tu druhou nabijeci stanici tak mi pan z Octavie oznamil, ze si nejprve doji. Pani ze Sandera sla k autu a hned mi dala sezrat, ze ona byt primo pred stanici nestoji na vyhrazenem miste nebot nejaky inzenyr tam dal pro obe stanice rezervacku jen na dve mista mezi nimi. Pani nastesti i tak uhnula a ja musel opakovane dekovat.
    No a do tretice vecer v pul devate mi v Ostrove nad Ohri nove otevrena nabijecka Cezu u Kauflandu opet nahlasila nedostupny server:

    https://postimg.cc/WhFnCD65

    a na uvedene lince jsem si vyslechl, ze volam mimo pracovni dobu a budou radi, kdyz zavolam znovu v pracovni dobe…
    V aute tri deti, vitr a dest jak prase a v baterce Leafa tolik, ze by nedojel ani do Jenisova, natoz domu. Nastesti me napadlo zkusit Polyfazer direct, coz kupodivu fungovalo. Nicmene diky uzasne technologii leadera elektromobility jsem byt studenou baterii:

    https://postimg.cc/fST9sP9c

    nabijel ten den jiz potreti na DC (co na tom, ze to v souctu nedalo ani plnou baterku a bylo v tom dlouhe parkovani kdy baterka vystydla) a tedy jen 26-27kW,

    https://postimg.cc/D8Qw664F

    takze jsem za asi 35% zaplatil 201Kc.
    S takovou to moc daleko v te elektromobilite nedotahneme.

            1. Spis jak pomalu. 🙂 2.3 kWh. Mame doma zasuvku 200V (obycejka
              Spis jak pomalu. 🙂 2.3 kWh. Mame doma zasuvku 200V (obycejka v Japonsku je 100V) a pres ni si to vezme 12A. To je maximum co umoznuje vnitrni nabijecka v aute. DC nabijeni to nema. Nasypat se tam daji necely 3 kW a na ty to ujede v zime (asi 6 stupnu nad nulou) 16km, v lete 20-23 bez klimatizace. Jednou 28 ale to se uz trochu podobalo hypermilingu. Takze dlouhodoba spotreba benzinu je asi 2,1 l/100km. Elektrika je tu docela draha, asi 27 jenu za kWh. Nocni proud nemame zavedenej. Ale i tak usetrim asi 30% oproti jizde na benzin. Pred obchodama vetsinou nabijime zadarmo. Na dalnicich je tu vetsinou 100km/h, takze i spotreba na dalnici je vetsinou pod 4 litry na 100km v hybridnim rezimu. Auto jsem koupil jete asi 64000km 5 let stare. Baterie zatim zda se drzi. A hlavne to cely stalo asi 260 000,- Kc s technickou a s dani.Obyc Prius by byl jste levnejsi. Rad bych ciste elektro ale jezdime radi na delsi vylety a to by proste jeste nebylo ono. Takze zatim takovy levny preklenovaci kompromis.

                1. Prepacte, som z toho volako zmeteny.
                  Ale asi mate pravdu,

                  Prepacte, som z toho volako zmeteny.
                  Ale asi mate pravdu, nebyl jsem si jistej a byl jsem linej to hledat. Ale je to ostuda protoze jsem kdysi studoval VS obor silnoproud. Ale pravda jen jeden rok 🙂

                1. Vcera celej den lilo, zitra ma svitit slunce. Obecne je tu
                  Vcera celej den lilo, zitra ma svitit slunce. Obecne je tu pocasi jak u stredozemniho more, akorat leta jsou navic vlhka. No a zacina tu zase litat pyl z jejich sugi (snad druh borovice?) kterejch tu kvuli byznysu vysazeli kdysi mraky a ted je z toho pylova epidemie. Ja ji mam bohuzel taky. Tak je na co se tesit 🙂 A uz du spat jelikoz mam dve rano. Normalne neponocuju ale dneska sem nejak nemohl zabrat.

                2. 🙂
                  Tady nás čeká na jaře pylová epidemie z řepky

                  🙂
                  Tady nás čeká na jaře pylová epidemie z řepky strýčka Hrabiše.
                  Dobrou noc.

    1. Tak to je hodně otravné. Trošku mi to připomíná první
      Tak to je hodně otravné. Trošku mi to připomíná první nabíjení mimo domov v Teplicích s 500e. Nešel polyfazer na dvou telefonech vyzkoušeno (ještě jsem neměl klíčenku)a já už jse se viděl, jak si hledám hotel. Nakonec se to po 20 minutách podařilo rozchodit. Paní také doporučovala, ať se ozvu v pondělí (byl pátek kolem 17 hodiny)-

      Teď v úterý jsou vyrazil na „větší cestu“ do Vídně s plnou z jižního města s i3 94Ah. V Jihlavě jsem chvilku čekal, než eUP dotlačí k 80% a pokecal a pak jsem nabíjel vpohodě. V centru Vídně jsme měli parkování v hotelu v podzemní garáži. Bohužel hotel na kartu wienna energy čekal prý několikátý den, přímá platba nešla zaboha rozchodit. (A Smatric mi poslali v den odjezdu 14stránkovou smlouvu). Na ulici o dva bloky jsem našel další pomalou dobíjecí stanici, ale byla plná. Nakonec se uvolnila asi hodinku před mým odjezdem to už jsem si oskenování QR hlídal online. Ale na pomalé nabíjení nebyl čas, tak jsem zamířil o kus dál k Lidlu. Půl minuty předemnou přijel Rakušák s Konou a holt jsem počkal a pokecal. Bohužel normánlní mennekes se nechtěl pustit, protože neměl dost šťávy. (o pár hodin opět v Jihlavě zase KONA a tam už mennekes šel, také kupodivu Rakušák mě ochotně za 10 minut pustil a jel zase dál). Já jsem pak naopak spouštěl Leafa, který čekal na mé nabytí.
      Suma sumárum není to úplně hladké a něco jsem se načekal, nestihnul večerní divadlo (kdybych popojel k Stockerau a neškudlil asi se to nestalo, nebo měli v hotelu slibovanou kartu), ale celá cesta 600km přišla nakonec na 72 Kč….

      1. A přesně kvůli tomu jezdím elektrem jen co dojedu na
        A přesně kvůli tomu jezdím elektrem jen co dojedu na nabití z domu. Cokoliv by vyžadovalo nabíjení, tak jedu raději spalovákem na LPG. Ono ve výsledku mě to vyjde cenově úplně nastejno, protože účtování po minutě je pro malobaterkáče typu ION zlodějina.
        A jako bonus se nemusím nerovat s ignorantama co blokujou nabíječky, nebo řešit nefunkční stojany.

    2. Z minulé soboty mám super zážitek , jel jsem se podívat
      Z minulé soboty mám super zážitek , jel jsem se podívat na motosalon do Prahy a kousek od výstavište ul Beranových má PRE pomalou nabíječku, rád tam nabíjím protože současně ušetřím 150 Kč parkovného na výstavišti.

      Už den předem mi bylo divné , že nabíječka je v aplikaci Chargemap obsazená večer i pak celou noc. No jel jsem tam a byl tam na kabelu zapojený už dávno nabitý golf od nějaké společnosti na sdílení vozidel. Volal jsem na linku paní ochotná všechno, chtěl jsem po ní aby mi otevřela dviřka, že jim hodim ten kabel za okno a nabiju si. Paní že to nemuže že podle podmínek by tam musel být více jak 48 hodin, pak ho může odpojit. Ale byl tam jen 16 hodin a tak jsem měl smůlu.

      Hlavně že v podmínkách je výslovně uvedeno, že po nabíjení max. 2 hod, pak se platí penále, ale pokud máte nabito, musí se místo ihned opustit.

      Hlavně když si tam nabíjím Mieva 3 hodiny, tak z toho mám blbej pocit…

      Naštestí jsem tam byl Phev kem a tak jsem domu dojel na benzín.

  4. Ono by bohatě stačila stejná povinnost pro stát a jeho
    Ono by bohatě stačila stejná povinnost pro stát a jeho instituce jako u bezbariérového přístupu do budov. tedy v rámci stavby a rekonstrukce vždy nabíjecí místo pro elektrovozidla vybudovat. A do 5 let od účinnosti novely zákona povinnost mít alespoň zásuvku 230V 16A se samostatným jištěním všude. Ale to souvisí i s povinností mít na budovách FVE a v nich baterie, protože v rámci krizového řízení pak státní infrastruktura může fungovat na přechodnou dobu s vlastním napájením, a to včetně dopravy. Ostatně tuto povinnost již obce mají a některé jdou touto cestou. zatím máme jen letité bezzubé usnesení vlády o čtvrtině alternativních vozidel při nákupu nových, ale bez sankcí. Takže na něj všichni zvysoka.

    1. Bezbarierový přístup do MŠ a ZŠ vedení města navrhuje
      Bezbarierový přístup do MŠ a ZŠ vedení města navrhuje nerealizovat, předpokládaný rozpočet 10milionů.
      Šatny pro hokejisty 18milionů.
      Kruhový objezd 2milióny (pořízení dominanty).

      Tolik výňatek z rozpočtu jednoho nejmenovaného města.

      Pod pojmem pořízení dominanty si můžete představit třeba dřevěnou sochu kozla, nebo jiné ptákoviny uprostřed kruhové křižovatky.

      Priority jsou jinde.

      1. Třeba 245 nesmyslnejch Jančíkovejch dementních betonovejch
        Třeba 245 nesmyslnejch Jančíkovejch dementních betonovejch megakvětináčů na Praze 5, za 18 milionů kč z eurodotací úplně k hounu, které se teď rozadli zadarmo, aby si je vůbec někdo vzal.
        https://www.blesk.cz/clanek/regiony-praha-praha-zpravy/593295/po-kvetinacich-za-miliony-se-zaprasilo-praha-5-je-dala-za-odvoz-zmizely-behem-dne.html

Napsat komentář