TEST: Lexus LS 500h – Na východní frontě klid

Pátá generace luxusní limuzíny prémiové divize japonské Toyoty se vydává za umělecké dílo, což dokazuje futuristickým designem a pokročilými technologiemi, kterými je sedan doslova prošpikovaný. Vyzkoušeli jsme hybridní klenot automobilky Lexus kypící pohodlím, luxusem a zajímavou spotřebou.

Lexus LS 500h
foto: Karel Štochl

Jestli jste přesyceni záplavou německých limuzín ostrých tvarů, aut se sdruženými svítilnami nebo obřími „ledvinkami“, pravděpodobně pokukujete po asijských tvarech. Lexus svojí typickou přídí sdílenou napříč modely přiznává příslušnost k zemi vycházejícího slunce, což potvrzují divoce tvarované diodové světlomety s páskem denního svícení.

Konvenční tvary moderního sedanu narušují obří dvacetipalcové kované disky s nízkoprofilovými pneumatikami typu runflat. Ten správný šmrnc jinak uhlazené elegance dodávají autu dynamické LED blinkry v předních i zadních lampách, různé světelné hříčky už dnes nejsou výsadou jen drahých vozů, podívejte se třeba na „směrovky“ Toyoty C-HR nebo Peugeotu 3008.

Luxusní kabinu tvoří nejen prémiové materiály, výbava nebo elektrické ovládání všemožných komponentů, jde tu o atmosféru, vůni a pastvu pro oči. Seznam komfortních funkcí by u lexusu vydal na telefonní seznam, nicméně za zmínku stojí kulatý 8palcový centrální přístrojový štít, který doplňují analogové ukazatele stavu paliva a teploty chladicí kapaliny.

Diodové světlomety s páskem denního svícení

Diodové světlomety s páskem denního svícení
foto: Karel Štochl

Jde o takovou typickou kontrastní vlastnost japonských aut, například desátá generace Hondy Civic má diodovou „přístrojovku“ s plastovou tyčkou pro její ovládání. Důležitá data promítá na čelní sklo také široký head-up displej, proto se nemusíte zbytečně rozptylovat pohledem jinam.

Vprostřed zapuštěný infotainment s 12,3″ dotykovou obrazovkou kombinuje podrobné grafické rozhraní Lexusu a mapové podklady, které najdete v každé nové toyotě s navigací. Pokročilá nastavení a orientaci v multimediálním systému má ulehčit vestavěný touchpad, nicméně je docela citlivý, a tak občas kliknete vedle, na vychytaný systém otočného dotykového voliče BMW zkrátka nemá.

Elegantní sedan konvenčních tvarů

Elegantní sedan konvenčních tvarů
foto: Karel Štochl

Prakticky ihned si zamilujete přední vyhřívaná a odvětrávaná sedadla, která jsou elektricky posuvná v 28 směrech a disponují paměťovou i masážní funkcí. Vzhledem k rozsahu nastavení se pohodlně přizpůsobí téměř každému.

Řízení není všechno

Pětimístný Lexus LS 500h s pohonem 4×4 je jedno z mála aut, kde chcete raději sedět vzadu než za volantem. Interiér jde za příplatek 375 tisíc korun vylepšit luxusním čalouněním, ručně skládanými výplněmi dveří inspirovanými japonským uměním origami, vzory dřevěné dýhy a dekorativním obložením připomínajícím broušené sklo Edo Kiriko.

Vzadu na vás čekají dvě relaxační křesla, to pravé se dá nastavit ve 22 směrech a díky možnosti posunu i sklopení sedačky spolujezdce dopředu získáte královský prostor pro nohy. Plného pohodlí docílíte naladěním posezu na dotykovém displeji ve sklopné loketní opěrce, stačí si pak pustit masáž, příjemnou hudbu ze 24 reproduktorů čistého audiosystému Mark Levinson Premium Surround a klidně usnout. Aby vás nerušilo okolí, můžete si elektricky zastínit zadní sklo a boční okna protislunečními roletkami nebo pustit film ze zadního zábavního systému.

Obložení připomínající broušené sklo Edo Kiriko

Obložení připomínající broušené sklo Edo Kiriko
foto: Karel Štochl

Pohonné jednotky auta tvoří zážehový vidlicový šestiválec o objemu 3,5 litru a dva elektromotory. Systém je naladěný na celkový výkon 264 kW a točivý moment 350 Nm. Hybridní ústrojí doplňuje čtyřstupňová mechanická převodovka, ta v kombinaci s planetární převodovkou e-CVT dosahuje výsledných vlastností desetistupňové převodovky.

Víceúrovňová soustava dokáže rychleji reagovat na pokyny řidiče a vykazuje vyšší dynamiku. Podle výrobce technologie zachovává kultivovaný chod ústrojí, nicméně samotný automat při testu párkrát „kopl“, typicky při podřazení za jízdy do kopce nebo přechodu z elektrického režimu.

Logo víceúrovňového hybridu

Logo víceúrovňového hybridu
foto: Karel Štochl

Sedan má dost výkonu na to, aby po dálnici svištěl dvoustovkou a vy o tom skoro nevěděli, což je zásluha propracovaného odhlučnění, které vytváří příjemnou sociální bublinu. Naladění všech systémů nenutí řidiče závodit, ani překračovat rychlost, hybrid nabádá k jízdě i pod limity v maximálním klidu a pohodě.

Říká se, že silná auta „žerou i trávu kolem silnice“, ovšem námi testovaný hybridní lexus si řekl v kombinovaném provozu jen o 8,3 litru na sto kilometrů, a to jsme nevynechali dálnice i ucpaná města. Hodně defenzivní šoféři jsou schopni jezdit i za 7,5 litru na sto, což je na luxusní limuzínu hodně slušné. Pokud byste se dostali mimo silnice, stisknutím dedikovaného tlačítka karoserii trochu přizvednete, ačkoli jde o čtyřkolku, rozhodně nemluvíme o žádném off-roadu, maximálně polní cesty.

Lexus LS 500h

Lexus LS 500h
foto: Karel Štochl

Tisíc detailů luxusu

Život s „prémiovkou“ za čtyři miliony usnadňují i praktické vychytávky, víko kufru je sice ovládané elektricky, ale když ho zavřete rukou, servomotory se odpojí a nezničíte je. Dveřmi také není třeba třískat, jen přivřít, o zbytek se postarají elektromotorky.

Po nastoupení také vyjede zámek bezpečnostního pásu a s jeho typickým zacvaknutím se volant i sedačka vrátí na přednastavenou pozici. V noci najdou uplatnění fotochromatická zpětná zrcátka, která zamezí oslnění okolními světly.

Preventivně fungují i senzory monitorující chodce nebo projíždějící auta, pokud hrozí srážka, počítače řidiče upozorní varováním na head-up displeji, včetně zvukového alarmu a dynamické vizualizace potenciálního nebezpečí. Bezdrátovou nabíječku mobilu tady nehledejte, na zadních displejích však dokážete plně zrcadlit telefon s operačním systémem Android, uživatelé značkových „jablíček“ mají zatím smůlu.

Ovládací panel zadních křesel

Ovládací panel zadních křesel
foto: Karel Štochl

Vlajková loď značky nemá zásadní chyby, perfekcionismus kazí jen drobnosti, které bohatý majitel sedící vzadu asi nepostřehne a osobnímu řidiči budou nejspíš jedno. Design sice upoutá, ale není tak výstřední jako u sportovního kupé LC 500. Hlavními konkurenty jsou BMW řady 7, které se nedávno vytasilo s Kabaňovým svěžím designem i plug-in hybridní variantou, Audi A8 prodávané výhradně s třílitrovým dieselem a kultovní Mercedes-Benz třídy S.

Královský prostor pro zadní pasažéry

Královský prostor pro zadní pasažéry
foto: Karel Štochl

Lexus LS 500h však nabídne oproti čistým německým liniím uměleckou odvahu, nezávislý hybridní pohon (HEV), slušnou spotřebu a hmatatelnou ruční práci japonských mistrů výroby.

Specifikace

Lexus LS 500h Superior

Motor: atmosférický zážehový šestiválec
Objem: 3456 ccm
Výkon: 220 kW
Točivý moment: 350 Nm
Elektromotor: 132 kW, 300 Nm
Celkový výkon: 264 kW
Pohon: 4×4
Převodovka: 10rychlostní víceúrovňový hybrid
Maximální rychlost: 250 km/h
Zrychlení 0–100 km/h: 5,5 s
Průměrná spotřeba: 7,1 l/100 km
Naměřená průměrná spotřeba: 8,3 l/100 km
Objem palivové nádrže: 82 l
Provozní hmotnost: 2305 kg
Rozměry: 5235 x 1900 x 1470 mm
Rozvor: 3125 mm
Objem zavazadlového prostoru: 430 l
Základní cena: 2 900 000 Kč (Elegance)
Cena testovaného modelu: 4 215 000 Kč (Superior)

vlastní

5 Comments on “TEST: Lexus LS 500h – Na východní frontě klid”

  1. Ten pohon v kombinaci 6-válce a elektromotoru, byl vrcholem v
    Ten pohon v kombinaci 6-válce a elektromotoru, byl vrcholem v dosluhující generaci GS, následovník ES už jej nedostane. Pravda, tady je o pár koníků posílený a elektromotory jsou tam dva. Ale i tak, kdysi měla limuzína LS k dispozici i 8-válec. No jo, časy se mění 🙁

    Ale jinak mi to slabé nepřipadá, dynamika 0-100 za 5,5s je zcela postačující, není to supersport, ale pohodlná limuzína.

Napsat komentář