Chytré technologie omezí překračování rychlosti na evropských silnicích

Podle nového průzkumu, který dnes zveřejnila Evropská rada pro bezpečnost dopravy (ETSC) před důležitým hlasováním o budoucích povinných bezpečnostních technologiích ve vozidlech, zůstává rychlost závažným problémem v mnoha evropských zemích.

Výzkumní pracovníci se zabývali počtem vozidel, která překračují rychlostní limity na různých typech silnic v zemích, které tyto údaje mohly poskytnout.
foto: Free-Photos, licence Pixabay

V intravilánu, kde dochází k 37 % všech úmrtí na silnicích v EU, vědci zjistili, že mezi 35 % a 75 % jela vozidla vyšší než dovolenou rychlostí. V extravilánu, kde se vyskytuje 55 % všech úmrtí na silnicích v EU, v 9 % až 63 % jela vozidla vyšší než dovolenou rychlostí. Na dálnicích, kde se vyskytuje 8 % všech úmrtí na silnicích v , bylo evidováno 23 % až 59 % vozidel, která jela rychleji, než bylo povoleno.

Rychlost je hlavním faktorem bezpečnosti silničního provozu. V důsledku nepřiměřené rychlosti je usmrcena přibližně třetina osob a je pro většinu nehod přitěžujícím faktorem.

Zatímco snížení rychlosti bude vyžadovat kombinaci opatření, autoři vyzdvihli inteligentní asistenční systém přizpůsobení rychlosti (ISA – Intelligent Speed Adaptation), který je dnes k dispozici jako asistenční systém řidiče, jako klíčové bezpečnostní opatření ve vozidle pro řešení problému.

Dne 21. února bude Výbor pro vnitřní trh Evropského parlamentu (IMCO) hlasovat o nových normách EU o bezpečnosti vozidel, které zahrnují návrh, aby se od roku 2022 stala technologie ISA povinnou výbavou pro všechny nové vozy.

Odhaduje se, že toto jediné opatření by mohlo snížit počet usmrcených na evropských silnicích o 20 %. Celý balíček bezpečnostních opatření by měl zachránit více než 25 000 osob mezi lety 2022 a 2037, ale pouze pokud bude přijat v plném rozsahu.

Graziella Jost, ředitelka projektu Evropské rady pro bezpečnost dopravy (ETSC) uvedla: „Každý týden zemře 500 lidí na silnicích v EU, což je číslo, na které několik let upozorňujeme. Příliš rychlá jízda je stále zabijákem číslo jedna. Je to velmi jednoduché: chceme-li snížit počet úmrtí na silnicích, musíme efektivně řešit rychlost. Právě nyní má EU příležitost, která má obrovský potenciál. Implementace ISA do každého nového vozidla jako standard by mohla nakonec zabránit pětině úmrtí na silnicích. Vyzýváme poslance Evropského parlamentu, aby podpořili toto zásadní opatření k záchraně lidských životů.“

Nová zpráva rovněž zdůrazňuje opatření týkající se rychlosti, které jsou v současné době prováděny v členských státech EU. Konkrétně zaznamenala určitý pokrok ve snižování rychlosti v extravilánu. Francie nedávno snížila rychlostní limit v extravilánu bez středové bariéry z 90 km/h na 80 km/h.

První analýza výzkumného ústavu Cerema prokázala o 116 méně usmrcených na těchto silnicích v porovnání s průměrem let 2013-2017 na stejných silnicích v období červenec až prosinec, což bylo období od zavedení nového omezení. Španělsko také oznámilo snížení maximální dovolené rychlosti ze 100 km/h na 90 km/h na silnicích v extravilánu. Flanders, severní region Belgie, také přešel z 90 km/h na 70 km/h již v roce 2017.

Některé země s nejnižší úmrtností na silnicích v Evropě mají v extravilánu nižší standardní rychlostní limity. Například Švédsko s rychlostí 70 km/h s 27 usmrcenými na milion obyvatel, Norsko (26), Švýcarsko (26), Dánsko (37) a Nizozemsko (37) mají stanoven limit 80 km/h.

Vědci uvádějí, že kombinace policejních kontrol spolu s automatickým stacionárním vymáháním, se ukázala jako účinný nástroj při řešení překračování rychlosti. Obecně se zdá, že celkový nárůst přestupků zjištěných v celé EU je dán především z důvodu rozšíření sítí radarů.

Přesto existují velké rozdíly mezi členskými státy, pokud jde o jejich počet. Z 27 zemí, které poskytly údaje o počtu pokut za překročení povolené rychlosti (vydaných v období 2010-2017), se počet pokut zvýšil v 18 zemích, zatímco 9 zemí zaznamenalo pokles.

O čem poslanci hlasují tento týden?

Aktualizace nařízení o obecné bezpečnosti EU pro motorová vozidla byla navržena Evropskou komisí v květnu roku 2018 jako součást balíčku nových opatření v oblasti bezpečnosti silničního provozu a zahrnuje řadu nových povinných technologií, jako je automatické nouzové brzdění (AEB), (ISA) pro pomoc řidičům dodržet rychlostní limity.

Opatření rovněž zahrnují zlepšení pasivní bezpečnosti (ochrana před nárazem) a nový standard „přímého výhledu“ pro nákladní automobily, aby řidiči lépe viděli silnici (a ostatní účastníky silničního provozu) kolem nich.

Co je inteligentní přizpůsobení rychlosti?

ISA využívá videokameru pro rozpoznávání rychlostí a/nebo údajů o omezení rychlosti spojených s GPS, aby informovala řidiče o aktuálním omezení rychlosti a automaticky omezila rychlost vozidla podle situace.

Systémy ISA automaticky nebrzdí, ale jednoduše omezují výkon motoru, což zabraňuje tomu, aby vozidlo překročilo rychlostní limit (jen pokud by bylo deaktivováno řidičem). Vozidla s ISA jsou již v prodeji – což bylo částečně podpořeno rozhodnutím Euro NCAP tím, že s tímto systémem získají více bodů. Systém je standardně namontován např. v novém modelu Ford Focus.

Co se musí stát před tím, než se návrhy stanou zákonnou normou?

Nový zákon musí být schválen jak Evropským parlamentem, tak zástupci 28 zemí EU. Jednání o schválení konečného právního textu, známého jako trialogy, pravděpodobně brzy začnou vycházet z výsledku hlasování ve výboru IMCO Parlamentu. Členské státy EU již vyjádřily své původní stanovisko k právu v dohodě dosažené v prosinci.

50 Comments on “Chytré technologie omezí překračování rychlosti na evropských silnicích”

  1. No jsem zvedavej na implementaci tech systemu. Treba ten
    No jsem zvedavej na implementaci tech systemu. Treba ten skvelej start/stop co ma „jen“ setrit palivo uz mi zpusobil par situaci kdy jsem se zapotil – zapomnel jsem ho vypnout za 3 roky jen parkrat, ale z toho mi auto minimalne 4x chciplo kdyz se mel motor „probudit“ (doslova chciplo, musel jsem pochopoit co se deje, preradit a znovu otocit klicek). Jednou na tramvajovych kolejich a to bylo zrovna poprve.

  2. Ti kteří píšete o tom, že můžete překročením
    Ti kteří píšete o tom, že můžete překročením rychlosti zabránit nehodě co tím jako myslíte? Jako jedu 85 a někdo předjíždí 90 a když to vypadá, že to nestihne sešlápne na 130? Když riskantně nepředjíždíte a vůbec jezdíte neagresivně, taková situace kdy vám rychlost pomůže pravděpodobně vůbec nenastane. Statisticky prostě na jeden takový rychlý únik který něco zachrání bude 10 situací, kdy ta vysoká rychlost způsobí nehodu nebo povede k horším následkům nehody, která by se stejně stala. |Jezdím pravidelně po karlovarské silnici a co se tam děje … riskantní předjíždění, vysoká rychlost a pak se sjedeme na semaforu nebo zpomalení u nově stavěné části dálnice.

    1. Ked si neviete predstavit inu situaciu na využitie
      Ked si neviete predstavit inu situaciu na využitie zrychlenia, ako predbiehanie, tak vela najazdeného nemáte a zbytočne sa rozčulujete.
      Napr. na dialnici ak sa na vas zboku tlaci auto…
      Takych situacii kedy je zrychlenie lepsie ako brzdenie je viac ale rozpisovat sa tu nebudem.

      1. Dokud jsem neměl elektromobil, řešil jsem hrozící kolizi
        Dokud jsem neměl elektromobil, řešil jsem hrozící kolizi úhybným manévrem a brzdami. Díky vlastnostem elektromotoru dnes takové situaci prostě ujedu, bleskově zrychlím. Jezdím skoro denně a je těch situací bohužel docela mnoho.

      2. Jsem rád, že víte kolik mám naježděno podle běžného
        Jsem rád, že víte kolik mám naježděno podle běžného dotazu na fóru :-). Za 23 let to bude bezmála milion km a to celé jen s malou tukačkou na nárazníky ve městě na ujetém sněhu. Za celou tu dobu jsem neměl pocit, že bych nepotřeboval auto s brutálním zrychlením, abych se vyhnul nějaké nehodě. Rychlé auto nutně často vede k rychlejší jízdě a pak má člověk možná pocit, že kdyby na to pořádně nešlápl tak se mohlo něco stát. Když jezdíte defenzivně a budou k tomu donuceni i ostatní jsem toho názoru, že vysokou rychlost prostě jako prevenci nehody potřebovat nebudete a provoz bude 100% bezpečnější než nyní, kdy si kdejaký majitel 15 let starého silného BMW musí dokázat, že je boss.

  3. Zajímalo by mě srovnání nehodovosti nebo úmrtí při
    Zajímalo by mě srovnání nehodovosti nebo úmrtí při nehodě na ujetých třeba 1 mil. km na dálnicích v Německu a třeba na dálnicích v jiných zemích, kde je rychlost omezena na 130-140 a pak z těch zemí, kde je rychlost jenom třeba 110, jako je Norsko a pod. A srovnání třeba západ a východ (balkán). Jestli ono to spíš nebude v autech a řidičích než nutně v rychlosti 🙁

  4. nedávno som čítal ako si „dopravcovia“ zistiac „ekonomickú
    nedávno som čítal ako si „dopravcovia“ zistiac „ekonomickú rýchlosť“ dali do nákladiakov inštalovať strop rýchlosti. takže sa v skutočnosti nedalo predbiehať – vytvorila sa permanentná zápcha/neprerušovaná kolóna.

    1. Zajímaly by mě detajly té studie.
      Z praxe popojíždění

      Zajímaly by mě detajly té studie.

      Z praxe popojíždění kolem komína vidím, že ať někdo jede jak šílenec, anebo dodržuju rychlostní limity, tak se setkáme oba na křižovatce, kde dáváme přednost.

      Na okresce, pokud se kolony tvoří, tak kvůli nehody, a pak v koloně stojí za sebou v řadě náklaďáky i osobáky bez instalovaného omezovače rychlosti.

      Jedině na dálnici při zúžení nebo tak něco – to je dost specifický režim – a nevidím tam příčinu v omezení rychlosti…
      ???

    1. A jak urcite ty spravne jedince? To uz tu bylo pred 80ti lety.
      A jak urcite ty spravne jedince? To uz tu bylo pred 80ti lety. Bylo by to dle me stejne nehumanni, jako byste nechal nemocne ci slabsi lidi na pospas svemu osudu, takze pokud se neuzivi (z jakehokoliv duvodu), nemaji narok zadnou pomoc a umre…
      Tim chci rici, ze se poustite na sakra tenky led a jen zalezi na tom, komu date pravomoc rozhodovat, kdo je hoden zit a kdo hoden neni. Sverite to rozhodovani komukoliv cizimu?

  5. To tedy nevidím jako moc dobrý nápad. Jsou situace, kdy je
    To tedy nevidím jako moc dobrý nápad. Jsou situace, kdy je prostě potřeba maximální povolenou rychlost překročit, a žádný asistent, nebo systém vozidla by mi v tom neměl bránit. Dobře beru, ať mě o tom, že páchám dopravní přestupek informuje, ale jsou situace kdy je to mé vědomé rozhodnutí a ve světle daných událostí to může být správné rozhodnutí, které onen asistent nemůže vyhodnotit.

    1. Zase nečteš, Kerosine.
      …..omezují výkon motoru, což

      Zase nečteš, Kerosine.
      …..omezují výkon motoru, což zabraňuje tomu, aby vozidlo překročilo rychlostní limit (jen pokud by bylo deaktivováno řidičem).

      Rozhodnutí ve finále musí zustat na řidiči. Pokud by to mělo být jinak, pámbuh s námi, AI ovládla svět.

      A samozřejmě se mi to nelíbí == možná to zpusobí, že starší auta budou v kursu.

      Nicméně jednou to přijde. A jsem rád, že jsem si zajezdil.

      1. Ja Kerosinuv prispevek pochopil i tak, ze pokud bych mohl
        Ja Kerosinuv prispevek pochopil i tak, ze pokud bych mohl zabranit dopravni nehode silnou akceleraci nad rychlostni limit, tak urcite nebudu mit nejak myslenky na to se v dotykovem displeji proklikavat do nastaveni a deaktivovat system ISA.

  6. Keď bude niekto chcieť uniknúť z nebezpečnej situácie
    Keď bude niekto chcieť uniknúť z nebezpečnej situácie jednoduchým zrýchlením (ak má na to výkon), tak mu v tom tento systém zabráni a rozsekajú sa všetci !!
    To bude paráda, už sa teším 🙁
    Ešte by som znížil rýchlosť na okreskách na 30km/hod, to by mala byť potom nulová úmrtnosť.
    Ach jaj…

    1. Nerikejte dvakrat.
      V Japonsku kde jiz docela dlouho ziji je na

      Nerikejte dvakrat.
      V Japonsku kde jiz docela dlouho ziji je na drtive vetsine okresek maximalne 50-ka. Opravdu nekecam, verim ze se to da nekde dohledat na iunternetu. Na dalnici pak 100, ted na nejnovejsi povolili v nekterych usecich 110 a snad se uvazuje i o 120. Ano, v zemi Toyoty, Hondy Kawasaki atd atd…opravdu si nedelam legraci. Pro ferovost bych jeste dodal ze v tech aglomeracich se stejne o moc rychleji jezdit neda a nektere lepsi silnice maji treba i 60-80 ale tech je malo. A je dost useku na venkove kde by se klidne dalo jet 80 i vic ale clovek se plazi 60-65 (dodrzet se to FAKT neda a vetsina to taky nedodrzuje) ale kdyz vas zmeri tak smula (osobni zkusenost).

    2. To je zajímavá teorie… Takže když jedu ustálenou
      To je zajímavá teorie… Takže když jedu ustálenou rychlostí automatových 60km/h při limitu 50 a neustále mě na rovinkách předjíždějí závodníci, tak oni vlastně všichni unikají z nebezpečné situace… A někteří možná i spěchají do porodnice nebo v civilním autě zasahovat proti lupičům.
      😀

                1. Zatím nic, teprve udělá.
                  Zatím nic, teprve udělá.

                2. Jak by se Vam libilo, kdyz by si nekdo myslel, ze mu v
                  Jak by se Vam libilo, kdyz by si nekdo myslel, ze mu v budoucnu ublizite, tak by Vam pral brzkou smrt? Neni to ujete?

                3. Lidstvo takto fungovalo od počátku věků, tisíce let, my
                  Lidstvo takto fungovalo od počátku věků, tisíce let, my se snažíme nějakou přiblblou demokracií (což je jenom zástěrka pro bohaté k ovládání světa) všechno otočit, což nám přinese jediné – zánik, protože civilizace kolem nás se s námi demokraticky patlat rozhodně nebudou.

                4. A pred tim tisice let zili nasi rpedci na stromech. Ja jsem
                  A pred tim tisice let zili nasi rpedci na stromech. Ja jsem zastance poroku, jit dopredu a nelpet na tradicich, ktere nam nic neprinesou (takze na tradicich byt slusny, pracovity a pomahat druhym na opak lpim). Zeme tu bude max 4,5 miliardy let, nemuzeme zamrznout v case.

                5. Přesně takto uvažovaly vyspělé civilizace, dnes už
                  Přesně takto uvažovaly vyspělé civilizace, dnes už neexistují, pravda lidé jsou nepoučitelní.

                6. Ktere napriklad, at dohledam jejich smysleni a hlavne chovani?
                  Ktere napriklad, at dohledam jejich smysleni a hlavne chovani?

                7. Myslíte, že pyramidy stavěli tihle líní egypťané? Nebo
                  Myslíte, že pyramidy stavěli tihle líní egypťané? Nebo že velký Řím, Kartágo a jiné civilizace jsou ty, co žijí na těch územích? Trochu mi tenhle rozhovor přijde jako film Útok z Marsu, hlavně jim nabídněme mír :))))

                8. Opravím, jedná se film Mars útočí.
                  Opravím, jedná se film Mars útočí.

                9. Tak ted jsem to nepochopil. Myslel jsem, ze zanikle vyspele
                  Tak ted jsem to nepochopil. Myslel jsem, ze zanikle vyspele civilizace msylely v ramci pokroku a slusnosti a i tak sly do zahuby. Vami zminene moc nectily kazdeho cloveka, proto byly zalozeny na otroctvi. Ja od zacatku preferuji nikoho nezabijet a neprat mu nic spatneho. Doufam, ze jsme se vyvinuli (ponaucili z historie) dostatecne, ze nebudeme lidi selektovat a dokonce narizovat, kdo se muze mnozsit nebo dokonce zit podle nejakych predpokladu (inteligence, zrucnost, narodnost, barva pleti, pohlavi, mutace…) a ne dle toho, co ten konkretni clovek udelal nebo jaky je.

                10. Půlka? To spíše tak 90% ne? 🙂
                  Půlka? To spíše tak 90% ne? 🙂

                11. 90% lidi Vam neco spatneho udelalo? Povidejte, prehanejte, jak
                  90% lidi Vam neco spatneho udelalo? Povidejte, prehanejte, jak se na Vas podepsalo 6,75 miliardy lidi? 🙂

      1. To je sice vaše dojmologie, ale fakta taková opravdu nejsou
        To je sice vaše dojmologie, ale fakta taková opravdu nejsou – najděte si statistiky. A jsou úseky (např. 80 na dálnici), kde jejich měření radarem prokazatelně *zvyšuje* nehodovost, protože se řidiči soustředí na nepřekročení rychlosti a ne dění kolem nich.

        1. Nejak nechapu Vas prispevek. Znam pripady, kdy clovek, co
          Nejak nechapu Vas prispevek. Znam pripady, kdy clovek, co nezavinil dopravni nehodu prisel o zivot nebo byl zranen. Takze se nebudu divat na statistiky, ktere by rekly, ze zraneni a sumrceni jsou pouze a jen vinici nehod. A tim zavinenim mam namysli prekroceni rychlosti.

Napsat komentář