Spotřeba CNG v ČR loni stoupla o více než desetinu, aut už jezdí přes 23 000

Výhodné ceny, rostoucí počet plnicích stanic i širší nabídka nových modelů osobních automobilů a autobusů stojí za rekordní spotřebou stlačeného zemního plynu (CNG) v ČR.

Prodej CNG v ČR každoročně narůstá. Zvyšuje se počet vozidel na CNG a rozšiřuje se infrastruktura. Daňové zvýhodnění CNG a biometanu v dopravě je garantováno do roku 2025.
foto: Waltrose

V roce 2018 vzrostly prodeje tohoto ekologického alternativního paliva o 12,2 % na celkových 75,8 milionu metrů krychlových. Aktuálně jezdí po českých silnicích téměř 23 tisíc vozidel na CNG, což je meziroční nárůst o 20 %.

„Vloni se počet veřejných stanic CNG rozrostl o 16 nových na celkových 185. Další přibydou letos. K tomu evidujeme ještě více než 50 neveřejných firemních plniček. Hustota sítě plnicích stanic je dnes v ČR taková, že umožňuje bezproblémovou jízdu na CNG,“ uvedla Lenka Kovačovská, výkonná ředitelka Českého plynárenského svazu (ČPS), a dodala:

„Největší podíl na spotřebě CNG mají autobusy městské hromadné dopravy, které jezdí už ve více než 60 českých městech. Zvláště v období opakujících se inverzí a nebezpečných smogových situací narůstá význam využívání CNG v dopravě.“

Vozy na CNG se vyznačují mimořádně nízkými hodnotami emisí oxidů dusíku (NOx), pevných prachových částic (PM) a karcinogenních uhlovodíků (PAU), tedy složek s nejhorším dopadem na lidské zdraví, které běžné automobily produkují.

Jsou tak plně srovnatelné s elektromobily. Přidanou hodnotou vozů na CNG oproti automobilům na naftu či benzin je také tišší provoz, stejně jako výrazně nižší náklady na palivo při zachování pořizovací ceny.

„Cena CNG se včetně daně pohybuje kolem 25 Kč za kilogram. To odpovídá necelým 18 Kč za metr krychlový, což je ekvivalent jednoho litru benzinu. Náklady na ujetý kilometr tak dosahují zhruba 1 Kč. Pořizovací cena CNG automobilů je srovnatelná s vozy na klasický pohon, přičemž v některých případech nabízejí leasingové společnosti lepší obchodní podmínky pro ekologické vozy,“ připomněla L. Kovačovská.

U vozů na je značná pozornost věnována bezpečnosti, která je proto reálně vyšší v porovnání s auty na benzin, naftu nebo zkapalnělý ropný plyn (). To dokládá i fakt, že zatímco benzin a LPG patří do I. třídy nebezpečnosti a nafta do III. třídy, CNG spadá až do IV. třídy.

tisková zpráva

32 Comments on “Spotřeba CNG v ČR loni stoupla o více než desetinu, aut už jezdí přes 23 000”

  1. Za tyhle nestydaté lži veřejnosti by měl už někdo fakt
    Za tyhle nestydaté lži veřejnosti by měl už někdo fakt dostat přes držku. Začalo to „Jezdím ekologicky na zemní plyn“ na autobusech MHD a pokračuje to nechutnou demagogickou masírkou: „Zvláště v období opakujících se inverzí a nebezpečných smogových situací narůstá význam využívání CNG v dopravě.“
    Vozy na CNG se vyznačují mimořádně nízkými hodnotami emisí oxidů dusíku (NOx), pevných prachových částic (PM) a karcinogenních uhlovodíků (PAU), tedy složek s nejhorším dopadem na lidské zdraví, které běžné automobily produkují.
    Jsou tak plně srovnatelné s elektromobily. Přidanou hodnotou vozů na CNG oproti automobilům na naftu či benzin je také tišší provoz, stejně jako výrazně nižší náklady na palivo při zachování pořizovací ceny.“
    Takže za inverze a smogu si zapálím plyn a budu si užívat jeho zplodin, místo abych jel elektromobilem lokálně zcela bezemisním. Včetně jakýchkoliv prachových částic. Zde je CNG naprosto špinavá sračka ve srovnání s elektromobily. Tišší provoz nemají ani náhodou, možná tak ve srovnání se starou naftovou Avií. Je to značka od značky, ale ty ostravské MHD CNG křápy dělají brutální kravál. Uvnitř i venku. A tvrdit, že 25,- Kč za litr paliva oproti 5,- Kč za kWh elektřiny (v nejdražší verzi) jsou výrazně nižší náklady na palivo je úplný úlet. Lenka Kovačovská, výkonná ředitelka Českého plynárenského svazu, na hodinách matematiky asi chyběla.

    1. Radovan:
      „…elektromobilem lokálně zcela

      Radovan:
      „…elektromobilem lokálně zcela bezemisním…“.

      Ano, pouze lokálně.
      O to víc spalin bude o kus dál na elektrárně – a nezkoušej se solárem a větrníkem, protože solár spíš destabilizuje síť a větrník se točí asi tak 1/4 času v rámci roku.

      1. Ato lokálně bohatě stačí. Protože i na těžbu, dopravu,
        Ato lokálně bohatě stačí. Protože i na těžbu, dopravu, skladování, stlačování a rozvod toho CNG se spotřebuje hafo elektřiny, na kterou ten elektromobil rovnou jezdí. Soláry a větrníky destabilizují síť jedině tehdy, pokud jsou nesmyslně zapojené. Typicky pole plné FV panelů bez přilehlé fabriky, co ji obratem spotřebovává a bez jakéhokoliv úložiště. To není problém větrníku a soláru, to je problém těch co je zapojovali. Každou dobrou věc lze přístupem a používáním zmrvit ve stylu jaderná elektrárna fajn, jaderná bomba ne.

        1. Radovan:
          Lokálně stačí? Aha, zase to lokální

          Radovan:
          Lokálně stačí? Aha, zase to lokální pokrytectví, ono to vyfuní jinde, hlavně, že to není tady u nás.

          A úložiště, jak to pozoruju, je zase nějaký sen a zaklínadlo, hlavně nic reálného. Nebo se pletu a někde to používají? Doložíš to odkazem na nějaký pochybný projekt a tím to hasne, že?

          Pokud se má řešit zbytečná ekologická zátěž z dopravy, pak v první řadě nutno zarazit zbytečnou dopravu, tj. maso z Argentiny, Kofolu z Kolína do Plzně atd.
          A do práce pojedu vlakem, autobusem nebo MHD, když mi pojede. Již jsem byl nucen jedno auto zlikvidovat, protože vypatlaný ouřad s vypatlaným zaměstanavatelem nebyli schopni zajistit návaznost spojů.

            1. Leodendula:
              NE, jsem realista a posuzuju vše podle

              Leodendula:
              NE, jsem realista a posuzuju vše podle skutečností, nezatahuju do všeho ujeté pseudoekologické nápady jako ty.
              Seš nejspíš typický sluníčkář, „pražská kavárna“ – je také 100% jisté, že jsi volič Drahoše a příznivce migrace čmoudů do ČR…

                1. Leodendula:
                  Je úplně jedno, čím zrovna jedeš. Technice

                  Leodendula:
                  Je úplně jedno, čím zrovna jedeš. Technice nerozumíš ani za mák, takže tvoje postřehy postrádají relevanci – nemůžeš odborně posuzovat něco, o čem nemáš ani základní znalosti.

                  A nepíšu nic pátý přes devátý – volič Drahoše seš. Máš naivní představy…

                2. Pokud univerzitni elektrotechnicke vzdelani nestoji u vas ani
                  Pokud univerzitni elektrotechnicke vzdelani nestoji u vas ani za mak, tak pak jste jiste vyssi autorita. Naznacte prosim s kym mam tu cest.

                3. Leodendula:
                  Nezkoušej mi tu něco povídat o tvý elektro

                  Leodendula:
                  Nezkoušej mi tu něco povídat o tvý elektro kvalifikaci vyššího stupně, když seš schopen tu napsat nesmysl o rekuperaci a hmotnosti u elektromobilu.
                  Podle toho tvýho příspěvku by asi bylo fuk, že mám s třítunovým osobákem vysokou spotřebu při rozjezdu, protože ji následně zrekuperuju, jo? Kardinální blbost, chceš popírat fyzikální zákony?

                4. Sis zapomněl vzít léky ? Měl bys jsi vyhledat nějakou
                  Sis zapomněl vzít léky ? Měl bys jsi vyhledat nějakou pomoc, než si sobě nebo někomu ublížiš.

                5. ok1zjv:
                  Kdyžř už se mícháš do debaty, tak mi pověz, zda

                  ok1zjv:
                  Kdyžř už se mícháš do debaty, tak mi pověz, zda dle tebe existuje jízdy výběhem, ev. jízda setrvačností…!

                  :O))

                6. Ty jsi v elektrickém autě nikdy nejel, že jo? Pro začátek
                  Ty jsi v elektrickém autě nikdy nejel, že jo? Pro začátek bude stačit se trošku uklidnit, abys dobře udržel prsty na klávesnici a pak si někam dojdi půjčit BEV a pak pokecáme. To, že do tělesa musím vložit energii aby se rozpohybovalo a následně když to těleso brzdím, mi tuto energii poníženou o ztráty vydá, je přece jasné. Energie je přece pořád stejně, obě strany rovnice se musí rovnat. Pokud má těleso A vyšší hmotnost než těleso B, musím vložit více energie a pak se mi zas více vrátí, připusťme ale, že má na své trajektorii vyšší ztráty. Ale ono to nemusí být jen o hmotnosti, ale taky třeba o tvaru.

                7. ok1zjv:
                  Jasně, o tom, zase ta klasická demagogie.
                  Takže

                  ok1zjv:
                  Jasně, o tom, zase ta klasická demagogie.
                  Takže podle tebe jízda výběhem neexistuje, jenom všespásná rekuperace…

                8. Jízda výběhem existuje, ale na silnici si jí neužiješ
                  Jízda výběhem existuje, ale na silnici si jí neužiješ tolik, jako třeba na kolejích. Nicméně je to tak, že je výhodnější vyřadit než rekuperovat, pokud vím, že moje rychlost bude dostatečně „rozumná“. Rekuperace je pořád ztráta, i když buďme rádi, že je, protože třecí brzda je mnohem pekelnější ztráta.

                9. Ruku na srdce,m v něčem má pravdu. Například neexistuje
                  Ruku na srdce,m v něčem má pravdu. Například neexistuje mapa, kde by byly všechny nabíječky, používám 2-3 mapy. To že nabíjení může vyjít hodně draho, hlavně neznalého je taky pravda. Stačí se připojit k 22 kW nabíječce autem, které má jednofázovou palubní nabíječku a když tam stojí dvě auta, pak se nabíjí auto příkonem 3 kW, tedy řidič zaplatí 25,20 Kč/kWh, což je více než za benzín při běžné spotřebě auta. To že na nabíječkách bývá občas plno (např. ul. Duhová u sídla ČEZ v Praze, setkal jsem se s tím i v Mladé Boleslavi) je taky pravda.

                10. Ano Pepo, v něčem má pravdu, ale jinak semlel páté přes
                  Ano Pepo, v něčem má pravdu, ale jinak semlel páté přes deváté, o věci ví úplně kulové a jeho 41 letý Petr elektromobilista je stejný trouba, jako pisatel Martin Procházka.
                  Jinými slovy pan prezident Zeman si opět mne ruce, novinářská žumpa se ukázala v plné nahotě, tentokráte mezi postkomunisty v deníku Právo.
                  Připomíná mi to oblíbenou situaci, kdy mne obvykle začátkem léta na firmě kontaktuje elévka libovolné redakce, v lepším případě alespoň studentka počátečního ročníku novinařiny, že ji posílají udělat článek o brigádách. Když je ta studentka, tak o tom přeci ví nejvíc. Ten blábol, co vyplodí, mi naštěstí většinou pošle před vydáním. Jinak je to zbraň hromadného ničení. V lepším případě vypadám v článku jako vůl já, v horším všichni čtenáři, co by se jím chtěli řídit.

                11. Rekuperace spociva prave na fyzikalnich zakonech. Energie
                  Rekuperace spociva prave na fyzikalnich zakonech. Energie vynalozena pro navyseni kineticke energie pri rozjezdu se pri brzdeni nepremeni pomoci treci brzdy na odpadni teplo. Kineticka energie je diky generatorovemu provozu premenena na elektrickou energii ktera je ukladana zpet do baterie. Jedna se o velmi ucinne motory/generatory a vykonnou elektroniku, ktera svou ucinnosti prekona bezne zkusenosti s nejakym beznym motorem. Pozadejte nekoho o svezeni s EV. Nebudete litovat. Lide drive take neverili, ze naftak muze jezdit za polovicku spotreby kterou mela Skoda 110.

                12. Leodendula:
                  1.
                  Ano, rekuperace existuje. Nikdy jsem jí

                  Leodendula:
                  1.
                  Ano, rekuperace existuje. Nikdy jsem jí nepopíral.

                  2.
                  Ono je nutné vždy intenzivně brzdit třecí brzdou, zejména v provozu, v kterém převážně jezdím, tj. v rovinatém terénu?

                  3.
                  „…velmi ucinne motory/generatory…“
                  – to má i TESLA….?
                  Opravdu….?
                  …jsem zatraceně zvědav na odpověď…

                  4.
                  „…Pozadejte nekoho o svezeni s EV….“
                  NE, nepotřebuju.
                  Řídil jsem akumulátorová vozidla dřív, než ses narodil.

                13. U Tesly najdete ty nejucinnejsi systemy. Aktualne nova mala
                  U Tesly najdete ty nejucinnejsi systemy. Aktualne nova mala Tesla 3 strci vsechny do kapsy. Drivejsi akumulatorova vozitka nelze vubec porovnavat s moderni technikou Li akumulatoru a modernich motoru. Jiste jste videl male elektricke drony ktere letaji na elektrinu. S tou technikou se kterou mate zkusenosti nic takoveho nebylo mozne. Ani kdyby nemuseli mit baterku, tak by nevzletly. Chapu ze mate jiste zkusenosti s elektrifikaci, ale to je davna minulost.

                14. Leodendula:
                  Jasně, a proto u Tesly S musí bejt i diferák,

                  Leodendula:
                  Jasně, a proto u Tesly S musí bejt i diferák, protože ten slavnej motor s generátorem a měničem musí mít jen jeden. Nelze dát pro každý kolo zvlášť, bylo by to těžký. Tesla 3 nebude nejspíš o nic lepší, je to taky nedodělek.

                  Cokoli lítajícího vynech, tam jde o Li-on a Li-pol, který umožní lítat delší dobu než starý NiCd a NiMH. To znám taky líp, než ty – dával jsem to do malých letadel o rozpětí cca 600 – 800 mm už v 80. letech

                15. Neni vubec zadny duvod davat na kazde kolo vlastni motor. Bylo
                  Neni vubec zadny duvod davat na kazde kolo vlastni motor. Bylo by to mozne, ale ne vse co je mozne, je zadouci. Tesla s tim diferakem je naprosto dostacujici aby strcila vsechno co jezdi do kapsy. Tesla 3 ma dva motory, ale pozdeji prijde i s jedmim motorem na zadni naprave. Je to levnejsi a uplne staci.
                  Pevnoplosniky muzete pouzivat s NiMh, ale drony a vrtulniky uz tezko. EV ma take Li baterky a to je zasadni rozdil k vasim elektrovozikum na draze.

                16. Leodendula:
                  NiMH byly v počátku i v RC vrtulnících.
                  Co se

                  Leodendula:
                  NiMH byly v počátku i v RC vrtulnících.
                  Co se týká Li-Pol, jejich energetická hustota je samozřejmě sice vyšší, než jiných akumulátorů, ale zcela jistě již nebude výrazně vyšší. A tím je jasně dáno, kde je limit – smysl mají jen lehká akumulátorová vozítka, nikoli elektrobusy, TESLA SEMI a další bludy.

                  Akumulátopry nejsou ekologický přínos pro dopravu.
                  Mimochodem, jsem velmi zvědav, jak dopadne ten nápad s akumulátory pro trakční pohon mimo elektrifikovanou trať u jednotek řady 650/651, viz zde:

                  zeleznicar.cd.cz/zeleznicar/provoz-a-technika/cd-prukopnikem–predstavi-hybridni-vlaky/-19799/

                  Odhaduju, že někdo přijde na to, že se ta trolej vyplatí….

                17. Divim se, že se s tim chechtou hádate. Vůbec nemá cenu na
                  Divim se, že se s tim chechtou hádate. Vůbec nemá cenu na něj reagovat

      2. koukám že velký odborník pan realista si už rozšířil
        koukám že velký odborník pan realista si už rozšířil záběr svých pseudovědomostí i na OZE :-)))))),
        ještě tu pohádku o BLACKOUTU v čezké republice… :-))))
        věta solár spíš destabilizuje síť by se měla tesat do kamene a pouštět jako reklama od čezu na Temelín….

        1. vivat čezko:
          ANO, destabilizuje.
          Když je jasno, dodává,

          vivat čezko:
          ANO, destabilizuje.
          Když je jasno, dodává, když se zatáhne, výkon klesne. V noci nic, za inverze nic.
          To vše nutno doregulovat. Čím? Buďto přečerpáývačkou, nebo v horším případě odstavovávní a nahazováním bloků s turbínami.
          Takže nežádoucí…

          1. Zatim nikde neni 100% OZE. V CR bezi 2 jaderne elektrarny
            Zatim nikde neni 100% OZE. V CR bezi 2 jaderne elektrarny nonstop. V noci je takovy prebytek elektriny, ze je dokonce dobre, ze FVE v noci nic nedodavaji. Pres den bezi vse v mixu jadro, uhli, plyn a OZE. Kdyz OZE vyrabi, nemusi se spalovat zbytecne uhli a plyn v kotlich. Co se spali, je definitivne pryc. Nejsme tady od hoho v akordu palit na co prijdeme.

          2. :-))) jak říkám odborník na OZE, možná by měli zájem o
            :-))) jak říkám odborník na OZE, možná by měli zájem o vaše odborné služby naši sousedi vedle u Helmutů, mají určitě hlavu jak balón z těch instalovaných GW jak v VE tak FVE a jak každý den musejí nahazovat ty bloky s turbínama, čerpačkama atd.. :-)))

Napsat komentář