Velké změny v nabídce elektromobilů Tesla Model S a X, softwarově uzamčená baterie opět na scéně

Nedávno zrušení nabídky 75kWh baterie pomohlo Tesle zas o kousek zjednodušit výrobu. Nyní nabídku opět mění, na scéně se znovu objevuje softwarově uzamčená baterie.

Elektromobily Tesla Model S a Model X u nabíjecí stanice Tesla Supercharger.
foto: Tesla

Tesla pro své elektromobily Tesla Model S a Tesla Model X nově fyzicky vyrábí pouze jednu jedinou verzi baterie, a to s kapacitou 100 kWh. S tím souvisí několik zásadních změn v nabídce.

Tesla upouští od číselného značení kapacity baterie jako dosud. Takže už žádný Model S 75, P90 či P100D. Prostě už jen „Model S“ nebo „Model X“ a “Model S a Model X Extended Range”. U jednotlivých verzí už uvádí pouze dojezd.

Tím se názvosloví srovnává s Tesla Model 3. Standardní verze Model S nabízí dojezd 500 km při ceně $85 000, Model X to má za $88 000 a 435 km.

Extended Range verze Modelu S nabízí 540 km za $93 000, Model X nabízí 475 km za $96 000. V nabídce jsou ještě verze Model S a X Performance: $112 000 a 507 km, resp. $117 000 a 465 km. Ludicrous Mode je nově za příplatek, a to ne právě malý ($20 000).

Každý, kdo si koupí standardní verzi elektromobilů Model S/X, má v autě fyzicky stejnou 100kWh baterii, jako všechny ostatní verze. Její kapacita je však softwarově omezena – na neznámo jakou přesně hodnotu. Poplatek za odemčení je $8000.

Z hlediska údržby a životnosti baterie, ale i finanční výhodnosti, je tedy jednoznačně výhodnější dát přednost nejlevnější verzi Modelu S/X. Pro životnost baterie je totiž dobré, pokud se nevybíjí k 0 a naopak nenabíjí na plnou kapacitu.

63 Comments on “Velké změny v nabídce elektromobilů Tesla Model S a X, softwarově uzamčená baterie opět na scéně”

      1. Prave ze doted byla (podle dostupnych informaci) ochota
        Prave ze doted byla (podle dostupnych informaci) ochota zakazniku platit za odemceni miziva. Ale treba to napotreti vyjde.

        Ohledne ceny, v americkem konfiguratoru je Extended psana jako +8% dojezdu, cili nejakych 7-8kWh. To bych rekl, ze 500EUR neda ani na clanky.

        1. Na druhou stranu nejaky ty eura zaroven usetri tim, ze vyrabi
          Na druhou stranu nejaky ty eura zaroven usetri tim, ze vyrabi jen jeden model (vyvoj, pracnost), takze to docela dobre vychazet muze.
          Nicmene taky ten pricing bude spise strukturovany jako DLC ve hrach – naprgramuju hru (vyrobim auto), ale za plnou cenu dostanu jen cast hry (cast dostupne kapacity baterky) a za zbytek si musim doplatit…

    1. Což o to, Tesla by samozřejmě ráda prodala všechny modely
      Což o to, Tesla by samozřejmě ráda prodala všechny modely jako dražší, ale pro mnoho lidí už to asi bylo moc.
      Jinak pokud by to takto řešila hardwarově, tzn. slabší model by měl reálně 92kWh baterii a silnější reálně 100kWh baterii, tak je to pro Teslu nákladový rozdíl 8kWh*$125 = ~$1000. Tento rozdíl bohatě vyrovná zjednodušení výroby (teď vlastně vyrábí jen jedno provedení auta v různých barvách a různých softwarových úpravách).

    2. Podle mě jim někdo z plánování „nakukal“ že v 99%
      Podle mě jim někdo z plánování „nakukal“ že v 99% případů si to ty lidi stejně dokoupí.
      A dal bych jim za pravdu, aspoň ze začátku. Lidi se bojí dojezdu, bojí se větší prvotní investice, nebo zjistí že to vážně potřebují a už jim stojí auto v garáži a stačí jen cálnout…. nebo prostě když budou prasata a odrovnají si baterku rychleji.

  1. Z technického hlediska je samozřejmě jasné, že baterie,
    Z technického hlediska je samozřejmě jasné, že baterie, která není používána na plnou svou kapacitu, bude mít delší život. Avšak – marketingově mě podobná prohlášení přímo odpuzují. Nakonec jsem rád, že mi moje finance nedovolily a nedovolují si Teslu pořídit, ačkoli původně jsem ji chtěl. A až ten milion dám dohromady, tak to bude zase Prius, tentokrát už ten nový. A žádná Tesla. Ona se mi totiž skrze osobu pana Muska začala hnusit.

      1. Tak to máte hodně divný názor na okrádání. Ano,
        Tak to máte hodně divný názor na okrádání. Ano, okrádání je, pokud třeba kdysi Škoda dávala do elektrického stahování oken umělohmotné pastorky, co se musely minimálně každý rok měnit (rok 1992). Místo původních kovových. Ale pokud dostanete za své peníze 100 kWh baterku s uměle omezenou kapacitou na 80 kWh, pak jste dostal to, za co jste si zaplatil. Přidejte penízky a budete mít 100 kWh. To je fér.

        1. To je úhel pohledu. Pokud firma vyrobí výrobek, který
          To je úhel pohledu. Pokud firma vyrobí výrobek, který záměrně znehodnotí, pak při vynaložení stejných výrobních nákladů dostanu menší užitek, ale to znehodnocení nikomu nic nepřinese. Tedy čistá nenažranost. Hnusné, morálně odporné, k poblití. Pro mě to praktický význam nemá, Teslu nechci, ale v IT kde pracuji, to je poměrně běžné. A také to hodnotím, jako zvrhlé. Jako o něco méně odporné hodnotím to, když mi Three Tulips dají drůbeží separát do konzervy. Ale tam mě okrádají alespoň tak, že z toho něco mají oni. Ale Tesla nemá žádný užitek z menší baterie, o to je to odpornější.

          1. To si delate prdel? Ake znehodnotenie? Naopak, kazdy kto sa
            To si delate prdel? Ake znehodnotenie? Naopak, kazdy kto sa vyzba v EV hladal pred par rokmi tu software obmedzenu 100 na 90, pretoze mozete suverejne vyuzivat od 0%-100% a smerom ku 100% sa vam nespomali ani nabijanie na SC. Jeden z nich je aj Tesla Bjorn. Evidentne nemate sajnu.. Okradaju vas vo vasej hlave, pretoze keby povedali ze tam daju 80kWh a dali skutocne soft obmedzeny 100 tak vas to ani nenapadne.

            1. Pokud rikate, ze to je super vlastnost, pak nechapu, proc
              Pokud rikate, ze to je super vlastnost, pak nechapu, proc odstraneni teto super vlastnosti je za penize?

              Okradani je to proto, ze vam zamerne snizuji uzitnou hodnotu veci, ktera bez techto omezeni, by mela uzitnou vlastnost vetsi. A to aniz by jim to prineslo uspory pri vyrobe. Technicky je naprosta malickost poskytnout vam moznost si tuto volbu zapnout.

              Jisteze nejsou zdaleka jedini a toto odporne chovani je caste. Omezovani vykonu stejneho spalovaku, odemknuti procesoru na serveru, odemknuti portu na SAN prepinacich …

              To nic nemeni na tom, ze to je odporne.

              Ale je pravda, ze od nakupu tohoto auta to odradi jen velmi malo lidi. Mysli, ze tohle ji priznivci snadno odpusti. Tesla je zajimava firma, v mnohem je mi sympaticka. Z hlediska marketingu je obdobna spolecnosti Aple, take ma velkou rodinu skalnich priznivcu ochotnych platit i primhourujich oci nad nedostatky, protoze to je jejich srdecni zalezitost. A stejne jako u Aple, jsou to kvalitni vyrobky, ale predrazene (Aple urcite, u Tesly to je sporne, protoze mela naklady na vyvoj). Proto mam Android a jezdim ve spalovaku. Ale je to volba kazdeho z nas, za co da penize. Pokud nikdo nekrade formou dotaci, at si dela co chce.

              1. Je to běžná praxe všude jinde. Levný Superb má spoustu
                Je to běžná praxe všude jinde. Levný Superb má spoustu senzorů, čidel a relátek, která po softwarové aktualizaci přidají nové funkce. Např. tempomat apod. To stejné výrobci kamer, televizí, telefonů, kávovarů …

                1. Ano, je to v tom prispevku take, neni to nic neobvykleho.
                  Ano, je to v tom prispevku take, neni to nic neobvykleho. Pokud vsichni kradou, neznamena to, ze krast je dobre.

                1. No, to jste me rozesmal. A to je vse, co umite rict?
                  No, to jste me rozesmal. A to je vse, co umite rict?

              2. No ja Vas chapem, ale nazor na to mam iny.
                Odporne su mi uplne

                No ja Vas chapem, ale nazor na to mam iny.
                Odporne su mi uplne ine veci, ako napriklad politik, ktory dokazatelne klamal a do oci novinarom s usmevom povie, ze sa nic nestalo a pod.
                Ak chcete 100, kupte si ten variant. Evidentne hodnota materialu (baterii, procesoru, kabelaze, cudlikov tempomatu…) je mensia ako straty vo vyrobnom procese sledovanim toku roznych dielov a postupov a teda vyrobneho CASU. A kedze misiou Tesly je URYCHLIT nastup EV, tak schopnost vyrobit RYCHLEJSIE viac aut, je nadradena strate za extra kWh v bateriach.
                A bohuzial mate pravdu, ze Tesla sa chova podobne ako Apple a toto sa mi nepaci. To ze Apple zamerne nezmeni dokazatelne chybny design suciastok na zakladnej doske ktory sposobuje napr. nefunkcny display 3 generacie NB nazad do 2011, a taktiez brani malym nezavislym opravcom to opravovat za par dolarov a naopak povie majitelom oprava bude 800usd, to si radsej kupte novy Mac je odporne pre mna.
                Tesla chvalabohu svoje vyrobky neustale zlepsuje, len dufam, ze Tesla presunie aspon cast kompetencii servisu (v ktorom prave taha za velmi kratky koniec) na malych opravcov a aspon ciastocne im otvori moznost objednat diely.

                Android mam jednoznacne tiez a zatial jazdim spalovakom, nakolko este na EV nemam :))) Ale hadam sa zadari.

                A dotacie mi ani nespominajte, len v roku 2014 vlady G20 dotovali ropny, uholny a plynovy priemysel sumou 444 miliard usd, pricom pouzivanie tychto fosilnych paliv sposobilo 2,76 bilionov skod v zvysenych nakladoch na zdravotnu starostlivost, cize obcania zaplatili 2x – peniaze aj zdravie. Takze par milionov usd/eur na EV je vysmech a nie dotacia. Som za to aby sa obe dotacie zrusili.
                (src: https://www.euractiv.com/section/air-pollution/news/fossil-fuel-subsidies-racking-up-trillions-in-health-costs/)

                1. V dotacich se zcela shodujeme, zrusit obe.
                  V dotacich se zcela shodujeme, zrusit obe.

              3. Co to tu povídáte? Vždyť je jasné na první, že to
                Co to tu povídáte? Vždyť je jasné na první, že to dělají hlavně z toho důvodu, že je jim to ušetří peníze při výrobě. Je asi dražší vyrábět několik variant, než jednu a softwarově ji zamknout. Evidentně si to v té továrně spočítali a proto to takto udělali.
                A zrovna tak je to i pro ostatní výrobky. Je levnější vyrobit v těch mnohamilionových kusech jeden jediný kompletní a softwarově zamknout některé části, než vyrábět „na zakázku“ přesně to co si zákazník řekne.

                To je evidentní a jakokoli se to může jevit jako hnusné od těch hnusných výrobců jde jen o peníze při výrobě.

                Takže podle mne je to jen ve vaší hlavě. Že nedokážete pochopit, že je to pro výrobce levnější?

                Navíc si myslím, že je to výhodnější i pro zákazníka, protože kdybych si koupil auto s 75kWh baterií a po roce bych zjistil, že mi nestaší a chtěl větší, tak bych musel buď koupit nové auto (nesmysl), nebo by mě a výrobce stálo hodně peněz a času výměnit baterii za větší. rozhodně víc než 8000$. Plus na čas strávený tou změnou, musíte jet do servisu.
                Nehledě na to, že stoprocentně tam budou muset i vyměnit dalěí součástky, které budou jen pro tu menší baterii, upravit software, který počítá pouze s menší baterií, nabíjení, batery management jiný atd. Je toho spousta, proč se nevyplatí dělat 100 variant ale jen jednu.

                O proti tomu softwarové odemčení udělají na dálku a zaplatím nějaký poplatek a nemusím nikam do servisu a je to hned.

                Nevidím v tom nic proč by to mělo být „hnusný“ od výrobce?

                1. Jsou mi odporni lide, kteri radeji neco vyhodi, nez aby tim
                  Jsou mi odporni lide, kteri radeji neco vyhodi, nez aby tim nekomu prospeli. Proste jsou u me moralni odpad. Ale takovych lidi po svete beha mnoho.

                  Stejne tak Tesla radeji neco vyhodi (dodatecnou kapacitu baterie), nez aby ji umoznila vyuzivat svym zakazniku. A chova se tak spousta dalsich firem. To, ze to delaji druzi neni nic, co by melo omluvit teslu. A dusledkem je jen to, ze nemam k Tesle sympatie, povazuji ji za jednoho z dalsich korporaci honicich se jen za ziskem. Ale ok, jim je to jedno a mi taky. Co ja s Teslou? Stejne bych si ji nikdy nekuopil.

                2. Já myslím, že Tesla to dělá proto, že je to pro ni
                  Já myslím, že Tesla to dělá proto, že je to pro ni logisticky nejlevnější a nerychlejší. Prostě dělá jen jednu variantu a to tu maximální.

                  Víte jak by to bylo složité v současné době pro ni to dělat pro každé auto jinak, tedy takovou velikost jakou chce zákazník, nehledě na barvu, pohon a doplňky!

                  Tak ji může bez problému zákazníkovi prodat a zablokovat a časem odblokovat takovou kapacitu jakou si přeje a za jakou si zaplatí a připlatí.

                  Já v tom žádné plýtvání nevidím, protože ti co si ji nepřikoupí, na tom jsou tak jak chtěli a Tesle to taky nevadí.
                  🙂

                3. Ty duvody, proc to Tesla dela, jo to mate pravdu. A ted
                  Ty duvody, proc to Tesla dela, jo to mate pravdu. A ted nastava moralni dilema. Vyrobil jsem neco, co ma urcite vlastnosti. A to neco, bud prodam jak jsem vyrobil nebo to zamerne znehodnotim a za to abych to nechal uvest do stavu v jakem jsem to vyrobil si necham zaplatit.

                  Plytvani to evidentne je, vozite baterku, kterou nelze vyuzit.

                4. Jelikož nemáme data o tom kolik si jich to dokoupilo nebo ne
                  Jelikož nemáme data o tom kolik si jich to dokoupilo nebo ne tak je těžké v současné době jednoznačně říct zda je to plýtvání nebo ne.
                  Já po zkušenostech s EV vím, že bych si rád kapacitu baterie přikoupil abych si nemusel kupovat nové a to si myslím je větší plýtvání než uvádíte Vy.

                5. Mate chybu v logicke uvaze, protoze nezname data o tom, kolik
                  Mate chybu v logicke uvaze, protoze nezname data o tom, kolik si to lidi koupilo/nekoupilo nezname ani miru plytvani. Nikoliv to, zda to je/neni plytvani. I pokud si to nekoupil byt jen jediny, je to plytvani. Jen by bylo male.

                  Ale no tak, novou Teslu si rozhodne nebudete kupovat jen pro kapacitu baterii. Mozna pokud opravdu nevite co s penezma, ale to by jste musel byt vskutku nechutne bohaty. Asi pravdepodobnejsi nez koupe nove tesly, je castejsi navsteva nabijecky.

                6. V tom vám už nepomůžu.
                  Asi máte jiné zkušenosti s EV

                  V tom vám už nepomůžu.
                  Asi máte jiné zkušenosti s EV než já.

                7. Ja myslim, ze na to moc koukas optikou malobaterkace. Jestli
                  Ja myslim, ze na to moc koukas optikou malobaterkace. Jestli mas dojezd 460 nebo 500 (Tesla uvadi +8%) uz takovy rozdil neni.

                8. Tak to určitě ale ten důvod na rozšíření může být u
                  Tak to určitě ale ten důvod na rozšíření může být u každého jiný. Já znám dost Teslistu co si druhou Teslu koupili s větší baterií.
                  🙂

                9. Tak urcite. Osobne bych dneska taky vzal vetsi, ale spis kvuli
                  Tak urcite. Osobne bych dneska taky vzal vetsi, ale spis kvuli rychlosti nabijeni. A ta uz je vyssi i u omezene verze.

                10. Plytvaní se vyskytuje i v přírodě. Někdo nosí na ramenou
                  Plytvaní se vyskytuje i v přírodě. Někdo nosí na ramenou velkou kebuli ůlně prázdnou, někdo tam má na@ráno a jenom pár jedinců tam má to, na co byla ta dutina vytvořena. Přitom ty prázdné dutiny sou někdy větší jak by mohli být.
                  Bohužel s timhle se už nedá nic dělat ale s baterkou ano.

                11. Víte vůbec jak se dnes vyrábí elektronika ?
                  Vezme se

                  Víte vůbec jak se dnes vyrábí elektronika ?
                  Vezme se základní deska z nejvyššího modelu a osází se jen zčásti, případně se některé okruhy vypálí aby nefungovaly.
                  Nebo druhý příklad – už jste někdy rozebral myš od počítače a divil se proč je na tišťáku napsáno Logitech když myš je „značková“ Genius ?

                  Ano, jsou to příklady pro váš mlýn 🙂
                  Ale uvědomte si že to není z důvodů že by tím chtěli někoho naštvat – prostě se nevyplatí to vyrábět v x variantách a zákazník si pak může vybrat co chce on (a né jen ten nejlepší model).

                  Takže ano, svět je kapitalistická děfka, ani charita není zadarmo a komunismus nefunguje (bo člověk a ego).
                  Až se každý bude mít tak dobře jak hodnotný je pro společnost tak si můžeme pogratulovat, protože budeme ve StarTreku.

                12. Kup si Škodovku nebo VW, to jsou lidumilové.
                  Kup si Škodovku nebo VW, to jsou lidumilové.

      1. Nabitie na 100% vám zoberie celý 1 cyklus nabitia – v
        Nabitie na 100% vám zoberie celý 1 cyklus nabitia – v prípade že Tesla naozaj dovoľuje nabiť akumulátor na 100% čo pri modeloch 100 vraj dovoľuje. Ak nabijete len na 90% nevyužijete ani 50% nabijacieho cyklu čo je zásadný rozdiel a týmto predlžuje životnosť akumulátora o viac ako 100%. Najdoležitejší fakt je že nabíjanie na 90 a menej% dochádza k pomalšie strate pôvodnej kapacity čiže nestracate z dojazde a percentuálne sme si to povedali. Ak budete nabíjač len na 80% vychádza mi to podľa zaplatené aplikácie že predlžujepredlžujem životnosť životnosť akumulátora až o viac ako 300%.Auta z dojazdili nad 400 km niako moc neobmedzuje nabijať len na 80%

    1. Ved na tesle si mozes nastavit limit nabijania ako chces a
      Ved na tesle si mozes nastavit limit nabijania ako chces a jazdit podstatnu vecsinu casu povedzme v rozsahu 20 az 80% SoC. Ak je treba jednoducho nabijes viac.
      Je otazne ako bude v softverovo obmedzenej baterii fungovat balancovanie clankov. Ak to maju zvladnute a budu balancovat na tej znizenej CoC, tak to bude v poriadku.
      No na obmedzenych bateriach tvrdili, ze sa daju nabijat „doplna“ vysokym vykonom, cize vtedy balancovanie urcite nefunguje.
      Mozno sa bude dat balancovanie urobit pomalym nabijanim raz za cas, lebo ak nie, clanky sa v „obmedzenej“ baterii nebudu mat cas nikdy zbalancovat.

      1. Vrchní hranici jo, ale spodek si nenastavíš a je jen na
        Vrchní hranici jo, ale spodek si nenastavíš a je jen na konkretnim soudruhovi jak si to hlídá. Když vidím 10%, tak jsem v klidu a můžu jet až na absolutní 0. Když ale 0% bude ve skutečnosti 10%, tak na skutečnou nulu se nikdy nedostaneš a pro baterku to bude určitě lepší.
        Co se týče balansování, tak to nastává i při nenabíjení, ne? BMS balansuje nezávisle na nabíjení, tj když to uzná za nutné? Nevím, jen se ptám.
        A myslel jste SoC (ne CoC)?

        1. Odkial mate info, ze v elektromobiloch sa balancuje pri
          Odkial mate info, ze v elektromobiloch sa balancuje pri nenabijani? Rad by som take info videl.
          Podla mojich poznatkov ziadne EV nema aktivny BMS a balancuje len pasivne pri konci nabijania ked prislusny clanok dosiahne maximalne napetie – t.j. blizko 100% SoC.
          Mam to detailne vysledovane na trojcatach a na tesle.
          Pri odstavenom aute pri SoC mensom ako 100% je vzdy rozdiel v napetiach na jednotlivych clankoch – rozdiel je minimalny – ale vzdy nejaky je.
          Pri konci nabijania dosiahnu clanky maximalne napetie a nabijanie bezi dovtedy, dokedy vsetky clanky nedosiahnu pozadovane napetie, pricom na konci nabijania sa energia prichadzajuca do uz nabitych clankov minimalizuje a strati sa ohrievanim elektroniky v BMS prislusneho clanku. Pri konci nabijania sa nabija minimalnym vykonom. Je jasne, ze realne sa balancuje len pri pomalom AC nabijani, balancovaci vykon je obmedzeny a zrovnanie clankov teda potrebuje cas.
          Keby skutocne niektory elekromobil balancoval aktivne stale, t.j. aktivne by stale pumpoval energiu z clankov s vecsim napetim do clankov s mensim napetim, bolo by to velmi drahe a energeticky velmi neefektivne. Ale keby to tak bolo v niektorom elektromobile, velmi rad by som videl ako to funguje.
          Aj keby pri konci nabijania BMS nespalil energiu v sebe a pumpoval by ju do este nenabiteho clanku – zaujimalo by ma, ci je vobec taky BMS v niektorom EV pouzity.

          1. Ono je myslím zásadní nepochopení toho, co je aktivní
            Ono je myslím zásadní nepochopení toho, co je aktivní balancování. Někdo za aktivní balancování považuje přelévání energie mezi jednotlivými články. Další za aktivní balancování považuje, že se aktivuje na pokyn BMS. To první se skutečně v EV nepoužívá, protože je to drahé a zbytečně komplikované.

            1. Presne vam neviem odpovedat, bolo by treba sledovat jednotlive
              Presne vam neviem odpovedat, bolo by treba sledovat jednotlive clanky pri konci nabijania, no myslim, ze pri AC nabijani si auto same ustrazi balancovanie dostatocne. U EV na ktorych som sledoval balancovanie klesal nabijaci vykon zo 100% vykonu palubnej nabijacky poslednu pol hodinu nabijania velmi nizko – do baterie islo kolo 200W – 300W, cize uz vlasne nenabijalo – len balancovalo. Horsie to moze byt len vtedy, ked by sa nabijalo prilis vela na DC. Myslim, ze u vecsiny EV to funguje tak, ze ak sa po viacerych DC nabijaniach podari na prvy krat nabit cez AC na 100% SoC, tak je zrejme vsetko v poriadku.

  2. mazec, tesla nepřestává udivovat. no nevím jesi je to
    mazec, tesla nepřestává udivovat. no nevím jesi je to dobře, bude ftom zmatek auto bez typu. už dneska je fbazaru bordel v kW výkonu motoru, každej to má jinak. čověk aby pak chodil do ááček s noubůkem a heknutým kabelem s patřičnou koncovkou :)))))))))

      1. Spousta ojetych aut se prodava bez CoC. Jsou lidi, kteri
        Spousta ojetych aut se prodava bez CoC. Jsou lidi, kteri nenajdou po letech ani velky technicak. A kdo vi, jak bude kapacita baterky rozpoznatelna, kdyz ji Tesla nebude uvadet.
        U Rolls Royce se pry neuvadel vykon a rikali ze je dostatecny.

    1. Je Ti dobre? Vydlokecy sice zustali, hodnota prispevku vsak
      Je Ti dobre? Vydlokecy sice zustali, hodnota prispevku vsak bez linku na cirkus stranky vzrostla.
      Jinak samozrejme i bazarovy vuz bude udavat spoustu informaci o sve historii nikoli pouze P85D+. Stejne se lide budou divat na ostatni parametry pred koupi, takze pokud to bude v inzeratu rovnou vypsano – neni to zadny problem.

Napsat komentář