TEST: Range Rover PHEV – Nesmyslně zelený aristokrat

Aristokratickou automobilku Range Rover dostihla elektrifikace. Naštvala tím některé ekologické aktivisty, kteří vůz odsuzují. Umí být těžké masivní SUV skutečně úsporné, nebo jde jen o úlitbu euronormám?

Částečná elektrifikace takových aut jako je Range Rover nemá valného významu.
foto: archiv autora

Luxusní SUV Range Rover PHEV do zásuvky má sice homologovaný dojezd na elektřinu až 48 km a samostatné tlačítko pro aktivaci profilu EV, ale jako sofistikovaný hybrid se příliš nechová. Range Rover P400e je spíše mild-hybrid (MHEV – co to je?), a jen pokud se mu chce, tak se chová jako plug-in hybrid (PHEV). Když se však vybije baterie (13 kWh), nastupuje do akce řízené dobíjení spalovacím motorem, které vlastně moc nefunguje.

Baterie nejsou živeny pořád, a to dokonce ani v režimu Sport, ve kterém se spouští dobíjení akumulátorů například u BMW i8. Dále tu chybí tlačítko Charge pro vynucené dobíjení. Energie jde uspořit pouze stisknutím virtuálního knoflíku „uložit“ a nařídit autu šetřit elektřinu, vůz sice „sosání“ baterky omezí.

Pokud ovšem chcete být hodně električtí, musíte jezdit od zásuvky k zásuvce. V případě zapojení do klasické sítě si dejte pauzu asi na 7,5 hodiny, zatímco při použití wallboxu doplníte baterie už za necelé tři hodiny. Dobíjení je programovatelné, takže ekonomicky smýšlející majitelé mohou ušetřit při čerpání nočního proudu.

Auto se jako hybrid příliš nechová.

Auto se jako hybrid příliš nechová.
foto: archiv autora

V reálném zimním provozu jde čistě na baterie ujet okolo 30 km, a to jen ve městě, bez divoké akcelerace a vysoké rychlosti. Jakmile se dostanete na nulovou kapacitu, pracuje elektrický Rover více méně jen s dvoulitrovým benzinovým čtyřválcem ze série Ingenium, který je podpořený přeplňováním pomocí turbodmychadla, což znamená výkon 105 kW.

Samotný elektromotor přinese do stáda dalších 85 kW. Pak přijde kouzlo – obě jednotky se spojí a výsledkem spolupráce je papírových 297 kW a 640 Nm točivého momentu, který putuje pomocí odladěné osmirychlostní automatické převodovky na všechna čtyři kola.

Systémový výkon je 297 kW.

Systémový výkon je 297 kW.
foto: archiv autora

V technické dokumentaci to vypadá úžasně, v reálném světě už je to jinak. Maximální sílu využijete jen ve fázi „boost“, tedy s plynem na podlaze a oběma pohonnými jednotkami v akci. Nicméně když přijde na věc, auto umí vážně zabrat a poskytnout očekávaný výkon.

Dokud máte energii v bateriích, využívá auto převážně ji, potom už víceméně vláčí prázdné akumulátorové moduly a spaluje benzin z 90litrové nádrže, takže fosilní „šťáva“ jen tak nedojde.

V rámci hmotnosti nepatří auto zrovna ke střízlíkům, protože bez řidiče váží přes 2500 kilogramů, nicméně nejde o nic nečekaného, díváte se na dospělého zástupce vozového parku Range Roveru, nejde o žádnou ořezanou variantu Sport nebo rodinné příslušníky řady Land Rover Discovery. To je na autě extrémně znát.

Range Rover P400e váží přes 2500 kg.

Range Rover P400e váží přes 2500 kg.
foto: archiv autora

Nekonečný příplatkový příběh

Auta značky Range Rover nejsou „masovky“, kupují je britští aristokraté, kteří v kufru vozí loveckého psa a víkend tráví rozjímáním v křesle na panství Yorkshire. Na světě jsou vozy značky vnímány jako prémiové, luxusní, vyvoněné a drahé.

Tenhle aristokrat do zásuvky není pro každého, základní cena výbavy Vogue přesahuje 3,2 milionu korun a rozhodně ve standardu nenajdete všechny prvky luxusní výbavy, jakými jsou třeba vylepšené LED světlomety Pixel (+ 25 tisíc) či pětkrát svítivější laserové světlomety (+ 57 tisíc korun) nebo sedadla s masážní funkcí.

Za spoustu hraček a ozdůbek si zkrátka musíte připlatit, a to mnohdy hodně peněz. Než se pustíte do myšlenkových vln cenové kritiky, bohatá listina výbavy na přání není jen výsadou prémiových značek typu Land Rover, BMW nebo Audi, podívejte se třeba do ceníků tuzemské Škodovky.

LED lampy se typickou signaturou značky.

LED lampy se typickou signaturou značky.
foto: archiv autora

Řízení luxusního vozu je primárně o pohodlí, ať už máte pod kapotou pětilitrový osmiválec nebo naftový šestiválec, stejně vás nic nenutí závodit, takže s plug-in hybridem se tohle nutkání sníží dvojnásobně. Samotná automobilka označuje PHEV jako vozidlo s nejprogresivnější pohonnou jednotkou vůbec, my k tomu přidáváme ještě skvělou kultivovanost, protože motor není v provozu prakticky slyšet.

Kabina funguje jako sociální bublina, která filtrujte ruchy, hluky, vibrace a zrcátka zase nežádoucí světla. Masivní volant se světelnými vlákny mění funkce ovladačů podle vybraného menu, digitální přístrojový štít zase zrcadlí virtuální „budíky“ nebo rovnou celou mapu.

Uprostřed je hlavní obrazovka s příjemným rozhraním. Multimédia podporují kromě online navigace i některé aplikace, zprávy o počasí a umožní přehrávat hudbu díky zastavěnému britskému audiosystému Meridian, který poskytne čistou muziku. Tady zní i ořezaná „empétrojka“ jako perfektní skladba, takže jestli v autě milujete příjemnou atmosféru, můžeme hi-fi v tomhle roveru doporučit.

Vůz je prošpikovaný reproduktory audiosystému Meridian.

Vůz je prošpikovaný reproduktory audiosystému Meridian.
foto: archiv autora

Smysl v evidentním nesmyslu

Po vzoru ostatních modelů z rodiny se pod hlavní displejem objevuje druhá obrazovka pro řízení ventilace a teploty, ovládání výhřevu nebo chlazení sedadel a menu multifukčního terénního systému. I zeleně smýšlející Range dostal off-roadovou výbavu, a vůbec ne špatnou.

Sice ji majitel auta nejspíš nikdy nevyužije, protože mimo bohatých lovců ze Spojeného království se s luxusním SUV vydá mimo silnice málokdo, nicméně pokud se dostanete do brodu, můžete být do 900 milimetrů relativně v klidu. S minimální světlou výškou 220 milimetrů zdoláte nejen obrubník ve městě, ale i kus terénu v přírodě.

Auto má vzduchový podvozek, takže ho můžete zvednout a mimosilniční aktivity překonat v celkovém pohodlí. Abyste nemuseli nic dělat, zvolíte polohu auto, tehdy vůz sám pozná aktuální povrch a vše tomu přizpůsobí. My vyrazili na hory, pozlobit sníh do východních Čech a vyzkoušet silniční tank v praxi. Všechno dopadlo podle očekávání, takže výlet za lyžováním nebo dobrodružstvím nedělá autu problém.

Se sněhem si luxusní aristokrat rozumí.

Se sněhem si luxusní aristokrat rozumí.
foto: archiv autora

Navíc máte všude nadbytek místa, spoustu odkládacích prostor a komfortní sedačky, stačí se do nich zabořit a cítíte se jako v kožené peřince. Směrové nastavení umožní přizpůsobit posez široké mase lidí, takže je jedno, jestli měříte dva metry nebo o třeba o půl metru méně.

Pokud milujete cestování vzadu, sáhněte po variantě s delším rozvorem, díky ní získáte bonusové centimetry navíc. Kufr s objemem 639 litrů kryjí dvojité dveře (podobně jako u BMW X5), takže si na ně můžete sednout a vychutnat si piknik i v dešti. Někdy je potřeba vozit i rozměrnější předměty, proto se zadní sedadla dají sklopit elektricky a objem rázem vzroste na 1943 litrů.

Součásti je i sada nabíjecích kabelů.

Součásti je i sada nabíjecích kabelů.
foto: archiv autora

Hledali jsme smysl tohoto plug-in hybridu s nepříliš šťastně naladěným managementem dobíjení, nicméně oprávněné důvody vzniku, výroby a prodeje tady jsou. Nezapomeňte, že drtivá většina luxusních prémiových SUV s objemnými motory končí jen jako městské pozlátko. Zeptejte se prodejců Toyoty, kdo z jejich klientů vzal tehdy prodávaného Land Cruisera V8 do terénu nebo zkuste popátrat, kdo využívá BMW X5 či X6 jinde než ve městě nebo na dálnici?

Populární vtipy o řidičkách ve velkých SUV parkujících u základních škol nevznikly náhodou. Stejný osud potkává většinu nových „voňavek“ značky Range Rover. S hybridním pohonem dojde skutečně ke sražení jinak nesmyslně vysoké městské spotřeby pod hranici devíti litrů na sto kilometrů, což je na 2,5tunové SUV slušný výsledek.

Ve finále auto snižuje i emisní stopu, homologované emise jsou 72 gramů oxidu uhličitého na sto kilometrů, tedy méně, než vypouští kdejaký malý „osobák“ s litrovým tříválcem.

Je to stále klasik

Mnoho států nabízí majitelům elektrifikovaných vozů zajímavé výhody, třeba vyhrazené parkování nebo nižší poplatky. V neposlední řadě jde o image, můžete jezdit v autě od Range Roveru, užívat si naplno britského luxusu, a ještě navíc mít status ekologického hrdiny. Vzpomeňte si, jak celebrity hromadně kupovaly hybridní Toyotu Prius.

Elektrifikovaný rover je designově téměř totožný s jeho fosilními bratry.

Elektrifikovaný rover je designově téměř totožný s jeho fosilními bratry.
foto: archiv autora

Hybrid P400e není nijak výrazný, takže laik ho nerozezná od ostatních modelů rodinné série. Designem spíš zapadne a nevyvolává velkou pozornost, jde tedy o úplný opak blízkého konkurenta – Lexusu RX450h L, který vypadá jako vesmírná stíhačka Dartha Vadera z Hvězdných válek.

Range Rover PHEV má sice vysokou cenu, nesmyslný management dobíjení a „jenom“ dvoulitrový turbobenzin, ale nabízí ten očekávaný britský „feeling“: luxus prémiové značky, ticho, klid i pohodu. Jde o typický Range Rover ve stylu, v jakém ho zákazníci vyžadují, jen je navíc vylepšen elektromotorem.

Tím pádem má páky na některé nesmyslné předpisy, spotřebuje průměrně kolem devíti litrů na sto kilometrů a umí vytěžit určité výhody ze světa elektrifikovaných aut.

Na displeji najdete grafické zobrazení využití obou pohonů.

Na displeji najdete grafické zobrazení využití obou pohonů.
foto: archiv autora

Range Rover PHEV P400e
Motor: přeplňovaný zážehový čtyřválec + elektromotor
Objem: 1997 ccm
Celkový výkon: 297 kW (404 k)
Točivý moment: 640 Nm
Maximální rychlost: 220 km/h
Zrychlení 0–100 km/h: 6,8 s
Naměřená průměrná spotřeba: 9,3 l/100 km
Dojezd na elektřinu: 48 km
Pohotovostní hmotnost: 2577 kg
Rozměry (d x š x v): 5000 x 2220 x 1869 mm
Rozvor: 2922 mm
Základní cena Range Rover PHEV: 3 208 799 Kč

Galerie

Range Rover PHEV

Range Rover PHEV
foto: archiv autora

Range Rover PHEV

Range Rover PHEV
foto: archiv autora

Range Rover PHEV

Range Rover PHEV
foto: archiv autora

Range Rover PHEV

Range Rover PHEV
foto: archiv autora

Range Rover PHEV

Range Rover PHEV
foto: archiv autora
vlastní

38 Comments on “TEST: Range Rover PHEV – Nesmyslně zelený aristokrat”

  1. Chtěl jsem si tento vůz koupit, ale nakonec objednávám
    Chtěl jsem si tento vůz koupit, ale nakonec objednávám Mitsubishi Outlander hybrid. Přeci jenom se mi zdá baterka u RR spíše jen na ozdobu… Ta vyšší cena by mi nevadila, ale krátké vzdálenosti do 40 km chci opravdu odjezdit „ze zásuvky“ takřka bezlimitně, tedy klidně i devadesátkou, ( a taky bezemisně a tiše) což jezdím prakticky denně a na cestu do Alp na lyže mám rád v záloze spalovací motor, ať nemusím stát hodiny někde u nabíječky. A to mi ten opravdu krásný RR nenabídne (automobil si sám rozhodne, jaký pohon použije…). Tak počkám tři roky a třeba pak bude RR lidštější. ;o). P.

    1. Asi máte na mysli Mitsubishi Outlander PHEV, protože HEV,
      Asi máte na mysli Mitsubishi Outlander PHEV, protože HEV, tedy hybrid, ani náhodou neujede na baterku 40 km. PHEV, tedy plugin hybrid, co lze nabíjet ze zásuvky (Outlander i rychlonabíjet) a po vybití baterie se dále chová jako hybrid, ano.

    2. Prvně jsme také uvažoval o Outlanderu. Jak se ale znám
      Prvně jsme také uvažoval o Outlanderu. Jak se ale znám snažil bych se jezdit co nejvíce pouze na režim EV, ale pak stejně po roce musíte vyměnit olej (filtr atd.), přestože je to úplně nové… a to mi přijde hodně líto. Byl článek, kde paní jezdila celý rok pouze v EV režimu a pak trable s tím spojené. Co mi hlavně odradilo, že je v autě více součástek a tím pádem více možných poruch a více peněz za opravy. Pokud PHEV, tak se s ním musí jezdit na oba pohony nejlépe každý den.

  2. Opravdu zajímavý , 2,0 L motor pro 2,5 tunovou krávu
    Opravdu zajímavý , 2,0 L motor pro 2,5 tunovou krávu opravdu nebude mít 9 litrů na sto spotřebu. Absurdita je i to že Range Rover je vyšší třída Landu. No asi bych si to nekoupil. Fyzikální zákony mi říkají, ani jeden parametr není pravdivý 🙂
    To už fakt se vyplatí investovat do tý Tesly X 🙂 a je to čistý

  3. V diskusi k článku se píše že je tento Range Rover
    V diskusi k článku se píše že je tento Range Rover absurdní… Nevím , možná ano .

    Podle mne definici absurdistánu spíš splňuje výška důchodu přiznaného bývalému šéfovi Daimleru Dieterovi Zetschemu.

    Denně bude inkasovat 108 821 Kč. Měsíčně je to 3 309 372 Kč a ročně apanáž činí pouhých 39 719 665 (39 míčů)

    To chudák Winterkorn z Vlkohradu musí vyjít s pouhými 28 971 875 korun ročně

    Carlos Ghosn na druhé straně má denní příděl misku rýže …:-)))

    A terazky mi Kefalín vysvetlitě, čo si predstavujetě pod takým slovom absurdný ….

    Zdroj:

    https://www.idnes.cz/ekonomika/podniky/daimler-mercedes-dieter-zetsche-duchod.A190128_103609_eko-zahranicni_div

            1. Já bych spíš soudil, že to souviselo s naprosto nesmyslnou
              Já bych spíš soudil, že to souviselo s naprosto nesmyslnou otázkou. A tedy nikoli James Watt, ale prosté anglické What, ze kterého vypadlo h, to se u klávesnice občas stává. Ale v tomto případě bych použil spíše české, co to proboha plácáte? Případně jste odpovídal na jiný příspěvek.

              Jinak má pravdu, ti ubožáčci, co závidí jsou k politování. Hladový se nají, ale závistivý pořád bude závidět.

  4. S hybridním pohonem dojde skutečně ke sražení jinak
    S hybridním pohonem dojde skutečně ke sražení jinak nesmyslně vysoké městské spotřeby pod hranici devíti litrů … auto snižuje i emisní stopu, homologované emise jsou 72 gramů oxidu uhličitého na sto kilometrů, tedy méně, než vypouští kdejaký malý „osobák“ s litrovým tříválcem.

    Chce nám snad autor článku tvrdit že ten ingot v reálu žere míň než tříválcový malý osobák ? To je tedy velký šprýmař !

    1. Tohle je jen obcházení emisních norem. Když to nedají z
      Tohle je jen obcházení emisních norem. Když to nedají z pohodlnosti do zásuvky, budou jezdit po městě za 10litrů. V TP to má úředně uvedené emise 72g,tak se dle toho budou platit daně. Atomobilka splnila požadavky na emise. Další výhodu v podobě parkování ve městech u nabíjecích stanic. Třeba to nějaká komise za deset let přehodnotí a zakáže do měst všechna auta s výfukem.

    1. To letadlo nemůže fungovat, hustota energie v baterkách je
      To letadlo nemůže fungovat, hustota energie v baterkách je příliš nízká na to, aby mohlo fungovat letadlo na elektřinu, které přepravuje lidi. Max jako nějaký experiment, pokus, nic reálného. Nebo to slouží jenom pro to shrábnout prachy, nějaký čas se v tom patlat a pak to nechat vyhnít.

      PS:
      Si dělám srandu a držím palce, někdy bych se chtěl proletět v takovém letounu 🙂

    1. Díky představivosti o bezpečném voze můžeme v mysli
      Díky představivosti o bezpečném voze můžeme v mysli opustit životní realitu se všemi jejími nejistotami a vstoupit do vysněného světa, který je nádherný a v němž panuje bezpečí — a tento sen si pak nechceme nechat ničím pokazit. Často však do takového vysněného světa náhle vstoupí zákon fyziky a problémy skutečného života. Nemilosrdně zmaří všechny příjemné pocity, a snílek se probudí do tvrdé reality.
      Neexistuje bezpečné auto. Existují jen nebezpeční řidiči.
      Marně přemýšlím, zda by podobný manévr na dálnici udělal autonomní vůz.

        1. ale jooo Xksko je výjimka to je dobrý kár (až na ty
          ale jooo Xksko je výjimka to je dobrý kár (až na ty falkonky) ale pointou bylo že SUV má vodřenej nárazník kdežto z vochcávky zbyla dvojkolka :))))
          A TED SI PŘEDSTAV ŽE TO NENÍ ŠÁDEPOPELNICE VOCHCÁVKA CNG 200 BAR CNG !!!
          ale
          MIRAJ 800 BAR HYDOGENBOMBA !!! a elon má ftu chvíli co dohánět při cestě na mars :)))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))

          1. To já sem v Praze na nábřeží na křižovatce u Letenský
            To já sem v Praze na nábřeží na křižovatce u Letenský tunelu viděl ohromnou Micinu Pajero s nožkama nahoře a střechou pod tou tíhou promáčklou do kabiny a když jsem hledal toho druhého totálně rozšrotovaného účastníka nehody tak jsem až po chvilce našel skoro netknutýho Golfíka 2, ketrý pěkně hačal na všech 4. Od tý doby se na SUV a auta vůbec dívám úplně z jiný perspektivy.

                1. mldka předokolka no žádná brambora a řidič debil
                  mldka předokolka no žádná brambora a řidič debil fšechno známe a costím jako?

Napsat komentář