Toyota a Panasonic budou společně vyrábět baterie pro elektromobily

Toyota sice sveřepě opakuje, že čas elektromobilů stále ještě nenastal kvůli bateriím, ale teď zakládá společný podnik se společností Panasonic právě na výrobu baterií. Takže možná už přeci jen nastal.

Toyota Prius Prime byla v roce 2018 s obrovským odstupem druhým nejprodávanějším autem do zásuvky v USA. Toyota sama přiznala, že velkou měrou jí zákazníky odlákal elektromobil Tesla Model 3.
foto: Toyota

Japonské noviny Nikkei informují, že Panasonic a Toyota rozjíždí společný podnik (joint-venture). Od roku 2020 chtějí společnými silami vyrábět baterie pro elektroauta, tedy elektromobily a plug-in hybridy.

Toyota bude v novém podniku držet 51 %, Panasonic 49 %. Cílem je rozjet výrobu baterií v takových objemech, aby významně klesla cena, a baterie byly konkurenceschopné vůči čínským výrobkům. Panasonic pak předá kontrolu nad pěti svými továrnami právě nově ustavené společnosti.

Panasonic v současné době na podobném principu spolupracuje s Teslou v rámci tzv. gigatovárny Tesla. Zároveň pro Toyotu vyrábí 8,8kWh bateri pro plug-in hybrid Toyota Prius.

Podle Nikkei chce společný podnik vyrábět baterie s kapacitou kolem 50 kWh. Je tedy jasné, že Toyota se chtě nechtě musí přizpůsobit trhu a začít také vyrábět a prodávat čisté elektromobily. Primárně v Číně.

Společný podnik ale bude bateriemi zásobovat také značky Mazda, Daihatsu a Subaru. V dlouhodobém výhledu pak Panasonic a Toyota chtějí společně investovat do vývoje a výroby solid-state baterií, tedy baterií s pevným elektrolytem, které slibují vyšší kapacitu, životnost i bezpečnost, než současné li-ion baterie.

33 Comments on “Toyota a Panasonic budou společně vyrábět baterie pro elektromobily”

  1. Já jsem si z tohoto podniku odnesl toto:
    1) Nikdo rozumný

    Já jsem si z tohoto podniku odnesl toto:

    1) Nikdo rozumný dnes nezačne na koleni vyrábět baterie bez spojení s lídrem v oboru. Nissan s AESC je pro všechny dostatečně odstrašující příklad.

    2) Toyota neměla v podstatě na vybranou, neb korejci (LG Chem, Samsung, SK Innovation) a čína (CATL) jsou politicky neprůchodní. A moc japonských výrobců už není. V podstatě jen Panasonic a Sony, která ale bateriový byznys odprodala společnosti Murata. Navíc Sony aktuálně není mezi uznávanými top výrobci.

    3) Toyota se zajímá zejména o prizmatický a možná i o pouch formát baterií od Panasonicu. Small cylinder formát vyráběný pro Teslu ji, stejně jako většinu ostatních automobilek, vůbec nezajímá a tudíž byznys Tesla-Panasonic není nijak narušen/ohrožen. Právě naopak Toyota nyní investuje, aby stejně jako Tesla využila know-how Panasonicu a zajistila si pro rok 2020 dostatečně velkou výrobní kapacitu.

  2. Zda se ze Panasonic začíná být opravdu gigantickým
    Zda se ze Panasonic začíná být opravdu gigantickým světovým hráčem na bateriovem trhu. Toyota to dela zřejmě kvůli Cine , kde bude muset BEV de facto prodávat ze zákona , ale i když prohlasuji ,ze budou dělat ev víceméně pouze pro Cinu , stejně to bude masa aut.

      1. Založili společný podnik asi nelze lehce zaměnit za
        Založili společný podnik asi nelze lehce zaměnit za Toyota koupila Panasonic. Dokonce mne dost překvapuje , ze si Toyota nedělá ty baterie zcela sama , ale byla nucena koupit know-how od Panasonic. Asi to nebude tak jednoduché , když si nikdo z velkých výrobců aut není schopen rozjet výrobu baterii sám.

        1. Je to dost odtažité od toho, co dosud automobilky dělaly.
          Je to dost odtažité od toho, co dosud automobilky dělaly. Až dosud se zabývaly ve vývoji fyzikou (plazma, spalování) a chemickými reakcemi při spalování ve spalovací komoře. To byla Alfa-Omega výzkumu, a najednou shánějte někoho z oboru fyzika (ale elektřina, magnetismus) a chemie. Elektrochemie je jiný, i když také mezní obor.

      1. Ja tam nikde nectu, ze Panasonic jako takovy s baterkami konci
        Ja tam nikde nectu, ze Panasonic jako takovy s baterkami konci nebo konci spolupraci s Teslou. Jen proste bude spolupracovat i s nekym jinym (jako dodavatel know-how pro vyrobu).

        A kdyz budu trochu rasisticky, kdyz si budou muset vybrat mezi Americany a Japonci, vezmou Japonce.

              1. Tak me (a asi vetsine z nas) to muze byt celkem jedno, jestli
                Tak me (a asi vetsine z nas) to muze byt celkem jedno, jestli baterky budou mit nalepku „Panasonic“, „Toyota“, „Panota“ nebo „Toyonic“.
                Jen se snazim najit vysvetleni, proc by se sakra meli zbavovat slepice, ktera snad konecne po letech zacne snaset zlata (vlastne lithiova) vejce… A „ztraceno v prekladu“ mi prijde jako nejlogictejsi vysvetleni. Uvidime za par let…

    1. Toyota už pár let vyrábí 2 elektromobily v
      Toyota už pár let vyrábí 2 elektromobily v Číně.

      Accordingly, together with Chinese partners Guangzhou Automobile Group and FAW Group, Toyota will roll out two all-electric brands – Leahead and Ranz – this year.
      http://www.greencarreports.com/news/1098048_china-to-force-toyota-to-build-electric-cars-it-loathes

      Ranz
      https://carnewschina.com/2015/04/24/faw-toyota-ranz-e50-ev-launched-on-the-shanghai-auto-show/

      Leahead
      http://carnewschina.com/tag/toyota-leahead/

  3. To dost výrazně poškodí Teslu, která je ve skutečnosti
    To dost výrazně poškodí Teslu, která je ve skutečnosti na Panasonicu závislá (hlavně při zvětšování výrobních kapacit) a jen se pro akcionáře tváří, že si baterky vyrábí sama.
    Teďka když chtěla Tesla vyjednávat s Panasonicem další obří fázi nových výrobních kapacit v USA a doufala v další pokles cen, tak ji předběhla Toyota a divizi Panasonicu vyrábějící baterky pro auta získala nenávratně pro sebe.

        1. ale kdeze, kecas tu nesmysly, staci si precist puvodni zpravu
          ale kdeze, kecas tu nesmysly, staci si precist puvodni zpravu aby bylo jasne jak to je, ze soucasnych kapacit vyroby se tento spolecny podnik vubec netyka, Panasonic dal muze uzavirat dalsi spolecne podniky s dalsima firmama a dal vyrabet i pro jine firmy 😉 S teslou tedy dal bude spolupracovat jako dosud a dal rozsirovat vyrobni kapacity pro Teslu v jejich tovarnach ktere stoji, stavi se nebo budou stavet

          Tesal samotna navic nebere baterie jen ze spoluprace s Panasonicem, ale pro produkty Tesla Energy odebyra baterie i od jinych vyrobcu

            1. precti si original a ne 5 preklad v rade 😉
              mimochodem

              precti si original a ne 5 preklad v rade 😉

              mimochodem Panasonic ma 12 vyrobnich zavodu na baterie 😉 do spolecneho podniku budou prevedene pouze vyrobni kapacity v Japonsku a Cine 😉

              a jen tak mimochodem Tesla na to jiz reagovala davno, protoze toto spojeni je rozjete jiz od roku 2017 kdy Panasonic a Toyota podepsali dohodu o spolecnem vyvoji baterii 😉 takze nove tovarny Tesly pocinaje tou v Shanghai jiz pocitaji s vyrobou spolehajici na vyce dodavatelu technologii a ne pouze Panasonicu, a samotna vyroba pak bude jen na Tesle, tedy pouze nakup know-how ci patentu na dany typ baterie, vyroby baterii Panasonic v GF v Nevade se to nijak nedotkne, stejne jako zadneho vyrobniho zavodu Panasonic v USA a Evrope 😉

              zdroj : Reuters

    1. NO, že by vlastní produkce baterií Teslou byla jen
      NO, že by vlastní produkce baterií Teslou byla jen fabulací pro akcionáře se mi moc nezdá, na to je to příliš ostře sledovaný podnik. Myslím, že TESLA je pod takovým drobnohledem svých věřitelů a akcionářů, a občas i úřadů, že něco tak zásadního by neprošlo bez povšimnutí, a krom Vašeho příspěvku jsem tuto informaci nikde ani v nejmenším nepostřehl.

      Jak je to s kapacitou Panasonicku (a jiných výrobců baterií) v divizi baterie pro EV nevím, a nejsem zkušený protřelý obchodník. Ale že by si zavřeli vrata (navíc nenávratně) před možností spolupracovat i s jinými „významnými“ automobilkami – se mi zdá nepravděpodobný krok. Nevěřím, že jakýkoliv obchodník sváže veškerou svou kapacitu s jediným odběratelem, natož takový gigant jako Panasonic.

      1. To je tak, když lidi neumí pochopit všechna slova v
        To je tak, když lidi neumí pochopit všechna slova v textu.

        Vznikl nový podnik, Toyota v něm bude díky svým dosavadním globálním ziskům s 51% o všem rozhodovat.
        Panasonic do něj nedal peníze, ale nejspíš celou svou baterkářskou divizi v 5 továrnách, a bude mít na starosti převážně výrobu a výzkum. 49% zisků z toho muselo být Toyotou přislíbeno v obří výši, ovšem docela snadno představitelně daleko větší než od škrta Muska mohl Panasonic získat za desetiletí.

  4. Toyotě jsem za její přínos v oblasti elektromobility
    Toyotě jsem za její přínos v oblasti elektromobility neskonale vděčný za období kdy hybrid byl jednou možnou alternativou ke spalováku.
    Mám neskutečnou radost, že mi dávají naději, že na ně budu hrdý i v éře plně elektrikckých aut.

    1. tojota je sranda elektromobilista, to není žádný vůdce a
      tojota je sranda elektromobilista, to není žádný vůdce a nikdy nebyla. ta elektromobilitu vždy jen simulovala a jen kecala jaká je to daleká budoucnost a vesele nadále chrlila miliony fosilů krok pár hybridů. S Hybridama jen nadále podporovala fosil, aby jí někdo nepřišlápnul. Sou to jen američanovi podrobený japka, na Teslu nemá … ;)))))

Napsat komentář