Rivian R1S: 180kWh baterie, dojezd přes 656 km; co na to Elon Musk a Tesla?

Na autosalonu Los Angeles se představil plně elektrický pick-up Rivian R1T. Nyní následuje i SUV postavené na stejném základu s označením R1S.

Rivian potají vyvíjí své elektromobily už od roku 2009. Na trh mají jít v roce 2020 (pick-up) a 2021 (SUV).
foto: Rivian

V podstatě všechny specifikace elektromobilu Rivian R1S jsou stejné jako u pick-upu R1T. Tedy kapacity baterií 105 kWh, 135 kWh a 180 kWh, výkon 300 kW, 562 kW a 522 kW, čtyři elektromotory, max. rychlost 200 km/h.

Menší rozdíl spočívá v tom, že u verze se 105kWh a 135kWh baterií lze zvolit sedmimístnou konfiguraci. Také se mírně zvýšil dojezd, a to u každé verze zhruba o 16 km na 384 km, 496 km a 656 km.

Elektrické SUV Rivian R1S bude možné objednat v sedmimístné konfiguraci.

Elektrické SUV Rivian R1S bude možné objednat v sedmimístné konfiguraci.
foto: Rivian

Karoserie auta je také menší než u pick-upu: délka je 5040 mm, rozvor 3075 mm, šířka zůstává stejných 2015 mm a výška se o 5 mm zvýšila na 1820 mm. Světlost je také o 5 mm lepší na 365 mm.

Interiér elektromobilu R1S

Interiér elektromobilu R1S
foto: Rivian

Elektrické SUV Rivian R1S má jít na trh několik měsíců po uvedení elektrického pick-upu R1T, tedy začátkem roku 2021. Auto tak sice půjde na trh o mnoho let později, než současný etalon v podobě Tesla Model X, ale zároveň slibuje výrazně lepší parametry zejména co se týká kapacity baterie a dojezdu. Podaří se Rivianu splnit sliby?

tisková zpráva

46 Comments on “Rivian R1S: 180kWh baterie, dojezd přes 656 km; co na to Elon Musk a Tesla?”

  1. Tiez si myslim, ze je to pekne teraz ale o 3 roky to uz moze
    Tiez si myslim, ze je to pekne teraz ale o 3 roky to uz moze byt zastarale. Trochu cakam na auto ktore by malo bateriu s kapacitou nad 200kWh. Tam sa podla mna tieto kapacity zastavia (malo kto potrebuje viac) take auto by nemalo mat problem prejst nad 1000km. Zalezi ale na hmotnosti. Uvidime co spravia nove SolidState alebo LiS baterie.

    1. Myslite asi Tomas Kazda z VUT a jeho spolupracu na komercnom
      Myslite asi Tomas Kazda z VUT a jeho spolupracu na komercnom projekte LiS z norskymi firmami Graphene Batteries a globalne najvacsou firmou na syntezu grafenu Abalonyx tak ano tento projekt je velmi uspesny ak Vam stacia ako meradlo uspesnoti peniaze tak patent ktory vznikol na zaklade realnych vyrobenych a testovanych coin cell baterii presiel vsetkymi fazami schvalovacich procesov zo strany investorov mimochodom blizky clovek k E.M. a ziskal 40mil € co je nieco viac ako miliarda CZK.

      Aktualne vznikaju pre-komercne pouch LiS baterie na baze spolocneho patentu Graphene Batteries AS & VUT Brno ktore viacnasobne prekonavaju existujuce LiS od firmy Oxis Energy UK a kedze stabilne maju 5.5 mAh/cm2 (najlepsie Li-ion maju od 3.2 do 4.0 mAh/cm2) tak sa v Norsku riesi dalsie kolo financovania pilotnej vyroby.

      Aktualne Tomas pracuje na dalsom projekte pre svajciarsku bateriovu firmu takze znovu bude majorita IP transferovane mimo CZ a to len preto ze Babisovlada nie je schopna podporit vedu a vyskum vo vlastnej krajine.

      1. Domnívám se že problém s podporou výzkumu je jak nezájem
        Domnívám se že problém s podporou výzkumu je jak nezájem ze strany voličů (netlačí na to, jinak by to někdo reflektoval i z bambulů politiků) tak zároveň množství vysavačů peněz na výzkumné projekty bez výsledků (a to je jistě těžké posuzovat za vývoje, ale HE3DA mi přijde jako příklad…)

      2. Tak to by chtělo nějakej oslavnej clanecek jak tu do roka a
        Tak to by chtělo nějakej oslavnej clanecek jak tu do roka a do dne máme další z plejády převratných baterek komerčně dostupnejch. A po roce či dvou když se na to pak zeptáte tak se jede další grant nebo se řeší problémy jak to vlastně vyrábět tedy jak to výzkumník vlastně myslel:))).

      3. Tomáš Kazda byl vždy dobrý ve vědě na VUT, jeho bych
        Tomáš Kazda byl vždy dobrý ve vědě na VUT, jeho bych nepodceňoval.

        Je opravdu škoda, že v ČR je tak obtížné získat financování na vytvoření základních funknčních prototypů.

        PS: prosím všechny – nepřeceňujte vědce, v reálném výzkumu na vysokých školách vyleze něco použitelného v 1% výzkumů. Ale na druhou stranu to jedno procento je obvykle v oblasti, kde by nikoho nenapadlo pátrat. Běžné komerční firmy by zdroje dali na zlepšování existujících postupů. Bez těch lidí na univerzitách by nebyl tranzistor, kontaktní čočky, atd…

        1. a víš proč, protože feudálové/jelity nechtějí
          a víš proč, protože feudálové/jelity nechtějí vynálezy, co skutečně stojí za to, ti mají pod palcem i univerzity 😉

          „Pár rodinných dynastií vlastní polovinu bohatství této planety. Procento privilegovaných tyje a parazituje z veřejných a státních zakázek, vytváří si zákony na míru a staví se do pozice nedotknutelnosti.“
          goo.gl/Bu7CrC

          Bez těchto feudálů bychom byli už dávno všichni nezávislí na jelitách a žili šťastně až do … věčnosti 😉

            1. Lépe by se to snad ani nedalo napsat :-)))))
              Před pár lety

              Lépe by se to snad ani nedalo napsat :-)))))

              Před pár lety jsem se také na parlamentních listech nachytával. Naštěstí pro mne jsem to brzy pochopil a přestal je číst. Vůbec nechápu, lidi co byť přečtou jen nadpisy, vždyť je to hnus velebnosti.

              1. To sou ty alternativní fakta šítá na míru jednoduchejm
                To sou ty alternativní fakta šítá na míru jednoduchejm mozkům, který děsí komplikovaná realita a potřebujou návod na okamžitý jednoduchý řešeni. Ty se v tom úplně rochněj :))))

                Myslím že i eurozpravy už taky zaváněj nečím podobným. Rozhodně jsem o dost snížil měřítko jejich hodnověrnosti.

      1. Proč?
        Mají připravené pro USA praktické auto, mají

        Proč?
        Mají připravené pro USA praktické auto, mají koupenou továrnu, do teď to dělali tajně, takže jim nejde o obrání módně zblblých investorů.
        Za mně není žádný důvod, aby to nezvládli do roku 2021 masově vyrábět a prodávat.

      2. No jo, větší baterka 4 motory, ale celé to váží víc
        No jo, větší baterka 4 motory, ale celé to váží víc jak 2,5t (konkrétně 2670Kg a to bude možná v té nejslabší verzi).

        Další věc je, že nikdo nezmiňuje cenu. Jsem si jistý, že i Tesla by byla schopná dát do auta větší baterii, ale otázka jestli to má pro někoho smysl dávat dalších x-set tisíc za zvýšení dojezdu z 500 na 600km.

        A nakonec jestli se nepletu na někdy na r. 2021 se plánuje novej roadster a tam byla tuším specifikace někde kolem 200kWh baterky… takže podle mě je to jen a pouze otázka ceny.

            1. No, já bych soudil, že čtyři motory (v kolech) s osmi
              No, já bych soudil, že čtyři motory (v kolech) s osmi ložisky se stálou tukovou náplní, budou zdrojem nesrovnatelně méně problémů, než tři diferáky plněné olejem se stádem kardanů. A ty kabely s elektronikou se taky moc nehýbou…

                1. No ten uváděný celkový výkon by asi do kol zatím
                  No ten uváděný celkový výkon by asi do kol zatím nenacpali. Pořád ale lepší, než tři diferáky, ty už si někdo naprogramuje, o možnostech řízení nemluvě. A ty stálé převody můzou třeba zvednout světlou výšku, když budou v nábojích kol. Viz kdysi Praga V3S.

                2. Na snímcích je vidět že jde moment na kolo přes kardan.
                  Na snímcích je vidět že jde moment na kolo přes kardan.

      1. Pokud mám možnost řídit nezávisle každé kolo,
        Pokud mám možnost řídit nezávisle každé kolo, nepotřebuju žádnou převodovku a diferenciál. Vše se řeší pomocí přímého řízení motorů na kolech.
        Takže se opět zjednodušší celková konstrukce auta. Nebude potřeba převodovka, spojka, brzdy – vše se dá řešit přímým řízením elektromotorů.
        Ohledně hmotnosti – málokdo si uvědomuje jak lehký se dá vyrobit výkonný elektromotor. V praxi se dá dostat i na pouhých 20 kg za 20kW

      2. 4 motory se správným řízením mohou nahradit všechny ty
        4 motory se správným řízením mohou nahradit všechny ty současné mechanicko-elektrické asistenty jako ESB, ABS a podobně. Rekuperace bude moci sloužit jako hlavní způsob brzdění, který šetří energii a navíc se nijak neopotřebovává (toho nelze dosáhnout, když brzdím přes diferenciál-nejde dávkovat brzdný účinek pro každé kolo zvlášť). Brzdy budou jen pro nouzové brzdění a při parkování.
        Složitost, hmotnost a cena nemusí být nutně větší. Tesla 3 má v převodovce a diferenciálu celkem 8 ozubených kol(4 převod, 4 diferenciál). Převodovka pro dva motory na tom bude stejně při stejných parametrech. Zrovna tak chlazení a měnič může být konstruován jako jeden celek pro dva motory a tím budou náklady zhruba stejné.

Napsat komentář