Elektrokola prospívají zdraví podle nových vědeckých studií téměř stejně jako klasická

Vědci z univerzity v Basileji zveřejnili výsledky květnového výzkumu, který porovnával vliv jízdy na kole a elektrokole na kardiovaskulární systém. Studie se zúčastnilo třicet dva netrénovaných mužů středního věku, kteří se potýkali s problémy s nadváhou.

Za posledních pět let se prodeje elektrokol v Evropě raketově zvedly. Jen za rok 2017 se zvýšil prodej v Německu o 19 %, v Nizozemí o 9 % a ve Francii dokonce o úctyhodných 30 %. Zhruba o 30% vzrostla výroba elektrokol v meziročním srovnání v první polovině 2018 také v Apache Bicycles.
foto: Apache Bicycles.

Zhruba polovina z nich užívala po dobu čtyř týdnů alespoň třikrát týdně elektrokolo, druhá půlka pak po stejně dlouhou dobu užívala klasické kolo. Rychlost jízdy si mohli určovat sami dobrovolníci. Naměřené hodnoty ukázaly, že obě pozorované skupiny dosahovaly nečekaně podobných výsledků.

Závěry tak potvrdily norskou studii z loňského roku: fyzická aktivita je proti klidovému stavu při jízdě na elektrokole 8,5krát vyšší a při jízdě na běžném kole 10,9krát vyšší. Podle vědců je tento rozdíl mnohem menší, než předpokládali.

Podobné výsledky hlásí také za zámoří vědci z coloradské univerzity. Účastníci jejich studie jezdili po dobu jednoho měsíce do práce na elektrokole. Aerobní kapacita se těmto cyklistům zvýšila a ustálila se i hladina cukru v krvi. „Elektrokolo je efektivní forma aktivní dopravy, která snižuje riziko některých kardio-metabolických faktorů,“ říká autor studie James Peterman.

Mezi klasickými cyklisty i laickou veřejností často převládá názor, že jízda na elektrokole představuje kvůli přídavnému motoru aktivitu, která nemá na energetický výdej vliv. Drtivá většina elektrokol má ale pohon pouze jako podpůrný prostředek, takže jezdec musí stále šlapat a vyvíjet tak poměrně velkou fyzickou aktivitu.

„Jízda na elektrokole je zdraví velmi prospěšná. Pomáhá lidem s nadváhou, starším lidem či lidem s hendikepem začít opět s pravidelným pohybem, který je pro zdraví ten nejdůležitější. Mimo studií to potvrzují například i špičkový sportovci, kteří na elektrokolech i trénují,“ vysvětluje Štěpán Pleskač z Apache Bicycles.

S postojem, že elektrokolo není sport, se často setkává i trojnásobný mistr světa v Bike Trialu Petr Kraus, který k překvapení mnoha začal nedávno jezdit také na elektrokole. „V podstatě pořád se mě lidé ptají, proč jezdím na elektrokole, když nemám žádné zdravotní omezení a můžu jezdit na kole klasickém. Kamarádi si občas utahují, že už jsem zpohodlněl, ale opak je pravdou. Na svém e-biku od Apache si v lese zajezdím daleko víc, takže si dám i víc do těla,“ říká profesionální biker Petr Kraus s tím, že díky elektromotoru stihne vyjet a sjet kopec vícekrát než na kole bez pohonu.

tisková zpráva

28 Comments on “Elektrokola prospívají zdraví podle nových vědeckých studií téměř stejně jako klasická”

    1. No je to zábavnější, než sedět v laborce. Seženete
      No je to zábavnější, než sedět v laborce. Seženete vzorovou partu hezkých kluků a holek (genderově vyváženou) a pak jim na holé tělo různě lepíte čidélka a snímáte to do kompjůtru. Príma práce. V Ostravě na Ostravské univerzitě to dělají taky, jen přitom studují nejefektivnější pohyb. Na různých akcích si můžete nechat čidélka od hezkých studujících holek/kluků na sebe nalepit zkusmo taky a uběhnout něco na páse nebo ujet na rotopedu 🙂

        1. Jedině že by šlo o kolo s hybridním pohonem, pak by ale
          Jedině že by šlo o kolo s hybridním pohonem, pak by ale muselo mít dva různé pohony (kromě své původní funkcionality) 😉

          edit: teď jsem našel pojem „hybridní kolo“ – jde o disky spojující přednosti litých a ocelových předchůdců

          1. MiŠ:
            Na jízdní kolo cpát elektromotor a ještě spalovací

            MiŠ:
            Na jízdní kolo cpát elektromotor a ještě spalovací motor = velká hmotnost a prakticky již nemožnost jej použít jako jízdní kolo.

            Ten pojem, cos našel, je typický novinářský slint.
            Jde o plechový ráfek, který na pohled připomíná tvarem paprsků lité ráfky z duralu.
            Žádné přednosti nespojuje, to jsou reklamní kydy.

            1. Ale pak by se mohlo označovat jako „šlapací kolo s
              Ale pak by se mohlo označovat jako „šlapací kolo s hybridním pohonem“. Kdyby to bylo původně odrážedlo, pak by namontováním šlapacího ústrojí a elektromotoru opravdu vznikl dopravní prostředek s hybridním pohonem.

              Jde o mentální cvičení, vůbec nejde o obhajobu existence takové příšery (i když by se určitě něco takového našlo).

              Ad ráfek – podle mě něco spojuje, alu líbivost a plechovost… což se podle určitého úhlu dá považovat za přednosti (i když bychom mohli zvolit termín vlastnost, v porovnání s tím druhým typem to přednost je)

              1. MiŠ:
                Ano, pak by to byl pomocný hybridní pohon.
                A ten

                MiŠ:
                Ano, pak by to byl pomocný hybridní pohon.
                A ten ráfek je obyčejný disk – podobně jako je třeba duralový ráfek. Zavádět na to pojem jako „hybridní ráfek“ je blbost.
                Ale tohle vytváří primitivní lidé, jako jsou různí novináři, politici, zmrdnikatelští psychopati, PR a marketingová pakáž, slizcí právníci, kšeftaři, podvodníci apod.

  1. 8 let jsem jezdil do práce na kole skoro 40km každý den od
    8 let jsem jezdil do práce na kole skoro 40km každý den od března do prosince. Dělal jsem lehkou kancelářskou práci. Změnil jsem zaměstnání a nové je velmi fyzicky náročné a na normálním kole bych to to už nedal. Elektrokolo je pro mě nyní jasná volba a těším se, až ho v nové sezóně pořídím a do práce budu zase jezdit.

    1. Marku – a jezdil jste někdy na elektrokole? Nebo jste
      Marku – a jezdil jste někdy na elektrokole? Nebo jste ultrasportovec ze zásady opovrhující tímto dopravním/sportovním prostředkem?
      To není vždy o tom, že je někdo líný na bicyklu „šlapat za své“. Pokusím se to vysvětlit – když ne Vám – tak třeba jiným zdejším čtenářům. Na ergometru („stacionární kolo“ v lékařské ordinaci) se dává standartní zátěž pro nesportovce 60/120/180 Wattů. 60 W ušlapu naprosto pohodově a bez zadýchání, 120 W je už trochu sport, 180 W je docela dost dřina, 200 W vydržím jen pár minut – tuto zátěž bych přirovnal k jízdě cca 23-25 km/h po rovině „na horákovi“ na silnici. A to každý „neušlape“ (třeba já ne). Takže když jedu na běžném bicyklu se svými trénovanými kamarády na výlet, v těchto rychlostech jim nestačím. Na elektrokole si šlapu těch svých cca 120 Wattů a chybějících cca 80 W „vezmu z baterky“. A je to hezký výlet, netrhám partu a nezdržuji, a sport to je taky, bez mého zadýchání to nejde. Samozřejmě, že bych mohl vzít celých těch 200 W z baterie, ale to by už opravdu byla moje lenost – a navíc bych baterii docela dost rychle „vysál“ – a byli bychom všichni v „háji“.
      Elektrokolo je výborná věc – jen by potřebovala větší a lepší reklamu – aby v tom každý neviděl jen opovrženíhodné „nekolo“.

  2. v ČEZký díře kde jezdí 60% dízlpopelnice z kterých 40%
    v ČEZký díře kde jezdí 60% dízlpopelnice z kterých 40% nemá filtr DPF je ZDRAVÍ ŠKODLIVE jezdit na elektrokole, echt na václaváku když se díluje :)))

    seznamzpravy.cz/clanek/co-udelaji-policiste-na-vaclavaku-kdyz-jim-nahlasite-drogove-dealery-tohle-59612

  3. Vybudování cyklo stezek považuji za naprostou prioritu, ať
    Vybudování cyklo stezek považuji za naprostou prioritu, ať se propojí vesnice, města a hlavně ve městech oddělit jednostopé od aut. Pokud by na stezku mohli i elektro motorky a elektro skútry tím lépe. Bohužel zatím jsou kola hlavně na našich úzkých a rozbitých cestách rizikem pro všechny.

    1. Z mého pohledu cyklisty jsou oddělené cyklostezky od silnic
      Z mého pohledu cyklisty jsou oddělené cyklostezky od silnic ve městě za trest, mimo město je mám rád. Když ve městě jedu po cyklostezce souběžně s hlavní silnicí, tak bych měl na každé křižovatce slézt a dát přednost autu jedoucímu za mnou, které odbočuje na vedlejší.Prostě pro rychlou cyklodopravu nepoužitelné a nebezpečné víc než na silnici.

      1. Urcite bych vam radil zustat na te cykloztezce, pokud policajt
        Urcite bych vam radil zustat na te cykloztezce, pokud policajt uvidi, ze jedete po ceste pro auta na kole a vedle je paralelne cyklostezka, tak vam to nasoli, mistni agresivni ridici vas vytroubi a jeste se objevite jako exot nekde na dashcamu v YouTube.

      1. Dlouhé roky oblíbené ostravské řešení. Vybral se ze 2
        Dlouhé roky oblíbené ostravské řešení. Vybral se ze 2 chodníků po obou stranách silnice ten horší a označil NE ZNAČKOU CYKSLOSTEZKA, ale společnou pro cyklisty a kola. Takže jedete po tankodromu a vyhýbáte se dírám, vlnám, chodcům, koloběžkám, inlajnistům, dětem, matkám s kočárky, debatujícím důchodcům, pejskařům, pejskům, nataženým vodítkům a ještě kolegům cyklistům sportovního střichu, ať už na kole nebo ekole. Prostě taková systémová bramboračka….. 🙁

  4. Vliv na kardiovaskulární systém.
    To je jako porovnávat

    Vliv na kardiovaskulární systém.

    To je jako porovnávat běžce na oválu s běžcem na pásu – nohy se hýbou, náročnost je jiná, ale ten pohyb je důležitý. Jakýkoliv pohyb. Člověk buďto hnije doma na gauči nebo se hýbe a rozproudí si oběhový systém. Jak velký rozdíl je mezi takovou a makovou aktivitou na to „rozproudění“ opravdu velký vliv nemá.

    Zátěž a spalování (správně provedené) je už o něčem jiném.

  5. Porovnavat fyz. narocnost pohybu kolo vs. elektrokolo je
    Porovnavat fyz. narocnost pohybu kolo vs. elektrokolo je trochu zavadejici, pokud nevezmeme v potaz rychlost a predevsim prevyseni. Pokud jedeme po rovine, fyzicka zatez je relativne mala, at na kole nebo elektrokole. Pokud jedeme do prikreho kopce, ten rozdil je jasne mnohem vetsi nez 10.5 vs. 8.5 (kolo vs. el. kolo).

        1. Museli bychom si ujasnit co je to příkrý kopec. Ale
          Museli bychom si ujasnit co je to příkrý kopec. Ale souhlasím, v prudkém stoupání se z většiny klasických cyklistů skutečně stávají chodci zatímco elektrocyklisti jedou dále. Aspoň podle toho co na horách běžně vidím

  6. „s nadváhou“?
    aká je nosnosť akéhokoľvek velocipédu?

    „s nadváhou“?
    aká je nosnosť akéhokoľvek velocipédu? ešte nedávno púhopúhych 85kg. osobné prepravné prostriedky majú napísané aj 120kg.

    a k výsledkom – ak „iba“ hýbe nohami a nemá zaťažené kĺby, potom je to zdraviu prospešné.
    neviem, kto ste pri zdravotnej (vstupnej) prehliadke absolvovali test na stacionárnom bicykli a navešali na vás snímače, viete akú záťaž dokážete zniesť (udržať tempo od začiatku do konca testu). 🙂

    1. Budete si muset pane kolego osvěžit znalosti o (nejen)
      Budete si muset pane kolego osvěžit znalosti o (nejen) dnešních elektrokolech. Vývoj jde dopředu. 90 kg dnes uveze i tenhle skládací diblík https://ekolo.cz/umamini. Běžná skládačka 110 kg https://ekolo.cz/agogs-lowstep (a to i moje Agogs SilverGo z roku 2012, koupeno 10/2013 jako předváděčka a veletržní bazarovka) a běžné městské ekolo 125 kg https://ekolo.cz/agogs-cityliner-easy.

Napsat komentář