Hyundai zasazuje koncernu Volkswagen i další konkurenci další tvrdý úder na solar. Po skvělém Hyundai Ioniq Electric přichází s elektromobilem bez kompromisů.
foto: Hybrid.cz
Kde kdo dnes tvrdí, jak elektromobilita nemá smysl, protože je málo nabíječek, není dost lithia, nebude dost elektřiny, … No znáte to. Je to asi podobné jako tvrdit v roce 1992, že mobilní telefony nemají budoucnost, protože jsou příliš velké, neohrabané, nikam se s nimi nedovoláte, není pro ně dost baterií ani základnových stanic.
Nebo o autech v roce 1915, že jezdí příliš rychle, není pro ně dost čerpacích stanic a vlastně není ani dost ropy na rafinaci. Prostě: nahlížet dlouhodobý trend optikou současného stavu věcí není dvakrát dobrý způsob, jak odhadovat budoucí vývoj čehokoliv.
foto: Hybrid.cz
V Hyundai je naštěstí pár lidí, kteří jsou schopni si elektromobilní budoucnost představit, a proto se zavčas rozhodli jednat. Ne jen mluvit, slibovat a plánovat, jako jistá německá konkurence, ale konat. Výsledkem je řada elektromobilů, které na současném trhu vynikají poměrem cena/výkon.
Další jihokorejské překvapení
Nejnovějším přírůstkem do téhle rodiny je Hyundai Kona Electric. Hyundai auto propaguje mimo jiné sloganem Hyundai Kona Electric maže rozdíl mezi konvenční a elektrickou mobilitou“. Marketingové oddělení tentokrát zamakalo a sloganem vůz kupodivu zcela přesně vystihuje.
foto: Hybrid.cz
Hyundai Kona Electric je totiž opravdu úplně normální crossover. Kromě toho, že jde o elektromobil, tak vlastně ničím zásadně nepřekvapí ani uvnitř, ani navenek. A to je právě ono! Auto, které dokonale smazává rozdíl mezi konvenční a elektrickou mobilitou.
První usednutí za volant působí stejně familiérně, jako kterékoliv jiné auto nižší střední třídy. Chválíme přehlednou palubní desku a panel přístrojů. Hned víte kam sáhnout, když potřebujete zapnout klimatizaci, rádio nebo navigaci. Přehledné, designově i ergonomicky propracované.
foto: Hybrid.cz
Snad jen jedna maličkost: ovladač seřizování postranních zrcátek není podsvětlený, takže v noci je trochu obtížnější ho najít/nahmatat. Naopak samotná postranní zrcátka i zpětné jsou vynikající, pohlcují nejjasnější část spektra aut za vámi a neoslňují.
Chytrá parkovací kamera je pěkná vychytávka, která leckdy pomůže a zabrání nepříjemnému incidentu. Někdy se nám ale stalo, že na projíždějící auto upozornila až příliš pozdě.
Také jsme vyzkoušeli systém držení v jízdním pruhu v kombinaci s adaptivním tempomatem. Bohužel to není úplně ono, protože line assist má tendenci autem korzovat od jednoho okraje pruhu ke druhému. Plus další malá nepříjemnost: někdy systém upozorní, že máte mít ruce na volantu, i když je tam zrovna máte.
foto: Hybrid.cz
Hyundai Kona, včetně verze Electric, je svými rozměry ještě o něco menší, než třeba Škoda Karoq. Na délku měří „pouze“ 4180 mm, šířka je 1800 mm, výška 1555 mm. To s sebou samozřejmě nese relativně malý kufr (332 l/1114 litrů po sklopení zadních sedaček) a ne právě moc místa pro dospělé cestující vzadu.
Dvě varianty baterie
Hyundai Kona Electric se prodává ve dvou verzích, a to s 39,2kWh a 64kWh baterií (využitelných, reálná je u vyšší verze 67 kWh). Nižší verze má max. výkon 100 kW a max. rychlost 155 km/h, vyšší verze pak 150 kW a 167 km/h. Zrychlení 0-100 km/h je 9,7 s, resp. 7,6 sekundy. A právě tady možná narazíme na jediný vážnější problém.
foto: Hybrid.cz
Jakmile u silnější verze dupnete na plyn, začne přední náprava mírně „tancovat“. U předokolky s takovým výkonem se to tak nějak dá čekat a je to daň za relativně velmi slušnou cenu v porovnání s konkurencí. Ta většinou sází na dvou(elektro)motorovou konfiguraci a pohon všech čtyř kol, případně jako u Tesla Model 3 na elektromotory na zadní nápravě.
I tak ale Kona Electric umí ve své silnější verzi pěkně zatlačit do sedadla a rozhodně se nemusíte bát předjíždět ani na dálnici. K dispozici jsou tři jízdní módy: Eco, Comfort a Sport, a bohatě to stačí. Eco jsme téměř nevyužili, Sport výjimečně, nejčastěji jsme jezdili komfortně, protože prostě nebyl důvod módy přepínat.
Spotřeba? Každý podle svého
Stejně jako u spalovacího auta, i u elektrické Kony je spotřeba odvislá především od jízdního stylu. Byli jsme schopni urazit s autem 167 km při průměrné spotřebě 12,8 kWh/100 km, ale také 389 km při průměru 15,3 kWh/100 km. Horní limit si každý musí stanovit sám, při ostré jízdě není problém se dostat ke 20 kWh/100 km.
foto: Hybrid.cz
My jsme po ujetí celkem 1273 km skončili s průměrnou spotřebou 17,1 kWh/100 km s tím, že asi 500 km z toho jsme strávili na dálnici a nijak se při tom neomezovali. Při provozu převážně mimo dálnice nebude problém jít se spotřebou výrazně níž.
Oficiální WLTP dojezd 64kWh verze činí 482 km. Při plném nabití nám Hyundai Kona Electric ukazoval dojezd 400 km. Tento odhad vždy vychází z předchozích jízd, takže se může pokaždé mírně lišit a navíc se může i poměrně výrazně měnit v průběhu jízdy. S autem rozhodně není problém urazit i výrazně více než 400 km při rychlostech do 90 km/h, tedy po okresních silnicích.
Palubní nabíječka má max. výkon 7,2 kW, což u 64kWh verze už poněkud nedostačuje. Maximální nabíjecí výkon rychlonabíjení (CCS) je 72 kW, což jsme neměli možnost vyzkoušet. Běžně jsme ale nabíjeli kolem 50 kW.
Cena? Není to tak hrozné!
Když si na webu Hyundai nakonfigurujete klasickou fosilní verzi crossoveru Hyundai Kona s motorem CRDi 100 kW a 7stupňovou DCT převodovkou v prémiové výbavě, vyjde vás na 654 990 Kč.
Cena Hyundai Kona Electric začíná na 899 990 Kč pro základní verzi Future s 39,2kWh baterií. Ultimate s 64kWh baterií a plnou výbavou stojí 1 199 990 Kč. Mezi tím je pak verze Future s 64kWh baterií, a to za 1 059 990 Kč. V základu ale není navigace (+15 000 Kč).
foto: Hybrid.cz
Nejlevnější Kona Electric s 64kWh baterií, navigací, tepelným čerpadlem a LED světlomety vás tedy vyjde na 1 074 990 Kč. Rozdíl proti srovnatelné fosilní verzi 420 000 Kč, přičemž dostanete zhruba podobně vybavené auto s vyšším výkonem a (pokud budete nabíjet převážně doma) zásadně nižšími provozními náklady.
Hyundai na auta poskytuje pětiletou záruku bez omezení ujetých kilometrů. Na akumulátory je pak záruka osm let či 200 000 km. A navíc k autu dostanete i osm let asistenční služby s celoevropskou platností. Za 1690 Kč si dokonce přímo u Hyundai můžete objednat přihlášení auta do evidence motorových vozidel.
Top Gear o novém Hyundai Kona Electric prohlásil, že „je to první masově vyráběný elektromobil, který můžete používat jako vaše jediné auto“. A my se pod to můžeme jedině podepsat. Hyundai opět velmi příjemně překvapil. Žádný div, že je pro letošek auto v Norsku vyprodané.
foto: Hybrid.cz
Kona je jednoduše bezkonkurenční automobil a říkejte si
Kona je jednoduše bezkonkurenční automobil a říkejte si co chcete. Ten dojezd, doba nabití a hlavně přiřazená cena? Ukažte mi automobilku, která Vám nabídne něco lepšího, levněji. Já žádnou nenašel.
Tak nám zdražili Konu :o(. Silnější verzi o 60000 Kč.
Tak nám zdražili Konu :o(. Silnější verzi o 60000 Kč.
Odkud jsou tyto informace? Já vidím na stránkách Hyundai
Odkud jsou tyto informace? Já vidím na stránkách Hyundai zdražení akorát u slabší verze (899 990 -> 924 990), silnější verze naopak zlevnila (1 059 990 -> 1 054 990)
Verze Future 64kWh cena 1 119 990 Kč (viz. ceník platný od
Verze Future 64kWh cena 1 119 990 Kč (viz. ceník platný od 12.11.)
Díky, už na to koukám. Je to kvůli paketu Efficiency u
Díky, už na to koukám. Je to kvůli paketu Efficiency u vyšší verze v základu (LED světla, tepelné čerpadlo).
Teď to tedy vypadá, že TM3 SR, Nissan Leaf 60 kWh i Kona 64 kWh se vejdou do rozmezí 30 tisíc (1,1 až 1,130 mil.).
Elektromobil, který vypadá dobře a ještě se super
Elektromobil, který vypadá dobře a ještě se super dojezdem proč ne.
Preco 12,8 kWh/100 km a nie 128Wh/km? Aby sme sa nedostali ako
Preco 12,8 kWh/100 km a nie 128Wh/km? Aby sme sa nedostali ako amici k pocitaniu v MPGe 🙁
To se určitě nedostaneme. kWh jsou přeci jen v českém
To se určitě nedostaneme. kWh jsou přeci jen v českém prostředí běžněji využívané a snáz představitelné jednotky než Wh.
Co to je za nesmysl? US systém je obrácený – uvádí kolik
Co to je za nesmysl? US systém je obrácený – uvádí kolik mílí se ujede na jednotku paliva/energie, tady je to pořád totéž, tedy kolik jednotka ujeté vzdálenosti spotřebuje paliva/energie. A je vcelku jedno, jestli je to na 100 km nebo na jeden km.
Jsem celkem překvapený tímto článkem, konečně se
Jsem celkem překvapený tímto článkem, konečně se nevychvaluje nesmyslná škodovka, ale také její konkurence. Musím dát autorovi článku za pravdu. Konna je velmi povedené auto a celkově se mi líbí přístup korejců k elektromobilitě.