Brexit ohrožuje automobilový průmysl v Česku – víc než elektromobilita

Někteří zástupci aumobilového průmyslu, včetně například šéfa Volkswagenu, spílají na elektromobilitu, že ohrožuje automobilový průmysl a pracovní místa. Skutečným nebezpečím je přitom brexit.

Škoda pokračuje v rekordním kurzu: v roce 2018 již vyrobila jeden milion vozů. Podaří se ale tento růst udržet navzdory vystoupení Velké Británie z Evropské unie?
foto: auto

Společnost Coface, globální lídr v oblasti pojištění pohledávek, zveřejnila nový report pro oblast automobilového průmyslu v České republice. Ačkoli celý sektor získal hodnocení s nízkým rizikem, upozorňují analytici na potenciální negativní dopady tzv. tvrdého brexitu i omezení volného obchodu na světových trzích.

Vysoká poptávka po nových vozech v EU přispívá k rekordním výsledkům domácího automobilového průmyslu i české ekonomiky. Jen v roce 2017 bylo v ČR vyprodukováno 1,42 milionu automobilů. Automobilový průmysl generuje 21 % českého exportu, ten je však závislý na poptávce po nových vozech v řadě států. Třetina exportu automobilového průmyslu míří z ČR do Německa. Jedním z nejvýznamnějších odbytišť (7,3 % exportu) je však Velká Británie, jejíž automobilový trh získal zejména kvůli brexitu od Coface hodnocení jako vysoce rizikový.

Podle odhadů analytického týmu Coface by mohl kolaps obchodu v důsledku „tvrdého brexitu“ ohrozit v českém automobilovém průmyslu až 15 600 pracovních míst a ubrat 1,4 procentního bodu z aktuálního růstu HDP. V důsledku takového ekonomického šoku by pak mohla být ve druhé vlně ohrožena další pracovní místa i spotřeba.

„Na každého občana v České republice připadá za loňský rok 132 nově vyrobených automobilů. To je nejvíce v celém regionu střední a východní Evropy. Úspěch automobilového průmyslu však není samozřejmý, Česká republika musí svůj vlajkový průmysl chránit a podporovat. Rizikové scénáře našeho analytického týmu ukazují, že aktuální síla i rekordně nízká nezaměstnanost v České republice nemusí s ohledem na vývoj v Evropě i ve světě trvat věčně,“ uvedl Ján Čarný, generální ředitel společnosti Coface v České republice.

tisková zpráva

21 Comments on “Brexit ohrožuje automobilový průmysl v Česku – víc než elektromobilita”

  1. do 12 let (2030) musí emise CO2 klesnout o 80% a stejně
    do 12 let (2030) musí emise CO2 klesnout o 80% a stejně ttolikrát musíte míň žrát vepřový a hovězí jinak se připravte na vysušenou Evropu polopoušť, kde není voda jen oázy, plodiny neporostou a lidi budou utíkat tam kde je životní prostor 😉

    nějaký Propouštění votroků je IRELEVANTNÍ ZÁLEŽITOST i kdyby jejich parchaňťata neměla co žrát :))))))))))))

    tyden.cz/rubriky/auta/zajimavosti/sefove-volkswagenu-brali-stomilionove-odmeny_471499.html

  2. V článku v prohlášení Jána Čárného jsou minimálně 2
    V článku v prohlášení Jána Čárného jsou minimálně 2 chyby:

    1. Za loňský rok se nevyrobilo 132automobilu/obyvatele, ale 134automobilu/1000obyvatel

    2. Není pravda že: „Česká republika…..To je nejvíce v celém regionu střední a východní Evropy“ – Slovensko loni vyrobilo 184automobilu/1000obyvatel

  3. Česká republika celosvětovým leadrem ve výrobě
    Česká republika celosvětovým leadrem ve výrobě automobilů. Za loňský rok jsme vyrobili tolik aut, že to stačí na celosvětovou poptávku na 20 let dopředu! Gratuluji našim dělníkům za neuvěřitelný výsledek, který překonal všechna očekávání, splnili jsme plán na milion procent!
    Už si běžím pojistit všechny pohledávky od společnosti Coface. Věřím, že tam umí všichni počítat stejně dobře jako generální ředitel Ján Čarný a mé pohledávky tak budou v naprostém bezpečí!

          1. Ale, ale, fňuk, Ján Čarný píše, že „Na každého
            Ale, ale, fňuk, Ján Čarný píše, že „Na každého občana v České republice připadá za loňský rok 132 nově vyrobených automobilů“ a „To je nejvíce v celém regionu střední a východní Evropy“, tak to přeci musí být pravda. Fňuk. Paní učitelka říkala, že v tiskových zprávách se přeci nikdy nelže! Fňuk.

        1. Já tam vidím tohle:
          „Jen v roce 2017 bylo v ČR

          Já tam vidím tohle:
          „Jen v roce 2017 bylo v ČR vyprodukováno 1,42 milionu automobilů. “

          Takže o nějakých 1,4 mld nemůže být řeč. To, že to pak nedokáží přepočítat na obyvatele (na 1000 obyvatel) je věc druhá, ale nic to nemění na faktu, že celkovou produkci aut v ČR uvedli v článku správně.

          1. uvedli to špatně, vůbec celý to zpráskali nejspíš na
            uvedli to špatně, vůbec celý to zpráskali nejspíš na vobjednávku 🙂
            správně to zní: „Jen v roce 2017 bylo v Čezký zprýskaný díře vyprodukováno 1,42 milionu autopopelnic :)))“

            kcc-hho.webnode.cz/business/cr/

            kcc-hho.webnode.cz/elektromobil/statistiky/

        1. Ale oni ji nechtějí vysát.
          Proto se do německa přesouvý

          Ale oni ji nechtějí vysát.
          Proto se do německa přesouvý výroba superba a nám nechají výrobu citigo a fabia. Potom se němci poplácají po zádech jaké mají dobré výsledky a naši manažeři se jim omluví za nízké zisky.

          Jen hloupý dotaz – ví někdo proč do německa nepřesunou výrobu citigo – vždyť je přece jedno které auto se vyrábí v které továrně.

Napsat komentář