Stát opět podpoří nákup elektromobilů pro firmy, chystá se největší dotační výzva

Zájemci o pořízení elektromobilu z řad podnikatelů netrpělivě vyčkávají vypsání další dotační výzvy na podporu elektromobility. Není divu, od ukončení té poslední uplynul již více než jeden rok.

Nová generace elektromobilů – jako je tento nový Nissan Leaf – právě přichází na trh a pomáhá rapidně zvyšovat zájem o tento typ vozů.
foto: Nissan

Autor: Ing. Petr Novotný, RENARDS dotační, s.r.o.

Pod gescí Ministerstva Průmyslu a obchodu proběhly od roku 2016 již 3 dotační výzvy na podporu pořízení elektromobilů a nabíjecí infrastruktury. Objem finančních prostředků určených na jednotlivé výzvy byl v 1., 2. a 3. výzvě postupně 80, 150 a 60 mil. Kč.

Zmíněnými výzvami byly prostředky v této dotační oblasti vyčerpané. Jelikož však o podporu elektromobility byl mezi podnikateli rostoucí zájem, MPO vyjednalo s Evropskou komisí navýšení rozpočtu programu Nízkouhlíkové technologie o 1 mld. Kč. Než se povedlo vše vyjednat, uplynul od poslední výzvy více než rok.

Další, v pořadí 4. výzva, je nyní již téměř připravená a ladí se poslední detaily. Plánovaná alokace je 200 mil. Kč. Bude-li zájem o dotace větší, než dostupná alokace, je možné očekávat budoucí snahu MPO projekty nad rámec alokace také podpořit. Aktuálně je totiž čerpání prostředků z programu OPPIK ve skluzu a každý smysluplný a dobře připravený projekt je vítaný.

Jak by mohla výzva vypadat?

O konečném nastavení podmínek zatím není rozhodnuto, ke schválení finálních podmínek výzvy dojde na Monitorovacím Výboru 9. listopadu. Samotná výzva by měla být zveřejněna na konci listopadu a měla by být otevřena do května roku 2019. Budu-li vycházet z dosavadních jednání o nastavení parametrů výzvy, můžeme očekávat přibližně následující podmínky.

Výzva bude určena podnikatelským subjektům na projekty s místem realizace mimo Hl. m. Praha. Bude možné pořídit osobní či užitkové elektromobily a nabíjecí infrastrukturu. Výše dotace zůstane stejná jak v předchozích výzvách, tedy 75 % pro malý podnik (do 50 zaměstnanců), 65 % pro střední podnik (do 250 zaměstnanců) a 55 % pro velký podnik (nad 250 zaměstnanců) z uznatelných nákladů.

Uznatelné náklady na elektromobil jsou tzv. vícenáklady oproti běžnému automobilu se spalovacím motorem. Vícenáklady tvoří 45 % z ceny elektromobilu. Maximální cena elektromobilu, na který bude dotace poskytnuta, bude 1 mil. Kč. Dražší elektromobily dostanou jen tak velkou dotaci, jako by stály právě 1 mil. Kč.

Výzva by měla být průběžná, projekty tak budou hodnocené postupně, jak budou přicházet, čímž by se měl proces hodnocení urychlit. V předchozích výzvách se začínalo s hodnocením až po uzavření výzvy. Na realizaci projektu bude dán žadatelům kratší čas, než v předchozích výzvách, nejspíše pouze 1 rok od podání žádosti o dotaci.

Cílem je, aby o dotaci žádali pouze ti žadatelé, kteří si hodlají elektromobil záhy pořídit z aktuálně platné nabídky elektromobilů. Výzva tak nebude vhodná pro čekatele na teprve plánované modely s nejistým datem uvedení na trh.

Náklad na organizaci výběrového řízení na dodavatele elektromobilu by měl být nově uznatelným, takže se žadatelům sníží celkový náklad na administraci dotace. Bodovací tabulky budou nastavené tak, aby většina žadatelů na minimální bodovou hranici, 60 bodů ze 100 možných, dosáhla.

Bodově zvýhodněné bude pořízení užitkového elektromobilu před osobním, dále současné pořízení nabíjecí stanice, zvýhodněné budou projekty z oblastí se zhoršenou kvalitou ovzduší. Odpadne zvýhodnění za region se zvýšenou nezaměstnaností.

Do schválení finální podoby výzvy zbývají ještě 3 týdny, proto se ve článku uvedené parametry mohou ještě změnit, mělo by však obecně platit to, že výzva bude pro žadatele celkově přívětivější než výzvy minulé a potenciální zájemci o elektromobil z řad podnikatelů by si měli zaktualizovat informace o současné situaci na trhu nabízených elektromobilů, aby byli na otevření výzvy připraveni.

O autorovi:

Ing. Petr Novotný pracuje ve společnosti RENARDS dotační, jejíž hlavní činností je administrace dotací z evropských fondů. Ve společnosti RENARDS má na starosti dotační projekty spadající do oblasti moderní energetiky, kam patří úspory energie, obnovitelné zdroje energie, akumulace energie, elektromobilita a smart grids. Moderní energetika a elektromobilita patří i mezi jeho velké koníčky.

vlastní

120 Comments on “Stát opět podpoří nákup elektromobilů pro firmy, chystá se největší dotační výzva”

  1. Dobrý den, vztahuje se podpora na elektromobil také na
    Dobrý den, vztahuje se podpora na elektromobil také na živnostníky OSVČ, nebo když aktuálně zakládám SRO se stejnou činností, kterou jsem vykonával několik let jako OSVČ? V textu se nehovoří, že vůz musí být nový, lze tedy do výběrového řízení zařadit i vozy použité?

    Děkuji DK

  2. EDIT 2:
    Doba udržitelnosti projektu pro malé (do 50

    EDIT 2:
    Doba udržitelnosti projektu pro malé (do 50 zaměstnanců) a střední (do 250 zaměstnanců) podniky by měla být pouze 3 roky, pro velké podniky standardních 5 let.

    Žadatel o dotaci z řad malých a středních podniků tak bude moci elektromobil po uplynutí 3 let prodat, stejně jako bude možné nabíjecí/rychlonabíjecí stanici již používat podle uvážení – například jako veřejný nabíjecí bod. V době udržitelnosti je nutné nabíjecí stanici využívat pouze výhradně pro vlastní potřebu žadatele.

      1. Dobrý den,
        na elektromobil, který je pořízen s dotací je

        Dobrý den,

        na elektromobil, který je pořízen s dotací je nutné udělat výběrové řízení podle pravidel poskytovatele dotace. To výběrové řízení je zveřejněné na internetu a může se do něho přihlásit kdokoliv, kdo splní zadávací podmínky. Dodavatel, který se přihlásí do výběrového řízení může být z jakékoliv země, nejen evropské, ale i ze světa. Zahraniční dodavatelé to však mají složitější v tom, že musí porozumět zadávacím podmínkám, splnit je a nabídnout ještě nejlepší cenu, aby zakázku vyhráli.

        Kdyby se už do Evropy dovážela Tesla Model 3 a bylo vypsané výběrové řízení, které by splňovala, tak by do VŘ mohlo dát nabídku třeba vídeňské zastoupení Tesly.

  3. EDIT:
    Rád bych upřesnil a doplnil informace v článku na

    EDIT:

    Rád bych upřesnil a doplnil informace v článku na základě aktuálního stavu jednání o nastavení podmínek výzvy.

    Doba na realizaci projektu je navržena na 18 měsíců (nikoliv 1 rok)
    Výzva by měla být otevřena již začátkem prosince (3.12.2018) a otevřená bude do 31.5.2019
    Z alokace 200 mil. Kč je pro velké podniky (nad 250 zaměstnanců) určeno pouze 40 mil. Kč. Je tedy možné, že alokace pro velké podniky bude vyčerpaná již před květnovým ukončení přijmu žádostí o dotaci

    Podmínky výzvy ještě projdou připomínkovacím kolečkem.

  4. NIRO vs KONA. Proc si myslim, ze NIRO je lepsi nez kona?
    NIRO vs KONA. Proc si myslim, ze NIRO je lepsi nez kona? Protoze si to mysli vsichni. ;o) Mensi odpor vzduchu = vetsi dojezd. Vetsi kufr o 75litru. Vetsi rozmery = vice prostorne. Ve vsech rozmerech uvnitr je vetsi. Tj. i vice mista pro posadku. Realny dojezd 500km. Pokud bych jezdil ciste po meste to jeste po CB, odkud jsem, tak verim i v 600km.

    A ted mozna to nejzajimavejsi. Nedalo mi to a zacal jsem patrat. Info jedna pani povidala, ale mohu rict, ze dost realna verze. Zdroj bohuzel nemohu rict. NIRO bude v CR podpultovka. ;o) To me dostalo jako prvni. NIRO se v CR bude prodavat i v roce 2018. Pro CR jsou, a ted se podrzte, 3 auta. ;o) 2ks pro importera – asi na propagaci, jak jsou sikovni a co by mohlo byt, kdyby se nekomu chtelo a 1ks na prodej. Udajne jiz zamluveny a prodany. Pro rok 2019 se pro CR pocita s 4ks ;o) A opet. V ceniku ho nenajdete ani pro rok 2019. tj. podpultovka. A ted dalsi vtip. ……. pane, to uz jste ale za tento tyden druhy, ktery se vazne zajima o KONU EV. Vcera tu byl jiny pan. To jsem netusil, ze o KONU EV muze byt takovy zajem. Cenu nevi, ale cca neco pres 1mil to pry bude.

    Secteno podrzeno. 2018 a 2019 se smrtelnik ke KONE nedostane. Odhaduji, ze prednost dostanou nejvetsi odberatele a ta 1 z roku 2018 bude pro nej kamose od importera.

    Ted jsme jenom zvedav, kolik toho na tom bude pravdy.

  5. Jen doufám, že Praha bude zase vyloučena s dotací, prostě
    Jen doufám, že Praha bude zase vyloučena s dotací, prostě si to nezaslouží, a je to navíc blbost provozovat v Praze elektromobily.
    A rozhodně bych také nepodporoval žádné financování, například operativní leasing, to by si to koupil každý.

  6. OT: Tesla právě přidala naprosto neočekávanou verzi
    OT: Tesla právě přidala naprosto neočekávanou verzi Modelu 3 Mid Range!
    SR RWD: 220 mil (350 km), $35000
    MR RWD: 260 mil (415 km), $45000 (vč. povinného PUP)
    LR AWD: 310 mil (495 km), $54000 (vč. povinného PUP)

    Pozn. 1: Z nabídky zmizelo samořízení, zůstal pouze autopilot
    Pozn. 2: Mid Range vychází cca na 63 kWh
    Pozn. 3: TM3 LR nyní pouze jako AWD, proto to zdražení $5000 z původní ceny $49000, ale zlevnění $1000 proti předchozí LR+AWD
    Pozn. 4: Jediné kombinace jsou tak MR+LWD a LR+AWD
    Pozn. 5: SR verze stále v plánu za 4-6 měsíců (před touto úpravou byl časový rámec 3-5 měsíců), MR dodání 6-10 týdnů, LR 4-8 týdnů (v USA samozřejmě)
    Pozn. 6: MR verze není softwarově uzamčená LR verze, má skutečně menší baterii (stejný battery pack, ale více prázdného místa)

      1. Pro SR pracují na úplně novém designu battery packu,
        Pro SR pracují na úplně novém designu battery packu, který má být mnohem jednodušší na sestavení a nákladově tak o dost levnější, s plánem dokončení v únoru, takže se nebojím, že by SR verze nebyla, jenom ještě hodně dlouhou dobu (zřejmě do najetí plné výroby) bude s prémiovým balíčkem za $40000.
        Tenhle zbastlenej battery pack jak Musk potvrdil „se spoustou volného místa“ podle mě dlouho nevydrží a budou ho muset taky předělat.

  7. Dobrý den,
    – bude dotace opět úzce a myslím hloupě

    Dobrý den,

    – bude dotace opět úzce a myslím hloupě omezená jen pro některé živnosti? Které?

    – v případě T3 – jestliže se začne dodávat do EU – znamená to, že je již „dostupná“ pro dotaci když by tedy fyzicky dorazila do roka od května 2019? Chápu to správně? Již jsou prý vyrobena VIN pro EU…?

    – spadá pod dotaci i předělání elektroinstalace garáží (samostatně stojících) na 22kW (400V), tedy bez nějakého „wall boxu“ nebo jiného podobného „nesmyslu“

    Děkuji moc za odpovědi / reakci.

    RK

    1. Dobrý den,
      dotace na elektromobily byla oproti jiným

      Dobrý den,

      dotace na elektromobily byla oproti jiným dotačním oblastem nastavena poměrně široce z hlediska podporovaných činností. Obecně program OPPIK neumožňuje financovat projekty v oblasti stravování, ubytování, volnočasu či sportu. Většina dalších běžných podnikatelských činností podporovaná je. Na konkrétní výčet si budeme muset počkat až na zveřejnění textu výzvy a příloh.

  8. Vcera jsem si dal trosku vecer prace a propocitaval pomer mezi
    Vcera jsem si dal trosku vecer prace a propocitaval pomer mezi nakupem spalovaku a EV. Ciste jen financni. Soul benzin vs EV, atd. Proste stejna auta, akorat jiny pohon. Vsechna s cenou do 1mil. a rozdil v porizovaci cene byl vesmes 400-500tis. Nakup na dotace pro firmu do 50zam. Pocitano s vracenim DPH a usporou na danich z prijmu. Nepocital jsem usporu na servisu vozu. Uz pri najezdu 12000km za rok a „tankovani“ za nizky tarif vychazela navratnost cca 3roky.

    Takze bych si na 100% jedno EV koupil, lec ze meho pohledu stale neni na trhu auto, ktere by melo pro mne smysl. Jsem rozhodnuty pro Kia Niro, ale nez ta prijde k nam, tak dotace konci. ;o) Konu nechci, kdyz vim, ze Niro je o dost lepsi. Ostatni maji malou baterku za cca stejnou cenu a zazalohovana T3 je take v nedohlednu.

    1. Nemyslím si, že je T3 v nedohlednu. Se současnou produkcí
      Nemyslím si, že je T3 v nedohlednu. Se současnou produkcí dodají v příštích 12 měsících 250 tisíc TM3, pokud budou vylepšovat výrobní linky jako doposud, pak to může být i 350-400 tisíc a to je nějakých 80 % všech současných rezervací.

      1. Rekl bych, ze jsem procetl dost clanku a videl dost videii.
        Rekl bych, ze jsem procetl dost clanku a videl dost videii. Kona vs niro EV. Ani jeden z testovatelu nerekl, ze by kona byla lepsi. Vsichni se shoduji, ze niro. Vcetne Bjorna. Zkuste youbute kona vs niro ev 2018. Niro je uvnitr prostornejsi, kurf ma v zakladu o 75litru vice, atd. atd. atd. Rekl bych, ze je komfortnejsi na prostor. Bjorn s ni v beznem provozu najel 500km. Po nasem meste (placka kolem C.B.) bych rekl, ze na ni dam klidne 600km. Jsou to dvojcata, ale kona ma koeficient odporu vzduchu 0,32 a niro 0,29, tj. vetsi dojezd. atd.atd. atd. proste je podle mne lepsi.

        1. NIRO a KONA nejsou dvojčata NIRO je dvojče s Ioniqem.
          Kona

          NIRO a KONA nejsou dvojčata NIRO je dvojče s Ioniqem.
          Kona je dvojče s KIOU Stonic.

          Kona se například vůbec nedělá v hybridu. je to spalovák s možnou zástavbou EP proto má horší odpor vzduchu.

          Proč nedávají tu 64 Kw baterku do Ioniqa nechápu to auto má s Nirem komplet stejný podvozek musí se tam vejít.

          Ale asi vyhodily Ioniqa EV jako takové nepodařené testovací cvičení s tou pidi baterkou a do Nira si řekli že to je zbytečné a nečekali že Ioniq bude mít takový úspěch.

          1. Dvojcata jsem napsal spatne. Jsou to bratranci. ;o)
            Jinak

            Dvojcata jsem napsal spatne. Jsou to bratranci. ;o)

            Jinak plan byl od zacatku SUV EV pro Kia. Ioniq byl testovaci produkt. Vlajkova lod bude prave NIRO. Ioniq dostane v 2019 vetsi baterii, ale jen cca 40kwh, protoze nemuze brat prodeje NIRovi a parazitovat na nem. Trend jsou bohuzel SUV a tak KIA sazi na NIRO.

            Nevim, jestli jste videl muj prispevek ohledne poctu ks pro CR. Docela vysmech. Tj. kia niro – podivejte se, jaky jsme leader v oboru, ale fakt nemame na to baterie a vlastne i kdyz to kupujici chce, tak to dodavat za ten ranec nebudeme. Cena neco pres 1mil. Lec kdyz jsou dotace, tak rada firem by niro koupila. Stejne jako ja. Vypocital jsem si, ze i pri najezdu jen 12000km za rok, mam rozdil ceny EV vs benzin za necele dva roky zpet.

            1. Nechci Vám brát iluze,ale jestli čtu správně 12 tis. Km?
              Nechci Vám brát iluze,ale jestli čtu správně 12 tis. Km? Tak při tomto nájezdu se Vám elektrické auto za Mil+ rozhodně nevyplatí nikdy, pokud to bereme čistě na peníze.

              Jen za havarijní pojištění dáte cca o 10-12 tis ročně více, než za auto v ceně kolem 500 tis.

              Vemte hybridní Niro a máte to, je to stejné auto takže pocit v tom bude stejný. A bude Vás to stát polovinu. K tomu neomezený dojezd, vyšší maximálka (zrychlení bude asi menší) možnost tahání vleků. A dálkové trasy budete jezdit levněji než s elektrickým pohonem, protože rychlonabíjení je dneska poměrně drahá záležitost.

              Navíc to nové Niro má sice dojezd 500 Km v ideálních podmínkách,ale co potom? Představte si výlet v zimě do ALP.

              1. Nechat to celou noc někde nabíjet
              2. Nebo budete muset někde najít rychlodobíječku, tak hodinu až dvě čekat s tím že cena za nabití bude vyšší než cena projetého benzínu.

              1. Mame v rodine 4 auta v celkove hodnote neco malo pres 3mil.
                Mame v rodine 4 auta v celkove hodnote neco malo pres 3mil. Havarijko se bud nevyplati, nebo ty drazsi auta mame v zaruce a pred koncem je prodavame. Takze proc bych mel pocitat havarijni, kdyz ho u zadne auta nemam a nikdy jsem ho nepotreboval? Podminka dotace?

                Neni spatne psat texty nadtim, protoze me vyuziti nira jsem psal. Jsem z Ceskych Budejovic a chci ho hlavne do mesta pro praci. Denne jezdim po meste. Budejce jsou placka. Psal jsem take, ze pri mem jezdeni to vidim na dojezd 600km. Kdyz Bjorn najel v silnicnim provozu 500km. Takze pro mne po meste, max po kraji, ale urcite s nim nepojedu do alp. Na to mam Tourana 2,0TDI 180k v automatu a megarakvi. Dojezd 800-900km. Nikdy jsem nikde nepsal, ze s nirem chci jezdit dalky.

                Nabijet budu doma za nizky tarif. Mame tepelne cerpadlo a zasuvku omezim casem na nizky tarif, ktery mam beztak skoro cely den. Pokud bude potreba, tak dobijet budu v praci. Bohuzel eon chce extra hodiny na dobijeni aut. Coz uz mam pripraveno. Poradny kabel a extra hodiny. Jen osadit wallboxem a osadit hodiny.

                Pri pocitani jsem vychazel z rodilu cene Niro benzin a Niro EV s tim, ze niro EV bude stat 1mil.

                1. Zbytečně omezovat na NT, je tam rozdíl jen 0,30
                  Zbytečně omezovat na NT, je tam rozdíl jen 0,30 Kč/kWh.

                  Jakou dají sazbu na ten extra wallbox s hodinami?

                  To platí pro práci nebo domov?

                2. Vykašlal bych se na sazby a vyráběl si palivo sám na své
                  Vykašlal bych se na sazby a vyráběl si palivo sám na své střeše. Doma i na firmě.

                3. Ale mě zajímá jaký podraz po Fotovoltaice si vymysleli na
                  Ale mě zajímá jaký podraz po Fotovoltaice si vymysleli na elektromobilitu.

                4. Co vím pokud máte soukromě tarif pro elektro auta (8hodin
                  Co vím pokud máte soukromě tarif pro elektro auta (8hodin levný) tak Vám ho dají klasicky na celý dům jako když máte třeba bojler,ale ten právě mít nemusíte.

                  Zde je výhoda jen pro domy co topí plynem a nemají noční proud pro ostatní co mají třeba přímotopy, boler nebo tepelko to nemá význam.

                  Jíná situace je pro firmu, ta ten tarif může dostat taky,ale v podmínkách je že musí být pouze na nabíjení auta, aby na ten levný (8H) proud nejela celá firma. Jestli musí být walbox aby tam nemohli zapojit třeba soustruh nevím.

                  info zde:

                  cezenergo.cz/cs/novinky/tiskove-zpravy/23.html

                5. Díky, ale nic co bych nevěděl.
                  No a na firmě bych asi tu

                  Díky, ale nic co bych nevěděl.

                  No a na firmě bych asi tu sazbu na elektromobil nezřizoval, protože tam bývá většinou lepší cena jak doma a navíc všechnu spotřebu dá do nákladů, což doma nedá.
                  Navíc nechtějí pak platit za ten extra elektroměr?

                6. Mám za to , že pokud se jedná o běžný podnikatelský
                  Mám za to , že pokud se jedná o běžný podnikatelský maloodběr tak je cena za elektřinu cca o 25% vyšší, než u domácnosti, proto si většina živnostníků co podnikají doma nedává druhý elektroměr. Pří rozumné spotřebě se to nevyplatí.

                  Za extra elektroměr pro elektromobil se jistě platí měsíčně + musíte při zřízení zaplatit za jistič jako u nové přípojky.

                  Ale pokud nemáte na firmě dvoutarif a nechcete nabíjet auto za 4-5 Kč , tak se to asi může vyplatit.

                  Dotaz když máte u lidí ty nabíječky kolik v průmeru platíte u firem za proud, předpokládám, že ji platíte je na proud, nebo se podílíte i na měsíčním paušálu? Počítám že to bude kolem 4 Kč na dvě se asi dostanete, jen pokud jde o nějakou velkou firmu?

                7. Tak jistě, pokud podnikám doma, tak to asi měnit nebudu ale
                  Tak jistě, pokud podnikám doma, tak to asi měnit nebudu ale pokud má někdo střední a větší firmu a slušný odběr, tak má většinou i menší cenu za elektřinu.

                  By jste se divil, ale jsou zákazníci co mají i 1 Kč/kWh za elektřinu, ale jsou i za 2 a 3 i 4 Kč/kWh celkem bez platby za jistič.

                  Většinou se domluvím, že platím jen za odebranou elektřinu.

                8. To Ti jako distribuční poplatky platí ten u koho je to
                  To Ti jako distribuční poplatky platí ten u koho je to nainstalováno? Tak to je pěkně bereš na hůl. Ale zase možná z toho mají kšeft, tak to zkousnou.

                9. Není to tak jednoduché jak si myslíš a píšeš.
                  Nebudu

                  Není to tak jednoduché jak si myslíš a píšeš.
                  Nebudu zde popisovat jak co vše platím a mám, ale tratný není ani jeden, to zase buď v klidu.

                10. Díky
                  ale nechápu jak může někdo mít byt i ve velký

                  Díky

                  ale nechápu jak může někdo mít byt i ve velký firmě elektřinu za korunu? Jen 50 hal je příspěvěk za solárníky co si na nás mastí kapsu (ročně dám 1500 Kč tohoto výpalného za každé mé auto) + daň z elektřiny, poplatek za přenos a pak ještě silovka, pokud někdo nemá vlastní elektrárnu tak jsem myslel že 2Kč včetně všech poplatků a DPH je minimum.

                  U nás v Rychnově u Jablonce výhrál volby starosta co má v programu nabíjecí stanici na elektromobily mohu Vám dát na Vás kontakt?, tady máte pole neorané.

                11. A znovu. Už se to tu jednou řešilo a zase jsou zpět bludy.
                  A znovu. Už se to tu jednou řešilo a zase jsou zpět bludy. Rozdíl ceny mezi VT a NT je dán hlavně rozdílnou cenou distribuce. O 2,1Kč/kWh (včetně DPH) což je celkem podstatné. K tomu tedy Tebou zmíněný rozdíl 30haléřů (bez DPH) za cenu energie. Takže vcelku o 2,50Kč/kWh včetně DPH méně u NT oproti VT.

                12. Já úplně chápu, že v tom má někdo bordel a myslím, že
                  Já úplně chápu, že v tom má někdo bordel a myslím, že proto to bylo i tak uděláno.
                  Já reagoval na příspěvek, kde psal, že má tepelné čerpadlo a tam skutečně je rozdíl cca 0,30 Kč mezi VT a NT.
                  vysoký tarif (řádky 1 + 4 + 21 + 22)Kč/MWh = 2 062,55 Kč včetně DPH bez paušálu za jistič
                  nízký tarif (řádky 2 + 5 + 21 + 22) Kč/MWh = 1 762,09

                  řádek 2 = silová elektřina
                  řádek 5 = cena za distribuci
                  řádek 21 = daň elektřiny
                  řádek 22 = systémové služby

                  Když tam dopočítám ostatní tak je to asi 2,30Kč/kWh v NT a 2,60 Kč ve VT.

                13. Ja budu konkretnejsi. Jak tedy vysvetlite to, co mam ve
                  Ja budu konkretnejsi. Jak tedy vysvetlite to, co mam ve vypise? Kdyz budete chtit, dodam jeste stranku s celkovou cenou za VT, NT.

                14. Souhlasím že havarijní pojištění se logicky nemůže
                  Souhlasím že havarijní pojištění se logicky nemůže vyplatit,ale je to o náhodě.

                  Pro firmu co má 100-1000 aut je statisticky lepší auta nepojišťovat. Ale když máte 4 auta a náhodou Vám někdo jedno za milion ukradne, nebo ho zboříte totálně tak by jste měl na pojištění té flotily do konce života jestli mi rozumíte.

                  Třeba jen přední LED světlomet na Niro stojí jeden 60 tisíc a jen krycí sklo se nedá koupit, takže když Vám někdo nacouvá u marketu do světla a ujete, tak máte škodu za kterou by jste mohl platit 6 let komletní hav. pojistku.

                  a JAK píšete o záruce, co ta má společného s tím že Vám auto někdo ukradne, nebo ho někde poškodíte?

                  Elektrické auto bych si rozhodně pojistil, stačí někdě blbě sjet do příkopu poškodit akumulátor a je vymalováno. Nebo jen čelní náraz, u klasiky opravíte. Ale u EV se Vám posunou, kratují baterky máte to na totálku.

                  Na ježdění po měste Niro moc dobré není je velké mám ho v PHEV a raději do města bereme I-Miev,ale chápu každý to má jiné.

                  Dojezd 600 Km po městě jistě udělá,ale na co Vám je třeba tolik? Psal jste o nájezdu 12 tis. Km to je na jeden pracovní den 40 Km.

                  Ještě mi popište princip výpočtu jestli se vyplatí EV.
                  Hybridní NIRO Vám bude jezdit po městě jako Budějovice do 4,5 litru. tj jste firma bez DPH KM 1,30 Kč

                  Na elektřinu bude jezdit včetněě ztrát při nabíjení tak za 15 Kw/100 Km. Zde záleží za kolik budete mít proud když počítám že firemní za 3,5 Kč tak jste na 0,5 Kč.

                  za 12 tis Km tedy ročně ušetříte nějakých 10 tisíc, jak tedy chcete aby se Vám auto o 500 tisíc dražší vrátilo za 2 roky?

                  Dobře dotace, stejně tam bude rozdíl 200 tis a návratnost za hranicí záruky na automobil.

                  říkám že NIRO EV super, taky bych ho chtěl,ale automobilka to dělá jen jako doplněk kvůli emisím. Pro PR aby ukázalo že to umí a přitáhla zákazníky na koupi hybridních a PHEV aut, kterých dělá mnohem více.

    2. Minulý rok jsem si pořídil nové BMW i3, požádal o dotaci
      Minulý rok jsem si pořídil nové BMW i3, požádal o dotaci dle podminek dotačního programu a musím konstatovat, že do dnešního dne jsem dotaci neobdržel, za naprosto hrozných administrativních peripetiích, takže bych byl opatrný s tou kalkulací o dotací.

      1. V textu jsem psal, ze niro je lepsi nez kona a tak se mi do ni
        V textu jsem psal, ze niro je lepsi nez kona a tak se mi do ni jit proste nechce, kdyz vim, ze niro se za hranicema uz objednava. Kia ji ma uz v sousedstvi na web strankach. I kia samotna potvrdila dodavky do urcenych zemi EU jiz tento rok.

      1. Vážený anonynme – myslím, že trošku slušnosti by Vám
        Vážený anonynme – myslím, že trošku slušnosti by Vám neuškodilo. Nikdo Vás nenutí nic využívat, můžete si to sepsat sám. Znalosti a informace jsou to nejdražší co může člověk mít. Ve Vašem případě se asi ani jednoho nedostává. Smutné.

          1. Stát zatím bohužel nenabízí dotace na nákup
            Stát zatím bohužel nenabízí dotace na nákup elektromobilu fyzickým osobám. Až je nabízet bude, tak mám za to, že budou právě tak jednoduché, jak píšete.

            MPO, které nyní nabízí dotace pro podnikatele má k dispozici balík peněz z programu OPPIK, v tom je na 6 let balík asi 120 mld. Kč a dotace z něho směřují do tisíců velkých projektů na zvýšení konkurenceschopnosti našeho průmyslu. Program OPPIK se řídí jednotnými pravidly rozdělování těch prostředků. Ta pravidla jsou přísná, ale mají svůj smysl, jsou důležitá pro to, aby se peníze nerozkradly a aby se užily co možná nejvíce efektivně. MPO se rozhodlo z těchto peněz podpořit i rozvoj elektromobility a nabíjecí infrastruktury pro podnikatelský sektor, pro který je program OPPIK určený. Žadatelé o tyto dotace však musí splnit pravidla jejich čerpání, která musí splnit všichni ostatní, ať už financují výzkum nebo zateplení výrobní haly.

            Ta věc tedy nestojí tak, že se stát rozhodl podpořit elektromobilitu, ale vyřadil z toho pražáky a určil to jen podnikatelům pro vlastní spotřebu. Bylo to opačně. MPO mělo prostředky pro podnikatele mimo Prahu a rozhodlo se je použít i na rozvoj elektromobility. Takhle je k tomu nutné přistupovat a ta pravidla brát s respektem.

            1. Bohužel nevěřím že budou dotace pro FO jednoduché na
              Bohužel nevěřím že budou dotace pro FO jednoduché na vyřízení. Docela jsem řešil dotace na TČ a ať jsem řešil hodně variant vždy mě to vyšlo bez dotace skoro na stejno, možná bych v nejlepším případě ušetřil 20tis.

                1. Presne, dotace k hovnu… kdyby dali na nakup kazdymu na nakup
                  Presne, dotace k hovnu… kdyby dali na nakup kazdymu na nakup EV bez zbytecnyho papirovani, pak by to byla podpora, takhle vo hovne…:-((( at jde cela EU s timhle do haj…zlu!!

                2. A může za to skutečně EU?
                  U nás se docela vžil způsob

                  A může za to skutečně EU?
                  U nás se docela vžil způsob českých politiků, že když jsem moc zbabělý postavit se za svou práci, tak prohlásím, že to EU… 😉

                3. EU skutečně nemůže za to že existují agentury na
                  EU skutečně nemůže za to že existují agentury na vyplňování lejster, respektive za to že to běžný člověk nezvládne sám (to naše mašinerie), a už vůbec ne za to že kouzelně dotované zboží podraží o +100%.

              1. Netuším, zda-li došlo v poslední době ke změnám, ale
                Netuším, zda-li došlo v poslední době ke změnám, ale osobně jsem řešil dotaci na TČ 3 roky zpět a nebylo to nic komplikovaného. A v té době to bylo 65tis Kč. Podklady vypracoval projektant a moje nasazení byla 1 návštěva úřadu.

        1. A ti zmr*di mohou stále krást, ale my musíme být hodní a
          A ti zmr*di mohou stále krást, ale my musíme být hodní a tolerovat to s korektností? Tomu se říká tupé stádo bez emocí… to je jejich cíl, ty jsi dokonalá loutka, dokonale tupý ovčan 🙂

          Jen si dej do googlu „record homeless west“, to je smutné, ovčane 😉

      1. Bude dotace opět úzce a myslím hloupě omezená jen pro
        Bude dotace opět úzce a myslím hloupě omezená jen pro některé živnosti? Které?

        – v případě T3 – jestliže se začne dodávat do EU – znamená to, že je již „dostupná“ pro dotaci když by tedy fyzicky dorazila do roka od května 2019? Chápu to správně? Již jsou prý vyrobena VIN pro EU…?

        – spadá pod dotaci i předělání elektroinstalace garáží (samostatně stojících) na 22kW (400V), tedy bez nějakého „wall boxu“ nebo jiného podobného „nesmyslu“ (laický názor)

        Děkuji moc za odpovědi / reakci.

        RK

          1. Taxislužba může o dotaci žádat a dokonce to u ni dává
            Taxislužba může o dotaci žádat a dokonce to u ni dává velký smysl, protože se neustále pohybuje ve městě. Šanci na získání dotace ale bude mít stejnou jak ostatní způsobilí žadatelé, nenapadá mě, v čem by měla být zvýhodněná.

        1. Dobrý den,
          psal jsem někde výše v komentáři, výzva je

          Dobrý den,

          psal jsem někde výše v komentáři, výzva je určená pro podporované činnosti, ale většina jich do podporovaných spadá. Vyloučené jsou především ubytovací a stravovací služby, sport a volnočas. Na konkrétní výčet si musíme počkat až na vypsání výzvy, ale neočekávám nějaké přílišné omezení.

          Pokud se TM3 začne do Evropy dodávat třeba v polovině 2019 a bude tady nějaký subjekt, který Vám ji nabídne ve výběrovém řízení, tak mám za to, že si ji s dotací můžete pořídit. Osobně si ale myslím, že termín dodání bude pro tuto očekávanou výzvu stále kamenem úrazu ve vztahu k TM3.

          Když si pořídíte nabíjecí stanici, tak do uznatelných nákladů můžete zahrnout i náklady na její instalaci. Obávám se ale, že předělání elektrického vedení v garáži a instalace obyčejné zásuvky by neprošla, ale jistý si zcela nejsem, musel bych to prověřit, až bude výzva vypsaná.

          Jsem s pozdravem!

        1. Asi nevite, jak tyto dotace chodi, ale to neni ze tolik
          Asi nevite, jak tyto dotace chodi, ale to neni ze tolik nepriklepnou. To je proste % a podminky a hotovo. Tj. Muzete dostat 337500,- tak je taky dostanete. Neni tam, ze by vam to nekdo z nejakeho duvodu pokratil. Nebo se snad pletu?

          Jenom bych dodal, ze to byl priklad pro firmu co je platce DPH a auto tedy stoji vice jak 1,2mil s DPH.

  9. Výborně, elektromobily již mám ve firmě 2 kusy, kdybych
    Výborně, elektromobily již mám ve firmě 2 kusy, kdybych čekal na dotace tak zemřu nudou. Je možné pořídit z aktuální avizované dotace rychlonabíjecí kufr do každého z těchto vozů? Tak abych mohl přijet k pětikolíku a natankovat rychle? Prostě svůj malobaterkáč na cestách nabít i když je Tesla přisosnutá na Chademu? Připojit se na menekéš a sosnout si 22 či přes 40kW z druhého chobotu stojanu?

    1. Dobrý den,
      mobilní rychlonabíjecí stanice bylo možné v

      Dobrý den,

      mobilní rychlonabíjecí stanice bylo možné v minulé výzvě pořídit, vždy ale jen jako doplněk k pořizovanému elektromobilu. Nebylo možné pořídit pouze nabíjecí stanici bez pořízení elektromobilu. Troufám si odhadovat, že v budoucí výzvě to bude stejné.

        1. Toto bylo v diskusích o nastavení nové výzvy navrhováno,
          Toto bylo v diskusích o nastavení nové výzvy navrhováno, ale neprošlo to, protože program je celkově primárně zaměřen na zvýšení množství elektromobilů a jsou tomu uzpůsobená i hodnotící kritéria. S projektem nabíjecí stanice bez elektromobilu tak nedosáhnete potřebné hranice 60 bodů.

            1. Panu Novotnému děkujeme, ale jinak zase staré známé:
              Panu Novotnému děkujeme, ale jinak zase staré známé: čert sere vždy na větší kupu. Jakmile si jednou pomůžeš za své, tak už Ti nikdy nepřilepšíme. To že by firma koupila pravděpodobně nové vozy dříve když bude mít trochu finančně volněji nikoho na mynysterstvu nenapadlo? Škoda. Slov, nikoli vozů.

    1. Dobrý den,
      bohužel, je to tak, souhlasím s Vámi, že

      Dobrý den,

      bohužel, je to tak, souhlasím s Vámi, že podpora pro fyzické osoby by se hodila. Je to politické rozhodnutí, pokud vím, tak se touto otázkou zatím žádné ministerstvo ani vážně nezabývá.

      Troufal bych si odhadovat, že dobré dotační podpory pro fyzické osoby se dočkáme v momentě, kdy přijde Škoda se svým prvním elektromobilem..

    1. Dobrý den,
      tato podmínka zůstane. Vychází to z obecných

      Dobrý den,

      tato podmínka zůstane. Vychází to z obecných pravidel, která říkají, že se nesmí stejný projekt dotovat ze dvou různých dotačních titulů – tzv. zákaz překryvu. Na budování veřejné infrastruktury jsou poskytované dotace z Operačního programu Doprava, proto Operační program Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost může dotovat pouze nabíjecí stanice pro vlastní potřebu podnikatelů, pro které je tento program určený.

      Toto pravidlo trvá 5 let od ukončení projektu, po této době již je možné nabíjecí stanici provozovat jako veřejnou.

      1. Dobry vecer
        Jak je to s dotaci na nabijeci stanici pro, kterou

        Dobry vecer

        Jak je to s dotaci na nabijeci stanici pro, kterou jen vyrizeni uzemniho souhlasu trva leckde dele nez onen rok?

        A druhy dotaz. Pocita se vyse dotace z ceny auta s dani ci bez DPH pokud je firma platce?

        A jeste jedna otazka. Jak se vypocitava vyse dotace na nabijeci stanici?

        Dekuji

        1. To druhé by mne také zajímalo, bývalo to až 80%
          To druhé by mne také zajímalo, bývalo to až 80% uznatelných nákladů. takže pověsit na dům rychlonabíjecí krabici 20 kW od eLukyho by pak dávalo smysl. Bez územka a dalších opruzů a za 40 tisíc Kč. Napájení z dotačně pořízené FVE a stacionární baterie.

          1. Dobrý den,
            na nabíjecí stanici můžete dostat dotaci 75 %,

            Dobrý den,

            na nabíjecí stanici můžete dostat dotaci 75 %, pokud spadáte do kategorie malých podniků. Zase platí, že Vám ji podpoří jen dohromady s pořízením elektromobilu a musí sloužit jen pro Vaši potřebu.

        2. Dobrý večer,
          ten problém s delším povolovacím procesem

          Dobrý večer,

          ten problém s delším povolovacím procesem než jeden rok je oříšek. Pokud s přípravou nezačnete dříve, ale až po podání žádosti o dotaci, tak by se to nestihlo. Já mám za to, že v takovém případě se jedná o pádný důvod k individuálnímu prodloužení lhůty realizace. Pokud opravdu ve výzvě zůstane na realizaci jeden rok, jak se nyní uvažuje, tak by měla být možnost v odůvodněných případech termín prodloužit, ale to je zatím jen domněnka.

          Pokud je firma plátce DPH, tak se dotace počítá s ceny bez DPH. S ceny včetně DPH se počítá dotace jen zřídka v případě, že firma není plátcem a DPH je tak pro ni nákladem (nemůže si nárokovat odpočet).

          Na nabíjecí stanici je výpočet dotace jednoduchý. Pokud se jedná o malý podnik (dotace 75 % z uznatelných nákladů), získáte 75 % z ceny nabíjecí stanice, protože celá cena nabíjecí stanice je uznatelným nákladem – na rozdíl od elektromobilu, kde je dotovaný pouze vícenáklad na elektromobilitu.

      2. Dobrý den,
        díky za odpověď, oceňuji, že se svému

        Dobrý den,

        díky za odpověď, oceňuji, že se svému článku takto věnujete. Jak už to tak bývá, dotace jsou zase vymyšleny trošku podivně. Narážím na stav, který máme v Č. Budějovicích. Tady je Dentamechanik, firma, která nabíjecí stanici získala právě díky dotaci. Mají NV-200 a to tam nabíjejí, nikoho dalšího tam pustit nesmějí. Přitom pro jihočechy je taková stanice poklad, pro projíždějící je to ještě větší poklad, ale můžeme se na ni tak možná koukat přes plot. Jen si můžeme říkat, že kdyby ty dotace nebyly takto nesmyslné, nabíječka by se firmě mohla zaplatit mnohem dříve a vložené peníze z dotace (naše peníze, nás, kteří platíme daně) by měly mnohem větší smysl. Věřím, že zdravému rozumu by určitě nevadilo, kdyby nabíječka nabíjela více aut než jen to jedno, ke kterému je vázána dotací.

        1. Je to všechno o přístupu. Pokud dotace funguje, jak byla
          Je to všechno o přístupu. Pokud dotace funguje, jak byla kdysi vypsána, tedy pro firmu, její zaměstnance a zákazníky, tak stačí jen mít na webu eshop a prodávat nějakou nezbytnost, třeba zubní kartáček a k němu jako bonus pro zákazníka nabíjení zdarma. Úhradou kartáčku si spustíte nabíječku. Kartáček si lze vyzvednout v pracovní době v centrále firmy. Holt s blbostí je nutno bojovat zase blbostmi. 🙂

      1. A co to znamená že nemá CCS? To je rychlonabíjení? Pokud
        A co to znamená že nemá CCS? To je rychlonabíjení? Pokud ano, znamená to, že se nabíjí jenom pomalu, z 220V nebo z pětikolíku? Prosím o nějaké info, děkuji.

        Jinak pokud by to sloužilo jako druhé auto např. pro manželku a občasné jízdy kolem baráku, tak by to nemuselo být špatné. Dojezd bude kolik? Nějakých 150 km?

        1. Tak tak, staré Golfy neměly rychlodobíjení vůbec, takže
          Tak tak, staré Golfy neměly rychlodobíjení vůbec, takže jedete něco kolem 100 km a pak dobíjíte 8 hodin. U tohoto se dobíjelo jen z jedné fáze. Ale nevím, jestli inzerovaná verze (2015) už je ta nová, nebo ještě ta stará. Nicméně (je to můj názor, nekamenujte mě) si myslím, že existuje mnoho lepších aut, než zrovna Golf. Koncernového drncátka mám v práci plné zuby a raději se doma svezu s Leafem, který je nesrovnatelně pohodlnější, je v něm více místa tak nějak mi víc padne do ruky. Pro zajímavost – porovnejte si auta podle dojezdu a spotřeby na http://www.jurassictest.ch/GR/ – je to šikovný kalkulátor a docela dobře vychází. Když jedu s Leafem hodně lehkou nohou, dokážu oproti němu ušetřit ještě tak 8 %. Koukněte také na test http://qauto.cz/test-Golf.htm – to hodně vypovídá o starém Golfu. Nový vypadá o dost lépe, už zdaleka tolik nenese myšlenku ukázat Evropě, že elektromobily jsou k ničemu.

          1. Díky moc. Je mi to jasné, že to jsou omezení. Bral jsem do
            Díky moc. Je mi to jasné, že to jsou omezení. Bral jsem do úvahy tu cenu, pokud je reálná, 230 tisíc.

            Tak pokud to chápu, tohle ani nenapíchnu na ty nabíječky, co jsou třeba u obchoďáků, myslím teď AC nabíjení přes ten Menekes nebo jak se to jmenuje? Nebo ano, ale bude to 1f a pomalé?

            1. Ano, jedině 1f nabíjení, jiné to auto neumí. Takže by se
              Ano, jedině 1f nabíjení, jiné to auto neumí. Takže by se dalo říci, že na AC nabijete vždy, na DC nikdy. Ale takové auto bych opravdu nechtěl, vyplatilo by se dát stejné peníze do Leafa nebo i méně peněz do trojčat. Jedno z nich, C-Zero, má moje žena a je to její miláček, po koupi Leafa jsem ho chtěl prodat, ale přehlasovala mě, takže máme EV dva. Pro ní je to úplně ideální autíčko a oproti starému Golfu na něm nic nechybí, jen nevypadá jako Golf. Naopak má ale CHAdeMO, takže se s ním dá (bohužel mimo jižní Čechy a jih ZČ kraje) docela obstojně občasně cestovat. A ač se to zdá neuvěřitelné, je tam víc místa na nohy.

            2. Že by eGolf neměl rychlonabíjení (CCS) čtu poprvé.
              Cena

              Že by eGolf neměl rychlonabíjení (CCS) čtu poprvé.
              Cena rozhodně nesedí ani kdyby to bylo bez rychlonabíjení. Zkoušel jste tam zavolat? Předpokládám, že je to nepojízdné…
              Jinak je více EV bez rychlonabíjení (DC) a lidé je kupují ve velkém.
              (ZOE, Smart, Fiat, který má pouze pomalou AC nabíječku a ceny jsou kolem 400tis…)

        2. Zprvu se mi zdálo, že na fotkách u inzerátu je krytka
          Zprvu se mi zdálo, že na fotkách u inzerátu je krytka přes CCS konektor, ale nakonec koukám, že na fotkách u testu na qauto.cz je to podobné, tak nevím, jestli to CCS má nebo ne. Bez rychlonabíjení opravdu nebrat, ať je to jaké chce. To je jak skákat po jedné noze.

          1. Možná výjimka by byl Renault Zoe? Ten má sice jenom AC
            Možná výjimka by byl Renault Zoe? Ten má sice jenom AC nabíjení, ale 3f a 22kW, to už jde, ne? I když, co jsem četl Radovanův test, tak zase jsou tam jiné věci. A ani se tady neprodával, na tipcars je jediný kus s baterkou a za 350.

            Jinak, trojčata se manželce vůbec nelíbí. Přemýšlím totiž o náhradě jejího spalováku (MB třídy A 2007 AT) nějakým EV. Jenomže zatím je nabídka slabá a ceny pořád vysoko, tak uvidíme příští rok.

            1. Palubní nabíječku Zoe by si určitě přál každý, kdo
              Palubní nabíječku Zoe by si určitě přál každý, kdo má Leafa s 3.6 kW nabíječkou. Zoe je pěkné auto, ale přece jen je to mrně a zpracování mi přijde ještě blbější než u těch trojčat (tam mi mimochodem přijde vcelku dobré). Zase je ale škoda, že v kombinaci s parádní palubní nabíječkou přece jen není u Zoe nějaká možnost rychlého nabíjení. Hodilo by se. Je super nabíjet na AC rychle, ale zase je škoda nenabíjet na DC, což by šlo ještě rychleji.

              Zkuste si projet Leaf. Pokud nejste daleko od Č. Budějovic, můžu projížďku nabídnout. Leaf je z mého pohledu jedno z nejlepších aut v cenové hladině do 400 000 v rozumné ojetině. Ideálně výbava je Acenta s tepelným čerpadlem.

              1. Vzhledem k tomu že většina 50kW stojanů jede 20-25kW tak
                Vzhledem k tomu že většina 50kW stojanů jede 20-25kW tak bych zase tolik Zoe nezatracoval 😉
                Alespoň ne oproti Leafům.

                Zrovna včera jsem to dával u Globusu a nejdřív tam byl nový Leaf s 15% a do 20% jsme čekali přes 10 minut.
                Pak jsem si to tam dal já se 35% a taktéž jsem naměřil cca 0.2kWh/30sec tak jsem se šel projít do Aska.
                Po mě tam přijel pán s první generací Leafa jako já a z 20% mu to chvíli jelo 0.6kW/30sec, ale po třetí minutě už 0.18kW.

                Takže asi tak. Začínám mít podezření že Leaf umí plný kotel… ale jen při blíže neurčené konstalaci hvězd (a u hotelu Vyškov).

                1. Co to je za hloupost, soula nabijim do 83% na všech dc
                  Co to je za hloupost, soula nabijim do 83% na všech dc nabijeckach vykonem 45kW, az potom do do 94% 17-22kW.

                2. Nejdřív Leaf, pak Leaf a pak pro změnu Leaf.
                  Ale tak nějak

                  Nejdřív Leaf, pak Leaf a pak pro změnu Leaf.

                  Ale tak nějak to nekoresponduje s tím hotelem.

                3. Pardon, bral jsem to jako povzdech nad nabiječkou, a on to
                  Pardon, bral jsem to jako povzdech nad nabiječkou, a on to byl 3x na leafem. Rozumim, bylo by dobré si počkat na noveho soula, bude o kousek delsi, vodni chlazeni baterií, 64kWh, nabijeni 100kw,ale to může uz dnes.Hezky den.

                4. Ano i ne.
                  Už si bohužel nevzpomenu kde se mi to v Praze

                  Ano i ne.
                  Už si bohužel nevzpomenu kde se mi to v Praze podařilo dosáhnout vyšších hodnot ale hotel u Vyškova jsem zkoušel už 3* a po každé cca 22kWh za půl hodinky…

                  Takže spíš povzdech nad konjunkcí Marsu a Jupitera 😉

Napsat komentář