V Česku spuštěna 100kW nabíječka, zatím je ale neveřejná

Česká logistická společnost Cargologix s.r.o. využívá nabíjecí stanice typu multipoint o výkonu až 100 kW k nabíjení firemní flotily elektromobilů.

V České republice byla nainstalována první nabíjecí stanice pro elektromobily o výkonu 100 kW, která není určena pouze pro vozy Tesla
foto: Cargologix s.r.o.

Cargologix s.r.o. se v oblasti logistiky se zaměřuje na poskytování komplexních služeb v silniční, letecké i námořní dopravě. Pořízení nabíjecí stanice bylo podpořeno z prostředků Evropského fondu pro regionální rozvoj, konkrétně Operačního programu podnikání a inovace pro konkurenceschopnost.

„Díky podpoře spravované Ministerstvem průmyslu a obchodu tak vznikají opravdu smysluplné projekty, které do České republiky přináší nové technologie a akcelerují rozvoj čisté mobility,“ komentuje Kateřina Sirotková ze společnosti MED Education s.r.o., která projektově řídí čerpání dotační podpory.

„Nabíjecí stanice umožňuje současné nabíjení až 4 aut. Dvě přípojky nabízejí nabíjení stejnosměrným proudem pro rychlonabíjení až 100 kW a dvě střídavým až 65 kW. Koncept stejnosměrného nabíjení je založen na platformě modulárního usměrňovače, která nabízí rozšiřitelnost až na 150 kW. Modularita, kvalita, spolehlivost produktu a vzdálená správa maximalizují dobu využitelnosti nabíječky“ popisuje produkt Tomáš Bílek, CTO společnosti Electric Park s.r.o., která nabíjecí stanici dodala a nainstalovala.

Rychlonabíjení bylo představeno na vozech Hyundai Ioniq Electric, Hyundai Kona Electric, Tesla Model X a BMW i3.

„Instalaci první rychlodobíjecí stanice velmi vítáme neboť náš model Ioniq Electric podporuje dobíjení stejnosměrným proudem 100 kW již od svého uvedení na trh v roce 2016. Stejně tak tomu je u nového SUV elektromobilu Kona Electric, který disponuje dojezdem dokonce 482 km na jedno nabití. Díky 100 kW nabíječce se výrazně zkrátí čas dobíjení a u modelu IONIQ Electric si tak zákazník dobije 80 % baterie za pouhých 24 minut,“ komentuje specialista komunikace Jan Pohorský společnosti Hyundai Motor Czech.

„V České republice jsou hromadně instalovány nabíjecí stanice o výkonu 50 kW, které navíc neumožňují současné nabíjení 2 vozů stejnosměrným proudem. Tyto nabíjecí stanice nebudou schopny v horizontu 5 let uspokojit požadavky majitelů nových elektromobilů a už vůbec ne na páteřní dopravní síti ve veřejném režimu nabíjení. Jsme tak rádi za vizionářskou cestu podnikatelů, kteří si i pro svou aktivitu pořizují technologie, jejichž využití není krátkdodobé,“ shrnuje Radovana Hasala, předseda představenstva Asociace elektromobility a inovativních technologií, z.s.

tisková zpráva

57 Comments on “V Česku spuštěna 100kW nabíječka, zatím je ale neveřejná”

    1. Herosi,
      to, že SC Tesla má více stojanů jsem nikdy

      Herosi,
      to, že SC Tesla má více stojanů jsem nikdy nerozporoval, tam jste to převedl Vy.
      Naopak uznejte, že pro „neTesly“ je nabíjecích míst mnohem více.
      Když Tesly mají takový luxus, proč sosají s redukcí ChaDeMo na 50kW nabíječkách a okupují je řádově v hodinách!!!
      Na svých SC by strávily nejméně polovinu času?!
      Příspěvek jste nedal formou „odpovědět“, tak skončil jinde a ztratil kontext.
      Stanley

      1. Lifacku, nerozporujete, ale sugerujete – „u stojanu nabije jen
        Lifacku, nerozporujete, ale sugerujete – „u stojanu nabije jen jedna Tesla „..Na rozdil od site rychlonabijecek, ktere stoji casto osamoceny jak vojak v poli, Tesla od pocatku stavela na miste SuC hned nekolik a pokud je velka provozni frekvence dobijeni velmi casto stojany na miste pridava. SuC nejsou vsude, proto Teslaci sosaji i jinde. Neni to nelegalni, takze no comment..

        1. Herosi,
          „yes comment“.
          Tesly stojí u padesátek příliš

          Herosi,
          „yes comment“.
          Tesly stojí u padesátek příliš dlouho!
          Vy jste zastánce Tesly a já zase fandím všem EV.
          Tesla je „stát ve státě“ a chová se podle kdysi užívaného pořekadla“:

          „Co je Tvoje, to je moje a co je moje, do toho Ti nic není“!

          EV mám již druhé, Leaf 24kW a teď půl roku limitovanou edici Leaf 2018, najel jsem s nimi cca 40000 Km, tak se již orientuji a mohu k tomu něco říci.
          Tím považuji diskuzi na téma jednoho 100kW stojanu za ukončenou
          🙂
          Vám, máte li Teslu, nebo jiné EV přeji dobré kilometry bez servisu.
          Stanley

            1. Podle logiky Lifáčka je ovšem on stejný vyžírka, jako
              Podle logiky Lifáčka je ovšem on stejný vyžírka, jako Teslisti. Protože autosalony Nissan mají pro Nissany všude nabíjení zdarma (v zahraničí, u nás se na ně kálí zvysoka). Takže se podle Lifáčka logicky ptám – co dělají Leafy na veřejných nabíječkách? Mazejte si ke svým dýlerům, když máte svoji soukromou síť.

              1. Radovane,
                kritizoval jsem Teslu ne proto, že nabíjí u

                Radovane,
                kritizoval jsem Teslu ne proto, že nabíjí u veřejných nabíječek, ale proto, že tam stojí dlouho.
                Mýlíte se také, že Nissan má „VŠUDE“ u autosalónů nabíječky. Poměr salón/nabíječka je asi 5:1 a co vím, tak v ČR je to Plzeň, Praha a Brno.
                Může tam po dohodě nabít i jiné EV, v zahraničí některé mají i koncovkou Euro2, kterou Nissan nedisponuje, ale těch je pomálu.
                Není také pravdou, že v zahraničí je všude nabíjení Nissana u Nissanu zdarma. Například v Regensburgu 10 min. 3 Eura pro kohokoliv.
                U Tesla SC nabít jiné Ev než Tesla není technicky možné.
                To píši proto, aby ostatní nebyli ovlivňováni nesprávnými informacemi.
                Stanley

                1. Jen bych dodal. SC jsou stavěné za peníze Tesly. A Leaf II
                  Jen bych dodal. SC jsou stavěné za peníze Tesly. A Leaf II na veřejných DC nabíječkách zdržuje pro pomalé nabíjení také – rapidgate. 😉

                2. Môžete nejak logicky zdôvodniť prečo by sa nejaké iné
                  Môžete nejak logicky zdôvodniť prečo by sa nejaké iné EV mohlo nabíjat na SCH ?
                  A pre vašu informáciu, verejné nabíjačky neokupuje Tesla, ale majitel ktorý ju tam pripojil a nechal ju tam nabíjať. Má na to také isté právo ako každý majitel EV.

                3. Ale to já vím, kluci mají holt baterky od 60 do 100 kWh a
                  Ale to já vím, kluci mají holt baterky od 60 do 100 kWh a když ta prý 50 kW potvora dává za 25 minut jen 7,8 kWh, tedy výkon mrzkých 18,7 kW (Lidl Ostrava včera večer, a to jsem tam dojel s 16 kWh baterkou s 2 dílky z 16), tak tam holt tráví důchod. A Leaf2 se 40 kWh baterkou už to taky pociťuje. Kdyby byly výkony opravdu 50 kW alespoň do první půlky kapacity baterie, tak to by byla samozřejmě jiná. Ale nejsou. V tom je ten problém.

                  Nemýlím se, já vím že v ČR na to Nissani kálí zvysoka, taky jsem to napsal. Někteří si postavili svoji a dali veřejně k dispozici, hluboká poklona (Pardubice, Brno), jiní to dohnali ČEZáckou (druhé Brno), další „tomu rozumí tak moc“, že za rychlonabíjení vydávají wallbox, který dokáže krmit Leafa 6.6 kW výkonu (Opava) a ještě ho mají neveřejný. Prostě neschopnost Nissan ČR to dát befelem je fakt zvláštní. Kolegu na Nissaňácká CHAdeMA v zahraničí pouštěli před lety i s Peugeotem Ion a nejenže za to nic nechtěli, ale ještě pozvali na kafe nebo dokonce nechali osprchovat. No, byli to dobří obchodníci. Dnes Iona už nemá, zato 2 Leafy, 1. a 2.generaci.

                  Koncovka Euro Typ2, neboli Mennekes, je pro Nissan Leaf 2.generace. Už nemá Typ1 Yazaki.

                  Ten Regensburg je naopak příklad toho, že Nissan dává nabíječku veřejně k dispozici. Předpokládám, že jeho vlastní zákazníci (tak to obvykle dělají) k ní mají kartu zdarma.

                  Tesla staví SC jako součást Teslího ekosystému za svoje peníze(auto, nabíjecí místa s FVE a bateriemi, budovy firem a RD s FVE a bateriemi, chytré ovládání a monitoring přes mobilní aplikaci). Nabízela podílet se na nabíjení ostatním automobilkám – dá se to dohledat – ale vysmáli se jí. Nebudou investovat do slepé větve.

              2. Mám jen jednu zahraniční zkušenost s dealerem Nissanu a to
                Mám jen jednu zahraniční zkušenost s dealerem Nissanu a to ve Francii v Troys. Ani náhodou by mne nabít nenechali. Naštěstí jeden ze zaměstnanců měl svou vlastní nabíjecí kartu KiWhi a nechal mne na svůj účet nabít. Dlužno podotknout, že nechtěl zaplatit.

        1. ale jisti si tím nejsme. Bohužel adaptivní řízení
          ale jisti si tím nejsme. Bohužel adaptivní řízení nabíjecího výkonu podle odběru zbytku přípojky se jaksi u nablíječkových enžinýrů neujalo. Ne že by to neuměl naprogramovat jakýkoli student 2. ročníku elektro průmyslovky, ale jaksi vedoucí dává úkoly, že? (Kdo umí, umí. Kdo neumí učí a kdo neumí učit ten to řídí. Takže tak je to s Vámi v naších očích páni vedoucí a majitelé firem.)

          1. Už jsem tam nabíjel. Jelikož je to v areálu, tak jsem se
            Už jsem tam nabíjel. Jelikož je to v areálu, tak jsem se šel ze slušnosti zeptat. Areál je mimo pracovní dobu uzavřen. Na starost to má pan Poleno a dělají pri ČEZ i další projekty pro stavby nabíječek. Dávali jsme si na sebe kontakt až budou pořádat nějakou prezentaci a budou chtít ukázat i více našich elektromobilů. Celý areál je ukázkové město budoucnosti.

  1. OFF: Mohla by prosím redakce prověřit, nebo napsat
    OFF: Mohla by prosím redakce prověřit, nebo napsat článek, jak je to s těmi elektromobily MG, jak tady někdo dával odkaz ? Bylo tam větší a menší SUV, oba s 60kwh baterií za cenu nového Leafu 2 (ten větší, ten menší byl o něco levnější). Přijde mi to krásná pohádka a skoro se mi tomu nechce věřit. Zhruba u dvouletého by mohla spadnout cena na pro mě dostupnou hranici (300-400K).. Tyhle elektromobily MG mě velice zaujaly.

    https: //bit.ly/2IMAZEs

    https: //bit.ly/2OOS463

      1. Nerozumím tomu, jaký smysl má dávat dotace soukromníkům,
        Nerozumím tomu, jaký smysl má dávat dotace soukromníkům, kteří mají dost peněz na pořízení Tesly nebo něčeho podobného. Ještě bych chápal, kdyby pořizovali elektrická nákladní auta, aby se podporovala ekologie, ale takhle? Dovedu si představit efektivnější využití peněz z dotací. Vždyť toto není ani podpora podnikání.

        1. Třeba proto, aby měli na Olomoucku čistý vzduch a ticho,
          Třeba proto, aby měli na Olomoucku čistý vzduch a ticho, když z nich pořídil soukromník kupu taxíků a vozí lidi za malé paušální peníze dané malými provozními náklady elektromobilů, místo aby zasíral okolí tédeičkem a jen za nástup inkasoval dvacku a více?
          P.S. A Tesly nemá.

  2. Inu v principu to nevadí, že je neveřejná. Dokonce bych
    Inu v principu to nevadí, že je neveřejná. Dokonce bych byl rád pokud by nebyla placena dotacemi ať neužírá peníze těm veřejným, které s výkonem 50kW na běžné cesty stačí a dokud jich není plná republika, tak je zbytečné střádat peníze na velké kupky. (I Tesla z Chadema nabíjí max. 35kW) Takže více kusů v tomto případě by bylo v ČR přínosnějších. Bohužel jsme počtem rychlonabíječek 10 let za opicemi.

    1. Tesla z CHAdeMO max ~45kW (120A x 380V).
      Bohuzel je placena z

      Tesla z CHAdeMO max ~45kW (120A x 380V).
      Bohuzel je placena z dotaci. Konec koncu, jakmile v tom ma prsty nekdo z Electric parku nebo zminene 3. asociace, tak si muzete byt jisty ze bez dotaci tam nikdo nehne ani brvou.

      To ale neni vina te firmy, ale systemu dotaci z Evropske Unie 🙁

      1. Naštěstí existuje i smysluplné využití dotací. V
        Naštěstí existuje i smysluplné využití dotací. V bývalém závodě 2 Vítkovic je rozprostřena fůra walboxů s 1f. Menekéšem a před nimi stojí e-upy. Smekám, že si někdo uvědomil, že sekretářka vezoucí palec vysoký štos dopisů na poštu nepotřebuje ničit spalovák krátkými jízdami. Ty vozy budou svou životnost limitovány pouze životností karoserie.

      2. Hmm, z pozorování nabíjení nové TMX na Třinecké rychlo
        Hmm, z pozorování nabíjení nové TMX na Třinecké rychlo ABB. Majitel zapojil při stavu asi 45% nabití a po 1. minutě nabíjení z natlačené energie zobrazované na displeji nabíječky jsem spočítal že to nabíjí výkonem 35kW. Takže teorie je pěkná, já mám raději údaje o realitě. Trojče mi Chademo také nabíjí proudem 120A první minutu než se napětí aku opře o konečné napětí a pak již proud jen klesá.

          1. Dobrý den Herosi,
            píše se o jednom stojanu, ne o komplexu

            Dobrý den Herosi,
            píše se o jednom stojanu, ne o komplexu Tesla!
            A na Vaši otázku? Ano, byl a třeba v Itálie Affi, 16 stojanů, ale u každého může viset jen jedna Tesla, podobně Brener atd.
            Jenže tam nabije jen Tesla, kdežto u stojanu, o kterém se píše je možnost nabíjet většinu EV.
            Stanley

        1. Takze to skusme upresnit.
          Nabijacka ma 4 vystupy:
          dva DC a dva

          Takze to skusme upresnit.
          Nabijacka ma 4 vystupy:
          dva DC a dva AC
          suhrnny vykon DC je 100kW rozsiritelny na 150kW
          suhrnny vykon AC je 65kW
          Takze ak nabija jeden DC vyvod 100kW, druhy DC vyvod uz nie je pouzitelny. Dva elektromobily si mozu rozdelit 100kW.
          Na AC si zrejme mozu dva elektromobily rozdelit spominanych 65kW cize napr. ZOE 43kW + Tesla (starsia s dual charger) 22kW.

          Na porovnanie: nabijacia elektronika tesla supercharger napaja vzdy dvojicu stojanov suhrnnym vykonom 140kW, cize ak su obsadene oba stojany dvojice, rozdelia si 140kW tak, ze prva tesla co prisla dostane maximum co dokaze prijat, druha zvysok.
          Tesla 75(kWh) ma nabijanie max cca 95kW, 90 – 110kW, 100 – 120kW. No tesly nabijaju max vykonom len do cca 50% kapacity.
          Na SK maju SC 4 a 6 stojanov, v CZ 6, 8 a 8 stojanov.

Napsat komentář