Ford představuje v Hannoveru sériovou verzi Transitu Custom PHEV

Na veletrhu užitkových automobilů IAA v německém Hannoveru Ford poprvé představuje Transit Custom PHEV v sériovém provedení.

Plug-in hybridní hnací soustava umožňuje zcela bezemisní provoz na vzdálenost až 50 kilometrů. Při využití spalovacího motoru, který zde slouží k prodloužení dojezdu, lze urazit vzdálenost až 500 kilometrů.
foto: Ford

Ford Transit Custom upevňuje svoje postavení nejprodávanější „jednotunové“ dodávky v Evropě rozšířením nabídky o nový model s plug-in hybridním pohonem. Transit Custom PHEV (plug-in hybrid electric vehicle) v sériovém provedení má premiéru na veletrhu užitkových automobilů IAA v německém Hannoveru.

Součástí hnací soustavy je také zážehový motor, který zde ovšem slouží výhradně k prodloužení dojezdu po vybití baterií – a není tedy vůbec spojen s hnanými koly. Celkový dojezd tak přesahuje 500 km.

Ford se tak stává prvním velkosériovým výrobcem automobilů, který v této kategorii lehkých užitkových vozů nabízí technologii PHEV. Díky možnosti nabíjení z rozvodné sítě může Transit Custom PHEV jezdit kratší trasy, aniž by produkoval jakékoliv výfukové emise, a samozřejmě s ním lze vjíždět do nízkoemisních zón. Sériová výroba bude zahájena ve druhé polovině roku 2019.

Ford zároveň oznámil další významné změny v modelové řadě Transit Custom. Nabídka motorizací se rozšiřuje o vylepšený vznětový motor 2.0 EcoBlue v nové variantě 136 kW (185 k) a o první mild-hybridní motorizaci ve třídě. Dalšími novinkami jsou propracovaná konektivita a nové asistenční systémy.

Hybridní hnací soustava Ford Transit Custom PHEVmá sériové uspořádání. Přední kola jsou poháněna výlučně elektromotorem, nikoliv spalovacím motorem. Napájení elektromotoru zajišťuje kompaktní, kapalinou chlazená soustava lithium-ion baterií o kapacitě 14 kWh.

Uložením baterií pod podlahu nákladového prostoru se konstruktérům podařilo zachovat stejný objem nákladového prostoru jako ve standardním Transitu Custom i užitečné zatížení, přesahující 1 000 kg. Kompaktní a úsporný zážehový motor zde v případě potřeby slouží k dobíjení baterií.

Řidič může vybírat ze tří režimů jízdy, které se liší strategií dobíjení:

EV Auto – výchozí nastavení. O využívání jednotlivých zdrojů energie rozhoduje řídicí jednotka,
EV Now – Využívá výhradně elektrický pohon až do úplného vybití baterií,
EV Later – hnací soustava se snaží uchovat aktuální stav nabití baterií,

Vstup pro připojení napájecího kabelu se nachází v oblasti předního nárazníku. Transit Custom PHEV lze dobíjet z běžné domácí rozvodné sítě pod napětím 240 V a proudem 10 A. Plné nabití z tohoto zdroje trvá pět hodin. Při využití průmyslové rozvodné sítě 240 V se doba nabíjení zkrátí na tři hodiny.

Nabíjení plug-in hybridní verze dodávky Ford Transit Connect.

Nabíjení plug-in hybridní verze dodávky Ford Transit Connect.
foto: Ford

Namísto běžného otáčkoměru se v přístrojovém štítu nachází ukazatel dobíjení/čerpání energie. Ukazatel teploty chladicí kapaliny byl nahrazen ukazatelem stavu baterie. Funkce palubního počítače byly uzpůsobeny hybridnímu hnacímu ústrojí a v přístrojovém štítu přibyly ukazatele režimu EV, údržby a upozornění na připojení napájecího kabelu. Na všech obrazovkách je vidět stavová lišta zobrazující zbývající vzdálenost do vybití baterií i vyčerpání paliva.

Prostorný a praktický interiér nového Transitu Custom se vyznačuje nejlepší nabídkou odkládacích prostor ve své třídě. Zcela nové zobrazovací jednotky i ovládací panely jsou ergonomicky přívětivější a zjednodušují obsluhu jednotlivých funkcí vozu. Ve vyšších stupních výbavy vůz disponuje komunikačním a zábavním systémem Ford SYNC 3 s osmipalcovou dotykovou obrazovkou a hlasovým ovládáním.

Testován ve skutečném provozu

Prototypy Ford Transit Custom PHEV procházejí dvanáctiměsíčními provozními zkouškami v Londýně. Zatím při nich najezdily více než 50 000 km a Ford nedávno oznámil, že podobný program spustí rovněž ve španělské Valencii.

Dodávky jsou vybaveny telematickými systémy a sbírají údaje o svých provozních i ekologických výkonech. Sledují se typické vzorce dobíjení a typické vzorce tras stejně jako reálný dojezd na elektřinu. Vozy jezdí u vybraných zákazníků, od rozvážkových firem přes stavební a energetické společnosti až po policii.

Shromažďované údaje pomáhají Fordu lépe pochopit, jak optimálně využívat potenciál hybridního hnacího ústrojí a jak mohou plug-in hybridy přispět k lepší kvalitě ovzduší při současném zvýšení produktivity v městském provozu.

Nový Transit Custom PHEV představuje významnou součást celosvětových elektrifikačních plánů Fordu. Společnost se zavázala uvést do roku 2022 na světové trhy 40 elektrifikovaných modelů včetně šestnácti plně elektrických. V zájmu naplnění tohoto cíle investuje 11 miliard USD (v přepočtu přibližně 244 mld. Kč).

Nové motory pro Transit Custom

Od poloviny roku 2019 nabídne Transit Custom stejné novinky jako nový „velký“ Transit, který má v Hannoveru rovněž premiéru. Vyspělý vznětový motor Ford 2.0 EcoBlue prošel další optimalizací zaměřenou na snížení spotřeby.

Dosavadní nabídku variant rozšiřuje nová vrcholná verze, naladěná na nejvyšší výkon 136 kW (185 k). Transit Custom také nabídne jako první model ve své třídě mild-hybridní pohon (mHEV), který přináší další snížení spotřeby paliva. Jeho přínos se nejvýrazněji uplatňuje v městském provozu s častým zastavováním.

Modernizovaný Transit

Jako první model ve svém segmentu může být nový Transit poháněn mild-hybridním dieselovým agregátem (mHEV). Ten je ve srovnání se standardním vznětovým motorem o tři procenta úspornější. V městském provozu s častým zastavováním však rozdíl ve spotřebě činí až osm procent ve prospěch Transitu mHEV.

Nový Ford Transit zamíří na evropské trhy v polovině roku 2019. Staví na úspěších dosavadního modelu, který pomohl udělat z Transitu nejprodávanější modelovou řadu v dané třídě. A to nejen v Evropě, ale také ve Severní Americe. V Evropě pokračuje Transit v růstu i v roce 2018. Od ledna do konce srpna má na kontě 67 000 prodaných vozů. To odpovídá meziročnímu navýšení o 14 procent.

Menší spotřeba. Větší výběr

Vyspělý vznětový motor Ford 2.0 EcoBlue* prošel další optimalizací zaměřenou na snížení spotřeby. Podle údajů Fordu, které vycházejí z cyklu měření spotřeby v reálném provozu, je až o 7 % úspornější než dosud.

Ke zvýšení účinnosti spalování přispělo navýšení vstřikovacího tlaku až na 2200 barů. Nová konstrukce ocelových pístů přinesla snížení tření v motoru, zatímco olejové čerpadlo s proměnným průtokem zmenšilo parazitní ztráty.

Dosavadní nabídku variant 77 kW (105 k), 96 kW (130 k) a 125 kW (170 k) rozšiřuje nové provedení 136 kW (185 k), které se zároveň pyšní točivým momentem 415 Nm. Všechny varianty motoru EcoBlue těží z vylepšené konstrukce turbodmychadla. Výsledkem je ještě příznivější průběh točivého momentu v ještě širším rozsahu otáček.

První hnací soustava mHEV v segmentu

Provozovatelé požadující ještě nižší spotřebu paliva si mohou objednat nový Ford Transit v inovativním provedení mHEV s mild-hybridním pohonem. Bude ho možné kombinovat s pohonem předních i zadních kol a dle analýzy cyklu WLTP přinese snížení spotřeby paliva přibližně o další 3 %. V provozu s vysokým podílem zastavování a opětovných rozjezdů však úspora činí až osm procent.

Namísto běžného alternátoru má Transit mHEV řemenem poháněný integrovaný startér-generátor. Ten při zpomalování nebo jízdě setrvačností přeměňuje kinetickou energii na elektrickou a ukládá ji do kapalinou chlazené soustavy lithium-ion baterií pod napětím 48 V. Uložená energie se následně využívá k napájení elektrického příslušenství vozu nebo k podpoře spalovacího motoru při akceleraci.

Soustava Transitu mHEV je optimalizovaná na snížení spotřeby, nikoliv na zlepšení jízdní dynamiky ve srovnání se standardními vznětovými motory. Okamžitý nástup točivého momentu hybridní soustavy se nicméně projeví pohotovější akcelerací z nízkých otáček.

tisková zpráva

9 Comments on “Ford představuje v Hannoveru sériovou verzi Transitu Custom PHEV”

  1. Je naprosto super dozvědět se že namísto běžného
    Je naprosto super dozvědět se že namísto běžného otáčkoměru se v přístrojovém štítu nachází ukazatel dobíjení/čerpání energie a že ukazatel teploty chladicí kapaliny byl nahrazen ukazatelem stavu baterie. Možná by ale bylo dobré zveřejnit i nějaké podružnější údaje, jako je například výkon motoru, hmotnost auta, nosnost, zrychlení a maximální rychlost atd. Předpokládám že při představení auta by měly být dostupné

  2. Nejak mi tam chybi pointa, tedy spalovaci turbomotor ve
    Nejak mi tam chybi pointa, tedy spalovaci turbomotor ve stacionarnim rezimu, tj konstantni optimalni otacky pro generator, ktery asi hlavne napaji el.motor a treba i dobiji baterii (EV-auto rezim). To musi byt docela rachot uvnitr i vne auta.
    Pripoustim, ze asi otacky budou variabilni, pak ale proc to turbo.
    A ucinnost premeny benzinu na el.en.? Jaka je asi spotreba benzinu na celych 500km dojezdu?

  3. Takovy system jsem si vzdy pral u Leafu. Ale s tim, ze ten
    Takovy system jsem si vzdy pral u Leafu. Ale s tim, ze ten spalovak pujde umistit na privesny vozik a nabijeni bude fungovat i za jizdy. Tech par jizd na delsi vzdalenost by se tim dalo absolvovat. Bohuzel tu moznost nikdo nepodporuje.

      1. BMW i3 ma Range extender se spotrebou 5,5 az 6 l/100km. Je to
        BMW i3 ma Range extender se spotrebou 5,5 az 6 l/100km. Je to hodne, ale kdyz bych tak ulel rocne 500km, tak to jeste ujde. Samozrejme to bylo aktualni v minulosti vic nez ted. Presto jsou jizdy kde bych to vyuzil. Treba z CR do Berlina po A13. 140km bez nabijecky na dalnici je tatkak. A mimo dalnici jsou docela pochybne. Nastesti 2019 je naplanovana Tesla 3 a pak je vse uplne jine.

Napsat komentář