Londýn plánuje snížit maximální rychlost na 30 km/h

Starosta Londýna oznámil, že v rámci nového akčního plánu pro bezpečnost silničního provozu Vision Zero plánuje zavést rychlostní limit 20 mph (cca +/- 30 km / h).

V rámci tohoto plánu dojde k úpravě ulic, nebudou také chybět radary a posílení kontrol na ulicích jako součást bezpečného systému.
foto: 39967, licence CC0 Creative Commons

Společně s prací na omezení rychlosti, starosta stanovil cíl snížit počet usmrcených nebo těžce zraněných osob na silnicích v Londýně o 65 % do roku 2022, výchozím obdobím je v tomto případě úroveň z let 2005-2009. Pro rok 2030 byl stanoven samostatný cíl, podle něhož nemá být londýnskými autobusy, resp. ani v nich, usmrcena ani jedna osoba.

Všechny nové autobusy v Londýně budou od letošního roku vybaveny technologií Intelligent Speed Assistance. Město bude také testovat automatické nouzové brzdění pro autobusy, stejně jako zlepšení přímého a nepřímého výhledu řidičů.

Existují také plány na zavedení systému „hodnocení hvězd“ pro nákladní automobily, který bude mít za následek, že vozidla, která nebudou vybavena nejnovějšími bezpečnostními technologiemi, budou mít vjezd do města zakázány.

Evropská komise přijala v nedávné době významný balíček opatření pro bezpečnost silničního provozu, jejichž cílem je snížit na polovinu počet usmrcených a těžce zraněných osob na silnicích do roku 2030. Pokročilé technologie, zabraňující následkům dopravních nehod na životech a zdraví, se stanou standardem pro všechna nově vyráběná vozidla.

O omezeních vjezdů vozidel do center měst (nejčastěji metropolí) se čím dál častěji hovoří zejména ve spojitosti s produkovanými emisemi. Je však velmi důležité, aby opatření byla předkládána/schvalována ruku v ruce s ohledem na bezpečnost silničního provozu.

Londýnská strategie, resp. akční plán Vision Zero, je dobrým příkladem i pro ostatní města. Snížení maximální dovolené rychlosti má, především díky nižší střetové rychlosti, pochopitelně vliv na následky dopravních nehod. K tomuto kroku je však nutné přistupovat citlivě, zejména s ohledem na možné snížení plynulosti dopravního provozu, tvorbu kolon apod.

Paralela „Londýn – Otrokovice“

V rámci České republiky je pro aktuální dekádu zpracována Národní strategii bezpečnosti silničního provozu (NSBSP), která je průběžně vyhodnocovaná – aktuální informace k vývoji následků dopravních nehod na životech a zdraví vztažmo k NSBSP v roce 2018 jsou k dispozici zde.

Centrum dopravního výzkumu, v. v. i., (CDV) zpracovalo také strategie pro Zlínský kraj a město Otrokovice. Zejména v souvislosti s druhou zmíněnou, tzn. Strategií bezpečnosti silničního provozu města Otrokovice na období 2018-2025, lze hledat určitou paralelu s „londýnskou Vision Zero“.

Dokument pojednává o možnostech a způsobech jak snížit dopravní nehodovost na území města a je zároveň konkrétním krokem k ochraně zdraví a životů občanů i návštěvníků. Střednědobým cílem je vytvořit podmínky pro to, aby od roku 2025 na území města Otrokovice nezemřel na následky dopravní nehody žádný člověk a počet těžce zraněných klesl na polovinu.

„Jedná se o unikátní počin, který zatím nemá v rámci České republiky obdoby,“ říká Ing. Jindřich Frič, Ph.D., ředitel CDV a dodává: „Kolegové z Divize dopravního inženýrství, bezpečnosti a strategií jsou připraveni zahájit spolupráci i s dalšími městy a kraji, neboť jen systémovým přístupem v realizaci NSBSP se lze dopracovat k vytyčeným cílům.“

Nepřiměřená rychlost je jedním z dílčích cílů NSBSP. Ačkoli došlo v posledních 3 letech ke snížení počtu usmrcených osob, bylo v loňském roce v důsledku nepřiměřené rychlosti usmrceno 35 % osob, tzn. přibližně každá 3. osoba, která byla vloni usmrcena, přišla o život v důsledku nepřiměřené rychlosti (pozn. jedná se o nejvyšší podíl ze všech dílčích cílů).

V letošním roce (leden-červenec) bylo v důsledku nepřiměřené rychlosti usmrceno 96 osob (meziročně -1, tj. + 1 %) a dalších 364 osob bylo těžce zraněno (meziročně + 27, tj. + 8 %). Podíl nepřiměřené rychlosti na všech usmrcených tak představuje 33 % (nejvyšší podíl v Libereckém kraji – 67 %), v případě těžce zraněných pak 28 % (nejvyšší podíl na Vysočině – 46 %).

Centrum dopravního výzkumu

26 Comments on “Londýn plánuje snížit maximální rychlost na 30 km/h”

    1. To je takový levičácký úchylácký styl myšlení. Za
      To je takový levičácký úchylácký styl myšlení. Za všechno může silnější, ne ten slabší trotl, který je zjevný sebevrah. Takže cyklista je vrah chodců, motocyklista chodců a cyklistů, automobilista chodců, motorkářů a cyklistů, náklaďák a autobus pak všech předtím uvedených.
      Stejně, jako se ze dvou svéprávných občanů jejich vstupem do pracovního poměru stává z podřízeného dle Zákoníku práce nesvéprávný slabý dement, za jehož jakoukoliv zjevnou sebevražednou chybu může nejbližší silnější nadřízený. Za toho pak plně zodpovídá jeho nadřízený. Na nejvyšším stupínku je pak všemocný stát, který všechny ochrání i před jimi samými. Ať se jim to líbí nebo ne.

  1. Takový český přístup. Někdo nedodržuje rychlost, tak ji
    Takový český přístup. Někdo nedodržuje rychlost, tak ji snížím. A problém vyřešen 🙂 … ne, páni úředníci, není vyřešen.

    Připomíná mi to 2 české příklady, kdy v jednom případě si místní stěžovali, že řidiči v ulici nedodržovali 50, tak tam snížili rychlost na 30 😀

    U Orlové se mladý debil zabil, když ve 210 vyletěl v zatáčce do lesa. Reakce úředníků … uděláme tam z 2 pruhů jeden a zpomalíme auta. Bože, na to se už asi vážně musí studovat… Vysoká dementní …

    1. Proc cesky?
      Zrovna Anglicani (hadam, ze do US to dovezli prave

      Proc cesky?
      Zrovna Anglicani (hadam, ze do US to dovezli prave oni) jsou posedli nejruznejsimi prikazy a narizenimi.
      V hotelu (ne uplne levnem) byla na chodbe cedule „nehlucte, spi tu lidi“, v koupelne „pozor, podlaha muze byt mokra“ a na okne „otvirani znemozneno pro vasi bezpecnost“.

          1. Este otazka: Skutocne sa da na vasom ION-e nastavit 1km/h a
            Este otazka: Skutocne sa da na vasom ION-e nastavit 1km/h a auto pojde stale 1km/h?
            Chcem kupit niektore z trojciat, no najviac sa mi vybavou paci Mitsubishi i-MiEV. No ponuka Mitsubishi i-MiEV je dost mala a aj cenova hladina je vyssie ako u Iona a Zera. Aky je vas nazor?

            1. Odpověď na tempomat viz výše.
              Máte pravdu, že iMiev je z

              Odpověď na tempomat viz výše.
              Máte pravdu, že iMiev je z trojčat nejlepší, protože je to holt originál. Zero a Ion jsou francouzské zmršeniny, řečeno ošklivě. Například nemají ten hezký displej, místo obyčejného rádia, s ukazateli teploty a navigací, nemají vyhřívaná všechna sedadla, nemají možnost topit/klimatizovat interiér v době nabíjení, nemají možnost zapnout si toto dálkově klíčkem, nemají na klíčku displej s ukazatele úrovně nabití a teploty ve vozidle…… To všechno – usoudili moudře francouzští soudruzi z PSA – evropský soudruh řidič k životu přeci nepotřebuje. 🙁
              Bohužel většina z toho se sice dá dokoupit, ale často komplikovaně za velké peníze (třeba ty sedadla za 10 tis. Kč / kus). A topit/klimatizovat interiér v době nabíjení s možností zapnout si toto dálkově klíčkem, se zatím, pokud víme, nikomu udělat v Zeru či Ionu nepovedlo.
              Ani jedno z trojčat se pak nepovedlo donutit chovat se jako baterie pro dům. Což umí třeba Leaf.

            2. Někde v polsku prodávali i-MiEVa „tekna“ (ony byly asi 3
              Někde v polsku prodávali i-MiEVa „tekna“ (ony byly asi 3 druhy top výbavy ale nebyl jsem schopen dle obrázků rozklíčovat která to je, trochu to budilo dojem že si jen půjčili díly z některé z teken)… bratru pod 200k.
              Bohužel japonský nehomologovaný dovoz takže krapítko složitější přihlášení…

      1. To mate nejaky specialni tempomat … vetsinou lze tempomat
        To mate nejaky specialni tempomat … vetsinou lze tempomat nastavit na rychlost minimalne 30km/h. A ze adaptivni tempomat zastavi auto podle rychlosti/pomalosti auta pred vami, i kdyz jede velmi pomalu (schvalne nepisu 1km/h), je normalni.

        1. Citroen Berlingo benzín z roku 2007, běžný tempomat s
          Citroen Berlingo benzín z roku 2007, běžný tempomat s omezovačem rychlosti pro spalováka. 30 km / hod to na čtyřku rychlost prostě nejede, chcípne to. Adaptivní samozřejmě taky není. to by musel navíc mít k sobě automatickou převodovku, což nemá.

            1. Aha, tak to se omlouvám. Nevidím v Ionu v tom jednoduchém
              Aha, tak to se omlouvám. Nevidím v Ionu v tom jednoduchém tempomatu rychlost, je to jen páčka a krabička s elektronikou, řídím se rychloměrem Ionu. Při požadované rychlosti stisknu knoflík na páčce tempomatu. A jde to hned od rozjezdu. Ten 1 km/h je možná přehnaný, nikdy jsem si to na něj neanstavoval, ale když auto jelo pomaleji než krokem jen na zařazené D, tak tempomat taky zafungoval.

Napsat komentář