Toyota slibuje, že její vodíkové auto Mirai brzy zvládne 1000 km na jedno tankování

Toyota zdvojnásobuje investice do automobilů na vodíkové palivové články. Plánují se nové modely osobních aut a SUV, dokonalování vodíkového pohonu, snižování nákladů na výrobu.

Toyota slibuje, že její vodíkové auto Mirai brzy zvládne 1000 km na jedno tankování.
foto: Toyota

Toyota zkoumá elektromobily napájené palivovými články už od začátku 90. let. Výsledkem jejího snažení je Toyota Mirai – středně velký bezemisní sedan o výkonu 154 koní a s dojezdem více než 500 km, jehož tankování trvá několik minut. Model byl uveden na trh v roce 2014, o rok později se představil v Evropě a USA.

Toyota Mirai je průkopník a její prodej se omezuje na území, kde fungují vodíkové čerpací stanice. Přesto se do dnešního dne se prodalo téměř 6 000 těchto vozůV Evropě fungují velké vozové parky tvořené vodíkovými sedany od Toyoty – po Paříži jezdí 100 taxíků, 52 aut brázdí ulice Londýna a v Hamburku nabízí ridesharingová služba 35 těchto vozů.

Aby se zvýšil prodej vozů Mirai podle plánů do roku 2020 na 30 000 aut ročně, musí Toyota překonat několik zásadních obtíží: automatizovat výrobu, která v současné době probíhá do značné míry ručně, technikou známou z produkce prémiových Lexusů, a zároveň snížit náklady na materiál a montáž.

Musí také pokračovat v podpoře rozvoje infrastruktury čerpacích stanic na vodík. Pro snížení nákladů je zásadní dosáhnout efektu úspor z objemu, k čemuž je nezbytné uvést na trh další vodíkové modely, včetně nákladních vozů a dodávek.

Ruční výroba v Lexus stylu

V současnosti se vozy Mirai ručně montují v továrně Motomachi v Toyota City, tedy ve stejné továrně, kde se, rovněž ručně, vyrábělo superauto Lexus LFA. Na stavbě každého exempláře vodíkové Toyoty pracuje 13 techniků. Proces umožňuje vyrobit pouze 6,5 vozu za den, což je pouhý zlomek celkové produkce Toyoty v Japonsku, která činí 13 400 vozů denně.

Výroba vodíkového auta Toyota Mirai.

Výroba vodíkového auta Toyota Mirai.
foto: Toyota

Firma Strategic Analysis Inc, která analyzovala náklady vozů s palivovými články, včetně Mirai, zjistila, že výroba jednoho kompletu palivových článků, který je nejdražší součástí celého vozu, stojí Toyotu cca 11 tisíc dolarů.

Příčinou vysokých nákladů na výrobu Mirai je do značné míry využití drahých materiálů, včetně platiny, titanu a uhlíkových vláken, využívaných v palivových článcích a vodíkových nádržích.

Inženýrům se náklady podařilo nepatrně snížit, a to tak, že vylepšili platinový katalyzátor, který je klíčovým prvkem palivových článků s 370 vrstvami. Katalyzátor usnadňuje reakci vodíku s kyslíkem, při níž vzniká elektrický proud.

„Podařilo se nám snížit množství platiny o 10 %, přičemž efektivita zůstala zachována,” říká Eri Ichikawa, inženýr z firmy Cataler Corp., která patří Toyotě a specializuje se na katalytické reaktory.

Na výrobě jednoho kusu vodíkového auta Toyota Mirai se podílí 13 techniků.

Na výrobě jednoho kusu vodíkového auta Toyota Mirai se podílí 13 techniků.
foto: Toyota

Podle Strategic Analysis umožní snížení obsahu ušlechtilého kovu ušetřit na každém kompletu palivových článků cca 300 dolarů, přičemž v současné době Toyota používá na každou jednotku asi 30 gramů platiny.

Aby se redukce nákladů urychlila, rozšíří Toyota svůj výrobní potenciál po roce 2020 z 3 tisíc na 30 tisíc vozů ročně, neboť očekává nárůst globálního prodeje vozů na palivové články. Strategic Analysis se domnívá, že to Toyotě umožní snížit náklady na výrobu jednoho kompletu palivových článků na cca 8 tisíc dolarů.

Vodík jako řešení pro velká auta

Z neoficiálních zdrojů také přicházejí zprávy o tom, že od poloviny příštího desetiletí má Toyota v úmyslu postupně uvádět na trh nové modely napájené palivovými články, včetně SUV, pick-upů a nákladních vozů. V současnosti je firma aktivní na trhu s městskými autobusy a v Japonsku nabízí vodíkový model Sora.

„Bude-li Toyota vyrábět pouze Mirai, nebude snížení nákladů na výrobu vodíkových automobilů jednoduché,” cituje Reuters svého informátora. „Jestliže se Toyota rozhoduje pro využití systému palivových článků ve větších modelech, znamená to, že chce snížit náklady díky masové výrobě a využití společných součástí ve vozech různých tříd.”

Vodíkové auto Toyota Mirai

Vodíkové auto Toyota Mirai využívá palivové články.
foto: Toyota

Toyota zprávy o plánech na nové produkty nekomentovala. Ví se však, že vypracovala prototypy vodíkových dodávek a velkých nákladních vozů, které jsou založeny na konstrukci již vyráběných modelů. Jeden z nich se testuje v námořním přístavu na Long Beach v Kalifornii, v Japonsku se pak začaly testovat vodíkové dodávky v síti obchodů Seven Eleven.

Nová generace Mirai

Desetinásobné zvýšení výroby Toyoty Mirai vyžaduje změny v konstrukci auta, proto se na začátku příštího desetiletí pravděpodobně představí druhá generace tohoto modelu. Firma mimo jiné předvídá zlepšení výsledků a efektivity. Neoficiální zdroje uvádějí, že do roku 2025 bude dojezd Mirai činit 1000 kilometrů na jedno natankování.

Čtěte naše první dojmy z krátké projížďky ve vodíkovém autě Toyota Mirai.

„Hodláme přejít od omezené výroby k masové produkci, omezit množství drahých materiálů, jako je platina, které se využívají v součástkách vodíkových automobilů, chceme rovněž snížit rozměry a zvýšit výkon systému,“ sdělil v rozhovoru pro Reuters Yoshikazu Tanaka, hlavní inženýr Mirai.

tisková zpráva

116 Comments on “Toyota slibuje, že její vodíkové auto Mirai brzy zvládne 1000 km na jedno tankování”

  1. Tak jsem napsal prispevek ve kterem jsem jen rekl, ze je
    Tak jsem napsal prispevek ve kterem jsem jen rekl, ze je dobre, kdyz existuje moznost volby a pokud se povede dotahnout vodik do uspesneho konce, tak pro zakaznika dobre. Kdyz se divam na ty reakce, tak se nestacim divit. Fanaticti priznivci EV zurive zduvodnuji, proc to je absolutni nesmysl a kazdy kdo podporuje vodik je mentalne retardovany. Myslim, ze o neco lepe zacinam chapat dejiny, kdy armada uzitecnych idiotu dokazala zabijet ve jmenu viry prave a jedine. Proboha lidi vzpamatujte se a zacnete pouzivat to na krku nejen proto, aby vam tam neprselo.

    1. Dobré je jen to co neohrožuje na životě a majetku nad
      Dobré je jen to co neohrožuje na životě a majetku nad míru přiměřenou ostatní. Pokud si chceš ničit své zdraví, je to Tvá volba. Pokud Tebou zakoupená věc je už z principu nebezpečná okolí, pak jsi obyčejný sobec – jáista. Nemám s Tebou žádný soucit a budu dělat cokoli aby Ti Tvé plány nevyšly.

  2. Zajímalo by mě, kolik takový vodík stojí. A nemyslím
    Zajímalo by mě, kolik takový vodík stojí. A nemyslím výrobní náklady, nýbrž reálnou cenu kilogramu vodíku na čerpacích stanicích. A jestli jsou tam nějaké dotace, kolik by vodík stál bez nich? Jinými slovy, na kolik reálně vyjde kilometr ujetý vodíkovou Toyotou?
    Druhá otázka: jak chce Toyota zajistit dostatek vodíku na čerpačkách pro plánované navýšení počtu těchto aut?
    Chci říci: u elektromobilů to není takový problém, každá vyspělá země má robustní elektrizační soustavu, která může zvládnout nejspíš i miliony elektromobilů.
    Naproti tomu, infrastrukturu pro výrobu a distribuci vodíku v opravdu masovém měřítku si moc neumím představit.
    Jasně, pokud půjde o pár tisíc, nebo snad desítek tisíc Toyot, je to asi reálné. Pokud by se ale vodík měl stát hlavním palivem v silniční dopravě… i kdyby to bylo proveditelné technicky, nedává to smysl ekonomicky.

    1. Reálné ceny v Evropě se pohybují od 9 € do 14 € za kg.
      Reálné ceny v Evropě se pohybují od 9 € do 14 € za kg. Vzhledem ke spotřebě elektřiny cca 65 kWh/kg budou ceny hodně závislé právě od ceny elektřiny v dané oblasti.
      Vodíkové stanice se teď staví výhradně z dotací, takže kolik by stál vodík bez nich je obdobná otázka jako kolik by stál benzín, pokud by vám náklady na vybudování čerpací stanice ze 100 % uhradil stát. Dotace na samotný vodík nejsou, pokud nepočítáte, že se neplatí spotřební daň.
      Mirai EPA dojezd 500 km, reálný dojezd asi 450 km, ale dálniční rychlostí klidně i pod 400 km. Reálně tak km může vyjít od 2,4 Kč/km (dojezd 500 km a cena 9 €) až na 4,6 Kč/km (dojezd 400 km a cena 14 €).
      Dostatek vodíku bude problém. Běžné vodíkové stanice začínají na 200 kg/den, největší na světě až 1000 kg denně (v EU třeba v Hamburku, ale ta vyšla na 5 milionů eur). Zatímco TM3 potřebuje na 500 km EPA dojezdu 80 kWh, tak Toyota Mirai 5 kg vodíku a tedy 325 kWh, což může být také limitujícím faktorem.

      1. Jen dodám, že se dnes dá postavit vodíková stanice do 2,5
        Jen dodám, že se dnes dá postavit vodíková stanice do 2,5 mil. EUR a 80% vodíku se vyrábí pomocí ropy a plynu, tedy proto vodík tlačí šejkové. Ježdění v průměru je o dost dražší než na benzín a auta stojí dvojnásobek co klasika. Ekologie je jediný rozumný důvod, jinak je to drahý jako prase a závislost na ropě růstává.

          1. Tych 65kWh/kg je len energia potrebná na elektrolýzu a
            Tych 65kWh/kg je len energia potrebná na elektrolýzu a výrobu 1kg vodíka. Stľáčanie, čistenie, doprava spotrebuje určite aj ďalších 35kWh/kg a to sme už na šialených 100kWh/100km spotreby !!!!! To má možno Tesla Semi 🙂
            Pri výrobe vodíka zo zemneho plynu sa vyprodukuje viac ako 7kg CO2 na každý 1kg vodíka !!!!!
            To je doslova šialenstvo.

  3. Mám tyto diskuze o vodíkových vs bateriových vozech rád.
    Mám tyto diskuze o vodíkových vs bateriových vozech rád. Obzvláště to skálopevné přesvědčení, že proti bateriovým vozům je vodík jasně lepší alternativa. Jel jste tu vůbec někdo někdy s vodíkovým vozem?

    Já si totiž moc dobře pamatuji na tu adoraci od výrobců u první generace elektromobilů. Přitom když se v nich pak svezlo pár normálních lidí, tak se hned přišlo na to že udávaný dojezd a rychlost dobíjení rozhodně nejsou žádná skálopevné hodnoty a v každodenním provozu jsou velmi často signifikantně horší. Ale z nějakého, ničím nepodloženého důvodu, se skálopevně předpokládá, že vodíkové vozy jsou prostě lepší a ty udávané katalogové hodnoty opravdu dosahují s prstem v nose. 🙂

    No a nejvíce obdivuji dnes již folklórní argumentaci: „bateriové elektromobily jsou těžké, áno“ a přitom jsem se ještě nedočkal odpovědi na to proč tedy bateriový elektromobil TM3 LR s dojezdem EPA 310mil váží 1730kg a vodíkový elektromobil Toyota Mirai s dojezdem EPA 312mil váží 1850kg?

    Já rozhodovat o tom jestli dnes podpořit vodík vs. baterie, tak si od každého objednám pár vozů s nejlepší technikou, nechám v tom pár lidí najezdit alespoň desítky tisíc kilometrů ideálně přes celý rok (léto/zima) a pak si nechám zpracovat výslednou komparační zprávu. Rozhodně bych se ale nikdy nerozhodoval nad katalogem a už vůbec ne od Toyoty.

  4. Toyota Mirai -Předokolka
    Počet cestujících 4
    Dojezd 483

    Toyota Mirai -Předokolka
    Počet cestujících 4
    Dojezd 483 km
    0-100 asi 9 vteřin
    57.500 USD
    1 nabíječka v ČR pouze 350 bar (1/2 nádrže), drahé palivo neekologicky vyráběné. Drahý provoz

    TESLA Model 3 – Dual motor AWD – Čtyřkolka
    Počet cestujících 5
    Dojezd 500 km
    0-100 asi 4.5 vteřiny
    54.000 USD
    Nabít lze tam kde telefon a reletivně levně. Lze nabíjet doma sluníčkem/větrem atp.. Podstatně levnější provoz.

  5. Je tu ještě někdo komu nestačí blbý 200 BAR metací CNG
    Je tu ještě někdo komu nestačí blbý 200 BAR metací CNG …

    youtube.com/watch?time_continue=19&v=NjU_BpOaA44

    … a opravdu touží jezdit fpošahaný japko 870 BAR extrémě výbušným vodíku na kolečkách??

    :)))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))

    PS: Čezký Kralupský LPG je malý 10 BAR pšoukátko s 1000 ks dááááááááááááávno hotových plniček po celý čezký zemi 😉

    seznamlpg.cz/

  6. Dobrá zpráva jen ať zvyšují produkci, klidně i na 300
    Dobrá zpráva jen ať zvyšují produkci, klidně i na 300 000ks. A 30g platiny to zase není pro začátek zase tak zlé. Dalším vývojem se určitě povede množství PT dál snížit, už teď o 10%. Třeba pro katalyzátory v benzínových motorech se používá kolem 10g platiny. Ty Japonci mají vše určitě pěkně propočítáno-minimálně u hybridů se jim ostatní taky jen chechtali a teď dohání několik let zpoždění. Vemte si, že teď to skládá jen 13 maníků a vyrobí 6 vozů za den. Až naběhne celá hala, využijí co nejvíc sériových dílu z jiných modelů a sjednotí díly pal. článků pro osobáky i nákladní vozy a možná i pro energetiku, tak cena takovou hromadnou výrobou klesne na polovinu. Nevidím důvod proč by nemohly vedle sebe existovat jak čisté bateriáky tak i vozy na vodík. Jako dnes je věčný souboj nafta/benzín/plyn.

    Něco pro nás voddíkáře, zase další malý krůček:
    oenergetice.cz/elektrina/akumulace-energie/novy-katalyzator-otevira-cestu-k-udrzitelne-vyrobe-vodiku-morske-vody/

    1. Nevidíte důvod proč by nemohly vedle sebe existovat jak
      Nevidíte důvod proč by nemohly vedle sebe existovat jak čisté bateriáky tak i vozy na vodík ??? Vy nevidíte tu ropnou propagandu která vede k Převládnutí vodíku co si fgaráži nenatankujete a k Převálcování baterkáčů kerý samozřejmě pak zatlučou do země?? Vy vážně nadále chcete platit ropákoj formou výpalnýho za plnou nádrž a zároveň ohrožovat bezpečnost provozu na pozemních komunikacích jízdou v NEEKO vodíkový bombě 870 bar ?????? Tak to di doprdele soudruhu ;))

      1. Zaprvé mi netykej chlapče. Já s tebou vepře
        Zaprvé mi netykej chlapče. Já s tebou vepře nepásl.
        Zadruhé mě hned za jiný názor nemusíte posílat „do prdele“.
        Zatřetí energetická hustota baterie/vodík. Kde pro nákladní a dálkovou dopravu jasně vede vodík.
        Zapáté rychlost plnění nádrže. Jak tu někdo blekotá něco o kamionech a čekání. Já teda zatím na obyčejné benzíně ještě běžně tankovat zástup kamionů neviděl, to musí být hodně na suchu. Mají své vlastní stanice a vlastní stojany. Tady třeba ICOM, Jihotrans.. Ale i tak, kolik vozů obslouží, to závisí jen na kapacitě nádrže čerpací stanice s H2. Doteď se v centrech měst skladovaly hořlaviny 3.tř-kapalné i plynné uhlovodíky v nádržích po hehtolitrech. Tak i vodík není nic tak zvláštního.

        1. Zaprvé ti tykak budu chlapče páč vypadáš na ropnýho
          Zaprvé ti tykak budu chlapče páč vypadáš na ropnýho propagandistu poslouchej jak tě tak čtu a bez ověření dokonce a s takovejma tady zametáme :)))))
          Zadruhé vím že se zdravým rozumem se vodík propagovat nedá můj milý chlapče a za ten účelový názor tě s radostí pošlu „do pérdéle“ :)))))))
          Zatřetí energetická hustota baterie/vodík pro nákladní a dálkovou dopravu není vůbec důležitá/směrodatná ani prioritní, je to prostě jen blábol 😉
          Zapáté rychlost plnění nádrže jak tu mnohokrák někdo blekotal něco o kamionech a čekán blablablablablabla blabla prostě 30% účinný energeticky nevýhodný nedostatkový a hlavně nebezpečný vodík nemá proti trolejím a baterkám žádnou výhodu takže asi tak. Nějaký další otázky, klidně se ptej ty můj študente :)))) Ale jinak bublinky si do popelnice klidně namontuj

          kcc-hho.webnode.cz/diesel-jed/hho/

          Jezdí skvěle, zvyšují účinnost spalování at si ropný propagandisti vykládají o vodíkových bombách co chtějí, na STR na to stejnak séééérůůůů :))))))))))))))

          1. „Zatřetí energetická hustota baterie/vodík pro nákladní
            „Zatřetí energetická hustota baterie/vodík pro nákladní a dálkovou dopravu není vůbec důležitá/směrodatná ani prioritní, je to prostě jen blábol ;)“

            Tohle bych hodil jako vtip týdne. Zákazníci LKW si jistě rádi připlatí za vození několika tun beaterií po Evropě. Schválně si spočítejte kolik tun baterií potřebujete pro nahražení jedné 1000l nádrže s naftou. Nebo se už konečně udála ta AKU-revoluce? Kolik kWh/kg se dá teď reálně uložit do trakční baterie? Tesla má snad být na 0,2 kWh/kg? Když tak mě opravte. To je prostě fyzika a né bláboly.

            1. baterie nebudou hned nahrazovat 1000 l nádrže s naftou.
              baterie nebudou hned nahrazovat 1000 l nádrže s naftou. Nafta fkamionu na dálnici dočasně nadále zůstane a vodík ji nahrazovat nebude. Za to si kamion přibalí pár kilo baterek a tykadýlka na troleje to je celý. Nebo ty bys snad chtěl nahrazovat kamionovou dízlnádrž baterkama?? Ale jdi, fčezký zemi??? v roce 2018?????? zapomeň to není důležitý 🙂 Na dálnici at si dízlprasata klidně smrdí ale do měst netáhnou 😉 U nákladních dodávek pro městský zásobování to je ovšem jiná 😉 Mysli hlavou soudruhu 🙂

              youtube.com/watch?v=mBwvQwzBxjk

              1. Aha tak zase vytáhneme troleje a z nezávislé trakce
                Aha tak zase vytáhneme troleje a z nezávislé trakce přehodíme na trakci závislou, ať je v diskuzi pěkný guláš. Ani bych se nedivil, kdyby se tu ještě vyskytl nějaký ten zastydlý železničář a začal tu svou o přeložení všech kamionů na železnice. Sice v okolí Prahy a Středočeského kraje došly „volné koleje“ ale neva, stejne vše dostaneme na železnici.
                Jednou jsem tu psal jeden názor o trolejích a kamionech a byl jsem soudruhu „Demokraticky“ smazán, bez jednoho sprostého slůvka. Dovolil jsem si říct jen pravdu o minulém orkánu, potrhaných drátech, o okolních vesnicích tři dny bez proudu a o odklízení popadaných stromů na cestách.

                PS: Tak kolik, že je teda u současných baterií ta hustota uložení energie? Nic moc co. Ale to není důležitý, fyzika a matematika jsou soudruhu buržoázní pavědy. 🙂

                1. no soudruhu motáš pátý přes devátý takže už jen
                  no soudruhu motáš pátý přes devátý takže už jen stručně : natáhnout pár kilometrů dobíjecích trolejí není pro čezký eletrikáře žádný problém, naše země fnatahování má dlooooouhou tisícikilometrovou tradici. A baterky už neřeš to vyřeší ti chytřejší 😉 Důležitý je že si fklidu garáže zestřechy nabijeme elektromobil a japonský vodíkový bomby co fpoho zbourají celý sídliště si rejžáci i nadále budou zprdele montovat jen doma na rejžáckým vostrove fgaráži dokud jim to neřáchne :))))))))))))))))

                  youtube.com/watch?v=NjU_BpOaA44

                2. “ A baterky už neřeš to vyřeší ti chytřejší 😉 “
                  To

                  “ A baterky už neřeš to vyřeší ti chytřejší 😉 “
                  To vím a dokonce jsou to dva Japonci. Pan Samo a pan Seto. 🙂

                  Ale teď vážně i u těch osobáků si dovedu představit kombinaci plug-in hybridu na vodík. Malá vyrovnávací baterka na krátké vzdálenosti do 20km a na delší cestu, nebo v zimě-pohon na vodík. A Japonci mají v hybridech náskok. Hlavní výhoda nemusíte doma držet dvě auta a můžete si jezdit na proud třeba i z vlastní FVE. A kdo chce nikdo mu nebrání koupit si čistý EV. Kdaždý má na auto jiné nároky.

                3. no jako vážně ne ne a ne. Určitě se časem najde sabotér
                  no jako vážně ne ne a ne. Určitě se časem najde sabotér co tu vodíkovou bombu demonstrativně bumbác (vzpomeň jaký jsou elektromobilisti sektáři a vodíkem ji ničíš rozmmnožování elkár) a tudíž provoz rejžáckýho krámu je potencionální ohrožení bezpečnosti na pozemních komunikacích a s tím si táhni na sibiř :))))

                4. Jakou vodíkovou bombu? Co to je za kravinu :-DDD
                  Prosímtě,

                  Jakou vodíkovou bombu? Co to je za kravinu :-DDD
                  Prosímtě, ty už se raději k ničemu, co jen vzdáleně vyžaduje základní vzdělání, nevyjadřuj.

                5. jakou? no ty dvě kulatý natlakovaný nádrže přeci s
                  jakou? no ty dvě kulatý natlakovaný nádrže přeci s dálkovým ovládáním jako použivaj třeba hoši fafganistánu 😉

                6. Inu a někdo se nám odkopal. Jak si asi představuješ
                  Inu a někdo se nám odkopal. Jak si asi představuješ „kombinaci plug-in hybridu na vodík“? jak to asi bude fungovat když je dle Tebe výhoda: „A Japonci mají v hybridech náskok.“ Doufám že chápeš úsměvy na tváři lidí co tak alespoň trochu tuší jak věci pracují. Fakt dobrý, ale zase se Ti musí nechat snaha mít názor. Klobouk dolů před Tvou odvahou jej zveřejnit.

                7. Na úrovni článků je to myslím něco okolo 240 Wh/kg, na
                  Na úrovni článků je to myslím něco okolo 240 Wh/kg, na úrovni celého battery packu pak asi 170 Wh/kg.
                  Pro porovnání (vše ekvivalent dojezdu 500 km osobního auta, pouze „nádrž“ bez motoru a dalších):
                  benzínové auto cca 15+35 kg = 50 kg (nádrž + palivo),
                  vodík cca 88+5 kg = 93 kg,
                  elektro cca 480+0 kg = 480 kg
                  Nicméně cena vodíku pro kamiony je úplně mimo, aby to mohlo být komerčně provozovatelné, takže to stejně bude souboj baterie vs. nafta.

    1. Trump požádal americkou Komisi pro cenné papíry (SEC), aby
      Trump požádal americkou Komisi pro cenné papíry (SEC), aby přezkoumala možnost přechodu z kvartálního systému zveřejňování hospodářských výsledků na pololetní….

      fio.cz/zpravodajstvi/zpravy-z-burzy/212062-trump-naridil-komisi-pro-cenne-papiry-prezkoumat-moznost-pololetniho-system-hospodarskych-vysledku

  7. Nikde se moc nezmiňuje, že doplňování vodíku je 2-3x
    Nikde se moc nezmiňuje, že doplňování vodíku je 2-3x pomalejší než tankování. Dle testu Toyoty Mirai z 1/4 na plnou to trvalo 6,5 minuty, tedy téměř 9 minut 0-100 %, zde u dvojnásobné kapacity už jsme na 18 minutách + zaplacení u pokladny je minimálně 20 minut a to nepočítám tam dojet a najet zpátky na trasu. To už je porovnatelné se 350kW stanicemi, které už se staví teď ve větším počtu než vodíkové a jen tak pro porovnání vodíková stanice s odběrem 350kW vyprodukuje 5,4 kg vodíku za hodinu, tedy zhruba 1 nádrž současné Toyoty Mirai.
    Pokud se Toyotě podaří po roce 2020 snížit náklady na $8000 za palivový článek, tak je to porovnatelné s náklady na 75kWh baterii u TM3 LR, tzn. nepočítejte, že by v následujících 10 letech stálo vodíkové auto i v základní výbavě méně než 1,2 milionu (+samozřejmě náklady přes 3 Kč/km + neznámé náklady na STK, revize nádrže,… + neznáme ani poruchovost po 5 a více letech + pouhých 12 stanic na celou ČR v roce 2025 a mnoho dalšího).

  8. Inu mají v tom již takové množství peněz, že hrají
    Inu mají v tom již takové množství peněz, že hrají vabank hru. Buď to vyjde, nebo jsme v pytli. No a z energetického hlediska, ale také z hlediska alespoň částečné soběstačnosti jsou v pytli. Možná v Japonsku kde lidi žijou na menším prostoru než je jeden FV panel, ale u nás, kde půl národa má RD a druhá půlka víkendovou chatu je jejich snažení nepochopitelné.

      1. sranda, že presne tento istý argument („a kde to budeš
        sranda, že presne tento istý argument („a kde to budeš tankovať?“) dodnes používajú aj ICEčkári, keď sa bavíme o EVčkách. 🙂

        Inak, a toto nie je podrypovacia otázka, koľko z tých 6000 vyrobených Mirai doteraz vybuchlo?

        Alebo inak – keď odrátame šoférske chyby (lebo je jedno, či to v plnej rýchlosti napáliš do stromu a buchne ti Mirai, alebo to v plnej rýchlosti napáliš do stromu a zhorí ti Tesla), stal sa vôbec nejaký prípad, kedy by vodíkové auto explodovalo? Povedzme po menšom ťuknutí, alebo samo od seba?

        1. Štastie, že sa to ešte nestalo. Raz k tomu ale urcite
          Štastie, že sa to ešte nestalo. Raz k tomu ale urcite príde a ta pravdepodobnosť sa zvyšuje s množstvom predaných aut. A ked sa to stane (a je jedno z koho viny), tak to bude taká šlupka, že do vodikača sadnú iba kamikadze.
          Určite bude obrovský rozdiel medzi tým, ked zhorí tesla a drbne miraj !!!

          1. raz k tomu určite príde…
            no ano, raz určite príde aj k

            raz k tomu určite príde…
            no ano, raz určite príde aj k tomu, že padne dalšie lietadlo, ale to nám nezabráni nasadnúť do lietadla, že ano?

            ide o to, čo je prijateľný risk.
            ak prdne jedno hydro auto z milióna ročne? dve z milióna? jedno z desať miliónov?

            aby sme sa chápali, ja sa nezastávam vodíkových aut.
            ja sa seriózne pýtam, či existujú nejaké opodstatnené obavy súvisiace s ich bezpečnosťou.
            zatiaľ sa mi nič nepodarilo nájsť, ale možno len blbo gúgľujem…

              1. počkaj, takže keď sú BEV lepšie ako vodíkové autá, tak
                počkaj, takže keď sú BEV lepšie ako vodíkové autá, tak potom sú už fajn aj argumenty, ktoré používajú spalováci? 🙂

                neviem či Toyota zrovna rieši nejaké trafiky a politiku. možno ano.

                1/ ztratové sú aj baterkové autá, inak by ich už všetci dávno tlačili 🙂
                2/ nebezpečný vodík… no to je práve to, k čomu sa snažím dopátrať. je niekde nejaká štatistika, ktorá by potvrdzovala, že vodík je nebezpečný?
                „zdravý rozum“ v zmysle „ved je to bomba na kolesách, a URČITE to raz buchne“ neberiem.
                3/ hydro autá sú EVčka. to nie je dosť eko? (teraz odhliadni od toho, z čoho a ako sa vodík vyrába, podobné problémy riešia aj baterkové autá).

                pochop, ja s vami nevediem spor o tom, či je vodík lepší ako baterka.
                ja v princípe fandím všetkému, čo pomôže zbaviť sa závislosti od ropy.

                1. no ja si myslim že zaprodaný japko právě že pěče ropný
                  no ja si myslim že zaprodaný japko právě že pěče ropný trafiky a trumpetovic politiku….
                  1/ ztratové sú aj baterkové autá ano jak se to vezme ale všechno přebíjí nebezpečnost vodíku 😉
                  2/ nebezpečný vodík… no to je práve to, k čomu sa snažím dopátrať. je niekde nejaká štatistika, ktorá by potvrdzovala, že vodík je nebezpečný? Není anebo není veřejná. A Logicky jak by mohla?? Dyt na vodík se stále nejezdí 😉 Každopádně zdravý rozum říká NE
                  „zdravý rozum“ v zmysle „ved je to bomba na kolesách, a URČITE to raz buchne“ : HELE mrkni na tohle to metací 200 bar CNG

                  kcc-hho.webnode.cz/diesel-jed/cng-zemni-plyn/

                  A ty ty mluvíš o extrémě výbušným 870 bar vodíku…. Možná nový to nebouchne ale za pár let provozu na českým tankodromu s úplatnou stk….. Na co riskovat dyž máme baterky 😉

                  3/ hydro autá sú EVčka. to nie je dosť eko? NENÍ : Z vodíkovýho laufu nejde jen pára ale i těžký kovy 😉 Víc studuj

                  pochop, ja s vami nevediem spor o tom, či je vodík lepší ako baterka – fpoho sem fklidu 😉 mužeš mi tykat
                  ja v princípe fandím všetkému, čo pomôže zbaviť sa závislosti od ropy = to je hezké ale vodík je cesta do zaprodanosti, takže z bláta do louže a to je principiálně nahouno navíc když elkáry máme tak krásně tesla rozjetý a vodík by jim leda ublížil 😉

                2. Zde máš VW, asi německou kvalitku na CNG (asi nižší tlak
                  Zde máš VW, asi německou kvalitku na CNG (asi nižší tlak než u vodíku)
                  thesun.co.uk/news/3295576/shocking-moment-car-explodes-at-petrol-station-while-being-filled-up-with-fuel-killing-one-woman-and-injuring-three/

                  Vodík by možná byl dobrý na uložení energie z přebytků. Dělat z něj zase elektřinu by bylo nevýhodný, tak z něj udělaj elektřinu v autě.
                  Otázka ale je, jestli baterky za tu dobu nepokročej víc, technologie k vodíku těžko.

                3. ad (2) nebezpecny je uz samotny tlak pod kterym se vodik v
                  ad (2) nebezpecny je uz samotny tlak pod kterym se vodik v aute skladuje. Nadrze jsou z duvodu nizke hmotnosti vyrobene z polyuretanu a uhlikovych vlaken, v pripade vystaveni teploty nad 110°C katastroficky selzou. Pokud zafunguji bezpecnostni systemy, bude se auto snazit vodik vypustit a spalit behem minuty nez nadrz povoli (coz znamena nekolikametrovy plamen s tepelnym vykonem v radu megawattu).

                  Podobny system maji treba CNG autobusy a je znamo ze obcas selze. Presto, ze CNG ma polovicni tlak, i tak praskajici nadrze dokazi ohrozovat okoli az do vzdalenosti 100 m. Pokud stojite do nekolika metru od autobusu, zabije vas primo tlakova vlna (ani vas nemusi nic trefit).

                  Pekne je to shrnuto zde, i s odkazy na oficialni statistiky CNG autobusu a nazorneho videa vybuchu tlakovych lahvi:

                  http://notebookblog.cz/ostatni/auta/nastup-elektroaut-je-vubec-realny-pozor-dlouhy-clanek/

                  ad (3) Vzhledem k nizsi ucinnosti elektrolyzy a palivovych clanku nez baterii je BEV vic eko nez HEV (v soucasne generaci asi tak 2*), i kdyby se H2 vyrabel elektrolyzou z vody. Tak to ale nebude. Kdyby se to prosadilo, tak plnici stanice budou vodik primo vyrabet reformaci ze zemniho plynu, benzinu nebo uhli. To je taky jedinny duvod proc se do toho rve tolik penez a proc se tomu neustale dela takove zoufale PR. Proste vam ty fosilni paliva prodaji jinak. Vemte si to z jejich pohledu — kolik oni maji pod zemi jeste ropy a plynu a rafinerie jsou ted vyladene na urcity pomer ruznych frakci. Kdyz prestanete odebirat benzin a naftu, ale porad bude chtit letecke palivo, asfalt a vstupy pro chemicky prumysl, musi se to cele predelat a to bude drahe, navic zisky pak budou nizsi. Vodikem by se to z jejich pohledu elegantne vyresilo.

                4. ad 3) spočítej si energetickou bilanci výroby vodíku a
                  ad 3) spočítej si energetickou bilanci výroby vodíku a jeho spálení v palivovém článku. Zjistíš, že přímá elektřina v BEV je na tom lépe. A proč jsme tady před třiceti cinkali? Kvůli trhu, no a na trhu vyhraje levnější. Provozně levnější, protože to se počítá. Pořizovací cena je kvůli nasrání sousedů – JÁ NA TO MÁM.

                5. Vodík je samozrejme extrémne nebezpečný plyn bez zápachu,
                  Vodík je samozrejme extrémne nebezpečný plyn bez zápachu, takže pri úniku ani nezistíš, že za chvílu poletíš. Stačí 4%ná koncentrácia s kyslíkom a bum.
                  Vodík stlačený na tlak 700bar obsahuje tlakovú energiu zhruba 60% energie obsiahnutej v samotnom vodíku, keďže 1kg vodíka obsahuje 120MJ/kg a v nádržiach miraju je 5kg pri tlaku 800Bar, tak len tlaková energia je približne 400MJ.
                  Pre porovnanie energia výbuchu 1kg TNT je 4,2MJ. Takže iba tlaková energia 5kg vodíka stlačeného na tlak 800Bar je rovná výbuchu 95kg TNT !!!!!!!!!
                  Keďže poznáme hustotu vodíka 0,09kg/m3, tak objem tých stlačených 5kg, bude pri atmosferickom tlaku približne 55m3. Objem plynov vzinknutých pri výbuchu 95kg TNT je 66m3, čo je len o 11m3 viac ako je uskladnených v nádrži.
                  Myslím, že to sú dosť alarmujúce údaje a to sa ten vodík ešte nezlúčil s kyslíkom, čo je ďalších 600MJ energie.

                  Vodík určite nikoho nezbaví závislosti na rope, práve naopak, keďže 96% vodíka sa vyrába z fosílnych palív a keby sa, nedajbože presadil, tak to ani inak nebude. O tom som presvedčený.

                  wikipedia.org/wiki/Trinitrotoluén

                  hytep.cz/cs/vodik/informace-o-vodiku/transport-a-skladovani-vodiku/618-skladovani-vodiku-i

                  wikipedia.org/wiki/Výhřevnost

        2. Když Ti začne hořet Tesla, tak ve spěchu vystoupíš a
          Když Ti začne hořet Tesla, tak ve spěchu vystoupíš a půjdeš pryč. Pokud blafne H2 – a je jedno že to bude pouze jeden vůz, tak jdeš zasklít celé okresní město. O epicentru výbuchu se snad nemá cenu zmiňovat. A k iniciaci bude stačit přibouchnout dveře. Mechanismus zámku se o iniciační jiskru postará.

          1. Jasné, homologizačné procedúry sú úplne zbytočné,
            Jasné, homologizačné procedúry sú úplne zbytočné, treba ich zrušiť, stačí sa spýtať teba…
            Myslíš, že všetci okrem teba sú úplní magori, že to pustili do premávky (taxíky v Paríži, v Londýne)?
            Zatiaľ je tá vodíková nádrž ešte drahá, ale nečudoval by som sa, keby bola bezpečnejšia ako tá benzínová.

            Keď Toyota prišla pred 20 rokmi s hybridmi, väčšina výrobcov si z nich robili len srandu – a dnes by všetci chceli mať životaschopný hybrid.

            1. Benzínová nádrž je bezpečná už jenom z principu, že je
              Benzínová nádrž je bezpečná už jenom z principu, že je v ní benzín. Benzín nebouchá. To max. jeho výpary, kterých je tam ale minimum. Pokud teda nejsi Kobra 11 … to je potom jiná. Tam vybuchuje i diesel 😀

              Ještě reakce na předchozí komentář:
              jestli si dobře pamatuji, tak při dostatečné koncentraci nepotřebujete ani tu iniciační jiskru.

                1. no a vodík sis už zkusil vypustit do garáže a škrtnou??
                  no a vodík sis už zkusil vypustit do garáže a škrtnou?? neee?? tak šup šup mazej at už to máš zasebou :))

                2. Samozřejmě, bouchne to. Proč? Protože bude plná nasycené
                  Samozřejmě, bouchne to. Proč? Protože bude plná nasycené směsi benzínových výparů (za předpokladu rovnovážného stavu). Což v místnosti řekněme 3x3x2m dělá 18.000l výbušné směsi. V nádrži ji budete mít max 60l (dle velikosti nádrže a stavu jeji plnosti). To moc velkou parádu neudělá … pokud zrovna nekoukáte se sirkou do nádrže :-).

            2. A kolika homologačními procedurami prošel byť jediný
              A kolika homologačními procedurami prošel byť jediný hotntot ze servisu, který strká pracky do (bohužel i mého) vozu? Sdělím Ti tajemství – žádný. To co se na dopravních středních školách zove „učňovskou zkouškou“ je pouze test zda po třech letech se dotyčný v jídelně naučil jíst oběd vidličkou. Trochu se prober ze svého snu. To že nádrž vydrží neznamená že neblafne kabina s aktuální koncentrací vodíku okolo 5%! A potom z vozu vyletí projektil poháněný 800 bary z úzké trubičky. Jaký je rozdíl od kosmické lodi? A to že třeba vydrží nádrž v celku je jako nějaká podstatná změna na výsledku mimořádné události? Zeptej se bývalých vojáků z nabíjecích stanic akumulátorů proč tyto stály v uctivé vzdálenosti od ubikací. Málokterý z nich nezažil vysklení na „větračku“ otevřených oken.

              1. Na to aby se v plynovém zařízení mohl někdo oficiálně
                Na to aby se v plynovém zařízení mohl někdo oficiálně hrabat, tak samozdřejmě potřebuje školení na plynová zařízení. S pravidelnym prezkušováním. Tak jako elektrikáři mají vyhl.50. Plynaři mají také své školení a prezkušování tuším po 5 letech. U vodíku bude to samé. Sebevědomému blci (hotntotovi) se šroubovákem jistě taková „drobnost“ v tomto partyzánském činnu nezabrání, ale to jde na jeho osobní zodpovědnost. Po každém zásahu do tlakové části plynového zařízení, si správně školený technik ověří těsnost systému-revizí s detektorem plynu.

                1. Výborně, teorii bychm měli. A teď trochu soudnosti s
                  Výborně, teorii bychm měli. A teď trochu soudnosti s praxí. Toto nebude fungovat. A nějaká osobní zodpovědnost partyzána je mi tak nějak šumákfuk. Když nezafungovala zodpovědnost ani v Černobylu, ani ve Fukušimě, ani v žádné jiné JE kterou postihla havárie a kde pracovali vysokoškolsky vzdělaní jedinci, tak mi chceš namluvit že v garáži pod mostem kde majitel drtí nedostudované středoškolské studenty z kůže a kterým je všechno putna, bude fungovat nějaká účinná zodpovědnost? Nenech se vysmát! Či spíše jsi k smíchu!

                2. To si vážně myslíte, že servis a opravy vyhrazeného
                  To si vážně myslíte, že servis a opravy vyhrazeného technického zařízení na plyn, spadá do volné činnosti? A že si servis v tomto oboru může otevřít kdejaký hotntot bez doložení kvalifikace? Nevím jestli tento obor spadá do řemeslné, nebo vázané činnosti ale u obou je praxe a dosažené vzdělání v oboru podmínkou pro udělení „živnosťáku“. Každý kdo chce poskytovat servis a revize LPG/CNG/LNG a teď i H2, musí doložit odborná školení, dosažené vzděláni v oboru a vybavit dílnu senzory na detekci plynu s odsáváním. Pravidelně procházet přezkušováním. Jestli o někom víte, zatočte s ním, porušuje živnostenský zákon-neoprávněné podnikání. Nebo tu jen hloupě teoretizujete?

                3. PS: Podobné problémy čekají autoservisy i s nástupem
                  PS: Podobné problémy čekají autoservisy i s nástupem elektromobilů. Bez platné vyhl.50 min. §6-8 nesmí v servisech poskytovat opravy NN nabíjecí částí vozidel. Sám jsem zvědav jak ČSN vyhlášky a školy zareagují na moderní trend a z běžných autoelektrikářů začnou „dělat“ obor autolektrikář/elektrikář?

                4. fajn, ale u elektro to jaksi moc nehrozí výbuchem. Požár a
                  fajn, ale u elektro to jaksi moc nehrozí výbuchem. Požár a výživný to ano, ale ne půl města bez voken a váleček mířící k orbitu…… Lidi neřeším, těch je jako …… 😉

                5. jednoduše, školy přečíslují obor na 26-xxx a je
                  jednoduše, školy přečíslují obor na 26-xxx a je vymalováno. Nic se nezmění. Tobě nevolají denně lidi jejichž první slova jsou?: „Já su vystudovaný elektrikář…….“ otevírá si klapačku a přitom si není schopen nastudovat jak věci pracují. Vím že to je o drzosti umět přehodit vlastní nezlobte se, debilitu, na někoho o kom si myslí, že jej bude sponzorovat.

                6. ale samozřejmě že máš teoretickou pravdu, potud pokud se
                  ale samozřejmě že máš teoretickou pravdu, potud pokud se v servisu neobjeví kačky. Papíry máme a nyní se začne s katováním kostů. Co nás stojí nejvíc? Odborník. No tak snížíme počet vodporníků a místo nich nasadíme úkáčka. Jsou poslušní, pracovití, rodinu maj tisíc kilometrů daleko, takže na prkotinách jim nezáleží no a co je hlavní makaj na povel za hrst rýže na den.
                  Výsledek se nebude odlišovat od jiných činností s nahrazenými odporníky. Inu a přes STK projde jako vždy fše.
                  a s tím bonzováním – už Ti někdo večer cestou z restauračního zařízení srovnal fasádu na gzichtu? Děkuji nechci. A nejen pro výše popsané má cesta je elektrokára. Padesátku mám, něco motorů jsem již roztočil, takže u toho mne zkoušeči nevoblafnou. (Paninko ZKUSÍME vyměnit řídící jednotku, samo že za Vaše, nejsme charita, ….. jééé, žádná změna inu asi to bude něčím jiným…..)

                7. jistě Franto, ale víš jak český zlatý koumácký
                  jistě Franto, ale víš jak český zlatý koumácký ručičky umí obcházet STK no a to je voda na mlýn nám principielních odpůrců vodíkomobilů. Takže když to může potencionálně bouchnout, je to automaticky nebezpečný a tudíž nežádoucí. Pindat můžeš vostošest ale neukecáš to :))

          2. Na tenhle brutální blábol jste přišel kde? Jaké
            Na tenhle brutální blábol jste přišel kde? Jaké epicentrum? Vám normálně regulérně jebe, ne? 😀 😀 😀

            Moment, že vy si pletete atomovou (tzv. vodíkovou) pumu s hořícím vodíkem? Že vy si myslíte, že první atomový výbuch na světě nebyl v Hirošimě, ale když havaroval Hindenburg? 😀 😀 😀 Bože tady jsou experti 😀

            1. ani ne neplete si atomovku atomovku s vodíkovkou. Je to
              ani ne neplete si atomovku atomovku s vodíkovkou. Je to přeci jasný jak facka, nádrž je ovální tlaková lidově bomba a uvnitř je 870 BAR vysoce výbušnýho vodíku proto vodíková bomba kerou když se šikovně bum bác srovná to sídliště. Nestudoval sis asi před těma žvástama exploze len toho metáku co metá jen s 1/4 tinovou tlakáží ;))

              youtube.com/watch?v=NjU_BpOaA44

        3. Prozatím je otázka „a kde to budeš tankovať?“ v ČR
          Prozatím je otázka „a kde to budeš tankovať?“ v ČR bohužel na místě. Pokud vím, jediná plnicí stanice pro vodíkové vehikly je v Neratovicích a neumí dodat potřebný tlak.
          Takže neratovičáci jsou celkem v pohodě, maj to kousek, ostatní si trochu zajedou.
          Mě osobně to připadá stráááášně složitý.
          Ale je možné, že v budoucnu si i tato technologie najde uplatnění třeba v nákladní dopravě.
          To už ale budou dnešní EV zase trochu dál. A to je dobře. Bo tak to ma byt.

          1. tak ale to snáď nie je neriešiteľný problém, podobne ako
            tak ale to snáď nie je neriešiteľný problém, podobne ako nebol neriešiteľný problém pár rokov dozadu, že neexistovali nejaké fast-charging stations pre EVčka, nie?

            každému hejterovi EVčiek pripadá strašne složitý aj problém s nabíjaním EVčiek.
            Ich argumenty:
            predstavte si, že by odzajtra boli všetky autá na baterky – kde budú dobíjať? neexistuje infraštruktúra, ktorá by to utiahla. Neprodukujeme dosť elektriny (v ČR ani v SR), keby nabíjalo 20 aut naraz napájanie nie je vyriešené, a ako majú vlastne dobíjať ľudia, čo bývajú v bytovkách, bla bla bla…

            príde mi to ako to isté v modrom.

            1. Prozatím určitě ne, protože vodík do těch Neratovic se
              Prozatím určitě ne, protože vodík do těch Neratovic se vozí vlakem od nás z Ostravy, jen tady ho umíme vyrobit ropáckým způsobem tak čistý, aby mohl do vodíkových agregátů a nezničil je. Původní nápad používat odpadní z Neratovic tak nevyšel. Je špinavý. A opravdu tu nemáme takovou brutální kapacitu, jakou má rozvodná síť elektřiny v ČR, abychom mohli obratem zásobovat vodíkem cokoliv, zvláště pak velká vozidla, jak se uvažuje.

    1. Nejhorší je, že ti vodíkáři postaví auto před obytný
      Nejhorší je, že ti vodíkáři postaví auto před obytný dům kde bydlím. doteď jim tam stojí traktor, což je ráno velmi výživné. Už se těším jak s kvalitou dnešních STK to těm tydlidátům blafne. Asi to bude to poslední co zažiju.
      Myslím, že by zájemci o koupi Mirai měli povinně absolvovat předváděčku Smokemana z VŠB VEC ať ví co to je když blafne 2H2+O2 v maličkém balónku. cs.wikipedia.org/wiki/LZ_129_Hindenburg#/media/File:Hindenburg_burning.jpg

          1. no néé mají to hoši správně, lidi se rozlišují na
            no néé mají to hoši správně, lidi se rozlišují na inteligenty a blbce, socky, kolaboranty, stádo, sraby…. a vlastnosti tohodle světovýho bordelu rozhodují o budoucnosti 😉 Proč myslíš že ještě 18 let novýho tisíciletí stále jezdíme na výpalný debilní trafiky ropnýho benzínu EURO 2 ? Nebo dokonce na dízl bez DPF 1995-2005 což je mimochodem v EU dokonce světová rarita debility nebo chceš-li zaprodanosti a někomu ta trafika samozřejmě sype 😉 A na druhou stranu za to samozřejmě někdo chcípá a nic nenadělá :)))))))

      1. Až na to, že už dnes není možné prorazit vodíkovou
        Až na to, že už dnes není možné prorazit vodíkovou nádrž v Mirai ničím menším, než 9mm nábojem zblízka. A pokud se v ní udělá díra, je tam systém na rychlé vypuštění. Jediné, co to udělá je rána. něco si o tom zjistěte, ať se neztrapňujete.

        1. A co takhle pozar? Ta nadrz je z plastu, stabilni je do asi
          A co takhle pozar? Ta nadrz je z plastu, stabilni je do asi 110°C.

          A ten system vypusteni neudela jen ranu. Vodik nemuzete jen tak vypustit (tvori vybusnou smes, kdyby bylo auto treba v tunelu tak by vznikla velmi nebezpecna situace vypustenim 5 kg vodiku). H2 se musi spalit, a to driv nez povoli nadrz, tj. za asi 1 az 2 minuty. Rikaji tomu jet-fire-release, dela to dvoumetrovy vodikovy plamen s vykonem v radu megawattu. Tohle vam nebude vadit mit v aute?

          Ja bych tedy nebyl rad ani kdyby to mel soused a zaparkoval mi to pred domem.

          1. Hovoříš mi z duše. Prostě mnozí technicky vzdělaní
            Hovoříš mi z duše. Prostě mnozí technicky vzdělaní lidé mají přirozený respekt k technologiím, ne jako omlouvám se, většina humanitních vědátorů, kteří klidně poručí větru dešti a ještě si výsledek nechají pojistit u pojišťovny a ohání se pak papírem, že mají všechna rizika ošetřena. No ale způsobem se kterým nesouhlasím a budu proti němu bojovat.

Napsat komentář