Daimler rozšíří výrobu baterií do dalších dvou továren, celkem jich chce sedm

Evropské automobilky konečně naskočily do vlaku jménem elektromobilita. A snaží se dohnat Čínu i USA.

Na prohlídku jedné z moderních továren Daimleru, kde se vyrábějí baterie, se stavila také německá kancléřka Angela Merkelová.
foto: Damler

Německý koncern Daimler, pod který spadají značky Smart i Mercedes-Benz, aktuálně oznámil, že v rámci investice v hodnotě 1,5 mld. eur rozšíří výrobu baterií do dalších svých dvou továren.

Půjde o německé továrny Untertuerkheim a Sindelfingen (obě v roce 2015 vyrobily přes 300 000 aut), jedny z největších, které Daimler má. Už v minulosti Daimler oznámil, že chce baterie vyrábět také ve dvou továrnách v Kamenci, v čínském Pekingu, thajském Bangkoku a americké Tuscaloose.

Továrna Untertuerkheim má být transformována v hi-tech výrobní centrum pro rozmanité komponenty elektrických vozidel, například elektromotory pro novou řadu elektroaut Mercedes-Benz EQ.

Celkem by tedy mělo jít o sedm továren schopných montovat baterie a také další komponenty pro elektrická a autonomní vozidla. Vypadá to, že Daimler nabral správný kurz.

65 Comments on “Daimler rozšíří výrobu baterií do dalších dvou továren, celkem jich chce sedm”

      1. Protože se automobilkám nechce.
        Krásná ukázka – vezmu si

        Protože se automobilkám nechce.

        Krásná ukázka – vezmu si levné lowendové auto jako je Dacia Logan. Reálné výrobní náklady jsou do 150000,- a to v tom je složitý motor a složitá převodovka. Prodejní zisk takovéhoto auta dělá cca 50000,-

        Výrobní náklady pokud by se jednalo o stejný typ EV (bez baterií) budou cca 120000,- (jednodušší motor, levnější převodovka).

        A teď se dostaneme k tomu zajímavému – ke koncové skupině zákazníků – to jsou většinou lidi, kteří jezdí denně krátké vzdálenosti, takže jim stačí vozidlo, které spolehlivě pojede 150 km. Na to by stačila kapacita baterie 20-25kWh – ta má pořizovací cenu 4000-5000 USD = 80000,- – 100000,-

        Takže pokud by automobilky chtěli, dokáží takovéto levné auto s minimální výbavou vyrobit s výrobní cenou 250000,- Takže by bylo možné ho místo za 300 000,- prodat za 400 000,-

        No a tady nastává problém – v okamžiku, kdyby něco takového dala automobilka na trh co se stane? Výrazně poklesne zájem o běžná auta – lidi si spočítají že na jejich ježdění jim takovéto auto stačí – rozdíl v ceně 100 000,- se vrátí do 10ti let jen na palivu a to se nebavím o ušetřených brzdách, výměnách oleje a dalších servisních úkonech.
        Ztráty automobilek ovšem budou velké (motorárny, výroba převodovek a dalších dílů) – a oni se musí chovat zodpovědně ke svým akcionářům.

        Z toho plyne že můžeme poděkovat Tesle, že nastává změna, protože jedině automobilka postavená na zelené louce nezatížená již existující výrobou spalovacích aut mohla danou změnu nastartovat.

                1. Na cele Tesla samozrejme. Pak v Evrope ruzne ty startupy, jako
                  Na cele Tesla samozrejme. Pak v Evrope ruzne ty startupy, jako Sono zminene nahore, par dalsich podobnych, z Cinanu Byton je taky pokud vim ciste EV, Polestar nevim (patri pod Volvo, ale to zase patri pod Geely, ktere je hodne pro elekro) BJEV, BYD (? taky mi prijdou vic pro EV nez spalovakovi). A minimalne v te Cine urcite par dalsich o kterych jsme tu ani neslyseli.

                2. Snad nemůžeme chtít, aby někdo budoval automobilku od nuly
                  Snad nemůžeme chtít, aby někdo budoval automobilku od nuly a ještě k tomu vyráběl levné elektromobily.

                  BYD dělá levné BEV.

                3. No a jsme zpatky u toho – jejich duvod urcite neni v tom, ze
                  No a jsme zpatky u toho – jejich duvod urcite neni v tom, ze by se jim nechtelo, ale zjevne to z nejakeho duvodu nejde. Proc neni tahle „pochybnost o motivu“ doprana i ostatnim?

                  Ad BYD, a jsou levna i proti jejich spalovaci produkci urcene pro cinsky trh? Nebo jinak, zustanou levna i po prechodu do podminek „zapadniho trhu“ (dane, zaruka, homologace, …)?

                4. Velká automobilka kdyby chtěla vyrábět, tak to má mnohem
                  Velká automobilka kdyby chtěla vyrábět, tak to má mnohem jednodužší, stačí svou výrobu modifikovat, nemusí vše stavět od nuly.

                5. No vsak to taky hodne velkych automobilek ma v planu, ale s
                  No vsak to taky hodne velkych automobilek ma v planu, ale s ohledem na to, ze priprava jen blbeho faceliftu trva tri roky, novy model na stavajici platoforme (tj vlastne takovy hodne poradny facelift) i 5 let, tak priprava kompletne nove platformy, novy dodavatelsky retezec (z nichze nekteri dodavatele jeste ani neexistuji a nemaji kapacity na masovou vyrobu) pak holt trva, a trva to jeste dele pokud to chcete delat opravdu masove (coz musite pokud se chcete dostat na nejakou rozumnou cenu).
                  Navic s ohledem na to, ze na automobilky nic zasadne netlaci a spalovaci auta nestihaji vyrabet, tak neni duvodd nejak hrotit terminy…

                6. Problém výroby EV v Evropě je, že je reálně malá
                  Problém výroby EV v Evropě je, že je reálně malá poptávka. Kdyby zítra celá EU začala dávat dotace na EV, Volkswagen přejde na výrobu elektrických aut a bude je chrlit každý den tisíce kusů. Byl jsem v Drážďanech v manufaktuře, kde montují E-Golfy. Když si jich tam pár objednáš, rádi ti je ma zakázku udělají klidně v růžové barvě. Problém je jen jediný. Sežeň dost objednávek, přines tam peníze a udělají ti i Arteon v elektrice. Fabrika prostě dělá to co si autosalony objednávájí. 80% E-Golfů jde do Norska. Proč asi??

                7. Bingo. Konecne to napsal nekdo, od koho to fanatici snad
                  Bingo. Konecne to napsal nekdo, od koho to fanatici snad vezmou. Nejde o to, ze by „dinosauri“ nechteli vyrabet EV, ale o to, ze je neni komu prodavat.

                8. Tohle neberu
                  Golf – základní model za 427 000,-
                  E-golf –

                  Tohle neberu

                  Golf – základní model za 427 000,-
                  E-golf – základní model za 982 000,-

                  E-golf má baterii 36.8kWh, pokud započtu 200USD na kWh, tak je cena baterie 150 000,-, s daní 200 000,-.
                  Takže cena má být 627 000, s extra velkým ziskem do 700 000,-

                  Tady ze bavíme o tom, že automobilka si nasadila marži na daném autě vyšší než je prodejní cena stejného benzínového modelu a potom říkají my jsme chudáci, lidi nám těch 100% marže odmítají dát, oni prostě elektrické auto nechtějí.

                9. Jasne a ten vyvoj co stal 20 miliard euro a e-golf a e-up byl
                  Jasne a ten vyvoj co stal 20 miliard euro a e-golf a e-up byl zadarmo ze ? 😀 pokazde me fascinuji lidi co vemou kalkulacku a v hospode neco pocitaji 😀

                10. To bude tim, ze delam v korporaci a tak vim co to znamena 20
                  To bude tim, ze delam v korporaci a tak vim co to znamena 20 miliard na vyzkum a vyvoj.
                  V praxi to podelte 10 a dostanete kolik stal ten vyzkum. Zbytek jsou vnitrofiremni ucetni machinace a zbytecne vydaje, ktere se k tomu pridaji,aby to vypadalo dobre v PR.

                11. 1. jste si jist, ze VW dokaze vyrobit batterypack za tuto
                  1. jste si jist, ze VW dokaze vyrobit batterypack za tuto cenu? 200 USD/kWh je v dnesni dobe spise optimisticky odhad, nez cokoli overeneho.
                  2. Jelikoz je e-Golf prestavba klasickeho Golfa a ne auto vyvynute jako elektromobil, tak jsou s nim spojeny vyrazne vyssi montazni naklady (VW uvadi, ze smontovat e-Golf je o 15 % drazsi nez u naftoveho Golfa).
                  3. Nevime kolik VW usetri na tom, ze nemusi vyrabet klasicky motor. Coz by samozrejme melo mit opacny vliv na cenu nez predchozi body.
                  4. Jakou ma zakladni Golf vybavu a jakou ma zakladni e-Golf, nejsou v nem nahodou ve standardu nektere prvky vybavy, za ktere by u Golfa bylo nutne nemalo priplatit?

                  Mimo to je otazkou, jake ma VW vyrobni kapacity (ne nutne jen omezeni tovarny/linky, ale treba i omezeni ze strany dodavatelu baterii) a zda se cenu nesnazi umyslne nastavit tak, aby poptavka vyrazne neprevysovala nabidky.

                12. ad 1) ano jsem si jistý že by to dokázal – LG už dodává
                  ad 1) ano jsem si jistý že by to dokázal – LG už dodává baterie za 160USD/kWh, udělat k tomu řídící elektroniku za 40USD na kWh (nebo objednat u Bosche) dokáží (bavíme se o ceně elektroniky k baterii v hodnotě 800-1000USD na batery pack)
                  ad 2) zvýšené náklady jsou spojené s ruční výrobou (malosériově), pokud by to dělal stroj(velkosériově), jako naftový golf, budou náklady stejné.
                  ad 3) to také netuším – výrobní proces spalovacích motorů prošel velkou optimalizací, u elektrických to zatím neproběhlo
                  ad 4) ano, automobilky dávají do EV nejvyšší možnou výbavu. Hlavní důvod je v tom, že většina lidí kouká více na „pozlátko“ než na skutečnou hodnotu. Takže zvýšenou výbavou dokážou zamaskovat fakt, že se nesnaží udělat vysokou užitnou hodnotu. Prostě se pokouší z daného udělat „Luxus“. Vedlejším efektem tohoto přístupu je, že je nikdo nekonfrontuje s neschopností vyrobit množství, které by na trhu bylo vidět (plánované série 30 000 aut za rok vyráběla bez problémů škodovka za komunistů). Tím se dostáváme k tomu omezení – VW si baterie nevyrábí, ale nakupuje je. Jestliže si od dodavatele nasmlouvá 30000 batery packů za rok, tak aktuálně nemá možnost nasmlouvat další. Trh je vymeten, nové kapacity se staví, ale v Evropě nebudou v provozu před 2020. Ostatní už mají výrobu rozebránu. Idea postavit si na baterie vlastní továrnu (jako to udělala Tesla) už do automobilek pronikla, ale narazila na vnitřní fungování. Automobilky posledních 30 let zvyšují podíl outsourcované výroby, dneska jsou na cca 80% – to jest interně se dělá 20%. Takže aktuálně mají problém sehnat „manažery“, kteří by byli ochotní jít s hlavou na špalek, pokud se to nepovede – a výroba baterií je úplně nový obor, rizika jsou vysoká. Do takového rizika půjde mladík, který nemá co ztratit, ale jakmile je někdo v managementu 10 let, dostává milionový plat, tak si riziko spojené s vyhazovem nepustí k tělu. Outsourcování má výhodu, že když se nepovede je na koho ukázat a mě se nic nestane.

                13. ad 1) Existuji ruzne odhady cen, napriklad u Chevroletu Bolt
                  ad 1) Existuji ruzne odhady cen, napriklad u Chevroletu Bolt se odhaduje cena baterii na $145 a cena battery packu na $205, s tim, ze ma vyssi kapacitu nez Golf, je samozrejme mozne, ze pack v Golfu je primitivnejsi a opravdu by sel udelat levneji. Nicmene jsme ve sfere „kdyby“, kdyby si VW nasmlouval dodavky za vybornou cenu, kdyby dobre optimalizoval naklady na vyrobu battery packu, kdyby …

                  ad 2) Problem je v tom, ze e-Golf nebyl od zacatku navrzen tak, aby ho mohl efektivne delat stroj, vychazi z Golfa navrzeneho s klasickym pohonem a uprava, aby byl jednoduse sestavitelny jako elektromobil by obnasela vpodstate navrh uplne noveho auta, to je nakonec jeden z udavanych duvodu, proc VW vyvyji nove platformy pro elektromobily, u kterych by problem s velkym podilem rucni prace odpadl. Nicmene jsme opet v kategorii „kdyby“ a v dnesni dobe je narocnost vyroby proste fakt, ktery ma vliv na cenu.

                  ad 4) Cast vybavy je v elektromobilu temer nezbytna, typicky se jedna o systemy topeni/chlazeni, ktere by mely byt pokud mozno spickove v ohledu ucinnosti, protoze jinak to ma neblahy dopad na dojezd, dale treba lehka kola a to opet z duvodu dojezdu a v neposledni rade nejaky infotainment se slusnou navigaci nebo moznosti pripojeni chytreho telefonu z duvodu nutnosti vyhledavani dobijecich mist. Pokud si za tyto veci vyrobce nechava v normalnim voze pomerne slusne priplacet, tak je nebude chtit davat do elektromobilu zdarma. Druhym duvodem vybavy je cena, kdyby VW naklady na vyrobu e-Golfa orezal az na kost, tak se mozna dostane ke koncove cene kolem 700000 Kc, za to clovek dnes na trhu dostane pomerne pekne vybavene auto a jen malokdo bude ochoten koupit za stejne penize „zebrak“-line.

                  Nakonec jenom doplnim, ze z me strany je to samozrejme teoreticka uvaha, cele to stoji na predpokladu, ze prodejni cena e-Golfu ma aspon neco malo spolecneho s vyrobnimi naklady. Je vsak mozne, ze toto VW u malych obemu prodeju netrapi a cena je nastavena na nakladech vicemene nezavisle.

                14. S E-Golfem je trochu víc práce, víc manipulace a hlavně
                  S E-Golfem je trochu víc práce, víc manipulace a hlavně kompletace jede v manuální ruční montáži. Uvedu jen pro představu, že karosérie se smontuje ve Wolfsburgu celá se odveze do Drážďan, tam se zase rozebere. Na linku uprostřed Drážďan součástky vozí nákladní tramvají ze skladu a ta tramvaj má svůj jízdní řád. Těch fosilních Golfů vyrobí mnohonásobně více a výrobní takt u E-Golfa je 12minut. Jen pro srovnání ve Škodovce je výrobní takt někde kolem minuty. Jediný robot kterého v Drážďanech uvidíte je na nadávání kol. Osobně si myslím, že na E-Golfu je nejdražší cena práce německého dělníka na výrobní lince, kdy tu karoserii auta jednou smontují roboti ve Wolfsburgu, pak ji rozeberou a ručně vše pomalu namontují. Část pravdy bude samozřejmě v marži, kdy není zájmem automobilky přestat vyrábět fosilní a vlastně si tím tak trochu podříznout vlastní větev. Část bude v trochu odlišné výbavě a část pravdy bude v tom, že jsou-li v Norsku dotace na EV tak proč si na tom trochu nevydělat že. A která konkurence je nutí jít s cenou dolů? Leaf, BMW i3, Ioniq a ani Tesla zatím ne. Mimochodem ani karoserie a ani sedačky E-Golfa nejsou stejné. Kvůli baterii v podlaze je jinak udělaná podlaha(jiná forma na lis). Podlaha je o tři cm výše a o ty tři centimetry mají nižší sedačky. A ač to tak nevypadá, tak kvůli tomu potřebuješ zase hromadu různých dalších výrobních přípravků, které to v maloseriové výrobě prodražují.

                15. Děkuji za informace, jsou klíčové pro pochopení vysoké
                  Děkuji za informace, jsou klíčové pro pochopení vysoké ceny – nejedná se o cenu baterií, ale o cenu způsobenou malosériovou manuální výrobu.

                16. Část vyšší ceny auta bude dělat i baterie a samozřejmě
                  Část vyšší ceny auta bude dělat i baterie a samozřejmě se do ceny promítne záruka na baterii. Další navýšení ceny dle mého děla dotace na německý trh, kdy polovinu dotace dává výrobce a polovinu stát. Tuším že automobilka poskytuje dotaci (slevu)2000Euro. Ono držte záruku 8let na baterii, když nevíte jaký „blbec“ koupí EV a pak ho nechá někde 14dní prázdné bez nabití, protože odletěl na dovolenou a na parkovišti u letiště nebyla volná zásuvka.

                17. Tak té opravdu blbec když tam nebyla volná zásuvka… chjo
                  Tak té opravdu blbec když tam nebyla volná zásuvka… chjo

                18. No já už jezdím 3tím rokem EV na letiště a pak letím na
                  No já už jezdím 3tím rokem EV na letiště a pak letím na dovolenou, ale vždy než dám auto na parkoviště, tak ho na nejbližší nabíječce nabiji alespoň do půlky.
                  Ve Vídni a Brně nabíječky jsou přímo na letišti, v Praze. Ostravě a Bratislavě nejsou na letišti nabíječky ale poblíž nebo po cestě se vždy nějaká najde.
                  Takže by to neměl být problém ani pro „Blbce“.

                19. Na jednom nejmenovaném parkovišti u jednoho hotelu stojí
                  Na jednom nejmenovaném parkovišti u jednoho hotelu stojí služební EV. Na dotaz kdo s tím jezdí mi bylo řečeno hlídačem toho parkoviště, že nikdo, že je stále vybité.
                  Co by jsi jim na to řekl? Jako reklamní poutač dobrý. Myslíš si, že tam na tom parkovišti mají alespoň vallbox? Nemají. Takže asi tak z reálného světa firemních elekromobilů.

                  Pak si vzpomínám na příhodu, kdy jeden známý dostal e-Upa jako náhradní vozidlo a v práci ho nabíjel přes stočený prodlužovák na cívce. Prý je to na h…o vyhazuje to jističe a kabel se moc zahřívá.

                  Debata s účetní, že je ta elektřina drahá (tarif c45d 1,90Kč/kWh) a provozní náklady se zvednou, že by bylo lepší jezdit po městě dodávkou na naftu mě v tom před několika roky utvrdila, že máme stále co dohánět a stále se máme co učit.

                  Já vím, že to tady většina lidí chápe, ale v reálném světě elektromobil funguje jinak.

                20. Jenze to je jen ochutnavka realnych problemu, ktere zacnou
                  Jenze to je jen ochutnavka realnych problemu, ktere zacnou az/pokud dojde k rozsireni mezi „bezne“ zakazniky (nenadsence).

                  Proc bych mela pripojovat auto vecer, kdyz zitra s nim jede manzel a ten si prece nekde natankuje?
                  Proc si mam koupit krabici za desitku (wallbox), kdyz uz mam ve sklepe spuli pro sekacku?
                  Proc z te spule odpotavat celych 50m, kdyz potrebuju jen 5?
                  … atd atd atd …

                21. No ono to auto, tam nabité na půl baterie vydrží klidně i
                  No ono to auto, tam nabité na půl baterie vydrží klidně i půl roku bez újmy, samozřejmě že je dobré ho alespoň jednou za měsíc trochu nabít z obyčejné zásuvky. To ten hlídač ani nemusí vědět natož to znát.

                  Jinak příhod také znám dost. Lidi si neuvědomují a to ani někteří elektromobilisté, že auto si vezme i z obyčejné zásuvky víc jak přímotop, o zapečeném kabelu na cívce nemluvě.
                  Mně víc vadí, že někdo nainstaluje Wallbox nic tam nenapíše a pak člověk co přijede nabíjet zjistí, že tam je jen jedna fáze a to ještě 16A jištěná nebo na 3f 25A jistič napojí 3 Wallboxy a myslí, že všechny utáhnou najednou 3 EV.

                  O ceně elektřiny na firmě nebo doma škoda mluvit, myšleno oproti naftě a benzínu.

                  Teď jsem byl po 4 letech na technické s EV.
                  Už jsem myslel, že mne ji neudělají, protože PC je nechtěl pustit dál, bez emisní kontroly !
                  Nakonec to nějak vyřešili s programátorem a udělali mi ji bez emisí. Byl jsem první v Olomouci co tam byl s BEV, teď už to budou mít ostatní snazší.

                  Kroutili hlavou, když se ptali na provozní náklady, ty mám 30Kč/100km v létě a 40Kč v zimě, což je teď míň než 1 litr benzínu a nafty.

                22. Já byl na STK už 2x a neměl jsem problém ani před těmi
                  Já byl na STK už 2x a neměl jsem problém ani před těmi více než 4 lety.

                23. Asi nemají centrální program ale každý svůj, taky mne to
                  Asi nemají centrální program ale každý svůj, taky mne to překvapilo, ale bylo to tak.

                24. Ne nedělají je údajně jen v Drážďanech. Něco se
                  Ne nedělají je údajně jen v Drážďanech. Něco se vyrábí i Wolfsburgu..

                  Škoda, že se reportér nezeptal na výši platu jako tady.

                  https://youtu.be/f0NDPBipKFA

                  Pak to porovnej se mzdou v Německu.

                25. A že se stejnou výbavou u „základního“ Golfa jako má
                  A že se stejnou výbavou u „základního“ Golfa jako má e-Golf dostanete na víc než 700 tisíc vám nevadí? Náklady na těch skoro 300 tisíc navíc taky budou zlomkem ceny. Má to asi stejnou váhu jako porovnávat Škodovku v základu s L&K a rozčilovat se, že na tom je marže jak celé auto v základu.
                  Příště porovnávejte porovnatelné, vždyť tyto dvě auta kromě podobného názvu nemají nic společné (jen zběžně třeba kola, sedačky, asistenční systémy včetně adaptivního tempomatu, „automat“, silnější motor…). Zkuste si e-Golfem alespoň pár kilometrů jet a uvidíte sám.

                26. A kdyz tu vybavu za 300k nepotrebuju/nechci? U auta „na
                  A kdyz tu vybavu za 300k nepotrebuju/nechci? U auta „na jezdeni do prace“ jsou navigace za 30, digitalni pristrojovka za 30, led svetla za 30, … (castky vymyslene, ale tak nejak byvaji) dost zbytecnost.
                  Takze jde ciste o to, ze velka cast te extra vybavy na vyrobnich nakladech „nic“ nestoji, ale dobre zlepsuje marzi (resp. pokryje cast nakladu vzniklych kvuli elektropohonu).

                27. Když auto s touto výbavou nechcete, tak si ho prostě
                  Když auto s touto výbavou nechcete, tak si ho prostě nekupujte nebo počkejte, koupí jiní. Zatím se prodá vše, co se vyrobí s ohledem na produkci baterií. Žádné velké skladové zásoby se nedějí, natož třeba zlevňování, takže poptávka převyšuje nabídku a že Omega či E-Ryc chtějí levnějšího e-Golfa s malejma ocelovejma kolama, slabším motorem a výbavou, kde není ani tempomat, na tom nic nezmění.

                28. BYD dela levne BEV jen proto, ze veskere know-how nabil velice
                  BYD dela levne BEV jen proto, ze veskere know-how nabil velice zajimave od evropskych automobilek vesmes zdarma, stejne jako vetsina tamnich vyrobcu nejen aut, navic zrovna ty BEV od BYD by tady asi moc lidi ridit nechtela, no sak si zalette do Ciny a nejake jejich auto ciste vyrabene pro tamni trh pujcte v pujcovne, hodne rychle zjistite ze Dacia Lodgy je velice luxusne zpracovane auto 😀

                  ja jsem v Cine 4x do roka kvuli praci a jako fanousek elektromobility jsem jiz vyzkousel nekolik jejich elektromobilu a elektroskutru, a popravde za zadne z nich bych penize jako kupujici nedal 🙂 i muj postarsi Leaf 24 ktery dnes pusoby u nas zastarale je doslova exkluzivne kvalitnim autem kde se nebojite ze neco upadne jen pohledem

              1. Já to zúžil z pragmatických důvodů.
                Čínští výrobci

                Já to zúžil z pragmatických důvodů.

                Čínští výrobci nejsou schopni aktuálně ani zaplnit čínský trh, takže jejich auta se do Evropy jen tak nedostanou.

                Tesla se sice do Evropy dostane, ale mají vyprodanou produkci na 2 roky dopředu (a to počítám i s optimistickou výrobou 500 000 aut za rok). Navíc jejich auta jsou v porovnání s konkurencí HighTec (senzory, výpočetní výkon) a nelze očekávat že by se dostali do low end segmentu (i když si tady někteří lidé stěžují na kvalitu zpracování).

                V Evropě se nejdál dostal Renault-Nissan, ale taky se nijak nesnaží o skutečné masové EV, které by jim mohlo kanibalizovat/ohrozit prodej spalovacích.

                Startup typu SONO zase počítá s tím, že je někdo koupí, tam se nepočítá s přeměnou do plnohodnotné automobilky s výrobou 1000 aut denně.

                Takže je rok 2018 a do roku 2022 mohou automobilky být v klidu a nedělat nic, protože konkurence prostě nedorazí.

        1. Jenze ty tvoje pocty jsou naprosto nesmyslne. Jednak logan,
          Jenze ty tvoje pocty jsou naprosto nesmyslne. Jednak logan, ktery se prodava za (v plne vybave) 200 000, rozhodne nema vyrobni naklady kolem 150 000, ale nekde pod 100 000. Spalovaci motor v loganu je sice slozity, ale uprimne elektromotor s menicem a spol aby rozumne fungoval nebude levnejsi spise naopak. Do toho ta baterka ktera sama prijde minimalne na 100 000. Kdyz to das dokupy, tak pokud by se ti povedlo vybudovat dodavatelsky retezec se srovnateelnou efektivitou, tak by koncova cena loganu s 20 kWh baterkou mohla byt nekde na 400 – 500 000 (za auto ktere se se spalovakem prodava za 200 000). Nicmene je to velke obchodni riziko, je otazka jestli o takove auto bude zajem, navic rozjezd vyroby noveho modelu, kor s jinou technologii je akce na hodne let (tipl bych ze 7 a vice) a chce obri investice ktere musite z neceho zaplatit…..
          Zkratka dostupne elektroauta jsou v zasade mozne s dnesnimi technologiemi, ale dostat rychle do vyroby dostupne elektroauto mozne neni a bude to trvat jeste hodne dlouho…

          1. Jsem se dlouho nedíval na ceník – takže mě cena Loganu
            Jsem se dlouho nedíval na ceník – takže mě cena Loganu příjemně překvapila, díky za upozornění.

            Ohledně ceny elektromotoru + měniče v porovnání s motorem a převodovkou – jedná se o hmotnost a složitost obrábění – tam ta cena elektromotoru i s měničem vychází levněji.

            Ohledně dodavatelského řetězce – existující automobilka ho už má, takže při přechodu z jednoho typu vozu na jiný žádné více náklady nevznikají.

            Takže mi to pořád vychází jen v rozdílu ceny baterie, to jest rozdíl 200 000 za spalovák versus 300 000 za EV.

            Jediné co tomu brání jsou automobilky samy – nechtějí, neboť cílem je zvýšit výdělek a tohle by to ohrozilo.

            1. No potrebujete minimalne cast dodavatelskeho retezce zmenit –
              No potrebujete minimalne cast dodavatelskeho retezce zmenit – tj dodavatele vykonove elektroniky, akumulatoru apod, a s ohledem na to, ze zatim temer ti dodavatele ani neexistuji tak je to problem.
              Jinak kolik tak muze stat elektromor s menicem do auta? Ja teda netusim, ale ten spalovaci motor moc asi nestoji, jestlize je cele autobene za nejakych odhadem 90 000, tak na ten motor toho moc nezbyva…

            2. Pohon
              – hmotnost, no nevim, nekde na youtube je video, jak

              Pohon

              – hmotnost, no nevim, nekde na youtube je video, jak vyndava a vazi „motor“ (motor+menic+nabijecka) a bylo to myslim nejakych 70 kilo. Plus dalsich 150 (?) baterka. Kolik vazi treba 1.4 motor, vi nekdo?

              – jednoduchost „obrabeni“, kdyz si najdes video, jak se kompletuje motor do i3 (nebo jako maka libovolny osazovaci automat na plosnaky), tak on to takovy rozdil (oproti obrabecimu centru ohlodavajicimu odlitek) taky nebude. Jednou se to naprogramuje a pak uz to bezi „samo“.

        2. zapocitej do cen tech aut i cenu zaruky, cenu servisni site,
          zapocitej do cen tech aut i cenu zaruky, cenu servisni site, cenu prodejni site, marketingu a dalsich a dalsich polozek ktere nekonci a nekonci s okamzikem prodeje daneho auta

          vyrobce si musi cenu spocitat a nadsadit tak, aby neprodelal i v pripade, ze se mu do servisu v zarucni dobe vrati treba X% aut s urcitym Y% zavad a tedy nakladu na jeho zarucni opravu, a samozrejme cim mensi serie, tim vetsi tyto naklady jsou, stejne tak sama ta servisni a prodejni sit neco stoji

          predpokladam ze v tuhle chvili nemaji nic nez napad a jeden dva prototypy, tedy ze nemaj ani vyrobni linku, ani zajistene dohody s dodavately dilu, ani zamestnance co jim to poskladaj, ani prodejce co jim to budou prodavat ani sit servisu co jim to bude servisovat, vesmes nemaji asi nic co nejde postavit nekde v garazi nekoho kdo auta stavi na zakazku v kusech, jenze oni chteji prodavat serii a to je sakra rozdil kde to nekonci 6 nulama, ale kde to v nakladech zacina se 7-8 nulama v eurech 🙂

  1. Je fajn,že se něco děje,při přihlašování jsem
    Je fajn,že se něco děje,při přihlašování jsem zjistil,že jsem na Hybridu cz,již víc než 3 roky a pořád na trhu není nic opravdu smysluplného!
    Proto doufám,že investice a konkurence způsobí navýšení výroby i pokles ceny.
    Smart je pro mé potřeby dobré řešení,ale s cenovkou do 400000,-Kč,klidně i jen holátko s rádiem a zpětnými zrcátky!

    1. tak už nestrkej peníze do dalšího fosilu a kup si elektro
      tak už nestrkej peníze do dalšího fosilu a kup si elektro ojetinu a šetři. Ničím jiným než přesunem opravdové poptávky dinosaury nedonutíme ke změně. Pokud neprodají a budou v autosalonech slyšet neustále to samé – „nekoupím fosil, chci elektro v ceně xy“ tak postupně vyměknou.
      Pokud prodávají současnou produkci pak jim jsou kecy volné a to jako že absolutně. Oni sami vědí kolik keců o ničem musí vyslovit aby prodali (vydlabali v kebuli zákazníka díru). Jediné na co oni slyší je chřestot zlaťáků.

  2. baterky, baterky, baterky a sámý žvásty o ničem.
    A co

    baterky, baterky, baterky a sámý žvásty o ničem.
    A co podvodník žalud se svojí bandou podvodnickou prolhanou ?
    Kde staví ty mraky nabíječek, kde je ta záplava tou jeho nergií.
    Aha, před volbama dotace nevyšli, až zase bude šance tak zase bude slibovat…..

  3. Dodal bych, že Kamenec (Kamenz) vyrábí a Kamenec 2 se
    Dodal bych, že Kamenec (Kamenz) vyrábí a Kamenec 2 se dostavuje. Mercedes bude investovat do rozvoje BEV aut 10 mld. EUR a výrobní továrny na EQ platformu budou v USA, Německu a Číně.
    Bremen (Germany) – EQC from 2019
    Sindelfingen (Germany) – EQ upper and luxury class
    Rastatt (Germany) – EQA compact
    Tuscaloosa (U.S.) – EQ SUV
    Beijing (China) – EQC, soon after Bremen

    Továrny na baterie
    Kamenz (on-line)
    Kamenz 2 (soon to be ready)
    Beijing (China)
    Tuscaloosa (U.S.)
    Untertürkheim (Germany)

          1. Mercedes má standardně údržbu 6 let zdarma, počítám že
            Mercedes má standardně údržbu 6 let zdarma, počítám že na baterii bude 8 let záruka, takže v tom nevidím problém. Máme dva Mercedesy a údržba není nijak drahá (4-8 tis. garančka u řady E), samozřejmě do doby, než se něco rozbije, pak záleží na modelu.

    1. Vyrábajú dakde aj reálne batérie alebo to všade len
      Vyrábajú dakde aj reálne batérie alebo to všade len skladajú? Lebo ja stale nechápem ako to chcú všetci čo sľubujú elektromobily vyrábať keď Tesla drží polovicu výrobných kapacít sveta. A o tu druhu sa delia ostatné automobilky s výrobcami elektroniky. Takže čo? Vyrobia 20-30000 predrazenych kúskov a zasa posunu sľuby o 3 roky? Pri počtoch 20-30000 ročne to ani nemôžu ponúknuť lacno.Krasny príklad Kona..s batériou 64kWh a vybavená stojí +/- 40000eur..??? A do Európy ich dodajú koľko? 10000?

      1. Ostatní prostě jen nevykecávají své plány tak dopředu
        Ostatní prostě jen nevykecávají své plány tak dopředu jako užvaněná Tesla.
        Vyrábět baterie pro auta není nic složitého, a dá se to velmi jednoduše rychle výrobně navyšovat.
        Problémem je zajištění dostatku kobaltu, a to nevyřeší žádná automobilka.

          1. To ale zavedl Panasonic a né Tesla.
            Pro Teslu bude problém,

            To ale zavedl Panasonic a né Tesla.
            Pro Teslu bude problém, že ty články Panasonicu jsou výrobně náročnější a hodí se i pro elektroniku, takže můžou později prodávat navýšenou výrobu spíš tam než Tesle, když ceny baterií pro vozidla klesnou v globální soutěži největších automobilek.

            1. Mé kusé informace o „low rich C“ (méně kobaltu)
              Mé kusé informace o „low rich C“ (méně kobaltu) článcích jsou zatím takové, že články jsou už i v maloobchodu o něco málo levnější, energetická hustota je zhruba ekvivalentní, ale zdá se, že mají signifikantní problém s cyklickou životností při využívání plné kapacity a také s rychlodobíjením. Jinými slovy nevypadá to zatím na úplnou výhru/průlom v technologii, spíš je to podle mne rozumný kalkul něco za něco.

Napsat komentář